✳️ در کتاب دانش صرف و درسنامه علم صرف ،بحثی با عنوان هدف شناسی قواعد اعلال مطرح شده و مؤلف محترم ادعا نموده که این بحث از ابتکارات ایشان است.
🔸بر ناظر خبیر پوشیده نیست که شرح امثله و صرف میر و شرح تصریف و شرح نظام و کتبی ازین دست ، مشحون از این بحثها است و بسی جای تعجب است که چگونه چنین ادعایی مطرح شده است؟!
🔸اگر بگویی که منظور ایشان این عنوان(هدف شناسی قواعد اعلال) است نه اصل بحث.
می گویم: خود ایشان اصل بحث را از ابتکارات خود می داند آنجا که گفته:
بحث هدف شناسی اعلال از ابتکارات این کتاب است.(درسنامه علم صرف ،صفحه ۱۳۱ ح۱)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
متن 🔰بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره ناپسند بودن قضاوت نسبت به علم و سواد دیگران
جلسه 24آبان1402
بسمالله الرحمن الرحیم
💠 امروز نکته ای میگویم که خیلی باعث رنج من می شود. گاهی بعضی ها خیلی زود نسبت به دیگران قضاوت میکنند مخصوصا نسبت به علم و سواد دیگران.
🔹 چرا در حوزه علمیه تا بحث میشود، میگویند فلانی بی سواد است؟ ملاک سواد دقیقا چیست؟ آیا اگر کسی در مسأله ای اشتباه کرد یعنی بی سواد است؟ این حرفها از نظر اخلاقی بسیار زشت است و شرعا حرام است.
🔹 کسی که ادبیات خوانده میتواند به همه اشکال کند، پس دیگران بی سواد اند؟ یا یکی فقه و دیگران کلام بلد هستند، یعنی به هم بگویند بی سواد؟
اصل این کار خیلی اشتباه است. غیر از اینکه می گوییم مردم را دوست بداریم باید خودمان و اساتید خودمان را دوست بداریم.
🔹 خیلی زشت است همدیگر را متهم به بی سوادی کنیم. زشت است که ممتحن شفاهی به طلبه ای بگوید بی سواد است. یک ملاک و ضابطه ای در حوزه برای سواد و عدمش نیست و یکدیگر را بیجا متهم میکنیم.
لااقل خودمان عادت کنیم که به یکدیگر بی سواد نگوییم. یک چیزی من بلد هستم و گفته ام، او هم صد تا چیز بلد هست که نگفته و من بلد نیستم و ...
💠 به علم مردم احترام بگذارید! دیگران هم سواد دارند! دیگران هم آگاهی دارند، اما در حوزه تخصص ما نیست.
ماجرای جراحی عصب دست در حالت عدم بی هوشی
🔹 باید عصب های دستم را جراحی می کردم که به علتی نمی شد بیهوش شوم لذا می دیدم پزشک چه می کند. به او گفتم که برایم توضیح هم بده که چه کار می کنی.
🔹 دیدم دکتر چقدر دقت زیاد دارد، معمولا ما در کار فقه و اصول اینقدر دقت نداریم. حالا درست است به دکتر بگویم بی سواد؟
💠 این نسبت ناروا عوارض منفی زیادی دارد. اگر به همدیگر نسبت ناروا مثل «بی سواد» بدهیم یعنی یکدیگر را دوست نمی داریم.
_______
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۲۴ آبانماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از نصاب الصبیان
🔶 در قدیم طلبه را به پایه و سال نمی شناختند بلکه به کتابی که مشغول تحصیل بود می شناختند ،مثلا می گفتند سیوطی خوان،مغنی خوان.
قبلا گفتم زمان تعیین کردن برای تحصیل یک کتاب کاملا غلط است.به عنوان مثال
شما وقتی سیوطی را شروع می کنید،باید آن را درست بخوانید تا تمام شود ،و این مهم ممکن است برای کسی دوسال طول بکشد و برای دیگری کمتر یا بیشتر.
پس در روش سنتی ما پایه مایه نداریم.
بگو سیوطی خوان،مطول خوان،مغنی خوان.
معیار ،فهم کتاب است با آرامش و بدون استرس و فشار.
ولی وقتی گفتی باید در یک سال از اینجا تا آنجای کتاب را بخوانی ،به فهم ضربه زدی،استرس و اضطراب و عجله به فرد تزریق کردی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
هدایت شده از نصاب الصبیان
حتما می پرسید پس نظم چه می شود؟
بسیار خوب
معنای نظم لزوما تعیین مدت زمان برای اتمام کتاب نیست.
نظم در روش سنتی رعایت پیش نیازها و همچنین خواندن منظم کتاب از اول تا آخر و با فهم است.
وقتی تمام شد و یاد گرفتی ،برو کتاب بعدی را بخور و هکذا.
این معنی نظم است با فهم.
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
بعضی دنبال سیرهای درسی هستند.اگر برای روشن شدن راه و پیمودن باشد خوب است ولی خدا نکند که به مرحله عمل نرسد.مدام پرسیده شود: سیر فلان چیست؟سیر بهمان کدام است؟
با فلان کتاب چه شرحی بخوانیم؟شیوه مطالعه چیست؟شیوه مباحثه چیست؟و....
گاهی شیطان اینقدر راه را پیچیده جلوه می دهد که طالب نوجوان از راه بترسد و نتواند پیش برود.
اگر قدم اول را برداریم، قدم دوم روشن می شود.
گاهی می آیند و با آه و ناله و قسم دادن و ...درخواست درس یا راهنمایی می کنند.راهنمایی می کنیم ،عمل نمی کنند و خداحافظ.
آمد و درخواست کرد. عرض کردم دروس شرح امثله موجود است،۳۲ جلسه زیر یک ساعت بلکه زیر نیم ساعت.اینها را گوش بده ،وقتی تمام شد ،اطلاع بده. رفت که رفت.
از این نمونه ها زیاد تجربه کردیم.
چه در زمینه علم چه معنویت،باید اهل تلاش و کار باشیم،وگرنه خبری نیست.خداوند عالم با کسی تعارف و خویشی ندارد.
🌿🌿🌿
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
◼️هر كس در اين مملكت، عامهی مردم عموماً و سادات خصوصاً، بهرهای از غيرت، حميت، انسانيت و اسلاميت دارد، باید کاری کند به جبران آن مظلوميت، به جبران آن بدن آزرده...
⚫️ حضور آیت الله معظم وحیدخراسانی در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)
📅 ۲۵/آذرماه/۱۴۰۲
@varesoon
هدایت شده از علامه دهر (حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫ سالروز شهادت أمّابیها، حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
🏴 این دروس طلبگی،مال امام زمان است،مال حضرت زهرا است سلام الله علیهما.ماها نوکر هستیم.آیا نوکر باید خوب نوکری کند یا نه؟آیا نوکر باید کار مولا را به بهترین وجه انجام بدهد یا نه؟
اگر مولا از نوکر بخواهد چیزی برای او بسازد ،آیا از بهترین مواد و به بهترین شکل می سازد یا نه؟
دروس طلبگی کار امام زمان است.باید از مواد درجه یک استفاده کرد.کتب طلبگی مواد کار است.وقتی کتابی قوی را کنار می زنیم و کتابی ضعیفتر را جایگزین می کنیم یعنی جنس درجه دو و سه استفاده می کنیم در کار اهل بیت.
وقتی کسی که صلاحیت تدریس و تألیف ندارد ولی وارد این عرصه می شود یعنی جنس درجه دو و سه در امر اهل بیت به کار میبرد.و هکذا باب فعلل و تفعلل.
حدود ده سال پیش در جلسه ای به مدیر حوزه علمیه قم و چندتن از معاونینش در جلسه ای خصوصی گفتم: این مطول و این جواهر!بینکم و بین الله ،کدام قویتر است؟!
والله همه سکوت کردند و چیزی نگفتند.
بگذریم
ولی بدانیم اینکه کمّا و کیفا در امر اهل بیت،اختیارا و عمدا تنزل می کنیم با ادعای نوکری و محبت اهل بیت سازگار نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
✳️ دو مطلب برای عزیزانی که تازه به جمع اعضای کانال پیوستند:
۱-به هیچ وجه سوال علمی نفرمایید.
۲-صوتهایی از بنده که اجازه نشر دادم در آرشیو کانال نصاب الصبیان در تلگرام موجود است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
✳️ چه خوب بود که هیچ استادی تا طلبه مرتبه پایین را طی نمی کرد،نسبت به مرتبه بعدی راهنمایی نمی کرد و حرفی نمی زد.با حرف کار درست نمی شود ،باید راه رفت و رسید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
هیچ چیز سرجای خودش نیست،هرکس هر درسی دوست دارد می رود و هر کتابی دوست داشت دست می گیرد و...
نه ادب درسی مانده نه ادب نفسی.
چه خوش سرمشقی بود: ادب آداب دارد.
نتیجه اش همین هرج و مرج علمی و معنوی شده که می بینیم،نتیجه این است که حوزه عالم عامل تربیت نمی کند.
از بیرون هم که نمی شود چوب بالای سر مردم گرفت، پس باید مدیریت درونی را فعال کرد و این همان است که در روش سنتی به دست می آید.
🌿🌿
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan