هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها بصورت متن و صوت یا فیلم
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها متن و صوت
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها متن و صوت
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
روزانه انشاءالله وقت شد مطالب دیگر هم در کانال گذاشته میشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
شرح_صوتی_نامه_۵.mp3
5.77M
شرح نامه ۵
/بنیادمجازی
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
◽◼◽◼◽
◽
◼
◽
◼
◽
#اهمیت-زیارت اربعین
🔻حدیثی از حضرت امام صادق(عليه السلام) در اهمیت زیارت امام حسین(عليه السلام) با پای پیاده اشاره میشود:
🔹« مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»؛
🔸کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على(عليه السلام) باشد، اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مىدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مىکند تا زمانى که بازگردد، در این وقت فرشتهاى نزد او آمده و مىگوید: رسول خدا(صلي الله عليه وآله) سلام رسانده و به تو مىفرماید: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشتهات آمرزیده شد.
📚 کامل الزیارات ،ص٤٣٢
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
▫
▪
◼
▪
◼▪◼▪◼▪
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
ZiyaratAshoura.mp3
12.64M
✨﴾﷽﴿✨
🎙 زیارت عاشورا (قرائت سریع)
🔺#حاجمیثممطیعی
⏱مدت: ۱۳ دقیقه
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح و تفسیر نامه ۵ نهجالبلاغه (مکارمشیرازی) 🌾مقامات کشور اسلام امانت الهى است آنچه مرحوم سیّد
🌺
✅ادامه شرح نامه ۵ نهجالبلاغه
🌷 (وَفِی یَدَیْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَیَّ).
🔹در پایان به او اطمینان مى دهد که اگر در مسیر صحیح گام بر دارد، امام(ع)نسبت به او هیچ گونه تعرضى نکند و از این نظر در امنیت باشد، مى فرماید: «امید است من رییس بدى براى تو نباشم والسلام»; (وَلَعَلِّی أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ وَالسَّلاَمُ).
🔻البتّه این تعبیر، تعبیرى است بسیار متواضعانه و پدرانه.
🔹۱ . تمام نهج البلاغه، ص ۸۰۳; واقعه صفین، ص ۲۰٫
🔹۲ . «طعمه» به معناى چیز خوردنى است; ولى گاه به صورت کنایه به کار مى رود مثلا مى گویند فلان کس خبیث الطعمه است یعنى کسب و کار بدى دارد و در نامه بالا به معناى وسیله آب و نان است.
🔹۳ . نساء، آیه ۵۸٫
🔹۴ . به تفسیر نور الثقلین، ذیل آیه فوق و کافى، ج ۱، ص ۲۷۶ باب أنّ الإمام یعرف الامام الذى یکون من بعده مراجعه شود.
🔹۵ . «تفتات» در اصل از ریشه «فوت» گرفته شده که گاه به معناى از دست رفتن و گاه به معناى سبقت جستن است و طبق معناى دوم هنگامى که به باب افتعال برود به معناى استبداد و خودسرى است. گویى بر همه کس در انتخاب مقصودش پیشى مى گیرد. این احتمال نیز وجود دارد که از ریشه «فأت» (به همزه) گرفته شده باشد که آن نیز به معناى انفراد و استبداد است.
🔹۴ . «رعیه» صفت مشبهه به معناى مراعات شده از ریشه «رعى» که در اصل به معناى به چرا بردن گوسفندان است که توام با مراعات و نگهدارى است، گرفته شده و این تعبیر نشان مى دهد که در حکومت اسلامى، دولت باید در خدمت مردم و مراقب و محافظ آنها باشد. حدیث معروف «کُلُّکُمْ راع وَکُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعَیَّتِهِ» نیز اشاره به این معنا دارد که همه مردم باید مراقب یکدگر باشند و در مقابل هم مسئولند. (حدیث مزبور در بحارالانوار و جامع الاخبار و در کتابهاى اهل سنّت در صحیح بخارى و مسند احمد و کتابهاى دیگر نقل شده است).
اگر
نکته ها
🍃۱٫ دستور العملى کامل
جالب این است که امام(ع) در این بخش کوتاه از نامه تمام گفتنى ها را که باید براى یک مسئول سیاسى کشور اسلامى بگوید، بیان فرموده; نخست ماهیت منصب او را بیان داشته تا آگاه باشد او تنها یک امانتدار است نه یک زمامدار خودکامه و مالک الرقاب مردم.
سپس به سراغ نخستین چیزى مى رود که دامن زمامداران را مى گیرد و آن مسأله استبداد رأى و ترجیح دادن تمایلات شخصى بر منافع مردم است. مخصوصاً امام(ع) از واژه رعیّت در اینجا استفاده مى کند که مفهومش کسانى است که باید حال آنها مراعات شود و مصالح آنها را در نظر بگیرند.
سپس به او دستور مى دهد که کارهاى مهم اجتماعى را همچون کارهاى شخصى نشمرد و ابعاد و آثار آن را در جامعه در نظر بگیرد و بدون اطمینان از عواقب آثار آن تصمیم نگیرد.
سرانجام به یکى از مهم ترین عوامل فساد حکومت ها که مسأله اموال و ذخائر کشور است، اشاره مى کند و آن را به عنوان «مال الله» معرفى مى نماید; همان تعبیرى که از قرآن مجید گرفته شده که خداوند متعال درباره بردگانى که در مسیر آزادى قرار دارند دستور مى دهد سرمایه اى در اختیار آنها بگذارند تا بتوانند کسب و کار کرده و دین خود را ادا نمایند; مى فرماید: (وَآتُوهُمْ مِنْ مالِ اللهِ الَّذِی آتاکُم).(۱)
سپس او را به عنوان خزانه دار اموال الهى نه صاحب اختیار معرفى کرده دستور مى دهد از آن مراقبت نماید تا به دست امام(ع) برسد و در میان حق داران تقسیم شود.
🔹در عین حال در پایان نامه به او اطمینان مى دهد که اگر از مسیر حق منحرف نشود امام(ع) هرگز با او بدرفتارى نخواهد داشت; ولى در عین حال هشدار دیگرى است که اگر اشعث نصایح سه گانه فوق را نپذیرد باید منتظر عواقب سوء کار خود باشد.
🔻قابل توجّه اینکه نصر بن مزاحم در کتاب صفین مى نویسد: «هنگامى که امام(ع) این نامه را به اشعث نوشت (او که داراى سوابق سویى بود) به یاران خود گفت: نامه امام(ع) من را در وحشت فرو برد، او مى خواهد اموال آذربایجان را از من مطالبه کند من ناچارم به سوى معاویه بروم. یارانش به او گفتند اگر بمیرى براى تو از این بهتر است. آیا شهر خود و جمعیّت خویش را رها مى کنى و دنباله روى اهل شام مى شوى؟ اشعث به اشتباه خود پى برد و سرانجام نزد امام(ع) آمد و در کوفه زندگى کرد».(۲)
🍃۱ . نور، آیه ۳۳٫
۲ . شرح نهج البلاغه علاّمه تسترى، ج ۸، ص ۷٫
🔴۲٫ اشعث بن قیس کیست؟
در ذیل خطبه ۱۹ در جلد اوّل همین مجموعه که امام(ع) سخنان تندى در آن خطبه به اشعث بن قیس فرموده بود شرح حال اشعث را نوشته ایم.
نام اصلى وى معدى کرب بود و به مناسبت موهاى ژولیده و فرفرى که داشت او را اشعث مى نامیدند; تا آنجا که اسم اصلى او به فراموشى سپرده شد و این نام بر وى ماند.
او داراى سوابق سوء بسیارى است; در زمان جاهلیّت مرتکب جنایاتى شد و از سوى قبیله دشمن اسیر گشت⬇️
@Nahjolbalaghe2
#شرحنامهها
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺 ✅ادامه شرح نامه ۵ نهجالبلاغه 🌷 (وَفِی یَدَیْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ
⬆️⬇️
✅ادامه شرح نامه ۵ نهجالبلاغه
و با پرداختن غرامت سنگینى از سوى قومش آزاد شد.
🔻تاریخ تاریک زندگى او نشان مى دهد که وى از منافقان بود و در عصر حکومت على(ع) به گفته بعضى از مورخان ریشه اصلى تمام مفاسد جامعه اسلامى بود. او با عمرو عاص در مسأله ایجاد نفاق در صف هاى یاران على(ع)در جنگ صفین همکارى کرد.
🔻اشعث بن قیس در زمان عثمان به حکومت آذربایجان منصوب شد و امام(ع) بعد از عثمان طبق روایت بالا مى خواست با او مدارا کند مبادا به سوى معاویه و شام بگریزد.
💥قابل توجّه اینکه ابوبکر براى جلوگیرى از خطرات اشعث، خواهر خود ام فروه را به او تزویج کرد و این زن سه پسر آورد که یکى از آنها محمد بود که در کربلا از فرماندهان لشکر ابن زیاد در برابر امام حسین(ع) بود. اشعث دخترى به نام جعده داشت که همه شنیده ایم امام مجتبى(ع) را مسموم ساخت و طبق روایت کافى خود اشعث نیز از کسانى است که در قتل امیر مؤمنان على(ع)شرکت داشت.
🍃این سخن را با حدیثى که درباره اشعث از امیر مؤمنان على(ع) نقل شده است پایان مى دهیم
✨ امام(ع) خطاب به مردم فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الاَْشْعَثَ لاَ یَزِنُ عِنْدَ اللهِ جَنَاحَ بَعُوضَه وَإِنَّهُ أَقَلُّ فِی دِینِ اللهِ مِنْ عَفْطَهِ عَنْز;
🍃اى مردم! اشعث به اندازه پر پشه اى در پیشگاه خدا وزن و ارزش ندارد و او در دین خدا از آب بینى بز کمتر است».(۲)
🔹لازم به ذکر است که اشعث در زمان عمر والى آذربایجان شد و در زمان عثمان باقى بود و در عصر حکومت على(ع) نیز مدتى ابقا شد.
۱ . کافى، ج ۸، ص ۱۶۷، ح ۱۸۷٫
۲ . بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۴۲۰ براى شرح بیشتر درباره حالات اشعث به جلد اوّل همین کتاب، ص ۴۴۴ به بعد ذیل خطبه ۱۹ مراجعه فرمایید.
۳٫ آذربایجان در نقشه هاى پیشین۷۷م اسلامى
🔹از فتوح البلدان بلاذرى و تاریخ طبرى و معجم البلدان حموى اجمالاً استفاده مى شود که منطقه آذربایجان در حدود سنه ۲۰ هجرى زیر پرچم اسلام قرار گرفت; ولى چیزى نگذشت که گروهى بر ضد آن قیام کردند. خلیفه دوم اشعث بن قیس را فرستاد و بار دیگر آنجا را فتح کرد و اشعث بر حکومت آنجا باقى ماند.
محدوده آذربایجان آن روز از امروز گسترده تر بود و علاوه بر تبریز، خوى، سلماس، ارومیه و اردبیل، مناطقى از گیلان و مازندران را نیز شامل مى شد و از طرف غرب نیز فراتر از مرزهاى کنونى بود. حموى مى گوید: «این منطقه خود مملکت عظیمى است، داراى برکات فراوان، خرم و سرسبز، پرآب و داراى چشمه هاى بسیار».
🔹یعقوبى در تاریخ خود مى نویسد: معاویه هر سال سى هزار هزار (سى میلیون) درهم از خراج آذربایجان دریافت مى داشت و این نشان مى دهد که تا چه اندازه آن منطقه گسترده و آباد بوده است.(۱)
۱ . به کتاب تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۲۳۳ و تاریخ طبرى در حوادث سنه ۲۲ و همچنین معجم البلدان حموى، ج ۱، ص ۱۲۸ و فتوح البلدان بلاذرى، ج ۲، ص ۴۰۰ مراجعه شود.
📚برگرفته از کتاب شرح نهج البلاغه نوشته آیت الله مکارم شیرازی
@Nahjolbalaghe2
#شرحنامهها
1_58958056.mp3
815.7K
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه، خطبه 83♦️
👈...نه مرگ از نابودی انسان دست می کشد و نه مردم از گناه فاصله می گیرند که تا ....
❇️پیشنهاد دانلود
✨🌺🍃
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2