eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 ﺩﻋﺎﻱ ﻓﺮﺝ 💚 بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ 💛 دعای سلامتی 💛 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا
#دلیل_دچار_شدن_به_تردید ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: دلیل عقب‌ماندگی ما آن است که اموال شبهه‌ناک مصرف می‌کنیم. و مال شبهه‌ناک، ایجاد تردید و #شبهه می‌کند! 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۸۲
نواهنگ راه رسیدن به خدا.mp3
2.84M
🎤 استاد مسعود عالی 👈موضوع : راه رسیدن به خدا‼️ 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید. ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
❓شب اول قبر برای کسی که دفن نشده چگونه است؟ 🌺🌺امام سجاد(ع): همانا، قبر، باغى از باغهاى بهشت، یا گودالى از گودالهاى دوزخ است. 👈بحارالانوار،ج6،ص214 📖 بر اساس آیات و روایات،روح انسان پس از مرگ وارد بدن برزخی میشود که شبیه بدن دنیوی است اما فاقد ماده و جرم است. عالم قبر نیز بمعنای قبرخاکی نیست بلکه به معنای قبر برزخی است. 😱😱عذاب قبر، فشارقبر، سوال قبر و...همه مربوط به قبر برزخی و بدن برزخی هستند و فرقی نمیکند بدن مادی به خاک سپرده شده باشد یا خیر.✅
💞❓آیا زن و شوهر در آخرت هم میتوانند با هم زندگی کنند؟ 💞💞زنان ومردانى که در دنیا همسر یکدیگرند،اگر هر دو با ایمان باشند در آنجا نیز به هم ملحق میشوند و دربهترین شرایط زندگى میکنند وحتى بیان شده که مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است.💞💞 📖🌺در روایات آمده که اگر همسر زن،اهل بهشت بود، او را اختیار میکند والا یک مرد ازمیان مردان بهشتى بر می گزیند.🌺
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌴 روز شمار فاطمیه سلام الله علیها جریان حمله به نقل از حضرت فاطمه(س) :👇 ✅حضرت فاطمه(س)، خود با وضع
🌴 روز شمار فاطمیه سلام الله علیها 《اَلسَّلامُ عَلَی اَوَّلِ شَهیِدِِ مِن آلِ مُحَمَّدِِ(ص)، یَا مُحسِنَ بنَ عَلیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ(ع)》🔷🔹 ✅اولین شهید از خاندان آل محمد(ع) حضرت محسن بن علی(ع) است. امام صادق(ع) می فرماید : 📋《أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع)》 ♦️اولین جنایتی که در دادگاه عدل قیامت بررسی می گردد، کشته شدن محسن فرزند علی(ع) است.(۱) ابن قولویه آورده است که؛ شبی که حضرت رسول اکرم(ص) را به سفر معراج بردند، از ایشان خواسته شد تا در مورد سه امتحان الهی صبر پیشه کند. مورد سوم این بود که؛ 📋《..وَ أَمَّا ابْنَتُکَ فَتُظْلَمُ وَ تُضْرَبُ وَ هِیَ حَامِلٌ وَ یُدْخَلُ عَلَیْهَا وَ عَلَى حَرِیمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَیْرِ إِذْنٍ ثُمَّ یَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِی بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِکَ الضَّرْبِ》 ♦️امّا دخترت، به او ستم روا می‌شود، در حالی که او طفلی در رحم دارد، او را کتک می‌زنند و بدون اجازه، وارد خانه و حریم خصوصی‌اش می شوند، سپس خوار می‌شود و کسی را برای دفاع از خود نمی‌یابد و به خاطر آن ضربت، فرزندش را سقط می‌کند و به شهادت می‌رسد.(۲) و در روایتی نیز آمده است؛ 📋《وَ کَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَکَزَهَا بِنَعْلِ السَّیْفِ بِأَمْرِهِ، فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً..》 ♦️علّت شهادت فاطمه(ع)، این بود که قنفذ غلام عُمر به دستور او، با قبضه‌ی شمشیر، به ایشان ضربتی زد که بر اثر آن، محسن(ع) را سقط شد.(۳) مفضل بن عمر می گوید : روزی امام صادق(ع) حوادث بعد از رحلت رسول اکرم(ع) و ماجرای هجوم به خانه امیرالمومنین(ع) و شهادت حضرت محسن بن علی(ع) را به یاد می‌آوردند و برای ما شرح می دادند، و در آخر؛ 📋《فَبَکَى الصَّادِقُ(ع) حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْیَتُهُ بِالدُّمُوعِ ثُمَّ قَالَ :》 ♦️امام(ع) آنقدر گریست که محاسن مبارکشان از گریه، تَر گشت. و سپس فرمودند : 📋《لَا قَرَّت عَیْنٌ لَا تَبْکِی عِنْدَ هَذَا الذِّکْرِ》 ♦️روشن مباد آن چشمی که در این مصیبت نگرید.(۴) در جریان هجوم مهاجمین به خانه امام علی(ع) آمده است که؛ مهاجمین هیزم جمع کردند و درب خانه را به آتش کشیدند. با شعله ور شدن هیزم ها، آتش به در خانه سرایت کرد و دود وارد خانه شد. در حالی که حضرت زهرا(س) پشت در نشسته بود! در این حال، قنفذ سعی می کرد در را باز کند تا همگی به داخل خانه هجوم بیاورند. حضرت زهرا(س) برخاست و دو دست خود را بر دو طرف چهار چوب در گذاشت و با تمام بدن خود مانع باز کردن در شد. کم کم آتش به سوی در خانه رسید، در حالی که شعله می کشید و حرارت آن بر بدن و صورت حضرت زهرا(س) می خورد. حضرت فاطمه زهرا(س) خود، در این باره می فرماید : 📋《وَ رَکَلَ البَابَ بِرِجلِهِ فَرَدَّهُ عَلَیَّ، وَ أَنَا حَامِلٌ فَسَقَطتُ لِوَجهِی وَ النَّارُ تَسعَرُ وَ تَسفَعُ وَجهِی》 ♦️در این لحظه، عمر با پایش به درب لگد زد و درب را به روی من به عقب فشار داد و باز کرد، در جالی که من حامله بودم، پس با صورت بر زمین افتادم، در حالی که آتش شعله ور بود و حرارتش صورتم را می سوزاند.(۵) بدین ترتیب مهاجمین وارد خانه شدند. زهرای مرضیه(س) در حالی که حامله بود، محسن ایشان به خاطر این ضربات و لطمات سقط شد. خصیبی در کتاب خود می نویسد : 📋 《قَدْ جَاءَهَا الْمَخَاضُ مِنَ الرَّفْسَةِ وَ رَدِّ الْبَابِ فَسَقَطَتْ مُحَسِّناً عَلَيْهِ قَتِيلًا》 ♦️پس درد زایمان با این کوبیدن ها و افتادن درب، بر زهرای مرضیه(ع) غلبه کرد، و محسن(ع) درحالی که شهید شده بود، سقط شد. در این هنگام امام علی(ع) این صحنه را دید و به فضه فرمود : 📋《فَوَارِيهِ بِقَعْرِ الْبَيْتِ فَإِنَّهُ لَاحِقٌ بِجَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)》 ♦️او را به انتهای خانه ببر و دفن کن که او به جدّ خود رسول اکرم(ص) ملحق شده است.(۶) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : غنچه پرپر گشته بود و گل جدا افتاده بود  پشت در جان علی مرتضی افتاده بود  دست مولا بسته و بیت ولایت سوخته  آیه ای از سوره ی کوثر جدا افتاده بود  دست قنفذ رفت بالا بازوی زهرا شکست  پای دشمن باز شد زهرا ز پا افتاده بود  کاش ای آتش بسوزی در شرار قهر حق  هرم تو بر صورت زهرا چرا افتاده بود  مادر مظلومه می‌پیچید پشت در به خود  دختر معصومه زیر دست و پا افتاده بود  غیر زهرا غیر محسن غیر آتش غیر در  کس نمی‌داند که پشت در چه ها افتاده بود  👤سازگار 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۲۸، ص۶۴ ۲)کامل الزیارات ابن قولویه، ص۳۳۲ ۳)دلائل الامامه طبری شیعی، ص۱۳۴ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۲۳ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۳۴۹ ۶)هدایه الکبری خصیبی، ص۴۰۸   ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌انسانی که دعوت پیامبران به او نرسیده و در نقاط دور دست ، سکونت دارد ، چه باید بکند⁉️ 🔆خداوند سبحان فرموده : [ لایُکَلّفُ اللهُ نفسا اِلّا وُسعَها ] ؛ خداوند هیچ کس را ، جز به مقدار توانش تکلیف نمی کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : سه نکته شنیدنی ؛ فرار از ملک خداوند ، تکریم اسماء الهی و نقش نگین انگشتر حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام 👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_سعیدی ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری 🎥 سخنرانی حاج آقا قرائتی: ✍موضوع: «مرگ بر آمریکا سیاسی نیست، قرآنی است» ✅‌‌کانال استاد قرائتی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ هر وقت به کارها گیری افتاد که سخت بود تا آن مشکل حل شود، توسل کنید به اهل بیت و بعد هم به شهدا ✔️ شهدا با دادن جانشان عزیز دردانه خدا شدند ... این فرصت رو از دست ندهید، فقط چند قطره اشک گوشه یک گلزار شهدا معجزه می‌کند. شهدا امامزادگان عشق اند #پست_سفارشی_برای_یک_دوست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال ۷۱۲. نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ ✅جواب: به چند صورت می توان آن را بجا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. البته هنگام تجزیه سوره، لازم نیست یک آیه کامل بخواند بلکه می‌تواند یک آیه (غیر از بسم‌الله) را نیز به دو قسمت تجزیه نماید. صورت سوم: یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد. صورت چهارم: سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند @Estefaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
💠 #رهبر_انقلاب :علیه ما یک جنگ نرم بسیار حساب‌ شده ‌‌ای در جريان است. هدف این جنگ استحاله‌ی جمهوری اسلامی است. هيچ اصراری نيست اسم جمهوری اسلامی عوض بشود، صورت را حرفی ندارند حفظ كنند، سيرت و باطن را از بين مي‌برند. ۹۴/۷/۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آقا مگه در اسلام، نیست؟ مگه قرآن نمیگه "لا اِکراهَ فی الدّین" پس چرا کسی که از دین خارج بشه رو میکشن؟ ♥️ : ⚘ @Nahjolbalaghe2
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: ⛔️ نباید تسلیم کنوانسیون‌های بین‌المللی شویم ◽️ اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم. ◽️ سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی‌ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوییم. ◽️ آنها بر اساس نفس خود برای بشر برنامه‌ریزی می‌کنند، آنها انسان را نشناختند و خیال می‌کنند که انسان بعد از مرگ می‌پوسد و تمام می‌شود. ❇️ خط مشی مادر است که کودک را بهشتی می‌کند! تدر رحم مادر بحث از انتقال از نفس مادر به نفس کودک است. بعد هم که به مدت دو سال دوران شیرخوارگی نوزاد است، این مدت تقریبا 30 ماهه دوره کودک توسط مادر است لذا فرمودند «الجنة تحت اقدام الأمّهات». ➖ غربی‌ها هرگز نمی‌توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود است، لذا تنها و تنها در محدوده زندگی مادی و بر اساس میل و هوس خود تصمیم می گیرند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ ال
✨ ✨ ✨ ✨فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (40) /قصص 🍃پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است. 🔷در اين آيه فرعون و لشكرش به چيز بى ارزشى كه از زمين برگرفته وبه دريا پرتاب شود، تشبيه شده اند. اين تحقير براى آن است كه تمام قدرت ها در برابرقدرت وقهر الهى ناچيزند. «نَبذ»، يعنى دورانداختن اشياى بى ارزش و بى مقدار است. 🔹- كيفرهاى الهى، اختصاص به آخرت ندارد. (فرعون در همين دنيا غرق شد) «فاخذناه» 🔹- ياران فرد ستمكار، در سرنوشت او سهيم و شريكند. «فاخذناه و جنوده» 🔹- سرانجام مستكبران، ذلّت و قهر است. «فنبذناهم» 🔹- براى ريشه كنى فساد، بايد هر چيزى كه آلوده باشد از بين برود. «فنبذناهم فى اليمّ» 🔹- به حوادث تاريخى به ديده ى عبرت بنگريم. «فانظر» 🔹- ستمگران، سرنوشت مشتركى دارند. «عاقبة الظالمين» (به جاى عاقبت فرعون فرمود: عاقبت همه ستمگران چنين است) 🔹- مهم عاقبت كار است، نه جلوه هاى زودگذر آن. «فانظر... عاقبة الظالمين» 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌿 ✅شرح نامه ۱۵ (مکارم شیرازی) 🔹از دعاهاى امام(عليه السلام) است که همواره به هنگام روبه رو شدن با
▫️ ✅ادامه شرح نامه ۱۵ اشاره به اينکه اينها همان کينه هاى عصر جاهليّت و زمان پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) است که در زمان پيروزى آن حضرت همه را مخفى داشتند و به ظاهر مسلمان شدند ولى کينه و عداوت را در دل پنهان مى کردند و اين منافقان بعد از زمان حيات پيامبر(صلى الله عليه وآله) زمينه را براى آشکار ساختن آن کينه ها مناسب ديدند. 🔻چه کسى انکار مى کند که معاويه، فرزند دشمن شماره يک پيغمبر(صلى الله عليه وآله) ابوسفيان و هند معروف به جگرخوار است و هم دستان او گروهى از منافقان و دشمنان اسلام در عصر ظهور اسلام و يا فرزندان آنها بودند و احقاد بدريّه و حنينيّه و غير آن را در برابر امام(عليه السلام) بروز دادند. 🔹اين درسى است براى اصحاب و يارانش تا بدانند با چه کسى مى جنگند و براى چه جهاد مى کنند. آن گاه در پايان اين دعا بار ديگر دست توسّل را به دامان لطف پروردگار زده، با تعبيرى که از صفاى دل و نورانيّت باطن و محبّت به همه کس حتى به دشمن حکايت مى کند عرضه مى دارد: 💔 «خداوندا! شکايت خود را به سوى تو مى آوريم که پيامبرمان از ميان ما رفته، دشمنان ما فراوان گشته و خواسته ها و اهدافمان مختلف و متشتّت شده است. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حق داورى کن (و درهاى پيروزى، صلح و عدالت را به روى ما بگشا) که تو بهترين داورى کنندگانى»; 🍃(اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَيْکَ غَيْبَةَ نَبِيِّنَا، وَکَثْرَةَ عَدُوِّنَا، وَتَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا (رَبَّنَا افْتَحْ(9) بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ)(10)). 🔹اين تعبيرات بيانگر نهايت لطف و محبّت امام(عليه السلام) حتى نسبت به دشمنان فريب خورده و گمراه اوست تعبير به «قَوْمِنا» و تعبير به (داورى کن) به جاى (پيروز نما) و تعبيراتى که با صيغه جمع بيان شده «غَيْبَةَ نَبِيِّنَا، وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا» همه نشان مى دهد که هدف نهايى امام(عليه السلام) آن است که آنها به سوى حق باز گردند و با ساير مسلمانان دست به دست هم دهند و در برابر دشمنان بايستند. 📚پی نوشت: 1 . سند دعا: اين دعا را قبل از مرحوم سيّد رضى، جمع ديگر از معاريف در کتاب هاى خود نقل کرده اند از جمله نصر بن مزاحم در کتاب صفين آن را با چهار سند از امام(عليه السلام) نقل کرده است که اضافات قابل ملاحظه اى بر آنچه مرحوم سيّد رضى آورده است دارد. مرحوم شيخ مفيد نيز آن را در کتاب النصرة ذکر کرده و مى فرمايد: امام(عليه السلام) اين دعا را روز جنگ جمل مى خواند. در کتاب صفين عبد العزيز بن يحيى الجلّودى نيز مطابق نقل مرحوم علاّمه مجلسى آمده است. (و سيّد بن طاووس آن را در مهج الدعوات ذکر کرده است). در روايات بالا گاه اشاره به جنگ جمل و گاه اشاره به جنگ صفين و يوم الهرير شده و از بعضى استفاده مى شود که امام(عليه السلام) هر زمان به سوى ميدان جنگ حرکت مى کرد اين دعا را قرائت مى فرمود (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 220). 2 . «افضت» از ريشه «افضاء» و «فضا» گرفته شده و به معناى وصول به چيزى است، گويى در فضاى او وارد شده است. 3 . «شخصت» از ريشه «شخوص» به معناى خيره شدن چشم است به چيزى به گونه اى که پلک را باز و بسته نکند. 4 . «انضيت» از ريشه «انضاء» به معناى لاغر و نحيف کردن بدن انسان يا حيوان است و به معناى فرسوده و رنجور ساختن نيز آمده است. 5 . توبه، آيات 120 و 121. 6 . «جاشت» از ريشه «جيش» بر وزن «عيش» به معناى جوشيدن و به غليان آمدن است. اين واژه در غليان ظاهرى اشيا و يا غليان معنوى و درونى; مانند غليان غم و غصه در درون سينه ها اطلاق مى شود. 7 . «مراجل» جمع «مرجل» بر وزن «منبر» به معناى ديگ است. 8 . «اضغان» جمع «ضغن» به معناى کينه است. 9 . «افتح» از ريشه «فتح» گاه به معناى پيروزى و گاه به معناى گشودن و گاه به معناى داورى کردن است که همه آنها به نوعى گشودن محسوب مى شود. 10 . اعراف، آيه 89 .   ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا