eitaa logo
خواهران فعال سبزواری
85 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
206 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مراقب باشیم! 🌼 مجالست مداوم با قرآن کریم باعث نشود احترام و عظمت قرآن فراموشمان شود. 🌸 مصحف را با احترام در دست بگیریم نه مثل یک کتاب معمولی 🌺 در مکان مناسب قرارش دهیم نه روی زمین و در مسیر رفت و آمد 🌼 آداب تلاوت مثل وضو داشتن و رو به قبله بودن را در حد امکان رعایت کنیم ⛔️ چیز دیگری را روی قرآن قرار ندهیم 🌺 وقتی قرآن تلاوت می شود با دقت گوش کنیم تا شامل رحمت الهی شویم نه این که با بی توجهی مشغول صحبت با دیگران شویم. و... 🌺 این همراهی همیشگی باید روز به روز خشوع ما را در برابر پروردگار و قرآن کریم بیشتر کند. ✨إنّ أحَقَّ الناسِ بِالتَّخَشُّعِ فی السِّرِ و العَلانِیَّةِ لَحامِلُ القرآنِ ☝️قطعا سزاوارترین مردم به خشوع در پنهان و آشکار حامل و حافظ قرآن است. رسول اکرم (ص)
✍️فردی از امام جعفر صادق (ع) سوال کرد: از کجا بدانم که از درگاه خدا رانده شده ام یا نه؟ ✅حضرت فرمودند: به قلبت رجوع کن؛ اگر دیدی محبت مادرم زهرا سلام الله علیها در قلبت هست، بدان خدا لطفش با توست؛ و الا از درگاه خدا رانده شده ای. 📚 بحارالانوار، ج ۴۱
🔸...و مختلف الملائكة...🔸 🔹زیارت جامعه ی کبیره🔹 ⚪️ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ.ﺑﺎ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ⚪️ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻓﺮﺷﺘﻪ‌ﻫﺎ ﻭ امام زمان،ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﮔﻞ‌ است. ⚪️ﺍﯾﻦ‌ﻫﺎ ﺑﺎ امام ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ.پس ﺑﻪ ایشان ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ "ﻣﺨﻠﺘﻒ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪ" ⚪️ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﯼ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ است. ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎﯾﺶ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﮐﺮﺩﻥ است. ⚪️ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ "ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺧَﻠْﻖِ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَ ﺍﻷ‌َﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﺧْﺘِﻼ‌َﻑِ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ"(ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ/190) ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ. ﺷﺐ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ.ﺭﻭﺯ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ.ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ. ⚪️ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ:"ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺍﻣﺘﯽ ﺭﺣﻤﻪ"ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ،ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ⚪️ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺩﺍﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻧﺎﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ و ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻧﺪ. ⚪️ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﮑﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ‌ﻫﺎ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ.
🚨 امروز سالگرد شهادت یک "مرد" است 🔹مردی که اگر اراده میکرد هیچکس نمیتوانست مقابلش بایستدو آنقدر ایستادگی کرد که دشمن چاره ای به جز به شهادت رساندنش نداشت 🔹امروزسالروز شهادت خار چشم صهیون، مصطفی احمدی روشن است🦋
💠 زندگی موحّدانه 🔹 آیه ﴿یا أَیهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾ خیلی مهم و جزء غرر آیات است؛ این تعبیر را برخی از مفسّران دارند كه اگر ما به این آیه می‌ رسیدیم و آشنا بودیم، شایسته بود که «أن نَبكی بدل الدموع دما»! این جمله «بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما» را ملاحظه بفرمایید که غیر از «زیارت ناحیه مقدسه»[1] كسی این تعبیر را كرده یا نكرده؟ آیا در بین اعلام شیعه این تعبیر هست یا نیست؟ در بین علمای اهل سنّت این تعبیر هست یا نیست؟ برخی از مفسّرانی كه در حدود هشت قرن قبل‌ می ‌زیستند، می ‌گویند اگر ما این ﴿یا أَیهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾ را خوب ادراك كنیم ـ «لو كنا متحقّقین» نه «محقّقین» ـ «كان ینبغی لنا لو كنّا متحقّقین بفهم هذه الآیة أن نبكی بدل الدموع دما»،[2] برای اینكه این آیه دو مطلب نمی ‌خواهد به ما بفهماند! ما وقتی غالباً مبتدایی داشتیم، خبر و قیدی داشتیم، این جمله دو مطلب را می ‌فهماند: یكی اثبات آن خبر برای مبتدا و یكی هم برای تفهیم آن قید؛ اما این بزرگواران می‌ گویند در ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾، این ﴿أَنتُمُ﴾ مبتداست، ﴿الْفُقَرَاءُ﴾ خبر است و ﴿إِلَی اللَّهِ﴾ مفعول با واسطه است، این جمله كه قیدی برای خبر است و آن قید متعلّق به خبر است و مفعول با واسطه است، یك پیام دارد دو پیام ندارد؛ اگر ما این را می‌ فهمیدیم و توجه به آن داشتیم، به جای اشك خون جاری می ‌كردیم! «نَبكی بدل الدموع دما»، چرا؟ برای اینكه این آیه به ما داده است! این آیه دو چیز را نمی‌ خواهد به ما بفهماند، برای اینكه ما فقرمان را همه می ‌دانیم، چه كسی است كه نداند فقیر است؟! صدر و ساقه زندگی ما نیاز است؛ ما به هوا نیاز داریم، به آب نیاز داریم، به غذا نیاز داریم، به خاك نیاز داریم، به خواب نیاز داریم و به دارو نیاز داریم؛ همه نوع نیاز هست! فقیر بودن انسان یك چیز مجهولی نیست تا برای آن آیه نازل شود كه ای انسان شما فقیر هستی! بله معلوم است که ما فقیر و محتاجیم، اما تمام مشكل این است كه نمی ‌دانیم به چه چیزی محتاجیم. این آیه می ‌گوید تمام نیازهای شما فقط به دست خداست، این است ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ﴾. برای ابطال دور و تسلسل، فرمود او دیگر فقیر نیست تا نقل كلام در آن بكنیم «یتسلسل أو یدور»، او است. ﴿وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِی﴾ كه این ضمیر فصل ﴿هُوَ﴾ همراه با معرفه بودن خبر، مفید حصر است ﴿وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِی﴾. پس این آیه نیامده به ما بگوید شما فقیرید; لذا با معرفه بودنِ خبر سخن گفته است، خبری كه معلوم است خب معرفه ذكر می ‌كنند نكره كه نیست! جایی خبر نكره است كه فایده‌ای داشته باشد، اما وقتی كه خبر معلوم است ـ «إنّ الأخبار بعد العلم بها أوصافٌ» كه در كتاب ‌های ادبی ملاحظه كردید ـ این در حقیقت وصف است؛ برای اینكه ثبوت محمول برای موضوع برای ما روشن است. 🔹 فرمود تمام مشكل این است كه ما نمی‌دانیم آن قید كجاست؛ انسان فقیر به طرف كیست؟ محتاج به طرف كیست؟ انسان خیال می‌ كند که خودش احتیاج خودش را برطرف می ‌كند یا خیال می‌ كند روابط یا ضوابط مشکل را حل می ‌كند، همه اینها ابزارند كه تحت تدبیر یك مدیر كلّ‌اند كه ﴿رَبّ‌ُ الْعَالَمِین﴾[3] است. 🔹 ما اگر این جمله آیه را خوب می ‌فهمیدیم كه ما به چه كسی محتاجیم، آن وقت در برابر غیر او سر فرود نمی ‌آوردیم؛ نه به خود اتّكا داشتیم، نه می ‌گفتیم به خودمان معتمدیم، نه می‌ گفتیم به مردم معتمدیم. خودمان و مردم هستیم، می ‌گفتیم به الله معتقدیم، خود ما را الله اداره می ‌كند، مردم را الله اداره می‌ كند، رابطه ما و مردم را الله اداره می‌ كند، زندگی می‌ كردیم. _ آیت الله جوادی آملی [1] . المزار الکبیر، ص501. [2] . رحمة من الرحمن فى تفسیر و اشارات القرآن، ج‏3، ص446. [3] . سوره اعراف، آیه 54 📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 10 تاریخ: https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6 1392/09/06
🍃 💌موضوع: ⬅️ ✅((بخل ننگ و ترس نقصان است. و تهيدستى مرد زيرك را در برهان كند مى سازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.)) ✍️تبیین حکمت3 🔺امیرالمومنین در بخش دوم از حکمت سوم می فرمایند: وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ یعنی ((ترسو بودن نوعی کمبود شخصیت است.)) 🔸تعریف ترس: ما در فارسی معمولا هم خوف را و هم جُبْن را ترس معنی میکنیم. خوف و جُبْن با هم تفاوت دارند، اگر منبع ترس عقلایی و الهی باشد غالبا تعبیر به خوف می شود لذا در فرهنگ دینی ما خوف از خدا کمال است در قران کریم میخوانیم ولمن خواف مقام ربه جنتان(( برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت قرار داده شده است)) اما اگر منشا ترس عقلایی نباشد و وهمی باشد معنای ترس جُبْن می شود و جُبْن یعنی زبونی و خفت و ناتوانی نفس در برابر خطر ،حال چه خطر واقعی باشد مثل خطر حمله دشمن( کسی که در برابر حمله دشمن بجای دفاع از دین و ناموسش می ترسد جُبْن دارد.) یا خطر وهمی باشد مثل ترس از تاریکی یا ترس از میت که نشانه نقص شخصیت است. ⬅️ بنابراین جُبْن یعنی زبونی نفس در برابر خطر در جایی که باید شجاعت نشان دهد. 🔸ریشه ترس: امیرالمومنین در بند 6 نامه 53 به مالک اشتر ریشه ترس را مانند ریشه بخل و حرص نوعی بدگمانی و سوء ظن به خدای متعال می داند و مینویسند: ( همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونى هستند كه ريشه آنها بدگمانى به خداى بزرگ است.) 🔸ترس مجاز: لذا در نهج البلاغه تنها ترسی که مجاز شمرده شده بلکه حسن شمرده شده است ترس از خدا است. در بند 3 خطبه 160 امیر المومنین میفرمایند: (به گمان خود ادّعا دارد كه به خدا اميدوار است ، به خداى بزرگ سوگند كه دروغ مى گويد، چه مى شود او را كه اميدوارى در كردارش پيدا نيست پس هر كس به خدا اميدوار باشد بايد، اميد او در كردارش آشكار شود، هر اميدوارى جز اميد به خداى تعالى ناخالص است، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است). 📝استاد حجة الاسلام مهدوی ارفع
💙❤️💛 ❤️💚 🧡 🔔 تغافل در مقابل 🌴روزی شخصی به (ع) دشنام داد حضرت خود را به تغافل زد و از او گذشت. 🔸حضرت می‌فرماید : به گوش خودم شنیدم کسی را که به من می‌داد من به روی خود نیاوردم و با خود گفتم: 🔹لابد به دیگری بد می‌گفته است و این نحوه برخورد به روش اخلاقی قرآنی است که در آیه « و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما » آمده است. ‌ 🧡 ❤️💚 💙❤️💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: امروز بلای دنیای اسلام دوری از قرآن است.🔻 ♦️ ما حرکت خودمان را به سمت قرآن ادامه بدهیم. عزیزان من، جوانان ایرانی، جوانان مؤمن، جوانان انقلابی! آشنایی‌تان با قرآن، اُنستان با قرآن، استفاده‌تان از قرآن را روزبه‌روز بیشتر کنید؛ این مایه‌ی قوّت شما است، این مایه‌ی اقتدار شما است، این مایه‌ی عزّت شما است. امیدواریم ان‌شاءالله همه‌ی ما بیدار بشویم، دنیای اسلام بیدار بشود...
⛔️نگوئید کار یا درس یا مطالعه دارم! 🎯🔻هیچ کاری را بر خواندن قرآن مقدم نکنید. 🍀به این معنا که بناست روزی یک حزب قرآن بخوانید، آنرا با تأمل و تدبر بخوانید و اگرفرضا ده دقیقه طول بکشد، نگویید کار یا درس یا مطالعه دارم. هیچ کاری، ازاین واجب ترنیست. قرآنی ادرس کانال مدرسه سبزوار https://eitaa.com/joinchat/699138128C02c5d708a6
♻️ آداب خوابیدن در اسلام 2⃣ 📌 زمان هایی که خوابیدن کراهت و ضرر دارد: 1⃣ ما بین الطلوعین (بین اذان صبح و طلوع آفتاب) 2⃣ خوابیدن بین نماز مغرب و عشاء 3⃣ خوابیدن بعد از نماز عصر 4⃣ خوابیدن بین نماز شب و نماز صبح 📌 محل خواب: 1⃣ تنها خوابیدن به شدت نهی شده است.تا حدی که پیامبر می فرمایند کسی که تنها بخوابد ملعون است. 2⃣ خوابیدن روی بامی که دیوار نداشته باشد نهی شده است. 3⃣ خوابیدن با دست و دهان کثیف و نشسته نهی شده است. 📌 توصیه هایی در روایات در مورد خواب: 1⃣ زمان خواب پاها به سمت قبله باشد. 2⃣ دست را زیر گونه بگذارید. 3⃣ خود را عادت دهید که هنگام خواب لب ها را باز کنید تا بخارات از دهان خارج شود. 4⃣ پنبه گذاشتن در گوش 5⃣ رفتن به دستشویی قبل از خواب 6⃣ وضو گرفتن قبل از خواب 7⃣ مسواک زدن قبل از خواب 📚 علل الشرايع، ج ٢ ،ص ٢٨٤ 📚 حلية المتقين باب هشتم فصل چهارم 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ کانال رسمی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c ╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯