💠🔹امام عليه السلام - همانگونه كه در بالا آمد - مجموعهاى از نصايح و اندرزهاى ارزشمند را گردآورى كرده و براى حارث همدانى كه از اصحاب خاص امام و از فقها و دانشمندان امت بود ارسال فرموده تا همگان از آن بهره گيرند. نخست پيش از هر چيز ديگر توصيۀ اكيد نسبت به قرآن مجيد كرده مىفرمايد: «به ريسمان قرآن چنگ زن و از آن اندرز بخواه، حلالش را حلال بشمر و حرامش را حرام و آنچه را از حقايق زندگى پيشينيان در قرآن آمده باور كن»؛ (وَ تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَ اسْتَنْصِحْهُ، وَ أَحِلَّ حَلَالَهُ، وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ، وَ صَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ) . در واقع امام عليه السلام نخست توصيهاى كلى دربارۀ تمسك به قرآن فرموده و سپس آن را با سه جمله شرح مىدهد: اوّل اينكه گوش جان به نصايح قرآن بسپارد و اندرزهايش را استخراج كرده به آن عمل نمايد. دوم اينكه حلال و حرامش را به رسميت بشناسد؛ يعنى به آن عمل كند و هرگز از آن منحرف نشود. سوم اينكه آنچه در قرآن دربارۀ اقوام پيشين آمده از عوامل پيروزى و شكست و مجازاتهاى الهى نسبت به اقوام سركش و گنهكار را مورد توجّه قرار دهد و از آنها عبرت بگيرد،
#نامه_69
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام - همانگونه كه در بالا آمد - مجموعهاى از نصايح و اندرزهاى ارزشمند را گردآورى ك
💠🔹در واقع امام عليه السلام نخست توصيهاى كلى دربارۀ تمسك به قرآن فرموده و سپس آن را با سه جمله شرح مىدهد: اوّل اينكه گوش جان به نصايح قرآن بسپارد و اندرزهايش را استخراج كرده به آن عمل نمايد. دوم اينكه حلال و حرامش را به رسميت بشناسد؛ يعنى به آن عمل كند و هرگز از آن منحرف نشود. سوم اينكه آنچه در قرآن دربارۀ اقوام پيشين آمده از عوامل پيروزى و شكست و مجازاتهاى الهى نسبت به اقوام سركش و گنهكار را مورد توجّه قرار دهد و از آنها عبرت بگيرد،
#نامه_69
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السّلام در آغاز اين سخن براى اين كه به خليفۀ دوّم دلگرمى بدهد و روحيۀ او را تقويت كند، مبادا در مقابل دشمن بزرگ و سرسختى همچون روميان ترس و وحشت به خود راه بدهد چنين مىفرمايد: «خداوند بر عهده گرفته است كه حوزۀ اسلام را براى پيروان اين دين سر بلند سازد و نقاط ضعف آنها را بپوشاندخداوند وكالت و حمايت و دفاع آنها را بر عهده گرفته است و اين همان چيزى است كه قرآن مجيد به آن اشاره مىكند: « «هُوَ اَلَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدىٰ وَ دِينِ اَلْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْمُشْرِكُونَ» ؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد تا آن را بر همۀ آيينها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند» . اين وعدۀ الهى - طبق سخن امام عليه السّلام - مخصوص زمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نبود، بلكه در هر عصر و زمانى جارى است. تعبير به «ستر العورة» با توجه به اين كه «عورت» در اصل به معنى: «نقاط آسيب پذير مرزها و آنچه انسان از آن بيم و وحشت دارد» مىباشد اشاره به اين كه است كه خداوند علاوه بر اين كه عزّت و سربلندى مسلمين را بر عهده گرفته، دشمنان از توجّه به نقاط آسيب پذير و اسرار آنها منع مىكند تا نتوانند ضربۀ سنگينى بر مسلمين وارد سازند
#خطبه_134
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام براى اينكه نامحدود بودن منبع علم را روشن سازد تشبيه زيبايى كرده مىفرمايد: «علم و دانش گمشدۀ مؤمن است، بنابراين دانش را بگير، هرچند از اهل نفاق باشد»؛ (الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ) . روشن است هر گاه انسان گمشدۀ پرارزشى داشته باشد دائماً به دنبال آن مىگردد و آن را نزد هركس ببيند از او مىگيرد؛ خواه آن شخص مؤمن باشد يا كافر، منافق باشد يا مشرك، نيكوكار باشد يا بدكار. اين سخن در واقع نشان مىدهد كه صاحبان اصلى علم ودانش افراد باايمان اند و منافقان و فاسدان غاصبانه از آن استفاده مىكنند و چه بسا آن را وسيلهاى براى رسيدن به اهداف سوء خود قرار مىدهند، بنابراين، صاحب حقيقى آن كه مؤمنان اند هر جا كه آن را بيابند به آن سزاوارترند.
شرح#حکمت_80
🔶 @Nahj_Et
🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
#نهج_البلاغه
⚪️ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا
💎و گواهی می دهم كه جز خدای یكتای بی شریك، معبودی نیست، شهادتی كه اخلاص آن آزموده، و پاكی و خلوص آن را باور داریم، و تا زنده ایم بر این باور استواریم، و آن را برای صحنه های هولناك روز قیامت ذخیره می كنیم.
#خطبه_2
🔶 @Nahj_Et
💠🔹رحمت خدا بر آن كس كه به استقبال توبه بشتابد، از خطاى خود پوزش طلبد و (با اعمال صالح) بر مرگ پيشى گيرد» (فرحم اللّه امرأ استقبل توبته، و استقال خطيئته، و بادر منيّته!) . آرى هنگامى كه درهاى رحمت الهى بر اثر كثرت گناهان بسته شود، چارهاى جز بازگشت به درگاه او و گشودن درهاى رحمت به وسيلۀ استغفار و توبه حقيقى نيست، و جالب اين كه امام عليه السّلام براى اثبات اين مقصد از مناسبترين آيۀ قرآن بهره گرفته و با آن استدلال مىكند، آيهاى كه از زبان نوح پيامبر عليه السّلام، خطاب به امتش سخن مىگويد و نشان مىدهد خداوند غفار، توبه كنندگان را مىپذيرد، بارانهاى پر بركت براى آنها مىفرستد و سرمايههاى مادى و نيروى انسانى آنها را تقویت میکند
#خطبه_143
🔶 @Nahj_Et
💠🔹خَدَمِكَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَإِنَّهُ أَحْرَىٰ أَلَّا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِكَ). تقسيم كار از مهمترين اصول مديريت است زيرا بدون آن غالبا افراد در انتظار ديگران مىنشينند و مسئوليتها را به گردن آنها مىاندازند و به هنگامى كه كار زمين مىماند در برابر مؤاخذۀ كارفرما به اين عذر متوسل مىشوند كه ما گمان كرديم ديگران اين كار را انجام خواهند داد و اگر به ديگران گفته شود آنها هم همين عذر را مىآورند؛ ولى هنگامى كه كارها و مسئوليتها تقسيم شود هر كسى مىداند در برابر كار خود مسئول است و در انجام آن سعى و تلاش مىكند. اين توصيه نشان مىدهد كه امام عليه السلام به اصول مديريت كاملا توجّه داشته و فرزندش را به آن توصيه مىكند
شرح#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم اشاره كرده نخست مىفرمايد: «عفت و خويشتندارى زينت فقر است»؛ (الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ) . شخص فقير به حسب ظاهر و به تصوّر تودۀ مردم داراى نقطۀ ضعفى است، چراكه دست او از مال دنيا ته است؛ اما هرگاه عفت و خويشتندارى داشته باشد، چشم به مال مردم ندوزد، از طريق حرام به دنبال كسب مال نگردد و در مقابل اغنيا سر تعظيم فرود نياورد، اين حالت خويشتندارى كه در عرف عرب «عفت» ناميده مىشود زينت او مىگردد و نقطۀ ضعف ظاهرى او را مىپوشاند. بايد توجه داشت كه «عفاف» و «عفت» تنها به معناى خويشتندارى در برابر آلودگىهاى جنسى نيست آنگونه كه در فارسى امروز ما معنا مىشود، بلكه از نظر واژۀ عربى، هرگونه خويشتندارى در مقابل گناه و كار خلاف را فرا مىگيرد.
#حکمت_340
🔶 @Nahj_Et