🔴 بیانیه مؤسسه موضوع شناسے احڪام فقهے در مورد بازگشایے مساجد و مشاهد مشرفه
♦️ بیش از دو ماه است ڪه به سبب شیوع بیمارے #ڪرونا مراڪز معنوے اجتماعے مسلمانان در اڪثر ڪشورهاے اسلامے و در ڪشور عزیزمان ایران به توصیه مسئولان اجرایے و بهداشتے ڪشور، به روے مؤمنان و مشتاقان بسته شده است. مردم نیز از باب وظیفه قانونے و شرعے، محرومیت از عبادت در مساجد و زیارت مشاهد را تحمل ڪردند؛ ولے براے بازگشایے این اماڪن مقدس لحظهشمارے میڪنند و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انتظار آنان بیشتر شده و مسئولان امر نیز در پے راه حلے براے این مشڪل هستند.
🔹 از اینرو مؤسسه موضوع شناسے احڪام فقهے حوزه علمیه، بر اساس وظیفه ذاتے خود پس از بررسے ملاڪهاے شرعے و فتاواے مراجع عظام تقلید، موضوع شناسے مسأله را طے جلساتے با ڪارشناسان فقهے، پزشڪے، تبلیغے و صاحبنظران و همڪارے دفتر مقام معظم رهبرے، معاونت تبلیغ حوزه علمیه، دفتر مطالعات پژوهشها و ارتباطات حوزویِ مرڪز رسیدگے به امور مساجد، دبیرخانه انجمنهاے علمے حوزه علمیه، ستاد ملے مبارزه با ڪرونا، دانشگاه علوم پزشڪے و ستاد ترویج احڪام دین، مسائل فقهے مرتبط را با عنایت به فتاواے مراجع معظم تقلید و مراعات احتیاط به شرح ذیل اعلام میدارد:
1⃣ مراعات دستور العملهاے ابلاغے از مراجع ذیصلاح براے نحوه بازگشایے مساجد و اماڪن مذهبے لازم و ضرورے است.
2⃣ نماز خواندن با ماسک و دستڪش اشڪال ندارد و خللے به نماز وارد نمیڪند.
3⃣ براے ورود به مسجد مستحب است انسان با وضو باشد؛ لذا با توجه به توصیههاے بهداشتے، مؤمنین در منزل وضو بگیرند و مهر، تسبیح، سجاده و ڪتاب دعاے مورد نیازشان را همراه داشته باشند.
4⃣ سجده بر سنگ اشڪال ندارد. لذا چنانچه به جهت مراعات مسائل بهداشتے وسهولت در شستشوے آن، در برخے مساجد به جاے تربت، سنگهاے مخصوص در اختیار نمازگزاران قرار گیرد، میتوان بر آن نیز سجده ڪرد.
5⃣ برگزارے نماز جماعت در دو نوبت با فاصله زمانے، در دو صورت اشڪال ندارد:
الف) امام جماعت متعدد باشند؛ یعنے امام نماز جماعت اول و دوم دو نفر باشند.
ب) مأمومینے ڪه در نماز جماعت اول شرڪت داشتهاند، با مأمومین نماز دوم متفاوت باشند؛ هرچند امام جماعت یک نفر باشد.
6⃣ اعاده نماز براے امام جماعت در صورتے ڪه مأمومین نماز دوم غیر از نماز اول باشند مانعے ندارد و خواندن نماز قضا هم توسط امام جماعت اشڪال ندارد ولے نماز قضاء امام جماعت باید قطعے باشد نه احتیاطی.
7⃣ مواد ضد عفونے ڪننده و الڪلهایے ڪه براے ضدعفونے مساجد بهڪار میرود طبق نظر ڪارشناسان، از نوع الڪل مُسڪر نیست؛ لذا محڪوم به طهارت است و در فرض شک هم حڪم به طهارت مے شود.
8⃣ علاوه بر استحباب مراعات حال أضعف مأمومین در نماز، نسبت به تعقیبات نماز هم با توجه به توصیه¬هاے بهداشتے، به أقلّ مقدار مستحب اڪتفا شود.
9⃣ از آنجا ڪه خواندن نماز مستحب در حال راه رفتن هم جایز و صحیح میباشد، ائمه جماعات مومنان را نسبت به اصل مسئله و ڪیفیت خواندن آن راهنمایے فرمایند تا توقف در مسجد ڪوتاهتر باشد و از ابتلاے به بیمارے ڪرونا یا انتشار آن جلوگیرے شود.
0⃣1⃣ چنانڪه افطارے دادن در مسجد از سوے مسئولان در حال حاضر ممنوع باشد و افرادے قصد افطارے دادن داشته باشند مسئله چند صورت دارد:
الف) اگر افطارے دادن در مسجد بر آنها به واسطه نذر و امثال آن واجب نشده باشد، میتوانند در مصارف خیر دیگر یا ڪمک به مستمندان هزینه ڪنند.
ب) اگر به واسطه نذر و امثال آن، افطارے دادن در مسجد واجب شده باشد، چنانچه مقیّد به ماه رمضان سال جارے نباشد، یا نذر هرساله نباشد، میتوانند در سالهاے آینده اقدام ڪنند.
ج) اگر نذر مقید به ماه رمضان و درون مسجد و مقید به سال جارے بوده ولے ممڪن نشود، عمل به نذر واجب نیست؛ لذا احتیاط آن است ڪه در مصارف خیر دیگرے ڪه نزدیک به مورد نذر باشد هزینه ڪنند؛ مثلاً غذا را بین روزهداران بیرون از مسجد توزیع ڪنند. (بدون تجمع در یک محل)
1⃣1⃣ مراعات فاصله فیزیڪے با افراد دیگر در این شرایط هنگام برپایے نماز جماعت، لازم و مورد تأڪید است. بنابراین اساس، فاصله نمازگزار از محل سجده نسبت به فردے ڪه در صف جلو ایستاده، تا یک متر اشڪال ندارد. (که درنتیجه از محل ایستادن خود تا محل ایستادن فرد جلو، بیش از دو متر خواهد بود.) فاصله نمازگزار با ڪسانے ڪه در طرفین وے ایستادهاند نیز تا یک متر اشڪال ندارد. (به شڪل تصویر پیوست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان شنیدنی از کمیل 👆👆
🍀درود فرستادن بر امیرالمومنین
(علیه افضل صلوات المصلین)
روز هشتم
دلـِ❤️ ما در بھ درِ
ڪوے "رضـاستـــــ"
#السلامعلیکیاعلیبنموسیالرضاالمرتضی
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
موضوع: غیبت (قسمت اول)
🔻تعریف غیبت: پشت سر دیگران حرفی را بزنیم که اگر بشنود ناراحت شود. گفتن نقص بدنی،نقص مالی، اخلاقی،نسبی،پوشش و ...
⚫️ آثار غیبت کردن:
۱- شکستن حریم دیگران
۲- ایجاد کینه و دشمنی
۳- ایجاد بی اعتمادی
۴- پخش شدن عیوب و زشتی ها
۵- نابودی دین
۶- عدم پذیرش اعمال نزد خدا
۷- انتقال خوبی های غیبت کننده به پرونده غیبت شونده و انتقال بدی های غیبت شونده به پرونده غیبت کننده
۸- به تاخیر افتادن ثواب و خیر و جلو افتادن عذاب و شر
۹- عذاب قبر
۱۰- خروج از ولایت خدا و درآمدن در ولایت شیطان (آبروی مردم حتی گناهکاران برای خدا آنقدر مهم است که همبستگی ها را از بین می برد و ما را از خدا جدا می کند)
🔵 آثار ترک غیبت از منظر روایات:
۱-بخشش گناهان
۲- ثبات قدم در ایمان
۳- پاکی زبان
۴- ورود به بهشت
۵- خیر دنیا و آخرت
۶- ترک یک غیبت معادل ده هزار رکعت نماز مستحبی
۷- نشانه تقوا و پرهیزکاری
🔴 ریشه های غیبت:
۱- کبر: فرد از درون خودش را از همه برتر می داند لذا با غیبت کردن دیگران را تحقیر می کند تا خود را بزرگ جلوه بدهد.
۲- حسد: فرد از ترقی و پیشرفت دیگران ناراحت می شود غیبت آن ها را می کند تا آن پیشرفت را ناچیز جلوه دهد.
۳- شوخی
۴- دلسوزی های بی مورد: می خواهد فرد را اصلاح کند، بلد نیست غیبت او را می کند
۵- عصبانیت
۶- سوءظن: اگر نسبت به کسی سوء ظن داریم نباید فوری حرف بزنیم باید تحقیق کنیم.
۷- از بین بردن توطئه دیگران:مثلا می شنود برایش نقشه کشیده اند یا می خواهند بکشند هنوز مطمئن نیست برای خنثی کردن آن شروع به غیبت می کند.
۸- توجیه کار زشت خود: مثلا کار زشتی کرده برای اینکه جرم خود را کمرنگ جلوه دهد دیگری را هم شریک می کند و می گوید فلانی هم این کار را کرده است.
۹- انتقام: غیبت می کند تا دلش خنک شود.
۱۰- کنجکاوی
۱۱- تمسخر
ادامه دارد....
موضوع #غیبت (قسمت دوم)
🔺غیبت های مجاز:
۱- کسی که علنی و آشکارا مرتکب خلاف می شود و برایش مهم نیست خلافش را بگویند البته این چند تبصره دارد که باید به آن توجه کرد:
الف) زیاد گناه کردن دلیل بر جواز غیبت نیست . علنی گناه کردم معیار است برای جواز
ب)اگر فردی در شهر خودش علنی گناه می کند نمی توان در شهر دیگری که معروف به آن گناه نیست غیبتش را کرد.
ج) اگر فرد نمی داند کاری راکه دارد علنی انجام می دهد گناه هست، نمی شود غیبت او را کرد.
۲- غیبت ستمگر که این مورد هم چند تبصره دارد:
الف) نیت از غیبت ستمگر کردن باید دفع و رفع ظلم او باشد نه خنک شدن دل و ....
ب) مظلوم فقط در مورد ظلمی که به او شده حرف بزند نه عیب های دیگر ظالم
ج) مظلوم پیش کسی از ظالم حرف بزند که امیدوار است برایش کاری کند در جهت رفع و دفع ظلم
۳- غیبت بدعت گذار: بدعتگذار یعنی کسی که به دین خدا چیزی اضافه کند یا از دین خدا چیزی کم کند. مثل کسانی که گفتند حجاب واجب نیست . غیبت بدعت گذار واجب است ولی با شرایط زیر:
الف)فرد بدعتگذار قصدش منحرف کردن باشد (فرد جاهل را باید نصیحت کرد.)
ب) فرد بدعتگذار می خواهد هر چیزی را آموزش دهد.
۴- در مشورت هم غیبت جایز است: اگر در موردی که ما می شناسیم از ما مشورت خواستند، می شود غیبت کرد چون اگر حقایق گفته شود گرفتاری ها و مفسده هایی برای مومن پیش می آید لذا باید اطلاعات لازم را بدهیم . البته با توجه به تبصره های زیر:
الف)جایی که آبروی سنگینی یا مال زیادی مطرح است غیبت کنیم مثلا یک وقت می بینی برای دوهزار تومان باید غیبت کنی و این نمی ارزد.
ب)فرد واقعا به قصد مشورت پیش ما آمده باشد نه قصد دیگری.
ج)معیار، زمان حال افراد است اگر در گذشته گناهی داشته توبه کرده نیازی به گفتن آن نیست.
۵- برای دفع منکر: مثلا فردی یا گروهی در محلی منکراتی را مرتکب می شوند برای اینکه جلوی آن ها گرفته شود، می شود اطلاع داد.
۶- در نزد قاضی برای شهادت دادن برای احقاق حق باید هر چه دیده بگوید.
🔺درمان غیبت:
درمان کلی تمام رذائل این فرمول است:
علم ⬅️ حال ⬅️ عمل
یعنی در مورد غیبت علم حاصل کنیم. مطالعه و فکر کنیم. خود این مطالعه و فکر در انسان حالی ایجاد می کند که ان شالله منجر به ترک عمل می شود.
۲- ریشه های غیبت را از بین ببریم .
۳- معاشرتها را سنجیده تر کنیم با کسانی که اهل غیبتند زیاد هم صحبت نشویم.
۴- برای خودمان و برای کسی که غیبت او را کرده ایم مرتب دعا و استغفار کنیم.
۵- غیبت شونده را در مستحبات خود شریک کنیم تا جبران شود.
۶- اگر غیبت ما به گوش غیبت شونده رسید در صورتی که مفسده جدیدی ایجاد نشود باید از او حلالیت بطلبیم.
۷- از غیبت شونده تعریف و تمجید کنیم تا آبرویی که از او برده ایم جبران شود.
🔴چند تذکر:
۱- راضی بودن کسی برای غیبت کردنش جواز برای غیبت نیست چون مسئله آبروست و هیچ کس حق ندارد آبروی خود را به خطر بیندازد.
۲- اینکه غیبت می کنیم و می گوییم جلوی رویش هم می گویم توجیه نیست و غیبت است.
۳- اگر شنونده غیبت چیزهایی که ما می گوییم میداند گفتن مجددش هم غیبت است.
♨️الحذر الحذر الحذر از غیبت♨️
✳️ چند روایت در مورد غیبت:
امام صادق (علیه السلام):
- غیبت کردن نشانه منافق است.
- از غیبت کردن بپرهیز که تو را نزد خدا و مردم مبغوض می کند و پاداشت را برباد می دهد.
- منفورترین مردم نزد خدا غیبت کننده است.
- غیبت کننده نباید چشم طمع به سلامت داشته باشد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): غیبت کردن در نابودی دین مؤثر تر است از بیماری خوره در اندرون او.
- هرکس از زن یا مرد مسلمانی غیبت کند خداوند تا چهل شبانه روز نماز وروزه او را نپذیرد مگر اینکه غیبت شونده او را ببخشد.
حضرت علی (علیه السلام): شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
امام سجاد (علیه السلام): حق گوش این است که آن را ازشنیدن غیبت بازداری.
⭕️ ثواب رد غیبت:
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله): هر کس در مجلسی بشنود که از برادرش غیبت می شودو آن را دفع کند خداوند هزار باب بدی را در دنیا و آخرت از او دفع می کند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله):هر کس در مجلسی راجع به برادر دینی اش غیبتی بشنود و دفاع نکند بلکه خوشحال هم بشود؛ گناهش مانند کسی است که غیبت کرده است.
❌کفاره غیبت کردن:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): کفاره غیبت این است که هرگاه به یاد غیبت شونده افتادی از خداوند برایش آمرزش بخواهی.
🔆خدایا به حق اولیائت ما را در ترک غیبت یاری کن.
الهی آمین
🔴 استاد قرائتی:امام زمان، میزبان ماه رمضان است
🔷 حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در برنامه درسهایی از قرآن، حضرت مهدی(عج) را میزبان ماه رمضان دانست و اظهار نمود:
♦️ در روایات داریم با سوره قدر در مورد حضرت مهدی با دیگران مباحثه کنید. بگویید:
1-شب قدر در شیعه و سنی، شب قدر برای یکسال نیست. هر سال یک شب قدری است.
2- شب قدر هم در ماه رمضان است.
3- شب قدر هم «تنزل الملائکه» فرشتهها از آسمان پایین میآیند. اینکه قرآن میگوید: شب قدر فرشتهها روی زمین میآیند، کجا میروند؟ در زمان پیغمبر خدمت پیغمبر بودند و بعد از پیغمبر هم باید یک وجود معصومی باشد به نام حضرت مهدی(ع) که فرشتهها خدمت او برسند.
🌕 در دعای افتتاح که ماه رمضان سفارش شده است، پنج شش صفحه است، دو صفحهاش برای شخص امام زمان است. دعا میکند خدایا! «اَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا» اگر مسلمانها ذلت هستند باید جبران شود. با وجود حضرت مهدی این عزت را به مسلمانها بده. «وَاَغْنِ بِهِ عآئِلَنا» فقر بیداد میکند، توسط آن مهدی جبران کن. «وَاقْضِ بِهِ عَنْ مَُغْرَمِنا» شکستها و کمبودهای غرامتها و کسادیهای ما را جبران کن. «وَاجْبُرْبِهِ فَقْرَنا» فقر ما را جبران کن. «وَسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا» شکافهای ما را تأمین کن. «وَیَسِّرْ بِهِ عُسْرَنا» مشکلات ما را با حضرت مهدی آسان کن. «و َبَیِّضْ بِهِ وُجُوهَنا» روسیاهی ما را با حضرت مهدی رو سفید کن.