eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌کلام جدید و دفاع مذهبی روز ✍️ استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸با هجوم اندیشه مدرن و دستاوردهای علوم تجربی به جوامع اسلامی ، متفکران اهل تسنن بیشتر از همه در مواجهه با استعمارگران غربی به خصوص در هند و مصر به تضاد مدرنیته و مذهب تسنن پی‌بردند. مسائلی چون حقوق مردم و حاکمیت، جایگاه زن در جامعه، خلقت انسان و جهان، مناسک و احکام دینی، حقیقت وحی و اعجاز، آزادی عقیده و آزادی اجتماعی، رابطه عقل و دین و.... از جمله موارد اختلاف اسلام سنی با دنیای مدرن بود. همچنین گذشت زمان نشان داد جوامع یا افرادی که به علم جدید نزدیکتر می‌شوند بیشتر از باورهای کهن دینی فاصله می‌گیرند. «البته کسانی که اعتقاد راستین به باور های خود ندارند و در مقابل زرق و برق های نوظهور به اشکال مختلف منفعل و اثر پذیر میشوند.» متفکران سنی در دفاع از اسلام دو گونه واکنش داشتند: 🔹 ارائه خوانشی جدید از باورها و ارزشهای اسلامی 🔹 برخورد سلبی با دستاوردها تجربی و اندیشه نوین روشنفکران دینی به دنبال ارائه خوانشی مدرن از اسلام دو شیوه را در پیش گرفتند که بوسیله یکی تعالیم مخالف با قطعیات علوم جدید و مبانی عقلانیت مدرن را توجیه کنند و بوسیله دیگری برای تعالیم اسلام توجیه قابل پذیرش برای علم و عقل مدرن دست و پا کنند. 1- تأویل گرایی : در حوزه معارف ، تفسیر ظاهری و سطحی مذهب تسنن از متون دینی در برخی موارد منشأ پندار تضاد میان دستاوردهای علوم تجربی و فلسفه غربی با آموزه‌های اسلام شده؛ از مسطح بودن زمین تا خلقت انسان از خاک تا نشستن خداوند بر عرش و.... نمونه‌هایی از نگاه حسی به معارف دینی است. ⬇️
⬆️ در رویارویی با این اشکال برخی با رویکرد باطن گرایانه سعی در تأویل متون دینی و انطباق آن با معارف تجربی داشته‌اند‌ و با اندیشه بشری به توجیه جهان بینی و انسان شناسی وحیانی پرداخته‌اند. در برخورد با دستورات عملی دین باطن گرایان اهداف وضع این قوانین و بعثت انبیاء را مورد توجه قرار دادند تا جایی که برخی قالب‌های دینی را برای زمان حاضر ناکارآمد پنداشتند. در این رویکرد فقیهان می‌بایست به کشف اغراض تربیتی و اخلاقی احکام در زمان پیامبر ص بپردازند و متناسب با عقلانیت مدرن و مقتضیات زمان قالب‌های نوین ارائه دهند. 2- حس گرایی : گروهی از متفکران سنی در دفاع از احکام شرعی سعی در توجیه آن با نگرش شبه ماتریالیستی داشتند. در این جریان فکری وجوب روزه برای سلامتی ، نماز برای آرامش روانی ، زکات برای رفع فاصه طبقاتی ، حجاب برای مصونیت اجتماعی ، طهارت برای بهداشت و حرمت زنا برای تداوم نسل ، ممنوعیت شراب برای جلوگیری از جرایم و هر یک از احکام واجب و حرام برای هدفی دنیایی توجیه شد. در این جهت برخی تلاش داشتند با استفاده از دستاوردهای علمی جدید و تفسیر علمی متون دینی نشان دهند که اسلام حقایق کشف شده توسط علوم تجربی را هزار سال پیش بیان کرده تا بدینوسیله حقانیت اسلام درحوزه‌های کیهان شناسی، پزشکی و... را ثابت کنند. روشنفکران دینی با پذیرش دستاوردهای علم تجربی و دنیا مدرن سعی داشند اسلام سنی را از تضاد با آن کنار بکشند. باطن گرایی اسلام را از دنیا و زندگی کنار گذاشت و حس گرایی اهداف و آموزه‌های دین را به امور حسی مورد پذیرش دنیا مدرن تقلیل داد. همین دو روش در واکنش به دنیای مدرن توسط کسانی که فقط به حس گرایشی، به شیعه دارند نیز در قالب دفاع مذهبی روز و کلام جدید عرضه گردید. هر چند همه تحقیقات کلامی جدید مردود نیست اما این تحقیقات در بستر فرهنگ و عقاید امامیه کمتر مفید بوده است. حس گرایی بکار گرفته شده در دفاع مذهبی روز با معارف شیعه همخوانی ندارد و عمده متون دینی شیعه بخاطر باطن گرایی موجود در معارف روایی کمتر از متون دینی اهل سنت با عقل مدرن ناسازگار است. شیعی سازی علوم اسلامی بر اساس متون روایی و معارف اهل‌بیت به صورت زیر بنایی و در تمامی ابعاد لازمه پاسخگویی به مسائل جدید اعتقادی و فقهی به صورت مستقل و بدون انفعال یا جزم اندیشی است. البته در این میان تفسیر معصومانه از حقایق دینی که اکنون جامعه بشری از آن محروم است در کنار نوآوری در تحقیقات تجربی می‌تواند در پاسخ بسیاری از پرسش‌ها مؤثر باشد.     ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
جلسه_اول_أهل_الرَّدّه_في_صحیح_البخاري_۲۰۲۲_۱۱_۱۹_۱۲_۳۰_۰۷_۰۵۳.m4a
36.09M
🔻 بررسی اعتبار کتاب صحیح بخاری 🔸 به بیان : استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب سال ۱۳۹۸ 📍 شرح کتاب أهل الرَّدّه في صحیح البخاری(از تألیفات استاد هاشمی نسب که در سال ۱۴۳۹ به رشته تحریر درآمد) 🔹 پی نوشت: کتاب صحیح بخاری امروزه بزرگترین کتب حدیثی اهل سنت است. «این فایل صوتی تقطیع شده است» ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
العام الدراسي ۱۴۴۳ 🔻درس خارج اصول تعریف علم اصول (ایراد محقق اصفهانی به تعریف مشهور) 🎙️الأستاذ الدكتور السيد صائب الهاشمي الطباطبائي 📍 این فایل صوتی تقطیع شده است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
☘️ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ صلّی اللهُ علیه و آله أَنَّهُ قَالَ ؛ الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ یَدْخُلُوا فِی الدُّنْیَا. قِیلَ یَا رَسُولَ الله وَ مَا دُخُولُهُمْ فِی الدُّنْیَا؟ قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَی دِینِکُمْ. از وجود مقدّس خاتم الأنبياء صلّی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود ؛ فقهاء و عالمان دینی ، أمین پیامبران هستند ( آنچه پیامبران از جانب خدا آورده اند را برای شما بیان میکنند ) مادامی که دنیا زده نشده باشند. سؤال شد که یا رسول الله أهل دنیا شدن و دنیا زده شدنِ علماء به چیست؟ حضرتش فرمود تبعیّتِ از سلطان ، و درباری شدن ، پس هرگاه چنین شد بر دین خود از چنین عالمانی بترسید و دینتان را از آنها أخذ نکنید. - کافی ۱ / ۴۶ ، حدیث ۵. - بحار الأنوار ۲ / ۱۰۹ ، حدیث ۱۵. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
جلسه_دوم_أهل_الرّدّة_في_صحیح_البخاری_۲۰۲۲_۱۱_۲۳_۱۶_۰۳_۳۰_۷۹۹.m4a
25.09M
🔻 بررسی اعتبار کتاب صحیح بخاری « جلسه دوم » بررسی‌ و بیان نمونه هایی از احادیث دروغ و باطل در کتاب صحیح بخاری 🔸 به بیان : استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب سال ۱۳۹۸ 📍 شرح کتاب أهل الرَّدّه في صحیح البخاری(از تألیفات استاد هاشمی نسب که در سال ۱۴۳۹ به رشته تحریر درآمد) 🔹 پی نوشت: کتاب صحیح بخاری امروزه بزرگترین کتب حدیثی اهل سنت است. «این فایل صوتی تقطیع شده است» ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📍به روایت سید رضی ، امیر المومنین علیه السلام به فرزندش محمد حنفیه فرمودند: «فرزندم! از فقر بر تو می‌ترسم، از آن‏ به خدا پناه ببر! چرا كه فقر دین انسان را ناقص و عقل و اندیشه او را مشوش، و مردم را نسبت‏ به او، و او را نسبت‏ به مردم بدبین می‌سازد». (نهج البلاغة، تالیف سید رضی، حکمت ۳۱۹، صفحه ۱۷۹، چاپ موسسه النشر الاسلامی) 🔹 و همچنین آن حضرت فرمودند: «فقر و تهیدستی، مرد زیرک را در برهان، کند و ناتوان می‌سازد و انسان فقیر در شهر خود نیز غریب و بیگانه و بی‌کس است‌...» (نهج البلاغة، تالیف سید رضی، حکمت ۳، صفحه ۱۵۰، چاپ موسسه النشر الاسلامی) ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّڪَ الْـفَـرَج زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
✳️ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ ؛ دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَلِ ، وَ لَنْ یَبْقَی أَهْلُ بَیْتٍ لَهُمْ دَوْلَةٌ إِلَّا مَلَکُوا قَبْلَنَا لِئَلَّا یَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِیرَتَنَا إِذَا مَلِکْنَا سِرْنَا مِثْلَ سِیرَةِ هَؤُلَاءِ ، وَ هُوَ قَوْلُ الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. 🔹 إمام باقر سلام الله علیه فرمود ؛ همانا دولت ما پايان دولت‌ها است ، و هيچ خاندانى باقى نمانند كه سهمی از دولت و سلطنت داشته باشند جز اينكه پيش از ( حکومت ) ما به سلطنت رسند ، برای اينكه  چون راه و روش حکومت ما را ببينند ، نتوانند بگويند اگر ما بسلطنت میرسيدیم مانند ايشان رفتار میكرديم ، و همين است ( معناى ) گفتار خداى تعالى و پايان كارها از آنِ پرهيزكاران است. بحارالأنوار ۵۲ / ۳۳۲ ، حدیث ۵۸ ، عن الغيبة للطوسی. بحارالأنوار ۵۲ / ۳۳۸ ، حدیث ۸۳ ، عن الإرشاد للمفید. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
جلسه_سوم_أهل_الرَّدّه_في_صحیح_البخاری_۲۰۲۱_۱۲_۲۸_۱۵_۲۴_۲۹_۰۷۴_۲۰۲۲_۱۱_۲۶_۰۹_۱۱_۵۸_۹۷۹.m4a
20.99M
🔻 بررسی اعتبار کتاب صحیح بخاری « جلسه سوم » أدلّه تضعیف محمد بن اسماعیل بخاری و کتاب صحیح بخاری 🔸 به بیان : استاد دکتر سید صائب هاشمی نسب سال ۱۳۹۸ 📍 شرح کتاب أهل الرَّدّه في صحیح البخاری(از تألیفات استاد هاشمی نسب که در سال ۱۴۳۹ به رشته تحریر درآمد) 🔹 پی نوشت: کتاب صحیح بخاری امروزه بزرگترین کتب حدیثی اهل سنت است. «این فایل صوتی تقطیع شده است» ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛