eitaa logo
نهج البلاغه
37.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃امام علی علیه السلام : 🌷وَ امْضِ لِکُلِّ یَوْمٍ عَمَلَهُ، فإنَّ لِکُلِّ یَوْمٍ ما فیهِ؛ 🍃کار امروز را به فردا میفکن زیرا برای فردا نیز کاری است. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 | ارزش اصلاح بین مردم 🔹 امام علی علیه‌السلام: 💠 «...صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ...»؛ 🌿 «اصلاح دادن بین مردم، از نماز و روزه یک ساله برتر است». 📚 نهج‌البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 وَ قَالَ (علیه السلام): مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ. : نه هر گرفتارى بايد در معرض سرزنش قرار گيرد. ☑ سرزنش گرفتاران چرا؟ امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش مى فرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَبُ). سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گير انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتيجه مستقيم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که اين مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاک کند. چنين کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمه آن آزمايش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبديده در کوره حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همه گرفتاران و بلا ديدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجايى که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است. اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمايش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى گيرد به همين منظور امام مى فرمايد: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود مى گوید: امام این سخن را به «سعد بن ابى وقاص»، «محمد بن مسلمه»، «اسامة بن زید» و «عبدالله بن عمر» فرمود در آن زمان که آنها از همراهى امام براى جنگ با شورشیان جمل امتناع کردند. (و این نشان مى دهد که ابن ابى الحدید آن را از جاى دیگرى گرفته است). اضافه بر این مرحوم شیخ مفید در کتاب خود به نام الجَمل از کتاب جمل ابى مخنف (متوفاى 175) داستان مفصلى نقل مى کند که چون امیرمومنان على(علیه السلام) مى خواست به سوى بصره براى خاموش کردن آتش فتنه طلحه و زبیر حرکت کند باخبر شد که سه نفر فوق با این که با امام بیعت کرده بودند حاضر به همراهى امام در این مسیر نشدند. (ولى در بعضى از روایات آمده است که هیچ یک از این سه نفر با امام بیعت نکردند) امام(علیه السلام) فرمود: من شما را مجبور نمى کنم که با من بیایید ولى مگر با من بیعت نکرده اید؟ گفتند: بیعت کرده ایم. فرمود: پس چرا همراه من نمى آیید؟ هر کدام از آنها عذرى براى خود بیان کردند (عذرهایى ناموجه) امام در اینجا فرمود: «لَیْسَ کُلُّ مَفْتُون یُعاتَبُ; هر شخص گرفتارى را نباید سرزنش کرد». سپس فرمود: برگردید خداوند مرا از شما بى نیاز خواهد ساخت. جمع دیگرى نیز این جمله حکمت آمیز را در کتاب هاى خود از امام(علیه السلام) نقل کرده اند. 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💥قَدْ تَزَيَّنَتْ بِغُرُورِهَا وَغَرَّتْ بِزِينَتِهَا دَارُهَا هَانَتْ عَلَى رَبِّهَا فَخَلَطَ حَلاَلَهَا بِحَرَامِهَا وَخَيْرَهَا بِشَرِّهَا وَحَيَاتَهَا بِمَوتِهَا وَحُلْوَهَا بِمُرِّهَا 🌎دنيا خود را با مکر و نيرنگ آراسته و با زرق و برق خود مردم را مى فريبد سرايى است که در نظر صاحب اصليش بى مقدار است لذا حلالش را با حرام و خيرش را با شرّ و زندگى اش را با مرگ و شرينى اش را با تلخى بهم هم آميخته است 🖊هر گاه بخواهى لقمه نان حلالى بدست آورى بايد هزار درد و رنج را تحمّل کنى و از مسيرهاى پرنشيب و فراز بگذرى و هرگاه بخواهى گلى بچينى بايد تحمّل نيش خار کنى و اگر بخواهى از خوان نعمتش کمى عسل برگيرى نيشهاى زنبورها در انتظار توست ، در کنار هر گنجى افعى ها خفته اند و در کنار هر شيرينى تلخى هاست ، فى المثل انسانى که فرزند ندارد غم وغصّه جانکاهى بر روح او سنگينى مى کند ولى همين که فرزند پيدا کرد هزاران مشکل در کنار اوست و همچنين نعمتها و مواهب ديگر که فقدانش غم انگيز است و وجودش ملال آور و مشکل آفرين 📙 🔶 @Nahj_Et
💢 نفرین امام به انس بن مالک 💠 هنگامى كه به بصره آمد، انس بن مالك را نزد طلحه و زبير فرستاد تا چيزى را كه از رسول الله (صلى الله عليه و آله) در باره آنها شنيده است به يادشان آورد. انس بن مالك از دادن آن گواهى خوددارى كرد و چون نزد او بازگشت، گفت: آن سخن فراموش كرده ام. امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 اگر دروغ مى گويى خداوند تو را به بيمارى برص (سفيدى روشن) دچار كند كه عمّامه آن را نپوشاند. ✍️ (سید رضی گوید: پس از نفرين امام علی(علیه السلام)، انس به بيمارى برص در سر و صورت دچار شد، كه همواره نقاب مى زد). 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💌امام علی علیه السلام: فلو رَخَّصَ اللّه في الكِبرِ لأحَدٍ مِن عِبادِهِ لَرَخَّصَ فيهِ لِخاصَّةِ أنبيائهِ و أوليائهِ ، و لكنَّهُ سبحانَهُ كَرَّهَ إلَيهِمُ التَّكابُرَ ، و رَضِيَ لَهُمُ التَّواضُعَ اگر بنا بود خداوند به احدى از بندگانش رخصت تكبّر دهد، هر آينه اين رخصت را به خاصّگان از انبيا و اولياى خود مى داد. اما خداوند سبحان، تكبّر را براى آنان نيز ناخوش داشت و فروتنى را برايشان پسنديد. 📕 نهج البلاغه / 🔶 @Nahj_Et
🌹 امیرالمومنین علی (عليه السلام) : ☘ چه بسيار است تفاوت ميان دوكردار ، كردارى كه خوشى آن برود و پيامد (كيفر) آن بر جاى ماند و كردارى كه رنج آن برود و مزدش بماند. نهج البلاغة: 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 چگونه ذات یک نفر را بشناسیم؟ 🔻امام علی علیه‌السلام: اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَعْرِفَ طَبْعُ الرَّجُلِ فَاسْتَشِرْهُ، فَاِنَّكَ تَقِفُ مِنْ مَشْوَرَتِهِ عَلى عَدْلِهِ وَ جَوْرِهِ وَ خَيْرِهِ وَ شَرِّهِ ❇️ هرگاه خواستى ذات شخصى را بشناسى از او مشورت بخواه؛ چراكه تو از مشورت‌كردن با او بر عدالت او، ظلم او، خير او و شر او آگاه می‌‏شوى. 📚 نهج البلاغه ‌ ‌ 🔶 @Nahj_Et
📌قسمت بیست و چهارم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: ✍جمله «تَجَمُّلاً فِي فَاقَة» در واقع نقطه مقابل «قَصْداً في غِنىً» است. اشاره به اينکه پرهيزگاران نه به هنگام تبذير و اسراف و طغيان دارند و نه به هنگام فقر زبان به شکوه و شکايت مى گشايند. 🔹تعبير به «تجمّل» مفهومش اين است که آنها هر چند فقير و نادار باشند ، ظاهر خود را حفظ مى کنند اين گروه از فقيران آنچنان زندگى مى کنند که افراد نادان بر اثر خويشتن دارى آنها را اغنيا مى پندارند. 🔻جمله «صَبْراً فِي شِدَّة» 👈 اشاره به استقامت و شکيبايى آنها در برابر شدائد روزگار و حوادث ناگوار است که به مصداق إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ خود را از آن خدا مى دانند و جايگاه امن و امان و روح و ريحان را سراى آخرت مى شمرند نه اين دنيا را 📝 ادامه دارد... 🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃 🍃 🌺مولا امیرالمومنین علیه‌السلام: باطل پس از مدت ها سكوت؛ نعره می‌كِشد؛ مردم در شكستن قوانين خدا، دست در دست هم میگذارند، و در جدا شدن از دين متّحد مى‌گردند...! 📙نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
💢 تأثیر یاد مرگ در ترک آرزوها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لوْ رَأَى الْعَبْدُ الْأَجَلَ وَ مَصِيرَهُ، لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَه. 🔹اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت كار خود را مى ديد، آرزوها و غرور ناشى از آن را دشمن مى شمرد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شرح نهج البلاغه 💢جلسه صدو دوم 🌐مثال هایی از دنیا و آخرت برای عبرت گرفتن 1 🎤 🔶 @Nahj_Et
🔴 شما هم در گناه اینها شریک هستید! 🔰در دنیای مادی اگر در دل، راضی به کار مجرمانه یک نفر دیگر باشیم، مجرم نخواهیم بود و با ما کاری ندارند؛ اگر راضی به کار نیک دیگران هم باشیم باز هم به ما کاری ندارند. 👈 اما در تعالیم اسلام برای راضی شدن به کار نیکوکاران و بدکاران، عناوین خاصی در روایات آمده است. 🔻مثلاً در حکمت 154 نهج البلاغه آمده است: « الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه » کسی که راضی به کار گروهی باشد، مانند آن است که همراه آنان در آن کار داخل شده است، و برای کسی که داخل در کار باطلی شود، دو گناه است؛ گناه انجام آن کار باطل و گناه رضایت به آن کار باطل. ⏪ از طرفی، این روزها مشاهده می کنیم که عده ای که شناخت صحیح از مبانی دینی ندارند و با کلیدواژه هایی نظیر جذب حداکثری، رحمت، مهربانی و ... در حال شستشوی گناه بدحجابی هستند. این افراد با سخنان نسنجیده خود، به نوعی به عادی شدن این گناه کمک می کنند. شستشوی گناه گناهکار با کمک کردن به گناهکار فرق دارد. 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌱 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید: : 🔅امام علی عليه ‏السلام: 🌴خودپسندى و غرور، مانع پيشرفت و كمال است. 📚نهج البلاغه : 🔶 @Nahj_Et
🍃سفارش تاکید شده امیرالمومنین 🥀جز به خدا امید نداشته باشید ، و جز از گناهانتان نترسید ، و اگر از چیزی سوال کنند که نمی دانید حیا نکنید و بگویید : نمی دانیم ، و اگر چیزی را نمی دانید از فرا گرفتن آن خجالت نکشید. 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 17-عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ ص غَیِّرُوا الشَّیْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا ….mp3
2.63M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه ⚪️فَإِنْ أَقُلْ يَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْكِ وَ إِنْ أَسْكُتْ يَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ! هَيْهَاتَ، بَعْدَ اللَّتَيَّا وَ الَّتِي، وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّهِ، بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة در شرايطى قرار دارم كه اگر سخن بگويم، مى گويند بر حكومت حريص است، و اگر خاموش باشم، مى گويند: از مرگ مى ترسيد. هرگز، من و ترس از مرگ! پس از آن همه جنگ ها و حوادث ناگوار. سوگند به خدا، انس و علاقه فرزند ابى طالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بيشتر است. اين كه سكوت برگزيدم، از علوم و حوادث پنهانى آگاهى دارم كه اگر باز گويم مضطرب مى گرديد، چون لرزيدن ريسمان در چاه هاى عميق.. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠امام علی‌علیه‌السّلام فرمودند: 🍃دنیا پس از سرکشی، به ما روی می کند، چونان شتر ماده بدخو که به بچه خود مهربان گردد. سپس این آیه را خواند: «و اراده کردیم که بر مستضعفین زمین منت گذارده، آنان را امامان و وارثان حکومت ‌ها گردانیم.» قصص ۵ 📚نهج البلاغه ترجمه دشتی ،ص۶۵۷. 🔶 @Nahj_Et
💠وَعِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِهِ 🔹«عفت هر کس به اندازه غیرت اوست» ✍غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود.گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است 📙 🔶 @Nahj_Et
♨️حوادث بعد از مرگ 📿ثُمَّ أُدْرِجَ فِي أَکْفَانِهِ مُبْلِساً،وَجُذِبَ مُنْقَاداً سَلِساً، ثُمَّ أُلْقِيَ عَلَى الاَْعْوَادِ رَجِيعَ وَصَب، وَ نِضْوَسَقَم، تَحْمِلُهُ حَفَدَةُ الْوِلْدَانِ، وَ حَشَدَةُ الاِْخْوَانِ، إِلَى دَارِ غُرْبَتِهِ، وَ مُنْقَطَعِ زَوْرَتِهِ وَ مُفْرَدِ وَحْشَتِهِ 🟤پس از مرگ او را مأیوس وار در کفن پیچانده، در حالى که تسلیم و آرام است، بر مى دارند، و بر تابوت مى گذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت مى رود، که فرزندان و برادران او را به دوش کشیده تا سر منزل غربت، آنجا که دیگر او را نمى بینند، و آنجا که جایگاه وحشت است، پیش مى برند. ✍آرى! نخست، آخرين لباس را بر اندام او مى پوشانند; لباسى که از تشريفات و زرق و برق لباس هاى دنيا - که روزها و گاه هفته ها براى تهيّه آن زحمت مى کشيدند و با بهاى سنگينى تهيّه مى شد - کاملا دور است حرکت دادن او، به وسيله تابوت به سوى آرامگاه هميشگى اش صحنه تکان دهنده ديگرى است. نه از خود اراده اى دارد، نه پيشنهاد و اعتراضى! به هر کجا که ببرندش، تسليم است و در هر جا دفنش کنند، کاملا مطيع! پيکرى که گاهى ماه ها يا سال ها در زير ضربات بيمارى هاى گوناگون فرسوده شده; حتّى در روزهاى بازپسين حياتش توان و قدرت و حرکتى نداشت; تا چه رسد به بعد از مرگش. 📙 🔶 @Nahj_Et
💠مؤمن همیشه خندونه 🔹 انسان مؤمن اگه هزارتا غصّه هم داشته باشه، طوری رفتار می‌کنه که دیگران متوجّه نشن؛ برای او آرامشِ هم‌نوعش خیلی اهمیت داره. 💎 امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السّلام فرمودند: «اَلمُؤمِنُ بِشرُهُ فِي وَجِهِهِ وَ حُزنُهُ فِي قَلبِهِ.» 🔻شادی مؤمن در چهره او، و اندوهش در دل او است. (نهج البلاغه، .) 🔶 @Nahj_Et
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه آمده: چنانچه از حیوان به عنوان مرکب استفاده شد، نباید آن را خسته کرد. ایشان در ادامه بر رعایت عدالت میان حیوانات نیز تأکید می کند: «میان آن شتر مرکوب و سایر شتران عدالت را برقرار ساز و شتر خسته را آسوده گردان و آن را که کمتر آسیب دیده یا از رفتن ناتوان گردیده آرام ران.» 🎙حجت الاسلام والمسلمین ارسطا 🔶 @Nahj_Et
🪐بازگشت به ارزشهاى جاهلى بعداز رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله 🌐حَتَّى إذَا قَبَضَ اللهُ رَسُولَهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ رَجَعَ قَوْمٌ عَلَى الاَْعْقَابِ وَغَالَتْهُمُ السُّبُلُ وَاتَّکَلُوا عَلَى الْوَلاَئِجِ وَ وَ صَلُوا غَيْرَ الرَّحِمِ وَهَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِي أُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ 🔴تا آن كه خدا پيامبرش را نزد خود برد (افسوس) كه گروهى به گذشته جاهلى خود بازگشتند و با پيمودن راه هاى گوناگون به گمراهى رسيدند و به دوستان منحرف خود پيوستند و از دوستى با مؤمنان بريدند كه به آن امر شده بودند ✍ بازگشت به عصر جاهليّت و زنده کردن ارزشهاى آن زمان است که با نهايت تأسف پس از پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله در جامعه اسلامى ظاهر شد ناصالحان پُستهاى مختلف جامعه را در اختيار گرفتند و صالحان کنار گذارده شدند و دنياپرستى آشکار گشت و بيت المال اسلامى که به همه تعلق داشت تدريجاً در اختيار قشر خاصى قرار گرفت جمله «غَالَتْهُمُ السُّبُلُ» اشاره به اختلاف آرايى است که پس از پيامبر صلى الله عليه وآله به وجود آمد و بسيارى از افراد محکمات اسلام را مطابق سليقه شخصى خود و منافع خويش تفسير کردند و اين کار موجب گمراهى بسيارى از مردم شد ، همان گمراهى که امام عليه السلام از آن به هلاکت تعبير فرموده است و جمعى از مسلمانان محرم اسرار خود را از بيگانگان و منافقان انتخاب کردند 📙 🔶 @Nahj_Et
حکمت 193 نهج البلاغه.mp3
5.45M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌸امام علی (علیه السلام): ✨اگر درهای آسمان ها و زمین ها ✨بربنده ای بسته شود ✨آن گاه او تقوا  پیش گیرد ✨خداوند راه نجاتی برایش می گشاید🍃 📙نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
🔔 مراحل‌خودسازی 🌟مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ🌟 🔹 کسی ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﺸﺪ، ﺳﻮﺩ می ﺑﺮﺩ 🔸ﻭﺁﻥﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻏﻔﻠﺖ ﻛﻨﺪ، ﺯﻳﺎﻥ می ﺑﻴﻨﺪ 🔹 ﻭ کسی ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺘﺮﺳﺪ ﺍﻳﻤﻦ ﺑﺎﺷﺪ 🔸ﻭ کسی ﻛﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯﺩ ﺁﮔﺎهی ﻳﺎﺑﺪ 🔹 ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﮔﺎهی ﻳﺎﺑﺪ می ﻓﻬﻤﺪ 🔸ﻭ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 📚 نہج البلاغہ 🔶 @Nahj_Et
💢 مقابله به مثل در برابر دشمن 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ردُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر. 🔹سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با (همان) شر و بدى نمى توان دفع كرد. 📚 حکمت 314 نهج البلاغه ✍️ مقابله به مثل یک تاکتیک جنگی است وقتی دشمن به خاک کشور حمله می کند با هر وسیله ای که برای سرکوب ما استفاده می کند باید مثل وسیله خودش جوابش داد. امام علی (علیه السلام) مثال به سنگ می زند ولی کاربرد کلامش بسیار وسیع و جامع است این ساده لوحی است که از طرف دشمن حربه ای پرتاب شود و ما از باب ترحم بگوییم که عکس العمل نشان نمی دهیم. 🔶 @Nahj_Et
🔰جهاد تبیین در نهج البلاغه ✅دستور مولا به جهاد تبیین در بستر شهادت اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهـــَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. خدا را خدا را، که در جهاد با مال و جان و زبان خويـش در راه خداوند کوتاهى نکنيد، (و از هر سه وسيله‌در اين راه بهره گيريد) نهج‌البلاغه 🔶 @Nahj_Et