eitaa logo
نهج البلاغه
37.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🍐 علی علیه السلام : 🍒 قَدْ زَاحَتْ عَنْكُمُ الْأَبَاطِيلُ وَ اضْمَحَلَّتْ عَنْكُمُ الْعِلَلُ وَ اسْتَحَقَّتْ بِكُمُ الْحَقَائِقُ وَ صَدَرَتْ بِكُمُ الْأُمُورُ مَصَادِرَهَا 🥇 پندارهای باطل : دور گردیده، بهانه ها از میان برخاسته، و حقیقت ها برای شما آشكار شده و شما را به آنجا كه لازم بود كشانده اند. 🔶 @Nahj_Et
💠 وَ لَا تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا فَقَدْ لَعَمْرِي يَهْلِكُ فِي لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ وَ يَسْلَمُ فِيهَا غَيْرُ الْمُسْلِمِ 🔹خود را در آتش فتنه ای كه پیشاپیش افروخته اید نیفكنید، راه خود گیرید، و از راهی كه به سوی فتنه ها كشانده می شود دوری كنید، بجانم سوگند كه مومن در شعله آن فتنه ها نابود شود. اما نامسلمان در امان باشد. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى به اهميت قناعت و حُسن خلق اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد: «مُلك قناعت براى انسان كافى است و حُسن خلق به عنوان نعمت»؛ (كَفَى بِالْقَنَاعَةِ‌ مُلْكاً، وَ بِحُسْنِ‌ الْخُلُقِ‌ نَعِيماً) . سپس مرحوم سيد رضى مى‌افزايد: «از امام عليه السلام از تفسير آيۀ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَيٰاةً‌ طَيِّبَةً‌» سؤال كردند فرمود: «منظور از حيات طيبه قناعت است»؛ (وَ سُئِلَ‌ عليه السلام عَنْ‌ قَوْلِهِ‌ تَعَالَى فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَيٰاةً‌ طَيِّبَةً‌ فَقَالَ‌ هِيَ‌ الْقَنَاعَةُ‌) . امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم به زبان كنايه اشاره كرده است: نخست مُلك قناعت را براى انسان كافى مى‌داند، زيرا كسى كه به حد اقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت‌بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى‌برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گستردۀ خود نخواهد برد 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى به اهميت قناعت و حُسن خلق اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد: «مُلك قناع
💠🔹 و به گفتۀ شاعر: مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است كه به شمشير ميسر نشود سلطان را تعبير به «مُلك» (مملكت و كشور) اشاره به اهميت فوق‌العادۀ قناعت است كه گويى زندگى قانعانه معادل حكمرانى بر كشورى پهناور است. همين معنا در ذيل گفتار حكيمانۀ 57 به تعبير ديگرى گذشت، آنجا كه فرمود: «الْقَنَاعَةُ‌ مَالٌ‌ لَا يَنْفَدُ ؛ قناعت مالى است كه پايان نمى‌پذيرد» در خطبۀ قاصعه و موارد ديگر نيز كلامى از امام عليه السلام در فضيلت قناعت ذكر شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام در كتاب كافى آمده است: «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ خَصَّ‌ الْأَنْبِيَاءَ‌ بِمَكَارِمِ‌ الْأَخْلَاقِ‌ فَمَنْ‌ كَانَتْ‌ فِيهِ‌ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ‌ عَلَى ذَلِكَ‌ وَ مَنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ فِيهِ‌ فَلْيَتَضَرَّعْ‌ إِلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ لْيَسْأَلْهُ‌ إِيَّاهَا ؛ خداى متعال پيامبر خود را به فضايل اخلاقى اختصاص داده است. كسى كه آن فضايل را داشته باشد خدا را به سبب آن شكر گويد و كسى كه نداشته باشد از پيشگاه خداوند متعال آن را تقاضا كند» 🔶 @Nahj_Et
ایتا.jpg
48.8K
ایتا جهانی شد! پیام‌رسان ایرانی ایتا از امروز با انتشار قابلیتی جدید بر بستر سرویس خود این امکان را فراهم کرد که کاربران از هر نقطه‌ای در جهان امکان مشاهدۀ پیام‌های کانال‌های عمومی این سرویس را داشته باشند به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ پیام‌رسان ایرانی ایتا از امروز با انتشار قابلیتی جدید بر بستر سرویس خود این امکان را فراهم کرد که کاربران از هر نقطه‌ای در جهان امکان مشاهدۀ پیام‌های کانال‌های عمومی این سرویس را داشته باشند. براساس اخبار منتشر شده از این پس مطالب «کانال‌های عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بودبرای استفاده از این ویژگی، می‌توانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال خود را ضمن استفاده از روش ذیل مشاهده کنند: https://eitaa.com/eitaa
💠اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا تَأْخُذُ وَ تُعْطِي، وَ عَلَى مَا تُعَافِي وَ تَبْتَلِي، حَمْداً يَكُونُ أَرْضَى الْحَمْدِ لَكَ وَ أَحَبَّ الْحَمْدِ إِلَيْكَ وَ أَفْضَلَ الْحَمْدِ عِنْدَكَ، حَمْداً يَمْلَأُ مَا خَلَقْتَ وَ يَبْلُغُ مَا أَرَدْتَ، حَمْداً لَا يُحْجَبُ عَنْكَ وَ لَا يُقْصَرُ دُونَكَ، حَمْداً لَا يَنْقَطِعُ عَدَدُهُ وَ لَا يَفْنَى مَدَدُهُ. 🔹اى خداوند، سپاس باد تو را، چه آن گاه كه مى ستانى و چه آن گاه كه عطا مى فرمايى. يا آن گاه كه عافيت مى بخشى يا به بلا مبتلا مى سازى. ستايشى كه پسنديده ترين ستايشهاست و محبوبترين آنها و برترين آنهاست در نزد تو. ستايشى كه سراسر عالم وجود را پر كند و به آن پايه كه خواسته اى برسد. ستايشى كه از تو پوشيده نماند و در رسيدن به آستان جلال تو كوتاه نيايد. ستايشى كه شمار آن منقطع نگردد و افزون شدنش پايان نپذيرد. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از طرق تحصيل غنا اشاره كرده مى‌فرمايد: «با كسى كه روزى به او روى آورده شريك شويد كه براى بى‌نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره‌مندى مناسب‌تر است»؛ (شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ‌ عَلَيْهِ‌ الرِّزْقُ‌، فَإِنَّهُ‌ أَخْلَقُ‌ لِلْغِنَىٰ‌، وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ‌ الْحَظِّ عَلَيْهِ‌) . بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفته‌اند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالع‌اند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مى‌شوند، درها به رويشان گشوده و گره‌ها باز مى‌شود و مشكلات حل مى‌گردد و موانع برطرف مى‌شود 🔶 @Nahj_Et
202030_1902181435.mp3
3.8M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
🔹 علی علیه السلام : 🔸 وَ قَالَ (عليه السلام): رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ 💎 ارسال پیام : و درود خدا بر او فرمود: فرستاده تو بیانگر میزان عقل تو، و نامه تو گویاترین سخنگوی تو است. 🔶 @Nahj_Et
🥜 علی علیه السلام : 🌰 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ قَدْ مَرَّ بِقَتْلَي الْخَوَارِجِ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ بُؤْساً لَكُمْ لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ 🏵 ذم و نکوهش خوارج: و درود خدا بر او فرمود: (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فریب داد به شما زیان رساند. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹گويى زندگى را نوعى بخت‌آزمايى پنداشته‌اند كه عده‌اى بدون هيچ دليل منطقى پيروزى‌هاى مهمى پيدا مى‌كنند و عده‌اى باز بدون هيچ دليلى محروم مى‌شوند. همان‌گونه كه در بعضى از شروح نهج البلاغه آمده كه بعضى گفته‌اند: بخت به منزلۀ مردى نابينا و گنگ و كر است كه در برابر او مقدارى جواهرات و سنگ‌ريزه باشد و او با هر دو دستش بى‌حساب آنها را به سوى حاضران پرت كند، گروهى بى‌دليل جواهرات را به چنگ مى‌آورند و گروه ديگرى سنگ‌ريزه‌ها را. در حالى كه اين سخن صحيح به نظر نمى‌رسد. درست است گاهى پاره‌اى از تصادف‌ها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقب‌ماندگى برخى از افراد لايق مى‌شود؛ ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹گويى زندگى را نوعى بخت‌آزمايى پنداشته‌اند كه عده‌اى بدون هيچ دليل منطقى پيروزى‌هاى مهمى پيدا مى‌
💠🔹ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مى‌كنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند؛ خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اين‌كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهره‌گرفتن از مديريت و لياقت‌هاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئلۀ اقبال و شانس از جنبۀ خرافى بيرون مى‌آيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠آگاهی و مظلومیت امام (ع) 🔹به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم، كه دشمنان ناگهان مرا محاصره كنند و با نیرنگ دستگیرم نمایند، من همواره با یاری انسان حق طلب، بر سر آن می كوبم كه از حق روی گردان است، و با یاری فرمانبر مطیع، نافرمان اهل تردید را در هم می كوبم، تا آن روز كه دوران زندگانی من به سر آید پس، سوگند به خدا، من همواره از حق خویش محروم ماندم، و از هنگام وفات پیامبر (ص) تا امروز حق مرا از من باز داشتند و به دیگری اختصاص دادند. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‌ وَ اَلْإِحْسٰانِ‌» اشاره كرده مى‌فرمايد: «عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است»؛ (فِي قَوْلِهِ‌ تَعَالَى: «إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‌ وَ اَلْإِحْسٰانِ‌» الْعَدْلُ‌ الْإِنْصَافُ‌، وَ الْإِحْسَانُ‌ التَّفَضُّلُ‌) . خداوند در اين آيۀ شريفه به سه چيز امر و از سه چيز نهى كرده است، مى‌فرمايد: «خداوند به عدل و احسان و كمك به خويشاوندان فرمان و از فحشا و منكر و ستم نهى مى‌كند» و در پايان آيه مى‌افزايد: «خداوند به شما اندرز مى‌دهد تا متذكر شويد»؛ «إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‌ وَ اَلْإِحْسٰانِ‌ وَ إِيتٰاءِ‌ ذِي اَلْقُرْبىٰ‌ وَ يَنْهىٰ‌ عَنِ‌ اَلْفَحْشٰاءِ‌ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْبَغْيِ‌ يَعِظُكُمْ‌ لَعَلَّكُمْ‌ تَذَكَّرُونَ‌». اين آيه دربرگيرندۀ يكى از جامع‌ترين برنامه‌هاى اجتماعى بشر است كه هر گاه جامۀ عمل به خود بپوشد، امنيت و آرامش بر او حكمفرما مى‌شود. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يَأْمُرُ بِال
💠🔹در اين‌كه ميان عدل و احسان چه تفاوتى است مفسران احتمالات فراوانى ذكر كرده بعضى گفته‌اند: عدل اداى واجبات و احسان انجام مستحبات است برخى ديگر عدل را توحيد و احسان را اداى واجبات مى‌دانند و عدّه‌اى عدالت را به معناى هماهنگى ظاهر و باطن و احسان را به معناى برترى باطن نسبت به ظاهر دانسته‌اند. اين تفسير نيز از سوى گروهى عنوان شده كه عدالت مربوط به جنبه‌هاى عملى و احسان مربوط به جنبه‌هاى گفتارى است. ولى از همۀ اين تفسيرها بهتر همان است كه در كلام امام عليه السلام آمده كه عدل را به معناى انصاف تفسير فرموده، زيرا رعايت انصاف آن است كه حق كسى را به او بپردازند (و به نظر مى‌رسد كه اين واژه از مادۀ «نصف» گرفته شده زيرا هرگاه انسان در حقوق مشترك آن را تنصيف كند رعايت عدالت را به طور كامل كرده است). سپس اين واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است. «احسان» همان گونه كه از مفهوم آن استفاده مى‌شود، نيكى كردن به ديگران است و اين نيكى همان تفضل است كه امام عليه السلام در كلام بالا فرموده است 🔶 @Nahj_Et
💠تلاش در هدایت دشمن 🔹شما را از این می ترسانم! مبادا صبح كنید در حالی كه جنازه های شما در اطراف رود نهروان و زمینهای پست و بلند آن افتاده باشد، بدون آن كه برهان روشنی از پروردگار، و حجت و دلیل قاطعی داشته باشید، از خانه ها آواره گشته و به دام قضا گرفتار شدید. من شما را از این حكمیت نهی كردم ولی با سرسختی مخالفت نمودید، تا به دلخواه شما كشانده شدم. شما ای سبكسران، و بیخردان، ای ناكسان و بی پدران، من كه این فاجعه را ببار نیاوردم و هرگز زیان شما را نخواستم (زیرا امام همواره با حكمیت مخالف بود) 🔶 @Nahj_Et
💠فضائل اهل بیت پیامبر (ص) 🔹خاندان پیامبر (ص) مایه حیات و زنده بودن دانش، و نابودی جهل می باشند، بردباریشان شما را از دانش آنها خبر می دهد، و ظاهرشان از صفای باطن، و سكوتشان از حكمتهای گفتارشان باخبر می سازد، هرگز با حق مخالفت نمی كنند، و در آن اختلاف ندارند. آنها ستونهای استوار اسلام، و پناهگاه مردم می باشند، حق به وسیله آنها به جایگاه خویش باز گردید، و باطل از جای خویش رانده و نابود، و زبان باطل از ریشه كنده شد، اهل بیت پیامبر (ص) دین را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه تنها شنیدند و نقل نمودند، زیرا راویان دانش بسیار، اما حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند. 🔶 @Nahj_Et
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم داشتن است، اگر به انسان نشسته در جای خویش چیزی ندهند، با حركت و تلاش نیز نخواهند داد، روزگار دو روز است، روزی به سود تو، و روزی به زیان تو است، پس آنگاه كه به سود تو است به خوشگذرانی و سركشی روی نیاور، و آنگاه كه به زیان تو است شكیبا باش. 🔶 @Nahj_Et
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم داشتن است، اگر به انسان نشسته در جای خویش چیزی ندهند، با حركت و تلاش نیز نخواهند داد، روزگار دو روز است، روزی به سود تو، و روزی به زیان تو است، پس آنگاه كه به سود تو است به خوشگذرانی و سركشی روی نیاور، و آنگاه كه به زیان تو است شكیبا باش. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠و درود خدا بر او فرمود: مرگ بهتر از تن به ذلت دادن، به اندك ساختن بهتر از دست نیاز به سوی مردم دا
💠🔹و درود خدا بر او فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد كه از قرآن جز نشانی، و از اسلام جز نامی، باقی نخواهد ماند، مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان بناهای شكوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند، كه كانون هر فتنه، و جایگاه هر گونه خطاكاری اند، هر كس از فتنه بركنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر كس كه از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها كشانند، كه خدای بزرگ فرماید: (به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم كه انسان شكیبا در آن سرگردان ماند.)و چنین كرده است، و ما از خدا می خواهیم كه از لغزش غفلت ها درگذرد. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠(وَ قَدْ قُلْتُمْ: (رَبُّنَا اللهُ)، فَاسْتَقِيمُوا عَلَى کِتَابِهِ، وَ عَلَى مِنْهَاجِ أَمْرِهِ، وَ عَلَى الطَّرِيقَةِ الصَّالِحَةِ مِنْ عِبَادَتِهِ 🔹شما گفته ايد: پروردگار ما خدا است; بايد بر طريقه کتاب او و راه روشن فرمان هايش و مسير درست عبادتش مستقيم و ثابت بمانيد» 🖋اشاره به اين که گفتار بى عمل، کسى را به جايى نمى رساند و سبب ورود در بهشت و سعادت جاويدان نمى شود ; حال که اظهار ايمان کرده ايد، وارد ميدان عمل شويد تا مشمول وعده هاى الهى در آيات مذکور شويد. 🔶 @Nahj_Et
💠روزى سلیمان نبی در سرای خویش نشسته بود که مردی سراسیمه از در درآمد. سلام کرد و بر دامن سلیمان چنگ انداخت که به دادم برس. سلیمان با تعجب به چهره آن مرد نگریست و دید که روی آن مرد از پریشان حالی زرد شده و از شدت ترس می لرزد. سلیمان از او پرسید تو کیستی؟ چه بر سر تو آمده است که چنین ترسان و لرزانی؟ مرد به گریه در آمد و گفت که در راه بودم، عزرائیل را دیدم و او نگاهی از غضب به من انداخت و من از ترس چون باد گریختم و به نزد تو آمدم تا از تو یاری بطلبم. از تو خواهشی دارم که به باد فرمان دهی تا مرا به هندوستان ببرد! سليمان پذيرفت و به باد دستور داد تا او را به هندوستان ببرد. آن روز گذشت و دیگر روز سلیمان نبى عزرائیل را دید و به او گفت: این چه کاری است که با بندگان خدا می کنی، چرا به آنها با خشم و غضب می نگری؟ دیروز مرد بیچاره ای را ترسانده ای و رویش زرد شده بود و می لرزید. به نزد من آمده و کمک می طلبید. عزرائیل گفت: دانستم که کدام مرد را می گویی. آری من دیروز او را در راه دیدم ولی از روی خشم و غضب به او نگاه نکردم، بلکه از روی تعجب او را نگریستم. تعجب من در این بود که از خداوند برای من فرمان رسیده بود تا که جان آن مرد را در هندوستان بگیرم. در حالی که او را اینجا می دیدم... حضرت علی علیه السلام که درود خدا بر او باد در حکمت ۲۰۳ میفرمایند: ای مردم از خدایی بترسید که اگر سخنی گویید می شنود و اگر پنهان دارید میداند و برای مرگی آماده باشید که اگر از ان فرار کنید شما را درمی یابد و اگر بر جای خود بمانید شما را میگیرد و اگر فراموشش کنید شما را از یاد نبرد. 🔶 @Nahj_Et
🔹تلاش در انفاق های اقتصادی 💠یکی از سرمایه داران مدینه وصیت کرد که انبار خرمای او را پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به بینوایان انفاق کند. پس از مرگ او، رسول خدا تمام خرماها را به فقرا داد، آن گاه یک عدد خرمای خشکیده و کم مغز برداشت و به مسلمانان فرمود: سوگند به خدا که اگر خود این مرد، این یک دانه خرما را به بدبخت و گرسنه ای می داد، پاداش آن نزد پروردگار بیش از همه این انبار خرما بود که من به دست خود که پیامبر خدا هستم، به فقرا و بینوایان دادم. حضرت علی علیه السلام که درود خدا بر اوباد در حکمت ۲۵۴ میفرمایند: ای فرزند آدم خودت وصی مال خویش باش امروز به گونه ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند. 🔶 @Nahj_Et
💠لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ. 👈مردم ستمكار را سه نشان است: 🔹با سركشى به ما فوق خود ستم روا دارد، و به زيردستان خود با زور و چيرگى ستم مى كند، و ستمكاران را يارى مى دهد. 🔶 @Nahj_Et
نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند: حضرت عیسی‌ (ع) کسی را دید دزدی می‌کند. از او سؤال کرد: آیا دزدی کردی؟ گفت: به خدایی که جز او نیست من دزدی نکردم. حضرت عیسی‌ (ع) گفت: من به خدا ایمان دارم چشم من خطا کرده است. اگر کسی را در حالِ معصیت با چشم خود دیدیم و او منکرش شد، رخسارش خراش نزنیم و حیا و شرم او را نریزیم. حضرت علی علیه السلام که درود خدا بر اوباد در حکمت ۲۲۳ میفرمایند: هرکس لباس حیا بپوشد کسی عیب اورا نبیند. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار نورانى اشاره به تفاوت پاداش الهى نسبت به اعمال بندگان كرده مى‌فرمايد: «كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مى‌شود»؛ (مَنْ‌ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ‌ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ‌) . اشاره به اين‌كه عطاى بندگان هرقدر زياد باشد در مقابل عطاى الهى و پاداش‌هاى بسيار عظيمش كم و كوچك است. قرآن مجيد مى‌فرمايد: «مَنْ‌ جٰاءَ‌ بِالْحَسَنَةِ‌ فَلَهُ‌ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا» ؛ هر كس كار نيكى را به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد». در جاى ديگر مى‌فرمايد: «مَثَلُ‌ اَلَّذِينَ‌ يُنْفِقُونَ‌ أَمْوٰالَهُمْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اَللّٰهِ‌ كَمَثَلِ‌ حَبَّةٍ‌ أَنْبَتَتْ‌ سَبْعَ‌ سَنٰابِلَ‌ فِي كُلِّ‌ سُنْبُلَةٍ‌ مِائَةُ‌ حَبَّةٍ‌ وَ اَللّٰهُ‌ يُضٰاعِفُ‌ لِمَنْ‌ يَشٰاءُ‌ وَ اَللّٰهُ‌ وٰاسِعٌ‌ عَلِيمٌ‌» ؛ كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند؛ كه در هر خوشه، يكصد دانه باشد و خدا آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته باشد)، دو يا چند برابر مى‌كند؛ و لطف خدا گسترده، و او (به همه چيز) داناست 🔶 @Nahj_Et