eitaa logo
Puzzle
44 دنبال‌کننده
17 عکس
21 ویدیو
1 فایل
در"پازل" سه ویژگی بایدرعایت شود اول: انتخاب سویه های صحیح؛ دوم: جهت گیری درست قطعه های انتخاب شده؛ سوم: بدست آوردن الگوی مطابق با واقعیت در چیدمان نهایی. درمواجهه وشناخت عرصه های مختلف باید به این سه ویژگی توأمان توجه داشت @admin_Noorcenter :ارتباط باما
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمومنین ع: یستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ؛ تضييعِ الاُصولِ و التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ و َتقديمِ الاَراذِل و تَاخيرِ الاَفاضِلِ 📎📎 غررالحکم ۱۰۹۶۵ ▪️چهار چيز باعث انحطاط دولت‌ها می‌شود: ۱: فرو گذاشتن اصول ۲: پرداختن به فروع ۳: مقدّم داشتن افراد فرومایه ۴: کنار نهادن افراد با فضیلت ✍️ درست است که امیرالمومنین ع در این روایت چهار عامل انحطاط و سقوط دولتها را نام می برند اما در این میان و در یک نظام اسلامی نباید از نقش توده و جمهور مردم در این انحطاطِ به وجودآمده از ناحیه دولتها، غافل شد! زیرا که به تعبیر امیرالمومنین ع این مردم هستند که ستون خیمه نظام اسلامی به شمار می روند [وَ إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ اَلْعَامَّةُ مِنَ اَلْأُمَّةِ]؛ و لذا در هر حال از نقش محوری توده و جمهور مردم در تعالی و پیشرفت و همچنین انحطاط و سقوط دولتها نباید غافل شد. لذا در زمان و زمانه ای که امیرالمومنین ع نیز زمام حکومت رابه دست داشت شاهد این بودیم که توده های از همین مردم امثال ابوموسی اشعری و شریح قاضی را به عنوان حاکم و قاضی القضات کوفه بر امیرالمومنین ع تحمیل کردند و درست در همان زمانه و روزگار امثال همان مردم امیرالمومنین ع را بر این داشتند که قیس ابن انصاری را که نام‌ آوران و دلاوران صحابه به شمار می رفت را از حکومت بر ولایت مصر عزل کند. و لذا شاهد این هستیم که در برهه هایی و به واسطه عدم حضور مسئولانه نیروهای جبهه حق ، جبهه باطل و ارباب رسانه ای و فریب آنها ،نیروهای ناکارآمد و فرومایه را بر نظام علوی تحمیل می کند یعنی همان عامل تقديمِ الاَراذِل و تَاخيرِ الاَفاضِلِ که امیرالمومنین ع در بیان علت انحطاط و سقوط دولتها بیان کردند در نظام علوی نیز محقق می شود! و این مسئله رسالت خطیر و مسئولیت بسیار مهم نیروهای جبهه انقلاب اسلامی را در نظام اسلامی نشان می دهد. یقیناً و یقیناً اگر جبهه حق و نیروهای جبهه انقلاب، حضور میدانی در نظام اسلامی نداشته باشند و به هر دلیل شانه از مسئولیت و رسالت بزرگی که بر دوش آنهاست خالی کنند، امیرالمومنین ع هم که زمامدار و در رأس حکومت باشد و در جهت گسترش عدالت در چند قدمی خیمه نحس معاویه، جریان نفاق و سپاهیان نادان کار خودشان را می کنند و امر غیر مهم وبلکه خیانت آلودی مثل حکمیت را بر علی ع تحمیل می کنند. به همین علت نیروهای جبهه انقلاب باید متذکر به این موضوع باشند که اگر در نظام اسلامی شاهد به روی کار آمدن امثال روحانی هستیم و امثال برجام بر نظام و رهبری تحمیل می شود بخشی از آن به واسطه کوتاهی نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در مواجهه با جریان های غیر انقلابی و جریان نفاق در نظام اسلامی می باشد. و کلام آخر اینکه نیروهای جبهه انقلاب گرچه حق دارند دغدغه انتصابات دولت چهاردهم و مقدم داشتن نیروهای فرومایه و زاویه دار بر نیروهای توانمند و معتقد به نظام اسلامی را داشته باشند[َتقديمِ الاَراذِل و تَاخيرِ الاَفاضِلِ]، اما باید توجه داشت بخشی از این تقديمِ الاَراذِل و تَاخيرِ الاَفاضِلِ به واسطه کوتاهی و فروهمتی ما نیروهای جبهه انقلاب در تبیین دستاوردهای دولت انقلابی شهید رئیسی می باشد دولتی که به تعبیر حضرت آقا حدّ نصاب جدیدی در خدمتگزاری به مردم ایجاد کرده بود چنانچه مقام معظم رهبری تصریح‌به این داشتند که بنده اعتقادم این هست که اگر این دولت ادامه پیدا می‌کرد بسیاری از مشکلات کشور و عمدتا مشکلات اقتصادی حل می‌شد. اما متأسفانه این خدمات دولت انقلابی شهید رئیسی توسط نیروهای جبهه انقلاب تبیین و بازگو‌ نشد و شاهد این بودیم که رای جبهه انقلاب نسبت به سه سال قبل نزدیک به ۶ ملیون کاهش پیدا کرد و شد آنچه که شد.لذا باید پذیرفت که سهمی از تقديمِ الاَراذِل و تَاخيرِ الاَفاضِلِ متوجه کوتاهی و فرو همتی خود ما نیروهای جبهه انقلاب می باشد. ✍️پازل @puzzle110
چرا سید محمد خاتمی‌ مورد نفرت جامعه ولایی است؟ ۱. غربزدگی مرحوم آیت الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری در شب های هشتم، نهم و دهم محرم در سال ۸۸ در جمع دانشجویان در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی به سخنرانی پرداختند در یکی از این شبها ؛ ایشان به نقل خاطره ای تامل برانگیز درباره سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، پرداختند. ایشان فرمودند: در زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که “خطرناک است، پسر من غربزده است” خاتمی در جایی می گوید:شما برای این که بتوانید پیشرفت بکنید ، راهی جز راه غرب ندارین… و راه غرب یعنی پذیرش خرد غربی . [روزنامه آریا ۲۸ / ۶ / ۷۸ ] محمد خاتمی در مصاحبه با  لوموند در  ۲۴/۹/۱۹۹۸ می گوید: واقعاً به طور بسیار جدی مایلم یک ماه را در این شهر “نیویورک” بگذرانم تا معماری آن را بررسی کرده، با امریکایی ها صحبت کنم… امریکا و امریکایی ها برایم فوق العاده جالبند. او در سخنرانی در دانشگاه علامه می گوید:  گذشته را باید رها کرد و امروزی شد، راه امروزی شدن هم تمسک به “بنیاد زندگی غربی ” و “خرد غربی” است. [۱۱/۳/۷۰] ۲. دین ستیزی محمد خاتمی در اولین سالگرد دوم خرداد در دانشگاه تهران گفت : اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی !  همچنین او در دیدار با زنان حزب مشارکت در بررسی جایگاه زن در قرآن : این سخن عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که وحی الهام بر پیامبر بوده و ماهیت قرآن بر ما آشکار نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد درست است… در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافت‌های بشری سازگار نیست! [۱۲/۶/۸۷، ص۲، یادداشت روز : کیهان] محمد خاتمی اعتقاد داشت: مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.  [همبستگی ۱۶/۸/ ۷۹] ۳. زیر سوال بردن ولایت حضرت علی علیه السلام   خاتمی در معرفی اول خود درسال ۱۳۸۰ که دو مرتبه از صدا و سیما پخش شد گفت: ” و باز به نظر من انتخاب کلمه مولا در داستان غدیر که هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست یک انتخاب تصادفی نبود، قطعاً پیامبراکرم می توانست عناوین و کلمات دیگری رو به کار بگیرد. بگوید هرکس من قائد او هستم، هرکس من سلطان او هستم، هرکس من امیر او هستم، علی امیر و سلطان اوست. ولی پیامبرکلمه مولا را انتخاب کرد، به طوری که امروز همه آحاد مسلمانان درطول تاریخ، این نکته را قبول دارند که باید امیرالمؤمنین علی را دوست داشت؛ ما هم ازکلمه مولا محبّت و دوستی می فهمیم، گرچه شیعه معتقد است که معنای سرپرستی و ولایت امر جامعه اسلامی با این جریان به عهده علی ابن ابیطالب گذاشته شده است. اماهرچه باشد!!؟” بعد از این جملات بود که علمای اهل سنت؛ رای به خاتمی را واجب دانستند… https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh
Puzzle
چرا سید محمد خاتمی‌ مورد نفرت جامعه ولایی است؟ ۱. غربزدگی مرحوم آیت الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهب
این نحوهٔ نقد جریانها و شخصیت های جبهه نفاق ، حقیقتاً از مظلومیت نظام و بیشترین جفا در حق نظام و رهبری به شمار می رود چنانچه در عمل منجر به تطهیر جریان نفاق و شخصیت های خائنی مثل خاتمی می شود.نهایت حرف این متن این می شود که خاتمی روشنفکر غرب زده ای است که به اقتضای شناخت ناقصی که از دین و مقوله ولایت دارد در امثال مفهوم واژه مولا به اشتباه افتاده و لذا می گوید: "ما هم ازکلمه مولا محبّت و دوستی می فهمیم" ؛ خُب همین؟! یعنی مبنای حب و بغض و نفرتی که در نظام اسلامی نسبت به افرادی مثل خاتمی وجود داره صرفاً به خاطر این هست که مثلاً این افراد ازکلمه مولا، محبّت و دوستی را می فهمند؟! خب اگه بنا به این باشد خیلی از افراد جبهه مقاومت مثل شهید اسماعیل هنیه نیز درباره کلمه مولا تقریباً چنین چیزی را می فهمند اما نه تنها این شهید مجاهد هرگز منفور نیروهای جبهه انقلاب به شمار نمی رود بلکه از عزیزترینهای شهدای جبهه مقاومت به شمار می روند و چه عزتی از این بالاتر که ولی امر مسلمین بر پیکر مطهر ایشان نماز اقامه کرد و خونخواهیش به خواست خدا فتح الفتوح جبهه مقاومت در فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود. لذا این استدلال که کسی مثل سید محمد خاتمی صرفاً به سبب فهم نادرست از یک واژه مانند مولا ، منفور جبهه انقلاب شده، نشان از این دارد که دستگاه ارزیابی و عقلانیت سیاسی برخی از نیروهای جبهه انقلاب در جریانشناسی جریانهای نفاق، تا چه حد می تواند عقیم و ابتر می باشد. مقام معظم رهبری در مورد جریانشناسی جبهه حق و همچین جریانشناسی جبهه نفاق، یک ملاک و یک مبنای واحد و بسیار حائز اهمیت و ضروری ارائه می دهند، مقام معظم رهبری ملاک ارزیابی نیروهای جبهه حق را نه صرفاً در اعمال نیک و یا باورهای درست ، بلکه در موضع گیری های درست و به جا معرفی می کنند و به همین نحو مقام معظم رهبری ملاک ارزیابی جبهه نفاق را نه صرفاً به دلیل فلان معصیت و یا فلان باور نادرست ، بلکه به نوع موضع گیری این جریانها و افراد در بزنگاه فتنه ها و برهه های حساس نظام می دانند. "در صدر اسلام، آن کسانی که ممدوح واقع شدند بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیریهای سیاسیشان، اجتماعیشان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما ابی ذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضعی میشناسد که این مواضع، تعیین کننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند...👈[بر همین مبنا]آنهائی هم که مذمت شدند، همین جور ؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر مذمت نشدند، به خاطر بی نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند." لذا گرچه اشعث ابن غیث کندی و زهیر ابن قین عثمانی مسلک هر یک از نظر رفتاری و داشتن برخی باورها و رویه ها، دأب نادرستی داشتند و از این حیث به یکدیگر شبیه بوده اما آنچه که سبب منفور بودن چهره‌ای مثل اشعث می شود نه اعمال و باورهای نادرست او، بلکه به سبب مواضعی است که از روی نفاق در نظام علوی اتخاذ کرد ، به این نام و نشان که شاید زهیر نیز کم و بیش رفتارها و باورهای نوعاً اشتباهی را در کارنامه خود داشت اما آنچه که سبب شرافت امثال زهیر شد و شیعه در پس این همه سال در شهادت امثال زهیر با عمق جان این فرازها را زمزمه می کند که فیا لَیتَنی کنتُ مَعَکم فَأفُوزَ فَوزا عَظیما،به واسطه نوع موضع گیری و مجاهدت زهیر در حمایت و یاری امام حسین ع درکربلا بود. خاتمی در فتنه ۸۸ و در دیدار خصوصی با بعضی از اعضای تشکل های دانشجویی اقرار می کند که معتقد به تقلب در انتخابات نیست اما باوجودِ اینکه مقام معظم رهبری از افراد مؤثر و حاضر در انتخابات ۸۸ خواستند که موضع خود در جمع های خصوصی را به صورت رسمی اعلام کنند،ولی امثال خاتمی هرگز حاضر به این کار نشدند زیرا که انتخابات ۸۸ بهترین بهانه برای خیانت جریانهای نفاق به نظام اسلامی و رهبری بود چنانچه نزدیکترین فرد به خاتمی یعنی سید محمد ابطحی بعدها اقرار به این موضوع کردکه "این حرف را از سر اعتقاد می‌زنم؛ آقای موسوی از سر نادانی، آقای خاتمی از سر خیانت و آقای هاشمی رفسنجانی از سر انتقام گیری وارداین ماجرا شدند" و این خیانت خاتمی درعمل بخش قابل توجهی از جبهه اصلاحات و بدنه معتقد به نظام اسلامی را به اپوزسیون تبدیل و در مقابل نظام قرارداد. لذا شایدشهید هنیه و خاتمی باور تقریباً یکسانی از مفهومی مثل واژه "مولا" داشته باشنداما یکی مجاهد جبهه مقاومت می شود و این توفیق را دارد که امام خامنه ای بر پیکر شهیدش نماز بخواند و دیگری به سبب نفاق و خیانت که نسبت به نظام اسلامی روا داشت این خذلان را برای خودخرید که مقام معظم رهبری حتی در جریان بیماری خود هم حاضر نشدندایشان را بپذیرند. @puzzle110
🔴 تبیین نسبت ولایت پذیری خواص جبهه انقلاب در نوعِ مناسبات نظام اسلامی: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با آقای پزشکیان و هیئت دولت فرمودند: "خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همت رئیس جمهور محترم و با کمک ارزنده‌ی مجلس شکل گرفت. این خیلی نعمت بزرگی است...این را خدا لطف کرد به شما و به ما و به کشور که بحمدالله همه‌ی وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها به سلامتی بیرون آمدند" 1️⃣ این که به زعم افرادی مثل سید احمد رضوی"چرا ما نگاهمون مثل رهبری نیست؟ و اینکه[چرا] ما مثل رهبری به موضوع نگاه نمیکنیم؟" یک پاسخ مهم و بسیار حائز اهمیت دارد و اون اینکه چون ما در جایگاه و موضع رهبری معظم به عنوان رأس هرم نظام اسلامی قرار نداریم! اینجا گیری خواص و نیروهای جبهه انقلاب از اهمیت بیشتری دارد ولذا طرح این سوال که "[چرا] ما مثل رهبری به موضوع نگاه نمیکنیم؟" از عدم فهم صحیح صورت مسئله می باشد. به عبارتی چنانچه امیرالمومنین ع فرمودند در مواجهه و تقابل دائمی جبهه حق و جریان نفاق، علم به از شناخت کلی حق و باطل اهمیت بیشتری دارد،لذا در جریان غصب خلافت، امیرالمومنین ع مامور به سکوت بودند ولی فاطمه زهرا س از یک طرف خطبه با اهمیت و حماسی فدک را در مسجد پیامبر ص خواندند و ستونهای جبهه نفاق را به لرزه در می آوردند و از طرفی تا چهل شب دست حسنین ع را می گرفتند و به خانه انصار و مهاجر رجوع کرده و آنها را به بیعت و قیام به حق دعوت می کردند.و چنانچه در برهه و زمانه خلافت عثمان،موضع امیرالمومنین ع حمایت از عثمان بود تا آنجا که فرمودند به خدا قسم ترسیدم که در این حمایت از عثمان گناهکار باشم[وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً] ولی موضع امثال اباذر انتقاد بود تا آنجا که آنقدر به درشتی از عثمان انتقاد میکند که به ربذه تبعید می شود. 2️⃣ در جمهوری اسلامی در رأس هرم نظام رهبری قرار گرفته و مردم [به تعبیر امیرالمومنین ع]ستونهای این خیمه به شمار می روند؛ به عبارتی مردم[ونمایندگان مردم] نماد جمهوریت و رهبری نماد اسلامیت نظام به شمار می روند و هر یک از این دو جایگاه، شأن و همچنین مسئولیت فراخور خود را دارند و به بهانه جایگاه و مسئولیت هر یک از این دو نمی توان جایگاه و نقش دیگری را نادیده گرفت چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند:"رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ منتها معیار، تقوا باشد. تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب‌‌دارى و طرف‌‌دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید؛ از شخص، از دولت،از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه‌‌ى سیاسى؛هیچ اشکالى ندارد. البته اگر در یک زمینه‌‌اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ‌‌ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در تشخیص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه‌‌ى افراد در مورد موضع‌‌گیرى‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند [و وظیفه‌‌اش را انجام بدهد]" 3️⃣ رهبری نظام به اقتضای شأن و جایگاه رفیعی که در نظام اسلامی دارد نوعاً از رؤسای جمهور و کابینه آنها حمایت میکند و از این حیث تفاوتی بین دولتهای مختلف ،نوع کابینه و توانایی های کابینه وجود ندارد؛ "بنده از همه‌ی دولتها حمایت کردم؛ از همه‌ی این دولتهای مختلف، با گرایشهای مختلف، با توانهای مختلف، بنده حمایت کردم؛ دلیلش هم واضح است، شرایط کشور اقتضا میکند که همه به قوّه‌ی مجریه کمک کنند؛ رهبری کمک کند، مردم کمک کنند، روشنفکرها کمک کنند، نخبگان کمک کنند؛ قاعده‌اش این است" چنانچه مقام معظم رهبری در جای دیگر فرمودند: "همه موظفند که به کارگزاران کشور و بخصوص به دولت،کمک کنند این، همان حرفی است که امام در طول نزدیک به یازده سال امامت پُربرکت و رهبری استثنایی خود، همیشه گفتند.عجیب این است که نگاه نمیکردند در رأس دولت کیست؛ یک وقت بنا بود که نخست‌وزیر معرفی کنیم ایشان به من فرمودند، هر کس که از مجلس بیرون بیاید، من از او حمایت و دفاع خواهم کرد! نمیدانستند که چه کسی بیرون میآید؛ ولی گفتند هر کس که بیاید و هر دولتی که تشکیل بشود، از او حمایت میکنم." لذا اینکه مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود با هیئت دولت،خدا را شاکر باشند رویّه امامین انقلاب به شمار می رود و از این حیث نمی توان آن را دلیلی بر تایید عملکرد مجلس در جلسه رای اعتماد دانست زیرا که دأب رهبری همان رویه حضرت امام میباشد که "هر کس که بیاید و هر دولتی که تشکیل بشود،از او حمایت میکنم" و از این حیث تفاوتی بین دولتهای مختلف و گرایشهای سیاسی مختلف وجود ندارد"[بنده]از همه‌ی این دولتهای مختلف، با گرایشهای مختلف، با توانهای مختلف، بنده حمایت کردم"
4️⃣ چنانچه گذشت توده و جمهور مردم در نظام اسلامی به تعبیر امیرالمومنین ع، ستون خیمه نظام اسلامی به شمار می روند [إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ اَلْعَامَّةُ مِنَ اَلْأُمَّةِ]. مردم در نظام اسلامی دو نقش محوری و اساسی دارند یکی حضور در عرصه های مختلف نظام اسلامی مانند انتخابات؛ کما اینکه مقام معظم رهبری در همه انتخابات گذشته ، اولویت اول نظام را به حضور مردم در انتخابات منوط دانسته اند و دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد، نقش مردم به عنوان پشتوانه نظام اسلامی می باشد که این نقش نظارتی و مشورتی توده مردم در جمهوری اسلامی، در قالب نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحقق می یابد.باید توجه داشت که این نقش نظارتی و مشورتی مردم، از بالاترین پشتوانه های نظام اسلامی به شمار می رود لذا امیرالمومنین ع فرمودند:[در همه عرصه ها به ویژه امر حکومت] هيچ پشتوانه اى محكم تر از مشورت نيست [لا مُظاهَرَةَ أوثَقُ مِنَ المُشاوَرَةِ] و چنانچه پیامبر اکرم ص با اینکه متصل به وحی و حقیقت قرآن بودند اما با این همه مأمور به مشورت با امت بودند[وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ]. آنچه جای تأسف بسیار دارد و در قضایای مربوط به تصویب برجام و همچنین در جلسه رای اعتماد به وزرای آقای پزشکیان شاهد آن بودیم این بود که نمایندگان محترم مجلس به زعم خودشان و به اقتضای تعریف ناتمامی که از دارند به صرف اینکه به صورت تلویحی و یا آشکار مواضعی به مقام معظم رهبری نسبت داده شد، از مسئولیت ذاتی خود در رای اعتماد به وزرا، طفره رفتند در صورتیکه خود مقام معظم رهبری بر این امر تاکید داشته ودارند که "رهبرى وظایفى دارد، شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛اگر در یک زمینه‌‌اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در تشخیص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه‌‌ى افراد در مورد موضع‌‌گیرى‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند [و وظیفه‌‌اش را انجام بدهد]" اما متأسفانه شاهد این بودیم که این رویه ناصواب بدعتی شد برای توجیه عملکرد غلط مجلس شورای اسلامی ،آنهم به نام ولایت پذیری! در صورتیکه اگر بنای بر ولایت پذیری بود نمایندگان مجلس باید بر اساس ملاک‌ها و معیارهای ۱۲گانه ای که رهبری معظم در انتخاب کابینه بر شمردند، عمل می کردند و در عین همدلی و وفاق، به مسئولیت ذاتی خود در ارزیابی و رای اعتماد به وزرا عمل می کردند. متأسفانه در این رویه ناصواب مجلس، هم از اعتبار و جایگاه رهبری هزینه شد و بعدها توده مردم بسیاری از نارسایی ها و کم کاریها را از چشم رهبری می بینند و هم پشتوانه مشورتی و نظارتی نظام یعنی مجلس شورای اسلامی به شدت آسیب دید و بدتر از همه یک بدعت و رویه ناصواب در نظام اسلامی بناگزاری شد. 5️⃣ نظام اسلامی، فرمایشات حضرت آقا میباشد و حضرت آقا همواره از مردم و مسئولین این مطالبه را داشته و دارند که به دولت کمک کنند، به ویژه دولت آقای پزشکیان که با شعار بر سرکار آمده؛ منتهی باید توجه داشت که عملکرد و ارزیابی صحیح مجلس در جلسه رای اعتماد، نه تنهامنافاتی به همدلی و وفاق نداشت، بلکه به اقتضای همین وفاق و همدلی مجلس به شمار می رفت چنانچه در روایت نبوی ص فرمودند:مومن بايد برادر خويش را يارى كند چه ظالم باشد چه مظلوم، اگر ظالم باشد او را باز دارد كه اين[بازداشتن] به منزله يارى كردن او به شمار می رود و اگر مظلوم باشد ياريش كند[لِيَنْصُرِ الرَّجُلُ أَخاهُ ظالِما أَوْ مَظْلُوما إِنْ كانَ ظالِما فَيَنْهاهُ فَإِنَّهُ لَینُصْرَةٌ وَإِنْ كانَ مَظْلوما فَيَنْصُرُهُ]. لذا اقتضای ولایت پذیری و همچنین مسئولیت پذیری مجلس در وفاق و معیّت دولت آقای پزشکیان این بود که وقتی می بینند که آقای پزشکیان به واسطه انتخاب برخی وزرای مسئله دار و مسبوق به فتنه ،بنای ظلم به خود و نظام اسلامی را دارد[إِنْ كانَ ظالِما] ، با عدم رای اعتماد به این وزرا، بیشترین نصرت ویاری را نسبت به شخص و دولت آقای پزشکیان روا داشته باشند[فَيَنهاهُ فَإِنَّهُ لَینُصْرَةٌ]؛ و این عملکرد کوچکترین منافاتی با همدلی و وفاق با دولت آقای پزشکیان نداشت، چنانچه در روایات شریف به ما فرمودند بهترین یاران تو کسانی هستند که عیبهای تو را به تو هدیه دهند و یقیناً آقای پزشکیان به این فرموده امام سجادع واقفند که "حق کسیکه که از او مشورت می طلبی آنست کـه اگـر در مشورت دادن ؛ نظر او مطابق خواسته تو نبود، او را به خیانت متهم نکنی زیرا کـه آراء و انظار بین مردم مختلف است و اختلاف آنان در آراء و نظریات امریست متداول و معمول"[اما حق المشیر علیک فلا تتهمه فیما یوافقک علیه من رایه اذا اشار علیک  فانما هی الآراء وتصرف الناس فیها و اختلافهم]‌ @Noor_center
متأسفانه به نظر می رسد دأب و رویه آقای پزشکیان و مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد ، وصف حال خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه در عمل نکردن دولت و مجلس به اقتضای وظایف و مسئولیت خود می باشد که به بخشی از این خطبه بسیار حائز اهمیت در مناسبات برگزیده جمهور مردم[نمایندگان مجلس] و کارگزاران نظام اسلامی اشاره می شود. ▫️ در یک‌نظام ولایی بین مردم و زمامداران، حقوق و البته مسئولیت های متقابلی تعریف شده است وَ أَعْظَمُ مَا اِفْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ اَلْحُقُوقِ حَقُّ اَلْوَالِي عَلَى اَلرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ اَلرَّعِيَّةِ عَلَى اَلْوَالِي ▫️ موجباتِ عزّت در یک جامعه و نظام ولایی ، در به جای آوردن و تعهد بر این حقوق متقابل قرار داده است. فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ ▫️ در یک نظام اسلامی،اصلاحِ امر مردم جز به اصلاح امر زمامداران میسّر نمی شود چنانچه اصلاح امر زمامداران نیز جز به مسئولیت پذیری و پایداری مردم در این امر خطیر فراهم نمی آید. فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ اَلرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ اَلْوُلاَةِ وَ لاَ تَصْلُحُ اَلْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ اَلرَّعِيَّةِ ▫️ اگر مردم و زمامداران حقّوق یکدیگر را محترم شمارند و بدان متعهّد باشند، آنگاه حق در جامعه عزّت می یابد، و حاكميّت دين در زندگى نمايان می شود، و نشانه‌هاى عدالت گسترش می يابد، و سنّتها و روشهاى نيكو و سازنده بر مسير هموار عدالت جريان پيدا می كند، و بدین نحو روزگار اصلاح می شود‌ و دولت و حكومت ماندگار و دشمنان از مطامع خود نااميد می گردند. فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِيَّةُ إِلَى اَلْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّينِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ اَلدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ ▫️ اگر استیفای حقوق مردم و زمامداران در عرصه نظام اسلامی به درستی تحقق پیدا نکند[واز این حیث تفاوتی بین امام‌‌ معصوم ، ولی فقیه و ... نمی باشد] و رخنه ای در آن ایجاد شود و به نحوی یا مردم بر زمامداران خود چيره شوند و يا زمامداران دست تجاوز بر حقوق مردم گشايند در چنین برهه و زمانه ای اختلاف كلمه در جامعه بروز میكند و نشانه‌هاى جور و ستم آشكار میگردد، و فساد و ويرانگرى در دين فراوان میشود، و راههاى درست و هموار رها میگردد، وبه هوسها عمل میشود، و دستورهاى دين معطّل می مانَد و کار به اینجا نیز ختم نمی شود،بلکه مردم از اينكه حقّ‌ بزرگى فراموش شود ويا باطل خطرناكى در جامعه رواج يابد ، احساس نگرانى نمى‌كنند.در چنين زمانه و جامعه ای است كه نيكوكاران خوار شوند و زشتكاران ميدان دار! وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ اَلْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ كَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِي اَلدِّينِ وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْكَامُ وَ كَثُرَتْ عِلَلُ اَلنُّفُوسِ فَلاَ يُسْتَوْحَشُ لِعَظِيمِ حَقٍّ عُطِّلَ وَ لاَ لِعَظِيمِ بَاطِلٍ فُعِلَ فَهُنَالِكَ تَذِلُّ اَلْأَبْرَارُ وَ تَعِزُّ اَلْأَشْرَارُ 📝تذییل: فقط به فراز آخر این خطبه دقت شود امیرالمومنین ع می فرمایند: اگر استیفای حقوق مردم و زمامداران در عرصه نظام اسلامی به درستی تحقق پیدا نکند...در چنين زمانه و جامعه ای است كه نيكوكاران خوار شوند و زشتكاران ميدان دار! [فَهُنَالِكَ تَذِلُّ اَلْأَبْرَارُ وَ تَعِزُّ اَلْأَشْرَارُ] ، وهمگان شاهد این بودیم که هنوز رای اعتماد مجلس به کابینه پزشکیان خشک نشده بود که زارچی از اصحاب فتنه ززآ به دانشگاه دعوت شد و در عوض اردشیرانتظاری ، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از سمت خود برکنار و اخراج شد!
🔴 اسوه حسنه؛ درنگی در سیرت سیاسی و اجتماعی «پیامبر اکرم ص»، در صحیفه سجادیه: ▫️وَ كَاشَفَ‌ فِي اَلدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ‌ و در دعوت به سوی تو، آشکارا با خویشان و نزدیکانش رو در رو قرار گرفت. ▫️وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ‌ أُسْرَتَهُ‌ و در راه جلب رضاى تو با نزديكانش به خصومت و دشمنى برخاست. ▫️وَ قَطَعَ‌ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ‌. و براى برقراری دين تو رشته‌ى خويشاوندى را گسست. ▫️وَ أَقْصَى اَلْأَدْنَيْنَ‌ عَلَى جُحُودِهِمْ‌ و نزدیک‌ترین بستگانش را به سبب انکارشان، از خود دور کرد. ▫️وَ قَرَّبَ اَلْأَقْصَيْنَ عَلَى اِسْتِجَابَتِهِمْ‌ لَكَ‌. و دورترين مردم را به پاس اجابت دعوت توحيد، به خود نزديك ساخت. ▫️وَ وَالَى فِيكَ اَلْأَبْعَدِينَ‌ و به خاطر تو، دورترين مردم را به دوستى و محبت برگزيد. ▫️وَ عَادَى فِيكَ‌ اَلْأَقْرَبِينَ‌ و با نزدیک‌ترین خویشان، در راه تو، دشمنی کرد. 📝 تذییل: در این دعا امام سجاد در قالب دعا حقیقت سیرت سیاسی و اجتماعی پیامبر ص را بیان میکند. در این فرازها امام سجاد ع هم به ویژگی أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ و هم به ویژگی رُحَماءُ بَيْنَهُمْ پیامبر ص مورد توجه و عنایت تمام قرار گرفته؛ چنانچه در آخرالزمان که بسیاری از مومنان از این سیرت مسلمانی پیامبر ص به سبب نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ مرتد می شوند، مومنین حقیقی و نیروهای جبهه انقلاب اسلامی به سبب تأسی به این سیرت سیاسی پیامبر ص، أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ می گردند ودر عمل به این سیرت حقیقی پیامبر اکرم ص از هیچ‌ سرزنش و ملامتی به خود ترس راه نمی دهند [وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ]. باید التفاط داشت که این گروه، تنها گروه از مومنان می باشند که خداوند در مورد آنها تعبیر به يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ می کند و در مقابل از همان ابتدای آیه، از گروه دیگر مومنان که در عمل به اقتضای این سیرت پیامبر ص، طفره می روند و از آن روی می گردانند، تعبیرِ به مرتدین امت پیامبر در آخرالزمان می شود.[مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ]. 🔴📎 اگر نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در تبیین صحیح سیرت پیامبر اکرم ص کوتاهی کنند، امثال ابوموسی اشعری ها، روایت تحریف شده سیرت پیامبر اکرم ص را از قران ، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بر نظام اسلامی تحمیل می کنند.
پیام‌های تعدادی از دوستان جبهه انقلاب ؛ ⭕ برپایی نماز جمعه در این اوضاع امنیتی به امامت خود حضرت آقا ، یک پیام ویژه دارد؛ مومنان ما وسط جنگیم و آماده هزینه دادن در راه خدا در راه خدا از هزینه دادن نترسید. پاره های تنمان در لبنان را نباید تنها بگذاریم. ⭕ رهبری با حضور در نماز جمعه و به خطر انداختن جان عزیزشون می خواهند به فرماندهان نظامی و دولتی بفهمانند نباید از دشمن بترسند؛ [ترکِ]امر به معروفی که می ترسم مثل ماجرای کربلا برای شیعه خیلی گران تمام بشه؛ اینو وقتی فهمیدم که دیروز وقتی با یه گروه پنجاه نفره تو اصفهان تو خیابان ها راه می رفتیم و شعار میدادیم، بی تفاوتی مردم کوچه و خیابان را دیدم؛ فکر نکنید از طعنه ها با بی تفاوتی را ترسیدم نه چیزی که ازش ترسیدم غضب و عذاب الهی به این مردم مست و سرگردان در دنیا بود یه جوری مست و سرگردان بودند که انگار فقط یه مشت جنازه هستند که راه می روند و زندگی می کنند من ترسیدم نه از دشمن از اینکه این مردم به خواب مرگ رفتن و هر لحظه ممکنه با عذاب الهی از روی زمین جمع بشن. 📝 گروه فرهنگی نور _ پازل @Noor_center
🔴 رقصی چنین میانه میدانم آرزوست؛ اندر زبان حال نیروهای جبهه انقلاب، خطاب به رهبری معظم انقلاب امام خامنه ای. ای برون آ دَمی ز ابر کآن چهره مشعشع تابانم آرزوست والله که مرا حبس می‌شود آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست یعقوب وار وا اسفاها من همی‌زنم دیدار خوب یوسف کنعانم آرزوست جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور روی موسی عمرانم آرزوست زین گریان شدم ملول آن های هوی و نعره مستانم آرزوست زین دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست 📝 جبهه فرهنگی نور @Noor_center
💠 تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 🔺 نقل میکند بن ابى سرح، اسلام که آورد، به نحوی بود و حضرت، قرآن را به او املاء میکرد. بعد میگوید: پيامبر به او «الكافرين» املا مى‌كرد اما او به جاى آن، «الظالمين» مى‌نوشت. به او «عزيز حكيم» املا مى‌كرد اما او «عليم حكيم» مى‌نوشت و مانند اين موارد. 🔺وقتی به عبدالله بن سعد میگفتند چرا چنین میکنی، در پاسخ میگفت: من هم مانند آنچه محمّد مى‌گويد، مى‌گويم و مانند آنچه ‌محمّد مى‌آورد، مى‌آورم. یعنی به نحوی کرد. اینجا بود که خداوند آیه93 انعام را درباره او نازل کرد: ➕«و كيست‌ ستمكارتر از آن كس‌كه بر خدا دروغ بست؟ يا گفت: «به من وحى شده!»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده؟ و يا آن كه گفت: «به زودى مانند آنچه خدا نازل كرد، نازل مى‌كنم»؟». 🔺عبدالله بن سعد عملا شد و به فرار کرد. لذا پيامبر به كشتن او فرمان داد اما چون او برادر رضاعی(شيرىِ) بن عفّان بود، به همین دلیل عثمان شروع کرد به اصرار و خواهش و التماس کردن از پیامبر و آنقدر این کار را ادامه داد تا پيامبر از عبدالله بن سعد دست كشيد. 🔺سپس پيامبر فرمود: «آيا كسى در ميان شما نبود كه به سوى اين (عبدالله بن سعد) برخيزد و پيش از آن كه دهم، او را بكشد؟». گفت: اگر با چشم به ما اشاره مى‌كردى، او را مى‌كشتيم. پيامبر فرمود: ➕من، كسى را با نمى‌كشم؛ چون پيامبران، چشم خيانتكار ندارند. این را دیگر شما باید متوجه میشدید و کار او را پیش از امان من، تمام میکردید. ➕: «قالَ‌: أما كانَ فيكُم مَن يَقومُ إلى هذَا الكَلبِ قَبلَ أن اؤَمِّنَهُ فَيَقتُلُهُ‌!!» 📌پ.ن: ▫️از این گزارش و موارد مشابه آن، برداشت میشود نباید بین و خلط کرد. اینگونه نیست که هر نظر امام تبدیل به تصمیم ایشان بشود. اینگونه نیست که هر تصمیم امام نیز مبتنی بر نظرشان باشد. این مسئله هم نسبت به است و هم نسبت به امام و . ▫️نسبت به امام معصوم، موارد متعدد داریم که حضرت نظرشان یک چیزی بوده اما تصمیم شان چیز دیگری شده است. به عنوان نمونه نظر این نبود که والی مصر بشود اما با اصرار خواص خصوصا تصمیمش انتخاب او شد. یا در نظر پیامبر بر دفاع در شهر بود اما به خاطر برخی نکات، تصمیم شان چیز دیگری شد. یا نظر امیرالمومنین ردّ بود اما به خاطر مخالفت اصحاب، تصمیم شان چیز دیگری شد. و موارد متعدد دیگر. ▫️وقتی نسبت به امام معصوم این نکته صادق است، نسبت به امام غیر معصوم نیز به طریق اولی این مسئله صادق است. این است که تصمیم شان در یک فرآیندی شکل میگیرد که عامل ، به شدت در آن اثرگذار است. ▫️البته نظر خواص تنها عامل نیست بلکه در مواردی داریم که نظر خواص چیزی بوده اما امام جامعه، تصمیمی غیر از نظر خواص گرفته اند یعنی نظر خود را تبدیل به تصمیم کرده اند مانند موارد حساسی مثل عدم پذیرش به عنوان والی شام یا ماجرای ورود به ، اما در اینجا میخواهیم بگوییم نظر خواص در شکل گیری تصمیم امام، کم اثر نیست. ▫️رهبران انقلاب، نه اند و نه ! لذا تصمیمات شان صرفا برخاسته از نظر خودشان نیست. بلکه بر اساس «و شاوِرهُم فی الأمر» ناظر به و نهادهای رسمی و همینطور و نیز هست. چه اینکه حتی امام معصوم نیز در چنین بستری تصمیم گیری میکند. ▫️بنابراین نسبت دادن هر تصمیمی به نظر رهبری و یا منتظر ماندن برای ابلاغ تصمیم رهبر در هر امری، کار صحیحی نیست. چرا که تصمیم امام و رهبر در ظرف ، ، و ما سمت و سو پیدا میکند، بلکه گاهی اوقات، برخی خواص به خاطر غفلت مؤمنین از همین امر، راحت تر امام و رهبر را مجبور به تصمیم خاصی کرده یا تصمیم خاصی را به نظر رهبری منتسب میکنند. ▫️به عنوان نمونه مسئله ، پدیده ای بود که نظر رهبر انقلاب بر آن نبود و ایشان موافق این پدیده نبود اما برخی و ایشان را مجبور به گرفتن این تصمیم کرد. لذا تحقق برجام نبود اما ایشان بود. ‼️ البته این متن به دنبال تطبیق این مسئله بر نیست، اینکه بخواهیم بگوییم نظر رهبری با تصمیم شان در این مسئله متفاوت بوده است محل بحث این متن نیست، چه اینکه صحبت رهبر انقلاب در خطبه تاریخی دیروز، کمک بسیاری در فهم این نکته میکند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9 @Noor_center