eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 مقام اصطفاء حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) 🌟 یادآوری مهم پیامبر اسلام (ص) به یکی از همسران خود! 📚 «اصطفاء» از ماده «صفو» به معناى «برگزيدن صاف و خالص» هر چيز است. (۱) 📖 و مراد از آن در آيات قرآن، نوعي انتخاب و اختيار و برتري دادن فرد يا افراد بر سايرين توسط خداوند است. (۲) 🌍 از اين منظر، (س) داراي مقام اصطفاء بود و به صراحت روايات، نه تنها برگزيده در بين همه زنان عالم، بلكه برگزيده در ميان تمامي انسان ها اعم از زنان و مردان بود. 📖 اگر در قرآن كريم اين ويژگي به حضرت مريم (س) نسبت داده شده و فرموده است: 🔅«اِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكةُ يَا مَريمُ اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ وَ اصْطَفاكِ على نِسَاءِ الْعَالَمِينَ؛ (۳) 🔅[به ياد آوريد] هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان برتري داده است»، اما رسول اكرم(ص) يكي از مصاديق اين آيه را همسر گرامي اش خديجه (س) معرفي نموده است. ⚜ به فرموده امام علي(ع)، رسول خدا(ص) پس از تلاوت آيه «اِنَّ اللَّه اصْطَفاكِ وَ طَهَّركِ...»، فرمود: 🔆 «علي جان! بهترين زنان عالم، چهار زن هستند: 🔆 مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، و آسيه دختر مزاحم». (۴) 🌴 و در روايت ديگر نقل شده كه روزي پيامبر خاتم (ص) وارد خانه شد و مشاهده كرد كه فاطمه زهرا(س) و عايشه در حال تفاخر هستند؛ به گونه اي كه صورت هر دو سرخ شده است! 🌹حضرت با اطلاع از موضوع، رو به عايشه كرد و با استناد به آيه ۳۳ سوره آل عمران كه درباره اصطفاي تعدادي از پيامبران الهي است، اصطفا و برتري حضرت خديجه(س) را نيز متذكر شده، فرمود: 🔅«يَا عَائِشَةُ أَوَ مَا عَلِمْتِ أَنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ وَ عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً وَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ عَلَى الْعالَمِينَ‏؛ (۵) 🔅«اي عايشه! آيا نمي دانستي كه خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران و علي و حسن و حسين و حمزه و جعفر و فاطمه و خديجه [عليهم السلام] را [برگزيد و] بر همه جهانيان برتري داد!» 🌎 از اين رو، آن بانوي برگزيده، به عنوان سرور زنان عالم شناخته مي شود؛ چنان كه رسول اكرم(ص) در كلام ديگري فرمود: 🔅«سَادَاتُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اَرْبَع خَدِيجَةُُ بِنْتُ خُوَيلِد وَ فاطِمَةُُ بِنتُ مُحَمَد وَ آسِيةُُ بِنتُ مُزَاحِم وَ مَريَمُ بِنتُ عِمرَان؛ (۵) 🔆 «سالار زنان جهان چهار [زن] هستند: 🔅خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، آسيه دختر مزاحم، و مريم دختر عمران». 📖 و در زيارت نامه اولاد ائمه(ع) مي خوانيم: ✋🏻 «السَّلَامُ عَلَى خَدِيجَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالِمِينَ؛ (۷) 🔅«سلام بر خديجه سالار بانوان گيتي». 📚 پی نوشت ها: ۱. لسان العرب، جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور، قم، ادب الحوزه، ج ۱۴، ص ۴۶۲: «الصفوة: خيار الشى‏ء و خلاصته و ما صفا منه». ۲. ر. ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي، ۱۴۱۷ ق، ج ۳، ص ۱۶۴. ۳. آل عمران / ۴۲. ۴. مناقب آل ابي طالب، محمد بن شهر آشوب، قم، انتشارات علامه، ۱۳۷۹ق، چ ۳، ص ۳۲۲. ۵. بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، بيروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ق، ج ۳۷، ص ۶۳. ۶. شرح نهج البلاغة، عبدالحميد بن ابي الحديد، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي، ۱۴۰۴ ق، ج ۱۰، ص ۲۶۶. ۷. بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۲۷۲. 🔶 @Nahj_Et
💠امام على عليه السلام : ما كانَ اللّه ُ لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الشُّـكرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الزّيادَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ عَلى عَبدٍ بابَ الدُّعاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الاِْجابَةِ، وَ لا لِيَفْتَحَ لِعَبدٍ بابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بابَ الْمَغْفِرَةِ؛ امام على عليه السلام : 💠چنين نيست كه خداوند، درِ شكر را به روى بنده اى باز كند و درِ زياد شدن نعمت را به روى او ببندد يا درِ دعا را به روى بنده اى باز كند و درِ اجابت را به رويش ببندد يا درِ توبه را به روى بنده اى باز كند و درِ آمرزش را به روى او ببندد. 📙نهج البلاغه، حكمت 435. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄وَلاَ قَائِدَ کَالتَّوْفِیقِ 🌎هیچ راهبرى همچون توفیق نیست ✍ منظور از «توفیق» در اینجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن کارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پیدا کند و مجلس مناسبى تشکیل شود و خطیب دانشمند و باصفایى آن مجلس را اداره کند گفته مى شود توفیق براى دعا حاصل شد. همچنین فراهم شدن اسباب مثلاً براى زیارت بیت الله یا کمک به محرومان یا فرا گرفتن علم و دانش تمام اینها توفیق نامیده مى شود و اگر امام(علیه السلام) مى فرماید: بهترین رهبر توفیق است براى آن است که توفیق ، انسان را به راه حق و مسیر اطاعت پروردگار مى کشاند و راهنماى خوبى براى نیکى ها و خوبى هاست. به هر حال شک نیست که سرچشمه اصلى توفیق براى کارهاى خیر ذات پاک پروردگار است 📙حکمت 113 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢شکوه خلقت پروردگار 💦فَظَهَرَتِ الْبَدائِعُ الَّتِي أَحْدَثَتُهَا آثَارُ صَنْعَتِهِ وَ أَعْلامُ حِکْمَتِهِ فَصَارَ کُلُّ مَا خَلَقَ حُجَّةً لَهُ وَ دَلِيلا عَلَيْهِ إِنْ کَانَ خَلْقاً صَامِتاً فَحُجَّتُهُ بِالتَّدْبِيِر نَاطِقَةٌ وَ دَلاَلَتُهُ عَلَى الْمُبْدِعِ قَائِمَةٌ 🌎آنچه آفريده آثار صنعت و نشانه هاى حكمت او پديدار است كه هر يك از پديده ها حجّت و برهانى بر وجود او مى باشند گرچه برخى مخلوقات به ظاهر ساكت اند ولى بر تدبير خداوندى گويا و نشانه هاى روشنى بر قدرت و حكمت اويند. 📙خطبه 91 🔶 @Nahj_Et
🌺 🌺امام على عليه السّلام فرمودند: النَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ نُشرَةٌ ؛ نگاه كردن به سبزه موجب شادابى است . 📚نهج البلاغه، حكمت 400 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقبال و ادبار دل‌ها 💠 حضرت امیر (سلام الله علیه) بیان کرده، این در نهج هست؛ فرمود: (انّ للقلوب اقبالاً و ادباراً)؛ دلها یک پائیزی دارد، یک بهاری دارد. (فاذا اقبلوا فاحملوها علی النوافل)، چه در روضه ، چه در دعا ، چه در نماز مستحب ، چه در مناجات ، چه در زیارت ؛ وقتی حال دارید، از این فرصت استفاده کنید. وقتی بی حالید، تحمیل نکنید. (انّ للقلوب اقبالاً و ادباراً فاذا اقبلت فاحملوها علی النوافل)؛ نماز شب یادتان نرود، زیارت یادتان نرود، روضه یادتان نرود، عزاداری یادتان نرود، گریه کردن یادتان نرود. (و اذا ادبرت فاحملوها علی الفرائض) حال ندارید، تحمیل نکنید. وقتی حال ندارید نماز مستحبی نخوانید، روزه مستحبی نگیرید، زیارت نروید که منزجر می شوید! (فاذا ادبرت)، فقط (فاحملوها علی الفرائض). ((فقط واجبات را انجام دهید)) 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 یاری اسلام توسط انصار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قَالَ (عليه السلام) فِي مَدْحِ الْأَنْصَارِ: هُمْ وَ اللَّهِ رَبَّوُا الْإِسْلَامَ كَمَا يُرَبَّى الْفِلْوُ، مَعَ غَنَائِهِمْ بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ. 🔹امام(عليه السلام) در مدح و ستايش انصار چنين فرمود: به خدا سوگند آن ها اسلام را همچون فرزندى در دامانشان پرورش دادند با دست هاى گشاده و پرسخاوت و زبان هاى گويا و فصيح، با اين كه نياز مادى به آن نداشتند. 📚 حکمت 465 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌸 علی علیه السلام : ✨ وَ سُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ 💯 معنی ایمان : و درود خدا بر او، فرمود: ایمان، بر شناخت با قلب و اقرار با زبان و عمل با اعضا و جوارح استوار است. 📙نهج البلاغه حکمت ۲۲۷ 🔶 @Nahj_Et
💠 طبیعت، نمایی از رستاخیز ✅️ آشکارترین درس طبیعت، نمایش تابلوی کوچکی از رستاخیز الهی است. تجربه‌های فراوان از قیامت در دل طبیعت که جایی برای شک کردن در روز معاد باقی نمی‌گذارد. طبیعتِ مرده‌ی فصل زمستان که گویی بویی از حیات نبرده، با نسیمی بهاری، چنان با طراوت می‌شود که گویا هیچ زمستانی به خود ندیده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اللَّهُ الَّذِى أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَى‏ بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ. (۱) و خداوند است که بادها را فرستاد تا ابر را برانگیزاند، پس آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم، و به وسیله‏ آن زمین را بعد از مردنش زنده نمودیم. رستاخیز نیز چنین است.» ✅ دگرگونی‌های طبیعت، افزون بر اینکه معاد را برای بشر قابل درک می‌کند، آموزه مهم دیگری نیز در پی دارد. با دیدن دگرگونی‌های موجود در طبیعت، به این مطلب می‌رسیم که دنیا، مجالی برای درنگ و دل بستن ندارد. نمی‌توان به طراوت پُر نشاط بهار دل خوش داشت؛ که پاییز در راه است و نباید به امید نعمت‌های شیرین تابستان بود؛ که زمستان بسیار سرسخت است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْم: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَاجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَابْنُوا لِلْخَرَابِ. خداوند فرشته‌اى دارد که همه روز بانگ مى‌زند: بزایید براى مردن، و گردآورى کنید براى نابود شدن، و بنا کنید براى ویران گشتن!» (۲) 📚 منابع: ۱. سوره فاطر، آیه ۹ ۲. نهج البلاغه، حکمت ۱۳۲ 🔶 @Nahj_Et
💢 پرسیدن برای فهمیدن نه آزردن 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ: سَلْ تَفَقُّهاً، وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً؛ فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ، وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ. 🔹همواره براى كسب آگاهى پرسش كن، نه براى ايجاد زحمت. زيرا نادانى كه چيزى مى آموزد، همانند داناست، و دانای بی انصاف شبيه به نادانى است كه براى زحمت ديگرى سؤال مى كند. 📚 حکمت 320 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔴 یک روایت خطرناک 🔹️ در نهج البلاغه روایتی از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که ما به ظاهر متدین باید از آن بترسیم.... 🔹️ بخشی از سخنرانی در همایش "وافدون" 🔶 @Nahj_Et
💠 پرسش: از چه سنی، آموزه‌های دینی را به فرزندانمان آموزش دهیم؟ 🔵 پاسخ: نکته‌ی اول: در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفی‌شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه. قلب کودک، چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود، رشد می‌کند.» (۱) نکته‌ی دوم: آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع می‌شود و با رفتار دینی والدین در منزل که مورد توجه کودکان است، ادامه پیدا می‌کند. نکته‌ی سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از ۲ سالگی، آموزش مستقیم از این سن شروع شود. صلوات بر محمد و آل محمد، گفتن لا اله الا الله، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهم‌السلام، خوبی و بدی، وضو، نماز، محرم و نامحرم. (۲) نکته‌ی چهارم: بهترین نوع تربیت و تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر: «در گفتن عیب دگران بسته‌زبان باش با خوبی خود عیب نمای دگران باش». 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. نهج البلاغة، نامه ۳۱ ۲. نسیم مهر، ج ۱، ص ۶۷ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 🍃 💠تهیدستی الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ. بخل، ننگ و ترس، نقصان است. و تهیدستی مرد زیرك را در برهان كند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است. 📙نهج البلاغه حکمت 3 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 به آغوش خدا برگردیم اگر درهای آسمان ها و زمین ها بربنده ای بسته شود آن گاه او تقوا را پیش گیرد خداوند راه نجاتی برایش می گشاید. 📙نهج البلاغه، خطبه ۱۳۰ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 در امر به معروف و نهی از منکر نه دچار افراط شویم و نه دچار تفریط 🤔 در نهج البلاغه آمده است: لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً 👈 جاهل را نمی‌بینی مگر یا در حالت افراط است و یا در حالت تفریط 📙نهج البلاغه حکمت70 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 ✅ ثمرات مجالست با قرآن خطبه ۱۷۶: «وَ مَـا جَالَـسَ هَذَا الْقُـرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا‌قَامَ‌عَنْـهُ بِـزِيَ‍ـادَةٍ أَوْ نُــقْصَ‍ـانٍ، زِيَـادَةٍ فِـي هُ‍ــدًى أَوْ نُـقْـصَـانٍ مِـنْ عَمًـى» «كسى با قرآن همنشيـــن نشد مگر آن كه بر او افزود يا از او كاسـت، در هدايــت‌او افزود و از كوردلى و گمراهى‌اش كاست» 🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇 💠استغفار و توبه حقیقی و کامل 🔹🔹شخصی در حضور امام علی علیه السلام گفت: استغفرالله: «از درگاه خدا طلب آمرزش گناهان می کنم» از آنجا که بسیار دیده شده افرادی، این جمله را به طور سطحی و بی آنکه واقعاً و حقیقی و از صمیم قلب به آن اعتقاد داشته باشند، بر زبان می آورند. امام علی علیه السلام به او فرمود: ثکلتک امّک، اتدری ما الاستغفار: «مادرت به عذایت بنشیند آیا می دانی معنی «استغفار» چیست؟!» استغفار، مقام بلند مرتبگان و افراد شریف و آنهایی که در سطح بالایی از معنویت قرار دارند می باشد. (درجة العلیین) سپس امام علیه السلام برای توضیح بیشتر، چنین فرمود: استغفار، یک کلمه (استغفرالله) است ولی دارای شش معنی و مفهوم می باشد. ١ـ پشیمانی از گناهان گذشته ٢ـ تصمیم قاطع و ابدی بر اینکه دیگر به سوی گناه بازنگردد ٣ـ ادای حق الناس، به طوری که خدا را آنگونه ملاقات کنی که بدهکار کسی نباشی ٤ـ انجام حق الله (مانند نماز و روزه و حج و..) ٥ـ توجه کنی به گوشتی که از خوردن مال حرام در بدنت روئیده است و آن را بر اثر اندوه و پشیمانی از گناهان سابق، آب کنی تا این که گوشت تازه جایگزین آن گردد. اطاعت و پیروی از احکام الهی را هر چند که دشوار باشد، برخود هموار سازی. همانطور که گناه را بر وجود خود همواره می ساختی. ٦ـ دشواری اطاعت را آنچنان به خودت بچشانی که شیرینی و لذت گناه را چشیدی پس از انجام این مراحل (مُجاز هستی که) بگویی استغفرالله: «خدایا از درگاهت، طلب آمرزش می کنم» (نهج البلاغه، حکمت 417) ناگفته نماند: که توبه مراحلی دارد و توبه شرعی به همان چهار خصلت اول، حاصل می شود ولی توبه کامل و حقیقی بستگی به پیمودن شش مرحله مذکور دارد. ٢ـ اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) را الگو قرار دهید بصره یک نقطه حسّاس کشور اسلامی تحت رهبری و امارت امیر مؤمنان علی علیه السلام بود، و از نظر استراتژیکی، پل ارتباطی نقاط مختلف به مرکز حکومت به شمار می آمد. معاویه که همواره بر توسعه طلبی خود می افزود، این بار عبد الله بن حضرمی را با جمعی فرستاد، تا بصره را تحت پرچم معاویه در آورد. در آن وقت «زیاد بن عبید» استاندار علی علیه السلام در بصره بود، ابن حضرمی به بصره رفت و بر دودمان تمیم وارد شد و با ترفندهای عجیب خود افرادی را گول زد و کم کم کار به جائی رسید که اکثر مردم بصره با او بیعت کردند، و هوادار معاویه شدند. شخصی به نام «اعین بن صبیعه»، به پیشنهاد خود، از امام علی علیه السلام خواست، تا به بصره رود، و غائله ابن حضرمی را تمام کند. او به بصره رفت، ولی مخالفان در کمین او قرار گرفتند و او را در بسترش کشتند، فرمود: استغفار، یک کلمه (استغفرالله) است ولی دارای شش معنی و مفهوم می باشد. 1 پشیمانی از گناهان گذشته 2 تصمیم قاطع و ابدی بر اینکه دیگر به سوی گناه بازنگردد 3 ادای حق الناس، به طوری که خدا را آنگونه ملاقات کنی که بدهکار کسی نباشی 4 انجام حق الله (مانند نماز و روزه و حج و..) 5 توجه کنی به گوشتی که از خوردن مال حرام در بدنت روئیده است و آن را بر اثر اندوه و پشیمانی از گناهان سابق، آب کنی تا این که گوشت تازه جایگزین آن گردد. اطاعت و پیروی از احکام الهی را هر چند که دشوار باشد، برخود هموار سازی. همانطور که گناه را بر وجود خود همواره می ساختی. 6 دشواری اطاعت را آنچنان به خودت بچشانی که شیرینی و لذت گناه را چشیدی پس از انجام این مراحل (مُجاز هستی که) بگویی استغفرالله: «خدایا از درگاهت، طلب آمرزش می کنم»زیاد (استاندار علی علیه السلام ) در ضمن نامه ای، جریان بصره را برای امام علی علیه السلام گزارش داد، و از امام درخواست کرد که «جاریه بن قدامه» را برای جلوگیری از شرّ «ابن حضرمی»، به بصره بفرستد، زیرا جاریه، شخصی مصمّم و شجاع بود و در میان بستگانش، نفوذ خوبی داشت. امام، جاریه بن قدامه را به بصره فرستاد، سرانجام توسط جاریه، ابن حضرمی در خانه اش محاصره شد و به قتل رسید. (ماجرای ابن حضرمی و سرانجام قتل او به طور مشروح در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج4، از ص4 تا 53 آمده است) امام علی علیه السلام برای آمادگی سپاه خود، در رابطه با نجات و آزاد سازی بصره، از دست دشمن این سخنرانی را کرد، که خلاصه اش این است: ما در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن چنان مخلصانه فداکاری می کردیم که حتّی حاضر بودیم پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود را ایثار کنیم، و روز به روز بر ایمان و تسلیم ما در برابر فرمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم افزوده می شد، و هر لحظه در این راه ثابت قدم تر می شدیم و گاهی ما بر دشمن پیروز، می شدیم و گاهی دشمن بر ما...
«فلمّا رای الله صدقنا انزل بعدوّنا الکبت، و انزل علینا النّصر...؛ وقتی که خداوند اخلاص و راستی ما را دید، ذلّت و نکبت را بر دشمنان ما نازل کرد، و ما را پیروز نمود، تا آن جا که اسلام در سرزمین ها، گسترش و استقرار یافت.» امام علی علیه السلام با این سخن اعلام کرد که اصحاب فداکار پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم را الگو قرار دهید، و در پایان برای این که افراد بی تفاوت و مسامحه کار را، از خواب غفلت بیدار کند فرمود: «به جانم سوگند اگر ما در نبرد با دشمنان مثل شما بودیم، نه پایه دین، استوار می شد و نه شاخه ای از درخت دین، سبز می گردید» (نهج البلاغه، خطبه 56) و حسن ختام این مقاله سخنی از امیرالمومنین علیه السلام: امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده اند: لا قربة بالنوافل اذا اضرّت بالفرائض. هرگاه مستحبّات به واجبات زیان رساند، (آن مستحبات) سبب نزدیکی به خدا نمی گردد. 📙 (نهج البلاغه نسخه مرحوم دشتی حکمت 39) محمد محمدی اشتهاردی - داستان های نهج البلاغه سایت اندیشه قم نهج البلاغه حکمت 39 🔶 @Nahj_Et
اميرالمؤمنين علي عليه السلام: 🌷 إيّاكَ والاِسِئثارَ بِما النّاسُ فيهِ اُسوةٌ 👌 بپرهيز از آن كه چيزى را به خود مخصوص كنى كه مردم همه در آن يكسانند. 📚 ،نامه ۵۳ 🔶 @Nahj_Et
🌪🌿 باد بهار ، ✍️باد بهاری ، موجب درمان لاغری و رشد و نمو بدن می‌شود؛ لذا خوب است که انسان بدنش را در معرض باد بهاری قرار دهد. بدن خودتان را در همان اوایل سرما از حضور سرما حفظ کنید (اول زمستان) و این باد را در آخر زمستان و اوایل بهار ملاقات کنید. زیرا این باد با بدن‌های شما همان کاری را می‌کند که با برگ درختان می‌کند. اول آن موجب ریزش برگ‌ها و آخر آن موجب رویش برگ می‌شود. (موجب رویش گوشت به بدن نیز می‌شود) 📚نهج البلاغه،30 ، ح128 🔶 @Nahj_Et
۳۱ 💠 *راهکار دوستی پایدار* 🔆 *«لَا یكُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّى یحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلَاثٍ فِی نَكْبَتِهِ وَ غَیبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ»* 🔆 «دوست (در حقیقت) دوست نیست مگر آنكه رعایت حال برادر (دوست) خود را در سه وقت داشته باشد: ۱. در رنج و گرفتارى او با جان و مال همراهى كند؛ ۲. در نبودن او از گفتن و شنیدن سخنان ناروا حفظش کند؛ ۳. در وفات و بدرود زندگى او دعا و استغفار یادش كند.» 📘نهج البلاغه، حکمت ۱۲۹ ◻️ گاهی اوقات دوستی‌ها چندساله است و ارتباطات مستمر؛ اما محبت واقعی از طرف مقابل مشاهده نمی‌شود شاید دلیل این مسئله را بتوان در رعایت نکردن قوانین دوستی دانست. 🔷🔹 اگر می‌خواهیم صمیمیت در دوستی‌های ما برقرار باشد و از کنار یکدیگر بودن لذت ببریم باید سه قانون را رعایت کنیم: 🔹 *درگرفتاری مراقب او باشیم.* گرفتاری چند نوع است گاه مادی، گاه عاطفی و گاه اخلاقی است. نباید در گرفتارهای دوستان، بی‌تفاوت بود. 🔹 *در غیاب دوست حافظ منافعش باشیم.+ اگر فردی پشت سر دوستی آبروی او را برد و عیبش را بازگو کرد؛ بایستی در حفظ آبرو و کیان دوست خود کوشا باشیم و اجازه ندهیم که به دوست ما آسیبی وارد شود؛ 🔹 *اگر دوست ما قبل از ما دنیا را ترک کرد، حتماً بعد از مرگش محافظ سنت‌های صحیح او باشیم و راه او را ادامه دهیم.* بایستی بعد از وفات او هم از آبروی او حفاظت کنیم و اجازه ندهیم، کسی عیبی از او را فاش کند و پشت سر او سخن ناروایی گوید. ثوابی از کارهای خیر خود را به او هدیه کنیم. ✅ *با رعایت این آداب است که شایستۀ عنوان «صِدّیق» می‌شویم.* ◀️ فرد ضعیف قادر به محافظت از دیگران نیست. هرچقدر توانایی‌های انسان بیشتر باشد؛ بیشتر می‌تواند کمک دوستان خود باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🔶 @Nahj_Et
رسیدگی به معیشت محرومان؛ اولین اولویت مسولان 💟 حضرت امیر _علیه السلام_ در عهدنامه حکومتی به مالک اشتر مینوسند: 💥 خدا را ! خدا را ! در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه، كه هيچ چاره اي ندارند! از زمينگيران، نيازمندان، گرفتاران و دردمندان! پس براي خدا پاسدار حقّي باش كه خداوند برای اين طبقه معيّن فرموده است. (نامه 53) 🔶 @Nahj_Et