eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَن أَصبَحَ یَشکُو مُصِیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد أَصبَحَ یَشکُو رَبّهُ وَ مَن أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَن قَرَأَ القُرآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النّارَ فَهُوَ مِمّن کَانَ یَتّخِذُ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَ مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبّ الدّنیَا التَاطَ قَلبُهُ مِنهَا بِثَلَاثٍ هَمّ لَا یُغِبّهُ وَ حِرصٍ لَا یَترُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدرِکُهُ 💠(کسی که بر امور دنیا غمگین شود، بر قضای الهی خشم گرفته است، و کسی که از مصیبتی که بر او وارد شده نزد دیگران شکوه کند، از پروردگارش شکوه کرده است. و کسی که در نزد توانگری به خاطر ثروتش کرنش کند، دوسوم دینش را از دست داده است. و هر کس قرآن را بخواند، با این همه پس از مردن وارد جهنم شود از کسانی است که قرآن را به مسخره گرفته است. و هر که به محبت دنیا دل ببندد، دلش در بند سه چیز بماند: غمی که از او جدا نشود، حرصی که او را ترک نکند، و آرزویی که هرگز بدان نرسد). امام (علیه السلام) به پنج خصلت اشاره فرموده است و از هر کدام نیز به دلیل پیامدهای بدی که دارند برحذر داشته است: 1- غم و اندوه بر متاع دنیایی که از دستش رفته است، پیامد آن خشم بنده در برابر قضای الهی است چون از دست رفتن دنیا مربوط به قضای الهی است. و خشم بر قضای الهی کفر و ناسپاسی است. ادامه دارد... 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَ
🍃ادامه حکمت 228 🍃🌹قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَن أَصبَحَ یَشکُو مُصِیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد أَصبَحَ یَشکُو رَبّهُ وَ مَن أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَن قَرَأَ القُرآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النّارَ فَهُوَ مِمّن کَانَ یَتّخِذُ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَ مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبّ الدّنیَا التَاطَ قَلبُهُ مِنهَا بِثَلَاثٍ هَمّ لَا یُغِبّهُ وَ حِرصٍ لَا یَترُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدرِکُهُ 🍃🌹شکوه از مصیبت، لازمه ی آن شکوه از خداست، زیرا که خدای متعال است که بنده را به مصیبتی مبتلا می سازد. 3- کرنش را به توانگر، برای توانگری اش، پیامد آن از بین رفتن دوسوم دین کرنش کننده است به چند دلیل: اول: گردش دین بر محور کمال نفس انسانی به وسیله ی حکمت است و کمال قوه ی شهوانی مربوط به داشتن عفت کمال و قوه ی غضبی به داشتن شجاعت است. و از طرفی چون فروتنی در برابر ثروتمند از نظر ثروتمندی اش باعث علاقه ی زیاد به دنیا و بیرون شدن از فضیلت عفت به جانب تبهکاری می شود به حدی که گویی او جز خدا را می پرستد، و همچنین مستلزم بیرون شدن از دایره ی حکمتی که اقتضای آن قراردادن هر چیزی به جای خود است، می باشد، در حالی که آن فضیلت نفس ناطقه به شمار می رود، بنابراین بیرون رفتن از این دو فضیلت به منزله ی بیرون رفتن از دوسوم دین است. دوم: دین عبارت از عقیده ی قلبی، اقرار به زبان و عمل به اعضا و جوارح است. ادامه دارد..... 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ 🌟(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند. (زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233 🔶 @Nahj_Et
🍃ادامه شرح حکمت ۲۲۸ 🍃🌹کسی که در برابر توانگری- به خاطر توانگری اش- کرنش می کند، یعنی به زبان، مدح و ثنای او را می گوید، و اعضا و جوارحش به جای بندگی و سپاس خدا در اطاعت اوست، به این ترتیب دوسوم دینش را باطل کرده است. بعضی گفته اند، چون فروتنی برای توانگر به خاطر توانگری اش برخاسته از علاقه ی به دنیاست و دلبستگی به دنیا اساس همه ی خطاهاست، به این دلیل، امام (علیه السلام) عبارت: ثلثین را در اینجا به صورت مجاز- از باب اطلاق ملزوم به نام لازم- برای اکثر به کار برده است. 4- تلاوت قرآن با ورود در آتش جهنم مستلزم آن باشد که قاری قرآن از جمله کسانی بوده است که قرآن را به استهزاء می گرفته است. توضیح آن که خواندن قرآن برای خدا از روی اخلاص، و مطابق با آن رفتار کردن، باعث ورود به بهشت است بنابراین وارد نشدن به بهشت و ورود به آتش جهنم لازمه ی اخلاص نداشتن در تلاوت قرآن و عمل نکردن بر طبق آن است، و در این صورت تلاوت قرآن به منزله ی استهزای آیات الهی است، زیرا کسی که قرآن را مسخره می کند، در حقیقت چیزی را می گوید که به آن عقیده ندارد و عمل نمی کند، به این ترتیب امام (علیه السلام) کلمه ی مستهزء را از چنان کسی استعاره آورده است. 5- هر که دل به دنیا ببندد، دلش در بند سه چیز گرفتار شده است. دلیل رابطه به آن سه چیز به خاطر حرص و آزمندی به دنیاست، چون حب دنیا باعث کوشش و تلاش در طلب دنیا و جمع آوری مال دنیا می گردد، و از طرفی به دست آمدن دنیا مشروط به وسایل مقدور و غیر مقدور برای بندگان خداست. و اسباب مقدور هم گاهی غیر مقدور می شوند، با این که وجود دارند اما به دلیل این که مربوط به عوامل زیاد و یا دشواری هستند، خود دشوار و غیر ممکن می گردند، ناگزیر بیشتر اوقات فراهم آوردن، غم و اندوه می گردد، روزی هست و روزی نیست به علاوه نگهداری دنیا، بیم از دست رفتنش و حرص به دست آوردن از راههای مختلف، و آرزوی زیاد در راه کسب سود و داد و ستد و عمران آبادی اش همه ی اینها باعث اندوه است. امام (علیه السلام) با عبارت: یدرکه، هم به طول این اندازه اشاره فرموده و هم از آن برحذر داشته است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
حکمت 156 نهج البلاغه.mp3
1.45M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ماه محرّم، ماه غم و اندوه اهل بیت (علیه السلام) و شیعیان آنهاست که یادآور شهادت، دلاورى ها، شجاعت ها و ایثارگری های امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفاى ایشان در کربلاست. در حدیثى از امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمودند: «هنگامى که ماه محرّم فرا مى رسید، کسى پدرم را خندان نمى دید، همواره محزون و غمگین بود، تا روز دهم یعنى روز عاشورا. آن روز، روزِ مصیبت، حزن، اندوه و گریه پدرم بود و مى فرمود: امروز روزى است که حسین (علیه السلام) شهید شده است» 📚بحارالانوار، جلد ۴۶، صفحه ۱۵۱، حدیث ۱۱ 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ 💠(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند. (زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام شَارِکُوا ألّذِی قَد أَقبَلَ عَلَیهِ الرّزقُ فَإِنّهُ أَخلَقُ لِلغِنَی وَ أَجدَرُ بِإِقبَالِ الحَظّ عَلَیهِ 🍃🌹اخلق و اجدر: سزاوارتر است، (با کسی که روزی به او روآورده است، شریک شوید، زیرا او برای توانگری شایسته تر و برای فراهم آوردن سود، مناسبتر است). چون روآوردن روزی به فراهم آمدن اسباب برای کسی که روزی اش زیاد گردیده، بستگی دارد. شرکت با وی موجب برخورداری از بخت شریک و روآوردن روزی با شرکت وی است، امام (علیه السلام) به وسیله قیاس مضمری بر این عمل وادار کرده است که مقدمه ی صغرایش: فانه … است و ضمیر در انه به مصدر (مشارکت) که از شارکوا استفاده می شود، برمی گردد، و مقدمه کبرای آن چنین است: و هر چه چنین باشد انجامش سودمند است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص234 🔶 @Nahj_Et
حکمت 157 نهج البلاغه.mp3
2.1M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام فِی قَولِهِ تَعَالَی إِنّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الإِحسانِ العَدلُ الإِنصَافُ وَ الإِحسَانُ التّفَضّلُ 🌟بسیاری هستند که برای فرار از عمل به قرآن معنای کلمات و جملات را محدود می گیرند مثلا از این نظر که عدل مخصوص قاضیان و دولتها است می خواهند خود را از زیر بار عمل به این آیه نجات دهند اما امام علی (علیه السلام) می فرماید: (معنای عدل وسیع تر از آن است که فکر می کنید. عدل شامل انصاف هم می شود که هر فردی در زندگی خویش نیاز به آن دارد) همانطوری که برای ادامه زندگی و حفظ موضع خویش ناگزیر است به مردم و درماندگان لطف و مرحمت نماید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص235 🔶 @Nahj_Et
🔺 حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره سخنان در ، اهل بیت علیهم السلام را تکیه گاه معتدلی و متوسطی برای همه آحاد بشر معرفی کردند و بیان داشتند همه باید به آنها تکیه کنند. 🔸 معظم له ادامه دادند: امام سجاد علیه السلام می فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید. 🔹 ایشان اظهار داشتند: تنها راه نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، پیرو اهل بیت و با اهل بیت باشد. 🔸 این مرجع تقلید با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، با اشاره به خطرات تفرقه در جامعه افزودند: اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است، لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شود. 🔶 @Nahj_Et