eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
شرحی بر نامه سی و شش نهج‌البلاغه از نامه هاى امام(علیه السلام) است که آن را به عنوان پاسخ به برادرش عقیل بن ابى طالب درباره لشکرى که به سوى بعضى از دشمنان گسیل داشته، نوشته است. ماجراى این نامه چنین است که بعد از داستان حکمین، چون معاویه شنید على(علیه السلام)بار دیگر آماده پیکار با او مى شود، در وحشت فرو رفت و براى تضعیف اراده مردم کوفه و عراق دست به برنامه هاى ایذایى زد از جمله ضحاک بن قیس را با سه هزار نفر لشکر به عراق فرستاد و گفت: هر کجا مى رسید طرفداران على را به قتل برسانید و اموالشان را غارت کنید و هرگز در یک جا نمانید; شب در یک جا و روز در جاى دیگر و از مقابله با لشکر على بپرهیزید. ضحاک که مرد مغرورى بود خود را به نزدیکى کوفه رسانید. امام(علیه السلام) سپاه بزرگى به فرماندهى حجر بن عدى فراهم کرد و او و لشکریانش را در هم کوبید. عده اى کشته شدند و بقیه از تاریکى شب استفاده کرده و فرار را بر قرار ترجیح دادند. ماجراى حمله ضحاک اجمالا به عقیل که در مکّه بود رسید. سخت نگران شد و در این هنگام نامه اى به برادرش امیر مؤمنان على(علیه السلام) نوشت که خلاصه نامه اش چنین بود: خداوند تو را از هرگونه ناراحتى حفظ کند و از بلیات نگه دارد. من براى عمره به مکّه آمدم. عبدالله بن سعد (برادر رضاعى عثمان بن عفان) را در مسیر دیدم که با چهل نفر از جوانان از فرزندان طلقا آمده بود. در چهره هاى آنها آثار ناراحتى دیدم. گفتم: اى فرزندان دشمنان پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به کجا مى روید؟ مى خواهید به دشمنان اسلام ملحق شوید شما از قدیم الایام دشمن ما بوده اید آیا مى خواهید نور الهى را خاموش کنید؟ سپس هنگامى که به مکّه آمدم دیدم مردم درباره حمله ضحاک بن قیس به اطراف کوفه و غارت گرى هاى او سخن مى گویند. اف بر این دنیا که مرد پستى همچون ضحاک را در برابر تو جسور ساخته; مردى که کمترین ارزشى ندارد و من چنین پنداشتم که شیعیان و دوستانت دست از یاریت برداشته اند. برادر! دستورت را براى من بنویس ما مى خواهیم تا زنده ایم با تو باشیم و با تو بمیریم. به خدا قسم دوست ندارم لحظه اى بعد از تو زنده بمانم. به خداوند عز و جل سوگند که زندگى بعد از تو ناگوار است. امام(علیه السلام) در پاسخ او نامه مورد بحث را نوشت و به او اطمینان داد که لشکریان ضحاک متلاشى شده اند و بعد از دادن تلفاتى فرار کردند و عقیل خوشحال شد. جالب توجّه است نویسنده مصادر نهج البلاغه پس از ذکر این نامه (نامه عقیل) مى نویسد: با توجّه به اینکه حمله ضحاک در اواخر عمر على(علیه السلام)واقع شده و عقیل چنین نامه اى حاکى از محبّت شدید و تسلیم فرمان على(علیه السلام) به برادرش نوشته، پس آنچه بعضى مى گویند که عقیل سرانجام برادرش امیر مؤمنان(علیه السلام) را رها کرد و به معاویه پیوست، دروغى بیش نیست. این نامه به چند نکته اشاره دارد: 1. حمله جمعى از طرفداران معاویه به اطراف کوفه و برخورد شدید سپاهیان امام(علیه السلام) با او که منجر به شکست سخت آنها شد. 2. شکایت امام(علیه السلام) از قریش و اینکه آنها همان گونه که بر ضد رسول خدا(صلى الله علیه وآله)با یکدیگر متحد شدند، بر ضد امام(علیه السلام) نیز متّفق گشتند. 3. نظر امام(علیه السلام) در مورد کسانى که بیعت با آن حضرت را شکستند و به دشمن پیوستند و اینکه پیکار با آنها لازم است تا به سوى حق بازگردند. 4. یادآورى این نکته که اقبال و ادبار افراد در روح او اثر نمى گذارد و همچنان محکم و استوار در مقابل دشمن ایستاده و خم به ابرو نمى آورد. 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🌊 وَ قَالَ لَهُ بَعْضُ الْيَهُودِ مَا دَفَنْتُمْ نَبِيَّكُمْ حَتَّي اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ فَقَالَ (عليه السلام): لَهُ إِنَّمَا اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِيهِ وَ لَكِنَّكُمْ مَا جَفَّتْ أَرْجُلُكُمْ مِنَ الْبَحْرِ حَتَّي قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ 🐂 سرزنش یهود : و درود خدا بر او فرمود: (شخصی یهودی به امام گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كردید! امام فرمود:) ما درباره آن چه كه از او رسیده اختلاف كردیم، نه در خود او، اما شما یهودیان، هنوز پای شما پس از نجات از دریای نیل خشك نشده بود كه به پیامبرتان گفتید (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پیامبر شما (گفت: شما مردمی نادانید.) 🔶 @Nahj_Et
🌿حضرت علی علیه السلام :همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است، و تنگدستی مردم، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند.» 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نماهنگ فوق العاده زیبا و احساسی «آشوبه این دل» 🎵شعر و نوای: کربلایی عبدالحسین شفیع پور حرف دل همه زائرا و جامونده‌های اربعین رو زده 🔸میترسم جابمونم از حرم، آشوبه این دل میگفتم که یقینا زائرم، اما چه حاصل؟!🔸 😭😭😭 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام : 🍊 بَعَثَ اللَّهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَي خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ فَدَعَاهُمْ بِلِسَانِ الصِّدْقِ إِلَي سَبِيلِ الْحَقِّ 🍋  فلسفه بعثت پیامبران : خداوند، پیامبران را برانگیخت و وحی را به آنان اختصاص داد، و پیامبران را حجت خود بر بندگان قرار داد، تا استدلالی یا جای عذری برای كسی باقی نماند، پس پیامبران انسانها را، با زبان راستگویی به راه حق فرا خواندند. 🔶 @Nahj_Et
202030_1512789950.mp3
2.49M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه سخنى را كه در حكمت 82 آمده بود به صورت جالب ديگرى بيان مى‌
💠🔹. ابن ابى‌الحديد در شرح اين سخن حكيمانه داستان جالبى از بوذرجمهر نقل مى‌كند كه زنى نزد او آمد و از مسئله‌اى سؤال كرد. بوذرجمهر گفت: نمى‌دانم. زن عصبانى شد. گفت: پادشاه هر سال آلاف و الوفى به تو مى‌دهد كه بگويى نمى‌دانم‌؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من مى‌دهد در برابر چيزهايى است كه مى‌دانم و اگر مى‌خواست در برابر آنچه نمى‌دانم چيزى به من بدهد تمام بيت‌المال او نيز كفايت نمى‌كرد (اشاره به اين‌كه مسائلى را كه ما نمى‌دانيم بسيار بيشتر از آن است كه مى‌دانيم). نيز از بعضى فضلا نقل مى‌كند كه اگر كسى در برابر چيزهايى كه نمى‌داند بگويد: نمى‌دانم، او را تعليم مى‌دهيم تا بداند و اگر بگويد: مى‌دانم، امتحانش مى‌كنيم تا بگويد نمى‌دانم (و رسوا شود). شبيه اين سخن را مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه از كتاب «الحكمة الخالده» نقل مى‌كند كه دانشمندى مى‌گفت: گفتن «لا أدرى» (نمى‌دانم) را ياد بگيريد، چرا كه اگر بگوييد نمى‌دانم به شما تعليم مى‌دهند تا بدانيد و اگر بگوييد مى‌دانم از شما سؤال مى‌كنند و نمى‌دانيد و رسوا مى‌شويد 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🍋 اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ 🍑 فلسفه حكومت اسلامی : خدایا تو می دانی كه جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنیا و ثروت نبود، بلكه می خواستیم نشانه های حق و دین تو را در جایگاه خویش باز گردانیم، و در سرزمینهای تو اصلاح را ظاهر كنیم، تا بندگان ستمدیده ات در امن و امان زندگی كنند، و قوانین و مقررات فراموش شده تو بار دیگر اجرا گردد. 🔶 @Nahj_Et
🦢 علی علیه السلام : 🥭 أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَي الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ الْمِعْزَي مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ 🥬 نكوهش كوفیان : ای مردم رنگارنگ، و دلهای پریشان و پراكنده، كه بدنهایشان حاضر و عقلهایشان از آنها غایب و دور است، من شما را به سوی حق می كشانم، اما چونان گوسفندانی كه از غرش شیر فرار كنند می گریزید، هیهات كه با شما بتوانم تاریكی را از چهره عدالت بزدایم، و كجی ها را كه در حق راه یافته راست نمایم. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹مرحوم سيّد رضى اين گفتار حكيمانۀ امير مؤمنان على عليه السلام را به توسط فرزندزادۀ گرامى‌اش امام باقر عليه السلام نقل كرده مى‌گويد: ابو جعفر محمد بن على الباقر عليهما السلام از آن حضرت چنين نقل كرده است كه فرمود: «در زمين دو امان و وسيلۀ نجات از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد»؛ (وَ حَكَى عَنْهُ‌ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْبَاقِرُ عليهما السلام أَنَّهُ‌ قَالَ‌ كَانَ‌ فِي الْأَرْضِ‌ أَمَانَانِ‌ مِنْ‌ عَذَابِ‌ اللَّهِ‌، وَ قَدْ رُفِعَ‌ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ‌ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ‌) . آنگاه امام عليه السلام به شرح اين دو بر اساس استنباطى كه از يكى از آيات قرآن مجيد كرده مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «اما امانى كه برداشته شد وجود رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد؛ ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده استغفار است، همان‌گونه كه خداوند متعال مى‌فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنها را عذاب نمى‌كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى‌كنند خداوند عذابشان نخواهد كرد»؛ (أَمَّا الْأَمَانُ‌ الَّذِي رُفِعَ‌ فَهُوَ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله، وَ أَمَّا الْأَمَانُ‌ الْبَاقِي فَالْاِسْتِغْفَارُ قَالَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى: وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ لِيُعَذِّبَهُمْ‌ وَ أَنْتَ‌ فِيهِمْ‌ وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ مُعَذِّبَهُمْ‌ وَ هُمْ‌ يَسْتَغْفِرُونَ‌) 🔶 @Nahj_Et
202030_439135008.mp3
1.78M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى‌كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»؛ (مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ اللَّهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ النَّاسِ‌، وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ أَمْرَ دُنْيَاهُ‌، وَ مَنْ‌ كَانَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ نَفْسِهِ‌ وَاعِظٌ كَانَ‌ عَلَيْهِ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ حَافِظٌ) . از بعضى از روايات استفاده مى‌شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه‌اى به يكديگر مى‌نوشتند غالباً از اين سه جملۀ حكيمانه، در نامۀ خود بهره مى‌گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند. 🔶 @Nahj_Et
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسیر اربعین 🔹نماهنگ «مسیر اربعین» بانوای حاج محمود کریمی 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در اينكه رابطه ميان نتيجه‌هاى سه‌گانه‌اى كه در اين كلمات حكمت‌آميز آمده و مقدمات آن، رابطه‌اى طبيعى و منطقى است يا روحانى و معنوى شارحان نهج‌البلاغه راه‌هاى مختلفى را پيموده‌اند؛ ولى مى‌توان گفت: هم رابطۀ الهى و معنوى است و هم رابطۀ منطقى. زيرا كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند؛ يعنى در برابر هر امرى قرار مى‌گيرد نخست نگاه كند كه رضاى خدا در چيست و آن را برگزيند، چنين كسى به يقين مشمول عنايات الهى قرار مى‌گيرد و خداوند رابطۀ او را با مردم سامان مى‌بخشد. اضافه بر اين اصلاح رابطۀ با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. كسى كه صدق و امانت و راستى پيشه كند به يقين مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امين مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌كنند و مشكلى با او نخواهند داشت. همچنين كسى كه امر آخرت خويش را اصلاح كند؛ يعنى اوامر الهى را اطاعت و نواهى او را ترك گويد مشمول لطف خداوند خواهد شد؛ خداوند كار دنياى او را نيز سامان مى‌دهد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 علی علیه السلام : 🏝 فَصَدَعَ بِمَا أُمِرَ بِهِ وَ بَلَّغَ رِسَالَاتِ رَبِّهِ فَلَمَّ اللَّهُ بِهِ الصَّدْعَ وَ رَتَقَ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَلَّفَ بِهِ الشَّمْلَ بَيْنَ ذَوِي الْأَرْحَامِ بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوبِ 🏕 ویژگی های پیامبر : پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آنچه را كه به او فرموده شد آشكار كرد، و پیام های پروردگارش را رساند، او شكاف های اجتماعی را به وحدت اصلاح، و فاصله ها را پیوستگی بخشید، میان خویشاوندان یگانگی برقرار كرد پس از آنكه آتش دشمنی ها و كینه های برافروخته در دلها راه یافته بود. 🔶 @Nahj_Et
202030_1752432783.mp3
1.6M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به علوم بى‌ارزش و باارزش اشاره كرده نشانه‌هاى آن را بازگو مى‌كند ومى‌فرمايد: «بى‌ارزش‌ترين دانش‌ها آن است كه تنها بر زبان متوقف شود (و هرگز در عمل ظاهر نگردد) و پرارزش‌ترين دانش‌ها آن است كه در اعضا واركان بدن آشكار گردد (و دارنده‌اش آن را در زندگى خود به كار بندد)»؛ (أَوْضَعُ‌ الْعِلْمِ‌ مَا وُقِفَ‌ عَلَى اللِّسَانِ‌، وَ أَرْفَعُهُ‌ مَا ظَهَرَ فِي‌الْجَوَارِحِ‌ وَ الْأَرْكَانِ‌) . تعبير به «مٰا وُقِفَ‌ عَلَى اللِّسٰانِ‌» اشاره به اين كه علمى خالى از هر گونه عمل و به تعبير معروف تنها لقلقۀ زبان است و به يقين چنين علمى بى‌ارزش‌ترين علم و دانش است، زيرا از يك سو براى صاحبش مسئوليت‌آفرين است چون طبق روايات و حكم عقل، خداوند جاهل بى‌عمل را زودتر از عالم بى‌عمل مى‌بخشد و از سوى ديگر چنين عالمى گرفتار خسارت فراوان شده چون اسباب نجات را در اختيار داشته و از آن استفاده نكرده و در واقع شكر اين نعمت را بجا نياورده بلكه كفران نموده است و از سوى سوم چنين عالمى منافق است، 🔶 @Nahj_Et
🎲 علی علیه السلام : 💧 الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ قَبْلَ كُلِّ أَوَّلٍ وَ الْآخِرِ بَعْدَ كُلِّ آخِرٍ وَ بِأَوَّلِيَّتِهِ وَجَبَ أَنْ لَا أَوَّلَ لَهُ وَ بِآخِرِيَّتِهِ وَجَبَ أَنْ لَا آخِرَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ شَهَادَةً يُوَافِقُ فِيهَا السِّرُّ الْإِعْلَانَ وَ الْقَلْبُ اللِّسَانَ 💦 ستایش و اندرز : ستایش خداوندی را كه اول هر نخستین است و آخر هر گونه آخری، چون پیش از او چیزی نیست باید كه ابتدایی نداشته باشد، و چون پس از او چیزی نیست پس پایانی نخواهد داشت، و گواهی می دهم كه جز او خدایی نیست، و خدا یكی است، آن گواهی كه با درون و برون قلب و زبان، هماهنگ باشد. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به علوم بى‌ارزش و باارزش اشاره كرده نشانه‌هاى آن را با
💠🔹زيرا به زبان علومى را بازگو مى‌كند كه در عمل به آنها پشت كرده است و از سوى چهارم چنين كسى در ميان مردم منفور است، زيرا همه مى‌گويند: اگر اين عالم راست مى‌گويد چرا خودش عمل نمى‌كند و به همين سبب هيچ كس به او اعتماد نخواهد كرد. به عكس، عالم با عمل كه آثار علم در جوارح او (جوارح جمع جارحه به معناى اعضاى بدن) و اركان بدنش (اشاره به اعضاى مهم و رئيسى مانند چشم و زبان و دست) ظاهر شده در نظر همۀ مردم محترم و مورد اعتماد و در پيشگاه خدا نيز رو سفيد است. اضافه بر اين علم آميخته با عملش مردم را به سوى خدا و فضايل اخلاقى جذب مى‌كند و پاداش‌ها و بركاتِ‌ هدايت ناس را براى خود فراهم مى‌سازد. قرآن مجيد، عالم بى‌عمل را به چهارپايى كه كتاب‌هايى بر او حمل كرده‌اند تشبيه نموده مى‌فرمايد: «كَمَثَلِ‌ اَلْحِمٰارِ يَحْمِلُ‌ أَسْفٰاراً» 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ| مسیر خوب زندگی مسیر اربعینه 🎙بانوای حاج محمود کریمی 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قاصدک
از علائم کبدچرب،که به مرگ خاموش😱😱 معروف است میتوان به : ❌کسلی و بی‌حالی ❌جوش های بدن ❌داغی کف پا ❌کم اشتهایی ❌کاهش وزن شدید ❌اضافه وزن ناحیه شکم ❌و نفخ معده و..... اشاره کرد . ⚠️⚠️برای برطرف شدن کبد چرب لینک زیر را پرکنید و کبد چرب خودتون را برطرف کنید⚠️ https://formafzar.com/form/4kym2 https://formafzar.com/form/4kym2
! 💥اَغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوکُمْ: فَوَاللهِ ما غُزِىَ قَومٌ قَطُّ، فى عُقْرِ دارِهِمْ إِلاَّ ذَلُّوا 🔴 پيش از آن که با شما بجنگند با آنان نبرد کنيد! به خدا سوگند هر قومى که در درون خانه اش مورد تهاجم دشمن قرار گيرد به يقين ذليل خواهد شد» 📘 🔶 @Nahj_Et