eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نماهنگ فوق العاده زیبا و احساسی «آشوبه این دل» 🎵شعر و نوای: کربلایی عبدالحسین شفیع پور حرف دل همه زائرا و جامونده‌های اربعین رو زده 🔸میترسم جابمونم از حرم، آشوبه این دل میگفتم که یقینا زائرم، اما چه حاصل؟!🔸 😭😭😭 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام : 🍊 بَعَثَ اللَّهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَي خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ فَدَعَاهُمْ بِلِسَانِ الصِّدْقِ إِلَي سَبِيلِ الْحَقِّ 🍋  فلسفه بعثت پیامبران : خداوند، پیامبران را برانگیخت و وحی را به آنان اختصاص داد، و پیامبران را حجت خود بر بندگان قرار داد، تا استدلالی یا جای عذری برای كسی باقی نماند، پس پیامبران انسانها را، با زبان راستگویی به راه حق فرا خواندند. 🔶 @Nahj_Et
202030_1512789950.mp3
2.49M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه سخنى را كه در حكمت 82 آمده بود به صورت جالب ديگرى بيان مى‌
💠🔹. ابن ابى‌الحديد در شرح اين سخن حكيمانه داستان جالبى از بوذرجمهر نقل مى‌كند كه زنى نزد او آمد و از مسئله‌اى سؤال كرد. بوذرجمهر گفت: نمى‌دانم. زن عصبانى شد. گفت: پادشاه هر سال آلاف و الوفى به تو مى‌دهد كه بگويى نمى‌دانم‌؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من مى‌دهد در برابر چيزهايى است كه مى‌دانم و اگر مى‌خواست در برابر آنچه نمى‌دانم چيزى به من بدهد تمام بيت‌المال او نيز كفايت نمى‌كرد (اشاره به اين‌كه مسائلى را كه ما نمى‌دانيم بسيار بيشتر از آن است كه مى‌دانيم). نيز از بعضى فضلا نقل مى‌كند كه اگر كسى در برابر چيزهايى كه نمى‌داند بگويد: نمى‌دانم، او را تعليم مى‌دهيم تا بداند و اگر بگويد: مى‌دانم، امتحانش مى‌كنيم تا بگويد نمى‌دانم (و رسوا شود). شبيه اين سخن را مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه از كتاب «الحكمة الخالده» نقل مى‌كند كه دانشمندى مى‌گفت: گفتن «لا أدرى» (نمى‌دانم) را ياد بگيريد، چرا كه اگر بگوييد نمى‌دانم به شما تعليم مى‌دهند تا بدانيد و اگر بگوييد مى‌دانم از شما سؤال مى‌كنند و نمى‌دانيد و رسوا مى‌شويد 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🍋 اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ 🍑 فلسفه حكومت اسلامی : خدایا تو می دانی كه جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنیا و ثروت نبود، بلكه می خواستیم نشانه های حق و دین تو را در جایگاه خویش باز گردانیم، و در سرزمینهای تو اصلاح را ظاهر كنیم، تا بندگان ستمدیده ات در امن و امان زندگی كنند، و قوانین و مقررات فراموش شده تو بار دیگر اجرا گردد. 🔶 @Nahj_Et
🦢 علی علیه السلام : 🥭 أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَي الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ الْمِعْزَي مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ 🥬 نكوهش كوفیان : ای مردم رنگارنگ، و دلهای پریشان و پراكنده، كه بدنهایشان حاضر و عقلهایشان از آنها غایب و دور است، من شما را به سوی حق می كشانم، اما چونان گوسفندانی كه از غرش شیر فرار كنند می گریزید، هیهات كه با شما بتوانم تاریكی را از چهره عدالت بزدایم، و كجی ها را كه در حق راه یافته راست نمایم. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹مرحوم سيّد رضى اين گفتار حكيمانۀ امير مؤمنان على عليه السلام را به توسط فرزندزادۀ گرامى‌اش امام باقر عليه السلام نقل كرده مى‌گويد: ابو جعفر محمد بن على الباقر عليهما السلام از آن حضرت چنين نقل كرده است كه فرمود: «در زمين دو امان و وسيلۀ نجات از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد»؛ (وَ حَكَى عَنْهُ‌ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْبَاقِرُ عليهما السلام أَنَّهُ‌ قَالَ‌ كَانَ‌ فِي الْأَرْضِ‌ أَمَانَانِ‌ مِنْ‌ عَذَابِ‌ اللَّهِ‌، وَ قَدْ رُفِعَ‌ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ‌ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ‌) . آنگاه امام عليه السلام به شرح اين دو بر اساس استنباطى كه از يكى از آيات قرآن مجيد كرده مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «اما امانى كه برداشته شد وجود رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد؛ ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده استغفار است، همان‌گونه كه خداوند متعال مى‌فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنها را عذاب نمى‌كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى‌كنند خداوند عذابشان نخواهد كرد»؛ (أَمَّا الْأَمَانُ‌ الَّذِي رُفِعَ‌ فَهُوَ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله، وَ أَمَّا الْأَمَانُ‌ الْبَاقِي فَالْاِسْتِغْفَارُ قَالَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى: وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ لِيُعَذِّبَهُمْ‌ وَ أَنْتَ‌ فِيهِمْ‌ وَ مٰا كٰانَ‌ اللّٰهُ‌ مُعَذِّبَهُمْ‌ وَ هُمْ‌ يَسْتَغْفِرُونَ‌) 🔶 @Nahj_Et
202030_439135008.mp3
1.78M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى‌كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»؛ (مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ اللَّهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ مَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ النَّاسِ‌، وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ أَمْرَ دُنْيَاهُ‌، وَ مَنْ‌ كَانَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ نَفْسِهِ‌ وَاعِظٌ كَانَ‌ عَلَيْهِ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ حَافِظٌ) . از بعضى از روايات استفاده مى‌شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه‌اى به يكديگر مى‌نوشتند غالباً از اين سه جملۀ حكيمانه، در نامۀ خود بهره مى‌گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند. 🔶 @Nahj_Et
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسیر اربعین 🔹نماهنگ «مسیر اربعین» بانوای حاج محمود کریمی 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در اينكه رابطه ميان نتيجه‌هاى سه‌گانه‌اى كه در اين كلمات حكمت‌آميز آمده و مقدمات آن، رابطه‌اى طبيعى و منطقى است يا روحانى و معنوى شارحان نهج‌البلاغه راه‌هاى مختلفى را پيموده‌اند؛ ولى مى‌توان گفت: هم رابطۀ الهى و معنوى است و هم رابطۀ منطقى. زيرا كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند؛ يعنى در برابر هر امرى قرار مى‌گيرد نخست نگاه كند كه رضاى خدا در چيست و آن را برگزيند، چنين كسى به يقين مشمول عنايات الهى قرار مى‌گيرد و خداوند رابطۀ او را با مردم سامان مى‌بخشد. اضافه بر اين اصلاح رابطۀ با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. كسى كه صدق و امانت و راستى پيشه كند به يقين مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امين مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌كنند و مشكلى با او نخواهند داشت. همچنين كسى كه امر آخرت خويش را اصلاح كند؛ يعنى اوامر الهى را اطاعت و نواهى او را ترك گويد مشمول لطف خداوند خواهد شد؛ خداوند كار دنياى او را نيز سامان مى‌دهد 🔶 @Nahj_Et