🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
امام حسن مجتبی علیه السلام
🌱 بدانيد كه خداوند شما را بيهوده نيافريده و سر خود رها نكرده است ، مدت عمر شما را معين كرده ، و روزى شما را ميانتان قسمت كرده ، تا هر خردمندى اندازه خود را بداند و بفهمد كه هر چه برايش مقدر است به او مىرسد ، و هر چه از او نيست به او نخواهد رسيد ، خدا خرج دنياى شما را كفايت كرده و شما را براى پرستش فراغت بخشيده و به شكرگزارى تشويق كرده ، و ذكر و نماز را بر شما واجب كرده و تقوى را به شما سفارش كرده ، و آن را نهايت رضايتمندى خود مقرر ساخته است.🌾
تحف العقول
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
#نفوذی_ها
@Nofoziha_ammariyon
﷽✍عمق
راهبردی صلح امام حسن ع .
و ندانستن اصحاب از معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر (۱)
🔹در کتاب #صلح_امام_حسن ع
شیخ راضی آل یس که حضرت آقا به زیبایی هر چه تمام تر ترجمه کرده اند، این عبارت یکی از واژگان کلیدی کتاب است که امام حسن علیه السلام باید بین دو راهی «#حکومت_یا_عقیده» یکی را انتخاب میکردند.
🔸 تعبیر جالبی است که
نشان از واقعیتی تلخ دارد که شیرینی کار امام مجتبی ع را بیشتر نمایان میسازد.
🔻 سوالاتی در تاریخ مطرح است:
۱. چرا از یاران خاص
امیرالمومنین ع ، خلف صالح ایشان (امام حسن ع ) را #مذل_المؤمنین خطاب کردند؟
۲. چرا از فرماندهان پا به رکاب
و مستقیم حضرت، #تمرد از فرمان ایشان داشته و سپاه را بعد از صلح مخیر به پذیرفتن صلح و یا جنگیدن و خروج از بیعت حسن بن علی کردند؟
۳. چرا آخر باری که حضرت
خطبه خوانده و مردم را به جنگ با شجرة خبیثه فراخواندند کسی طبق نقل ها جواب نداد؟
🔹کجا بودند یاران صفین
و جمل و نهروان؟ همه مرده بودند؟ پس این گرد مرگ چیست که بر سر زندگان ریخته شده است؟
🔸جوابش کوتاه است
و آن ندانستن معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر است.
🔹 تا حال، برایتان سوال نشده
که چرا امیرالمومنین ع هنگام اصرار مردم برای پذیرش خلافت، دلیل پذیرش خود را عهدی که خداوند بر #عالمان گذاشته بود بیان فرمودند؟
🔸مگر یا علی! تو امام بر حق نیستی؟
و حال آنکه «عهد امام» با «عهد عالم» فرق دارد. پس چرا از حق امام دم نزدی و شخصیت حقوقی که این منصب را قبول کرده را عالم دانستی نه امام؟
🔹جواب همان است که گفتیم.
مردم در آن زمان هم، بیعتشان با علی مرتضی بیعت با سابق در دین، شوهر دخت یگانه رسول، مرد روز های جنگ و صاحب ذوالفقار بود نه امام بر حق و خلیفه خداوند بر روی زمین!
🔸 آنچه بسیاری از مردم آن روزگار
و حتی خواص یاران و اصحاب امیرالمومنین ع با او به این نگاه بیعت کردند و حتی شمشیر زده و حتی به شهادت رسیدند، #امام_سیاسی بود.
🔹 آن کسانی که بعد از امیرالمومنین ع
با امام حسن ع بیعت کردند نیز بیعتشان بیعت با یک امام سیاسی بود لذا کار به صلح کشید. لذا وقتی اینچنین شد، قدم ها لغزید و دل ها پراکنده گشت.
🔸 چرا که امام حسن ع را
حاکمی میدانستند مدیر و مدبر و انسانی والا و شخصیتی بزرگ و نوه رسول خدا، نه #حجت_معصوم_خداوند روی زمین.
ادامه دارد .....
👇👇👇
#نفوذی_ها
@Nofoziha_ammariyon
نفوذی ها
﷽✍عمق راهبردی صلح امام حسن ع . و ندانستن اصحاب از معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر (۱) 🔹در کتاب
﷽✍عمق
راهبردی صلح امام حسن ع .
و ندانستن اصحاب از معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر ... (۲)
🔹 اینجا هنر کار سبط رسول خدا ص
مشخص میشود. صلح امام حسن در واقع، گذار از «#امام_سیاسی» به «#امام_مکتبی» بود. صلحی که باعث شد شیعه کم کم جان بگیرد، صلحی که باعث شد، شیعه، شیعه شدنش را آغاز کند.
🔸 اگر امام حسن ع صلح نمیکرد،
شیعه، صرف شیعه سیاسی میماند و #گروهکی میشد مخالف دولت وقت، آواره در دشت ها و بیابان ها که هر از گاهی عملیاتی انجام داده و مخالفت و وجود خود را ابراز میکردند.
🔹 و مثل بسیاری از فرقه های دیگر،
صِرفِ جمعیتی مبارز تلقی میشدند که عاقبتی جز تفرقه و #اضمحلال برایشان نبود. چرا که عمق معرفتی نداشتند.
🔸در واقع امام مجتبی ع در شیعه،
رشدی شگرف به وجود آورد که ایشان را از «#بیعت_حکومتی» به «#بیعت_عقیدتی» رساند.
🔹به عبارت دیگر امام حسن علیه السلام
با این کار باعث شد که زین پس شیعیان، نه فقط به خاطر حکومت، بلکه به خاطر اعتقادشان به #نظام_ولایت و امامت با أئمه هدی علیهم السلام بیعت کنند.
🔸از این پس شیعه
نه به عنوان یک «#گروه_حاکمیتی» بلکه به عنوان یک «#جمعیت_مکتبی» شناخته شد که حتی اگر حکومت دستشان نباشد نیز دارای امام و ساختارند.
ادامه دارد .....
👇👇👇
#نفوذی_ها
@Nofoziha_ammariyon
نفوذی ها
﷽✍عمق راهبردی صلح امام حسن ع . و ندانستن اصحاب از معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر ... (۲) 🔹 ای
﷽✍عمق
راهبردی صلح امام حسن ع .
و ندانستن اصحاب از معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر ... (۳)
🔹 اگر صحنه #کربلا را نظاره کنیم
تفاوت عجیبی که با صحنه های سال های قبل، حتی زمان جنگ های امیرالمومنین ع دارد این است که محور اصلی حرکت یاران سیدالشهدا، قیام علیه ظلم به جامعه نیست بلکه قیام علیه ظلم به ولی خدا و #امام_زمانشان است.
🔸 یاران کربلا دغدغه اصلیشان
برچیدن حزب بنی امیه نبود بلکه حفظ جان و ناموس امام عصرشان و یاری او و جانبازی در طریق او بود، دغدغه اصلیشان #اطاعت_خلیفه_الهی و صراط مستقیم توحیدی و محوشدن و #فناء در حسین بن علی ع بود.
🔹 حتی وصیتشان به هم نیز
جز سید الشهداء چیز دیگری نبود. اگر صد بار کشته شده و خاکسترشان به باد میرفت، دوباره زنده شده و #برای_حسین ع و در طریق او، مهجة خود را فدا میکردند.
🔸اینگونه تعبیر ها و رفتار ها،
قبل از این در تاریخ شیعه به صورت این چنین گسترده #سابقه_ندارد. وگرنه میدانستند که با این تعداد کم حتما سرنوشتی جز مرگ ندارند.
🔹 البته و صد البته که
قیام علیه ظلم اجتماعی و برچیدن شجره خبیثه هم در نیت اینان بود ولی همه اینها در امام و حمایت و نصرت او #جمع شده بود... کاشتن این اندیشه و باغبانی از آن، کار #امام_مجتبی بود.
🔸 این هدایتِ کثرات به سمت وحدت است،
امام هر جامعه #مظهر_توحید است، این مظهریت در #نظام_اجتماعی هم باید نمود و بروز پیدا کند و امام مجتبی کاری که کرد این بود که این تحول عظیم را در سیر رشد شیعه و مسأله ولایت رقم زد.
🔹 آنچه کربلائیان را کربلائی کرد
مکتبی بود که امام حسن علیه السلام با گذشت ظاهری از اعتبار خویش، جانِ تازه به او داد. یاران عاشوراء دست پرورده امام حسن ع و مکتب حسنی هستند. حتی حسین بن علی ع در این مکتب پرورید و بالید. این #عمق_راهبردی صلح امام حسن علیه السلام است.
#نفوذی_ها
@Nofoziha_ammariyon
#گونهشناسی
مردم کوفه در زمان امام حسن(ع) و تطبیق آنها بر جامعه ما (۱)
🔺 مردم کوفه
در زمان امام حسن مجتبی (ع) را می توان به چند دسته تقسیم کرد :
1️⃣ #امویان:
که بهعنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل میکردند و از سران اینها میتوان عمربنسعد و عَمروبنحُریث را نام برد.
2️⃣ #خوارج:
کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام میاندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(ع)؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام.
▫️اینها خود را از امام حسن(ع) هم
اتقلابیتر میدانستند و شمربنذیالجوشن و شَبَثبنرِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست میکردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(ع) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار بهسمت معاویه چرخیدند!
3️⃣ #شکاکها:
کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمیزد، اما قابل اعتماد نیز نبودند.
4️⃣ #الحمراء:
که حدود بیستهزار جنگجوی تازه همسلمان و غیرعرب بودند و بهدلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، بهراحتی گول می خوردند.
▫️همین ها بودند که
در ماجرای همراهی امام حسن(ع) و قضیه عاشورا، بهنفع امویان حرکت کردند واز روی نا آگاهی به دشمنان ائمه(ع) پیوستند .
5️⃣ #شیعیان:
مردمانی بابصیرت که پابهرکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند ولی تعدادشان اندک بود .
🖊دکتر امیر حمزه مهرابی
ادامه دارد 👇👇👇
#نفوذی_ها
@Nofoziha_ammariyon