📌 کشتار مردم در مسجد گوهرشاد توسط حکومت پهلوی
🔻 یکی از سیاست های فرهنگی رضاخان قانون تغییر لباس بود که در ۱۰ دی سال ۱۳۰۷ش در مجلس تصویب شد. آیت الله سید حسین قمی تصمیم گرفت به تهران برود و با رضاخان در مورد توقف اجرای بخشنامه تغییر لباس مذاکره کند. وی به تهران رفت و تحت کنترل مامورین قرار گرفته و ممنوع الملاقات شد. آیت الله بهلول و مردم مشهد آزادی وی را خواستار شدند که آیت الله بهلول نیز توسط ماموران بازداشت شد. پس از بازداشت ایشان، مردم تجمع کرده و او را آزاد کردند.
🔹 به دستور رضاخان، نظامیان به تدریج بر اطراف حرم مسلط شدند. نظامیان به افراد متحصن در داخل مسجد گوهرشاد اعلام کردند که متفرق شوید و عرایض خود را تسلیم استاندار کنید تا رسیدگی شود. اما بین سربازها و مردم درگیری به وجود آمد. عدهای کشته و زخمی شدند.
🔸 محمدولی خان اسدی تولیت حرم، با توسل به این حیله که رضاخان درخواست متحصنین را پذیرفته، روحانیون ارشد و مراجع خراسان را از مسجد گوهرشاد بیرون کشید. پس از رسیدن شب، تمام راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد و حرم بسته شد. در این حال، مردم با کلنگ شروع به شکستن درها و اقدام به خروج از آن کردند. در این لحظه بود که دستور شلیک و کشتار مردم صادر شد و مردم آماج گلوله نظامیان قرار گرفتند.
▫️ در عرض چند ساعت، کشتار بیرحمانه ای صورت گرفت و آسیب هایی نیز به مسجد وارد گردید و حرمت حرم نیز شکسته شد. یک روز پس از این واقعه که در ۱۱ ربیع الثانی انجام شد، علمای طراز اول مشهد دستگیر و زندانی شدند.
#تقویم_تاریخ
#۱۱ربیع_الثانی
#مسجد_گوهرشاد
🔶 @Nahj_Et
4_6046629124527622003.mp3
6.02M
🌺 شرح خطبه٨٣
🔴جلسه۱٣_ بخشچهارم
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
📌 به آتشکشیدن مسجد جامع کرمان بهدست مأموران حکومت پهلوی
🔹 در روز چهلم شهدای ۱۷ شهریور تهران و اولین سالگرد فوت آیتالله سید مصطفی خمینی، ساعت ۸ صبح روز ۲۴ مهر ۱۳۵۷، بنابر گزارش ساواک حدود ۵ هزار نفر از مردم کرمان جهت بزرگداشت آنها، به دعوت علما و روحانیون کرمان در مسجد جامع این شهر اجتماع کرده بودند.
▫️در این روز بازار و کلیه مغازهها تعطیل شده بود. در ساعت ۱۱:۳۰ هنگامی که حجت الاسلام صمدانی واعظ مسجد جامع مشغول سخنرانی بود، تعدادی از ساکنین زاغهنشین، با در دست داشتن چوب و میله آهنی و دادن شعارهایی به نفع حکومت، به مسجد رسیدند.
🔻 مهاجمان، نخست دوچرخهها و موتورهای مردم را آتش زدند. نیروهای شهربانی با استفاده از گاز اشک آور و شلیک هوایی سعی در متفرق کردن مردم داشتند. در همین هنگام عدهای دیگر از مهاجمین به پشت بام مسجد رفتند و با پرتاب آجر جمعیت داخل مسجد را مورد حمله قرار دادند. در این میان آیت الله صالحی و آیت الله رخشاد نجفی به دلیل پخش گازهای اشک آور بیهوش شدند.
🔸 در اثر این واقعه، قسمتی از وسایل مسجد و ساختمان مسجد آتش گرفت و تعدادی از قرآن های داخل مسجد هم سوخت. طی این رخداد چندین نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شده و در بیمارستانهای کرمان بستری شدند.
#تقویم_تاریخ
#۲۴مهر
#مسجد_جامع_کرمان
🔶 @Nahj_Et
💠 ارتباط با فرشته ها
🔹 این [حدیث] «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة»[1] را مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل كرده است؛ فرمود اگر شما مواظب زبانتان، گفتارتان، رفتارتان، غذایتان، نوشتنتان و خواندنتان باشید فرشته ها با شما #مصافحه می كنند. فرشته كه دیدنی نیست! همین كه انسان از خلاف بدش می آید، از كار سبك بدش می آید، از اینكه سجده كند لذت می برد، از اینكه #ایثار_و_احسان داشته باشد لذت می برد، از اینكه باری از دوش جامعه بردارد لذت می برد، از اینكه كاری بكند كه #شهدا راضی باشند لذت می برد این معلوم می شود «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة». این حدیث شریف را كه مرحوم كلینی نقل كرد نشانه آن است كه #ارتباط_با_فرشته_ها برای ما مقدور است. پس ما كاملاً می توانیم خودمان را بسنجیم كه در چه شرایطی هستیم. اینكه به ما گفتند #مراقبت كنید، #محاسبت كنید و خودتان را بسنجید «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»[2] که در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است؛ فرمود قبل از اینكه شما را وزن كنند شما خودتان خودتان را وزن كنید. «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[3] قبل از اینكه شما را بگذارند در ترازو بكشند شما خودتان را بكشید!
🔹 یك بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) دارد كه فرمود من تعجب می كنم كه یك عدّه از غذاهای ناروا پرهیز می كنند برای اینكه مبادا مریض بشوند، اما از گناه پرهیز نمی كنند كه حیثیت اینها را می برد![4] خب خیلی از افراد هستند كه خودشان را وزن می کنند كه چاق نشوند یك كار خوبی است، بالأخره آدم باید سلامت بدنش را تأمین بكند، این كه بد نیست! اما وجود مبارك حضرت فرمود آخر یك وقتی هم در #ترازوی_قرآن_و_عترت خودت را بكش ببین چقدر وزن از قرآن و حدیث داری؟! چه وزنی داری؟ سبكساری؟ سبك مغزی یا سنگینی؟ «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»! آدم با این راه ها می تواند خودش را بسنجد كه از چه خوشش می آید، از چه بدش می آید، از چه لذت می برد و از چه لذت نمی برد؟ چه بویی برای او جاذبه دارد؟ چه بویی برای او جاذبه ندارد؟ خدای ناكرده ﴿اِنْ هُمْ إِلاّ كَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[5] است، خدای ناكرده ﴿شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ﴾[6] است یا ـ ان شاء الله ـ ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾[7] است.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص424.
[2]. نهج البلاغه, خطبه89.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۲، ص۱۰۷؛ «عَجِبْتُ لِمَنْ یحْتَمِی مِنَ الطَّعَامِ لِمَضَرَّتِهِ وَ لَا یحْتَمِی مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتِهِ».
[5]. سوره اعراف، آیه179.
[6]. سوره انعام، آیه112.
[7]. سوره فصلت، آیه30.
#استقامت_در_دینداری
#سنجش
#پرهیز_از_گناه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
❇️ اگر نماز را حفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند
✅ قسمتی از وصیت نامه عالم و عارف بزرگ آیت الله سید علی قاضی (ایشان استاد بزرگان بینظیری مثل آیت الله بهجت و علامه طباطبایی بودند):
💎 نماز را بازاری نکنید،
اول وقت به جا بیاورید
با خضوع و خشوع!
اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند؛
و تسبیحه صدیقه کبری سلام الله علیها و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود؛
🏷 #تهذيب_نفس #خودسازی #نماز_اول_وقت
🔶 @Nahj_Et
تلاش برای بردبارشدن
▫️إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ; فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ
🟠اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»
📘#حکمت_207
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒انسان یک روز عمر نمی کند مگر این که به پایان عمر نزدیک تر می شود
📌 نهجالبلاغه/ خطبه145/ قسمت6 از 11 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_145
🔶 @Nahj_Et
جلوه_تاریخ_در_شرح_نهج_البلاغه_ابن_7.pdf
2.31M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ الْكَرَمُ، أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ.
🟠بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد.
✍«كريم» كسى است كه به راحتی به افراد نیازمند بخشش می کند.براى اين كلام دو تفسير كردهاند: نخست اينكه تأثيرى كه كرم دارد بيش از تأثير خويشاوندى است، زيرا كرم جزء طبيعت شخص كريم است، ازاينرو بدون هيچگونه تكلفى آن را اعمال مىكند؛ ولى خويشاوندى گاه در حدى نيست كه انسان را وادار به سخاوت و بخشش كند، بلكه ممكن است در بعضى از اوقات براثر ترس از سرزنش مردم يا ساير خويشاوندان باشد كه چرا فلان كس به برادر نيازمندش توجهى ندارد، بنابراين در بعضى از موارد، كرم خويشاوندان توأم با تكلف است در حالى كه كرم كريمان چنين نيست.تفسير ديگر اينكه كرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص كريم مىشود و چه بسا او را حتى بيش از برادر يا پدر و مادر خود دوست مىدارند وبه تعبير ديگر آن رابطه عاطفى كه از كرم سرچشمه مىگيرد گاه قوىتر از روابط عاطفىاى است كه از خويشاوندى ناشى مىشود. ممكن است هر دو معنا در كلام امام عليه السلام جمع باشد.
📘#حکمت_247
🔶 @Nahj_Et
347.mp3
2.84M
📌دفع بدیها
#نهج_البلاغه
▫️رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر
🟠سنگ را بدانجا كه از آن آمده باز بايد گرداند، كه شر را جز با شر نتوان راند.
📘#حکمت_314
🔶 @Nahj_Et
4_6041607715053110839.mp3
6.8M
🌺شرح خطبه٨٣
🔴جلسه۱٣_ بخشدوّم
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🦋آفرينش طاووس
امام علی(علیهالسلام) فرمودند:
🌹وَ مِنْ أَعْجَبِهَا خَلْقاً الطَّاوُوسُ الَّذِی أَقَامَهُ فِی أَحْکَمِ تَعْدِیل، وَ نَضَّدَ أَلْوَانَهُ فِی أَحْسَنِ تَنْضِید، بِجَنَاح أَشْرَجَ قَصَبَهُ، وَ ذَنَب أَطَالَ مَسْحَبَهُ.
إِذَا دَرَجَ إِلَى الاُْنْثَى نَشَرَهُ مِنْ طَیِّهِ، وَ سَمَا بِهِ مُطِلاًّ عَلَى رَأْسِهِ کَأَنَّهُ قِلْعُ دَارِیٍّ عَنَجَهُ نُوتِیُّهُ.
یَخْتَالُ بِأَلْوَانِهِ، وَ یَمِیسُ بِزَیَفَانِهِ. یُفْضِی کَإِفْضَاءِ الدِّیَکَةِ، وَ یَؤُرُّ بِمَلاَقِحِهِ أَرَّ الْفُحُولِ الْمُغْتَلِمَةِ لِلضِّرَابِ. أُحِیلُکَ مِنْ ذلِکَ عَلَى مُعَایَنَة، لاَ کَمَنْ یُحِیلُ عَلَى ضَعِیف إِسْنَادُهُ. وَ لَوْ کَانَ کَزَعْمِ مَنْ یَزْعُمُ أَنَّهُ یُلْقِحُ بِدَمْعَة تَسْفَحُهَا مَدَامِعُهُ، فَتَقِفُ فِی ضَفَّتَی جُفُونِهِ، وَ أَنَّ أُنْثَاهُ تَطْعَمُ ذلِکَ، ثُمَّ تَبِیضُ لاَ مِنْ لِقَاحِ فَحْل سِوَى الدَّمْعِ الْمُنْبَجِسِ، لَمَا کَانَ ذلِکَ بِأَعْجَبَ مِنْ مُطَاعَمَةِ الْغُرَابِ🌹
❇️يکى از عجيب ترين آن ها(پرندگان) از نظر آفرينش، طاووس است که خداوند آن را در موزون ترين شکل آفريد و با رنگ هاى مختلف به بهترين صورت رنگ آميزى نمود; با بال و پرهايى که شهپرهاى آن بر روى يکديگر قرار گرفته و به هم آميخته و دُمى که دامنه آن را گسترده و بر زمين مى کشد. هنگامى که طاووس به سوى جفت خود حرکت مى کند، دم خود را مى گشايد و همچون چترى(بسيار زيبا) بر سر خود سايبان مى سازد; گويى بادبان کشتى است که از سرزمين«دارين» مشک با خود آورده و ناخدا آن را برافراشته است(در اين حال) او با اين همه رنگ هاى زيبا غرق در غرور مى شود و با حرکات متکبرانه به خود مى نازد; همچون خروس با جفت خود مى آميزد و همانند حيوانات نر که از طغيان شهوت به هيجان آمده اند با او درآميخته باردارش مى کند.
براى اثبات آن به مشاهده حسّى حواله مى کنم; نه همچون کسى که به دليل ضعيف ذهنى حواله مى کند و آن گونه که بعضى پنداشته اند، طاووس به وسيله اشکى که از چشم خود فرو مى ريزد جنس ماده را باردار مى کند به اين صورت که قطره اشک در دو طرف پلک هاى جنس نر حلقه مى زند و ماده او آن را مى نوشد سپس تخم مى گذارد، بى آن که با نر آميزش کرده باشد، جز همان قطره اشکى که از چشمش بيرون پريده است(اين افسانه بى اساسى است و) عجيب تر از افسانه توليد مثل کلاغ نيست.
📚نهجالبلاغه بخشی از خطبه ۱۶۵
🔶 @Nahj_Et
وَ اَنَّ المَوتَ حَقّ
▫️و وَأى على نفسه أن لا يضطرب شبح مما أولج فيه الروح، الّا و جعل الحمام موعده، و الفناء غايته.
🟠و وعده نموده خداوند متعال كه هيچ موجودى را كه روح در آن دميده است (از وضع مقرر خود) دگرگونى نباشد، جز اين كه مرگ را وعده گاه نهايى و فنا را پايان كار او قرار داده است.
📘 نهج البلاغه خطبه 165
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 چیزی برای انسان تازه نمی شود مگر این که تازه ای کهنه می گردد
📌 نهجالبلاغه/ خطبه145/ قسمت7 از 11 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_145
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«یک بیان نورانی حضرت امیر سلام الله علیه در نهجالبلاغه دارد که فرمود :شما بررسی بکنید انسان گاهی حال مناسب دارد، گاهی حال مناسب ندارد نه تنها مریض است و سالم است نه، حال عادی هم که باشد گاهی مناسب است گاهی شاداب است، گاهی آماده است. فرمود زمانی که آمادگی دارید، نوافل را از دست ندهید، نه تنها نماز اول وقت، نافله آن را هم بخوانید «وَ إِذَا أَدْبَرَتْ» اگر زمستان شد، پاییز شد، این دل گاهی بهار است و گاهی پاییز. اگر بهار بود «فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ» نماز شب یادتان نرود، نافلهها یادتان نرود، زیارت عاشورا یادتان نرود و دعای توسل یادتان نرود و... «وَ إِذَا أَدْبَرَتْ» یک وقتی خستهاید، آمادگی ندارید، فقط مواظب باشید که #واجبات از شما ترک نشود.»
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روایت شنیدنی محمد تیجانی(عالم اهل سنت شیعه شده و صاحب کتاب آنگاه هدایت شدم) از شیعه شدن یک عالم اهل سنت دیگر
🔶 @Nahj_Et
📒کتاب بهار دلها (شرح خطبه 176 نهج البلاغه)
📖تعداد صفحات : 202
🔹قطع : وزیری
🔸نوع جلد : شومیز
🔹سری : شرح نهج البلاغه
💰قیمت : 60000 تومان
☎️تلفن ثابت : 03135676860
📱تلفن همراه : 09131655170
🔶 @Nahj_Et
حرص در دنيا انسان را به جايى نمى رساند
▫️فَإِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا
🟠 بدان) دنيا انسان را به خود مشغول و از غير خود بيگانه مى سازد.
✍زيرا کار دنيا آن قدر پيچيده و متنوع و گوناگون و پر دردسر است که اگر انسان به سراغ آن برود تمام وقت انسان را به خود مشغول مى سازد تا آنجا که حتى از رسيدگى به سلامت خود و استراحت و رسيدن به همسر و فرزندان و دوستان و بستگان و از آن فراتر رسيدن به انجام فرايض الهى باز مى دارد و کار آنها به جايى مى رسد که اگر اهل نماز باشند حتى نماز را در آخر وقت در حالى که در تمام رکعات فکرشان در مسائل دنيايى است با عجله تمام بجا مى آورند و گاه صبح هنگامى از خانه بيرون مى دوند که فرزندان آنها در خوابند و شب هنگامى باز مى گردند که باز آنها در خوابند و اين طبيعت دنياپرستى است.
📘#نامه_49
🔶 @Nahj_Et
▫️وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِير فِي يَدِ مَجْذُوم
🟠به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پست تر است.
✍«عِراق» با كسره و ضمه عين، جمع «عَرق» (بر وزن فرق) به معناى استخوانى است كه گوشت آن را كنده باشند. امام عليه السلام با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است. استخوان بى گوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند! سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشن تر مى سازد.
📙#حکمت_23
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۴۴.mp3
6.27M
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_44
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et