eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ تـلفـّظ كـلمـاتـى كـه ابـتـداى آنها ساكن باشد مشكل و يا غير ممكن است . براى سهولت و امكان پـذيـر
✨ همزه وصل در آغاز فعل و اسم و حرف مى آيد. در حروف : همزه (ال ) تعريف هميشه مفتوح مى باشد، مانند: الشَّمْس ، الْقَمَر كه خوانده مى شوند: اَلشَّمْس ، اَلْقَمَر در اسمها: هميشه مكسور مى باشد، مانند: ابْن ، اسْم كه خوانده مى شوند: اِبْن ، اِسْم در افـعـال : بـا تـوجـّه به دوّمين حرف بعد از همزه ، اگر مفتوح يا مكسور بود با كسره و اگر مضموم بود با ضمّه خوانده مى شود، مانند: افْتَحْ، اضْرِبْ، انْصُرْ كه خوانده مى شوند: اِفْتَحْ، اِضْرِبْ، اُنْصُرْ ✨🌺🍃 eitaa.com/Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ همزه وصل در آغاز فعل و اسم و حرف مى آيد. در حروف : همزه (ال ) تعريف هميشه مفتوح مى باشد، مانند
در بـعـضـى از قـرآنها براى راهنمايى قارى ، روى الف همزه قطع ، همزه (اء) و روى الف همزه وصل ، صاد كوچكى (ا) قرار داده اند؛ مانند (اءَتَى اءَمْرُ اللّهِ) در بـعـضـى از قـرآنـهـاى ديـگـر الف هـمـزه قـطـع را بـا حـركـت و عـلامـت مـربوطه و الف همزه وصل را بدون علامت نوشته اند، مانند: (اَتى اَمْرُ اللّهِ) O تـمـريـن : كـلمـه هـايـى را كـه داراى هـمـزه وصـل اسـت ، يـك بـار بـا كـلمـه قبل و بار ديگر بطور جداگانه بخوانيد. وَاسـْتـَكـْبـَرَ ـ وَالْقـَمـَرِ ـ فـَاسـْتَشْهِدُوا ـ هُوَالْهُدى ـ فَارْزُقُوهُمْ ـ وَاتَّقُوهُ ـ وَابْتَلُوا الْيَتامى ـ فـَاسـْتـَفـْتـِهـِمْ ـ فـَقـَدِ افـْتَرى ـ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا ـ قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ـ وَ لا تُخْسِرُوا الْميزانَ ـ وَاكْسُوهُمْ ـ اَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ ـ وَاخْشَوْنِ ـ مِنَ الْكِتابِ 1 ـ تجويد را تعريف كرده و فايده آن را بنويسيد. 2 ـ الف بر چند قسم است ؟ براى هر يك مثالى بزنيد. 3 ـ فرق ميان همزه قطع با وصل چيست ؟ مثال بزنيد. 4 ـ چـگـونـگـى خـوانـدن هـمـزه وصـل در ابـتـداى كـلمـه هـا را بـا ذكـر مثال توضيح دهيد. 5 ـ بيست كلمه از قرآن انتخاب كنيد كه همزه وصل آن مكسور خوانده شود. پایان درس۱ ✨🌺🍃 eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🔷 تجوید/ پایان درس ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : آثار محبت خداوند! 👤 حجت‌الاسلام‌سعیدی 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح حکمت ۱۳ 🌻راه تداوم نعمت ها: امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیز به نکته دیگرى درباره آث
✨ ✅ادامه شرح و تفسیر حکمت ۱۳ در اینجا دو سؤال باقى مى ماند: 1⃣نخست این که حقیقت شکر چیست؟ شکر سه مرحله دارد: 🔹مرحله قلبى که انسان از نعمت هاى خدا خشنود و راضى و سپاسگزار باشد و 🔹مرحله زبانى که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جارى سازد; ولى از همه مهم تر 🔹مرحله عملى شکر است و آن به طور شفاف این است که از نعمت هاى الهى درست بهره بردارى کند و اهداف این مواهب را در نظر گیرد و به سوى آن اهداف حرکت کند; اگر خدا عقلى براى درک نیک و بد به او داده از این عقل در مسیر شیطنت استفاده نکند و اگر او را مشمول موهبت آزادى کرده از این آزادى براى پیشرفت و تکامل بهره گیرد نه در مسیر بى بند و بارى و گناه و فساد 🌺 همچنین در مورد اعضاى بدن که هر کدام موهبتى عظیم است و در مورد مال و ثروت و فرزند و همسر. بسیارند کسانى که شکر قلبى و زبانى دارند; ولى در مرحله شکر عملى مقصرند. اگر در مفهوم شکر به آن گونه که در بالا گفته شد دقت کنیم فلسفه آن نیز روشن مى شود، زیرا این مواهب مال ما نیست، از سوى دیگرى است و آن را براى اهداف خاصى آفریده و اگر در غیر آن اهداف به کار گرفته شود خیانت در آن نعمت است. 🍃از اینجا پاسخ سؤال دیگرى نیز روشن مى شود که خدا چه نیازى به تشکر و سپاسگزارى ما دارد. ممکن است انسان ها با سپاسگزارى تشویق شوند و آرامش روحى پیدا کنند. خدا که نیازى به اینها ندارد. ولى از آنچه در بالا گفته شد فهمیدیم که سخن از نیاز خدا در میان نیست; سخن از نیاز من است که اگر نعمت ها و مواهب الهى را که براى اهداف خاصى است در غیر آن به کار گیرم طبیعى است که از آن محروم خواهم شد، زیرا خداوند حکیم است و حکیم این مواهب را به افراد لایق و وظیفه شناس مى دهد. اضافه بر این کسانى که نعمت هاى الهى را ضایع مى کنند و در غیر اهداف آن مصرف مى نمایند در واقع اهانتى به ساحت قدس پروردگار کرده اند و از این جهت درخور عقوبتى هستند.(6) 📚پی نوشت: (1). «أطراف» جمع «طَرَف» در اینجا به معناى آغاز هر چیزى است به قرینه «اَقْصاها» که در جمله بعد آمده، و به معناى انتهاى چیزى است. (2). ابراهیم، آیه 7. (3). سبأ، آیه 15. (4). سبأ، آیه 17. (5). بحارالانوار، ج 68، ص 41، ح 31. (6). سند گفتار حکیمانه: پیش از مرحوم سیّد رضى ابوعثمان جاحظ عین همین عبارت را در کلمات خود آورده و بعید نیست که سیّد رضى از او روایت کرده باشد و از کسانى که بعد از مرحوم سیّد رضى بوده اند جماعتى آن را در کتاب هاى خود آورده اند از جمله قاضى قضاعى در دستور معالم الحکم و آمدى در غررالحکم و زمخشرى در ربیع الابرار. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 15). در کتاب تمام نهج البلاغه این سخن حکمت آمیز در لا به لاى دستورى که امام(علیه السلام) به یارانش درباره آداب دین و دنیا تعلیم داده آمده است. (تمام نهج البلاغه، ص 719).   کانال @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی خانواده قرآنی.mp3
3.36M
🎙ویژگی‌های یک خانواده قرآنی 🔹استاد ‌رفیعی 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
. با سلام و عرض ادب خدمت شما اعضای بزرگوار کانال خدا قوت و شب زیباتون بخیر لطفا پیشنهادات و انتقادات خودتون رو به آیدی درج شده در توضیحات کانال بفرستید با تشکر فراوان از همه شما عزیزان لطفا اگر براتون امکان داره همراه ما باشید.و کانال رو ترک نکنید. ممنون از حضورتون🌺 .
هدایت شده از  تبلیغات
✨ کانال‌ رهپویان‌‌بصیرت‌‌🌹🍃 #مذهبی‌سیاسی‌اجتماعی‌‌دفاع‌مقدس 🇮🇷 eitaa.com/joinchat/1606811666C1946478e27 ✅منتظر همراهی شما دوستان ولایی هستیم🌺