🌹🌹قسمتی از خطبه #غدیریه رسول الله(ص)
✅ آگاه باشید ! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جا به جا نموده، آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند.
نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگرا !
هان ای مردم ! صراط مستقیم خداوند منم، که شما را به پیروی آن امر فرموده، و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل علی ، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند.
سپس پیامبر(ص) سوره مبارکه حمـد را قرائت فرموده و بیان داشتند:
هان بخدا سوگند این سوره در باره من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد، آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی بر آنان نیست.
آگاه باشبد ! ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطینند......
هان ! دوستداران امامان مؤمنانی هستند که قرآن در وصف آنان فرموده : « آنان که ایمان آورده......در امان و راه راست هستند.»
هشدار ! دوستداران امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت خواهند رفت و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته و خواهند گفت: درود بر شما که پاک شده اید، اینک داخل بهشت شوید که در بهشت جاودانه خواهید بود.»
و بدینگوه پیامبر رحمت اوصاف دوستداران امامان را بطور مفصّــل بیان نموده و در پایان افـزودنـد :
هان ای مردم ! بدانید که همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده،
هان ای مردم ! من بیم دهنده ام و علی راهنما،
هان ای مردم ! من پیامبرم و علی وصیّ من است.
هان ای مردم ! من فرستاده ام و علی امام و وصیّ پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند. هان ای مردم ! من والــد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود.
سپس به توصیف آخرین امام و دوازدهمین جانشین خود پرداخته فرمودند:
آگاه باشید ! همانا آخــرین امـــام، قــائـــم مهـــــدی از ماست .
هــــــان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.
هشـــدار ! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران.
هشـــدار ! که اوست فاتح دژ هـــا و منهدم کننده آنها،
هشـــدار ! که اوست چیره شونده بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان،
هشـــدار ! که اوست خــونخــــواه تمام اولیای خدا.
هشـــدار ! که اوست یاور دین خدا.
هشـــدار ! که او از دریایی ژرف پیمانه های افزون گیرد.
هشـــدار ! که او به هر ارزشمندی به اندازه ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ظرفیت وارزش او نیکی کند.
هشـــدار ! که او نیکو و برگزیده خداوند است.
هشـــدار ! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست.
هان ! بدانیدکه او از سوی پروردگارش سخن میگوید و آیات و نشانه های او را بر پا میکند،
هـــــان ! بدانید اوست بالیده و استوار.
بیدار باشید ! هموست که اختیار امور جهانیان و آئین آنها به او وا گذار شده است.
آگاه باشید ! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگوئی کرده اند.
آگاه باشید ! که اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. آگاه باشید ! درستی و راستی و نـــور و روشنائی تنها نــزد اوست.
هــان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزندۀ او یاری نخواهد گشت.
آگاه باشید ! که او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم، و امانتدار امور آشکار و نهان است.
هان ای مردم ! هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه خداوند به خاطر تکذیب اهل آن (حق را) آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد کرد و به امام مهــدی خواهد سپرد.....
هان ای مردم ! همانا سخن من فرمان خدا و من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.
@nahjolbalagheeiha
#حقیقت_غدیر
✍در واقعہ غدیر خم پیامبر اڪرم (ص) آخریڹ خطابہ تاریخي خود را در یازده بخش براے جہانیاڹ ایراد فرمودند:
🔻۱) حمد و ثناے خداوند را بہ جاے آورده از صفات و رحمت حضرت حق را بیاڹ ڪردند و بہ بندگي خود شہادت دادند.
🔻۲) امرے مہم درباره حضرت علي (ع) ابلاغ فرمود و بیاڹ داشت اگر ایڹ را نگویم رسالت الہي را نرساندهام و از عذاب خدا ميترسم.
🔻۳) امامت دوازده امام بعد از خود را اعلام ڪردند.
🔻۴) بازواڹ حضرت علي (ع) را گرفتند و آڹ حضرت را از جا بلند ڪرده فرمودند: «مڹ ڪنت مولاه فہذا علي مولاه»
🔻۵) حضرت صراحتـاً فرمودند، هرڪس از ولایت ائمہ سر بـاز زند اعماڸ نیڪش سقوط و در جہنم خواهد بود.
🔻۶) با تلاوت آیاتي از قرآن ڪریم دربـاره عذاب الہي فرمودند: «منظور از ایڹ آیات عدهاے اصحاب مڹ هستند ڪہ مأمور بہ چشمپوشي از آنـاڹ هستم ولي بدانند ڪہ خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنیڹ و مقصریڹ حجت قرار داده و اغماض نسبت بہ آناڹ در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست.»
🔻۷) بیاڹ اثرات ولایت اهڸ بیت (ع) ڪرده و فرمودند اصحابِ صراط مستقیم، در سوره حمد، شیعیاڹِ اهڸ بیت هستند.
🔻۸) مطالبي مہم و اساسي در مقـام حضرت حجت بڹ الحسڹ (ع) فرمودند.
🔻۹) مردم را بہ بیعت با خود و امیرالمؤمنیڹ (ع) دعوت ڪردند.
🔻۱۰) ڪیفیت بیاڹ احڪام خداوند (حلاڸها، حرامها...) ذڪر ڪردند.
🔻۱۱) بیعت لساني انجام شد و فرمودند: خداوند امر ڪرده است تا قبل از بیعت با دست، از زباڹهاے شما اقـرار بگیرم.
❌آیا ڪافي نیست ڪہ معنـا و حقیقت غـدیـر را بفہمیم؟
✔️پس غـدیـر یعني:
💠حق و حقیقت، عید بزرگ خداوند متعاڸ، عیـد بـزرگ پیـامبـراڹ، عید ولایت، عید فـروزاڹ، عیـد آسمـاني، روز درود و بـرائت، سنـد فضیلت علي (ع) و روز سپاسگزارے است.💠
🍃🌺عجب تمثيلي است ايڹ ڪہ علي مولود ڪعبہ است
يعني ايڹ ڪہ باطڹ قبلہ را در امام پيدا ڪڹ🌺🍃
@nahjolbalagheeiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فقط یه یا علی بگید و گوش بدید
✅اشکتون جاری شد ما را هم دعا بفرمایید
♦به اندازه ارادتتان باز نشر کنید
🆔 @nahjolbalagheeiha
👇👇👇
♨سوال:
🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟
✍پاسخ:
✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود:
الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند.
در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار مینمود و خوف فتنه میرفت . این مسئله میتواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید.
شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد.
در این جا میتوانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روزهای اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روزهای آخر به مکه میرسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است.
البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام میشد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز میبینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار میکنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود داشت .
ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت:
اولاً:به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است .
در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است .
سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی
ادامه مطلب در پست زیر:
👇👇👇
مطرح است.
دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند».
بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است.
بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد.
سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمیپذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجةالوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است.
از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود:
«ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید.
آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».
از این معلوم میشود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴)
همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است.
چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتابهای اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است.
پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمیتوان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد .
یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵)
پینوشتها:
۱.مایده(۵) آیه۶۷.
۲. همان، آیه ۵۵.
۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش.
۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش.
۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛
محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش.
@nahjolbalagheeiha
#دلیل_پیروزی_باطل_بر_حق
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام:
💠 وَ اِنـّى وَاللّهِ لاََظـُنُّ اَنَّ هـؤُلاءِ القـَوْمَ سـَيـُدالُونَ مـِنـْكُمْ بِاجْتِماعِهِمْ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَن حَقِّكُمْ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
بـه خـدا سـوگـنـد مـن يـقـيـن دارم كـه آنـان (مـزدوران مـعـاويـه )، بـه دليل
#اتحادشان_بر_باطل و
#تفرقه_شما_بر_حق
به زودى بر شما مسلط خواهند شد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 25
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 عِبادَاللّه ِ، إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبادِاللّه ِ إِلَيْهِ عَبْدا أَعانَهُ اللّه ُ عَلَى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَتَجَلْبَبَ الْخَوْفَ... وَصارَ مِنْ مَفاتيحِ أَبْوابِ الْهُدَى، وَمَغالِيقِ أَبْوابِ الرَّدَى... قَدْ أَمْكَنَ الْكِتابَ مِنْ زِمامِهِ، فَهُوَ قائِدُهُ وَإِمامُهُ، يَحُلُّ حَيْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ، وَيَنْزِلُ حَيْثُ كانَ مَنْزِلُهُ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️اى بندگان خدا بى گمان #محبوب_ترين_بندگان در پيشگاه خداوند، كسى است كه
✅ خدا او را در نبرد با نفس خويش يارى كرده است.
✅ او حزن ـ دورى از خداى خود ـ را جامه زيرين و ترس از ـ عذاب ـ او را جامه زبرين خود نموده و ...
✅ خود به تنهايى كليد همه درهاى هدايت و قفل همه درهاى هلاكت و سقوط گرديده است.
✅ قرآن را رهبر و پيشواى خود قرار داده و زمام خود را به او سپرده است
✅ هر جا كه قرآن منزل كند او نيز فرود آيد و هر جا كه قرآن، برگزيند او نيز منزل كند.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 86
💠 فلسفه حكومت اسلامي
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی علیه السلام:
♦️خدايا تو مي داني كه جنگ و درگيري ما
❌ براي به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنيا و ثروت نبود
✅ بلكه مي خواستيم نشانه هاي حق و دين تو را در جايگاه خويش باز گردانيم
✅ و در سرزمينهاي تو اصلاح را ظاهر كنيم
◀️ تا بندگان ستمديده ات در امن و امان زندگي كنند و قوانين و مقررات فراموش شده تو بار ديگر اجرا گردد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۱
🌹🌹امام علي عليه السلام:
💠 يُسـْتَدَلُّ عـَلَى إِدْبـارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ:تَضْيِيعِ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكِ بِالْفـُرُوعِوَ تـَقْديمِ الْأَراذِلَ وَ تَأْخيرِ الْأَفاضِلِ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️چهار چيز نشانه #سقوط و #انحطاط_دولت هاست:
1⃣◀️ تباه ساختن ريشه ها
2⃣◀️ و دست يازيدن به شاخ و برگها
3⃣◀️ و پيش انداختن فرومايگان
4⃣◀️ و پس راندن فرزانگان.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚غرر الحكم، ج 2 فصل 88 ح 12
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 عِبادَ اللّه ِ! زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا،وَحـاسِبُوها مِـنْ قَبْـلِ أَنْ تُحـاسَبُوا،وَتَنـَفَّسُوا قَبْـلَ ضِيـقِ الْخِنـاقِ،وَانْقادُوا قـَبْلَ عُنـْفِ السِّياقِ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️اى بندگان خدا!
✅ پيش از آنكه سنجيده شويد خويشتن را بسنجيد
✅ و پيش از آنكه به حسابتان رسيدگى شود حساب خود را تسويه كنيد،
✅ پيش از آنكه گلويتان بسته شود و نفس به شماره افتد تنفس كنيد
✅ و قبل از آنكه شما را به زور برانند خود، به راه افتيد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 89