✨﴾﷽﴿✨
⬇️پرسش و پاسخ شرعی
❓چرا گفته شده به نظر اسلام، هرگاه پدر فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود؟
✅براي پاسخ به اين سؤال، به نکات ذيل اشاره میگردد:
1⃣نکته اول:نظام حقوقي ارائهشده از طرف اسلام در مورد زن و مرد بر اساس مصالح و مفاسد واقعي بنانهاده شده است که تمام ابعاد و استعدادهاي وجودي انسان در آن لحاظ شده است.
🔹زن و مرد درعینحالی كه در انسانيت همسان هستند، ولي هر يك از آنها، در برخي جهات از ديگري متمايز میشوند كه نبايد تحت تأثير برخي افكار وارداتي، اين جهات و خصوصيات متفاوت را ناديده بگيريم.
🔹از ديد شريعت اسلام، به جهت اشتراکات تکوینی میان زن و مرد، نود درصد حقوق زنان و مردان مشترك است و در ده درصد باقيمانده، در نيمي از آن، زن بنا به اقتضاي خصايص زنانگي و در نيمي ديگر، مرد به اقتضاي خصوصیت شخصي داراي احكام خاصي است.
2⃣نکته دوم:هرچند اين قاعده که احکام الهي بر اساس مصالح و مفاسد واقعی است، درست و صحیح است؛ اما باید متذکر شد که کشف هر یک از این مصالح و مفاسد –جز مواردی که در دین صراحتاً بیانشده- بسيار مشکل است؛
🔹چون اولاً: کشف این امور، نيازمند داشتن امکانات وسيع در ابعاد مختلف علمي است.
🔹ثانياً: بشر هرقدر ازنظر علم و صنعت پيشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطرهاي است در برابر دريا: «جز اندکي از دانش به شما داده نشده است.»(1)
🔹شايد یکی از علت عدم بيان فلسفه تمام احکام، از سوي اولياء الهي دين، بيان تمام اسرار احکام براي انسانهايي که بسياري از حقايق علمي هنوز برايشان کشف نشده، مانند گفتن معما است که چهبسا موجب تنفر شنوندگان گردد،
💡 امام علي (علیهالسلام) ميفرمايد: «مردم، دشمن آن چيزي هستند که نميدانند.» (2)
🔹علاوه اينکه، هدف از دين و شريعت، آراستگي انسانها به خوبيهاي علمي و عملي و اجتناب از زشتيهاي فکري و عملي است و اين هدف با عمل به شريعت به دست ميآيد؛ ولو اينکه افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظير اينکه مريض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودي را به دست ميآورد حتی اگر فايده و فلسفه دارو و دستورات پزشک را نداند.
3⃣نکته سوم:مجتهد و فقيه سعي میکند با استفاده از منابع ديني به استنباط احکام شرعي بپردازند؛ بهطوریکه موردنظر خداوند باشد؛ اما با موانع زيادي ازجمله صحت حديث، لسان و فهم لغات حديث، محدوديت منابع و ... روبرو است؛ ولی تمام سعي ايشان، رسيدن بهحکم خدا است و اگر هم ناخواسته خطايي در استنباط احکام از ايشان سر زد، تقصيري نداشته و معذور است، زيرا تمام سعیاش را کرده است.
🔹بر همین اساس، مبناي فقهي استثناي پدر از قصاص، رواياتي است که به دست فقيه رسيده است. فقيه بر اساس همين روايات، به چنين استنباطي دستیافته است.
💡روايات متعددي از امامان معصوم (علیهمالسلام) به ما رسيده است، ازجمله در حديثي امام صادق (علیهالسلام) ميفرمايد: «پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نميشود.»(3) فقهای نيز با توجه به اين روايات، بر اين مطلب اتفاق دارند. (4)
🔹در حالت طبيعي پدر به خاطر اين قتل قصاص نميشود. (5) البته اين امر در صورتي است كه قتل بهنوعی مصداق افساد در زمين و محاربه نباشد. در اين صورت حاكم ميتواند اين فرد را بهعنوان مفسد فیالارض اعدام نمايد؛ اما در حالت عادي اگر پدري فرزند خود را خواسته يا ناخواسته بكشد، قصاص نميشود و تنها محکومبه پرداخت ديه خواهد بود. (6)
4⃣نکته چهارم:ما ادعا نميکنيم كه همه حقيقت را در خصوص اين حكم میدانیم؛ اما با تأمل و تفكر ميتوان به احتمالاتي درباره فلسفه این حکم رسيد:
🔹اصولاً در مورد قتل عمد، بر اساس فلسفه خاصي که در قصاص وجود دارد، حکم اوليه اسلام بر قصاص هست. براي رعايت همين فلسفه بايد تا جايي که امکان دارد، کسي از اين حکم استثنا نشود؛ اما چرا پدر استثنا شد؟ احتمالاً به این دلیل که اقدام به قتل فرزند توسط پدر گرچه بسيار نادر است، ولي مراعات حق سابق پدر و (ولايت) او بر فرزند و اموري از اين قبيل، باعث تخفيف در مجازات ميشود. البته بخشش قصاص، از زشتي کار او نميکاهد. ديه و مجازات احتمالي تعزيري بهجای خود باقي است.
🔹همچنين پدر بهطور طبيعي نانآور و تأمینکننده هزينه خانواده است. با مرگ او نهتنها يک نفر میمیرد، بلکه ساير اعضاي خانواده از کوچک و بزرگ از حيث زندگي و جنبههاي اقتصادي و مالي، با مشکلات فراواني مواجه ميشوند. قصاص او، ضربه مهلك ديگري بر پيكر خانواده خواهد بود. (7)
5⃣نکته پنجم:در ادامه به مطالبي پيرامون اينکه چرا زنان، با کشتن فرزند، قصاص میشوند، میپردازیم.
1⃣اولاً مجازات قتل عمد، قصاص است و موارد معافيت از قصاص در منابع شرعي و قانوني تصریحشده است. بنابراين اگر در موردي دليل خاصي براي استثنا کردن شخصي وجود نداشته باشد، بايد بهحکم عام قصاص عمل کرد که در مورد مادر هم دليل خاصي وجود ندارد و مشمول مقررات عمومي قصاص میشود. ⤵ ادامه...⤵️
⤴️
2⃣ثانیاً درجایی که مادر عمداً فرزند خود را به قتل رسانيده است، اسلام نفرموده است که حتماً بايد اعدام شود، بلکه حق قصاص را براي ساير ورثه محفوظ داشته است، همانگونه که آنان حقدارند قصاص را تبديل به ديه بکنند و يا قاتل (مادر) را عفو نمايند.
3⃣ثالثاً مادر بهواسطه علاقه شديد به فرزندش، غالباً جز با رسيدن به جنون آني مرتکب قتل فرزند نمیشود؛ در این صورت، اگر در محضر مراجع ذیصلاح اثبات شود که مادري که مرتکب قتل شده، در شرايط روحي خاصي بوده که اصلاً هوشيار و داراي اختيار لازم نبوده، مادر نيز محکوم به قصاص نمیشود.
4⃣رابعاً در روايات متعددى که از طرق اهلبیت (علیهمالسلام) به ما رسيده، قياس کردن احکام و حقايق دينى بهشدت محکومشده است. منظور از «قياس» اين است که: موضوعى را به موضوع ديگرى که از بعضى جهات با آن شباهت دارد مقايسه کنيم و همان حکمى که درباره موضوع اول است، براى موضوع دوم اثبات نماییم، بدون اینکه علت حکم اول را کاملاً بدانيم.
مثلاینکه میدانیم: «ادرار» انسان، محکوم به نجاست و ناپاکى است و بايد از آن پرهيز کرد، سپس «عرق» انسان را هم با آن مقايسه کنيم و بگوییم: چون اين دو در پارهای از جهات باهم شباهت دارند، هر دو ناپاک و نجس هستند.
ممنوع بودن قياس ازنظر حکم خرد، منحصر به قوانين دينى نيست، پزشکان هم اکيداً توصيه میکنند هرگز نسخه بيمارى را به بيمار ديگر ندهيد، هرچند بيمارى آنها ازنظر شما شبيه باشند؛ چراکه ممکن است اینگونه تجویز، نهتنها مفيد نباشد که گاهى سرچشمه خطرات جبرانناپذیری گردد.
🔹احکام الهى از اين هم دقیقتر و باریکتر است و به همين دليل، در روايات داريم اگر احکام خدا با قياس سنجيده شود، دين خدا از بين خواهد رفت، يا فساد آن بيشتر از صلاح آن است. (8) در این راستا، میتوانید به روایتی که حکم مقدار دیه قطع انگشتان زن توسط مرد را بیان میکند نیز مراجعه بفرمایید. (9)
🔹در اين موضوع نيز، همینگونه است؛ ما نمیتوانیم به خاطر بعضي حکمتها و شباهتها، حکم قصاص نشدن مرد را بر زن، تعميم دهيم چراکه مسائل شرعي، ازجمله فروع دين بوده و تعبدي است. اگرچه فقه شيعه باعقل و نظر کاملاً سازگاري دارد اما نمیتوان در پارهای از مسائل، بهصرف شباهت، حکم عقل را جاري کرده و متوسل به قياس شد. چراکه ما به همه حکمتها و ابعادي که مدنظر خداوند در شريعت پيامبرش (ص) باشد واقف نبوده و میبایست به نصوص مراجعه نموده و بهطورکلی تابع نظر متخصص در اين زمينه يعني فقها و مجتهدين باشيم.
✅پینوشتها:
1- سوره اسراء، آيه 85.
2- محمدی ریشهری، گزيده ميزان الحکمة، [بیجا]، ج 1، ص 214.
3- حر عاملي، محمد بن الحسن، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت، ج 29، صص 77 و 78.
4- مدني کاشاني، حاجآقا رضا، کتاب القصاص للفقهاء و الخواص، دفتر انتشارات اسلامي، ص 84.
5- امام خميني ، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، ج 2، ص 251.
6- مجموعه نویسندگان، مجازات پدر در قتل فرزند، مجله پژوهشنامه فقه و حقوق اسلامي، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1390.
7- خسروشاهي، قدرت الله، فلسفه قصاص در اسلام، نشر بوستان کتاب، ص 94.
8- شیخ کليني، كافى، دارالکتب الاسلاميه، ج 1، ص 57.
9- حر عاملي، محمد بن الحسن، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت، ج 29، ص 352.
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی
❓آیا جهان در ادامه بقای خود باز هم نیازمند به خداست؟
✅ اگر خداوند در اول خلقت وجود داشته است و با اراده و شعور و قدرت نظام آفرینش را پدید آورده، ادامه و بقای این نظام به خدا نیازی ندارد و این مجموعه منظم و دقیق با نظام خاص علت و معلول به کار خود ادامه میدهد مانند سازنده ساعت دقیق که ممکن است سالها از دنیا رفته باشد ولی ساعت او به خوبی کار کند؟
✅پاسخ: در ابتدا این سؤال را مطرح میکنیم که آیا بقای هر موجود نیاز به علت دارد یا خیر؟
🔹باید بگوییم که با نظر دقیق فلسفی، بقای یک موجود، چیزی غیر از آغاز وجود آن نیست، یعنی وجود هر موجودی در هر زمان، غیر از وجودش در زمان و لحظه دیگر است. درست مانند یک رودخانه که قطرات آب آن مرتبا در حال عوض شدن هستند. ولی صورت ظاهری آن هم چنان باقی است. به عبارت دیگر همان طور که
یک موجود اجزایی دارد و هر جزء آن بدون علت موجود نمی شود، از نظر زمان نیز امتداد و عمری دارد که در هر لحظه آن نیازمند علت است، پس اگر موجودی در ابتدای حیات خود نیازمند به علت باشد، باید در ادامه وجود خود نیز نیازمند به علت باشد، زیرا هیچ فرقی میان لحظه اول و لحظههای بعدی نیست.
پس هر موجود هم در ابتدا و هم در ادامه نیازمند به علت است و اگر کسی منکر علت در ادامه حیات شود به کلی منکر قانون علیت شده؛ چرا که از نظر فلسفی هر لحظه مانند لحظه اول است و هر لحظه، موجود نیازمند علتی است که بتواند آن را به وجود آورد.
❓حال این سؤال مطرح است که آیا علت بقای حیات آفرینش همان علت به وجود آوردنده آن است یا خیر؟ یعنی چه مانعی دارد که مبدأ اصلی عالم هستی، از روی علم و اراده این جهان را آفریده باشد و پس از آن اجزای علت و معلول طبیعی این جهان چنان تنظیم شده باشد که خود به خود بتواند به حیات خود ادامه دهد؟
✔️پاسخ این است که همان طور که گفته شد، در هر لحظه یک موجود طبیعی و آثار آن مرحله ای تازه از وجود را طی میکند، یعنی در هر زمان موجود تازه ای است غیر از موجود اول پس در هر لحظه نیاز موجود به علت روشن میشود؛ آن هم علتی که هستی او ازلی است و از ذاتش میجوشد نه علتی که خود نیازمند به علت دیگر است. نیاز موجودات به علت به طور مداوم مثل نیاز لامپ به اتصال به منبع برق است و با قطع حتی یک لحظه برق، لامپ روشن تمام خواص خود را که نورانیت و حرارت است، از دست میدهد.
✅پس موجودات در هر لحظه نیازمند اتصال به یک مبدأ ازلی هستند تا بتوانند به هستی خویش ادامه دهند. عالم هستی یک عالم ازلی و ابدی نیست بلکه یک عالم حادث است که وابسته به یک موجود ازلی و ابدی است و این وابستگی جزو ذات این جهان است.
🔹سازنده ساعت هرگز مولد اصلی آن نبوده، بلکه تنها به مواد آن شکل داده و چرخهای آن را روی هم سوار کرده است. اگر او سازنده مواد اصلی ساعت بوده و آنها را از عدم و نیستی به هستی و وجود رسانیده بود، با از بین رفتن او، مواد هم از بین میرفت. به تعبیر فلسفی جهان ممکن الوجود است نه واجب الوجود و ممکن الوجود در آغاز و ادامه حیات خود نیازمند به واجب الوجود است و اگر جهان در ادامه حیات بی نیاز از واجب الوجود شود باید خود واجب الوجود شود، در حالی که محال است ممکن الوجود تبدیل به واجب الوجود گردد
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
69.pdf
2.93M
🔸بنبست نداریم: حضرت آیتالله خامنهای چه طرحی را برای غلبه بر نقشهی دشمن پیش میبرند؟
📝 بیانات رهبر انقلاب به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا»....
🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
🌼علامه طباطبایی (ره) :
معاشـرت با بدان و تبهکاران مایه هرگونه تیرهبختی و بدفرجامی است، وبرای روشنشدن اینمطلب، همین بس که اشاره شود اگر جنایتکاران و زشت کرداران، ماننـد دزدان و راهزنان ، سبب انحـراف و کجرویشان را بپرسیم، بدونتردید خواهند گفت: همنشینی با بدان و معاشرت با آنان ما را به این روز انداخته است! و درمیان هر هزار نفر بدکار و آلوده یکی پیدا نمیشود که از پیش خود، راه نـاشایست را انتخاب کند. امیرالمومنین علی(علیه السلام) میفرمایند: از همنشینی با بدان دوری کن، چه آن که یارِ بد، تو را همانند خود میسازد، زیرا تا تو را مانند خود نسازد، تو را نمیپذیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوی عطر یاس دارد جمعه ها🌸
وعده دیدار دارد جمعه ها😭
جمعه ها بر عاشقان ایینه است🍃
وعده گاه عاشقان ادینه است
جمعه ها دل یاد دلبر می کند
نغمه یا بن الحسن سر می کند
#معرفت_مهدوی
💠امام کهف حصین ماست و مثل پدر و مادری که به طور دائم،مستقیم و غیر مستقیم،دنبال فرزندشان هستند و از او جدا نمی شوند،پیوسته در پی ماست.
💠همیشه و در همه حال با مولایمان حرف بزنیم.چون او مجرای ما برای رسیدن به خداست.
💠"من اَرادَ الله بَدَاَ بِکم"
هر که خدا را بخواهد،از شما و با شما آغاز می کند.
💠ما در زندگی خود می بینیم که هر وقت دستمان را به بزرگ ترها داده ایم،حتی اگر هم افتاده باشیم،آن ها ما را گرفته و بلند کرده اند.
💠بیاییم وجودمان را به دست پدر و علت وجودمان بدهیم و همیشه با او باشیم.
💠دست در دست او به خیابان برویم و خرید کنیم؛دست در دست او رانندگی کنیم؛دست در دست او به خواستگاری برویم و عروسی بگیریم و...
💠در همه چیز با عشق و یاد او باشیم؛منتها در وجود و جانمان،نه در زبان!
💠بزرگان فرموده اند که البته از سوی دیگر هم از خود غافل نشویم،همیشه روی خودمان کار کنیم و تزکیه ی نفس داشته باشیم.
💠مبادا شیطان القا کند که:"هر کاری خواستی انجام بده،آقایت دستت را می گیرد!"
💠این مطالب را به خود تلقین کنیم.اگر یادمان رفت،دوباره و دوباره تمرین کنیم؛آن قدر به نفسمان بگوییم تا برایمان ملکه شود.
💠آن وقت دیگر خودمان نیستیم و اینجاست که اتصال با حضرت برقرار می شود.
📚معرفت نور تا عصر ظهور
#حدیث
#پیامبر_اكرم (ص) فرمودند:
منْ أَرَادَ أَنْ یَرْزُقَهُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ فَلْیَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ.
هر که خواهد خداوند از جایی که گمان ندارد روزیاش بخشد، باید بر خدا توکل کند.
إرشادالقلوب، ج 1، ص 120.
🔔 #شیطان :
📛شک نکنید وقتی دو نامحرم باهم در یک مکانی خلوت کردند نفر سوم خودم هستم
⛔️« شوخی_با_نامحرم_ممنوع! »⛔️
💠ابوبصیر می گوید:
در کوفه برای زنی قرآن می خواندم،
یک بار در موردی با او شوخی کردم.
💠بعد از مدّتی خدمت امام #باقر (ع) رسیدم،
امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار داد و فرمود:
📛«کسی که در خلوت مرتکب گناه شود
خداوند به او نظر لطف نمی کند،
چه سخنی به آن زن گفتی⁉️
💠وی می گوید:از شرم و خجلت سر در
گریبان افکندم و توبه کردم.
💠امام باقر (ع) فرمود:
«شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.»
📚بحارالانوار ج46 ص247
mohammadkomeil-@yaa_hossein.mp3
6.8M
#جمعه
🎵عمرم گذشت در تب و تاب ندیدنت...
🎤محمود کریمی
جمعه احوال عجيبي دارد
هر كس از عشق نصيبي دارد
در دلم حس غريبي جاري است
و جهان منتظر بيداري است
جمعه، با نام تو آغاز شود
يابن ياسين همه جا ساز شود
جمعه يعني غزل ناب حضور
جمعه ميعاد گه سبز حضور
جمعه هر ثانيه اش يكسال است
جمعه از دلهره مالامال است...
ابر چشمان همه باراني است
عشق در مرحله پاياني است
كاش اين مرحله هم سر مي شد
چشم ناقابل ما تر مي شد
🌱[قـــدرت بــر گنـــاهـ]🌱
🌱 امام علی علیه السلام می فرمایند :
🥀«ما الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ الله
بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛
لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ»
🍃«اجر شهید بیشتر از کسی نیست
که قدرت گناه دارد اما عفت میورزد؛
انسان عفیف نزدیک است یکی از فرشتهها بشود»🍃
📚 نهج البلاغه ، حکمت ۴۷۴
سیرے_در_نهج_البلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⬆️⬇️🌷زیارت آل یاسین «سَلامٌ عَلى آلِ یس، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِىَ اللهِ وَرَبّانِىَّ آیاتِهِ،
.
💠 زیارت آلیاسین، سند و محتوی
✍ زیارت آلیاسین از زیارتنامههای مشهور امام زمان(عج) است که با جملۀ «سلامٌ عَلی آلِ یاسین» آغاز میشود و حاوی ۲۳ سلام بر هر یک از عناوین خاص امام زمان(عج) است. این زیارت به بخش مهمی از اعتقادات اسلامی و شیعی از جمله توحید، نبوت حضرت محمد(ص)، امامت یکایک ائمه، حقانیت رجعت، مرگ، نکیر و منکر، قیامت، پل صراط، بهشت، جهنم و... اشاره کرده و ایمان به آنها برای زائر ضروری خوانده شده است.
✅ زیارت آل یاسین دو نقل دارد که راوی نقل مشهور، ابو جعفر محمد بن عبدالله حمیری قمی است. وی در اواخر دوران غیبت صغری میزیسته و مکاتبات متعددی از او با امام زمان(عج) نقل شده که از جمله آنها توقیعی است که زیارت آل یاسین را در بردارد.
✅ در این زیارتنامه ۱۲ بار واژه «حق» و ۱۲ مرتبه واژه «حجت» به کار رفته است.
زیارت آل یاسین در کتابهای حدیثی مهم و دعایی نقل شده و به تصریح برخی علما، از بهترین زیارتهای امام زمان(عج) است و میتوان در همه اوقات آن را قرائت کرد.
🌹
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌷زیارت آل یاسین @Nahjolbalaghe2
⬆️صوت زیارت آل یاسین
#صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دعای زیبایی که می تواند آن را در
بحران کرونا زیاد بخوانید♦️
التماس دعا برای شفای همه بیماران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر شب راس ساعت 22 با هم می خوانیم ...
دعای هفتم