eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 درس خارج فقه مباحث حسینی 🔹ادامۀ بحث حجیت عزاداری بر میت 🔹 بررسی‌ احادیث موجود 🔹 بررسی فقهی اقامه عزا بر حضرت سیدالشهداء علیه السلام 🎙️ الأستاذ الدكتور السيد صائب الهاشمي الطباطبائي ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📍۲۴ آبان ماه سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی حکومت فردی ، مستبد پرور است : جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت ، دولت های دیگر بر سر آنان بتازند ، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند ، و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه"  بر همه افراد چرا ؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند ؟  انان بجای فکر کردن در این باره ، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و ظالم میکردند و موقعی که کارد به استخوان مردم میرسید به شکایت از دولت میپرداختند و چه بسا ان پادشاه خود کامه ، دستخوش هلاکت یا قتل میشد ، و پس از آن مردم احساس اختلال و وقوع هرج و مرج میکرده و ناگزیر "گردن کلفت" دیگری روی کار میاوردند و باز او هم تعدی و تحمیل را از سر میگرفت . اجتماع بشری همواره چنین بود تا اینکه انسانها فهمیدند که : طبع حکومت "یک فرد" بر جامعه همین است که او را "خود کامه" و مستبد میسازد .   (ترجمه تفسیر المیزان.ج ۳.ص ۲۲۷) ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔻حقوق مخالفان در سیرۀ امیر مومنان (علیه السلام) https://drhasheminasab.blog.ir/1401/01/28/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%80-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
عَن الْمُفَضَّلِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ علیه السّلام ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ لِی ؛ یَا مُفَضَّلُ هَلْ عَرَفْتَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ علیهم السّلام کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ؟ قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا کُنْهُ مَعْرِفَتِهِمْ؟ قَالَ یَا مُفَضَّلُ مَنْ عَرَفَهُمْ کُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ کَانَ مُؤْمِناً فِی السَّنَامِ الْأَعْلَی. قَالَ قُلْتُ عَرِّفْنِی ذَلِکَ یَا سَیِّدِی. قَالَ یَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلِمُوا مَا خَلَقَ الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَرَأَهُ وَ بَرَأَهُ ، وَ أَنَّهُمْ کَلِمَةُ التَّقْوَی وَ خُزَّانُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ الْجِبَالِ وَ الرِّمَالِ وَ الْبِحَارِ ، وَ عَلِمُوا کَمْ فِی السَّمَاءِ مِنْ نَجْمٍ وَ مَلَکٍ وَ وَزْنِ الْجِبَالِ وَ کَیْلِ مَاءِ الْبِحَارِ وَ أَنْهَارِهَا وَ عُیُونِهَا ، وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا عَلِمُوهَا ، وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ وَ هُوَ فِی عِلْمِهِمْ ، وَ قَدْ عَلِمُوا ذَلِکَ. فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ وَ أَقْرَرْتُ بِهِ وَ آمَنْتُ. قَالَ نَعَمْ یَا مُفَضَّلُ ، نَعَمْ یَا مُکَرَّمُ ، نَعَمْ یَا مَحْبُورُ ، نَعَمْ یَا طَیِّبُ ، طِبْتَ وَ طَابَتْ لَکَ الْجَنَّةُ وَ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ بِهَا. مفضّل گوید روزی خدمت إمام صادق علیه السّلام رسیدم ، به من فرمود ؛ ای مفضّل ، آیا محمّد ، علیّ ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السّلام را به حقیقت معرفت شناخته‌ای؟ عرض کردم به من بشناسان. فرمود اینکه بدانی ایشان میدانند هر آنچه را که خداوند خلق کرده ، و آنها نشانه تقوا و خزانه‌دار آسمان‌ها و زمین ها و کوه‎ها و ریگ‌ها و دریاها هستند ، و آنها تعداد فرشتگان و ستاره هاى آسمان را میدانند ، وزن کوه‌ها و اندازه آب دریاها و رودها و چشمه‌ها را میدانند. پس کسی که به حقیقتِ معرفت آنها را بشناسد در درجات عالی إيمان خواهد بود. مفضل گوید عرض كردم این مطلب را دانستم و به آن ایمان آوردم. إمام علیه السّلام فرمود آری ای مفضّل ، آری ای گرامی ، آری ای نعمت داده شده ، ای نیکو ، پاک شدی و بهشت از برای توست و برای هر مؤمنی که به این مطلب ایمان دارد. بحارالأنوار ۲۶ / ۱۱۶ ، حدیث ۲۲. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
اشعار شریف امیر المومنین علیه السلام خطاب به حارث همدانی پیرامون حضور آن حضرت در لحظه احتضار محتضر قطب الدین کیدری رضوان الله علیه روایت کرده است که روزی حارث از قیامت و حسابرسی اعمال خود خدمت حضرت امیر المومنین علیه السلام اظهار نگرانی و ترس کرد. در این هنگام امیر المومنین علیه السلام خطاب به حارث این شعر را سرودند: يَا حَارِ هَمْدَانَ‏ مَنْ يَمُتْ يَرَنِي / مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلًا؛ اى حارث همدانی هر كس بميرد، چه مومن باشد يا منافق مرا با چشم خود در لحظه احتضار می‌بیند؛ يَعْرِفُنِي طَرْفُهُ وَ أَعْرِفُهُ‏ / بِنَعْتِهِ وَ اسْمِهِ وَمَا فَعَلَا؛ او با چشم و نگاهش مرا می‌شناسد من هم او را با اسم و رسم و تمامی اعمال و کارهایی که انجام داده می‌شناسم؛ وَ أَنْتَ عِنْدَ الصِّرَاطِ مُعْتَرِضِي‏ / فَلَا تَخَفْ عَثْرَةً وَ لَا زَلَلًا؛ تو در صراط بر سر راه من می‌ایستی، پس نه نه از لغزش بترس و نه از افتادنت؛ أَقُولُ لِلنَّارِ حِينَ تُوقَفُ‏ / لِلْعَرْضِ ذَرِيهِ لَا تَقْرَبِي الرَّجُلَا؛ در قیامت به هنگامی که در پیشگاه عدل الهی براى محاکمه نگاه داشته می‌شوی، به آتش می‌گویم: او را رها کنید و به اين شخص نزدیک مشوید؛ ذَرِيهِ لَا تَقْرَبِيهِ إِنَّ لَهُ‏ / حَبْلًا بِحَبْلِ الْوَصِيِّ مُتَّصِلًا؛ کاری به کارش نداشته باشید، زیرا او به ریسمان وصی (امیر المومنین علیه السلام) متمسک شده؛ أَسْقِيكَ مِنْ بَارِدٍ عَلَى ظَمَإٍ / تَخَالُهُ فِي الْحَلَاوَةِ الْعَسَلَا؛ [نگران تشنگی‌ات نباش، چرا که] تو را از آب خنکی که فکر می‌کنی در شیرینی همانند عسل است سیراب خواهم کرد‌؛ قَوْلُ عَلِيٍّ لِحَارِثٍ عَجَبٌ‏ / كَمْ ثَمَّ أُعْجُوبَةٍ لَهُ حَمَلا. سخن على (علیه السلام) براى حارث عجيب است. در وجود على (علیه السلام) مطالب شگفت فراوانى نهفته است. انوار العقول من اشعار وصی الرسول (دیوان امام علی علیه السلام)، گردآوری‌شده توسط قطب الدین کیدری، صفحه ۳۲۵، چاپ دار المحجة البیضاء ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّڪَ الْـفَـرَج زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبِی صَالِحٍ الْخُجَنْدِیِّ وَ کَانَ قَدْ أَلَحَّ فِی الْفَحْصِ وَ الطَّلَبِ ، وَ سَارَ فِی الْبِلَادِ ، وَ کَتَبَ عَلَی یَدِ الشَّیْخِ أَبِی الْقَاسِمِ حسین بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ الله رُوحَهُ إِلَی الصَّاحِبِ علیه السّلام یَشْکُو تَعَلُّقَ قَلْبِهِ وَ اشْتِغَالَهُ بِالْفَحْصِ وَ الطَّلَبِ وَ یَسْأَلُ الْجَوَابَ بِمَا تَسْکُنُ إِلَیْهِ نَفْسُهُ وَ یَکْشِفُ لَهُ عَمَّا یَعْمَلُ عَلَیْهِ. قَالَ فَخَرَجَ إِلَیَّ تَوْقِیعٌ نُسْخَتُهُ ؛ مَنْ بَحَثَ فَقَدْ طَلَبَ ، وَ مَنْ طَلَبَ فَقَدْ دُلَّ ، وَ مَنْ دُلَّ فَقَدْ أَشَاطَ ، وَ مَنْ أَشَاطَ فَقَدْ أَشْرَکَ. قَالَ فَکَفَفْتُ عَنِ الطَّلَبِ وَ سَکَنَتْ نَفْسِی وَ عُدْتُ إِلَی وَطَنِی مَسْرُوراً وَ الْحَمْدُ لِله. أبوالعباس أحمد بن حسن بن ابی صالح خجندی که برای پیدا کردن حضرت مهدی عجّل الله تعالی فَرَجَه خیلی جست و جو کرده و به شهرهای مختلف مسافرت کرد ، به وسیله شیخ ابوالقاسم حسین بن روح رحمه الله به وجود مقدّس امام عصر علیه السّلام نامه نوشته و از شیفتگی قلب و زحمت در جست و جو و پیدا کردن حضرت شکایت کرد و جوابی را درخواست نمود که موجب تسکین و آرامش قلب او شده و گشایش برایش ایجاد کند. او میگوید توقیعی به این ترتیب برای من از طرف حضرت صادر شد ؛ هر کس مرا جست و جو کند در پی طلب و پیدا کردن من می‌افتد ، و هر کس در پی طلبم باشد دشمنان را راهنمایی کرده و من را به مردم نشان میدهد ، و هر کس دشمنان را به سمت من راهنمایی کند جانم را به خطر انداخته و باعث قتل من میشود ، و هر کس جان مرا به خطر بیندازد ، مُشرک است. با دیدن این توقیع شریف از جست و جو دست برداشته و قلبم آرام شد و با خوشحالی به وطنم بازگشتم. بحارالأنوار ۵۳ / ۱۹۶ ، حدیث ۲۲ ، عن الغیبة للشیخ الطوسی ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📌کلام جدید و دفاع مذهبی روز ✍️ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸با هجوم اندیشه مدرن و دستاوردهای علوم تجربی به جوامع اسلامی ، متفکران اهل تسنن بیشتر از همه در مواجهه با استعمارگران غربی به خصوص در هند و مصر به تضاد مدرنیته و مذهب تسنن پی‌بردند. مسائلی چون حقوق مردم و حاکمیت، جایگاه زن در جامعه، خلقت انسان و جهان، مناسک و احکام دینی، حقیقت وحی و اعجاز، آزادی عقیده و آزادی اجتماعی، رابطه عقل و دین و.... از جمله موارد اختلاف اسلام سنی با دنیای مدرن بود. همچنین گذشت زمان نشان داد جوامع یا افرادی که به علم جدید نزدیکتر می‌شوند بیشتر از باورهای کهن دینی فاصله می‌گیرند. «البته کسانی که اعتقاد راستین به باور های خود ندارند و در مقابل زرق و برق های نوظهور به اشکال مختلف منفعل و اثر پذیر میشوند.» متفکران سنی در دفاع از اسلام دو گونه واکنش داشتند: 🔹 ارائه خوانشی جدید از باورها و ارزشهای اسلامی 🔹 برخورد سلبی با دستاوردها تجربی و اندیشه نوین روشنفکران دینی به دنبال ارائه خوانشی مدرن از اسلام دو شیوه را در پیش گرفتند که بوسیله یکی تعالیم مخالف با قطعیات علوم جدید و مبانی عقلانیت مدرن را توجیه کنند و بوسیله دیگری برای تعالیم اسلام توجیه قابل پذیرش برای علم و عقل مدرن دست و پا کنند. 1- تأویل گرایی : در حوزه معارف ، تفسیر ظاهری و سطحی مذهب تسنن از متون دینی در برخی موارد منشأ پندار تضاد میان دستاوردهای علوم تجربی و فلسفه غربی با آموزه‌های اسلام شده؛ از مسطح بودن زمین تا خلقت انسان از خاک تا نشستن خداوند بر عرش و.... نمونه‌هایی از نگاه حسی به معارف دینی است. ⬇️
⬆️ در رویارویی با این اشکال برخی با رویکرد باطن گرایانه سعی در تأویل متون دینی و انطباق آن با معارف تجربی داشته‌اند‌ و با اندیشه بشری به توجیه جهان بینی و انسان شناسی وحیانی پرداخته‌اند. در برخورد با دستورات عملی دین باطن گرایان اهداف وضع این قوانین و بعثت انبیاء را مورد توجه قرار دادند تا جایی که برخی قالب‌های دینی را برای زمان حاضر ناکارآمد پنداشتند. در این رویکرد فقیهان می‌بایست به کشف اغراض تربیتی و اخلاقی احکام در زمان پیامبر ص بپردازند و متناسب با عقلانیت مدرن و مقتضیات زمان قالب‌های نوین ارائه دهند. 2- حس گرایی : گروهی از متفکران سنی در دفاع از احکام شرعی سعی در توجیه آن با نگرش شبه ماتریالیستی داشتند. در این جریان فکری وجوب روزه برای سلامتی ، نماز برای آرامش روانی ، زکات برای رفع فاصه طبقاتی ، حجاب برای مصونیت اجتماعی ، طهارت برای بهداشت و حرمت زنا برای تداوم نسل ، ممنوعیت شراب برای جلوگیری از جرایم و هر یک از احکام واجب و حرام برای هدفی دنیایی توجیه شد. در این جهت برخی تلاش داشتند با استفاده از دستاوردهای علمی جدید و تفسیر علمی متون دینی نشان دهند که اسلام حقایق کشف شده توسط علوم تجربی را هزار سال پیش بیان کرده تا بدینوسیله حقانیت اسلام درحوزه‌های کیهان شناسی، پزشکی و... را ثابت کنند. روشنفکران دینی با پذیرش دستاوردهای علم تجربی و دنیا مدرن سعی داشند اسلام سنی را از تضاد با آن کنار بکشند. باطن گرایی اسلام را از دنیا و زندگی کنار گذاشت و حس گرایی اهداف و آموزه‌های دین را به امور حسی مورد پذیرش دنیا مدرن تقلیل داد. همین دو روش در واکنش به دنیای مدرن توسط کسانی که فقط به حس گرایشی، به شیعه دارند نیز در قالب دفاع مذهبی روز و کلام جدید عرضه گردید. هر چند همه تحقیقات کلامی جدید مردود نیست اما این تحقیقات در بستر فرهنگ و عقاید امامیه کمتر مفید بوده است. حس گرایی بکار گرفته شده در دفاع مذهبی روز با معارف شیعه همخوانی ندارد و عمده متون دینی شیعه بخاطر باطن گرایی موجود در معارف روایی کمتر از متون دینی اهل سنت با عقل مدرن ناسازگار است. شیعی سازی علوم اسلامی بر اساس متون روایی و معارف اهل‌بیت به صورت زیر بنایی و در تمامی ابعاد لازمه پاسخگویی به مسائل جدید اعتقادی و فقهی به صورت مستقل و بدون انفعال یا جزم اندیشی است. البته در این میان تفسیر معصومانه از حقایق دینی که اکنون جامعه بشری از آن محروم است در کنار نوآوری در تحقیقات تجربی می‌تواند در پاسخ بسیاری از پرسش‌ها مؤثر باشد.     ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
جلسه_اول_أهل_الرَّدّه_في_صحیح_البخاري_۲۰۲۲_۱۱_۱۹_۱۲_۳۰_۰۷_۰۵۳.m4a
36.09M
🔻 بررسی اعتبار کتاب صحیح بخاری 🔸 به بیان : استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب سال ۱۳۹۸ 📍 شرح کتاب أهل الرَّدّه في صحیح البخاری(از تألیفات استاد هاشمی نسب که در سال ۱۴۳۹ به رشته تحریر درآمد) 🔹 پی نوشت: کتاب صحیح بخاری امروزه بزرگترین کتب حدیثی اهل سنت است. «این فایل صوتی تقطیع شده است» ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛