نهج البلاغه
💠🔹هدف جناب سيّد رضى رحمه الله از ذكر اين سوگند، نشان دادن فصاحت و زيبايى كلام امام عليه السلام حتى د
💠🔹امام عليه السلام در اين تشبيه جالب، نخست اشاره به تاريكى شبهاى ظلمانى مىكند ( «غُبْر» به معناى باقيمانده و «دَهْماء» به معناى سياه و تاريك است) كه به دنبال آن، روز روشنى است. گويى همانند انسانى است كه به هنگام لبخند، لبهاى او كنار مىرود و دندانهاى زيبايش آشكار مىشود. ( «تَكْشِرُ» از ريشۀ «كَشْر» (بر وزن نشر) به معناى كنار رفتن لبها براى خنديدن و «أغَرّ» به معناى روشن و سفيد است). اينكه امام عليه السلام اين قسم زيبا و فصيح را براى چه موضوعى ياد كرده، روشن نيست. شايد براى مرحوم سيّد رضى روشن بوده؛ ولى چون هدفش بيان زيبايى قسم بوده از ذكر آن صرف نظر كرده است.
#حکمت_277
🔶 @Nahj_Et
💛 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💖 وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ
💝 درباره قلب :
و اگر به تهیدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد، و اگر زیادی سیر شود، سیری آن را زیاد رساند.
#حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
#گناه_رضايت
#نهج_البلاغه
🔴الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه.
💠كسى كه به كار گروهى راضى باشد، مانند همراه آن ها در آن كار است، و بر كسى كه در كار باطل وارد شود دو گناه است: گناه انجام كار، گناه رضايت به آن
📘#حکمت_154
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين احتمال نيز هست كه بر سيّد رضى رحمه الله نيز روشن نبوده و آنچه را او به آن دست يافته اصل سوگند بوده است؛ ولى مىتوان به قرينۀ قسمى كه امام عليه السلام ياد كرده حدس زد كه قسم، اشاره به ظهور اسلام و محو آثار شرك و كفر و بتپرستى و انتقال مردم از دوران تاريك جاهليت به دوران نورانى اسلام بوده و جملۀ «ما كانَ كَذا و كَذا» در واقع اشاره به نفى بعضى از بدعتهايى بود كه در اسلام گذاشته شد و در زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وجود نداشت
#حکمت_277
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين تشبيه جالب، نخست اشاره به تاريكى شبهاى ظلمانى مىكند ( «غُبْر» به معناى ب
💠🔹اين احتمال نيز هست كه بر سيّد رضى رحمه الله نيز روشن نبوده و آنچه را او به آن دست يافته اصل سوگند بوده است؛ ولى مىتوان به قرينۀ قسمى كه امام عليه السلام ياد كرده حدس زد كه قسم، اشاره به ظهور اسلام و محو آثار شرك و كفر و بتپرستى و انتقال مردم از دوران تاريك جاهليت به دوران نورانى اسلام بوده و جملۀ «ما كانَ كَذا و كَذا» در واقع اشاره به نفى بعضى از بدعتهايى بود كه در اسلام گذاشته شد و در زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وجود نداشت
#حکمت_277
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى اشاره مىفرمايد كه بسيارى از آن غافلند، مىفرمايد: «كار كمى كه (با نشاط) آن را ادامه دهى اميدبخشتر از كار زياد و خسته كننده است»؛ (قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجىٰ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ) . «أرْجى» به معناى اميدبخشتر از مادۀ «رجاء» گرفته شده و به يقين، كارى كه دوام داشته باشد هر چند كم باشد اميدبخشتر از كارهاى زيادى است كه مايۀ ملالت است و به زودى قطع مىشود. بسيارى افراد هنگامى كه اهميت و فوايد كارى را مىشنوند - خواه فوايد مادى داشته باشد يا معنوى - به آن هجوم مىآورند، به مقدار زيادى انجام مىدهند و خسته و وامانده شده و در نتيجه، از آن كار سرخورده مىشوند و اى بسا كمتر رغبت تكرار آن را پيدا مىكنند در حالى كه اگر كار كمتر باشد و انسان آن را با ميل و رغبت ادامه دهد بسيار مفيدتر است.
#حکمت_278
🔶 @Nahj_Et
#استاد_مطهری #انسان_کامل 💫
🤷♂☝️ما چه درسی باید بیاموزیم؟ این درس را باید بیاموزیم که اشتباه نکنیم که فقط یک ارزش را بگیریم و ارزشهای دیگر را فراموش کنیم.
✍♻️ما نمیتوانیم در همه ارزشها قهرمان باشیم ولی در حدی که میتوانیم، همه ارزشها را با یکدیگر داشته باشیم؛
👈💯اگر انسان کامل نیستیم، بالاخره یک انسان متعادل باشیم. آن وقت است که ما به صورت یک مسلمان واقعی در همه میدانها در میآییم.
☝️پس این، معنی انسان کامل و این هم نمونهای از آن که ان شاء الله در جلسه آینده بقیه مطلب را برای شما عرض میکنم
#استاد_مطهری، انسان کامل، ص50، 51 ✨
🔶 @Nahj_Et
امیرالمومنین علی علیه السلام:
آگاه باشید که این پوست نازک بدن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خودتان رحم کنید.
شما مصیبت های دنیارا آزموده اید. آیا ناراحتی های یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته یا در زمین خوردن پایش زخمی شده یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن مشکل است.
پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشید؟
📚نهج البلاغه، #خطبه_183
〰〰〰〰〰〰〰〰
🔶 @Nahj_Et
#تعریف_شبهه
◽️وَ إِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ
🔴شبهه تنها از اين جهت شبهه ناميده شده که شباهتى به حق دارد (هر چند در واقع باطل است).
✍و به همين دليل سبب فريب گروهى از ساده لوحان و دستاويزى براى شيطان صفتان، جهت فرار از حق مى شود.
📘 #خطبه_35
🔶 @Nahj_Et
🔹 آثار دنیوی صله ارحام
صله ارحام افزون بر پاداش معنوی و اخروی آثار دنیوی نیز دارد. امیرموٴمنان (ع) می فرماید: ای مردم! شخص اگر چه مالدار باشد از خویشاوندان خود بی نیاز نیست تا با دست و زبان از وی دفاع كنند، زیرا كسان وی از همه به او نزدیك ترند و جانب او را بهتر فراهم آورند و به هنگام رسیدن بلا از دیگران مهربانترند... . اگر یكی از شما فردی از خویشان خود را درمانده ببیند مبادا از یاری او دریغ كند و از كنارش بگذرد، آن هم به چیزی كه اگر نبخشد بر مالش افزوده نگردد و اگر ببخشد در مالش كاهشی رُخ ندهد و كسی كه یاری خود را از خویشاوندان دریغ داشت، تنها دست خود را از آنان بازداشت؛ ولی دست های زیادی را از خود بازداشته است. هر كس با اطرافیان خود نرمی كند، مودّت و دوستی خویشان خود را استمرار می بخشد.[1]
[1] . (نهج البلاغة، خطبهٴ 23).
🔶 @Nahj_Et
#حمد_و_ستايش_پروردگار
#نهج_البلاغه
☀️اللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا تَأْخُذُ وَ تُعْطِي، وَ عَلَى مَا تُعَافِي وَ تَبْتَلِي
🌸خداوندا سپاس و ستايش مخصوص توست، در برابر آن چه مى گيرى و بر آن چه عطا مى کنى و بر عافيت و بلايى که مى فرستى
📘#خطبه_160
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
◽️ أَلَا وَ بِالتَّقْوَي تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا
🔴آگاه باشید با پرهیزكاری، ریشه های گناهان را می توان برید.
📚 #خطبه_157
🔶 @Nahj_Et
🖋اما ذلت و رسوايى در دنيا به سبب آن است که خيانت هاى گسترده معمولا پنهان نمى ماند و دير يا زود فاش مى شود و صاحب آن رسوا مى گردد و مردم با چشم حقارت به او نگاه مى کنند و در آخرت که نامه هاى افراد به دستشان داده مى شود، و «يوم البروز» و روز آشکار شدن اعمال پنهانى است، پرونده آنها در برابر اهل محشر گشوده مى شود و ذلت و رسوايى بزرگ در آنجاست.
📘#نامه_26
🔶 @Nahj_Et
#تشخیص_حق_و_باطل
⚪️فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيَها الْيَقِينُ وَ دَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى
🔸امّا نور هدايت كننده دوستان خدا، در شبهات يقين است، و راهنماى آنان مسير هدايت الهى است
🖊يقين اشاره به ايمان به خدا و نبوت است «و سمت الهدى»، اشاره به هدايتهايى است که از طريق وحى نصيب انسان مى شود،
📘 #خطبه_38
🔶 @Nahj_Et
🔔کارى کن که نيازمندان در قيامت شاکى تو نباشند:
#نهجالبلاغه
💥وَبُؤْسَى لِمَنْ ـ خَصْمُهُ عِنْدَاللهِ ـ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاکِينُ وَالسَّائِلُونَ وَالْمَدْفُوعُونَ وَالْغَارِمُونَ وَابْنُ السَّبِيلِ
🌎واى بر كسى كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقّشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند.
📘#نامه_26
🔶 @Nahj_Et
☝️👤تعبیر «جامع الاضداد بودن» که ما درباره انسان کامل میگوییم، صفتی است که از هزار سال پیش علی علیه السلام با آن شناخته شده است.
✍حتی خود سید رضی در مقدمه نهج البلاغه میگوید : مطلبی که همیشه با دوستانم در میان میگذارم
😧و اعجاب آنها را برمیانگیزم این موضوع است که جنبههای گوناگون سخنان علی علیه السلام [به گونهای است[ که انسان در هر قسمتی از سخنان او که وارد میشود،
🌇🤔میبیند به یک دنیایی رفته است: گاهی در دنیای عُبّاد است و گاهی در دنیای زهّاد، گاهی در دنیای فلاسفه است و گاهی در دنیای عرفا،
🧗♂⚖گاهی در دنیای سربازان و افسران است و گاهی در دنیای حکام عادل، گاهی در دنیای قضات است و گاهی در دنیای مفتیها.
⚠️👈علی علیه السلام در همه دنیاها وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست.
📚 #استاد_مطهری، انسان کامل، ص49 ✨
🔶 @Nahj_Et
🔵ضرورت اطاعت از دستورات الهى
#نهج_البلاغه
◽️انْتَفِعُوا بِبَيَانِ اللَّهِ وَ اتَّعِظُوا بِمَوَاعِظِ اللَّهِ وَ اقْبَلُوا نَصِيحَةَ اللَّهِ، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعْذَرَ إِلَيْكُمْ بِالْجَلِيَّةِ وَ [أَخَذَ] اتَّخَذَ عَلَيْكُمُ الْحُجَّةَ، وَ بَيَّنَ لَكُمْ مَحَابَّهُ مِنَ الْأَعْمَالِ وَ مَكَارِهَهُ مِنْهَا، لِتَتَّبِعُوا هَذِهِ وَ تَجْتَنِبُوا هَذِهِ؛
🌔مردم از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد، و از پند و اندرزهاى خدا پند پذيريد، و نصيحت هاى او را قبول كنيد، زيرا خداوند با دليل هاى روشن، راه عذر را به روى شما بسته، و حجّت را بر شما تمام كرده است. و اعمالى كه دوست دارد بيان فرموده، و از آنچه كراهت دارد معرّفى كرد، تا از خوبى ها پيروى و از بدى هاى دورى گزينيد.
📘#خطبه_176
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
⚪️الْغِنَى الاَْكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ
💎«برترين بى نيازى آن است كه از آنچه در دست مردم است چشم بپوشى و مأيوس باشى»
🖊اين يك واقعيت است كه هركس چشمداشتى به اموال و امكانات و مقامات ديگران داشته باشد به همان نسبت كوچك و موهون مى شود؛ خواه دست نياز به سوى آنها دراز كند و يا اين حالت را به سوى ديگرى نشان دهد و تا انسان به اموال و امكانات ديگران بى اعتنا نباشد حقيقت غنا و بى نيازى را درك نمى كند.
📘#حکمت_342
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۲۴
یکی از پیروان بودا میخواست با داشتن رفتاری توهینآمیز، بیادبانه و تحقیر کننده و دادن پاسخهای نیشدار به او ، این استاد بزرگ را مورد امتحان قرار دهد.
به همین علت به مدت سه روز هنگامی که بودا صحبت میکرد او را احمق خطاب میکرد و با حالتی خودخواهانه و تکبرآمیز وی را مورد تمسخر قرار میداد.
سرانجام در پایان روز سوم آن مرد دیگر نتوانست طاقت بیاورد.
بنابراین از بودا پرسید :
چطور میتوانی بعد از اینکه سه روز به تو بیاحترامی کردم اینقدر مهربان و با محبت با من رفتار کنی؟
هر دفعه که تو را رنجاندم با حالتی محبتآمیز به من پاسخ میدادی و این چطور امکانپذیر است؟»
بودا از او پرسید :
اگر کسی به تو هدیهای بدهد و تو آن را نپذیری، آن هدیه به چه کسی تعلق میگیرد؟
و این سؤال بودا بینش جدیدی را در ذهن فرد ایجاد کرد.!
وقتی فردی به شما توهین میکند و شما از پذیرفتن آن امتناع میورزید مسلماً این اهانتها به همان فرد توهینکننده تعلق میگیرد.
پس چرا سعی میکنید برای چیزی که به فرد دیگری تعلق دارد خودتان را ناراحت و عصبانی کنید؟
حضرت علی علیه السلام که درود خدا براوباد در حکمت ۲۲۴ میفرمایند: با شکیبایی در برابر بی خرد یاران انسان زیاد گردند.
#حکمت_224
🔶 @Nahj_Et