eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒خدای را بر هر گونه آزمون های او ستایش می کنیم 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه132/ قسمت4 از 19 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳😳شلوار را پاره پاره میکنن ۱۴۹۰۰۰۰۰ تومان می فروشن!! ▪️جاهلیت مدرن 🔺واقعا انسان یاد این فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۷ نهج‌البلاغه می افتد که فرمود: إِلَى اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا، لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، وَ لَا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَر. به خداوند شكوه مى كنم از مردمى كه در جهل زيستند و در ضلالت مردند. در نظر آنان هيچ متاعى كاسدتر از كتاب خدا نيست اگر آن چنانكه شايسته است تلاوت شود. و هيچ متاعى رواجتر و گرانبهاتر از آن نيست اگر تحريف شده باشد و از معنى واقعى خود گرديده باشد. هيچ چيز را زشت تر از كار نيك نمى دانند و هيچ چيز را نيكوتر از زشتكارى نمى شمارند 🔰 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🔰درمان خدا فراموشی امام علی علیه السلام: راه درمان خدا فراموشی که ناشی از گمراهی عقل است که به سبب پرداختن به آرزوها بوجود آمده را تکذیب آرزو و بی‌اعتنایی به آن می‌داند و می‌فرماید: فَأَكْذِبُوا الْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُور؛ آرزوها را دروغ پندارید و به آن اعتنایی نکنید؛ چراکه آن فریبنده است و شخص دارنده آن فریب خورده. 📙منبع: مجله مبلغان، شماره191. نهج البلاغه، خطبه 86. 🔶 @Nahj_Et
▫️وَأَمْسِکْ عَنْ طَرِيق إِذَا خِفْتَ ضَلاَلَتَهُ، فَإِنَّ الْکَفَّ عِنْدَ حَيْرَةِ الضَّلاَلِ خَيْرٌ مِنْ رُکُوبِ الاَْهْوَالِ 🟤در راهى که ترس گمراهى در آن است قدم مگذار چه اينکه خوددارى کردن به هنگام بيم از گمراهى بهتر از آن است که انسان خود را به مسيرهاى خطرناک بيفکند ✍و جمله «وَأَمْسِکْ...» به رعايت احتياط در شبهات اشاره دارد که يکى از اصول مسلم عقلانى است; هرگاه انسان در برابر دو راه قرار گرفت: راهى روشن و خالى از اشکال و راهى مجهول و تاريک، عقل مى گويد هرگز در چنين راهى گام مگذار که ممکن است سرانجام شومش دامانت را بگيرد و اگر هم به مقصد برسى با ترس و وحشت و اضطراب خواهد بود. در راهى گام بنه که با اطمينان و آرامش تو را به مقصودت مى رساند.اين اصل عقلانى در روايات زيادى، از جمله حديث معروف پيغمبر اکرم صلى الله عليه وآله به آن اشاره شده است آنجا که مى فرمايد: «دَعْ مَا يُرِيبُکَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُکَ; آنچه تو را به شک مى افکند رها کن و به سوى راهى برو که در آن شک و ترديد ندارى». 📘 🔶 @Nahj_Et
19.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شجاعت اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ احد 🎙حجت الاسلام علیه السلام 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۲۲ (1).mp3
6.34M
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
🔰 اصحاب امام پیرامونش نشسته بودند که زنی زیبا از آنجا گذشت حاضران دیده به آن زن دوختند. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: همانا دیدگان این مردم به منظره شهوت آمیز دوخته شده و به هیجان آمده‌اند. هرگاه کسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آمد با همسرش بیامیزد که او نیز زنی چون زن وی می‌باشد. 📙 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
شرط ورود در بهشت و سبب ورود در دوزخ ▫️فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا، وَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا 🟤«پس چه کسى از عمل کننده براى بهشت، به بهشت نزديک تر است و کدام فرد از عمل کننده براى آتش، به آتش و عذاب نزديک تر؟ ✍اشاره به اينکه اساس کار بر اعمال انسان ها گذارده شده است نه تمنيّات و آرزوها; اين اعمال است که انسان را بهشتى يا دوزخى مى کند و حتى شفاعت شفيعان در حاشيه قرار دارد. شايان توجّه است که امام(عليه السلام) در اينجا مى فرمايد عاملان بهشت از همه به بهشت نزديک ترند و عاملان دوزخ به دوزخ و نمى فرمايد: عاملان اعمال صالح و عاصيان; اين کنايه لطيفى است که عمل صالح گويى بهشت است و معصيت گويى دوزخ. 📘 🔶 @Nahj_Et
‍ ‍ ‍ ‍ ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ ✴️ نشانه های قیام آخرالزمان ⭕️اوضاع نابسامان آخرالزمان مقدمات جنگی وحشتناک و ویرانگر را فراهم می سازد؛ نبردی به غایت خونین و هراس انگیز که امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه از آن یاد می کنند: حتی تقوُمَ الحربَ بِکُمْ علی ساقٍ بادیاً نواجِذُها، مملوءَه اخلافُها، حُلوا رَضاعُها، علقماً عاقبَتُه تا آن که آتش جنگ میان شما افروخته گردد و از شرار آن همه چیز بسوزد و چون شیر خشمگین دندان نماید؛ و چون ماده شتری از این سو و آن سو آید، پستان ها پر از شیر و مکیدن آن شیرین، اما پایان آن تلخ و زهرآگین. «الساق» را «الشدّه» معنا کرده اند 📙 (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج9، ص 41)، 📙و از دیدگاه مؤلف اختیار مصباح السالکین(ص 298)، 📙و نیز مؤلف الدرّه النجفیه (ص 177)، این واژه کنایه از شدت آن نبرد آخرین دارد. ⭕️ حضرت علی علیه السلام با به کارگیری تعبیر زیبای بادیاً نَواجِذُها وحشت این نبرد خونین را به تمامی به تصویر می کشد. دندان نمایاندن جنگ، به شدت خوفناکی جنگ اشاره دارد؛ چه آن که به قول ابن ابی الحدید همان گونه که «نواجذ» یعنی دورترین دندان ها که در حالت خنده شدید نمایان می شوند، در آن قیام آخرالزمان نیز، جنگ دندان های بُرنده خویش را به رخ می کشد 📚(ج9، ص 41). ⭕️دیگر شارحان نهج البلاغه این تعبیر را از اوصاف درندگان به هنگام خشم دانسته اند که به هر ترتیب با تصویرگری زیبای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از نبردی وحشت انگیز حکایت می کند 📚( اختیار مصباح السالکین،‌ص 298؛ الدرّه النجفیه، ص 177). ⭕️این آشوب آخرالزمان در آغاز برای فتنه جویان دلچسب و شیرین به نظر می رسد و عبارات مملوءَهٌ اخلافُها و حُلواً رَضاعُها نمایانگر همین امر است، که البته در نهایت با تعبیر علقماً عاقبَتُها معنایی عمیق می یابد؛ چه آن که به قول خویی: طعم شیرین آرزوی پیروزی بر جان ها می نشیند، اما در نهایت چیزی جز کشتار و هلاکت برجای نمی ماند 📚 (ج8، ص 335). ⭕️از نگاه مؤلف فی ظلال نهج البلاغه نیز در آغاز جنگ، اهل جهالت به شوق می آیند و آفرین می گویند، ولی در نهایت با جنگی ویرانگر روبرو می شوند که همه را می سوزاند 📚(ج2، ص 298). ⭕️بنابراین، از نگاه حضرت علی علیه السلام در ظلمات این مبارزه دشوار، فرجامی تلخ نصیب آشوبگران خواهد شد و آتش پرشراره اش بسی سوزناک خواهد بود. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛... ⚡️ ترجمه : (از کسانى مباش که) از شکر آنچه به او داده شده عاجز است; ولى باز هم فزونى مى طلبند. 🔴 زیاده خواهی نشانه بی توجهی به داشته هاست. آدمهایی که دائم دنبال چیزهای بیشتر هستن، چیزهایی رو که دارن، نمی بینن و بنابراین از زندگیشون لذت نمی برن و همیشه احساس کمبود می کنن. 💥مثل بچه ای که یه عالمه اسباب بازی داره ولی قدر اینارو نمیدونه و مدام اسباب بازی بیشتر میخاد. ✅ اگر قدر نعمتهایی رو که داریم، بدونیم و شکر کنیم، به حس رضایت و آرامش و لذت می‌رسیم و زیاده خواه هم نخواهیم شد. 📙 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒سپاس خدایی را که آگاه به همه خفیّات و اسرار است 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه132/ قسمت5 از 19 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et