eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قَالَ علیه السلام الطّامِعُ فِی وِثَاقِ الذّلّ 🔹(حریص درگیر ذلت و خواری است). امام (علیه السلام) کلمه وثاق را استعاره آورده است برای ذلتی که شخص در برابر طمع درگیر آن شده است نظیر این مطلب در عبارت الطمع رق موبد، گذشت. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص230 🔶 @Nahj_Et
🌹سُئِلَ عَنِ الإِیمَانِ فَقَالَ الإِیمَانُ مَعرِفَةٌ بِالقَلبِ وَ إِقرَارٌ بِاللّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالأَرکَانِ 🌹ارکان: مواضع پنجگانه، سجده، (ایمان عبارت از شناخت به دل و اقرار به زبان، و عمل به اعضای بدن است). مقصود از ایمان، در این جا ایمان کامل است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص231 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤 از شدید اللحن‌ترین آیات قرآن: این همان طلا و نقره‌ای است که در دنیا جمع و گنج می‌کردی! 🎤شهید 🔶 @Nahj_Et
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎برکات و آثار نیکوی ابتلائات در زندگی ▫️وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاًلِعَفْوِهِ 🟠خداوند... اقسام گوناگون گرفتاريها امتحان مى کند تا تکبّر را از قلوب آنها خارج سازد و تواضع و فروتنى را در نفوسشان جايگزين نمايد و درهاى فضل و رحمتش را به روى آنان بگشايد و اسباب عفوش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد. 📘 ⏱زمان: ۷:۱۳ حجم: ۲۸.۴ MB 🎤استاد محمدعلی انصاری 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَن أَصبَحَ یَشکُو مُصِیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد أَصبَحَ یَشکُو رَبّهُ وَ مَن أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَن قَرَأَ القُرآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النّارَ فَهُوَ مِمّن کَانَ یَتّخِذُ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَ مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبّ الدّنیَا التَاطَ قَلبُهُ مِنهَا بِثَلَاثٍ هَمّ لَا یُغِبّهُ وَ حِرصٍ لَا یَترُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدرِکُهُ 💠(کسی که بر امور دنیا غمگین شود، بر قضای الهی خشم گرفته است، و کسی که از مصیبتی که بر او وارد شده نزد دیگران شکوه کند، از پروردگارش شکوه کرده است. و کسی که در نزد توانگری به خاطر ثروتش کرنش کند، دوسوم دینش را از دست داده است. و هر کس قرآن را بخواند، با این همه پس از مردن وارد جهنم شود از کسانی است که قرآن را به مسخره گرفته است. و هر که به محبت دنیا دل ببندد، دلش در بند سه چیز بماند: غمی که از او جدا نشود، حرصی که او را ترک نکند، و آرزویی که هرگز بدان نرسد). امام (علیه السلام) به پنج خصلت اشاره فرموده است و از هر کدام نیز به دلیل پیامدهای بدی که دارند برحذر داشته است: 1- غم و اندوه بر متاع دنیایی که از دستش رفته است، پیامد آن خشم بنده در برابر قضای الهی است چون از دست رفتن دنیا مربوط به قضای الهی است. و خشم بر قضای الهی کفر و ناسپاسی است. ادامه دارد... 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَ
🍃ادامه حکمت 228 🍃🌹قَالَ علیه السلام مَن أَصبَحَ عَلَی الدّنیَا حَزِیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضَاءِ اللّهِ سَاخِطاً وَ مَن أَصبَحَ یَشکُو مُصِیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد أَصبَحَ یَشکُو رَبّهُ وَ مَن أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَن قَرَأَ القُرآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النّارَ فَهُوَ مِمّن کَانَ یَتّخِذُ آیَاتِ اللّهِ هُزُواً وَ مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبّ الدّنیَا التَاطَ قَلبُهُ مِنهَا بِثَلَاثٍ هَمّ لَا یُغِبّهُ وَ حِرصٍ لَا یَترُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدرِکُهُ 🍃🌹شکوه از مصیبت، لازمه ی آن شکوه از خداست، زیرا که خدای متعال است که بنده را به مصیبتی مبتلا می سازد. 3- کرنش را به توانگر، برای توانگری اش، پیامد آن از بین رفتن دوسوم دین کرنش کننده است به چند دلیل: اول: گردش دین بر محور کمال نفس انسانی به وسیله ی حکمت است و کمال قوه ی شهوانی مربوط به داشتن عفت کمال و قوه ی غضبی به داشتن شجاعت است. و از طرفی چون فروتنی در برابر ثروتمند از نظر ثروتمندی اش باعث علاقه ی زیاد به دنیا و بیرون شدن از فضیلت عفت به جانب تبهکاری می شود به حدی که گویی او جز خدا را می پرستد، و همچنین مستلزم بیرون شدن از دایره ی حکمتی که اقتضای آن قراردادن هر چیزی به جای خود است، می باشد، در حالی که آن فضیلت نفس ناطقه به شمار می رود، بنابراین بیرون رفتن از این دو فضیلت به منزله ی بیرون رفتن از دوسوم دین است. دوم: دین عبارت از عقیده ی قلبی، اقرار به زبان و عمل به اعضا و جوارح است. ادامه دارد..... 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ 🌟(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند. (زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233 🔶 @Nahj_Et
🍃ادامه شرح حکمت ۲۲۸ 🍃🌹کسی که در برابر توانگری- به خاطر توانگری اش- کرنش می کند، یعنی به زبان، مدح و ثنای او را می گوید، و اعضا و جوارحش به جای بندگی و سپاس خدا در اطاعت اوست، به این ترتیب دوسوم دینش را باطل کرده است. بعضی گفته اند، چون فروتنی برای توانگر به خاطر توانگری اش برخاسته از علاقه ی به دنیاست و دلبستگی به دنیا اساس همه ی خطاهاست، به این دلیل، امام (علیه السلام) عبارت: ثلثین را در اینجا به صورت مجاز- از باب اطلاق ملزوم به نام لازم- برای اکثر به کار برده است. 4- تلاوت قرآن با ورود در آتش جهنم مستلزم آن باشد که قاری قرآن از جمله کسانی بوده است که قرآن را به استهزاء می گرفته است. توضیح آن که خواندن قرآن برای خدا از روی اخلاص، و مطابق با آن رفتار کردن، باعث ورود به بهشت است بنابراین وارد نشدن به بهشت و ورود به آتش جهنم لازمه ی اخلاص نداشتن در تلاوت قرآن و عمل نکردن بر طبق آن است، و در این صورت تلاوت قرآن به منزله ی استهزای آیات الهی است، زیرا کسی که قرآن را مسخره می کند، در حقیقت چیزی را می گوید که به آن عقیده ندارد و عمل نمی کند، به این ترتیب امام (علیه السلام) کلمه ی مستهزء را از چنان کسی استعاره آورده است. 5- هر که دل به دنیا ببندد، دلش در بند سه چیز گرفتار شده است. دلیل رابطه به آن سه چیز به خاطر حرص و آزمندی به دنیاست، چون حب دنیا باعث کوشش و تلاش در طلب دنیا و جمع آوری مال دنیا می گردد، و از طرفی به دست آمدن دنیا مشروط به وسایل مقدور و غیر مقدور برای بندگان خداست. و اسباب مقدور هم گاهی غیر مقدور می شوند، با این که وجود دارند اما به دلیل این که مربوط به عوامل زیاد و یا دشواری هستند، خود دشوار و غیر ممکن می گردند، ناگزیر بیشتر اوقات فراهم آوردن، غم و اندوه می گردد، روزی هست و روزی نیست به علاوه نگهداری دنیا، بیم از دست رفتنش و حرص به دست آوردن از راههای مختلف، و آرزوی زیاد در راه کسب سود و داد و ستد و عمران آبادی اش همه ی اینها باعث اندوه است. امام (علیه السلام) با عبارت: یدرکه، هم به طول این اندازه اشاره فرموده و هم از آن برحذر داشته است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص232 🔶 @Nahj_Et
حکمت 156 نهج البلاغه.mp3
1.45M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ماه محرّم، ماه غم و اندوه اهل بیت (علیه السلام) و شیعیان آنهاست که یادآور شهادت، دلاورى ها، شجاعت ها و ایثارگری های امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفاى ایشان در کربلاست. در حدیثى از امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمودند: «هنگامى که ماه محرّم فرا مى رسید، کسى پدرم را خندان نمى دید، همواره محزون و غمگین بود، تا روز دهم یعنى روز عاشورا. آن روز، روزِ مصیبت، حزن، اندوه و گریه پدرم بود و مى فرمود: امروز روزى است که حسین (علیه السلام) شهید شده است» 📚بحارالانوار، جلد ۴۶، صفحه ۱۵۱، حدیث ۱۱ 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام کَفَی بِالقَنَاعَةِ مُلکاً وَ بِحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً وَ سُئِلَ علیه السلام عَن قَولِهِ تَعَالَی فَلَنُحیِیَنّهُ حَیاةً طَیّبَةً فَقَالَ هیِ َ القَنَاعَةُ 💠(در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعی سلطنت است و نیک خلقی که ناز و نعمت است). امام (علیه السلام) کلمه ی مالک را استعاره برای قناعت آورده است، زیرا نتیجه ی پادشاهی بی نیازی از مردم و برتری بر آنهاست، و کامیابی و قناعت این نتایج را در پی دارد. و همچنین لفظ نعیم را استعاره از نیک خویی آورده است از آن رو که هر دو باعث کامیابی اند. (زندگی نیکو همان قناعت است). امام (علیه السلام) قناعت را به لازمه اش که زندگی پاک و نیکوست تفسیر فرموده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص233 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام شَارِکُوا ألّذِی قَد أَقبَلَ عَلَیهِ الرّزقُ فَإِنّهُ أَخلَقُ لِلغِنَی وَ أَجدَرُ بِإِقبَالِ الحَظّ عَلَیهِ 🍃🌹اخلق و اجدر: سزاوارتر است، (با کسی که روزی به او روآورده است، شریک شوید، زیرا او برای توانگری شایسته تر و برای فراهم آوردن سود، مناسبتر است). چون روآوردن روزی به فراهم آمدن اسباب برای کسی که روزی اش زیاد گردیده، بستگی دارد. شرکت با وی موجب برخورداری از بخت شریک و روآوردن روزی با شرکت وی است، امام (علیه السلام) به وسیله قیاس مضمری بر این عمل وادار کرده است که مقدمه ی صغرایش: فانه … است و ضمیر در انه به مصدر (مشارکت) که از شارکوا استفاده می شود، برمی گردد، و مقدمه کبرای آن چنین است: و هر چه چنین باشد انجامش سودمند است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص234 🔶 @Nahj_Et
حکمت 157 نهج البلاغه.mp3
2.1M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام فِی قَولِهِ تَعَالَی إِنّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الإِحسانِ العَدلُ الإِنصَافُ وَ الإِحسَانُ التّفَضّلُ 🌟بسیاری هستند که برای فرار از عمل به قرآن معنای کلمات و جملات را محدود می گیرند مثلا از این نظر که عدل مخصوص قاضیان و دولتها است می خواهند خود را از زیر بار عمل به این آیه نجات دهند اما امام علی (علیه السلام) می فرماید: (معنای عدل وسیع تر از آن است که فکر می کنید. عدل شامل انصاف هم می شود که هر فردی در زندگی خویش نیاز به آن دارد) همانطوری که برای ادامه زندگی و حفظ موضع خویش ناگزیر است به مردم و درماندگان لطف و مرحمت نماید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص235 🔶 @Nahj_Et
🔺 حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره سخنان در ، اهل بیت علیهم السلام را تکیه گاه معتدلی و متوسطی برای همه آحاد بشر معرفی کردند و بیان داشتند همه باید به آنها تکیه کنند. 🔸 معظم له ادامه دادند: امام سجاد علیه السلام می فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید. 🔹 ایشان اظهار داشتند: تنها راه نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، پیرو اهل بیت و با اهل بیت باشد. 🔸 این مرجع تقلید با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، با اشاره به خطرات تفرقه در جامعه افزودند: اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است، لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شود. 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ ع:مَنْ یُعْطِ بِالْیَدِ الْقَصِیرَةِ یُعْطَ بِالْیَدِ الطَّوِیلَةِ 🍃کسی که با دست کوتاه بخشش کند، با دست دراز خواهد گرفت). این سخن امام (ع اشاره دارد به آیات شریفه: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و ان تقرضوا الله قرضا حسنا یضاعفه لکم که لفظ ید (دست) را در هر دو مورد، برای نعمت و بخشش استعاره آورده است. و دراز و کوتاه، کنایه از زیادی و کمی است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص236 🔶 @Nahj_Et
۲۲۸ 📌قسمت چهارم ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً 💠کسى که قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از کسانى بوده که آیات خدا را استهزا مى کرده است ✍قرائت قرآن چندگونه است: گاه انسان مؤمن قرآن را تلاوت مى کند و گوش جان به آیاتش مى سپارد تا پیام خدا را از لابه لاى آن بشنود و زندگى خود را با آن هماهنگ سازد 🔹گروه دیگرى آیات قرآن را تنها براى ثواب قرائت مى خوانند بى آنکه به پیام هایش گوش فرا دهند. 🔹گروه سومى نیز اضافه بر این به استهزاى آیات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نکنند، عملاً استهزا دارند; آیات تحریم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى کنند، آیه تحریم غیبت را تلاوت مى کنند ولى غیبت کردن کار همه روزه آنهاست و همچنین در برابر سایر پیام هاى قرآن. ✔️این گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نیست، بلکه به فرموده امیرمؤمنان علیه السلام سبب دخول در آتش جهنم است، چون قرآن را به صورت استهزا قولاً یا عملاً خوانده است و کسى که آیات قرآن را با استهزا بخواند مستحق آتش دوزخ است. 📙 🔶 @Nahj_Et
▫️وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً 💠کسى که قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از کسانى بوده که آیات خدا را استهزا مى کرده است 📙 🔶 @Nahj_Et
✨بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨ خطبه57 نهج البلاغه: (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود) آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام. ‏ 📙 🔶 @Nahj_Et
49.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ طاقت بیار رقیه(س)🖤 . تقدیم به ساحت مقدسه و مطهره دردانه امام حسین (ع) حضرت رقیه(سلام الله علیها) شرمنده ایم بی‌بی‌جان اگربرات کم گذاشتیم🖤 . 💢گروه سرود کمیل قم💢 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪐آثار مرگبار تعصّبهاى کور و تکبّرها ▫️فَأَطْفِئُوا مَا کَمَنَ فِي قُلُوبِکُمْ مِنْ نِيرَانِ الْعَصَبِيَّةِ وَ اَحْقَادِ الْجَاهِلِيَّةِ، فَإِنَّمَا تِلْکَ الْحَمِيَّةُ تَکُونُ فِي الْمُسْلِمِ مِنْ خَطَرَاتِ الشَّيْطَانِ وَ نَخَوَاتِهِ، وَ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ 🟤شراره هاى تعصب و کينه هاى جاهليّت را که در دلهايتان پنهان شده خاموش سازيد، زيرا اين نخوت و تعصب ناروا را که در مسلمان پيدا مى شود از القائات شيطان و نخوتها و فسادها و وسوسه هاى اوست. ✍در اين تعبير امام عليه السلام تعصبهاى ناروا و کينه هاى جاهليّت را تشبيه به آتشى کرده که در اعماق دلها کمين مى کند، ناگهان سر بر مى آورد و همه وجود انسان را فرا مى گيرد و از آن به بيرون سرايت مى کند و گاه قوم و قبيله اى را به آتش مى کشد. امام(عليه السلام) اين صفت رذيله را از وساوس شيطان مى شمرد که از برون به درون مسلمانان القا مى گردد; يعنى مسلمان واقعى از آن بيگانه است. 🔶 @Nahj_Et
حکمت 158 نهج البلاغه.mp3
3.83M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹علیه السلام لِابنِهِ الحَسَنِ علیه السلام لَا تَدعُوَنّ إِلَی مُبَارَزَةٍ وَ إِن دُعِیتَ إِلَیهَا فَأَجِب فَإِنّ الداّعیِ َ إِلَیهَا بَاغٍ وَ الباَغیِ َ مَصرُوعٌ 🍃🌹امام (علیه السلام) به فززندش امام حسن فرمود: (نباید ستیزه جو باشی، اما اگر تو را به ستیز خواندند (کوتاه نیا) بپذیر، زیرا ستیزه جو، ستمکار، و ستمکار مغلوب است). امام (علیه السلام) از ستیزه جویی به وسیله ی یک قیاس کامل از شکل اول، برحذر داشته است، که عبارت از جملات: فان الداعی … مصروع است. توضیح مطلب آن که دعوت به مبارزه و ستیز پا از دایره ی فضیلت شجاعت به طرف افراط یعنی بی باکی نهادن است که خود ستم و تجاوز می باشد، چون خروج از حد وسط در قوه ی غضب است، و اما این که ستمگر مغلوب و زمین خورده است، چون در اکثر اوقات، به خاطر ستمکاری اش چنین زمینه ای را دارد، زیرا در طبیعت، مکافات و مجازات امری اجتناب ناپذیر است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص237 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام خِیَارُ خِصَالِ النّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرّجَالِ الزّهوُ وَ الجُبنُ وَ البُخلُ فَإِذَا کَانَتِ المَرأَةُ مَزهُوّةً لَم تُمَکّن مِن نَفسِهَا وَ إِذَا کَانَت بَخِیلَةً حَفِظَت مَالَهَا وَ مَالَ بَعلِهَا وَ إِذَا کَانَت جَبَانَةً فَرِقَت مِن کُلّ شَیءٍ یَعرِضُ لَهَا 💠(و قال علیه السلام: خیار خصال النساء شرار خصال الرجال) بهترین خصلتهای زنان بدترین خصلتهای مردان است و آن خصال عبارتند از: (الزهو) کبر است و گردنکشی (و الجبن) و ترس و بددلی (و البخل) و امساک و بخیلی (فاذا کانت المرئه مزهوه) پس هرگاه که زن متکبر باشد (لم تکن من نفسها) تمکین ندهد از نفس خود یعنی تن درندهد به هیچ حال نزد مردمان اجنبی (و اذا کانت بخیله) و هرگاه که باشد بخل کننده (حفظت مالها) نگاه دارد مال خود را (و مال بعلها) و مال شوهر خود را (و اذا کانت جبانه) و هرگاه باشد ترسناک (فرقت من کل شی ء یعرض لها) جدا شود ازهر چه پیش آید او را از نتایج تسویلات شیطان و از وساوس شهویه نفس نافرمان. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص237 🔶 @Nahj_Et
🍃قِیلَ لَهُ صِف لَنَا العَاقِلَ فَقَالَ علیه السلام هُوَ ألّذِی یَضَعُ الشیّ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِیلَ فَصِف لَنَا الجَاهِلَ فَقَالَ قَد فَعَلتُ قال الرضی یعنی أن الجاهل هو ألذی لایضع الشی ء مواضعه فکأن ترک صفته صفة له إذ کان بخلاف وصف العاقل 🍃از امام (علیه السلام) پرسیدند خردمند کیست؟ آن گرامی فرمود: (خردمند کسی است که هر چیزی را به جای خود قرار دهد). گفتند: نادان را تعریف کنید؟ فرمود: تعریف کردم. سیدرضی می گوید: معنی این جمله امام (ع آن است که: جاهل کسی است که هر چیز را به جای خود نگذارد، پس گویا بیان نکردن صفت نادان، خود توصیف اوست، زیرا صفت او برخلاف صفت داناست. امام (علیه السلام) خردمند را به وسیله ی یکی از ویژگیهایش تعریف کرده است، و چون نادان، فاقد ویژگی داناست، پس تعریف نادان مقابل ویژگی خردمند، و در مقایسه ی با او همین نداشتن صفت خردمند، خود، یکی از ویژگیهای نادان است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص239 🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام وَ اللّهِ لَدُنیَاکُم هَذِهِ أَهوَنُ فِی عیَنیِ مِن عِرَاقِ خِنزِیرٍ فِی یَدِ مَجذُومٍ 🔹(به خدا قسم، این دنیای شما در نظر من پست تر از استخوان بی گوشت خوکی است که در دست مبتلای به خوره باشد). عراق جمع عرق، از نوع جمعهای غریب، مثل توام جمع توام است، و آن استخوانی است که گوشت را از آن زدوده اند. و این مبالغه ای است در پستی و حقارت دنیا و نفرت از آن، زیرا استخوان بی گوشت هیچ فایده ای ندارد، بویژه آن که با انتساب به خوک مورد تاکید قرار داده است، و بعد هم با این که در دست جذامی باشد نفرت را به حد اعلا رسانده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص240 🔶 @Nahj_Et
💠زنگِ بیدارباش 🔷 اهانت به قرآن خیلی بزرگ است، خیلی زشت است، خیلی ننگین است؛ اما برای ما باید زنگ بیدارباش باشد، باید حواسمان را جمع كنیم، بفهمیم كه: «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ»[1] اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه‌ دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد كرد.[2] 📚 پی‌نوشت: [1]. نهج البلاغه، نامه62. [2]. امام خامنه‌ای مد‌ظله‌العالی؛ ۱۳۸۹/۰۶/۲۵. 📎 📎 🔶 @Nahj_Et
✨قَالَ علیه السلام وَ اللّهِ لَدُنیَاکُم هَذِهِ أَهوَنُ فِی عیَنیِ مِن عِرَاقِ خِنزِیرٍ فِی یَدِ مَجذُومٍ ✨(به خدا قسم، این دنیای شما در نظر من پست تر از استخوان بی گوشت خوکی است که در دست مبتلای به خوره باشد). عراق جمع عرق، از نوع جمعهای غریب، مثل توام جمع توام است، و آن استخوانی است که گوشت را از آن زدوده اند. و این مبالغه ای است در پستی و حقارت دنیا و نفرت از آن، زیرا استخوان بی گوشت هیچ فایده ای ندارد، بویژه آن که با انتساب به خوک مورد تاکید قرار داده است، و بعد هم با این که در دست جذامی باشد نفرت را به حد اعلا رسانده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص240 🔶 @Nahj_Et