#دستورات_ماثور
🔴 اعمال مخصوص شب #بیست_و_سوم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. غير از غسل اوّل شب، غسلي نيز در آخر شب روايت شده که امام صادق "سلام الله علیه" در اين شب دو بار غسل نمودند يک بار در اول شب و بار ديگر در آخر شب
🔻۲. نمازمخصوص اين شب:
هر كه شب بيستم و سوم ماه رمضان هشت ركعت نماز- به هر سوره كه ميسّر شود - را بخواند، درهاي آسمانهاي هفتگانه براي او گشوده شود و دعايش به اجابت رسد.
🔻۳. قرائت سوره #قدر هزار مرتبه:
ازحضرت صادق "سلام الله علیه " روايت است که فرمود:
«اگر کسي در شب بيست و سوم ماه رمضان هزار مرتبه سوره قدر را بخواند قطعا صبح خواهد کرد در حالي که يقين او در اعتراف به آن چه مخصوص به ماست (ولايت ما) بيشتر مي شود و اين نيست جز به خاطر آن چه در خواب ديده است»
🔻۴. خواندن سوره #عنكبوت، #روم:
ازحضرت صادق "سلام الله علیه " روايت است که فرمود:
«هرکس دو سوره عنکبوت و روم را در شب بيست و سوم بخواند به خدا سوگند اهل بهشت خواهد بود و من قيدي نمي کنم و بيمي ندارم که خداوند متعال بر اين سوگند، گناهي بر من بنويسد اين دو سوره جايگاه و يژه اي نزد خداوند متعال دارند»
🔻۵. قرائت سوره حم #دخان:
چنانکه در اعمال مشترک براي درک شب قدر روايتش گذشت.
🔻۶. خواندن دعای زير:
دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الرُّوحِ وَ الْعَرْشِ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْبِحَارِ وَ الْجِبَالِ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ يُسَبِّحُ لَهُ الْحِيتَانُ وَ الْهَوَامُّ وَ السِّبَاعُ فِي الْآكَامِ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ سَبَّحَتْ لَهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ عَلَا فَقَهَرَ وَ خَلَقَ فَقَدَرَ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ.
📚اقبال الاعمال ج۱ ص۲۰۷_۲۱۱
#اعمال
#شب_قدر
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
🔮وَإِيَّاکُمْ وَالتَّدَابُرَ وَالتَّقَاطُعَ
🟤و بر حذر باشيد از اينکه به يکديگر پشت کنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد
✍مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت که گاه با زبان و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود در اسلام بسيار مهم است همان گونه که بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است
احاديث بسيارى در نکوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده که گاه پشت انسان را مى لرزاند
هر گاه دو نفر با هم قهر کنند يکى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند ، راوى از امام(عليه السلام) سؤال مى کند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است که برادرش را به آشتى (معقولانه) دعوت نمى کند
اشاره به اينکه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشکل خود را با يکديگر حل کنند.
📙نامه 47
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت بیستم
🔰امام عليه السلام در ادامه همان مسئله انتقاد از خويشتن به نکته زيباى ديگرى اشاره مى کند ، مى فرمايد
✨إِذَا زُکِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ: أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي! اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي بِما يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَاغْفِرْ لي مَا لاَ يَعْلَمُونَ!
🌐هر گاه يکى از آنها را مدح و ستايش کنند ، از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتد و مى گويد : من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاهتر است
بارالها! مرا به سبب نيکي هايى که به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مى کنند قرار ده و گناهانى را که من دارم و آنها نمى دانند ببخش
✍مى دانيم يکى از موانع راه پيشرفت در درگاه خدا و در جامعه بشرى ، مدح مداحان و تملق متملقان است که بسيارى از سران جهان را به خطا افکنده و گمراه ساخته است. پرهيزکاران پيوسته از ستايش ستايشگران بيمناک اند نکند سبب غرور و عجب آنها گردد و مورد مؤاخذه پروردگار واقع شوند.
در عين حال از خدا مى خواهند که برتر از ستايش آنها باشند و اگر خطا و گناه مخفيانه اى دارند خدا آنها را ببخشد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 الله اکبر نحنُ انصارالحیدر
با رجز خوانی:
🎙حاج مهدی رسولی
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
🔹اصلا میدونی #مزاج چیه؟
🔸اصلا بلدی چطوری مزاج خودت و خانوادت👩👩👧👧 رو تشخیص بدی؟
▪️میدونی #سردی و #خرداد گرمی چیه؟ و علت برای چیه؟
همش اینجاست👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2558525802C35f8b3cefb
🔹 #بلغم ، #سودا ، #صفری و #دموی چیه؟ کدومش خوبه کدومش بد؟
راهکار و پیشگیری بیماری ها رو بلدی؟
🟢اگر دنبال زندگی سالم و سنتی و طبیعی هستی بهت پیشنهاد میکنم کانال #طب_سنتی رو دنبال کن
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2558525802C35f8b3cefb
2_144145974891330026.mp3
18.35M
📚 کتاب صوتی:نهج البلاغه
(نامه های امیر مؤمنان علی ع)
✍️ گرد آورنده:سید رضی
📝 مترجم:
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
🎙 راوی:
بهروز رضوی و فاطمه نیرومند
🔻 کاری از:ایران صدا
📼 تعداد تراک:۶ فصل فایل صوتی
📼 فصل دوم:نامه ۱۶ تا ۳۰
🔶 @Nahj_Et
📚نهج البلاغه
📜حکمت 2
عوامل ذلت و خواری
🌹🍃وَ قَالَ عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ
و آن كه راز سختىهاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده
وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ
و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بىارزش كرده است
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
💠آرامش علی (علیه السلام) در میدان جنگ👇
🔹🔹ابوحیان تیمی از پدرش نقل می کند که گفت: همراه علی علیه السلام در جبهه صفین بودم. آن حضرت گردانها را آماده می کرد و به خط مقدم جبهه می فرستاد، در نبردگاه، معاویه را دیدم بر پشت اسبی لمیده، آنچنان که نزدیک است به زمین بیفتد و علی علیه السلام را دیدم که در چند قدمی او سوار بر اسب شده و شمشیر پیامبر را به دست گرفته است و رجز می خواند.
در این هنگام یکی از سربازان سپاه علی علیه السلام به پیش آمد و به علی علیه السلام گفت: « ای امیرمؤمنان! خود را حفظ کن! گمانم این ملعون (اشاره به معاویه) حیله کرده که تو را غافلگیر کند.»
امام فرمود: «نه جانم، کفی بالاجل حارساً: اجل و سرنوشت قطعی برای حفاظت انسان کافی است» (امام با این توکل و اطمینان خاطر و آرامش قلب، در نبردگاه عبور می کرد، گوئی هیچ اتفاقی رخ نداده است، و به ما این درس را آموخت که اجل (و پایان عمر) به تنهایی کافی است که نگهدار انسان باشد تا اجل نیامده کسی نمی میرد (و این همان اجل مسمّی است که در آیه 2 سوره انعام ذکر شده) هر انسانی به وسیله فرشتگان مخصوص پاسداری و حفاظت می شود. وقتی اجل انسان فرا رسید، آن فرشتگان انسان را رها می سازند. (بحارالانوار، ج41، ص1 2 جمله «و کفی بالاجل حارساً» در نهج البلاغه، حکمت 306 آمده است)
این مطلب در نهج البلاغه در خطبه 62 آمده: در آن هنگام که آن حضرت را تهدید به قتل کردند، فرمود:
«خداوند برای من، سپر محکمی قرار داده (که همان اجل است) که مرا از حوادث، حفظ می کند و هنگامی که روز (پایان عمر) من فرا رسید، آن سپر از من دور می شود و مرا تسلیم حوادث می سازد و در آن روز نه تیر به خطا می رود و نه زخم خوب می شود.»
و در کلمات قصار شماره 201 چنین آمده: «همراه هر انسانی دو فرشته است. که او را پاسداری می کنند، ولی هنگامی که مقدّرات فرا رسد او را رها می سازند. اجل سپری محکم است.»
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃
🍃
قال رسول الله صلى الله عليه و آله
ـ لعليٍّ عليه السلام ـ : و الذي نفسِي بِيَدِهِ ، لولا أنِّي اُشفِقُ أن يقولَ طَوائفُ مِن اُمَّتي فيكَ ما قالَتِ النَّصارى في ابنِ مَريمَ ، لَقُلتُ اليَومَ فيكَ مَقالاً لا تَمُرُّ بِمَلَأٍ مِن الناسِ إلاّ أخَذُوا التُّرابَ مِن تَحتِ قَدَمَيكَ لِلبَرَكَة .[شرح نهج البلاغة: 5/4.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به على عليه السلام ـ فرمود : سوگند به آن كه جانم در دست اوست، اگر نمى ترسيدم كه گروههايى از امّت من درباره تو همان بگويند كه مسيحيان درباره عيسى بن مريم گفتند،امروز درباره تو سخنى مى گفتم كه بر هيچ جماعتى از مردم نگذرى، مگر اين كه از زير پاى تو براى تبرّك خاك بردارند.
🔶 @Nahj_Et
🔆 امیرالمؤمنین علیه السلام
🔺دنیا برای رسیدن به آخرت آفریده شد، نه برای رسیدن به خود(دنیا)
📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۳۶
🔶 @Nahj_Et
🌷 امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) :
✍ إِنَّ غَائِباً يَحْدُوهُ الْجَدِيدَانِ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ لَحَرِيٌّ بِسُرْعَةِ الْأَوْبَةِ وَ إِنَّ قَادِماً يَقْدُمُ بِالْفَوْزِ أَوِ الشِّقْوَةِ لَمُسْتَحِقٌّ لِأَفْضَلِ الْعُدَّةِ فَتَزَوَّدُوا فِي الدُّنْيَا مِنَ الدُّنْيَا مَا تَحْرُزُونَ بِهِ أَنْفُسَكُمْ غَداً.
✍ زندگی كه شب و روز آن را به پیش می راند بزودی پایان خواهد گرفت ، مسافری كه سعادت یا شقاوت همراه می برد باید بهترین توشه را با خود بردارد. از این خانه دنیا زاد و توشه بردارید كه فردای رستاخیز نگهبانتان باشد.
📚 نهج البلاغه ، خطبه ۶۴
🔶 @Nahj_Et
💎 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
⚙ و من خطبة له (عليه السلام)
الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّمَا وَقَبَ لَيْلٌ وَ غَسَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّمَا لَاحَ نَجْمٌ وَ خَفَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ غَيْرَ مَفْقُودِ الْإِنْعَامِ وَ لَا مُكَافَإِ الْإِفْضَالِ
🧿 ستایش پروردگار :
ستایش خداوند را سزاست، هر لحظه كه شب فرا رسد، و پرده تاریكی فرو افتد. ستایش مخصوص پروردگاری است هر زمان كه ستاره ای طلوع و غروب كند. ستایش خداوندی را سزاست كه نعمت های او پایان نمی پذیرد، و بخشش های او را جبران نتوان كرد.
📙نهج البلاغه خطبه ۴۸
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
🌐 در دگرگونى روزگار ، گوهر شخصيّت مردان شناخته مى شود.
📙حکمت 217
🔶 @Nahj_Et
💢 افزایش ایمان در قلب
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنَّ الْإِيمَانَ يَبْدُو لُمْظَةً فِي الْقَلْبِ؛ كُلَّمَا ازْدَادَ الْإِيمَانُ، ازْدَادَتِ اللُّمْظَةُ.
🔹 ايمان، نخست به صورت نقطه سفيد و درخشانى در دل آشكار مى شود و هرقدر ايمان افزايش مى يابد آن نقطه سفيد و نورانى گسترده تر مى شود.
📚 حکمت 5260 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
اگر دنبال راهکارهای ساده هستی تا بدن سالم داشته باشی کانال #ترفند_های_سلامتی رو باید دنبال کرده باشی
میدونی چرا بعضیا هرچی میخورن چاق نمیشن ولی بعضیا آب هم میخورن چاق میشن؟
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
میدونی نود درصد آدم ها طرز صحیح نفس کشیدن رو بلد نیستن؟
هیچ میدونی با چندتا راهکار ساده میتونی از سرطان جلوگیری کنی؟
آیا میدونستی میشه با راهکارهای سلامتی بسیاری از بیماری ها را پیشگیری کرد؟
وکلی چیزای دیگه که نمیدونی بعد از عضویت در این کانال یاد میگیری
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
#شرح_حکمت۲۱۷
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ
💠در دگرگونى روزگار ، گوهر شخصيّت مردان شناخته مى شود.
✍بسیار مى شود که ظاهر و باطن افراد مختلف است ، ظاهرى آراسته دارند در حالى که درون آلوده است. ظاهرش پاکدامن ، زاهد ، شجاع و پرمحبت است ولى باطن کاملاً بر خلاف آن است و گاه به عکس افرادى ظاهراً کم استقامت ، فاقد سخاوت و بى تفاوت به نظر مى رسند در حالى که در باطن شجاع و نیرومند و باتقوا هستند.
🔶 @Nahj_Et
2_144145974891335699.mp3
19.07M
📚 کتاب صوتی:نهج البلاغه
(نامه های امیر مؤمنان علی ع)
✍️ گرد آورنده:سید رضی
📝 مترجم:
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
🎙 راوی:
بهروز رضوی و فاطمه نیرومند
🔻 کاری از:ایران صدا
📼 تعداد تراک:۶ فصل فایل صوتی
📼 فصل سوم:نامه ۳۱
🔶 @Nahj_Et
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🟤فلسفه اصلی روزه داری
🎤استادمحمدعلی انصاری
⏱زمان: ۳:۳۴
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
- نتیجه پیمودن راه ناصواب
📜 وَ قَالَ عليهالسلام كَمْ مِنْ أَكْلَةٍ مَنَعَتْ أَكَلاَتٍ
🌼و درود خدا بر او، فرمود: بسا لقمهاى گلوگير كه از لقمههاى فراوانى محروم مىكند...
📚حکمت 171
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نابغه قرآنی، حدیث نظری
۱۴ ساله
حافظ کل قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
کارشناسی ارشد علوم قرآنی
در آستانه آزمون دکترا و تافل
🔶 @Nahj_Et
💢 ناپسندی زینت در هنگام مصیبت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ. فَقَالَ (عليه السلام): الْخِضَابُ زِينَةٌ، وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ. يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلى الله عليه وآله وسلم)
🔹به حضرت عرض كردند: چه خوب بود محاسن خود را رنگ و خضاب مى كرديد. امام علی (عليه السلام) در پاسخ فرمود: خضاب و رنگ بستن زينت است ولى ما عزاداريم. (منظور امام(عليه السلام) رحلت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بود).
📚 حکمت 473 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
« منشور معنوی – اخلاقی امام علی (ع) ».pdf
534.4K
🦋﷽🦋
📖منشورمعنوی اخلاقی امام علی(ع)
📖برگرفته ازنامه ۴۷ نهج البلاغه
✍تهیه کننده: آقای محمدبارونی
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
💠هشدارهای غدیر به مومنان حقیقی
🔹🔹مرحوم شیخ مفید در کتاب الجَمَل نوشته است چنین بود:
«بعد از قتل عثمان و بیعت عامه مردم با امیر مۆمنان على(علیه السلام) هنگامى که طلحه و زبیر به اهداف خود که خلافت (یا لا اقل امارت بخشى از جهان اسلام بود)، نرسیدند، از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند و در مکّه عبدالله بن زبیر را نزد عایشه فرستادند که به او بگوید امیر المۆمنین عثمان مظلوم کشته شد و على بن ابى طالب امور مردم را قبضه کرد و به وسیله سفیهانى که قتل عثمان را بر عهده گرفتند بر همه چیز غلبه یافت و ما از این مى ترسیم که مفاسدى از این طریق در جهان اسلام پیدا شود. اگر مصلحت مى بینى در سفر به بصره همراه ما باش امید است خداوند به وسیله تو اختلاف این امّت را التیام بخشد و شکاف میان آنها را پر کند و پراکندگى آنها را بر طرف سازد و امورشان را بدین طریق اصلاح نماید.
عبدالله نزد عایشه آمد و پیام را رساند. عایشه در ابتدا امتناع ورزید سپس فرداى آن روز موافقت خود را اعلام کرد هنگامى که طلحه و زبیر به اتفاق عایشه و گروه شورشیان به بصره رسیدند عثمان بن حنیف فرماندار امیر مۆمنان على(علیه السلام)در بصره نامه اى براى آن حضرت نوشت و آن حضرت را در جریان امور گذاشت حضرت نامه مورد بحث را مرقوم داشت و براى عثمان بن حنیف فرستاد و دستور داد به اتفاق گروه وفاداران به امام(علیه السلام) از اهالى بصره در مقابل مخالفان بایستند».(1)
فإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَةِ فَذَاکَ الَّذِی نُحِبُّ، وَإِنْ تَوَافَتِ الاُْمُورُ بِالْقَوْمِ إِلَى الشِّقَاقِ وَالْعِصْیَانِ فَانْهَدْ بِمَنْ أَطَاعَکَ إِلَى مَنْ عَصَاکَ، وَاسْتَغْنِ بِمَنِ انْقَادَ مَعَکَ عَمَّنْ تَقَاعَسَ عَنْکَ، فَإِنَّ الْمُتَکَارِهَ مَغِیبُهُ خَیْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ، وَقُعُودُهُ أَغْنَى مِنْ نُهُوضِهِ؛مخالفان را (کسانى که فرمان تو را در مقابله با لشکریان طلحه و زبیر پذیرا نیستند) نصیحت کن. اگر به سایه اطاعت باز گردند (و تسلیم فرمان تو شوند) این همان چیزى است که ما دوست داریم (و از آنها مى خواهیم) و اگر حوادث، آنان را به سوى اختلاف و عصیان کشاند به کمک کسانى که از تو اطاعت مى کنند با کسانى که از تو نافرمانى مى کنند پیکار کن و با کسانى که مطیع اند از کسانى که سستى مىورزند خود را بى نیاز ساز; زیرا سست عنصران و کسانى که از جنگ با دشمن کراهت دارند غیبت شان بهتر از حضورشان است و قعود آنها از جنگ، از قیامشان کارسازتر است. اکنون به شرح نامه مى پردازیم.
تفاوت شقاق و عصیان در این است که شقاق به معناى جدایى است و عصیان و نافرمانى چیزى فراتر از جدایى استامام(علیه السلام) مى فرماید: «مخالفان را (کسانى که فرمان تو را در مقابله با لشکریان طلحه و زبیر پذیرا نیستند) نصیحت کن اگر به سایه اطاعت باز گردند (و تسلیم فرمان تو شوند) این همان چیزى است که ما دوست داریم (و از آنها مى خواهیم) و اگر حوادث، آنان را به سوى اختلاف و عصیان کشاند با کمک کسانى که از تو اطاعت مى کنند با کسانى که نافرمانى تو را مى کنند پیکار کن و با کسانى که مطیع اند از کسانى که سستى مىورزند خود را بى نیاز ساز»; (فَإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَةِ فَذَاکَ الَّذِی نُحِبُّ، وَإِنْ تَوَافَتِ(2) الاُْمُورُ بِالْقَوْمِ إِلَى الشِّقَاقِ الْعِصْیَانِ فَانْهَدْ(3) بِمَنْ أَطَاعَکَ إِلَى مَنْ عَصَاکَ وَاسْتَغْنِ بِمَنِ انْقَادَ مَعَکَ عَمَّنْ تَقَاعَسَ(4) عَنْکَ).
تعبیر به «ظِلِّ الطَّاعَةِ» (سایه اطاعت) تعبیر لطیفى است و اشاره به این دارد که عصیان و سرکشى و مخالفت، همچون آفتاب سوزان است و اطاعت و تسلیم در برابر فرماندهان عدل، سایه لذت بخشى است که به جامعه آرامش مى دهد.
تفاوت شقاق و عصیان در این است که شقاق به معناى جدایى است و عصیان و نافرمانى چیزى فراتر از جدایى است.
آن گاه امام(علیه السلام) در پایان این نامه اشاره به دلیل دستور خود پرداخته مى فرماید: «زیرا سست عنصران و کسانى که از جنگ با دشمن کراهت دارند غیابشان بهتر از حضورشان است و قعود آنها از جنگ از قیامشان کارسازتر است»; (فَإِنَّ الْمُتَکَارِهَ(5) مَغِیبُهُ(6) خَیْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ، وَقُعُودُهُ أَغْنَى مِنْ نُهُوضِهِ).
این همان چیزى است که قرآن مجید نیز درباره گروهى از منافقان در سوره توبه اشاره کرده، مى فرماید: «(لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ مَّا زَادُوکُمْ إِلاَّ خَبَالا وَلاََوْضَعُوا خِلاَلَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ); اگر آنها همراه شما (به سوى میدان جهاد) خارج مى شدند جز اضطراب و تردید و فساد، چیزى بر شما نمى افزودند و به سرعت در بین شما به فتنه انگیزى (و ایجاد تفرقه و نفاق) مى پرداختند».(7)
پی نوشت ها :
1 . الجمل، ص 122.
2 . «توافت» از ریشه «وفا» گرفته شده و به معناى دست به دست هم دادن و گرد هم آمدن است و منظور در جمله بالا این است که اگر حوادث دست به دست هم بدهد و مخالفان را به ادامه سرکشى وادارد.
3 . «انهد» صیغه امر است از ریشه «نهود» به معناى برآمدن و برخاستن براى انجام کارى است.
4 . «تقاعس» از ریشه «قعس» بر وزن «فحص» و به معناى کندى کردن، شانه خالى کردن و عقب نشینى نمودن از انجام کار یا نبرد است.
5 . «المتکاره» به معناى کسى است که راضى به انجام کارى نیست و از انجام آن خشمگین است. از ریشه کراهت گرفته شده است.
6 . «مغیبه» واژه «مغیب» و «مشهد» که بعد از آن آمده، مصدر میمى است و به معناى غیبت و حضور است.
7 . توبه، آیه 47.
بخش نهج البلاغه تبیان
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام:
از امام(عليه السلام) در مورد قريش سؤال شد.
🔸 امام(عليه السلام) فرمود: اما بنى مخزوم، گل هاى قبيله قريشند كه ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم، اما طايفه بنى عبد شمس، از همه بدانديش تر و بخيل ترند، اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تريم و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتر; جمعيت آنها بيشتر و مكرشان فزون تر و زشت ترند و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم.
📚نهج البلاغه حکمت ۱۲۰
🔶 @Nahj_Et