💠وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَ کَلَهُ اللهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بَغَيْرِ دَلِيل
💎از مبغوض ترين افراد نزد خدا بنده اى است که خدا او را به خودش واگذاشته، از راه راست منحرف گشته، و بدون راهنما گام بر مى دارد!»
#خطبه_103
🔶 @Nahj_Et
💠پرهیز از شتابزدگی در درمان
🔹با بيمارىات بساز مادامى كه با تو همراهى مىكند»؛ (امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَى بِكَ) . اشاره به اينكه تا زمانى كه بيمارى فشار شديد نياورده بگذار بدنت بدون نياز طبيبان و دارو آن را دفع كند. اين مسئله شايد در آن روز كه امام اين را مىفرمود روشن نبود؛ اما امروز روشن است كه بدن خود داراى نيروى دفاعى است و هرگاه بيمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بين برود هم زيانهاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقويت كرده و براى آينده بيمه مىكند. البته هرگاه نيروى دفاعى بدن عاجز بماند بايد با استفاده از طبيب و دارو به كمك او شتافت تا بيمارى را دفع كند. اضافه بر اين بسيارى از بيمارىها دورانى دارد كه با پايان دورانش خود به خود دفع مىشود
#حکمت_27
🔶 @Nahj_Et
حدیث روز عید
🌷امام باقر علیه السّلام :
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود
🌷چون روز اول شوّال فرا مى رسد منادیى ندا مى كند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان .[كه به پاداش عبادات رمضان میدهند]
🌷سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال كه مانند جوائز این پادشاهان نیست.آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است.
🌷(من لا یحضره الفقیه ج۱ ص۵۱۱ ح۱۴۷۸)
#عید_فطر
🔶 @Nahj_Et
19.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #نهج_البلاغه
🎥دو روایت متفاوت از ماجرای عقیل در نهج البلاغه و امالی شیخ صدوق
🔊حجت الاسلام #حامد_کاشانی
🔻اگر نهج البلاغه را جدای از سنت رواییمان ببینیم و به آن اعتباری بیش از سایر منابع بدهیم ما را دچار مغالطه و تنگنا میکند.
برای مثال میتوان به ماجرای عقیل که در نهج البلاغه آمده است اشاره کرد. که با روایتی که در کتاب «امالی شیخ صدوق» آمده است تفاوت دارد که ذکر میکنم.....
🔶 @Nahj_Et
💠🔹وابستگيهاى دنيا را به خود قطع كنيد (از دنياپرستان فاصله بگيريد) و بر توشۀ تقوا تكيه كنيد»؛ منظور از قطع علائق دنيا وابستگى شديد به مال و مقام و همسر و فرزند است؛ آنگونه وابستگى كه انسان را از خدا غافل مىكند و ارتكاب گناه را براى رسيدن به دنيا آسان مىسازد و زرق و برقها را در نظر جلوه مىدهد.
#خطبه_28
🔶 @Nahj_Et
💠امیر المومنین علیه السلام
(در نامهای به امام حسن علیه السلام) فرمودند:
✍️ اگر مستمندی را دیدی که توشهات را تا قیامت میبرد و فردا که به آن نیاز داری به تو باز میگرداند،
کمک او را غنیمت بشمار.
و زاد و توشه را بر دوش او بگذار.
و اگر قدرت مالی داری،
بیشتر انفاق کن و همراه او بفرست،
زیرا ممکن است روزی در رستاخیز،
در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی
📚 نهج البلاغه نامه 31
🔶 @Nahj_Et
💠آمرزش
🔹آمرزش خواهى از گناهانى كه از لغزش زبان حاصل شده است؛ ريشۀ چنين گناهى وسوسههاى شيطانى مىباشد و آمرزش آن، توفيق يافتن بر مقاومت در برابر هواهاى نفسانى است. پس از توضيح معناى مغفرتخواهى، در كلام امام (ع) با توجّه به اين كه شيعه معصوم بودن امام را واجب مىداند. آمرزشطلبى آن بزرگوار از پيشگاه خداوند در موارد فوق به دو صورت توجيه مىشود: 1 - مغفرت خواستن آن حضرت بر فرض وقوع است. يعنى اگر چنين گناهانى از امام صادر شود خداوند آنها را ببخشد. گويا امام (ع) چنين عرض مىكند. خداوندا اگر چنين گناهانى را مرتكب شوم آنها را بيامرز.
#خطبه_78
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى و كوتاه و پرمعنا به يكى از عواقب سوء اختلاف اشاره مىكند و مىفرمايد: «اختلاف، تصميمگيرى و تدبير را نابود مىكند»؛ (الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ) . همه مىدانيم اختلاف سرچشمۀ همۀ بدبختىهاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايۀ اتفاق.
شرح#حکمت_215
🔶 @Nahj_Et
💠🔹پارسايى دو گونه است: پارسايى آشكارا و پارسايى پنهان كه همين است پارسايى واقعى و سودمند، پيامبر (ص) فرموده است: «براستى كه خداوند نه به چهرههاى ظاهر شما مىنگرد و نه به رفتار شما، بلكه به دلهاى شما مىنگرد .» و از همين جهت است كه اين بالاترين نوع پارسايى است. و مقصود امام (ع) هم پارسايى پنهانى است. به اين ترتيب صفت را به موصوف اضافه كرده و آن را مقدم داشته است، چون پنهان داشتن، مهمتر از خود پارسايى است، و از طرفى پارسايى ظاهرى شايد از ريا و سمعه غير قابل انفكاك باشد بنا بر اين كم ارزش است. امام (ع) فرمود: إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ اَلْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ اَلْمُلْتَقَى [ترجمه ] «وقتى كه تو پشت به دنيا مىكنى و مرگ رو به تو مىآورد، پس چه زود با هم روبرو مىشويد
#حکمت_28
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميز به نكتۀ ديگرى دربارۀ آثار شكر نعمت و آثار كفران بيان مىكند و مىفرمايد: «هنگامى كه مقدمات نعمتها به شما روى مىآورد دنبالۀ آن را به واسطۀ كمى شكرگزارى از خود دور نسازيد»؛ (إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ) . نعمتها غالباً بهصورت تدريجى بر انسان وارد مىشود و وظيفۀ انسان هوشيار اين است كه به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شكرگزارى ندارد.
#حکمت_13
🔶 @Nahj_Et
💠صدقه دارويى مفيد و شفابخش است. عنوان داروى مفيد و شفا بخش را استعاره براى صدقه آورده است، از آن رو كه صدقه همانند دارو است، امّا در دنيا به دليل حديث نبوى (ص): «بيمارانتان را با صدقه به درمان برسانيد» و راز مطلب آن است كه صدقه باعث جلب همّتها و همسويى دلها بر محبّت صدقه دهنده و گرايش به خداوند پاك در برطرف ساختن ناراحتيها از وى به منظور بقاى اوست، بنا بر اين صدقه در اين جهت هم چون دارويى شفا بخش است. و اما در آخرت از آن رو كه صدقه وسيلهاى، براى رفع گرفتاريهاى اخروى است،
شرح#حکمت_7
🔶 @Nahj_Et
وَإِنَّ الْبَغْيَ وَ الزُّورَ يُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِي دِينِهِ وَدُنْيَاهُ، وَيُبْدِيَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ يَعِيبُهُ
(بدانيد) به يقين ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق انسان را در دين و دنيايش به هلاکت مى افکند و عيوب او را نزد عيب جويان آشکار مى سازد»
🖋آرى هيچ چيز بدتر از ظلم و گفتار باطل نيست، زيرا انسان را فريب داده و به وادى هاى خطرناکى مى کشاند که هيچ گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دين و دنيايش را بر باد مى دهد و در افکار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد.
نهج البلاغه #نامه_48
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام پربار به نكاتى از تفاوت فضايل اخلاقى در زن و مرد اشاره كرده مىفرمايد: «خصلتهاى نيك زنان، خصلتهاى بد مردان است (اين خصلتها عبارتند از:) تكبر و ترس و بخل (زيرا) هنگامى كه زن متكبر باشد بيگانه را به خود راه نمىدهد و اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را حفظ مىكند و اگر ترسو باشد از هر چيزى كه ممكن است به آبرو و عفت او صدمه بزند مىترسد (و از آن فاصله مىگيرد)»؛ (خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ: الزَّهْوُ، وَ الْجُبْنُ، وَ الْبُخْلُ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا) آنچه امام عليه السلام در اين كلام نورانى فرموده امورى براى حفظ عفت زن و دور نگه داشتن او از تعرض مردان آلوده و كثيف و حفظ جايگاه او در خانواده است. روشن است اگر زن در برابر مردان بيگانه تواضع و فروتنى كند ممكن است در او طمع ورزند، همچنين اگر به اصطلاح نترس باشد و به جاهاى خطرناك و يا بيابانهاى دوردست و خالى از سكنه برود و يا در شبهاى تاريك تنهايى بيرون برود و يا دعوت افراد مشكوك را براى سوار شدن به اتومبيل و مجالس مختلف آنها بپذيرد، ممكن است در معرض خطرات ناموسى قرار گيرد
شرح#حکمت_234
🔶 @Nahj_Et