#درباره_رفتار_انسان
💠ای مردم، دنيا آرزومندان و خواهان خود را فريب مى دهد، براى شيفتگان خود ارزشى قائل نيست، و آن كس را كه بر دنيا پيروز شود مغلوب گرداند. به خدا سوگند هرگز ملّتى از ناز و نعمت زندگى گرفته نشدند مگر به كيفر گناهانى كه انجام داده اند، زيرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمى دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت ها، با درستى نيّت در پيشگاه خدا زارى كنند، و با قلب هاى پر از محبّت از خداوند درخواست عفو نمايند، آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت، و هر گونه فسادى اصلاح خواهد شد.
#خطبه_178
🔶 @Nahj_Et
✨قرآن میگوید
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى». 1
👌نمیگوید «فَمَن یُؤْمِن بِاللهِ » هر کسی که به خدا ایمان بیاورد؛ بلکه این ایمان به خدا را ملازم میداند با کفر به طاغوت.
⚠️آن اثبات را ملازم با این نفی میشمارد: مَن یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى. اسلام تسلیم و طاعت محض نیست، عصیان هم هست.
❓اما عصیان نسبت به چی؟ عصیان نسبت به هواها، طاغوتها و معبودهای غیر خدا. ایمان محض نیست، کفر هم هست؛ به تعبیر خود قرآن کفر به طاغوت.
✍همین طور که گفتیم، در مفهوم انقلاب کلمه «لا» و «نه» و «نفی» خوابیده است. در مفهوم ایمان اسلامی کفر - که نوعی نفی و جحود و انکار است و مفهوم طرد دارد. خوابیده است.
🙅♂انسان به ایمان اسلامی نمیرسد تا آن کفرها را طی نکند؛ پیوندش با خدای متعال محکم و برقرار نمیشود مگر آنکه پیوندهای دیگر را ببرد و قطع کند.
👐بندگی خدا جز با آزادی از غیر خدا میسر نیست. اصلا بندگی خدا مقرون به آزادی است. گفت:
🔹تشوی بنده تا نگردی حر
🔹نتوان کرد ظرف پر را پر
✔️اول باید آزاد شد تا بتوان بنده خدا شد. اول باید پیوندهای دیگر را برید تا بتوان پیوند با خدای متعال را مستحکم کرد. اول باید کفر به طاغوت ورزید تا زمینه برای ایمان به خدا فراهم بشود.
👌پس این است که {میفرماید{ «من تاب و أصلح» اول باید توبه کرد تا موفق به اصلاح در مرحله بعد شد.
📚 #استاد_مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص16، 17 ✨
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار نورانى كه به گفتۀ «ابن عباس» شبيه آيات قرآنى است روى دو نكته تكيه
💠ادامه شرح حکمت ۲۰۳
🔹در آيۀ 7 سورۀ «مجادله» مىخوانيم: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اَللّٰهَ يَعْلَمُ مٰا فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي اَلْأَرْضِ مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمٰا عَمِلُوا يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ إِنَّ اَللّٰهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» ؛ آيا نمىدانى كه خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مىداند؛ هيچ گاه سه نفر با هم نجوا نمىكنند مگر اينكه خدا چهارمين آنهاست، و هيچگاه پنج نفر با هم نجوا نمىكنند مگر اينكه خداوند ششمين آنهاست، و نه تعدادى كمتر و نه بيشتر از آن مگر اينكه او همراه آنهاست هر جا كه باشند، سپس روز قيامت آنها را از اعمالشان آگاه مىسازد، چرا كه خدا به هر چيزى داناست». در جايى ديگر مىفرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ» ؛ ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم!»
شرح #حکمت_203
🔶 @Nahj_Et
💠وَالْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لاَ يَأْتِيهِ
🔹گاه سود و بهره به سراغ كسى مىآيد كه دنبالش نمى رود»؛
✍هم در زندگى خود ديده ايم و هم در تاريخ خوانده ايم كه افراد زيادى بودند بى آنكه بسيار دست و پا بزنند به مقصود رسيدند و به عكس افرادى هم بودند كه با تلاش و كوشش فراوان به جايى نرسيدند. اشتباه نشود، هرگز امام علیه السلام در اين گفتار نورانى خود نمى خواهد نقش تلاش و كوشش و سعى را در رسيدن به اهداف بزرگ ناديده بگيرد، زيرا آن، يك اصل اساسى ازنظر قرآن و روايات بوده و عقل نيز حاكم به آن است. مقصود امام علیه السلام اين است كه از طمعِ طمع ورزان بكاهد و آنها را از آلوده شدن به انواع گناهان براى رسيدن به مقاصدشان باز دارد.
#حکمت_275
🔶 @Nahj_Et
#صحیفهی_سجادیه
صحیفه سجادیه بعد قرآن کریم و نهج البلاغه چراغ راه است
و میتوان از آن برای رسیدن به حوائج و سعادت در دنیا و آخرت بهره جست زیرا ریشه در قرآن دارد.
👤حجت الاسلام کمیلی
🔶 @Nahj_Et
💠🔹🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️نامه دوازدهم به معقل بن قیس الریاحی
احتیاط های نظامی نسبت به سربازان پیشتاز
از خدایی بترس که ناچار او را ملاقات خواهی کرد، و سرانجامی جز حاضر شدن در پیشگاه او را نداری،
جز با کسی که با تو پیکار کند، پیکار نکن، در خنکی صبح و عصر سپاه را حرکت ده، در هوای گرم لشکر را استراحت ده، و در پیمودن راه شتاب مکن،
در آغاز شب حرکت نکن زیرا خداوند شب را وسیله آرامش قرار داده، و آن را برای اقامت کردن، نه کوچ نمودن، تعیین فرموده است پس آسوده باش، و مرکبها را آسوده بگذار، آنگاه که سحر آمد و سپیده صبحگاهان آشکار شد، در پناه برکت پروردگار حرکت کن.
پس هر جا دشمن را مشاهده کردی در میان لشکرت بایست، نه چنان به دشمن نزدیک شو که چونان جنگ افروزان باشی، و نه آنقدر دور باش که پندارند از نبرد می هراسی، تا فرمان من به تو رسد، مبادا کینه آنان شما را به جنگ وادارد، پیش از آنکه آنان را به راه هدایت فراخوانید، و درهای عذر را بر آنان ببندید.
#نامه_12
🔶 @Nahj_Et
💠 وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا
🔹ای مردم... امام خود را تنها مگذاريد، كه در آينده خود را سرزنش مى كنيد. خود را در آتش فتنه اى كه پيشاپيش افروخته ايد نيفكنيد، راه خود گيريد، و از راهى كه به سوى فتنه ها كشانده مى شود دورى كنيد. به جانم سوگند كه مؤمن در شعله آن فتنه ها نابود شود. امّا مدّعيان دروغين اسلام در امان خواهند بود.
#خطبه_187
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹🌴حضرت علی علیهالسلام ✉️نامه دوازدهم به معقل بن قیس الریاحی احتیاط های نظامی نسبت به سربازان
💠🔹شرحی بر نامه دوازدهم نهجالبلاغه
از وصایا و سفارشهاى امام(علیه السلام) است که به معقل بن قیس ریاحى، در آن هنگام که او را با سه هزار نفر به عنوان مقدمه لشکر خویش به سوى شام فرستاد.
این نامه همانند سایر نامه هایى که امام(علیه السلام) به فرماندهان سپاهش مى نویسد با توصیه به تقوا و پرهیزکارى شروع مى شود; همان تقوایى که خمیرمایه هرگونه سعادت است.
آن گاه دستوراتى در مورد بسیج نیروها و چگونگى حرکت به سوى دشمن و نخستین برخورد با آنها بیان مى فرماید.
امام(علیه السلام) در این نامه مرتب تأکید مى کند که آغازگر جنگ نباشید و چنان به دشمن نزدیک نشوید که احساس آمادگى جنگ کند و آنقدر دور نایستید که حمل بر ضعف و ترس نماید. لشگر را خسته نکنید. در مسیر راه، آغاز شب استراحت و سحرگاهان حرکت کنید و در وسط روز که هوا گرم است اطراق کنید و...
وصایاى دیگرى که همه از روح بلند امام(علیه السلام) و صلح طلبى آن حضرت و رعایت اخلاق اسلامى حتى در مقابل دشمن حکایت مى کند.
#نامه_12
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى جلوگيرى از حرص حريصان و دنياپرستى دنياپرستان كه علاقۀ شديدى به زن و فرزند خويش دارند به يكى از ياران خود چنين فرمود: «بيشترين دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (و تأمين زندگى آنها) اختصاص مده، زيرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمىگذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مىكنى؟!»؛ (لَا تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغْلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ: فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اللّٰهِ، فَإِنَّ اللّٰهَ لَا يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ، وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللّٰهِ، فَمَا هَمُّكَ وَ شُغْلُكَ بِأَعْدَاءِ اللّٰهِ؟!) . بعيد نيست مخاطب امام عليه السلام فردى باشد كه پيوسته به دنبال گردآورى مال و ثروت و تأمين زندگى امروز و فرداى فرزندان خود بوده و به وظايف ديگر خويش اهميتى نمىداده است، لذا امام عليه السلام با اين تقسيم دوگانهاى كه بيان فرموده او را از اين كار بازمىدارد و به او توصيه مىكند كه بيش از حد در اين راه تلاش مكن و به فكر خويشتن و زندگى سراى ديگر نيز باش. روشن است كه از دو حال بيرون نيست: يا زن و فرزند انسان از دوستان خدا هستند و تكيه بر لطف پروردگار دارند و خدا هم آنها را محروم نمىسازد.
#حکمت_352
🔶 @Nahj_Et
✨ مولا امیرالمومنین علی علیه السلام:
🌾 ای مردم! به تربیت نفسهای خود بپردازید و آن را از آزمندی به عادتهایش باز دارید
📚 نهج البلاغه (صبحی صالح) ص۵۳۷، ص۵۳۸، ح ۳۵۹
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى جلوگيرى از حرص حريصان و دنياپرستى دنياپرستان كه علاقۀ
💠ادامه شرح حکمت۳۵۲
🔹قرآن مجيد مىفرمايد: «أَ لَيْسَ اَللّٰهُ بِكٰافٍ عَبْدَهُ» ؛ آيا خداوند براى (نجات و دفاع از) بندهاش كافى نيست؟!». در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» ؛ و هركس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مىكند، و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مىدهد؛ و هركس بر خدا توكّل كند، كفايت امرش را خواهد كرد (و كارش را سامان مىبخشد)». اگر همسر و فرزند انسان در صف دشمنان خدا باشند چرا انسان تمام وقت و فكر خود را صرف تأمين زندگى آيندۀ آنها كند؟ متأسفانه بسيارند كسانى كه به سبب عواطف افراطى حتى وسايل و ابزار گناه فرزندان خود را فراهم مىسازند و از اين طريق در گناه آنها شريك مىشوند و از آن بدتر اينكه گاه اين عواطف افراطى سبب مىشود كه در كسب مال نيز ملاحظۀ حلال و حرام نكنند و از هر راه ممكن به جمع مال بپردازند
#حکمت_352
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ چند خطر كه در انتظار انسانهاست هشدار مىدهد: نخست مىفرمايد: «گفتار انسانها نگهدارى مىشود»؛ (الأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ) . همانگونه كه قرآن مجيد مىفرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ * إِذْ يَتَلَقَّى اَلْمُتَلَقِّيٰانِ عَنِ اَلْيَمِينِ وَ عَنِ اَلشِّمٰالِ قَعِيدٌ * مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ؛ ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم، و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم! * (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشتۀ راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مىدارند. * انسان هيچ سخنى را بر زبان نمىآورد مگر اين كه فرشتهاى مراقب و آماده براى (ضبط) آن است!». در حديثى مىخوانيم: معاذ بن جبل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيد: چه چيز مىتواند مرا وارد بهشت كند و از دوزخ دور دارد؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله دستورى به او دادند و در آخر فرمودند: «إلّا أُخْبِرُكَ بِمِلاكِ ذٰلِكَ كُلِّهِ؛ آيا اساس و ريشۀ همۀ اينها را به تو بگويم؟» معاذ گفت: «آرى يا رسول اللّٰه» پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «كَفِّ عَلَيْكَ هٰذٰا وَأشارَ إلىٰ لِسانِهِ؛ اين را حفظ كن، و اشاره به زبان خود نمود». در دومين هشدار مىفرمايد: «باطن اشخاص آزموده خواهد شد»؛ (وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ) .
#حکمت_343
🔶 @Nahj_Et
🔹💠🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️نامه سیزدهم دو نفر از امیران لشگر
رعایت سلسله مراتب فرماندهی
من ، مالک اشتر پسر حارث را بر شما و سپاهیانی که تحت امر شما هستند، فرماندهی دادم.
گفته او را بشنوید،
و از فرمان او اطاعت کنید،
او را چونان زره و سپر نگهبان خود برگزینید، زیرا که مالک، نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود،
نه در آنجایی که شتاب لازم است کندی دارد، و نه آن جا که کندی پسندیده است شتاب می گیرد.
#نامه_13
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام با تعبير گويايى اشاره به بىارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انسان مىفرمايد: «آيا آزاد مردى پيدا نمىشود كه اين تهماندۀ غذا را به اهلش واگذارد؟ بدانيد وجود شما بهايى جز بهشت ندارد آن را به چيزى جز بهشت نفروشيد»؛ (أَ لَا حُرٌّ يَدَعُ هٰذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا). «لماظه» كه غالب شارحان نهجالبلاغه به ضم لام ذكر كردهاند و تنها بعضى به فتح لام نوشتهاند به معنى باقى ماندۀ غذا در دهان است كه انسان پس از فروبردن لقمه با زبان خود آن را از اطراف دهان جمع مىكند و فرو مىبرد و گاه زبانش را بر لبها مىكشد كه اگر چيزى از غذا مانده آن را نيز جمع كند، و اين تشبيه بسيار گويايى است كه امام عليه السلام درمورد بىارزش بودن مواهب مادى دنيا فرموده است. اشاره به اينكه اقوام زيادى به اين دنيا آمدهاند و از مواهب آن بهره بردهاند و غذاهاى آن را خوردهاند گويا تهماندۀ آن به شما رسيده است، اصل آن ارزشى نداشته تا چه رسد به تهماندۀ آن. تعبير به «حر» اشاره به اين دارد كه تنها آزادگان مىتوانند خود را از قيد و بند دنياى مادى رها سازند ولى آنها كه اسير شهوات و زرق و برقها هستند هرگز نمىتوانند بهآسانى خود را از عشق به دنيا رها سازند و براى رسيدن به آن دست به هر كارى مىزنند.
#حکمت_456
🔶 @Nahj_Et
💠🔹همان گونه كه در ترجمۀ اين كلام شريف آمد به گفتۀ سيّد رضى رحمه الله، اين سخن را امام عليه السلام هنگامى فرمود كه «دو نفر را كه از بيتالمال سرقت كرده بودند نزد آن حضرت آوردند؛ يكى غلامى بود مربوط به بيتالمال و ديگرى غلامى متعلق به مردم»؛ (رُوِيَ أَنَّهُ عليه السلام رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الآْخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ) . «عروض» - به گفتۀ لسان العرب - جمع عَرض به معناى متاع است، بنابراين «عُرُوضُ النّاس» يعنى غلامى كه از امتعه و دارايى مردم محسوب مىشده نه بيتالمال؛ ولى در بيشتر نسخ به جاى «عروض»، «عُرض» به معناى تودۀ مردم يا ساير مردم آمده است
#حکمت_271
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام با تعبير گويايى اشاره به بىارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انس
💠🔹تعبير «لاهلها» (براى اهل دنيا) اشاره به اين است كه افراد كوتهفكر و بىهمتى هستند كه گوهر گرانبهاى روح و جان انسانى را به متاعى قليل و مال و مقام بىارزش مىفروشند؛ دنيا را براى آنها واگذارند. شك نيست كه هرگز منظور امام عليه السلام ترك سعى و تلاش براى زندگانى آبرومندانه و كفاف و عفاف نيست چراكه بدون چنين زندگىاى انسان حريت و آزادى ندارد و ناچار مىشود تن به ذلت وابستگى به ديگران بدهد و همچنين جوامع فقير و نيازمند كه همواره وابسته و ذليل در چنگال ديگراناند بلكه منظور غرق شدن در مواهب مادى و فروختن شرافت انسانى خود براى بهدست آوردن مال و مقام دنياست
#حکمت_456
🔶 @Nahj_Et
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیههای امام علی (ع) برای روز #عیدقربان
🔻امام علی علیهالسلام:
وَ إِنَّ هذا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَالْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ، فَاَكْثِرُوا ذِكْرَاللّه ِ تَعالى وَاسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا اِلَيْهِ اِنَّهُ هُو التَّوّابُ الرَّحيمُ
❇️ اميرالمؤمنين علیهالسلام در خطبه روز عيد قربان فرمود:
... و حرمت امروز زياد و آرزوى بهرهورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است.
پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است.
📚 من لايحضره الفقيه، ج ۱، ۵۲۰
🔶 @Nahj_Et
🍃«لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّی أَحَقُّ بِهَا مِنْ غَیرِی وَ وَاللَّهِ لَأُسَلِّمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِینَ وَلَمْ یکُنْ فِیهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَی خَاصَّةً الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِکَ وَفَضْلِهِ وَزُهْداً فِیمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَزِبْرِجِهِ»
🌔همانا میدانید که سزاوارتر از دیگران به خلافت من هستم، سوگند به خدا به آنچه انجام دادهاید گردن مینهم تا هنگامی که اوضاع مسلمین رو براه باشد و از هم نپاشد، و جز من به دیگری ستم نشود و پاداش این گذشت و سکوت و فضیلت را از خدا انتظار دارم و از آن همه زر و زیوری که به دنبال آن حرکت میکنید، پرهیز میکنم.
#خطبه_73
🔶 @Nahj_Et