قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه شرح خطبه ۱بخش۱۱ 🔹8ـ ويژگى ديگر اين که: «مجملات قرآن با بيان رسول الله تفسير شده و غوامض آ
🔸
✅ادامه شرح خطبه ۱بخش۱۱
خواندن مقدارى از آن مورد تأکيد است و خواندن بيش از آن به اختيار مردم گذارده شده است که هر کس بتواند بيشتر بخواند (آيات آخر سوره مزّمل به خوبى به اين معنا اشاره مى کند).
🍃نقطه مقابل اين گونه احکام، احکامى است که الزامى است و کم و زياد ندارد مانند روزه ماه رمضان که همه مکلّفان بايد آن را در يک ماه معيّن انجام دهند و کم و زياد در روزه واجب، نيست (سوره بقره، آيات 183 تا 185).
🔷نکته ها:
♦️1ـ جامعيّت قرآن
نخستين چيزى که در اين فراز از کلام امام(عليه السلام) به چشم مى خورد مسأله جامعيّت قرآن مجيد و يا به تعبير ديگر مسأله اعجاز قرآن از نظر محتواست; زيرا در اين چهارده نکته اى که امام(عليه السلام) درباره قرآن مجيد به آن اشاره فرموده، به قسمت عمده ريزه کاريهاى قرآن و تنوّع محتواى آن در تمام زمينه ها و در مسير پاسخگويى به نيازهاى انسان، از نظر اعتقادات و مسائل عملى و اخلاقى و واجبات و محرّمات و رابطه ميان قرآن و سنّت و احکام ثابت و موقّت و عام و خاص و مطلق و مقيد و ناسخ و منسوخ، پرداخته است و دقّت در آنها نشان مى دهد که تا چه حد محتواى قرآن حساب شده و منطبق بر نيازهاى انسانهاست.
🌿اين محتواى دقيق و عميق و متنوّع و جامع ـ چنان که در بحث اعجاز قرآن گفته ايم ـ يکى از ابعاد معجزه بودن قرآن مجيد است.
🔹چگونه باور مى شود انسان درس نخوانده اى از يک محيط تاريک جاهلى برخيزد و بدون استمداد از سرچشمه فيّاض وحى و تنها به اتّکاى فکر خودش، چنين کتابى عرضه بدارد، کتابى که مملوّ از درسهاى عبرت و مثلهاى زيبا و گويا و احکام جامع و معارف عميق است.
جالب اين که امام(عليه السلام) در اين بيان کوتاهش گويى به يک دوره اصول فقه اشاره مى فرمايد و مطالب گسترده اى را که امروز در علم اصول، بعد از قرنها تکامل يافته، فهرست وار مورد اشاره قرار مى دهد و مسائل مربوط به حلال و حرام، ناسخ و منسوخ، رخصت و عزيمت، خاص و عام، مطلق و مقيّد، محکم و متشابه، مجمل و مبيّن، موقّت و غير موقّت و واجب و مستحب مؤکّد و مستحب غير مؤکّد، همه را از هم تفکيک کرده و با اشاره گذرايى توجّه همه را به طور اجمال به سوى آن جلب مى کند.
🍃2ـ علم قرآن نزد کيست؟
از تعبيرات بالا استفاده مى شود که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) موظّف است پاره اى از مجملات کتاب الله يا غوامض آن را تغيير و تبيين کند تا ابهامى براى هيچ کس باقى نماند، به همين دليل قرآن مجيد مى فرمايد: «ما آتيکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ; آنچه را پيامبر براى شما بياورد آن را محکم بگيريد».(25) ممکن است براى بعضى اين سؤال پيش آيد که چرا قرآن نياز به تفسير مجمل و تبيين پيچيدگى داشته باشد در حالى که براى فهم عموم و هدايت همگان نازل شده است؟
🔷در پاسخ اين سؤال بايد به دو نکته توجّه داشت:
🔹نخست اين که قرآن مجيد که دربردارنده قانون اساسى اسلام است، نمى تواند تمام جزئيات را در ظاهر تعبيراتش بيان کند، اصول مسائل را القا مى کند و شرح و تبيين آن بر عهده پيامبر است. مثلا حکم وجوب نماز و حج و روزه و کمى از کلّيات آنها در قرآن مجيد وارد شده و مى دانيم که اين عبادات، شرايط و اجزا و موانع و فروع زيادى دارد که شرح هر يک از آنها در خور کتابى است و همچنين در مسائل مربوط به معاملات و قضا و شهادات و حدود و به طور کلّى سياسات اسلامى، که همه آگاهان مى دانند شرح و تبيين همه اينها از حوصله يک يا چند کتاب بيرون است.
🔹ثانياً: نياز مردم به پيامبر براى تبيين پيچيدگيها و تفسير مجملات، سبب ارتباط آنها با سنّت رسول الله مى شود، همان ارتباطى که آنها را در همه زمينه ها هادى و راهگشاست و به تعبير ديگر قرآن همانند کتابى است که شاگردان، احساس مى کنند براى فهم آن در پاره اى از قسمتها نياز به معلّم دارند و پيوند آنها با معلّم، حقايق زياد ديگرى را نيز براى آنها روشن مى سازد.
🔸حال سؤال در اين است که آيا پس از رسول خدا، اين معلّم الهى همچنان در ميان مسلمانان وجود دارد يا نه؟ بدون شک بايد وجود داشته باشد و گرنه مشکلات، باقى مى ماند. و اين جاست که ما معتقديم در هر عصر و زمان امام معصومى وجود دارد که علم قرآن نزد اوست و او همان کسى است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در روايت متواتر ثقلين از او به عنوان «عترت» ياد کرده و پيوندش را با قرآن تا دامنه قيامت ناگسستنى دانسته است و فرموده: «اِنّى تارِک فيکُمُ الثَّقَلَيْنِ کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتى ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهما لَنْ تَضِلُّوا وَ اِنَّهُما لَنْ يَفْتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ».(26 )
🌱ادامه دارد...
⚘
@Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✅شرح خطبه ۱۷ قسمت اول /بنیادمجازی کانال #قرآنونهجالبلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2 #شرحوتفس
✅شرح خطبه ۱۷ قسمت اول ☝️
✅شرح قسمت دوم 👇
شرح_صوتی_خطبه_۱۷_جلسه_۲.mp3
9.37M
✅شرح خطبه ۱۷
قسمت دوم
/بنیادمجازی
کانال #قرآنونهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
📌 مناسبت: ۹دی
🌀عنوان: «سوء تفاهم بر سر عقلانیت و انقلابیگری»
🔰 معرفی بحث:
🔻آیا این جناحبندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! مثلاً گفته میشود که یک جناح، ارزشیتر یا آرمانگراتر هستند و جناح دیگر، واقعبینتر و عقلانیتر هستند. دعوا از همینجا شکل میگیرد!
🔻 اصلاً «ارزش» یعنی چه؟! چرا به انقلابیها میگویند «نیروهای ارزشی»؟! «ارزش» به آن معنایی که برخی از فیلسوفان غربی میگویند، در مقابلِ عقلانیت قرار دارد. این مفهوم را ساختند و به دینداران نسبت دادند تا در مقابلش بگویند «ما واقعبین و عقلانی هستیم» درحالیکه دین، یک امر بهشدت عقلانی است؛ هم بهمعنای جلب منفعت فردی و گروهی و هم بهمعنای جلب منافع عالی انسانی و منافع اخروی.
🔻حقیقت دین چیزی جز منفعتطلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که حضرت امام(ره) غیرعقلانی و به تعبیر اینها صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقعبینی عمل کرده باشد! نهفقط امام(ره)، بلکه در کل قرآن و تاریخ معصومین هم چنین نمونهای نمیتوانید پیدا کنید!
🔻دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «تعقل و توهم» است. یک طرفِ این دو قطبی اصیل، غربگرایی است که ناشی از توهم است و طرف دیگرش، مقاومت و استقلالطلبی است که ناشی از تعقل است.
🔻دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای عقلانیت و توهم است؛ از همان روز اول تا حالا! اختلاف بنیصدر با انقلابیها چه بود؟ بنیصدر متوهم بود و میگفت: «زمین میدهیم، زمان میگیریم!»
🔻امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری(یعنی نمایندۀ مذاکرهکنندۀ خودش با معاویه) نامه نوشت ولی در این نامه، او را به «ارزشها» دعوت نکرد، بلکه فرمود: عقل و تجربه را زیر پا نگذار. هرکسی عقل و تجربه را زیر پا بگذارد شقیّ است! (نهجالبلاغه/نامه ۷۸)
🔻مشکل این است که دیکتاتورهای رسانهایِ جناحی، نمیگذارند گفتگوی درست صورت بگیرد! لذا طی این چهلسال، انقلاب «غیرعقلانی» ترجمه شده است! درحالیکه انقلابی یعنی کسی که پدیدهها را عقلانی محاسبه میکند و مقدار اصرارش برای یک بایدِ عقلانی، بهاندازۀ مقدار اهمیت و تأثیر آن است.
🔻 ولایتمداری هم، نه یک ارزش، بلکه یک واقعیت پُرمنفعت برای جامعه است. طبق بیان اهلبیت(ع) بدون ولایت، کار جامعه سامان پیدا نمیکند. شما اگر ولایت را بهعنوان یک ساز و کار برای ادارۀ جامعه و بهعنوان مُدلی که پارادُکس دموکراسی را حل کرده، بیان کنید، خیلیها راحتتر میپذیرند.
🔻 اینکه 9دی نام «بصیرت» به خودش گرفته است، شاید یک معنای آن عقلانیت باشد. 9دی هم در واقع یک برخورد عقلانی با یک پدیدۀ اجتماعی بود. اساساً انقلابیگری یعنی عقلانیت! هرکسی پای عقل بایستد و واقعبینانه برخورد کند، او انقلابی است.
🔻 چه کسی انقلابیتر است؟ هرکسی که عاقلتر و واقعبینتر باشد. ما چرا آقا را بهعنوان رهبر انقلاب قبول داریم؟ چون رهنمودهای عاقلانه و واقعبینانه داده است. ما هرچه موضعگیری از ایشان دیدهایم، عاقلانه بوده است.
🎙✍️صوت و متن:
📎 Panahian.ir/post/5232
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : مادر بتها ، بت نفس شماست
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_فرحزاد
⚘
@Nahjolbalaghe2
♨️برای چه به مجلس ميروی❓
💢آن کسی که میخواهد در #انتخابات شرکت کند و کاندیدا میشود، آن کسی که کاندیدا میکند کسی را، آن کسی را که فعالیت انتخاباتی میکند، آن کسی که تبلیغ میکند برای خودش یا برای غیر، این آزمایشاش همان جاست.
🔹اگر برای رسیدن به #مجلس است، دلت میخواهد مجلس بروی و میگویی مجلس یک مقامی است، شما تبلیغ برای خودت میکنی که همان تبلیغ برای #شیطان است. و اگر تبلیغ میکنی که بروی خدمت بکنی، من چون میتوانم خدمت بکنم چرا کنار باشم، بروم خدمت بکنم، این شخص چون لایق است چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این طور باشد این برای خداست.
📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ بهمن ۱۳۶۲
⚘
@Nahjolbalaghe2
◾️ نقشه کفار برای مغلوب ساختن کشورهای مستضعف و محروم!
حضرت آیت الله بهجت
خدا میداند که از کارهای مهم ممالک کفر این است که بنشینند و برای مغلوب ساختن ملل و دول مستضعف و محروم و کیفیت غلبه و سلطه بر آنها نقشه بکشند و نتیجهگیری کنند. [بهظاهر] متمدنترین دولتهای امروز دنیا، آمریکا و انگلیس هستند که در تمام جنگهای دنیا در رأس قرار دارند، و نوعاً از دور و باواسطه عمل میکنند، ولی در این زمان واضح و آشکار و مستقیماً داخل جنگ شدهاند و دخالت میکنند.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص١۶
⚘
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 راز حکومت ۵میلیون #صهیونیست بر مردم دنیا
#احادیث_شیعه که دشمنان ما به آن عمل میکنند ولی ما...
⚘
@Nahjolbalaghe2
🔻خدایا کِی خودت را به من نشان میدهی؟
🔸عبادت یعنی تمنا؛ تمنای ملاقات. اللهاکبر، یعنی خدایا کِی خودت را به من نشان میدهی؟ کِی جلوه میکنی؟ ببین من با ادب ایستادهام. تا کی باید مقابل تو ادا در بیاورم و با اراده خودم خم و راست شوم، نمیشود رؤیت عظمت تو مرا به سجده و رکوع بکشاند؟ سجدهها را تکرار میکنم اما کِی تو در را باز خواهی کرد؟ مدام این الفاظ را تکرار میکنم، ولی هنوز تو را نچشیدهام. و هنگامی که نماز به پایان میرسد، بنده صدا میزند: باشد راضی هستم... سلام بر همه خوبان عالم «السلام علیکم و رحمة الله و برکاتة.» این بار هم نشد ولی سجدۀ شکر بهجا میآورم؛ خدایا ممنونت هستم که مرا در این تمنّا قرار دادی.
🔻بخشی از کتاب "رابطه عبد و مولا" اثر علیرضا پناهیان
⚘
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💖 سرشار از آرامش... 🌷 🔶 در روایات ما روی تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی تاکید شده. ثواب ه
💖 بندگی خدا 🌹
🌷 امام حسن مجتبی (علیه السلام)
مَن عَبَدَ اللّه عَبَّدَ اللّه لَهُ کلَّ شَیءٍ
هر کس خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند...
تنبیه الخواطر ج۲ ص ۱۰۸
🔶 یه استدلال دقیق!
همه ی موجودات عالم هستی، دارن "فرمان خدا" رو انجام میدن
و اگه انسان هم فقط دنبال اجرای "فرمان خدا" باشه
با موجودات عالم همسو میشه.✔️✅
🌹 پس همه ی موجودات، دستورات این شخص رو اطاعت میکنن چون از روی هوای نفسش حرفی نمیزنه.
فقط دنبال امر خداست...
✅ اینجوری هست که خدا همه ی موجودات رو بنده ی انسان میکنه...
ما دنبال چی هستیم؟
🌺 حرف خدا
⛔️ یا حرف مردم و هوای نفسمون؟ حرف دلمون؟....
#تلنگر
💞 فرق بین دوست داشتن عقل و نفس 💞
💢 علاقه ی آدم به همسرش یا از روی هوای نفسشه یا از روی عقلش
🔹 فرقشون چیه؟⁉️
⭕️ مثلا اگه آدم یه گُلی رو از روی هوای نفسش دوست داشته باشه، میره میچیندش
اما اگه یه گلی رو از روی عقلش دوست داشته مدام آبیاری و مراقبتش میکنه.
🌹
علاقه ی آدما به همدیگه هم به همین صورته.
⭕️ یه سوال؟
علاقه ی شما به همسرتون از کدوم نوعه؟ 😊
#تلنگر
☘⚘
@Nahjolbalaghe2
38.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فتنه_88
#9دی
#برجام
📌 بازخوانی سخنان استاد طائب در مورد 9 دی
🔹 لبه تیغ 9 دی بر گردن فتنهگران و حامیان آنها بوده و هست.
🔹 هدف فتنه 88 بر اندازی کامل اسلام انقلابی بود.
🔹 دشمنان حاضرند همه ایرانیان نماز شب خوان و روضه خوان باشند ولی با آمریکا و اسرائیل کاری نداشته باشند.
🔹 برجام فتنهای پیچیدهتر از فتنه 88 بود.
035.فاطر.mp3
5.69M
✅ سوره فاطر
🎤صوت استاد خلیل الحصری
#روشتحقیق
🌺مخصوص #روخوانی #روانخوانی و #تجوید
کانال قرآنونهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَي النَّارِ وَيَوْ
🌹
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَي الْكِتَابَ مِن بَعْدِ مَا أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولَي بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًي وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (43)
/قصص
🍃و به تحقيق بعداز آنكه نسل هاى نخستين را نابود ساختيم، به موسى كتاب (آسمانى تورات را) عطاكرديم (تا وسيله اى) براى بصيرت مردم و هدايت و رحمت باشد، شايد كه آنان پند گيرند.
🔵كلمه «بصائر» جمع «بَصيرت» به معناى بينش و آگاهى و كلمه ى «أبصار» جمع «بَصَر» به معناى چشم است.
🔹- با شكست طاغوت، زمينه براى صالحان فراهم مى گردد. «آتينا موسى الكتاب من بعد ما اهلكنا»
🔹- پايان كار مستكبران، هلاكت و نابودى است. «اهلكنا القرون الاولى »
🔹- ديندارى بايد براساس بصيرت باشد. «بصائر»
🔹- ارسال كتب و رسل، بر اساسِ رحمتِ الهى است. «للنّاس... رحمة»
🔹- كتب آسمانى، عامل بصيرت و هدايت است. «بصائر للناس و هدى»
🔹- تا انسان بصيرت پيدا نكند، هدايت نمى شود و تا هدايت نشود، لطف و رحمت الهى را دريافت نمى كند. «بصائر للنّاس وهُدىً ورحمة»
🔹- دين، جزو فطرت انسان هاست و كتب آسمانى آن فطرت را غبارزدايى مى كنند. «يتذكّرون»
🔹- با وجود كتب آسمانى و پيامبران، باز هم گروهى از انسان ها هدايت را نمى پذيرند. «لعلّهم يتذكّرون»
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن