eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴امام كاظم عليه السلام فرمودند:  رَجُلٌ مِن اَهلِ قُم يَدعُو النّاسَ اِلَي الحَقِّ مُجتَمِعٌ مَعَهُ قَومٌ كَزُبُرِ الحَديدِ لاتَزَلَّهُمُ الرِياحُ العَواصِفُ و لايَمِلُّونَ مِنَ الحَربِ و لايَجبَنُونَ و عَلَي الّلهِ يَتَوَكَّلُونَ و العاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ ▪️ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌كند، قومی همراه او جمع می‌شوند مانند پاره‌های آهن كه تند بادهای حوادث آنها را نمی‌لغزاند، از جنگ خسته و ملول نمی‌شوند و نمی‌ترسند و به خداوند توكل می‌كنند و سرانجام نيک، برای پرهيزگاران خواهد بود. بحارالأنوار، ج ۶۰ ص ۲۱۶. زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید. 📚اصول کافی، ج 4، ص 191 ◼️ سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🥀 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌قسمت دوازدهم 🔰امیرالمومنین علیه‌السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید: ✨أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا 🌐دنيا (با جلوه گريهايش) به سراغ آنها آمد; ولى آنها فريبش را نخوردند و آن را نخواستند. دنيا مى رفت که آنها را اسير خود سازد ولى آنان به بهاى جان، خويش را از اسارتش آزاد ساختند ✍اشاره به اينکه دنيا با زرق و برق هايى که دارد به سراغ همه مى رود و خود را چنان مى آرايد که نفوس انسانى را به سوى خود جلب کند. آنها که ناآگاه يا هوسبازند، در دام دنيا گرفتار مى شوند ✔️ ولى پرهيزگاران که سراب بودن متاع دنيا را مى دانند، هرگز فريب آن را نمى خورند. همچنين دنيا از طريق مال و ثروت و جاه و مقام و شهوات گوناگون انسان هاى بسيارى را در دام خود اسير مى سازد و راه آزادى و نجات را بر آنها مى بندد; ولى پرهيزگاران در همان گام هاى نخستين به اين معنا پى مى برند و به بهاى جان خود را از اين اسارت رهايى مى بخشند. 📝ادامه دارد... 🔶 @Nahj_Et
💥وَالصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ 🌐دوست آن است که در غياب انسان، حق دوستى را ادا کند ✍اشاره به اينکه کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند. نامه31 🔶 @Nahj_Et
❤️ صفت خانمان سوز به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را کوچک ببیند، مبتلا به چه مرضی شده است؟ کبر، صفتی خانمان سوز برای انسان است. این صفت مخصوص خداوند است؛ اگرچه شاید متکبر، منکر خداوند نباشد، ولی مدعی صفتی می‌شود که مخصوص خداوند است. امام علی میفرمایند: «در شگفتم از متکبری که دیروز، نطفه‌ای بی ارزش بود و فردا مرداری گندیده خواهد شد» 📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۴ 🔶 @Nahj_Et
🚫مثل دنيا همچون مار است، لمس کردن آن نرم و دورنش زهر مرگبار است، نادان به آن عشق ميورزد و دانا از آن برحذر ميباشد 📕(نهج‌البلاغه حکمت 119) 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨ 🔴عرق کار ✍امام کاظم(ع) در زمینی که متعلق به شخص خودش بود مشغول کار و اصلاح زمین بود. فعالیت زیاد، عرق امام را از تمام بدنش جاری ساخته بود. علی بن ابی حمزه بطائنی در این وقت رسید و عرض کرد: - «قربانت گردم، چرا این کار را به عهده دیگران نمی‌گذاری؟» - چرا به عهده دیگران بگذارم؟ افرادِ از من بهتر همواره از این کارها میکرده‌اند. - مثلا چه کسانی؟ - رسول خدا و امیرالمؤمنین و همه پدران و اجدادم. اساسا کار و فعالیت در زمین از سنن پیغمبران و اوصیای پیغمبران و بندگان شایسته خداوند است‏. 📒 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۸۶ 🔶 @Nahj_Et
تاسیس صندوق یا مکانی خاص، برای انتقادات و پیشنهادات، [برای اولین بار] توسط امیرالمومنین علی - علیه السلام - در دوره حکومت داری قلقشندی گوید: نخستين كسى كه مكانى را بنياد كرد كه در آن، شِكوه داد خواهان افكنده مى شد، اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) بود. (۱) ابن ابی الحدید گوید: براى اميرمؤمنان، خانه اى بود. آن را بيت القصص (صندوق گزارش ها و شكايات) ناميد و مردم، نامه هاى خود را در آن مى افكندند. (۲) ابن عبد الربه نقل میکند: امام على (عليه السلام) میفرمود: هركس از شما از من خواسته اى دارد، آن را در كاغذى بنگارد تا چهره هاتان را از خواستن، مصون دارم. (۳) 📓کتاب صبح الاعشی جلد ۱ صفحه ۴۷۱ 📓کتاب شرح نهج البلاغة جلد ۱۷ صفحه ۸۷ 📓کتاب العقد الفريد جلد ۱ صفحه ۱۹۹ 🔶 @Nahj_Et
💠حضرتِ علی (ع) فرمودند : 🖌به کسی که به تو علاقه ای ندارد ، دل نبند. نهج البلاغه،نامه۳۱ 🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇 💠مالک اشتر، فرمانده فرماندهان! 💠🔹امام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) لشکری را به فرماندهی دو نفر به نام های «زیاد بن نضر، و شریح بن هانی» به جبهه (سپاه معاویه) فرستاد، و دستور العمل های جالبی برای حفاظت لشکر اسلام، و غافلگیری دشمن به آنها آموخت. (چنان که در نامه 11 نهج البلاغه آمده است). سپس مالک اشتر را به سوی آنها فرستاد، و برای آن دو فرمانده چنین پیام داد: «مالک بن حارث اشتر را امیر شما و آنان که تحت امر شما هستند نمودم. گوش به فرمانش دهید و از اوامر و دستورات او پیروی کنید، و اجعلا و درعاً و مجناً...: او را زره و سپر خود قرار دهید، زیرا او از کسانی است که گمان نمی برم، سستی نماید، و لغزش پیدا کند و او از کسانی نیست که در مورد سرعت، کندی کند و یا در مورد کندی شتابزدگی نماید».[1] امام علی (علیه السلام) در مورد دیگر در پیام خود به مردم مصر، در شأن مالک اشتر چنین می گوید: «بنده ای از بندگان خداوند (مالک اشتر) را به سوی شما فرستادم که به هنگام وحشت جنگ، خواب او را فرا نمی گیرد و از دشمن نمی هراسد و نسبت به مجرمین و جنایتکاران، از شعله آتش سوزنده تر است، او مالک بن حارث از قبیله «مَذحِج» است، سخنش را بشنوید و فرمانش را آنجا که حق است، اطاعت کنید. «فانّه سیف من سیوف الله، لاکلیل الظبّه، ولا نابی الضّریبه...؛ زیرا مالک اشتر، شمشیری از شمشیرهای خداوند است، آن شمشیر از تیزی به کندی بر نمی گردد، و ضربتش بی اثر نیست. اگر او به شما فرمان حرکت به سوی جنگ داد، حرکت کنید و اگر دستور توقف داد، توقف نمایید. هر گونه اقدام او همان اقدام من است، من شما را برگزیدم که چنین شخصیتی را به نزد شما فرستادم، تا شما را نصیحت کند و راه و چاره را به شما نشان دهد که نسبت به دشمنان تان، قاطع و سختگیر باشد».[2] این است سیمای درخشان مالک اشتر در پیشگاه علی (علیه السلام) که حتی او را از هر جهت به جای خود معرفی می کند (با توجه به این که او در مصر نمی توانست در همه جزئیات به علی (علیه السلام) مراجعه کند زیرا فاصله مصر و عراق، بسیار است) و به راستی عجیب است آیا شخصی را (غیر از امامان) سراغ دارید که امام معصوم، این گونه به او در همه جهات اطمینان داشته باشد؟! پی نوشت : [1]. نگاه کنید به نهج البلاغه، نامه 13. [2]. نگاه کنید به قسمت آخر نامه 38 نهج البلاغه. 🔶 @Nahj_Et
🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) : ✍ از گذشته های دنیا برای باقیمانده ی آن عبرت آموز ، زیرا پاره های دنیا شبیه یکدیگرند. 📚( نامه ۶۹ نهج البلاغه) 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهمیت نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥بَادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الْعُمُرِ مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ يُرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ 🌎در اعمال نيكو شتاب كنيد، و از فرارسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، زيرا آنچه از روزى كه از دست رفته، اميد بازگشت آن وجود دارد، اما عمر گذشته را نمى شود باز گرداند، آنچه را امروز از بهره دنيا كم شده مى توان فردا به دست آورد امّا آنچه ديروز از عمر گذشته، اميد به بازگشت آن نيست خطبه 114 🔶 @Nahj_Et
💢 مسئولیت اغنیا نسبت به فقرا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَخْتَصُّهُمُ اللَّهُ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ، فَيُقِرُّهَا فِي أَيْدِيهِمْ مَا بَذَلُوهَا؛ فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ، ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَى غَيْرِهِمْ. 🔹خدا را بندگانى است كه آنان را براى منافع ديگر بندگان به نعمتها اختصاص مى دهد، آن نعمت ها را تا زمانى كه بخشش مى كنند در دست آنان وامى گذارد، و چون از بخشش منع كنند از آنان بگيرد و به ديگران تحويل دهد. 📚 حکمت 425 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🏴 به‌مناسبت سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (۲۶ رجب) ✅از فضل بسیار تو کمتر گفته شد، زیرا در سایه‌ی نور علی نور تو مستور است. 💎 إمام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: «لو وضع إیمان أبی طالب فی كفة میزان و إیمان هذا الخلق فی الكفة الأخرى لرجح إیمانه» 👌اگر ایمان ابوطالب را در یک کفه ترازو قرار دهند و ایمان این آفریده‌ها را در کفه دیگر، ایمان ابوطالب فزونی خواهد داشت. 📖شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج 3، ص 311 🔶 @Nahj_Et
💢 شرایط توبه و استغفار واقعی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃امام علی(عليه السلام) به شخصى كه در حضور او استغفرالله گفت، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند آيا مى دانى استغفار چيست؟ استغفار مقام بلندمرتبه گان است و واژه اى است كه بر شش معنا اطلاق مى شود: نخست پشيمانى از اعمال گذشته، دوم تصميم بر ترك هميشگى آن ها در آينده. سوم اين است كه حقوقى را كه از مردم ضايع كرده اى به آن ها بازگردانى تا به هنگام ملاقات پروردگار حق كسى بر تو نباشد و چهارم اين كه هر واجبى كه از تو فوت شده است حق آن را ادا كنى . پنجم، گوشت هايى را كه براثر حرام بر اندامت روييده با اندوه بر گناه آب كنى تا چيزى از آن باقى نماند و پوست به استخوانت بچسبد و گوشت تازه در ميان آن ها برويد و ششم آن كه به همان اندازه كه لذت و شيرينى گناه را به جسمت چشانده اى زحمت و مرارت طاعت را نيز به آن بچشانى. پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله. 📚 حکمت 417 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 نکوهش قضاوت با ظنّ و گمان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ليْسَ مِنَ الْعَدْلِ، الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِ. 🔹 داورى نمودن به گمان عليه انسان مورد اعتماد از عدالت نيست. 📚( حکمت 220 نهج البلاغه) 🔶 @Nahj_Et
⏪نظر اهل بيت علیهم‌السلام در مورد ايمان حضرت ابوطالب از مصادر شیعه و سنی 🔶ببینید امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد پدر بزرگوارشان چه می گوید: 🔵عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) یَقُول‏: وَاللَّهِ مَا عَبَدَ أَبِی وَلَا جَدِّی عَبْدُ الْمُطَّلِبِ وَلَا هَاشِمٌ وَلَا عَبْدُ مَنَافٍ صَنَماً قَطُّ قِیلَ وَمَا كَانُوا یَعْبُدُونَ قَالَ كَانُوا یُصَلُّونَ إِلَى الْبَیْتِ عَلَى دِینِ إِبْرَاهِیمَ مُتَمَسِّكِینَ بِهِ. 🔶اصبغ بن نباته می‌گوید: از على علیه السّلام شنیدم كه فرمود: به خدا سوگند! نه پدرم و نه جدّم عبد المطلب و نه هاشم و نه عبد مناف هیچ بتى را نپرستیدند. ⬅️پرسیدند: پس چه می‌پرستیدند؟ 💠فرمود: به سوى كعبه نماز می‌گزاردند و بر دین ابراهیم بودند و به آن چنگ زده بودند . 📚بحار الأنوار، ج 15 ص 144 🔶در روايت است كه آقا امام مجتبي (عليه السلام) مي فرمايد: 🔵أن أمير المؤمنين كان ذات يوم جالسا في الرحبة، و الناس حوله مجتمعون، فقام إليه رجل فقال: يا أمير المؤمنين! أنت بالمكان الذي أنزلك الله به و أبوك معذب في النار؟ فقال له علي بن أبي طالب: مه فض الله فاك، و الذي بعث محمدا بالحق نبيا لو شفع أبي في كل مذنب علي وجه الأرض لشفعه الله فيهم، أبي معذب في النار و ابنه قسيم الجنة و النار؟! 💠كسي آمد به أمير المؤمنين (عليه السلام) گفت: بعضي‌ها مي‌گويند پدر تو در آتش معذب خواهد بود؟ أمير المؤمنين (عليه السلام) به او گفت: ساكت باش، خداوند دهانت را بشكند. قسم به كسي كه محمد (صلي الله عليه و آله) را به حق، نبي قرار داد، اگر پدرم شفاعت كند تمام گنهكاران روي زمين را، خداوند شفاعت او را خواهد كرد. آيا پدرم در جهنم باشد و پسرش تقسيم كننده بهشت و جهنم؟! 📚طبرسی الاحتجاج ج 1 ص 230 کنز الفوائد ص 80 ، بحار ج 35 ص 69 🔶امام باقر (عليه السلام)؛ در مصادر متعدد آورده اند كه ابو بصير لبث مرادي مي‌گويد: 🔵قلت لأبي جعفر (عليه السلام)سيدي إن الناس يقولون: إن أبا طالب في ضحضاح من نار يغلي منه دماغه، قال عليه السلام: كذبوا و الله! إن إيمان أبي طالب لو وضع في كفة ميزان و إيمان هذا الخلق في كفة ميزان لرجح إيمان أبي طالب على إيمانهم. 🔶به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برخي از مردم - يعني اهل سنت - می‌گويند: حضرت ابوطالب (عليه السلام) در آتش جهنم است و آن آبی كه او را در آن قرار داده اند، حرارتش بيشتر شده است كه مغز ابوطالب مي جوشد. 💠امام باقر (عليه السلام)فرمود: 🔶قسم به خدا كه اينها دروغ مي گويند. اگر فرداي قيامت، ايمان ابوطالب را در يك كفه ترازو بگذارند و ايمان اين مردم (كه دروغ مي گويند) را در كفه ديگر بگذارند، ايمان ابوطالب قطعا سنگين تر خواهد بود. 📚الحجة على الذاهب إلى تكفير أبي طالب، سيد فخار بن معد، ص85 – إيمان أبي طالب شيخ مفيد، ص4 📚شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد معتزلي شافعي، ج14، ص68‌ 🔶 @Nahj_Et
♦️ یارِ غارِ حقیقیِ رسول خدا "صلی‌الله‌علیه‌ وآله"... مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ضمن خطبه‌ای فرمودند: در آن روزها، در هیچ خانه اسلام راه نیافت جز خانه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم که خدیجه هم در آن بود و من سوّمین آنان بودم. أَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشَمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ صلی الله علیه و آله 🔹 من نور وحی و رسالت را می‌دیدم، و بوی نبوّت را می‌بوییدم؛ من هنگامی که وحی بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرود می‌آمد، ناله شیطان را شنیدم، گفتم: ای رسول خدا، این ناله کیست؟ فرمود: شیطان است که از پرستش خویش مأیوس گردید و فرمود: إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لَکِنَّکَ وَزِیرٌ وَ إِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ 🔹علی! تو آنچه را من می‌شنوم، می‌شنوی، و آنچه را که من می‌بینم، می‌بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر من بوده و به راه خیر می‌روی. 📚نهج البلاغه، خطبه قاصعه 🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام 🔸بعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلاَّلٌ فِي حَيْرَةٍ وَ حَاطِبُونَ فِي فِتْنَةٍ قَدِ اِسْتَهْوَتْهُمُ الأَهْوَاءُ وَ اِسْتَزَلَّتْهُمُ الكِبْرِيَاءُ وَ اِسْتَخَفَّتْهُمُ الجَاهِلِيَّةُ الجَهْلاَءُ حَيَارَى فِي زَلْزَالٍ مِنَ الأَمْرِ وَ بَلاَءٍ مِنَ الجَهْلِ، فَبَالَغَ (صلى اللّه عليه و آله) فِي النَّصِيحَةِ وَ مَضَى عَلَى الطَّرِيقَةِ وَ دَعَا إِلَى الحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ 🔹خدا پيامبر اسلام را به هنگامى مبعوث فرمود كه مردم در حيرت و سرگردانى بودند، در فتنه ها به سر مى بردند، هوى و هوس بر آنها چيره شده، و خود بزرگ بينى و تكبّر به لغزش هاى فراوانشان كشانده بود، و نادانيهاى جاهليّت پست و خوارشان كرده، و در امور زندگى حيران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامنگيرشان بود. پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در نصيحت و خيرخواهى نهايت تلاش را كرد، و آنان را به راه راست راهنمايى، و از راه حكمت و موعظه نيكو، مردم را به خدا دعوت فرمود. 📗نهج البلاغه، خطبه 95 🌹عید سعید مبعث مبارک باد 🌹 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《إلَی أن بَعَثَ اللهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللهِ لإِنجازِ عِدَتِهِ و إتمامِ نُبُوَّتِهِ》 تا اینكه خداوند سبحان محمد پيامبر خود را فرستاد تا وعده خويش را به انجام رساند و سلسله نبوتش را كامل كند ↲نهج البلاغه، خطبه ۱ 🔶 @Nahj_Et
🔴 زره حکمت بر تن حضرت مهدی علیه‌السلام... 🌕 امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند: «قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَةِ جُنَّتَهَا، وَ أَخَذَهَا بِجَمِیعِ أَدَبِهَا، مِنَ الاِْقْبَالِ عَلَیْهَا، وَالْمَعْرِفَةِ بِهَا، وَالتَّفَرُّغِ لَهَا; فَهِیَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِی یَطْلُبُهَا، وَ حَاجَتُهُ الَّتِی یَسْأَلُ عَنْهَا. فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الاِْسْلاَمُ، وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنْبِهِ، وَ أَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ، بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ، خَلِیفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِیَائِهِ» «مهدی علیه‌السلام زره حکمت بر تن دارد، و با تمامی آداب، و با توجه و معرفت کامل آن را فرا گرفته است... او غریب است در آن هنگام که اسلام غروب میکند... او ذخیره‌ای از حجت‌های خداست؛ و خلیفه‌ای از خلفای انبیاست.» 📗نهج البلاغة، ج۱، ص۲۶۳ خطبهٔ۱۸۲ 📗بحارالأنوار، ج ۳۴، ص ۱۲۴ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا