eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹توصیه عارف بالله سید علی قاضی طباطبایی نسبت به زیارت و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام @Nahjolbalaghe2
امام رضا عليه السلام: شخص بخشنده از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما شخص خسيس از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نيز از غذاى او نخورند السَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِيَأكُلُوا مِن طَعامِهِ، و البَخيلُ لا يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِئَلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ ميزان الحكمه جلد5 صفحه257 🍃🌺
راهکارهای فراموشی عشق کذایی👇 https://eitaa.com/Porseman_channel/1752
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
۱- و من كتاب له ( عليه السلام ) >إلي أهل الكوفة عند مسيره من المدينة إلي البصرة< مِنْ عَبْدِ اللّ
✨﴾﷽﴿✨ ✅شرح نامه اول نهج البلاغه 🍃مقدمه 🔹سید رضی متوفای ۴۰۶ هجری، بخشی از سخنان امیر المومنین(ع) را که از نظرش، به لحاظ ادبی و محتوایی جالب‌تر می‌آمد، در کتابی با نام نهج البلاغه جمع آوری کرد. او کلام حضرت را در سه بخش دسته بندی نمود. ۱- خطبه ها، ۲- نامه ها، ۳- کلمات کوتاه. این تقسیم بندی دقیق نیست چون در خطبه‌ها دعا، مکالمه و سخنان کوتاه نیز هست و در نامه‌ها خطبه و گفتار نیز وجود دارد و در کلمات قصار خطبه‌های بلند نیز موجود است. مطالب نهج البلاغه موضوع بندی نشده و موضوعات آن بسیار پراکنده است. ویژگی خاصی که باعث شده ما به بخش نامه‌های حضرت بپردازیم این است که نامه‌ها موضع‌گیری امام در مورد حوادث خاصی است که از جانب امام غالباً در جریان حوادث پیش آمده حکومت ایشان انجام می‌گرفته است و برای شرایط خاص اجتماعی ما بسیار درس‌آموز است. ما قبل از شرح و توضیح هر نامه ابتدا به زمینه اجتماعی نوشته شدن نامه می‌پردازیم تا محتوای نامه برای خوانندگان ملموس‌تر شود. 🌿زمینه‌شناسی نامه ۱: 🔹این نامه در زمانی نوشته شده است که عثمان در شهر مدینه کشته شده و مردم با امیر المومنین بیعت کرده اند. عایشه همسر سرشناس پیامبر که برای انجام مراسم حج به مکه رفته بود با شنیدن خبر بیعت مردم با علی بن ابی طالب، به دلیل دشمنی دیرینه با ایشان از این بیعت بسیار ناراحت شد و حاضر به بازگشت به شهر مدینه نگشت. طلحه و زبیر از اصحاب دیرین پیامبر و از رفقای علی(ع) که به خاطر حسادت و دنیا‌طلبی، با علی(ع) به مخالفت پرداختند. آنان از بیت المال سهم بیشتری می‌خواستند و خواهان حکومت بصره و کوفه بودند ولی عدالت علی(ع) با این خواسته‌ها هماهنگ نبود. آنان به بهانه انجام عمره به عایشه پیوستند. بنی امیهِ عثمانی مستقر در مدینه نیز برای گرفتن انتقام خون عثمان به عایشه و طلحه و زبیر پیوستند. 🔹معاویه که از زمان خلیفه دوم در شام حکومت می‌کرد و از جانب امیر المومنین عزل شده بود، حاضر نشد شام را ترک کند و حکومت را به خلیفه مسلمین واگذار نماید. او خواستار انتقام خلیفه مقتول عثمان بود و مردم را برای گرفتن انتقام تحریک می‌کرد. امام برای مقابله با معاویه، خواهان بسیج مردم شد ولی بزرگانی از اصحاب پیامبر(ص) چون اسامه بن زید، محمد بن مَسلَمه، سعد بن ابی وقاص، حسان بن ثابت، عبد الله بن عمر، ثابت بن زید حاضر نبودند رو در روی مسلمانان قرار گیرند. 🔹اینگونه بود که مردم مدینه النبی، علی(ع) را تنها گذاشتند. مردم شهر مکه نیز گرد عایشه بودند و امام در آنجا پایگاه چندانی به لحاظ اعتقادی نداشت. ایشان تصمیم گرفتند راهی عراقین(بصره و کوفه) شوند. چون ایشان احتمال می‌دادند که در آنجا یار و مددکار بیشتری برای اجرای برنامه‌های عدالت طلبانه خویش پیدا کنند. در بین راه خبر رسید که عایشه، طلحه، زبیر و بنی امیه که گرد عثمان بودند، راهی بصره شده‌اند به همین جهت امام تصمیم گرفتند که قبل از آنها به بصره برسد، چرا که مردم بصره نسبت به اهل بیت سست بودند و اگر ایشان زودتر می‌رسید وی را همراهی می‌کردند. به امام(ع) خبر رسید که اهل جمل زودتر خود را به بصره رسانده‌اند به همین جهت تنها امید امیر المومنین مردم کوفه شدند. از این رو امام نامه زیر را خطاب به آنان تحریر می‌کند: ☝️ریپلای رو دنبال کنید و متن عربی و سپس ترجمه فارسی نامه اول امام رو مطالعه فرمائید ادامه دارد... ‌‌↶【 ‌به‌کانال نهج البلاغه بپیوندید‌】↷ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن سلام صبحتون بخیر 🌺🍃 🏴 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ ✨مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم / فاطر ۲ 🌷هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشايد، بازدارنده اى براى آن نيست، و هر چه را خداوند دريغ دارد، پس غير او فرستنده اى براى آن نيست، و اوست عزيز و حكيم. پیام 🔹- در دنيا همه مردم از رحمت الهى برخوردارند. «يفتح اللّه للناس من رحمة» - رحمت الهى قبل از قهر اوست. (كلمه ى «يفتح» قبل از «يمسك» آمده است.) - دادن ها و گرفتن هاى خداوند، همراه با حكمت است. «يفتح - يمسك - الحكيم» - نعمت هاى الهى، داراى خزاينى است كه گوشه اى از آن به روى انسان باز مى شود. «يفتح - مرسل» - چشمداشت به غير خدا بيهوده است، اگر او نخواهد هيچ قدرتى كارائى ندارد. «فلا ممسك - فلا مرسل» - اراده ى خداوند خلل ناپذير است. «ما يفتح... فلا ممسك لها و ما يمسك فلا مرسل» ⚘ @Nahjolbalaghe2 👈
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْ
✨بسم الله الرحمن االرحیم ✅امیرالمومنین علیه السلام درباره افرینش فرشتگان فرمود: (بارخدایا)توفرشتگان را آفریدی و آنان رادر آسمان هایت سکنی دادی سستی به انان دست نمی دهند،ودچار غفلت نمی شوند وگناهی انجام نمی دهند ،انان ،داناترین ،ترسا ترین ونزدیکترین خلق تونسبت به تو هستند وپس از انان طاعت تورا به جای می اورند خواب چشمان ،غفلت دل هاو سستی چسم ها انان را نمی پوشاند ،انان در صلب ها سکنی نداشته و رحم هاانان رادربر نگرفته اند وتوانهارااز اب بی ارزش نیافریدی ،بلکه انان را به شیوه دیگری پدیداوردی و دراسمان هایت سکنی داده وبا قراردادن انهادر جوارت ،انان را گرامی داشتی و اسیب ها دور داشته واز بلاهانگاهداشتی واز گناهان پاک نمودی،اگر نیروی تونبود،نیروئی نداشتن واگر تو انان را استوارنمیداشتی استوار نمی ماندندواگر رحمت تو نبود ، اطاعت نمیکردند واگرتونبودی انها نیز وجود نداشتند،اما رغم جایگاهی که نزدتو دارندواز تو اطاعت می کنند ونزدتو صاحب قدرومنزلت می باشند ،اگر ان چه را که از انها پوشیده است با چشم خود می دیدند اعمال خودرا تحقیرشمرده وخودرا سر زنش (۸)میکردندومی دانستندکه حق عبادت تو را به جای نیاورده اند ای خالق وای معبودتو پاک ومنزهی ،بلا وامتحان تو برای مخلوقات چه خوب است (۹)
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ ادامه‌ شرح و تفسیر/ خطبه۱/بخش۱/نهج البلاغه 🔹بسیارى از نعمتهاى او سراسر وجود ما را احاطه کرده و
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش ۱ نهج البلاغه 🔹با توجّه به آنچه در معناى «فطر» گفته شد، آفرینش را تشبیه به شکافتن پرده ظلمانى عدم کرده، پرده اى که یکپارچه و منسجم و خالى از هر گونه شکاف است، ولى قدرت بى پایان حق آن را مى شکافد و مخلوقات را از آن بیرون مى فرستد و این چیزى است که جز از قدرت او ساخته نیست. 🔹دانشمندان، امروز در این مسأله اتّفاق نظر دارند که محال است ما بتوانیم چیزى از عدم به وجود آوریم، یا از وجود به دیار عدم بفرستیم، آنچه در قدرت ماست همان تغییر شکل موجودات است و بس! 🔹تعبیر به رحمت، در مورد وزش بادها تعبیرى است گیرا و جذّاب که با لطافت نسیم و وزش باد و آثار مختلف آن مانند حرکت ابرها به سوى زمین هاى تشنه، تلقیح و بارور ساختن گیاهان، تلطیف و جابجایى هوا، حرکت کشتى ها، تعدیل درجه گرما و سرماى هوا و برکات فراوان دیگر، بسیار سازگار است. 🔹امّا این که چگونه کوه ها و صخره ها از لرزش زمین جلوگیرى مى کنند، دانشمندان پیشین با اعتقاد به سکون زمین، تفسیرهایى براى آن داشته اند که امروز قابل قبول نیست. بلکه تفسیرهاى روشن ترى در دست داریم که هم با حقایق مسلّم علمى سازگار است و هم با آیات قرآنى و روایات هماهنگ; زیرا: 🔹۱ـ وجود کوه ها بر سطح زمین سبب مى شود که اثر جزر و مدّ که نتیجه جاذبه ماه و خورشید است در خشکیها به حدّاقل برسد. اگر سطح زمین را خاکهاى نرم فرا گرفته بود، جزر و مدّى همچون دریاها در آن به وجود مى آمد و قابل سکونت نبود. 🔹۲ـ ریشه هاى کوه ها در زیر خاکها به هم پیوسته است و همچون زرهى گرداگرد زمین را گرفته و اگر آنها نبودند، فشارهاى داخلى ناشى از گازهاى درونى و موادّ مذاب دائماً مناطق مختلف را به حرکت درمى آورد و آرامشى وجود نداشت. هم اکنون گهگاه فشارها که زیاد از حدّ مى شود، زلزله هاى ویرانگرى به وجود مى آید و اگر کوه ها نبودند این زلزله ها دائمى بود. 🔹۳ـ کوه ها همچون دندانه هاى یک چرخ، پنجه در قشر هواى اطراف زمین افکنده و آن را با خود حرکت مى دهند. اگر سطح زمین صاف بود، حرکت سریع دورانى زمین به دور خود سبب برخورد دائمى با قشر هوا مى شد، از یکسو دائماً طوفان هاى شدید همه جا را در هم مى کوبید و از سوى دیگر حرارت فوق العاده اى بر اثر این تماس پیدا مى شد که زندگى براى انسان مشکل بود. 🔹به این ترتیب «صخور» (کوه ها) «مَیَدان» (حرکات نامنظم و شدید) زمین را کنترل مى کنند و اضافه بر همه اینها کوه ها مهم ترین منبع ذخیره آب براى انسان ها هستند و تمام چشمه ها و نهرها از ذخایر زیرزمینى و روى زمینى کوههاست. 🔹از آنچه در بالا در مورد نقش حیاتى بادها و کوه ها در زندگى انسان ها و تمام موجودات زنده گفته شد روشن مى شود که چرا «امیرمؤمنان على»(علیه السلام)بعد از اشاره به مسأله خلقت و آفرینش، روى دو موضوع بالخصوص تکیه کرده است. ادامه در پست بعدی⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2