eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه سی و پنج به عبدالله بن عباس علل سقوط مصر پس از یاد خدا و درود! همانا مصر سقوط کرد، و فرماندارش محمد بن ابی بکر (که خدا او را رحمت کند) شهید گردید، در پیشگاه خداوند، او را فرزندی خیرخواه، و کارگزاری کوشا، و شمشیری برنده، و ستونی باز دارنده می شماریم، همواره مردم را برای پیوستن به او برانگیختم، و فرمان دادم تا قبل از این حوادث ناگوار به یاریش بشتابند، مردم را نهان و آشکار، از آغاز تا انجام فرا خواندم، عده ای با ناخوشایندی آمدند، و برخی به دروغ بهانه آوردند، و بعضی خوار و ذلیل بر جای ماندند. از خدا می خواهم به زودی مرا از این مردم نجات دهد. به خدا سوگند اگر در پیکار با دشمن، آرزوی من شهادت نبود، و خود را برای مرگ آماده نکرده بودم، دوست می داشتم حتی یک روز با این مردم نباشم، و هرگز دیدارشان نکنم. 🔶 @Nahj_Et
شرحی بر نامه سی و پنج نهج‌البلاغه از نامه هاى امام(علیه السلام) است که بعد از شهادت محمد بن ابى بکر به عبدالله بن عباس نگاشت. امام(علیه السلام) در این نامه کوتاه به سه نکته اشاره مى کند: اوّل آنکه شهادت محمد بن ابى بکر را در مصر به دست عمال معاویه به اطلاع ابن عباس مى رساند و از محمد به عنوان فرزندى خیرخواه و شجاع و مدافع حق یاد مى کند. در بخش دوم به این نکته اشاره مى کند که امام(علیه السلام) پیش بینى چنین مطلبى را مى کرد و لذا مردم کوفه و عراق را به یارى محمد فرا خواند و آشکار و نهان به آنها دستور داد که هرچه زودتر به یاریش بشتابند; ولى متأسفانه افراد سست عنصر و مدعیان دروغین گوش ندادند و این مصیبت بزرگ واقع شد که سرزمین مصر از دست رفت و محمد شهید شد. در بخش سوم امام(علیه السلام) دعا مى کند دعایى سوزناک که حاکى از اندوه شدید و قلب مجروح آن حضرت است. دعا مى کند که خدا او را از دست این مردم سست عنصر و ضعیف الایمان و وظیفه نشناس رهایى بخشد و قسم یاد مى کند که اگر براى عشق به شهادت نبود من دوست نداشتم حتى یک روز با این مردم باشم. 🔶 @Nahj_Et
💯در هر حدی که شخصیت جامع علی علیه السلام را بشناسیم، اسلام را شناخته‌ایم 👈و در هر حدی که انسان کامل را عملًا؛ نه اسماً و لفظاً، امام و پیشوای خود قرار دهیم، ☑️راه او را برویم، تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم، (در همان حد)شیعه این انسان کامل هستیم، ✨چون‌ الشّیعَةُ مَنْ شایعَ عَلِیاً شهید (اول‌) در لمعه به مناسبتی این حرف را می‌گوید و دیگران هم این سخن را گفته‌اند : ☝️شیعه یعنی کسی که علی را مشایعت کند. ⚠️یعنی انسان با «لفظ» شیعه نمی‌شود، با «حرف» شیعه نمی‌شود، با «حب و علاقه فقط» شیعه نمی‌شود؛ پس با چه چیز شیعه می‌شود؟ 👈با مشایعت. مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی می‌رود و شما پشت سر و همراه او می‌روید، این را «مشایعت» می‌گویند. 👌شیعه علی یعنی مشایعت کننده عملی علی. 📚استاد مطهری، انسان کامل، ص 13، 14 ✨ 🔶 @Nahj_Et
🌺 علی علیه السلام : 🌸 وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ، وَ يَجِيءُ الْغَدُ لاَحِقاً بِهِ 💠 فردا به امروز نزديک است، امروز آن چه را در آن است با خود مى برد و فردا پشت سر آن فرا مى رسد و به اين ترتيب، عمر به سرعت سپرى مى شود. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍒 علی علیه السلام : 🍊 وَ قَالَ (عليه السلام): بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ 🍉 و درود خدا بر او فرمود: با سكوت بسیار، شكوه انسان بیشتر شود، و باانصاف بودن، دوستان را فراوان كند، و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود، و با فروتنی، نعمت كامل شود، و با پرداخت هزینه ها، بزرگی و سروری ثابت گردد، و روش عادلانه، مخالفان را درهم شكند، و با شكیبایی برابر بی خرد، یاران انسان زیاد گردند. 🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه سی و شش به عقیل آمادگی رزمی امام علیه السلام لشکری انبوه از مسلمانان را به سوی بسر بن ارطاه (که به یمن یورش برد) فرستادم، هنگامی که این خبر به او رسید، دامن برچید و فرار کرد، و پشیمان بازگشت، اما در سر راه به او رسیدند و این به هنگام غروب آفتاب بود، لحظه ای نبرد کردند، گویا ساعتی بیش نبود، که بی رمق با دشواری جان خویش از میدان نبرد بیرون برد. برادر! قریش را بگذار تا در گمراهی بتازند، و در جدایی سرگردان باشند، و با سرکشی و دشمنی زندگی کنند، همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه که پیش از من در نبرد با رسول خدا صلی الله علیه و آله هماهنگ بودند، خدا قریش را به کیفر زشتی هایشان عذاب کند، آنها پیوند خویشاوندی مرا بریدند، و حکومت فرزند مادرم (پیامبر (ص)) را از من ربودند. اعلام مواضع قاطعانه در جنگ اما آنچه را که از تداوم جنگ پرسیدی، و رای مرا خواستی بدانی، همانا رای من پیکار با پیمان شکنان است تا آنگاه که خدا را ملاقات کنم، نه فراوانی مردم مرا توانمند می کند، و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد، هرگز گمان نکنی که فرزند پدرت، اگر مردم او را رها کنند، خود را زار و فروتن خواهد داشت، و یا در برابر ستم سست می شود، و یا مهار اختیار خود را به دست هرکسی می سپارد، و یا از دستور هر کسی اطاعت می کند، بلکه تصمیم من آنگونه است که آن شاعر قبیله بنی سلیم سروده: (اگر از من بپرسی چگونه ای؟ همانا من در برابر مشکلات روزگار شکیبا هستم. بر من دشوار است که مرا با چهره ای اندوهناک بنگرند، تا دشمن سرزنش کند و دوست ناراحت شود.) 🔶 @Nahj_Et
202030_2048797101.mp3
1.41M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
🌲 علی علیه السلام : 🍍 فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي الْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاكَ وَ قَدِ اسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ ابْتَلَاكَ بِهِمْ وَ لَا تَنْصِبَنَّ نَفْسَكَ لِحَرْبِ اللَّهِ فَإِنَّهُ لَا يَدَ لَكَ بِنِقْمَتِهِ وَ لَا غِنَي بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ وَ لَا تَنْدَمَنَّ عَلَي عَفْوٍ وَ لَا تَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَةٍ وَ لَا تُسْرِعَنَّ إِلَي بَادِرَةٍ وَجَدْتَ مِنْهَا مَنْدُوحَةً 🍇 روش برخورد مسئولین با مردم : همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری داد والاتر است، كه انجام امور مردم را به تو واگذارده، و آنان را وسیله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستیز، كه تو را از كیفر او نجاتی نیست، و از بخشش و رحمت او بی‏ نیاز نخواهی بود. بر بخشش دیگران پشیمان مباش، و از كیفر كردن شادی مكن، و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. 🔶 @Nahj_Et
202030_1457735001.mp3
1.42M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه سخنى را كه در حكمت 82 آمده بود به صورت جالب ديگرى بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «كسى كه جملۀ «نمى‌دانم» را ترك كند مواضع آسيب‌پذير خود را در معرض ضربه‌هاى خطرناك (مخالفان) قرار داده است»؛ (مَنْ‌ تَرَكَ‌ قَوْلَ‌ «لَا أَدْرِي» أُصِيبَتْ‌ مَقَاتِلُهُ‌) . اشاره به اين‌كه با اين كار خود را به هلاكت مى‌افكند و اين هلاكت ممكن است جنبۀ دنيوى داشته باشد در آنجا كه سخنان نسنجيده و خطرآفرين است و يا جنبۀ اخروى، در آنجا كه سخنانش لطمه به حيثيت و آبروى اشخاص وارد مى‌كند يا مردم را به گمراهى مى‌كشاند. «مقاتل» جمع «مقتل» است. ارباب لغت آن را به مواضعى از بدن كه اگر ضربه بر آن وارد شود حيات انسان به مخاطره مى‌افتد تفسير كرده‌اند؛ مانند سر و سينه و امثال آن. 🔶 @Nahj_Et
شرحی بر نامه سی و شش نهج‌البلاغه از نامه هاى امام(علیه السلام) است که آن را به عنوان پاسخ به برادرش عقیل بن ابى طالب درباره لشکرى که به سوى بعضى از دشمنان گسیل داشته، نوشته است. ماجراى این نامه چنین است که بعد از داستان حکمین، چون معاویه شنید على(علیه السلام)بار دیگر آماده پیکار با او مى شود، در وحشت فرو رفت و براى تضعیف اراده مردم کوفه و عراق دست به برنامه هاى ایذایى زد از جمله ضحاک بن قیس را با سه هزار نفر لشکر به عراق فرستاد و گفت: هر کجا مى رسید طرفداران على را به قتل برسانید و اموالشان را غارت کنید و هرگز در یک جا نمانید; شب در یک جا و روز در جاى دیگر و از مقابله با لشکر على بپرهیزید. ضحاک که مرد مغرورى بود خود را به نزدیکى کوفه رسانید. امام(علیه السلام) سپاه بزرگى به فرماندهى حجر بن عدى فراهم کرد و او و لشکریانش را در هم کوبید. عده اى کشته شدند و بقیه از تاریکى شب استفاده کرده و فرار را بر قرار ترجیح دادند. ماجراى حمله ضحاک اجمالا به عقیل که در مکّه بود رسید. سخت نگران شد و در این هنگام نامه اى به برادرش امیر مؤمنان على(علیه السلام) نوشت که خلاصه نامه اش چنین بود: خداوند تو را از هرگونه ناراحتى حفظ کند و از بلیات نگه دارد. من براى عمره به مکّه آمدم. عبدالله بن سعد (برادر رضاعى عثمان بن عفان) را در مسیر دیدم که با چهل نفر از جوانان از فرزندان طلقا آمده بود. در چهره هاى آنها آثار ناراحتى دیدم. گفتم: اى فرزندان دشمنان پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به کجا مى روید؟ مى خواهید به دشمنان اسلام ملحق شوید شما از قدیم الایام دشمن ما بوده اید آیا مى خواهید نور الهى را خاموش کنید؟ سپس هنگامى که به مکّه آمدم دیدم مردم درباره حمله ضحاک بن قیس به اطراف کوفه و غارت گرى هاى او سخن مى گویند. اف بر این دنیا که مرد پستى همچون ضحاک را در برابر تو جسور ساخته; مردى که کمترین ارزشى ندارد و من چنین پنداشتم که شیعیان و دوستانت دست از یاریت برداشته اند. برادر! دستورت را براى من بنویس ما مى خواهیم تا زنده ایم با تو باشیم و با تو بمیریم. به خدا قسم دوست ندارم لحظه اى بعد از تو زنده بمانم. به خداوند عز و جل سوگند که زندگى بعد از تو ناگوار است. امام(علیه السلام) در پاسخ او نامه مورد بحث را نوشت و به او اطمینان داد که لشکریان ضحاک متلاشى شده اند و بعد از دادن تلفاتى فرار کردند و عقیل خوشحال شد. جالب توجّه است نویسنده مصادر نهج البلاغه پس از ذکر این نامه (نامه عقیل) مى نویسد: با توجّه به اینکه حمله ضحاک در اواخر عمر على(علیه السلام)واقع شده و عقیل چنین نامه اى حاکى از محبّت شدید و تسلیم فرمان على(علیه السلام) به برادرش نوشته، پس آنچه بعضى مى گویند که عقیل سرانجام برادرش امیر مؤمنان(علیه السلام) را رها کرد و به معاویه پیوست، دروغى بیش نیست. این نامه به چند نکته اشاره دارد: 1. حمله جمعى از طرفداران معاویه به اطراف کوفه و برخورد شدید سپاهیان امام(علیه السلام) با او که منجر به شکست سخت آنها شد. 2. شکایت امام(علیه السلام) از قریش و اینکه آنها همان گونه که بر ضد رسول خدا(صلى الله علیه وآله)با یکدیگر متحد شدند، بر ضد امام(علیه السلام) نیز متّفق گشتند. 3. نظر امام(علیه السلام) در مورد کسانى که بیعت با آن حضرت را شکستند و به دشمن پیوستند و اینکه پیکار با آنها لازم است تا به سوى حق بازگردند. 4. یادآورى این نکته که اقبال و ادبار افراد در روح او اثر نمى گذارد و همچنان محکم و استوار در مقابل دشمن ایستاده و خم به ابرو نمى آورد. 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🌊 وَ قَالَ لَهُ بَعْضُ الْيَهُودِ مَا دَفَنْتُمْ نَبِيَّكُمْ حَتَّي اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ فَقَالَ (عليه السلام): لَهُ إِنَّمَا اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِيهِ وَ لَكِنَّكُمْ مَا جَفَّتْ أَرْجُلُكُمْ مِنَ الْبَحْرِ حَتَّي قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ 🐂 سرزنش یهود : و درود خدا بر او فرمود: (شخصی یهودی به امام گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كردید! امام فرمود:) ما درباره آن چه كه از او رسیده اختلاف كردیم، نه در خود او، اما شما یهودیان، هنوز پای شما پس از نجات از دریای نیل خشك نشده بود كه به پیامبرتان گفتید (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پیامبر شما (گفت: شما مردمی نادانید.) 🔶 @Nahj_Et
🌿حضرت علی علیه السلام :همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است، و تنگدستی مردم، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند.» 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نماهنگ فوق العاده زیبا و احساسی «آشوبه این دل» 🎵شعر و نوای: کربلایی عبدالحسین شفیع پور حرف دل همه زائرا و جامونده‌های اربعین رو زده 🔸میترسم جابمونم از حرم، آشوبه این دل میگفتم که یقینا زائرم، اما چه حاصل؟!🔸 😭😭😭 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام : 🍊 بَعَثَ اللَّهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَي خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ فَدَعَاهُمْ بِلِسَانِ الصِّدْقِ إِلَي سَبِيلِ الْحَقِّ 🍋  فلسفه بعثت پیامبران : خداوند، پیامبران را برانگیخت و وحی را به آنان اختصاص داد، و پیامبران را حجت خود بر بندگان قرار داد، تا استدلالی یا جای عذری برای كسی باقی نماند، پس پیامبران انسانها را، با زبان راستگویی به راه حق فرا خواندند. 🔶 @Nahj_Et
202030_1512789950.mp3
2.49M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه سخنى را كه در حكمت 82 آمده بود به صورت جالب ديگرى بيان مى‌
💠🔹. ابن ابى‌الحديد در شرح اين سخن حكيمانه داستان جالبى از بوذرجمهر نقل مى‌كند كه زنى نزد او آمد و از مسئله‌اى سؤال كرد. بوذرجمهر گفت: نمى‌دانم. زن عصبانى شد. گفت: پادشاه هر سال آلاف و الوفى به تو مى‌دهد كه بگويى نمى‌دانم‌؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من مى‌دهد در برابر چيزهايى است كه مى‌دانم و اگر مى‌خواست در برابر آنچه نمى‌دانم چيزى به من بدهد تمام بيت‌المال او نيز كفايت نمى‌كرد (اشاره به اين‌كه مسائلى را كه ما نمى‌دانيم بسيار بيشتر از آن است كه مى‌دانيم). نيز از بعضى فضلا نقل مى‌كند كه اگر كسى در برابر چيزهايى كه نمى‌داند بگويد: نمى‌دانم، او را تعليم مى‌دهيم تا بداند و اگر بگويد: مى‌دانم، امتحانش مى‌كنيم تا بگويد نمى‌دانم (و رسوا شود). شبيه اين سخن را مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه از كتاب «الحكمة الخالده» نقل مى‌كند كه دانشمندى مى‌گفت: گفتن «لا أدرى» (نمى‌دانم) را ياد بگيريد، چرا كه اگر بگوييد نمى‌دانم به شما تعليم مى‌دهند تا بدانيد و اگر بگوييد مى‌دانم از شما سؤال مى‌كنند و نمى‌دانيد و رسوا مى‌شويد 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🍋 اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ 🍑 فلسفه حكومت اسلامی : خدایا تو می دانی كه جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنیا و ثروت نبود، بلكه می خواستیم نشانه های حق و دین تو را در جایگاه خویش باز گردانیم، و در سرزمینهای تو اصلاح را ظاهر كنیم، تا بندگان ستمدیده ات در امن و امان زندگی كنند، و قوانین و مقررات فراموش شده تو بار دیگر اجرا گردد. 🔶 @Nahj_Et
🦢 علی علیه السلام : 🥭 أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَي الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ الْمِعْزَي مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ 🥬 نكوهش كوفیان : ای مردم رنگارنگ، و دلهای پریشان و پراكنده، كه بدنهایشان حاضر و عقلهایشان از آنها غایب و دور است، من شما را به سوی حق می كشانم، اما چونان گوسفندانی كه از غرش شیر فرار كنند می گریزید، هیهات كه با شما بتوانم تاریكی را از چهره عدالت بزدایم، و كجی ها را كه در حق راه یافته راست نمایم. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹مرحوم سيّد رضى اين گفتار حكيمانۀ امير مؤمنان على عليه السلام را به توسط فرزندزادۀ گرامى‌اش امام باقر عليه السلام نقل كرده مى‌گويد: ابو جعفر محمد بن على الباقر عليهما السلام از آن حضرت چنين نقل كرده است كه فرمود: «در زمين دو امان و وسيلۀ نجات از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد»؛ (وَ حَكَى عَنْهُ‌ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْبَاقِرُ عليهما السلام أَنَّهُ‌ قَالَ‌ كَانَ‌ فِي الْأَرْضِ‌ أَمَانَانِ‌ مِنْ‌ عَذَابِ‌ اللَّهِ‌، وَ قَدْ رُفِعَ‌ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ‌ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ‌) . آنگاه امام عليه السلام به شرح اين دو بر اساس استنباطى كه از يكى از آيات قرآن مجيد كرده مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «اما امانى كه برداشته شد وجود رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد؛ ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده استغفار است، همان‌گونه كه خداوند متعال مى‌فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنها را عذاب نمى‌كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى‌كنند خداوند عذابشان نخواهد كرد»؛ (أَمَّا الْأَمَانُ‌ الَّذِي رُفِعَ‌ فَهُوَ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله، وَ أَمَّا الْأَمَانُ‌ الْبَاقِي فَالْاِسْتِغْفَارُ قَالَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى: وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ لِيُعَذِّبَهُمْ‌ وَ أَنْتَ‌ فِيهِمْ‌ وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ مُعَذِّبَهُمْ‌ وَ هُمْ‌ يَسْتَغْفِرُونَ‌) 🔶 @Nahj_Et
202030_439135008.mp3
1.78M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى‌كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»؛ (مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ اللَّهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ النَّاسِ‌، وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ أَمْرَ دُنْيَاهُ‌، وَ مَنْ‌ كَانَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ نَفْسِهِ‌ وَاعِظٌ كَانَ‌ عَلَيْهِ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ حَافِظٌ) . از بعضى از روايات استفاده مى‌شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه‌اى به يكديگر مى‌نوشتند غالباً از اين سه جملۀ حكيمانه، در نامۀ خود بهره مى‌گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند. 🔶 @Nahj_Et
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسیر اربعین 🔹نماهنگ «مسیر اربعین» بانوای حاج محمود کریمی 🔶 @Nahj_Et