eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله مظاهری: 🔸 حقّ‌الناس مشکل است. وقتی سلمان فارسی استاندار مدائن بود، دیدند گريه می‌کند. به او گفتند آقا تو کسی هستی که درجۀ «منّا أهل البيت» گرفته‌ای! راوی می‌گويد از او پرسیدم چرا گريه می‌کني؟ گفت روايتی از پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) يادم آمد و آن روايت ناراحتم کرده است. پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) فرمودند: در روز قيامت گردنه‌هايی است و از اين گردنه‌ها نمی‌گذرند، مگر سبک باران: «إنّ فِي الآخِرَةِ عَقَبَةً لا يَقطَعُها إلّا المُخِفُّون‏» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله صانعی 1393/2/7 🔸 آيه شريفه «اوفوا بالعقود» يک عموم دارد و آن، نسبت به افراد عقود است و يک اطلاق دارد نسبت به خصوصيات عقد از ازمنه و امکنه است. بنابراين، آيه شريفه که مي‏گويد: ﴿يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود﴾ ، وفای به همه افراد عقد را مي‏گويد، منتها چون حکم روي طبيعت رفته، اطلاقش اقتضا مي‏کند که هر عقد در هر زمان و مکاني، حکم وجوب و لزوم وفا داشته باشد. 🔹 اگر دليلي آمد و زماني را خارج کرد، به اين باز مي‏گردد که مطلق، مقيد به غير آن زمان است و بقيه سر جاي خودش هست. مثلاً اگر در خيار حيوان براي مشتري گفت: «اوفوا بالعقود الا ثلاثة ايام» برای مشتری، يعني اين عقد در غير سه روز، اطلاقش باقي است و مقيد به غير سه روز است؛ يعني در غير اين سه روز به طبيعت عقد وفا کنيد. @Nardebane_feghahat
✳️ منظور از «اطلاق احوالی» در علم اصول چیست؟ ✔️ لحاظ شمول و سریان در مطلق به دو صورت است: 1⃣ لحاظ افراد، در جایی که معنا کلی و دارای افراد باشد. 2⃣ لحاظ احوال، در جایی که معنا جزئی باشد. 🔹 اطلاق احوالی در جایی است که برای معنای جزئی، احوال متفاوتی باشد. در این حالت اگر چه معنا دارای یک فرد می‌باشد، ولی این فرد حالات مختلفی دارد، مثل: حالت مرض یا سلامتی، و یا حالت سواره یا پیاده بودن که بر زید عارض می‌شود؛ بنابراین، لفظ زید به لحاظ این احوال، اطلاق دارد؛ یعنی قابلیت صدق بر هر یک از این حالات را دارد و اگر گفته شود: «اکرم زیدً»، اطلاق احوالی، تمام حالات او را در بر می‌گیرد. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آخوند خراسانی «الیقین» در «لا تنقض الیقین بالشک» را مطلق می‌داند (نه عام)، زیرا معتقد است که مفرد محلّیٰ به ألف و لام از الفاظ مطلق می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط سید مرتضی(ره) ◾️ مشاهدة المحتضر الامام (عليه السلام) قبل موته ❓مسألة: عن المحتضر هل يشاهد في تلك الحال جسم الامام نفسه أم غير ذلك؟ ✔️ الجواب: قد روت الشيعة الإمامية أن كل محتضر يرى قبل موته أمير المؤمنين (عليه السلام)، و روي عنه شعر يتضمن ذلك و هو قوله: يا حار همدان من يمت يرني * * * من مؤمن أو منافق قبلا 🔹 و إذا صحّت هذه الرواية، فالمعنى: أنه يعلم في تلك الحال ثمرة ولايته (عليه السلام) و انحرافه عنه... 🔸 قد يقول العربي: رأيت فلانا، إذا رأى ما يتعلق من فعل به أو أمر يعود اليه. 🔹 و انما اخترنا هذا التأويل، لأن أمير المؤمنين (عليه السلام) جسم، فكيف يشاهده كل محتضر، و الجسم لا يجوز أن يكون في الحال الواحدة في جهات مختلفة. 🔸 و لهذا قال المحصلون: ان ملك الموت الذي يقبض الأرواح لا يجوز أن يكون لانه جسم و الجسم لا يصح أن يكون في الأماكن الكثيرة، و تأولوا قوله تعالى «قُلْ يَتَوَفّٰاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ» أنه أراد بملك الموت الجنس دون الشخص الواحد، كما قال اللّٰه تعالى «وَ الْمَلَكُ عَلىٰ أَرْجٰائِهٰا» و انما أراد جنس الملائكة. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط شیخ مفید(ره) 🔸...و جاء عن أمير المؤمنين (ع) أنه قال للحارث الهمداني -رحمه الله-: يا حار همدان من يمت يرني * * * من مؤمن أو منافق قبلا 🔹...غير أني أقول فيه: إن معنى رؤية المحتضر لهما - عليهما السلام - هو العلم بثمرة ولايتهما، أو الشك فيهما والعداوة لهما، أو التقصير في حقوقهما على اليقين بعلامات يجدها في نفسه و أمارات و مشاهدة أحوال و معاينة مدركات لا يرتاب معها بما ذكرناه، دون رؤية البصر لأعيانهما و مشاهدة النواظر لأجسادهما باتصال الشعاع، و قد قال الله - عز وجل -: (فمن يعملً مثقال ذرة خيراً يره ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره)، وإنما أراد - جل شانه - بالرؤية هاهنا معرفة ثمرة الأعمال على اليقين الذي لا يشوبه ارتياب. وقال سبحانه: (فمن كان يرجوا لقاء ربه فإن أجل الله لآت). و لقاء الله تعالى هو لقاء جزائه على الأعمال و على هذا القول محققو النظر من الإمامية، و قد خالفهم فيه جماعة من حشويتهم، و زعموا أن المحتضر يرى نبيه و وليه ببصره كما يشاهد المرئيات و إنهما يحضران مكانه و يجاورانه بأجسامهما في المكان. 📚 أوائل المقالات في المذاهب والمختارات، الشيخ المفيد ج1 ص74 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #احتضار (2) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط شیخ مفید(ره) 🔸...و جاء عن
✳️ (3) ✔️ شیخ حسن بن سلیمان حلی(ره) در نقدِ نظرِ شیخ مفید و سید مرتضی (رضوان الله‌ علیهما) کتاب «المحتضر» را نوشته است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 📚 لحظه دیدار پژوهشی در روایات حضور اهل بیت (علیهم‌السلام) در هنگامه احتضار 🖋 محمد کاظم اسماعیلی ١٩٢ صفحه @ketabnaafis @Nardebane_feghahat
✔️ فقهایی مانند صاحب مدارک، صاحب حدائق و سید محسن حکیم و... (رضوان‌الله‌علیهم) مخالفِ «قاعده تسامح در ادله سنن» بوده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ شیخ فضل الله نوری «مشروطه» را حرام و مشروطه‌خواهان را کافر و مرتد می‌دانست، اما مرحوم آخوند خراسانی و همفکران او معتقد به «لزوم مشروطه» بودند. @Nardebane_feghahat
✔️ بیان برخی دیدگاه‌ها و نظرات آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی) در ضمنِ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (قدس سره) 🔹 80 جلسه صوتی 🔸 تدریس: رضا حسینی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✳️ چرا «تبصرة المتعلمین»؟! كتاب فقهی «تبصرة المتعلمين» یکی از کتب فقهیِ مرحوم علامه حلی (رضوان الله علیه) می‌باشد که در طول تاریخ مورد توجه فقها بوده است. در اهمیت «تبصرة المتعلمین» همین بس که مرحوم آية الله ضياء الدين العراقي (رحمه الله) پنج جلد شرح بر این کتاب نوشته است که مع الأسف در حوزه‌های ما مهجور است. و آية الله سيد صادق روحاني (رضوان الله علیه) موسوعه 40 جلدیِ فقه الصادق (علیه‌السلام) را در شرحِ چنین کتابی نوشته است. فرصتی شد که تدریس «تبصرة- کتاب الطهارة» را در ۲۲ جلسه صوتی به اتمام رساندیم، به همراه بیان نکات اصولی، فقهی و گاهی هم رجالی. 🔹 شرکت در این «دوره آموزشی» را به همه علاقه‌مندانِ علمِ فقه توصیه می‌کنم. ✍ رضا حسینی ~~~~ ✔️ثبت نام از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore مهلت ثبت نام: تا اول مهرماه