eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به بعضى از شرايط مهم دوستى كرده مى‌فرمايد: «دوست انس
💠ادامه حکمت۱۳۴ 🔹گروه سومى نيز هستند كه دوستى آنها بر اساس محبت است و صفا و صداقت نه نتيجه خدمت و كارى شبيه تجارت. آنها به هنگام قدرت به دوستان خود خدمت مى‌كنند و انتظار پاسخى از آنها ندارند و به همين دليل به هنگام بروز مشكلات براى دوستان خود هرگز آنها را رها نمى‌سازند و همچنان به اصول اخوت و دوستى وفادارند. امام عليه السلام در اين كلام پربارش اشاره به اين گروه مى‌كند كه دوستان حقيقى و واقعى اند؛ آنها در سه زمان دوست خود را فراموش نمى‌كنند؛ به هنگام «نكبت» آنها در چنين زمانى در كنار دوست خود مى‌ايستند، به او كمك مى‌كنند، تسلى خاطر مى‌دهند، غمگسار و وفادارند شرح 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠به آن‌کس که به ستوه آمده و توان تحمّل ندارد اعتماد نکن. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين كلام عبرت‌آموز به دگرگونى حال مردم در برابر كسانى كه دنيا به آنها روى مى‌كند يا پشت م
💠ادامه حکمت۹ 🔹نيز اشاره به داستان «جعفر برمكى» مى‌كند كه در آن زمان كه مورد قبول «هارون الرشيد» بود و اسم و شهرتش در همه جا پيچيد، هارون او را در كياست، سخاوت، فصاحت و مانند آن از برترين‌هاى روزگار مى‌شمرد؛ در فصاحت برتر از «قُسّ‌ بن ساعده»، در سياست بالاتر از «عمر بن خطاب» و در زيبايى زيباتر از «مصعب بن زبير» و در عفت پاكدامن‌تر از يوسف و... (در حالى كه واقعاً چنين نبود.) ولى هنگامى كه نظر هارون دربارۀ او تغيير كرد صفاتى را هم كه داشت مورد انكار قرار داد. چرا چنين است‌؟ دليل آن چند چيز است: نخست اين‌كه متملقان و مداحان براى نزديك شدن به اين افراد دروغ‌هاى زيادى به هم مى‌بافند و به آنها نسبت مى‌دهند و زبان به زبان نقل مى‌شود، كم‌كم اشخاص باور مى‌كنند كه واقعيتى در كار است و به عكس، كسانى كه نسبت به افرادى حسادت دارند و به هنگام قدرت آنها نمى‌توانند چيزى دربارۀ آنها بگويند وقتى قدرتشان از دست رفت هر نسبت ناروايى را به آنان مى‌دهند و تمام فضايل‌شان را نيز زير سؤال مى‌برند شرح 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠امام عليه السلام در اين سخن پربار مى‌فرمايد: «كسى كه در نسبت دادن امورى كه مردم ناخوش دارند به آنها
ادامه حکمت ۳۵ 💠🔹و نسبت‌هاى ناروا به او ندهند و حتى عيوب پنهانى او را آشكار نسازند بايد از تعبيراتى كه سبب ناراحتى مردم مى‌شود بپرهيزد و در يك كلمه، بايد احترام مردم را حفظ كرد تا آنها احترام انسان را حفظ كنند و لذا در ذيل اين جمله در خطبۀ «وسيله» آمده است: «وَ مَنْ‌ تَتَبَّعَ‌ مَسَاوِئَ‌ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ‌ عِرْضَهُ‌. وَ مَنْ‌ سَعى بِالنَّميمَةِ‌ حَذِرَهُ‌ الْبَعيدُ وَمَقَتَهُ‌ الْقَريبُ‌؛ كسى كه در جستجوى عيوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشيده و كسى كه سخن‌چينى كند افراد دور از او اجتناب مى‌كنند و نزديكانش او را دشمن مى‌دارند». مرحوم علامۀ مجلسى در جلد 72 بحار الانوار در باب «تَتَبَّعُ‌ عُيُوبِ‌ النّٰاسِ‌ وَ إفْشٰاءِهٰا» روايت جالبى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل مى‌كند كه فرمود: «كَانَ‌ بِالْمَدِينَةِ‌ أَقْوَامٌ‌ لَهُمْ‌ عُيُوبٌ‌ فَسَكَتُوا عَنْ‌ عُيُوبِ‌ النَّاسِ‌ فَأَسْكَتَ‌ اللَّهُ‌ عَنْ‌ عُيُوبِهِمُ‌ النَّاسَ‌ فَمَاتُوا وَ لَا عُيُوبَ‌ لَهُمْ‌ عِنْدَ النَّاسِ‌ وَ كَانَ‌ بِالْمَدِينَةِ‌ أَقْوَامٌ‌ لَا عُيُوبَ‌ لَهُمْ‌ فَتَكَلَّمُوا فِي عُيُوبِ‌ النَّاسِ‌ فَأَظْهَرَ اللَّهُ‌ لَهُمْ‌ عُيُوباً لَمْ‌ يَزَالُوا يُعْرَفُونَ‌ بِهَا إِلَى أَنْ‌ مَاتُوا؛ در مدينه اقوامى داراى عيوبى بودند آنها از ذكر عيوب مردم سكوت كردند، خداوند هم مردم را از ذكر عيوب آنها ساكت كرد 🔶 @Nahj_Et
💢 نسل بازماندگان جنگها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 باقى ماندگان شمشير و جنگ، دوام و بقايشان فزون تر و فرزندانشان بيشترند. 🔹 بقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً؛ 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۲ فرائض.mp3
4.55M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه 📒 2⃣1⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (فرائض) 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود اشاره به اين نكته مى‌كند كه خداوند اسباب هدايت را آماد
💠ادامه حکمت_157 🔹از سويى ديگر پيامبرانش مخصوصاً رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش شما خوانده شده؛ پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن، همۀ اين پيام‌ها به گوش شما خوانده شده است. سعى كنيد آنها را بشنويد و در سايۀ آن ديدنى‌ها و اين شنيدنى‌ها راه هدايت را در برابر شما گشوده است اگر تصميم بر هدايت يافتن داشته باشيد شتاب كنيد و در اين راه گام بگذاريد و به سوى سرمنزل مقصود حركت كنيد. امام عليه السلام مى‌فرمايد: خداوند به همۀ شما اتمام حجت كرده اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است. ريشه‌هاى اين گفتار حكيمانه در قرآن مجيد است. در آيۀ 104 سورۀ «انعام» مى‌خوانيم: «قَدْ جٰاءَكُمْ‌ بَصٰائِرُ مِنْ‌ رَبِّكُمْ‌ فَمَنْ‌ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ‌ وَ مَنْ‌ عَمِيَ‌ فَعَلَيْهٰا» ؛ دلايل بصيرت آفرين از طرف پروردگارتان براى شما آمده؛ كسى كه (به وسيلۀ آن،) بصيرت و آگاهى يافت، به سود خود اوست؛ و كسى كه از ديدن آن چشم پوشيد به زيان خودش مى‌باشد» شرح 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى در مسائل مربوط به پرسش‌ها و جواب‌ها اشاره كرده، مى‌فرمايد: «هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَر هم) شوند حق مخفى مى‌گردد»؛ (إِذَا ازْدَحَمَ‌ الْجَوَابُ‌ خَفِيَ‌ الصَّوَابُ‌) . بسيار ديده‌ايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مى‌شود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مى‌كند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخ‌هاى بى‌پايه نيز عنوان مى‌شود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مى‌ماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جواب‌هاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشرده‌تر و سنجيده‌تر سخن گويند 🔶 @Nahj_Et
20.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی «فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه» شماره 9 🔶 @Nahj_Et