eitaa logo
خواهران فعال سبزواری
86 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
206 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃💐°🍃💐°🍃💐°🍃💐° °💐🍃💐 🍃💐 💐° 💦بسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ💦 💐تفسیر سوره هود- آیه ۱۱۸ 🌹ولَوْ شَآءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَ حِدَةً وَلَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ‏ 🍃🌸ترجمه 🌷و اگر پروردگارت مى‏ خواست، هر آینه همه‏ مردم را (با اجبار)، یک امّت واحده ( و داراى یک عقیده‏ حق) قرار مى ‏داد، در حالى که همچنان اختلاف مى‏ ورزند. در قرآن مجید، بارها به مسئله‏ آزادى انسان ‏ها در انتخاب راه و عقیده اشاره شده است. یعنى با اینکه خداوند مردم را به سوى خویش هدایت مى ‏فرماید، امّا هرگز در این راه اجبار نمى ‏کند و به پیامبر اکرم‏ نیز حقّ مجبور کردن مردم را نداده است، بلکه فقط از آن حضرت خواب نه که مردم را تذکّر دهد و راه را به آنان یادآورى نماید. «انّما انت مذکّر، لست علیهم بمصیطر». بنابراین، خداوند راه تقوى‏ و فجور را به نحوى که فطرت انسان خوبى‏ ها و بدى‏ ها را از درون درک کند، الهام مى‏ فرماید، و از بیرون هم انبیا را براى راهنمایى مى‏ فرستد و این خود انسان است که با اراده و اختیار کامل راه خویش را برمى‏ گزیند. 🌺پیام ها ۱- سنّت الهى در آفرینش انسان، بر اساس آزادى و انتخاب عقاید و افکار است. «لو شاء ربّک لجعل الناس امة واحدة» ۲- خواست خداوند، قابل تخلّف نیست. «لوشاء ربّک لجعل» ۳- در هیچ زمان همه‏ مردم یکدست نبوده ‏اند. «ولایزالون مختلفین» ۴- دلیل اختلاف مردم، قدرت آزاد بودن آنان است. «لو شاء... ولایزالون مختلفین»تفسیر سوره هود- آیه ۱۱۹ 🌹إلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ 🍃🌼ترجمه 🌷مگر کسى که پروردگارت به او رحم کند، و (خداوند) براى همین (رحمت) مردم را آفرید، و فرمان پروردگارت صادر شده که دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد کرد. بعضى گفته ‏اند: معناى آیه این است که مردم دائماً اختلاف دارند، مگر کسانى که در سایه‏ لطف و رحمت الهى، گرفتار اختلاف نشوند و خدا براى همین وحدت کلمه، آنان را آفرید. فلسفه‏ آفرینش انسان، در آیات قرآن با عناوین مختلفى مطرح شده است: در یک جا مى‏ خوانیم: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» که دلیل آفرینش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است. در جاى دیگرى مى‏ فرماید: «الذى خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایّکم احسن عملا» یعنى خداوند، مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید. و در آیه‏ فوق نیز آمده است: «لذلک خلقهم» یعنى ما انسان‏ ها را آفریدیم تا مشمول رحمت خویش نماییم. در ظاهر به نظر مى ‏رسد که فلسفه آفرینش انسان، سه عنوان متفاوت یعنى: عبادت، آزمایش و رحمت است. امّا با کمى دقّت نظر متوجّه مى‏ شویم که هر سه موضوع داراى یک نقطه‏ مشترک هستند و آن تکامل روحى و معنوى انسان‏ه است. در آیه‏ قبل آمد که انسان آزاد است و در آخر این آیه مى ‏فرماید: ما حتماً دوزخ را از انسان و جنّ پر مى ‏کنیم. آنچه از جمع بین این دو آیه فهمیده مى ‏شود، این است که انسان در انتخاب راه آزاد است، ولى به خاطر پذیرش راه باطل، جهنّمى مى‏ شود. در روایات متعدّد آمده است که نمونه‏ روشن اختلاف مردم، مسأله‏ رهبرى معصوم است که طبیعتاً به جز آن گروه که مشمول رحمت الهى و در خط اهل ‏بیت‏ و پیشوایان معصوم قرار گرفته ‏اند، بقیه‏ مردم منحرف شده ‏اند. امام صادق‏ (علیه السلام) فرمود: خدا انسان را آفرید تا کارهایى انجام دهد و مستحقّ رحمت شود. 🌺پیام ها ۱- تنها راه برچیده شدن اختلافات، لطف و رحمت الهى است.«الاّ مَن رحم ربّک» ۲- عامل وحدت، فقط امدادهاى الهى است و محورهاى دنیوى و مادّى، امورى فانى، مقطعى، یک بعدى و خیالى‏ اند. «الاّ مَن رحم ربّک» ۳- فلسفه‏ خلقت بشر، پذیرش و دریافت رحمت الهى است.«و لذلک خلقهم» ۴- خداوند قوانین و سنّت‏ هایى را بر خود لازم کرده است.«و تمّت کلمة ربک» ۵ - قهر حتمى الهى، بعد از لطف او و فرستادن انبیا و کتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است. «رحم ربک... لاملأنّ جهنّم» ۶- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبیا و کتب آسمانى از بیرون، حجّت را بر مردم تمام کرده است. «و تمّت کلمة ربّک» ۷- جهنّم محدودیّت دارد. «لاملأنّ جهنّم» ۸ - جنّ نیز مانند انسان، داراى تکلیف و کیفر وپاداش است. «من الجنّة والناس» 🍃🌸اللهم صل علی محمدوآله محمدوعجل فرجهم🌸🍃 ❣️الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣️ 🍃💐 °💐🍃💐 https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6 🍃💐°🍃💐°🍃💐°🍃💐°
💠 دعای هفتم صحیفه سجادیه ✅این دعا در این روزهای بلا توسط مقام معظم رهبری توصیه شده است🌹 ❤️ترجمه مضمون این دعا بسیار روح انگیز است ❣️الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣️ مدرسه علمیه نرجس (س) سبروار
✅ مراسم چهارمین سالگرد ارتحال حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی(ره) امام جمعه فقید سبزوار 🔹 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ابراهیمی 🔸 سه شنبه 25 آذر ساعت 18 👈 از طریق سامانه آموزش مجازی حوزه علمیه به آدرس https://abs.lms2.hozehkh.com/ws/veec6pepvbz شرکت عموم همشهریان عزیز، تکریم علم و فضیلت است. حوزه علمیه سبزوار https://eitaa.com/hozehsabzevar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌟. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: در قیامت نزدیک ترین مردم به من کسی است که بیشتر بر من صلوات بفرستد.✨ 📚 کنز العمال، ج ۱، ص ۴۸۹. قرار ما هر روز نفری حداقل ۱۴ صلوات، به نیت تعجیل در ظهور و سلامتی امام عصر (عج) دوستان لطفا مشارکت کنید که با هم، هر روز ختم چند هزار صلواتی هدیه به ساحت مقدس امام عصر (عج) داشته باشیم🌺🌺🌺🌺🌺 دعا عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درروایت است که،انسان سه مرتبه برای نماز شب ازخواب میپرد.باراول شیطان می گوید،حالازوداست،یک چرت بگیربخواب. یک چرت میخوابد، دوباره بیدار می شود،بازشیطان می گوید،دوباره بخواب، دفعه ی سوم بیدارمیشود،می بینداذان صبح را می گویند.درحدیث است که:(بال شیطان فی وجههی.) اگرکسی نماز شبش قضا شود،شیطان درصورت او بول میکند.حالا اگر نماز صبح او قضاشود چه میکند؟ لذا آنهایی که نماز صبح شان قضاشود بد ترکیب ترهستند،ازآنهایی که نماز شب شان قضا شده وخیلی بدقیافه اند.
را به دو دسته تقسیم می کنند: 1)واجبات : واجباتی که هدف از انجام آن ها، وصول به مقصود است و در آن ها شرط نیست. 2)واجبات : واجباتی که نیاز به دارند و غرض، فقط حصول مقصود و منظور در خارج نیست، غرض انجام واجب است 🍃مثل نماز، نیّت هم میخواهد، یعنی قصد قربت در آن شرط هست. ❇️ واجبات تَوصُّلی هستند و هدف، اقامه معروف و از بین رفتن منکر هست. 🔹لازم نیست که نیّت کنیم ولی اگر نیّت کنیم اجر آن بیشتر است. 🔸حتی به قصد ریا هم می شود امر به معروف و نهی از منکر کرد. https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6