امام خامنه ای:
کلام.علی علیه السلام دنیا را در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد!
ما از اهلبیت (علیهم السلام) چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعا در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد؛ مثل این نهج.البلاغه. روی نهجالبلاغه کار بشود، نکات مهمش برداشته بشود، تفکیک بشود، مطالبش تفسیر و حلاجی بشود، در روایات فحص بشود. این قدر ما معارف.عالیه داریم که امروز بشر محتاج آنهاست. اینها از زبان اهلبیت، به عنوان بیان اهلبیت و به عنوان اسلامی است که اهلبیت معرفی میکنند. پس، ترویج افکار اهلبیت هم یک نکته است.
بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت علیهم السلام
04/07/1370
🔶 @Nahj_Et
💠🔹همين عبارت با شرح جالبى در خطبۀ 176 آمده است و در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «إنَّ لِسٰانُ الْمُؤمِنِ وَرٰاءَ قَلْبِهِ فَإذٰا أرٰادَ أنْ يَتَكَلَّمَ بِشَىْءٍ تَدَبِّرُهُ بِقَلْبِهِ ثُمَّ أمْضٰاهُ بِلِسٰانِهِ وَ إنَّ لِسٰانُ الْمُنٰافِقِ أمٰامَ قَلْبِهِ فَإذٰا هَمَّ بِشَىْءٍ أمْضٰاهُ بِلِسٰانِهِ وَ لَمْ يَتَدَبَّرَه بِقَلْبِهِ؛ زبان انسان با ايمان پشت قلب (و فكر) او است، لذا هنگامى كه مىخواهد سخنى بگويد نخست در آن تدبّر مىكند سپس بر زبانش جارى مىسازد، ولى زبان منافق جلو قلب او است، لذا هنگامى كه تصميم به چيزى مىگيرد بدون هيچگونه تدبّر بر زبانش جارى مىسازد». از آنجا كه على عليه السلام باب علم پيامبر صلى الله عليه و آله است اين سخن را از او آموخته است. امام حسن عسكرى عليه السلام اين سخن را با عبارت لطيف ديگرى بيان فرموده: «قَلْبُ الْأحْمَقِ في فَمِهِ وَفَمِ الْحَكيٖمِ في قَلْبِهِ؛ قلب (و فكر) احمق در دهان او و دهان شخص حكيم در قلب اوست!».
#حکمت_40
🔶 @Nahj_Et
قسمت پایانی شرحی بر نامه سی و یکم نهجالبلاغه
با توجّه به آنچه گفته شد، خوانندگان عزیز تصدیق مى کنند که تا چه حد محتواى این نامه از نظر تربیت نفوس، فوق العاده داراى اهمّیّت است.
نکته دیگرى که توجّه به آن در اینجا لازم است این که مخاطب در این نامه، طبق غالب متون نهج البلاغه، امام حسن مجتبى(علیه السلام) است و در اکثر طرق این نامه (که به گفته علاّمه تسترى در شرح این نامه به پنج طریق بالغ مى شود) مخاطب آن حضرت است و تنها در یکى از طرق روایت این نامه، مخاطب محمد بن حنفیه شمرده شده است.
بعضى از شارحان تأکید بر مطلب دوم دارند که مخاطب محمد بن حفنیه است و ظاهراً دلیلشان این است که بعضى از تعبیرات این نامه نسبت به مخاطب خود با مقام عصمت امام سازگار نیست در حالى که مى دانیم این گونه تعبیرات در مقام اندرز و نصیحت پدرانه به فرزند، مطلبى رایج است.
مهم این است که گرچه مخاطب در این نامه یک نفر است; ولى هدف همه شیعیان و مسلمانان جهان، بلکه همه فرزندان آدم اند.
گویى امام(علیه السلام)به عنوان پدر همه انسان ها سخن مى گوید و مخاطبش امام حسن(علیه السلام) به عنوان همه فرزندان، مورد نظر است.
اینکه بعضى گفته اند امام(علیه السلام) با توجّه به مقام والاى امامت و عصمت نیاز به نصیحت و اندرز ندارد اشتباه بزرگى است، زیرا مقام والاى امامت و عصمت هرگز با تأکید بر مسائل مهم اخلاقى منافات ندارد. به همین دلیل در آن زمان که امام(علیه السلام)در بستر شهادت افتاده بود فرزندانش امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) را با نام، مخاطب قرار داد و دستوراتى به آنها فرمود که از آن غافل نبودند.
#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
🌺 #امیرالمؤمنین علی (علیه السلام):
🌸 «فشدوا عقد المازر واطووا فضول الخواصر ولا تجتمع عزیمة و ولیمة.
🌴 کمربندها را محکم ببندید و دامن همت بر کمر زنید که به دست آوردن ارزشهای والا با خوشگذرانی میسر نیست .»
#خطبه_241
🔶 @Nahj_Et
💠🔹در حالى كه بعضى ديگر معتقدند «جُوع» در اينجا به همان معناى حقيقى يعنى گرسنگى است و «شَبَع» به معناى سيرى است و آن را اشاره به اين نكته مىدانند كه افراد شجاع و با شخصيت پيش از رفتن به ميدان نبرد كمتر غذا مىخوردند مبادا ضربهاى بر شكم آنها وارد شود و غذا بيرون ريزد و موجب سرافكندگى آنان شود؛ ولى لئيمان چنين نيستند و در هر حال تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد. شاعر عرب مىگويد: لاٰ يَصْبِرُ الْحُرُّ تَحْتَ ضَيْمٍ وَ إنَّمٰا يَصْبِرُ الْحِمارُ آزادمرد در زير ستم صبر نمىكند. اين الاغ است كه صبر مىكند! شاعر ديگرى نيز مىگويد: إذٰا أنْتَ أكْرَمتَ الكَريٖمَ مَلَكَتَهُ وَ إنْ أنْتَ أكْرَمتَ اللَئيمَ تَمَرَّدَا اگر شخص كريم را اكرام و احترام كنى مالك او مىشوى ولى اگر لئيم را اكرام كنى (بيشتر) سرپيچى مىكند
#حکمت_49
🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️ادامه نامه سی و یک به حضرت مجتبی
۷-ضرورت آخرت گرایی
ای پسرم من تو را از دنیا و تحوّلات گوناگونش، و نابودی و دست به دست گردیدنش آگاه کردم،
و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم،
و برای هر دو مثالها زدم، تا پند پذیری، و راه و رسم زندگی بیاموزی،
همانا داستان آن کس که دنیا را آزمود، چونان مسافرانی است که در سر منزلی بی آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینی را دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است.
پس مشکلات راه را تحمّل میکنند، و جدایی دوستان را میپذیرند، و سختی سفر، و ناگواری غذا را با جان و دل قبول میکنند، تا به جایگاه وسیع، و منزلگاه أمن، با آرامش قدم بگذارند،
و از تمام سختیهای طول سفر احساس ناراحتی ندارند، و هزینههای مصرف شده را غرامت نمیشمارند،
و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست جز آن که به منزل أمن، و محل آرامش برسند.
امّا داستان دنیا پرستان همانند گروهی است که از جایگاهی پر از نعمتها میخواهند به سرزمین خشک و بی آب و علف کوچ کنند، پس در نظر آنان چیزی ناراحت کنندهتر از این نیست که از جایگاه خود جدا میشوند، و ناراحتیها را باید تحمّل کنند.
ادامه دارد...........
#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
📜 نامه حضرت #علی علیه السلام به #اشعث_بن_قيس ، عامل خود در #آذربايجان
🌳 وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَةٍ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ وَ لَعَلِّي أَلاَّ أَكُونَ شَرَّ وُلاَتِكَ لَكَ. وَ اَلسَّلاَمُ
🔎 حوزه فرمانرواييت طعمه تو نيست، بلكه امانتى است بر گردن تو، و از تو خواسته اند كه فرمانبردار كسى باشى كه فراتر از توست. تو را نرسد كه خود هر چه خواهى رعيت را فرمان دهى. يا خود را درگير كارى بزرگ كنى، مگر آنكه، دستورى به تو رسيده باشد. در دستان تو مالى است از اموال خداوند عزّ و جلّ، و تو خزانه دار هستى تا آن را به من تسليم كنى. اميد است كه من براى تو بدترين واليان نباشم.
#نامه_5
🔶 @Nahj_Et
♻ شكوه از فتنه گری قریش
🌳 مرا با قریش چه كار، به خدا سوگند، آن روز كه كافر بودند با آنها جنگیدم، و هم اكنون كه فریب خورده اند، با آنها مبارزه می كنم، دیروز با آنها زندگی می كردم و امروز نیز گرفتار آنها می باشم. به خدا سوگند! قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علت كه خداوند ما را از میان آنان برگزیده و گرامی داشت، ما هم آنان را در زندگی خود پذیرفتیم، پس چنان بودند كه شاعر گفته است :
🍀 به جان خودم سوگند، هر صبح از شیر صاف نوشیدی. و سرشیر و خرمای بی هسته خوردی. ما این مقام و عظمت را به تو بخشیدیم در حالی كه بلند مرتبت نبودی و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهبانی دادیم و تو را حفظ كردیم
📚 #خطبه_33
🔶 @Nahj_Et
💠امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🌹و شهادت می دهیم که محمد صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده ی اوست، که برای خشنودی خداوند در گرداب هر سختی و زحمتی فرو رفت، و از جام هر بلایی نوشید، در حالی که آشنایان تنهایش گذاشتند، و بیگانگان بر دشمنی او متحد گشتند، و عرب در مبارزه با او عنان از کف داد، و از هر سو برای جنگ با وی تاخت، و از دورترین خانه، و دور افتاده ترین منطقه خود را به او رساند و به دشمنی با او پرداخت.
#خطبه_194
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميزش به يكى از تفاوتهاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بىارزش اشاره مىكند و مىفرمايد: «بترسيد از حملۀ افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حملۀ افراد پست به هنگام سيرى»؛ (احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ) . در اينكه منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حكيمانه معناى كنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهجالبلاغه گفت و گو است؛ جمعى گرسنگى را كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانستهاند بدين ترتيب معناى جمله چنين مىشود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مىزنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامۀ حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مىآيد و حملۀ جانانهاى مىكنند؛ ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مىكنند و افراد بىگناه را مورد حمله قرار مىدهند همچون حيوانات درندهاى كه پس از سيرى، مست مىشوند
#حکمت_49
🔶 @Nahj_Et
💠غصب.خلافت .حق.ولایت
🌺 و درود خدا بر او فرمود:
💓 ما را حقی است اگر به ما داده شود
🐫 وگرنه بر پشت شتران سوار شویم
🌸 و برای گرفتن آن برانیم
🌗 هر چند شب روی بطول انجامند.
🍀 سید رضی می گوید:
🌼 (این از سخنان لطیف و فصیح است، یعنی اگر حق ما را ندادند، خوار خواهیم شد و باید بر ترك شتر چون بنده بنشینیم.)
#حکمت _21
🔶 @Nahj_Et
🌷 امام مهدی(عج) از ديدگاه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) 🌷
🌸 هان! همانا هر کس آن روزها را ديد، به چراغ نور افشان ما در آن سير مي کند و بر مثال صالحان در پي آن فتنه مي افتد. تا در آن گير و دار، پنهان از نظر مردمان ( امام غائب ارواحنا فداه) بندي از پاي بگشايد، بردگان را آزاد سازد، جمعي را پراکنده سازد و پراکندگي را گرد آورد. کسي که در پي او باشد، اثر او را نمي بيند، هيچ اثر شناس و پي زن از او نشاني به دست نياورد. هر چند در اين راه بکوشد. در آن رويدادها قومي (ياران مهدي عليه السلام) ذهن و فکرشان صيقلي شده، همچون صيقل شمشير به دست آهنگر. ديدگانش به نور قرآن روشن و گوش هايشان به تفسير آن مأنوس. پس از جام خرد و حکمت که بامداد به آنان مي پيمايند، شبانگاه نيز از آن سيراب مي گرداند.
📕 نهج البلاغه/ خطبه 150 ترجمه دکتر اسدالله مبشري/ ج2/ ص556
🔶 @Nahj_Et
💠🔹مطابق اين روايت، امام عليه السلام هنگامى كه يكى از ياران خود را بيمار مىبيند (ضمن احوالپرسى) به او مىفرمايد: «خداوند اين درد و بيمارى تو را سبب ريزش گناهانت قرار داد»؛ (وَ قَالَ عليه السلام: لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا: جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ) . اين بشارت بزرگى بود كه امام عليه السلام به آن يار بيمار داد كه قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بيمارى را براى او كاست و روحيهاى را كه بيمار براى مبارزه با مرض بايد پيدا كند در او دميد. مىدانيم درد و رنجها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفهها متعددى دارد؛ يكى از آن فلسفهها آمرزش گناهان است؛ يعنى خداوند مىخواهد بنده صالحش را كه لغزشى داشته در همين دنيا پاك كند تا حساب او به قيامت نيفتد.
ادامه دارد.....
#حکمت_42
🔶 @Nahj_Et
🌱 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌴 از پیامبری که پاک ترین مردم است پیروی کن، زیرا راه و رسمش الگویی است برای هر کس که تأسی جوید... و محبوب ترین بندگان خداوند کسی است که از پیامبرش سرمشق گیرد و قدم جای قدم او گذارد.
#خطبه_160
🔶 @Nahj_Et
💠🔹مرحوم سيّد رضى در آغاز اين سخن حكيمانه مىگويد: «همان جملۀ پرمايۀ قبل از امام عليه السلام به تعبير ديگرى بدين صورت نقل شده است: «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»؛ (وَ قَدْ رُوِيَ عَنْهُ عليه السلام هٰذا الْمَعْنىٰ بِلَْفظٍ آخَرٍ، وَ هُوَ قَوْلِهِ: قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ) . سپس مىافزايد: «و هر دو يك معنا را بازگو مىكنند»؛ (وَ مَعْنٰاهُمٰا وٰاحِدٌ.) . تفاوت اين دو تعبير آن است كه در تعبير اول مىفرمايد: زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست. در اينجا مىفرمايد: در درون قلب اوست و در آنجا مىفرمود: قلب احمق پشت زبان اوست و در اينجا مىفرمايد: در دهان اوست
ادامه دارد.......
#حکمت_41
🔶 @Nahj_Et
📖 کتاب عمل
📚 نهج البلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید.
✒ این نهج البلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگ مفاهیم اسلامی است به یک معنا. خیلی عزیز است نهج البلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما نهج البلاغه را فقط اسمش را شنیده اید. اصلا نمی دانند نهج البلاغه کتاب عمل است. نهج البلاغه واقعا کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است. از قول من به دشمنان اسلام هم بگوئید، به آن هایی که اسلام را هی می کوبند، هی نیش میزنند، هی زهر می ریزند؛ این هایی که هی خوششان می آید به هر مناسبت یک حمله ای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به این ها بگوئید که این ها اگر می خواهند اسلام را رد کنند، قبلا یک دور نهج البلاغه را بخوانند.
هر کسی نهج البلاغه را نمی خواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بی جا می کند اسلام را رد میکند. بی جا می کند که نه، دلش می خواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل می کند. جاهلانه است.
❄ هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد. غرض نهج البلاغه خیلی ارزش دارد.
امام خامنه ای حفظه الله
🔶 @Nahj_Et
💠🔹به يقين هر دو بيان تعبيرى كنايى زيبا و صحيحى است و هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن اينكه افراد عاقل بى مطالعه، فكر و دقت سخن نمىگويند؛ حسن و قبح، سود و زيان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسيده و سپس آن را بر زبان جارى مىكنند در حالى كه افراد نادان به عكس آن هستند؛ سخنى را بى مطالعه مىگويند و بعد كه به آثار زيانبارش برخورد كردند در فكر فرو مىروند كه آيا صلاح بود ما چنين سخنى را بگوييم؟ در كتاب محجة البيضاء همين مضمون كلام امام عليه السلام با شرح بيشترى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه مىفرمايد: «إنَّ لِسٰانُ الْمُؤمِنِ وَرٰاءَ قَلْبِهِ فَإذٰا أرٰادَ أنْ يَتَكَلَّمَ بِشَىْءٍ تَدَبِّرُهُ بِقَلْبِهِ ثُمَّ أمْضٰاهُ بِلِسٰانِهِ وَ إنَّ لِسٰانُ الْمُنٰافِقِ أمٰامَ قَلْبِهِ فَإذٰا هَمَّ بِشَىْءٍ أمْضٰاهُ بِلِسٰانِهِ وَ لَمْ يَتَدَبَّرَه بِقَلْبِهِ ؛ زبان مؤمن در پشت قلب (عقل) اوست و هنگامى كه اراده كند سخنى بگويد نخست با عقل خود آن را بررسى مىكند سپس بر زبانش جارى مىسازد ولى زبان منافق جلو قلب (عقل) اوست هنگامى كه تصميم به چيزى بگيرد بدون مطالعه بر زبانش جارى مىسازد»
#حکمت_41
🔶 @Nahj_Et
🌱 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🌴 طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّه
🌸 خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد، برای حسابرسی قیامت کار کند و با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد.
، #حکمت_475
🔶 @Nahj_Et
🔰 نکوهش یک کارگزار
💠 پس از یاد خدا و درود! از تو خبری رسیده است که اگرچنان کرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی، و در امانت خود خیانت کرده ای
💠 به من خبر رسیده که کشت زمین ها را برداشته، و آنچه را که می توانستی گرفته، وآنچه در اختیار داشتی به خیانت خورده ای، پس هرچه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان که حسابرسی خداوند، از حسابرسی مردم سخت تر است.
#نامه_40
🔶 @Nahj_Et
#امیرالمؤمنین علی علیه السلام
⚠ بپرهیز از این️که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری ....
⏰ زیرا خداوند هر سرکشی را خوار می سازد ، و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.❗
📚 #نامه_53
🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️ادامه نامه سی و یک به حضرت مجتبی
۸ -معیارهای روابط اجتماعی
ای پسرم نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که برای خود نمیپسندی، برای دیگران مپسند، ستم روا مدار، آنگونه که دوست نداری به تو ستم شود، نیکوکار باش، آنگونه که دوست داری به تو نیکی کنند، و آنچه را که برای دیگران زشت میداری برای خود نیز زشت بشمار، و چیزی را برای مردم رضایت بده که برای خود میپسندی، آنچه نمیدانی نگو، گر چه آنچه را میدانی اندک است، آنچه را دوست نداری به تو نسبت دهند، در باره دیگران مگو، بدان که خود بزرگ بینی و غرور، مخالف راستی، و آفت عقل است، نهایت کوشش را در زندگی داشته باش، و در فکر ذخیره سازی برای دیگران مباش، آنگاه که به راه راست هدایت شدی، در برابر پروردگارت از هر فروتنی خاضعتر باش.
ادامه دارد.........
🔶 @Nahj_Et