فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وصف امام علیه السلام از اصحاب با وفای خود
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_118/ قسمت2 (پایانی)
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام أَولَی النّاسِ بِالکَرَمِ مَن عُرِفَت بِهِ الکِرَامُ
🍃🌹امام علیه السلام (درباره جوانمردی) فرموده است: شایسته ترین مردم به جوانمردی کسی است که جوانمردان در او ریشه کرده باشند (پدراننش از نیکان و جوانمردان بوده اند.
📙شرح#حکمت_436
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص440 شرح فیض الاسلام
🔶 @Nahj_Et
🔴 توصیه هایی از امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی (ع) از جنس حجاب و عفاف
🔰امام علی علیه السلام خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
... و اكْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِكَ إِيَّاهُنَّ، فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَى عَلَيْهِنَّ؛ وَ لَيْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِكَ مَنْ لَا يُوثَقُ بِهِ عَلَيْهِنَّ، وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا يَعْرِفْنَ غَيْرَكَ فَافْعَلْ ...
... و از طريق حجاب، ديده آنها را از ديدن مردان بيگانه باز دار، زيرا تأکيد بر حجاب، آنها را سالم تر و پاک تر نگاه خواهد داشت. (افراد غير مطمئن را نزد آنها مبر زيرا) بيرون رفتن آنها بدتر از آن نيست که افراد غير مطمئن را به آنها راه دهى. اگر بتوانى که آنها غير از تو (از مردان بيگانه) ديگرى را نشناسند چنين کن ...
(ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)
📙نهج البلاغه، #نامه_31
🔶 @Nahj_Et
🔴ملکی را اجاره کرده ام ، اخیرا صاحب خانه فوت کرده آیا وراث میتوانند اجاره را فسخ کنند؟
عقد اجاره با فوت مؤجر یا مستأجر باطل نمی شود. اما اگر مؤجر تنها تا زمان حیات خود، مالک منافع مورد اجاره باشد، با فوت او اجاره باطل خواهد شد. همچنین، اگر در قرارداد اجاره، مباشرت مستأجر در استفاده از مورد اجاره شرط شود، با فوت مستاجر عقد اجاره باطل می شود.
🛎برای مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری به کانال وکیل بپیوندید
@vakil_et
#خطبه_متقین
📌 قسمت چهل و چهارم
🔰 حضرت سر انجام با ذکر چهار فضيلت برجسته ديگر ، صفات پرهيزکاران را پايان مى بخشد
▫️ أَتْعَبَ نَفْسَهُ لاِخِرَتِهِ وَ أَرَاحَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ بُعْدُهُ عَمَّنْ تَبَاعَدَ عَنْهُ زُهْدٌ وَ نَزَاهَةٌ وَ دُنُوُّهُ مِمَّنْ دَنَا مِنْهُ لِينٌ وَ رَحْمَةٌ لَيْسَ تَبَاعُدُهُ بِکِبْر وَ عَظَمَة وَلاَ دُنُوُّهُ بِمَکْر وَ خَدِيعَة
💠 دورى اش از کسانى که دورى مى کند به سبب زهد و حفظ پاکى است و نزديکى اش به کسانى که نزديک مى شود مهربانى و رحمت است ، نه اينکه دورى اش از روى تکبّر و خودبزرگ بينى باشد و نزديکى اش براى مکر و خدعه (و بهره گيرى مادى)
✍ امام عليه السلام در ذکر اين اوصاف به نکته مهمى اشاره مى کند و آن اينکه پارسايان در پيوندهاى اجتماعى ، دوستيها و دشمنيها ، برقرار ساختن رابطه ها يا قطع کردن ارتباط که در تعامل افراد جامعه نسبت به يکديگر اجتناب ناپذير است ، اهداف مقدّسى را دنبال مى کنند ، اگر از کسى دور مى شوند به جهت آلودگى او يا براى آن است که نزديک شدن به او آنها را گرفتار زرق و برق دنيا مى سازد که آنها به آن مبتلا گشته اند ، نزديک شدن آنان به افراد براى اين است که ارشاد جاهلى کنند يا تنبيه غافلى و يا کمک به ضعيف و دردمندى ، به عکس دنياپرستان که دورى آنها از افراد به سبب خودبزرگ بينى است و نزديک شدن براى گرفتن بهره هاى مادى و فريب دادن و نيرنگ است
📝 ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ورود نیروهای مقاومت با اسرای رژیم صهیونیستی به داخل غزه
#نهج_البلاغه
⚠️پرهيز از ستمگرى
▫️الله الله فى عاجل البغى، و آجل وخامة الظلم، و سوء عاقبة الكبر.
🟤برحذر باشيد از خدا! بترسيد از خدا، درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر.
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
🍃سُئِلَ علیه السلام أَیّهُمَا أَفضَلُ العَدلُ أَوِ الجُودُ فَقَالَ علیه السلام العَدلُ یَضَعُ الأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الجُودُ یُخرِجُهَا مِن جِهَتِهَا وَ العَدلُ سَائِسٌ عَامّ وَ الجُودُ عَارِضٌ خَاصّ فَالعَدلُ أَشرَفُهُمَا وَ أَفضَلُهُمَا
🍃از امام (علیه السلام) پرسیدند: از عدالت و بخشندگی کدام یک بهتر است؟ فرمود: (عدالت چیزها را در جای خود می نهد، و بخشندگی آنها را از جای خود بیرون می سازد، و عدالت نگهبان همه است لیکن بخشندگی تنها به کسی که به او بخشش شده بهره می رساند پس عدالت برتر و بالاتر است). امام (علیه السلام) به فضیلت عدالت وسیله ی دو قیاس مضمری اشاره فرموده است که مقدمه ی صغرای اول: العدل … جهتها است، مقصود آن است که در آغاز بخشندگی از صاحبش می خواهد تا آنچه را که مالک است از جای خود و از محل نیازش که بنا به خواست عدالت آنجا سزاوارتر است، خارج سازد. و صغرای قیاس دوم نیز عبارت (و العدل … خاص) است. کلمه: (سایس) را به اعتبار این که نظام عالم به عدالت بستگی دارد، استعاره برای عدالت آورده است، در صورتی که بخشندگی تنها به کسی از مردم که مورد بخشش قرار می گیرد، عارض می شود، و کبرای مقدر هر دو قیاس چنین است: میان دو امری که چنین باشند، عدالت برتر و بهترین آنها است.
📙شرح#حکمت_437
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص441 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🌺امیرالمومنین علی (ع)می فرمایند :
هركس كه فرمانروايى يابد خود را بر ديگران ترجيح دهـد و هركه خودكامگى پيشه كند در گرداب نابودى درافـتد و هركه با مردم مشورت كند در انديشه آنان شركت جـويد.
📙نهج البلاغه ، الكلمات : 152 / آيتى
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام النّاسُ أَعدَاءُ مَا جَهِلُوا
💠مطلب افلاطون فرمایش امام (علیه السلام) را توضیح می دهد. از افلاطون پرسیدند چرا نادانها با دانشمندان دشمنند اما عالم با نادان مخالفت ندارد؟ افلاطون جواب داد: نادان در برابر دانشمند احساس حقارت می کند و فکر می کند که دانشمند نسبت به او بی اعتناء است، لذا نسبت به او عصبانی می شود اما دانشمند در برابر جاهل احساس حقارت و کمبود نمی کند و نسبت به او هم دشمن نیست. از این نظر که قرآن برای رشد جامعه ها آمده آن همه راجع به تقویت فکر، تدبر، علم و دانشمند توجه داده تا مسلمانان در برابر ملتها احساس حقارت نکنند. قرآن مجید برای توجه به فکر و علم، آدم نادان را در ردیف حیوان بلکه بدتر معرفی کرده است.
📙شرح#حکمت_438
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص442 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 درخواست امام علیه السلام از مردم برای جهاد و واکنش آنان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_119/ قسمت1
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اکسیر صبر و تحمل
💠 یکی از بیانات نورانی #ائمه (علیهم السّلام) این است که (احسن مجالست من جالسک و لو کان یهودیاً)*. وقتی شما با بدترین گروه برخورد کردید، یک جا نشستید، در مسافرت هم صندلی شدید و مانند آن، #ادب را رعایت کنید. این " ادب " تُور #دوستی اجتماعی است.
🔹(و الاحتمال قبر العیوب). انسان اگر خیلی از چیزها را #تحمل کند؛ هم راز دیگران و عیب دیگران که دوستان او هستند، او را می پوشاند، هم عیب خود او پوشیده می شود. (احتمال) یعنی تحمّل کردن، این بار را برداشتن.
🔹اینجا فرمود: (و المسالمه خباءُ العیوب). سِلم بودن، تند نشدن، راز را بازگو نکردن، عصبانی نشدن، پرده دری نکردن عیب ها را می پوشاند؛ هم عیب دیگران را می پوشاند که آبروی او محفوظ باشد، هم عیب خود انسان را! " #پرده_دری " باعث می شود که عیب انسان ظاهر می شود که انسان چقدر می تواند خلاف خود را کتمان کند!
🔹(و من رضی عن نفسه کثر السّاخط علیه)*؛ کسی که #از_خود_راضی است، دشمنان فراوانی دارد. چون ما عیوب فراوانی داریم؛ انسانی که از خود راضی است توانایی نقد خود را ندارد، نقص خود را نمی بیند. وقتی نقص خود را ندید، چگونه خودش را اصلاح کند؟! آنوقت در جامعه ای با همین نقص ظهور می کند، و جامعه نسبت به او بَدبین هستند.
🌱🌱🌱
📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۴
📌 نهج البلاغه / حکمت ۶
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
💠استاد حسین انصاریان:
◽️منهای علی(علیه السلام) انسان در ظلمت محض بسر می برد. این کلام محصول عمر تحقیق من در روایات است
#امام_علی_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️عاقبت ستمگر
▫️وَمَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ
🟤آنكس كه تيغ ستم بركشد (سرانجام) با همان تيغ كشته مى شود
📘#حکمت_349
#طوفان_الاقصی
#القدس_لنا
🔶 @Nahj_Et
🔴 در محضر امام زمان «عج»
✍ آن کسى که لياقت دارد تا از محضر امام زمان بهره مند شود، نيازى به ظهور جسمانى حضرت ندارد، بلکه به واسطه ارتقاى نفسانى خود از آن حضرت بهره مىگيرد.
اما در مقابل آن که در درون جانش، اسباب امام مطلق را فراهم نکرده است، ولو اين که امام با بدن مبارک شان حاضر شوند، بهره کافى و لازم نخواهد برد؛ زيرا امام زمان انسان کاملى است که با ظهورش، هفتاد و يک اسم از اسماى اعظم الهى که تا کنون فقط يکى از آن ها ظهور کرده است، قيام خواهد کرد.
ما بايد آنچنان خود را آماده کنيم که بتوانيم هر وقت اراده کرديم، در محضر کريمه «لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعا متصدعا من خشيه الله» قرار بگيريم و از آن حضرت استفاده علمى و معنوى ببريم.
📚 رساله انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین
📖 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند
✍️ نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم. برای کسانی که می خواهند آنها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آنها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچارهات می کند. «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آنها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی.
🎙آیت الله مجتبی تهرانی(ره)
#حکمت_194
🔶 @Nahj_Et