eitaa logo
نهج البلاغه
37.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹قَالَ علیه السلام إِنّ مَعَ کُلّ إِنسَانٍ مَلَکَینِ یَحفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ القَدَرُ خَلّیَا بَینَهُ وَ بَینَهُ وَ إِنّ الأَجَلَ جُنّةٌ حَصِینَةٌ 🍃🌹با هر کس دو فرشته است که از او نگهبانی می کنند، پس هرگاه مقدری نازل شود او را به حال خود می گذارند و براستی مرگ سپر محکمی است). یعنی وقتی مرگ او مطابق قضای الهی مقدر گردد چنان که در این آیه مبارکه آمده است: و یرسل علیکم حفظه حتی اذا جاء احدکم الموت. کلمه ی جنه (سپر) را با صفت استوار و محکم استعاره برای مرگ آورده است که ما توضیح آن را در تفسیر جمله ی (و ان علی من الله جنه حصینه) قبلا توضیح دادیم. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص205 🔶 @Nahj_Et
حکمت 145 نهج البلاغه.mp3
1.94M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام وَ قَد قَالَ لَهُ طَلحَةُ وَ الزّبَیرُ نُبَایِعُکَ عَلَی أَنّا شُرَکَاؤُکَ فِی هَذَا الأَمرِ لَا وَ لَکِنّکُمَا شَرِیکَانِ فِی القُوّةِ وَ الِاستِعَانَةِ وَ عَونَانِ عَلَی العَجزِ وَ الأَوَدِ 💠امام (علیه السلام) وقتی که طلحه و زبیر پیشنهاد کردند که ما با تو بیعت می کنیم باین شرط که در امر خلافت با تو شریک باشیم- فرمود: اود: کجی، انحراف، نااستواری، (نه ولی در کمک و یاوری شریک باشید و در مواقع ناتوانی و نااستواری کمک کنید). عبارت: (و عونان علی العجز و الاود) یعنی بر دفع آنچه از طرف خود آنها و یا حالت وجودی آنها پیش می آید، زیرا کلمه ی علی مفید حالت و کیفیت است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص206 🔶 @Nahj_Et
🪐وَالْمَرْءُ أَحْفَظُ لِسِرِّهِ 🟤انسان اسرار خويش را (بهتر از هر کس ديگر) نگهدارى مى کند ✍زيرا انسان، نسبت به اسرار خود از همه دلسوزتر است، چون افشاى آنها گاه موجب ضرر و زيان و گاه سبب آبرو ريزى و هتک حيثيت او مى شود در حالى که ديگران از افشاى سر او ممکن است هيچ آسيبى نبينند، بنابراين اگر مى خواهد اسرارش محفوظ شود بايد در صندوق سينه خود آن را محکم نگه دارد، همان گونه که در کلمات قصار امام(عليه السلام) آمده است «صَدْرُ الْعاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ; سينه انسان خردمند صندوق اسرار اوست 📙 🔶 @Nahj_Et
🍃🌼ای مردم بترسید از خدایی که اگر چیزی بگویید او می شنود، و اگر پنهان دارید می داند، و بر مردن پیشی گیرید، زیرا اگر بگریزید مرگ شما را درمی یابد، و اگر بمانید شما را می گیرد، و اگر شما آن را فراموش کنید، آن شما را فراموش نمی کند). معنای عبارات روشن است، امام (علیه السلام) (مردم را) به تقوای الهی و ترس از او واداشته است از آن رو که او گفته ی بنده را می شنود و به باطنش آگاه است دو مفعول به دلیل معلوم بودنشان حذف شده است یعنی: سمع قولکم و علم ضمیرکم و همچنین امام (علیه السلام) آدمی را در پیشی گرفتن بر مرگ و سبقت بر آنان با اعمال شایسته، برای حفظ نفوس از عذاب آتش و ترس مرگ، وادار فرموده و او را برحذر داشته است از این رو که در پیشی گرفتن بر مرگ شتاب کند به دلیل این که کسی از آن رهایی ندارد و برای رسیدن مرگ بر آدمی، کلمه ی ذکر در مقابل نسیان را استعاره آورده است، بخاطر شباهت داشتن مرگ به قاصدی که با علم به آمدنش نزد وی می آید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص207 🔶 @Nahj_Et
فراز ۵ خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه.mp3
2.04M
🔰 وصف ناشدنى‎های لحظات مرگ و مردن !! از زبان امیرالمومنین علیه السلام 📌 شرح فراز ۵ نهج البلاغه 💠 استاد 📍فغَيْرُ مَوْصُوفٍ مَا نَزَلَ بِهِمْ اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ فَفَتَرَتْ لَهَا أَطْرَافُهُمْ وَ تَغَيَّرَتْ لَهَا أَلْوَانُهُمْ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ فِيهِمْ وُلُوجاً فَحِيلَ بَيْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَيْنَ مَنْطِقِهِ وَ إِنَّهُ لَبَيْنَ أَهْلِهِ يَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنِهِ عَلَى صِحَّةٍ مِنْ عَقْلِهِ وَ بَقَاءٍ مِنْ لُبِّهِ يُفَكِّرُ فِيمَ أَفْنَى عُمُرَهُ وَ فِيمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ ... ⭕️ و آنچه بر آنان فرود آيد وصف ناشدنى است. سختى جان كندن و حسرت از دست دادن دنيا، به دنيا پرستان هجوم آورد. بدن ها در سختى جان كندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز مى دارد، و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود مى بيند و با گوش مى شنود و با عقل درست مى انديشد كه عمرش را در پى چه كارهايى تباه كرده و روزگارش را چگونه سپرى كرده... 🗓 ۲۰ شوال / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹(کسی که درباره ی کار نیک تو ناسپاسی کند، نباید باعث بی میلی تو به کار خوب شود، زیرا آن که از کار نیک تو بهره ای نبرده است، سپاسگزار تو خواهد بود و از سپاس سپاسگزار بیش از آنچه ناسپاس ضایع کرده، به تو خواهد رسید، و خداوند نیکوکاران را دوست دارد). امام (علیه السلام) از بی رغبتی در کار نیک به دلیل ناسپاسی آن که به وی نیکی شده، نهی فرموده است، و به کار نیک وسیله سه قیاس مضمر وادار کرده است: صغرای قیاس اول، عبارت: فقد یشکرک علیه … منه است و این بدان دلیل است که مردم نیکی و نیکوکاران را دوست دارند. و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و در تمام مواردی که سپاسگزار تو باشد کسی که از نیکی تو بهره ای نبرده است، تو باید چنان کار نیکی را انجام دهی. و مقدمه ی صغرای قیاس دوم عبارت و قد قدرک … الکافر است، یعنی تو از سپاس آن که از نیکی تو برخوردار نشده بیش آنچه که ناسپاس تباه کرده است و سپاس نیکیی که در حق وی کرده ای، می یابی. و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر موردی که از سپاسگزار بیش از آنچه تباه کرده است، دریافتی پس انجام آن بر تو واجب است، و مقدمه ی صغرای قیاس سوم، عبارت: و الله یحب المحسنین است. یعنی خداوند به خاطر نیکوکاری، نیکوکاران را دوست می دارد. و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر کس را که خداوند به خاطر نیکوکاری دوست بدارد پس لازم است که عاقل خود را در ردیف او قرار دهد، و بدان وسیله به خدا نزدیک شود. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص208 🔶 @Nahj_Et
✅ مهمترین موضوع قرآن و نهج البلاغه چیست؟ و چرا؟ 🌷 امام خامنه ای: بايد مراقب بود؛ اين مراقبت همان چيزى است كه همه ‏ى اديان و سرتاسر قرآن و متوجه به آن است؛ يعنى همان . اينكه مى ‏بينيد امير المؤمنين در دوران حكومت خود اين همه به امر مى‏ كند كه شايد كمتر موضوعى در نهج البلاغه به قدر تقوا مورد تأكيد قرار گرفته است همچنين در دعاها و روايات چقدر از خدا تقوا خواسته شده است و نيز در فرمايشهاى امام رضوان الله تعالى عليه آن همه در خصوص رعايت تقوا تذكّر داده شده است، به خاطر همين است كه تقوا «حصار» است. تقوا، يعنى همان مراقبت دائمى شما از خودتان. اين حصارى است به گرد شما. مبادا بگذاريد اين حصار شكسته شود. (10/ 03/ 1378) 🔶 @Nahj_Et
حکمت 146 نهج البلاغه.mp3
2.88M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
پرتوی_از_فضایل_امیرمومنان_علی_علیه_السلام.pdf
3.89M
📚 پرتوی از فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ✍ مرحوم آیةالله 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠کسى که در برابر ثروتمندى به علّت ثروتش تواضع کند، دو سوم دین خود را از دست داده است 📙 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام کُلّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلّا وِعَاءَ العِلمِ فَإِنّهُ یَتّسِعُ بِهِ 💠(هر ظرفی بدانچه در درون آن قرار می دهند پر می شود، جز ظرف دانش که از آن وسعت می یابد). ظرفهای محسوس چون گنجایش معینی دارند، پس طبیعی است که با قرار دادن چیزی در درون آنها پر شوند، اما ظرف علم، از سنخ معقول یعنی همان نفوس است و نیروی دریافت علوم در نفوس نامتناهی است، و هر مرتبه ای از ادراک مقدمه برای مرتبه ی بعد می شود تا بی نهایت. پس قهری است که به وسیله ی علم گنجایشش بیشتر و با فزونی علم افزونتر شود. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص209 🔶 @Nahj_Et
حکمت 147 نهج البلاغه فراز 13 و 14.mp3
9.57M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌱🌺قَالَ علیه السلام أَوّلُ عِوَضِ الحَلِیمِ مِن حِلمِهِ أَنّ النّاسَ أَنصَارُهُ عَلَی الجَاهِلِ 🌱🌺(نخستین فایده ای که شخص بردبار، از بردباری اش می برد، آن است که مردم در برابر نادان او را یاری می کنند). و ممکن است مقصود کسی باشد که حلم خود را از دست بدهد. زیرا عوض در برابر چیزی است که از دست رفته باشد، مانند بی فکری و امثال آن، پس مضاف در این صورت حذف شده است. و در این عبارت- به دلیل پیامدی که این صفت دارد، یعنی یاری و کمک مردم به شخص بردبار در برابر نادان به هنگام برخورد سفیهانه- ترغیب به فضیلت بردباری است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص210 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐تحذير از خشم 🟤 وَاحْذَرِ الْغَضَبَ، فَإِنَّهُ جُنْدٌ عَظِيمٌ مِنْ جُنُودِ إِبْلِيسَ 🔮از خشم و غضب بپرهيز که آن لشکرى بزرگ از لشکريان شيطان است. ✍تعبير به «لشکر» آن هم با وصف «عظيم» نشان مى دهد که غضب يک عامل معمولى در وجود انسان نيست، بلکه به منزله عوامل متعدد و فوق العاده مؤثرى است و به راستى چنين است; هنگامى که انسان خشمگين مى شود درهاى قلب خود را به روى لشکر شيطان مى گشايد و آنها وارد روح او مى شوند و در اين حال روح و جان انسان به منزله کشور اشغال شده اى از سوى دشمن است که هر طرف آثار ويرانى در آن نمايان است. به هنگام غضب نيز مهار عقل برداشته مى شود و انسان دست به کارهايى مى زند که هرگز در حال عادى دست نمى زد و عيوب پنهانى اش در لحظات غضب کاملا آشکار مى گردد. 📙 🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام إِن لَم تَکُن حَلِیماً فَتَحَلّم فَإِنّهُ قَلّ مَن تَشَبّهَ بِقَومٍ إِلّا أَوشَکَ أَن یَکُونَ مِنهُم 💠🔹(اگر شکیبا نیستی خود را به شکیبایی وادار کن! زیرا کم اتفاق می افتد که کسی به گروهی خود را شبیه سازد و از آنها نشود). امام (علیه السلام) به آموختن این فضیلت امر کرده است، زیرا مقدمات کمالات پسندیده ی اخلاقی به حالتهای اکتسابی از راه آموزش است، و در مورد آموختن این فضیلت امام (علیه السلام) به وسیله ی قیاس مضمری وادار کرده است که مقدمه ی صغرای آن عبارت: فانه قل … و ضمیر در انه ضمیر شان است، و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر که امیدوار باشد که با آموزش بردباری از بردباران شود، پس باید آن را بیاموزد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص211 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عزیز دلم حسین 🔹نماهنگ «عزیز دلم حسین» با شعری از سیدجواد پرئی و صدای رضا هلالی منتشر شد. 🔶 @Nahj_Et
🍃🌼قَالَ علیه السلام مَن حَاسَبَ نَفسَهُ رَبِحَ وَ مَن غَفَلَ عَنهَا خَسِرَ وَ مَن خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اعتَبَرَ أَبصَرَ وَ مَن أَبصَرَ فَهِمَ وَ مَن فَهِمَ عَلِمَ 🍃🌼(هر کس خود به حساب خویشتن رسید، سود برد، و هر کس غافل ماند، زیان برد. و هر کس از خدا ترسید، آسوده است. و هر کس از دنیا پند آموخت، بینا شد، و هر که بینا شد دریافت و هر کس دریافت، دانا شد). 1- هر کس به حساب خود رسید سود برد. زیرا کسی که از اعمال خود، برای خویشتن حسابی داشته باشد، سود و زیان خود را می فهمد و برای سود، کار می کند و از خلافی که باعث زیان باشد دوری می جوید. 2- و هر کس غافل ماند زیان کرد. توضیح آن که نفس به لذتهای حاضر دسترسی دارد و در نتیجه به آنها علاقه مند می شود مگر این که جاذبه های الهی او را به خود جذب کنند از قبیل موانع و مواعظی که انسان را به یاد خدا می اندازند، پس غفلت از جذب نفس و هشدار نسبت به گرفتاریهای طبیعی، وسیله ی یادآوری وعده و وعیدهای الهی، باعث سهل انگاری نسبت به کارهای شایسته ای می گردد که نتیجه آنها سعادت اخروی، و خودداری از آن اعمال، زیانکاری است. 3- هر کس از خدا ترسید آسوده گشت. یعنی از عذاب خدا آسوده گشت، و برای نجات از آن کار کرد تا از عذاب آسوده گردد. 4- هر کس از دنیا پند آموخت، بینا شد. یعنی هر کس به موارد پند، با چشم اندیشه و عبرت نگریست راه حق را شناخت و هر کس راه حق را شناخت از نحوه ی عبور آگاه شد، و هر کس آن را دریات، علم و دانایی مفید نسبت به حق پیدا کرد 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص212 🔶 @Nahj_Et
⭐️قَالَ علیه السلام لَتَعطِفَنّ الدّنیَا عَلَینَا بَعدَ شِمَاسِهَا عَطفَ الضّرُوسِ عَلَی وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَوَ نُرِیدُ أَن نَمُنّ عَلَی الّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثِینَ ⭐️(دنیا به سوی ما باز گردد و مهربانی کند، همچون شتری بدخو و گازگیر که به بچه اش باز می گردد). و به دنبال این سخن آیه مبارکه را تلاوت کرد: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. ضروس به معنای شتر بدخویی است که شخصی که آن را می دوشد گاز می گیرد تا شیر برای بچه اش بماند و این کار به خاطر زیادی علاقه به بچه اش می باشد. کلمه شماس یعنی تندخویی را به جهت آمادگی دنیا برای منع آن حضرت از خود- برای دنیا استعاره آورده است، به خاطر شباهتی که دنیا به اسبی دارد که مانع از سوار شدن بر پشتش می شود. امام (علیه السلام) روآوردن دنیا را به ایشان و آماده شدن برای استقرار حکومت امام (علیه السلام) را- پس از رنجها و مشقتهای فراوان به مهربانی شتر گازگیرنده بر بچه اش تشبیه می کند. وجه شبه زیادی مهر و علاقه مندی است. و استشهاد به آیه هم که روشن است 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص213 🔶 @Nahj_Et
🌷مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی ): در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌ الله‌ و سلامه‌ علیه،انس پیدا کنید. 🌷 🔶 @Nahj_Et
🔴افسوس که قدر اين نعمت را نشناختيد ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ ▫️وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِنْ كَرَامَةِ اللَّهِ تَعَالَى لَكُمْ مَنْزِلَةً تُكْرَمُ بِهَا إِمَاؤُكُمْ وَ تُوصَلُ بِهَا جِيرَانُكُمْ وَ يُعَظِّمُكُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ لَا يَدَ لَكُمْ عِنْدَهُ وَ يَهَابُكُمْ مَنْ لَا يَخَافُ لَكُمْ سَطْوَةً وَ لَا لَكُمْ عَلَيْهِ إِمْرَةٌ. 🟤مردم از سر نعمت بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده ايد كه حتّى كنيزان شما را گرامى مى دارند، و به همسايگان شما محبّت مى كنند، كسانى براى شما احترام قائلند كه شما از آنها برترى نداشته و بر آنها حقّى نداريد كسانى از شما مى ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتى داريد. ✍در واقع امام عليه السلام با اين تعبيرات زيبا و گويا، مقام و منزلت مسلمين را در سايه اسلام بيان مى کند. نه تنها خودشان در نظر دوست و دشمن احترام داشتند، بلکه کنيزان آنها را هم احترام مى گذاشتند; همسايگانشان را به خاطر آنها مورد لطف و عنايت قرار مى دادند و اقوامى که از نظر قدرت و مکنت چيزى از آنان کم نداشتند و شرمنده احسانى نبودند، مسلمانان را بزرگ مى داشتند و حتّى آنها که از قلمرو حکومت اسلام بيرون بودند، ابهّت و هيبت براى آنان قايل بودند.مسلمانانى که به حقيقت اسلام عمل کنند و دستورات خداوند را به درستى اجرا نمايند و تقواى الهى را پيشه سازند، نزد ديگران نيز محترم و پرهيبتند. اين يک واقعيّت است و هرگز مبالغه اى در آن نيست. اينها به خاطر آن بود که مسلمين در پرتو ايمان، افرادى شجاع و فداکار و از جان گذشته و شکست ناپذير شده بودند. اضافه بر اين، امدادهاى غيبى و عنايات الهى نيز شامل حال آنها بود 📙 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام اتّقُوا اللّهَ تَقِیّةَ مَن شَمّرَ تَجرِیداً وَ جَدّ تَشمِیراً وَ کَمّشَ فِی مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَن وَجَلٍ وَ نَظَرَ فِی کَرّةِ المَوئِلِ وَ عَاقِبَةِ المَصدَرِ وَ مَغَبّةِ المَرجِعِ 🍃🌹(از خدا بترسید! مانند کسی که دامن به کمر زده و خود را آماده ساخته، و کوشیده و در فرصت عمرش تلاش کرده و از روی ترس مبادرت کرده، و درباره ی سرانجام کارش و نتیجه ی آمد و رفتش اندیشیده است). مقصود امام (علیه السلام) آن است که، بترسید از خدا همانند کسی که از روی جد به خاطر اطاعت خدا دامن به کمر زده، و خود را برای خوشنودی خدا آماده کرده است، و به اعمال نیکو- تا وقتی که فرصت عمر هست- شتافته و در حالت ترس برای آمرزش از نتایج گناهانش اقدام کرده است، و درباره ی بازگشت به سرآغازی که از آنجا وجودش آغاز گرفته یعنی حضرت ربوبی و همچنین در پایان مبدا پیدایشی که از آنجا صادر گشته و بدانجا بازگشت دارد و سرانجام درباره ی عمل خیری که بدان دست یابد و یا عمل شری که چه کند تا از آن نجات یابد، اندیشیده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص214 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌹 قَالَ علیه السلام الجُودُ حَارِسُ الأَعرَاضِ وَ الحِلمُ فِدَامُ السّفِیهِ وَ العَفوُ زَکَاةُ الظّفَرِ وَ السّلُوّ عِوَضُکَ مِمّن غَدَرَ وَ الِاستِشَارَةُ عَینُ الهِدَایَةِ وَ قَد خَاطَرَ مَنِ استَغنَی بِرَأیِهِ وَ الصّبرُ یُنَاضِلُ الحِدثَانَ وَ الجَزَعُ مِن أَعوَانِ الزّمَانِ وَ أَشرَفُ الغِنَی تَرکُ المُنَی وَ کَم مِن عَقلٍ أَسِیرٍ تَحتَ هَوَی أَمِیرٍ وَ مِنَ التّوفِیقِ حِفظُ التّجرِبَةِ وَ المَوَدّةُ قَرَابَةٌ مُستَفَادَةٌ وَ لَا تَأمَنَنّ مَلُولًا 🍃🌹بخشندگی نگهبان آبروهاست. بردباری دهان بند نادان است. عفو و گذشت زکات پیروزی است. دوری از دوست بی وفا تلافی است. مشورت با دیگران عین هدایت می باشد. خودرای در مخاطره است. شکیبایی باعث رفع رویدادهای ناگوار است. بی تابی از یاوران روزگار است. بزرگترین سرمایه، ترک آرزوست. بسا خردی که گرفتار هوا و فرمانبر اوست. از جمله عوامل توفیق اندوختن تجربه است. دوستی، خویشاوندی سودبخش است. آن کس را که از تو رنجیده است امین خود قرار مده). 1- بخشش پاسدار آبروهاست. کلمه حارس (پاسدار) استعاره برای بخشش از آن رو آورده است که بخشندگی چون پاسداری، آبروی صاحبش را از ناسزا حفظ می کند. 2- بردباری دهان بند نادان است. فدام چیزی است که یک نفر گبر، دهانش را با آن می بندد، آن لفظ را برای بردباری استعاره آورده است، از آن رو که شخص بردبار وقتی که در برابر نادان قرار می گیرد به جای مجازات او، سکوت اختیار میکند، و مانع از کار سفیهانه درباره ی خود می شود و... ادامه دارد...... 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص215 🔶 @Nahj_Et
حکمت 148 نهج البلاغه.mp3
590.9K
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🍃🌹 قَالَ علیه السلام الجُودُ حَارِسُ الأَعرَاضِ وَ الحِلمُ فِدَامُ السّفِیهِ وَ العَفوُ زَکَاةُ الظّ
✨ادامه شرح حکمت ۲۱۱ 🌟این است که این عمل برای او به منزله ی دهان بند است. 3- گذشت، زکات پیروزی است، لفظ زکات را برای گذشت از آن جهت استعاره آورده است، که آن فضیلتی است و در آخرت باعث اجر و ثواب است. و در این جهت پیروزی را مانند مالی در نظر گرفته که زکات بر آن تعلق گرفته است، و این وسیله ی وادار ساختن به گذشت است. 4- دوری کردن از آدم بی وفا از جانب تو عوضی است نسبت به کسی که تو را فریفته است. و این عبارت نوعی دستور به دوری کردن از اندوه حاصل از فریبکاری کسی است که از او انتظار وفاداری بوده است، و با این مطلب- که این کار از طرف شخص به جای فریبکاری و عوض آن است و خوب عوضی است- امام (علیه السلام) ترغیب به دوری از دوست بی وفا نموده است. 5- مشورت با دیگران عین هدایت است، مشورت با دیگران درخواست شایسته ترین نظرها درباره ی کار مورد نظر است و آن باعث رهنمود به آن کار می گردد، و امام (علیه السلام) مشورت را عین هدایت قرار داده است، برای تاکید این رابط و وابستگی استواری که در بین این دو وجود دارد. 6- کسی که تنها به رای خود متکی باشد در مخاطره است، یعنی آن که مستبدالرای است در معرض نابودی است. زیرا این روش، احتمال خطا دارد که لازمه ی آن هلاکت و نابودی است. نظیر این مطلب در قبل گذشت. 7- شکیبایی رویدادهای ناگوار را برطرف می کند، کلمه مناضله را برای صبر از آن جهت استعاره آورده است که صبر باعث دفع هلاکتی است که پیامد بی تابی از گرفتاریهاست. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص215 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیّتِ نجاتِ ما برای سیّدالشّهداء صلوات الله علیه 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد 🔶 @Nahj_Et
💠 علیه السلام عُجبُ المَرءِ بِنَفسِهِ أَحَدُ حُسّادِ عَقلِهِ 💠(خودخواهی آدمی یکی از حاسدان عقل اوست). امام (علیه السلام) لفظ حاسد را از آن جهت که در پیشگیری عقل از فزون خواهی و زیاده طلبی فضیلت، موثر است، همانند حاسد که با حسد خود، در حال محسود و کاستی آن موثر است برای خودخواهی آدمی استعاره آورده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص216 🔶 @Nahj_Et