eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بـانـــــو تو با چادرت سرباز زینبی آنجا اسلحه اینجا حجاب آنجا جنگ نظامی اینجا جنگ فرهنگی آنجا شهادت اینجا شهیدپروری میبینی! زینب کبری مدافع حریم عفاف و حیا هم میخواهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۱ ... مسأله مباهله به شکل فوق، شاید تا آن زمان در بین ع
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۱ ... براى روشن شدن این حقیقت، قسمتى از روایات آنان را در این باب با ذکر مدارک در اینجا مى آوریم: قاضى نور اللّه شوشترى در جلد سوم از کتاب نفیس احقاق الحق طبع جدید، صفحه ۴۶ چنین مى گوید: مفسران در این مسأله اتفاق نظر دارند که أَبْناءَنا در آیه فوق اشاره به حسن و حسین(علیهما السلام) و نِساءَنا اشاره به فاطمه(علیها السلام) و أَنْفُسَنا اشاره به على(علیه السلام)است . و (در پاورقى کتاب مزبور) در حدود شصت نفر از بزرگان اهل سنت ذکر شده اند که تصریح نموده اند: آیه مباهله درباره اهل بیت(علیهم السلام) نازل شده است و نام آنها و مشخصات کتب آنها را در همان صفحه ۴۶ تا ۷۶ مشروحاً آورده است. از جمله شخصیت هاى سرشناسى که این مطلب از آنها نقل شده افراد زیر هستند: ۱ ـ مسلم بن حجاج نیشابورى صاحب صحیح معروف که از کتب شش گانه مورد اعتماد اهل سنت است.(۴) ۲ ـ احمد بن حنبل در کتاب مسند .(۵) ۳ ـ تفسیر طبرى در تفسیر معروفش در ذیل همین آیه.(۶) ۴ ـ حاکم در کتاب مستدرک .(۷) ۵ ـ حافظ ابو نعیم اصفهانى در کتاب دلائل النبوة .(۸) ۶ ـ واحدى نیشابورى در کتاب اسباب النزول .(۹) ۷ ـ فخر رازى در تفسیر معروفش.(۱٠) ۸ ـ ابن اثیر در کتاب جامع الاصول .(۱۱) ۹ ـ ابن جوزى در تذکرة الخواص .(۱۲) ۱٠ ـ قاضى بیضاوى در تفسیرش.(۱۳) ۱۱ ـ آلوسى در تفسیر روح المعانى .(۱۴) ۱۲ ـ طنطاوى مفسر معروف در تفسیر الجواهر .(۱۵) ۱۳ ـ زمخشرى در تفسیر کشّاف .(۱۶) ۱۴ ـ حافظ احمد بن حجر عسقلانى در کتاب الاصابة .(۱۷) ۱۵ ـ ابن صباغ در کتاب الفصول المهمة .(۱۸) ۱۶ ـ علامه قرطبى در تفسیر الجامع لاحکام القرآن .(۱۹) در کتاب غایة المرام از صحیح مسلم در باب فَضائِلُ عَلِىِّ بْنِ أَبِیْطالِب نقل شده: روزى معاویه به سعد بن ابى وقاص گفت: چرا ابو تراب (على(علیه السلام)) را سبّ و دشنام نمى گویى؟! گفت: از آن وقت که به یاد سه چیز که پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره على(علیه السلام) فرمود افتادم، از این کار صرف نظر کردم... (یکى از آنها این بود:) هنگامى که آیه مباهله نازل گردید، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) تنها از فاطمه و حسن و حسین و على(علیهم السلام) دعوت کرد و سپس فرمود: أَللّهُمَّ هؤُلاءِ أَهْلِى: خدایا! اینها خاصان نزدیک من اند .(۲٠) نویسنده تفسیر کشّاف که از بزرگان اهل تسنن است در ذیل آیه مى گوید: این آیه قوى ترین دلیلى است که فضیلت اهل کساء را ثابت مى کند . مفسران، محدثان و مورخان شیعه نیز عموماً در نزول این آیه درباره اهل بیت(علیهم السلام) اتفاق نظر دارند، در تفسیر نور الثقلین روایات فراوانى در این زمینه نقل شده است.(۲۱) از جمله به نقل از کتاب عیون اخبار الرضا درباره مجلس بحثى که مأمون در دربار خود تشکیل داده بود، این چنین مى نویسد: امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) فرمود: خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به پیامبرش چنین دستور داده: فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا... و به دنبال نزول این آیه، پیامبر، على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را با خود به مباهله برد... این مزیتى است که هیچ کس در آن بر اهل بیت(علیهم السلام) پیشى نگرفته، و فضیلتى است که هیچ انسانى به آن نرسیده، و شرفى است که قبل از آن هیچ کس از آن برخوردار نبوده است .(۲۲) ۳ ـ پاسخ به سؤال 🔻در اینجا سؤال معروفى است که فخر رازى و بعضى دیگر درباره نزول آیه در حق اهل بیت(علیهم السلام) ذکر کرده اند: چگونه ممکن است منظور از أَبْناءَنا (فرزندان ما) حسن و حسین(علیهما السلام)باشد؟ در حالى که أَبْناء جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى شود؟ و چگونه ممکن است نِسائَنا که معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه(علیها السلام) اطلاق گردد؟ و اگر منظور از أَنْفُسَنا تنها على(علیه السلام) است، چرا به صیغه جمع آمده است؟! ✅پاسخ: اولاً ـ همان طور که قبلاً به طور مشروح ذکر شد، اجماع علماى اسلام و احادیث فراوانى که در بسیارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(علیهم السلام)، به ما رسیده است و در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن و حسین(علیهما السلام) کسى را براى مباهله نبرد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود; زیرا مى دانیم از جمله قرائنى که آیات قرآن را تفسیر مى کند، سنت و شأن نزول قطعى است. بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند. 🌱ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر لباست به میخی گیر کند، به عقب بر می گردی و آن را آزاد می‌کنی... اکنون این میخ، گناهان است که به قلبت نشسته 🖤 چه می‌شود اگر دو قدم به عقب برگردی و خود را رها سازی ⁉️
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تلاوت آیات قرآن کریم به همراه تصاویر 📖سوره الرحمن آیات 56تا 65 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 امام علی علیه‌السلام 🔹 از دعاى ايشان براى امام مهدى‏ (عج): بار خدايا! ظهور او را مايه بيرون شدن از غم [شبهه و سرگردانى] قرار ده و به واسطه او، امّت را متّحد گردان. 📚بحارالانوار،ج۵۱،ص۱۱۵،ح۱۴ 🍃🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
|💛| +حاج‌آقاپناهیان‌میگفت: آقا صبح به عشق شما چشم باز میڪنه این عشق فهمیدنے نیست...! بعدما صبح ڪه چشم باز میڪنیم بجایِ عرض ارادت به محضر آقا گوشیامونُ چڪ میڪنیم! !؟ 💕💕💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا