💠🔹پارسايى دو گونه است: پارسايى آشكارا و پارسايى پنهان كه همين است پارسايى واقعى و سودمند، پيامبر (ص) فرموده است: «براستى كه خداوند نه به چهرههاى ظاهر شما مىنگرد و نه به رفتار شما، بلكه به دلهاى شما مىنگرد .» و از همين جهت است كه اين بالاترين نوع پارسايى است. و مقصود امام (ع) هم پارسايى پنهانى است. به اين ترتيب صفت را به موصوف اضافه كرده و آن را مقدم داشته است، چون پنهان داشتن، مهمتر از خود پارسايى است، و از طرفى پارسايى ظاهرى شايد از ريا و سمعه غير قابل انفكاك باشد بنا بر اين كم ارزش است. امام (ع) فرمود: إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ اَلْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ اَلْمُلْتَقَى [ترجمه ] «وقتى كه تو پشت به دنيا مىكنى و مرگ رو به تو مىآورد، پس چه زود با هم روبرو مىشويد
#حکمت_28
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميز به نكتۀ ديگرى دربارۀ آثار شكر نعمت و آثار كفران بيان مىكند و مىفرمايد: «هنگامى كه مقدمات نعمتها به شما روى مىآورد دنبالۀ آن را به واسطۀ كمى شكرگزارى از خود دور نسازيد»؛ (إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ) . نعمتها غالباً بهصورت تدريجى بر انسان وارد مىشود و وظيفۀ انسان هوشيار اين است كه به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شكرگزارى ندارد.
#حکمت_13
🔶 @Nahj_Et
💠صدقه دارويى مفيد و شفابخش است. عنوان داروى مفيد و شفا بخش را استعاره براى صدقه آورده است، از آن رو كه صدقه همانند دارو است، امّا در دنيا به دليل حديث نبوى (ص): «بيمارانتان را با صدقه به درمان برسانيد» و راز مطلب آن است كه صدقه باعث جلب همّتها و همسويى دلها بر محبّت صدقه دهنده و گرايش به خداوند پاك در برطرف ساختن ناراحتيها از وى به منظور بقاى اوست، بنا بر اين صدقه در اين جهت هم چون دارويى شفا بخش است. و اما در آخرت از آن رو كه صدقه وسيلهاى، براى رفع گرفتاريهاى اخروى است،
شرح#حکمت_7
🔶 @Nahj_Et
وَإِنَّ الْبَغْيَ وَ الزُّورَ يُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِي دِينِهِ وَدُنْيَاهُ، وَيُبْدِيَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ يَعِيبُهُ
(بدانيد) به يقين ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق انسان را در دين و دنيايش به هلاکت مى افکند و عيوب او را نزد عيب جويان آشکار مى سازد»
🖋آرى هيچ چيز بدتر از ظلم و گفتار باطل نيست، زيرا انسان را فريب داده و به وادى هاى خطرناکى مى کشاند که هيچ گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دين و دنيايش را بر باد مى دهد و در افکار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد.
نهج البلاغه #نامه_48
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام پربار به نكاتى از تفاوت فضايل اخلاقى در زن و مرد اشاره كرده مىفرمايد: «خصلتهاى نيك زنان، خصلتهاى بد مردان است (اين خصلتها عبارتند از:) تكبر و ترس و بخل (زيرا) هنگامى كه زن متكبر باشد بيگانه را به خود راه نمىدهد و اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را حفظ مىكند و اگر ترسو باشد از هر چيزى كه ممكن است به آبرو و عفت او صدمه بزند مىترسد (و از آن فاصله مىگيرد)»؛ (خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ: الزَّهْوُ، وَ الْجُبْنُ، وَ الْبُخْلُ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا) آنچه امام عليه السلام در اين كلام نورانى فرموده امورى براى حفظ عفت زن و دور نگه داشتن او از تعرض مردان آلوده و كثيف و حفظ جايگاه او در خانواده است. روشن است اگر زن در برابر مردان بيگانه تواضع و فروتنى كند ممكن است در او طمع ورزند، همچنين اگر به اصطلاح نترس باشد و به جاهاى خطرناك و يا بيابانهاى دوردست و خالى از سكنه برود و يا در شبهاى تاريك تنهايى بيرون برود و يا دعوت افراد مشكوك را براى سوار شدن به اتومبيل و مجالس مختلف آنها بپذيرد، ممكن است در معرض خطرات ناموسى قرار گيرد
شرح#حکمت_234
🔶 @Nahj_Et
💠🔹بسيار به ياد مرگ و عالم پس از مرگ باش و هرگز آرزوى مرگ مكن مگر با شرطى مطمئن و استوار (از اعمال خود مطمئن باشى)»؛ (وَ أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ، وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيقٍ ) . ياد مرگ و زندگى پس از آن انسان را از هواپرستى و حرص بر اموال دنيا و آلودگى به انواع گناهان باز مىدارد و به او هشدار مىدهد كه آمادۀ سفر آخرت باشد و زاد و توشۀ لازم را براى آن سفر پرخطر فراهم سازد
#نامه_69
🔶 @Nahj_Et
💠دین وایمان مردم آخرالزمان روایتی بسیار تکان دهنده
✨قال امیرالمومنین علی عليه السلام: سَمِعْتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : يَخْرُجُ في آخرِ الزّمانِ قَومٌ أحْداثُ الأسْنانِ ، سُفَهاءُ الأحْلامِ ، قَوْلُهُم مِن خَيرِ أقْوالِ أهْلِ البَرِيَّةِ ، صَلاتُهُم أكْثَرُ مِن صَلاتِكُم ، وقِراءتُهُم أكْثَرُ مِن قِراءتِكُم ، لا يُجاوِزُ إيمانُهُم تَراقِيَهُم ـ أو قالَ حَناجِرَهُم ـ يَمْرُقونَ مِن الدِّينِ كمايَمْرُقُ السَّهمُ مِن الرَّمِيَّةِ...
🌺امیرالمومنین على عليه السلام:
شنيدم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : در #آخرالزمان مردمى سر برمى دارند كم سال وسبكسر .
بهترين سخنان را به زبان مى آورند ، بيش از شما نماز مى خوانند ، بيش از شما قرآن تلاوت مى كنند ،
اما ايمان آنها از استخوان چنبره ـ يا فرمود : از حنجره هايشان ـ فراتر نمى رود . آنان همانند فراتر رفتن تير از هدف ، از دين خارج مى شوند.
📘:شرح نهج البلاغة: 2/267
🔶 @Nahj_Et
💠🔹حضرت هر زمان كه در ميدان جنگ در برابر دشمن قرار مىگرفت، اين دعا را مىخواند. اين نشان مىدهد كه امام عليه السلام همواره يارانش را به اين نكته توجّه مىداد كه اين جنگ براى برترىجويى و غلبه بر دشمن به منظور رسيدن به مال و مقام نيست، بلكه جهادى است كه از مهمترين عبادتها محسوب مىشود و بايد به نام خدا و به ياد خدا در اين ميدان گام نهاد و پيروزى خود را از او خواست، با نيّتى خالص گام برداشت و با قلبى مملوّ از عشقِ خدا بر دشمنان حق حمله آورد. نخست عرضه مىدارد: «خداوندا! قلبها به تو پيوسته، گردنها به سوى تو كشيده شده، چشمها به جانب تو خيره گشته، قدمها در راه تو جابجا شده و بدنها فرسوده گرديده است»؛ (اللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْضِيَتِ الْأَبْدَانُ). اشاره به اينكه هدف نهايى تويى و هر گامى كه بر مىداريم براى تو و به سوى توست. آرى مجاهدان اسلام در تمام برنامههايى كه دارند هدفشان خداست،
#نامه_15
🔶 @Nahj_Et
Ad-dukhan-14 00_24_19.44-00_27_15.mp3
1.42M
#کلیپ_صوتی
🌗توصیف امیرالمومنین علیه السلام از زبان ابن ابی الحدیددر خطبه ۲۲۱
🎤آیت الله جوادی #آملی
🔶 @Nahj_Et
💠إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَصَّكُمْ بِالْإِسْلَامِ وَ اسْتَخْلَصَكُمْ لَهُ وَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ اسْمُ سَلَامَةٍ وَ جِمَاعُ كَرَامَةٍ
🔹همانا خداى متعال شما را به اسلام اختصاص داد و براى اسلام برگزيد، زيرا اسلام نامى از سلامت است، و فراهم كننده كرامت جامعه مى باشد، راه روشن آن را خدا برگزيد، و حجّت هاى آن را روشن گردانيد.
#خطبه_152
🔶 @Nahj_Et
💠امام در آغاز اين خطبه گروهى از خاصّان درگاه پروردگار را نام مىبرد كه اجمالا مأموريت مهمّى بر دوش دارند و مىگويد: «هان! پدر و مادرم فدايشان باد! همان گروهى كه نامشان در آسمان معروف است و در زمين مجهول در اينكه اين گروه كيانند و مأموريتشان چيست؟ در متن خطبه، به اجمال گذشته و لذا در ميان شارحان نهج البلاغه اختلاف است؛ بعضى معتقدند آنها يازده امام معصوم از نسل على عليه السّلام هستند كه نامهاى آنها در ميان فرشتگان آسمان معروف است اما زمينيان تنها گروه خاصّى از آنها و موقعيتشان را مىشناسند. بعضى ديگر از ميان اهل سنّت گفتهاند: اشاره به جمعى از مؤمنان خاص و اولياست كه در تعبير آنها به عنوان قطب و ابدال ذكر شده است، تعبيراتى كه معمولا صوفيان در كلمات خود به كار مىبرند؛ ولى قرائن متعدّد نشان مىدهد كه منظور از آن، حضرت مهدى و ياران خاص اوست، زيرا امام بعد از اين جمله از حوادث سخت و دردناكى خبر مىدهد كه انسان را به ياد علائم آخر الزمان و ظهور حضرت مهدى عليه السّلام مىاندازد.
شرح#خطبه_187
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹آگاه باشيد كه امروز دنيا ميدان رياضت است، و فردا قيامت ميدان مسابقه، و پاداش مسابقه براى
ادامه خطبه ۲۸
راه تربيت اسب براى ميدان مسابقه اين است كه چند روزى غذاى مُقوّى و فراوان به اسب مىدهند و حسابى چاق و چلهاش مىكنند، بعد هر روز مقدارى از غذايش را كم مىكنند و او را مىتازانند و رياضت مىدهند تا لاغر شود و در ميدان مسابقه برنده شود. دنيا ميدانى است كه انسان بايد در آن تربيت شود تا در روز مسابقه برنده شود؛ لذا براى انسان مشكلات پيش مىآيد، جنگ پيش مىآيد، حوادث پيش مىآيد؛ مقابل پيامبر ابوجهل آمد، مقابل موسى فرعون آمد؛ شياطين انسى و جنّى در كارند وسوسه مىكنند؛ زينت دنيا، مال دنيا، رياست دنيا، همۀ اينها براى اين است كه انسان آزمايش شود تا در مسابقه برنده شود و به هدف برسد.
شرح#خطبه_28
🔶 @Nahj_Et
💠🔹آنكس كه با تلاش معتدل و صحيح چيزى را بهدست نياورد با تلاش ناصحيح چيزى بهدست نخواهد آورد»؛ (مَنْ لَمْ يُعْطَ قَاعِداً لَمْ يُعْطَ قَائِماً). منظور امام عليه السلام اين است كه انسان بايد براى بهدست آوردن روزى، از راههاى صحيح و معقول وارد شود؛ حرص و طمع را كنار بگذارد و گمان نكند هميشه تلاش بيشتر سبب درآمد بيشتر است زيرا اگر چيزى براى انسان مقدر نشده باشد هرقدر هم تلاش و كوشش كند به آن نخواهد رسيد. بعضى از شارحان، اين جمله را چنين معنا كردهاند: اگر چيزى را به انسان با مدارا ندهند، با زور نخواهند داد.
شرح#حکمت_396
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين جمله به كسانى كه بستگان نزديكش نسبت به او بىمهرى مىكنند و رهايش مىساز
ادامه حکمت 14
💠🔹مثلا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله طائفۀ قريش كه نزديكترين نزديكان او بودند نه تنها حمايتش نكردند بلكه به دشمنى او برخاستند؛ اما خداوند دورافتادهترين قبائل را از قبيلۀ قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت كه از جان و دل او را حمايت كردند و آئين او را پيش بردند و جالب اينكه اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينهاى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه براى دلدارى و تسلى خاطر مىفرمايد: «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو؛ نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اينكه در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى عليه السلام شده و مىفرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعلۀ آتشى به دنبال نورى كه از درخت برمىخواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت». احتمال ديگرى كه در تفسير اين كلمۀ حكمتآميز وجود دارد اين است كه امام مىخواهد بفرمايد: در صورتى كه نزديكان و بستگان از نيروهاى يكديگر استفاده نكنند و نسبت به هم بىاعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مىربايند و از وجود آنان بهره مىگيرند
شرح #حکمت_14
🔶 @Nahj_Et
💠🔹از لغزشهاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشمپوشى كنيد، چرا كه هيچ كس از آنها گرفتار لغزش نمىشود مگر اينكه دست خدا به دست اوست و او را بلند مىكند»؛ (أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ) . «اقيلوا» از مادۀ «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جايى است كه خريدار، پشيمان مىشود، سپس به هر نوع چشمپوشى اطلاق شده است. «مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصيت و جوانمردى است. «عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست. روشن است كه هر انسانى - به جز معصومان عليهم السلام - در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزشهايى مىشوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيكوكارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزشها چشمپوشى كرد؛ هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگنمايى كارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اينگونه افراد است.
شرح #حکمت_20
🔶 @Nahj_Et
💠عِبَادَ اللَّهِ، إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ كَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ، لَا يَعُودُ مَا قَدْ وَلَّى مِنْهُ وَ لَا يَبْقَى سَرْمَداً مَا فِيهِ، آخِرُ فَعَالِهِ كَأَوَّلِهِ، مُتَشَابِهَةٌ أُمُورُهُ، مُتَظَاهِرَةٌ أَعْلَامُهُ، فَكَأَنَّكُمْ بِالسَّاعَةِ تَحْدُوكُمْ حَدْوَ الزَّاجِرِ بِشَوْلِهِ.
🔹بندگان خدا!روزگار بر آيندگان چنان مى گذرد كه بر گذشتگان گذشت ،آنچه گذشت باز
نمى گرددو آنچه هست جاويدان نخواهد ماند،پايان كارش با آغاز آن يكى است ،ماجراها و
رويدادهاى آن همانند يكديگرند،و نشانه هاى آن آشكار است
#خطبه_157
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🔰ساکت باش و هیچ مگو! ✍️ماشینت که جوش میآورد حرکت نمیکنی کنار زده و می ایستی! وگرنه ممکن است ماشین
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع تكميلى است براى كلام حكيمانۀ گذشته اشاره به نكتۀ ديگرى دربارۀ حلم و بردبارى مىكند و مىفرمايد: «اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»؛ (إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ) . كلام حكيمانۀ پيشين دربارۀ بعضى از آثار مهم حلم بود و امام عليه السلام در اين كلام، راه رسيدن به اين خلق از اخلاق فضيله را بيان مىكند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند؛ مثلاً حادثۀ خشمآورى واقع مىشود و انسان عصبانى مىگردد و از درون مىجوشد و مىخروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قيافهاى همچون حليمان و بردباران به خود بگيرد.
شرح#حکمت_207
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين دعاى نورانىاش در پيشگاه خدا از رياكارى به او پناه مىبرد و با چند تعبير دقيق آن را بيان مىكند. نخست عرضه مىدارد: «بارپروردگارا! به تو پناه مىبرم از اينكه ظاهرم را در چشمها نيكو جلوه دهى و باطنم را در پيشگاهت زشت سازى»؛ (اللّٰهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلاَنِيَتي، وَ تُقَبِّحَ فِيَما أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي) . «لامِعَةُ الْعُيُونِ» به اصطلاح ازقبيل اضافۀ صفت به موصوف و به معنى «عيون لامعه» يعنى چشمهاى پرنور است؛ يعنى كار من به جايى نرسد كه حتى افراد تيزبين مرا خوب پندارند در حالى كه در باطن خوب نباشم
#حکمت_276
🔶 @Nahj_Et