eitaa logo
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
132 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
447 ویدیو
65 فایل
بینش تمدنی برای جهانی کردن حقیقت، فضیلت و عدالت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فلسفه حقیقی دین در اندیشه امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی #فیلم 🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🗓به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) 🌐 yon.ir/cH26T 🆔 @vasael_ir
🔸فهم فقه حکومتی امام خمینی مستلزم شناخت رویکرد امام در همه‌ علوم اسلامی است حجت‌الاسلام لک‌زایی در سلسه نشست‌ھای انقلاب اسلامی و فقه حکومتی: 🔹در دین شناسی جامع و موردنظر امام خمینی(ره) به همه آیات قرآن و ابواب روایی توجه می‌شود و برخلاف نگاه جزئی، سامان دهی حیات انسان در اجتماع اصل قرار می‌گیرد. 🔹از این‌رو فهم فقه حکومتی امام خمینی(ره) مستلزم شناخت مکتب جامع ایشان است. 🔹بنابراین برای رسیدن به فقه حکومتی موردنظر امام خمینی(ره) باید دانش کلام، حکمت، اخلاق، تفسیر قرآن و همه‌ دانش‌ها حکومتی باشد. 🌐 yon.ir/kmr9y 🆔 @vasael_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
مرجعیت شیعه از دیروز تا امروز-استاد حسن عباسی-قزوین-24اردیبهشت97.mp3
23.29M
سخنرانی استاد حسن عباسی موضوع: «مرجعیت شیعه، از دیروز تا امروز؛ لغو امتیاز تنباکو تا بانک‌داری» زمان: ۲۴ اردیبهشت ۹۷ مکان: قزوین، محمدیه مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی 🌐 @dr_abbasi
هدایت شده از اخبار استراتژیک
اقتصاد مقاومتی در پسابرجام-استاد حسن عباسی-5خرداد97.mp3
27.42M
سخنرانی استاد حسن عباسی موضوع: «اقتصاد مقاومتی در پسابرجام» زمان: ۵ خرداد ۹۷ مکان: تهران - مجتمع فرهنگی سرچشمه مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی 🌐 @dr_abbasi
https://eitaa.com/tamaddone
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین : ✅سلام و عرض ادب وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟ ✅جواب : نجفی: با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰ یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست ! کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟! پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰ ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی و بین المللی و مشکلات عدیده داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰ 🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر ضعف مدیران و توحیه برخی سیاست های غلط فعلی نیست و اصولا این خبط ها عرضی بوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمیشود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از فقه نظام ساز
نظام‌سازی قرآن‌بنیان؛ چیستی، چرایی و چگونگی 🔹نظام‌سازی مشترک معنوی برای چهار مصداق نظام‌شناسی در ساحت تکوین، نظام‌یابی در ساحت تشریع، نظام‌سازی در ساحت اعتباریات و نظام‌گزاری در ساحت عینی است. هرچند به معنای خاص ناظر به اعتبارات اجتماعی و سیاست‌گذاری عمومی است، ولی به معنای عام دربردارندۀ هر چهار ساحت بوده و قرآن مجید نیز به عنوان منبع معرفت‌شناسی دینی در ساحات چهارگانه ورود دارد؛ لکن در هر ساحت، به حسب آن ساحت. 🔸بر پایۀ تعریف مختار از نظام‌سازی، اگر این فرایند از یک‌سو ابتنا بر مبادی مستخرج از معارف قرآنی نداشته باشد و از سوی دیگر مماس با واقعیت‌های اجتماعی نباشد، به جای حل مسائل واقعی، حلال مسائل کاذب، غیراولویت‌دار و تحمیلی از مبادی دیگر معرفتی است. 🔹 این انحراف از منابع متقن دینی، از یک طرف عامل توفیق‌نیافتن نظام اسلامی در تحقق اهداف مادی و معنوی خود و درنتیجه تشکیک نخبگان نظام و عامه مردم در هویت انقلابی نظام اسلامی است و از سوی دیگر منجر به استقرار خرده‌نظامات اجتماعی غیردینی و زمینه‌ساز و جاده‌صاف‌کن استبداد، هرچند صغیر و استکبار، هرچند بخشی و تشکیل حکمرانی سکولار، هرچند بهطور نرم و خزنده، لکن تئوریزه‌شده می‌شود. ✅منتشر شده در جدیدترین شماره نشریه قبسات @feghheumanism
هدایت شده از تاریخ پهلوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرفهای عجیب و غریب خنده دار ربع پهلوی پسر محمدرضاشاه در مورد خودش و مشورت با افراد مطمئن 😕 قضاوت با شما @pahlaviiran
اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی دکتر پیغامی و دکتر عیوضلو.wma
20.15M
💎 اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی 👤 دکتر عادل پیغامی 👤 دکتر حسین عیوضلو 🔹 10 اردیبهشت 97 🔸 دانشکده علوم اجتماعی 💠 انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 💠 @utsaiss
ميان يك مجموعه اقتصادي به ‌كار گرفته مي‌شود، و گاه ترتيب و چگونگي اجزا يا چگونگي ساختمان چيزي را با آن توصيف مي‌نمايند و مي‌گويند: ساختار اين دستگاه طوري است كه با باطري كار مي‌كند.[2] از آن‌جا كه اين يك واژة نوظهور در مجموعه لغات فارسي است و در تاريخ كهن ادب فارسي سابقه ندارد، در لسان سياست و حقوق تعريف دقيق و مفهوم روشن از آن به ‌دست نيامد و تفحص پيرامون آن به ‌نتيجة مطلوب نيانجاميد.  اما عجالتاً مي‌شود گفت: «منظور از ساختار حكومت مجموعه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌هاي است كه با تركيب رفتاري و هم‌آهنگي‌هاي خويش نماد منسجم يك قدرت حاكمه را به ‌نمايش گذاشته و در جهان خارج ملموس مي‌سازد». 2. مفهوم حكومت حكومت در لغت فرمان‌دادن، دستگاه دولتي كه بر يك كشور يا ناحيه فرمان مي‌راند، نظام سياسي و داوري را گويند. اما معناي اصطلاحي اين واژه چندان روشن نيست، حقوق‌دانان بيشتر روي مجموعه قواي تأكيد دارند كه داراي سرزمين، جمعيت، حكومت و حاكميت باشد، بر اين اساس حكومت و دولت مرادف هم است در حقوق اساسي و علم سياست تعريف‌هاي متنوعي از حكومت ارائه شده است و همه تلاش دارند توصيف معقول و نماي جذابي از آن به ‌نمايش بگذارند. يكي از اساتيد فن مي‌نويسد: حكومت هم به ‌معناي عمل حكم راندن و هم به ‌معناي نهادهاي مجري احكام به ‌كار مي‌رود و از اين رو نسبت به ‌مفهوم انتزاعي‌تر دولت، مفهوم عيني‌تر است.[3] اما آن‌چه اكنون عملي و ملموس است اين كه حكومت مجموعه از هيئت حاكمه مي‌باشد كه در يك تقسيم‌بندي كلان و بسيار كلي شامل قواي ثلاثه، يعني قواي مجريه، قواي مقننه و قواي قضائيه مي‌گردد و هر سه عنصر در كنار هم مظهر اقتدار و حاكميت ملي را در جامعه بروز و نمود مي‌دهد. گفتمان‌هاي ديگري نيز از نگاه فلاسفه، فقها و اصوليون پيرامون حكومت وجود دارد كه در اين مختصر نمي‌گنجد. اما مفهوم حقوقي حكومت بيش از اين نخواهد بود هر چند كه ممكن است تعبيرات بسيار متغير، پر فراز و نشيب باشد. 3. مفهوم جهان جهان از نظر لغوي عبارت از كيهان، تمام قسمت‌هاي كره زمين يا تمام عالم خواهد بود. در فرهنگ عميد تعبير به ‌گيتي، عالم و دنيا شده است. ولي در اصطلاح رايج كنوني گاهي اسم براي كره زمين است، زماني براي بخش از آن به ‌كار مي‌رود مثل جهام سوم، جهان عرب و گاهي هم براي منطقه و قلم‌رو خاص آن را استعمال مي‌نمايند، مانند جهان حيوانات و بالاخره در بعض موارد براي مقطع زماني چون جهان امروز به ‌اين واژه متمسك مي‌شوند. در لسان روايات كلمه «الأرض» به ‌كار رفته. «قال علي(ع): يَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»[4] يعني پس از ظهور امام عصر(عج) زمين پر از عدل و داد مي‌شود، همان‌گونه كه پر از جور و ظلم گشته بود. آيا منظور از آن بخشي از زمين است؟ يا تمام عالم مي‌باشد؟ آيا در عصر ظهور محدوده مسكوني زمين كوچك مي‌گردد يا نه قدرت حاكمه ما فوق تصور ما است؟ در بررسي آتي بايد به ‌جواب پرسش‌هاي فوق نيز برسيم. 4. قراح نظر(ديدگاه خالص) با توجه به ‌مفردات فوق پيرامون عبارت «ساختار حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)» مي‌توان گفت: منظور تبيين شكل و چگونگي حكومتي است كه در پايان تاريخ براي بشريت ارزاني مي‌گردد. براساس دلالت آشكار آيات قرآني و احاديث معصومين(ع) چنين حكومتي حتماً خواهد آمد تا انسانيت را به ‌سعادت كامل برساند. اين حكومت واحد عددي نيست، چون وجود دو يا چند حكومت هم‌زمان كاملاً منتفي است، پس مي‌شود گفت: واحد نوعي مي‌باشد. يعني يك نوع حكومتي كه تا به ‌حال نيامده و كسي نظير آن را نديده است. از جمله «يَمْلأُ الأَرْضَ...» مي‌فهميم كه اين يك نوع حكومت زميني است و در سراسر كره‌ای زمين تسلط مي‌يابد. هيچ جاي از زمين باقي نمي‌ماند الا اين كه نور حكومت در آن‌جا تجلي كند. همان‌گونه كه رسول خدا(ص) فرمود: «وَ يُبَلِّغُهُ شَرْقَ الأَرْضِ وَ غَرْبَهَا حَتَّى لا يَبْقَى سَهْلٌ وَ لا مَوْضِعٌ مِنْ سَهْلٍ وَ لا جَبَلٍ [جَبَلٌ] وَطِئَهُ ذُو الْقَرْنَيْنِ إِلا وَطِئَهُ»[5] در ضمن احتمال اين‌كه در آن روزگار جمعيت ساكن زمين جمع و فشرده گردند و قسمت‌هاي دور دست و كرانه‌هاي آن بدون سكنا باشد بعيد مي‌نمايد؛ بنابراين مفهوم جهان‌شمولي آن اين خواهد بود كه با وجود پراكندگي جمعيت در اقصي نقاط حكومت فراگير خواهد بود و از مركزيت واحد فرمان‌روایی صورت مي‌گيرد. با اين وصف تصور فدرالي بودن يا ايالاتي يا نوع ديگر حاكميت نيز غير علمي و مردود است. انديشه حكومت جهاني تسخير كلي جهان، تسلط بر منابع طبيعي و انساني آن، فرمان‌روایی مطلق در كليت گيتي، پروژه نوظهوري نيست. بشر از روزي كه مفهوم قدرت و توسعه را شناخت، اقدام به ‌كشورگشايي كرد. بر اسب چموش قدرت سوار شد، محدوديت‌ها مرزها و موانع طبيعي و فيزيكي را در نورديد، و تا توانيست به ‌پيش تاخت. در هر عصر و زماني ما شاهد اين تفكر بوده‌ايم و هنوز اين اندي
آنها مي‌دهد كه تا به حال كسي نداده است. «تُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا كُلُّهَا مَا فِي بَطْنِ الأَرْضِ وَ ظَهْرِهَا فَيَقُولُ لِلنَّاسِ تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَحَارِمَ اللَّهِ. فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطِ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ»[41] در كشف‌الغمه از طريق اهل‌سنت آمده كه رسول خدا(ص) فرمود: «يَكُونُ عِنْدَ انْقِطَاعٍ مِنَ الزَّمَانِ وَ ظُهُورٍ مِنَ الْفِتَنِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ الْمَهْدِيُّ يَكُونُ عَطَاؤُهُ هَنِيئاً»[42] هنگام خدائي‌هاي زمانه و آشكار شدن فتنه‌ها و آشوب‌ها مردي خواهد آمد كه معروف به مهدي مي‌باشد بخشش‌هايش گوارا است. صاحب مكيال المكارم در تفسير اين گوارايي فرموده: چون مؤمنين قبل از ظهور در مشقت زيسته‌اند و به انواع گرفتاري‌ها و مصائب مواجه شده‌اند حالا كه به راحتي رسيده گوارا است.[43] 4. احساس بي‌نيازي در مردم يكي از خصيصه‌هاي روحي و رواني انسان حرص و طمع فراوان است، هنوز باور انسان نشده كه ممكن است روزي بشر به غناي مادي برسد، تصور آن خيلي مشكل مي‌باشد و بعد ذهني زياد دارد، اما با تسهلاتي كه در دولت صاحب‌ الامر(عج) انديشيده شده و عينيت خواهد يافت، اين احتمال صورت واقعي به خود خواهد گرفت و مردم جهان از نگاه روحي و رواني اين آمادگي را خواهند يافت كه در خود احساس بي‌نيازي نمايند رسول اعظم(ص) فرمود: خداوند روحيه بي‌نيازي را در قلب امت من قرار مي‌دهد. «يَجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِي قُلُوبِ هَذِهِ الأُمَّة»[44] اين روايت در منابع اهل‌سنت نقل شده است، ابي سعيد الخدري مي‌گويد رسول خدا(ص) فرمود: عدالت مهدوي شامل عموم مرم مي‌شود [در نتيجه فقر و نيازمندي از جامعه بشري رخت برمي‌بندد، لذا هنگامي‌كه] فردي از طرف حضرت مهدي اعلام مي‌كند كه اگر كسي به مال و ثروت احتياج دارد برخيزد، تنها يك نفر از جاي خود بر مي‌خيزد. امام او را نزد مسئول بيت‌المال مي‌فرستد، تا اموالي را به وي بدهد. خزانه‌دار دامن او را پر از مال و ثروت مي‌كند، در اين هنگام آن فرد از كرده خود پشيمان مي‌گردد و با خود مي‌گويد: من آزمندترين فرد امت پيامبر(ص) بودم كه چنين درخواستي كردم و اموال را به مسئول بيت‌المال بر مي‌گرداند ولي او آن را بر نمي‌دارد و مي‌گويد: آن‌چه را بخشيديم ديگر نمي‌پذيريم.[45] اين حديث به خوبي مي‌رساند كه وضع عمومي تا چه ميزاني تحول پيدا مي‌كند تا جایي‌كه مردم از داشتن مال دنيا گريزان مي‌گردند و ديگر احساس نيازي به آن ندارند. عبدالاعلي حلبي از امام باقر(ع) نقل مي‌كند كه حضرت فرمود: به امرخداوند دانه‌ها از دل زمين بيرون مي‌گردد و قطرات باران از آسمان فرو مي‌ريزد، و مردم ماليات خود را به دل‌خواه و افتخار به سوي دولت مهدي(عج) مي‌برند و خداوند بر شيعيان ما چنان وسعت، بركت، رفاه و امكانات ارزاني مي‌دارد كه اگر حقيقت سعادت و نيك‌بختي را نمي‌فهميدند و به ارزش‌هاي اخلاقي آراسته نبودند، مست امكانات شده و بر طغيان و تجاوز روي مي‌آوردند. «يُخْرِجُ اللَّهُ مِنَ الأَرْضِ بَذْرَهَا وَ يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ قَطْرَهَا وَ يُخْرِجُ النَّاسُ خَرَاجَهُمْ عَلَى رِقَابِهِمْ إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ يُوَسِّعُ اللَّهُ عَلَى شِيعَتِنَا وَ لَوْ لا مَا يُدْرِكُهُمْ مِنَ السَّعَادَةِ لَبَغَوْا»[46] ممكن است شيعه دوازده امامي منظور نباشد، چون در آن روزگار مشكل مذهب و دين وجود ندارد و وحدت ديني كاملاً بر قرار مي‌گردد، بنابراين منظور امت اسلامي است كه غرق در نعمت مي‌گردند و خوش‌بختي را لمس كرده و احساس بي‌نيازي مي‌نمايند. ساختار فرهنگي الف) تجديد دين اسلام قوانين و مقررات اسلام در بخش اعظم جهان رسميت ندارد، كشورهاي اسلامي به مرور زمان از مقررات شريعت فاصله گرفته و مي‌گيرند، روزي خواهد رسيد كه تمام دستورات حيات بخش اسلام به فراموشي سپرده شود. همين اكنون مسلمانان به خاطري كه به خشونت و جنگ‌سالاري متهم نگردند، «جهاد» كه به تعبير امام علي(ع) سپري در برابر آتش است، (نبايد تصور كرد كه منظور آتش جهنم مي‌باشد، در همين دنيا نيز سپري در برابر حملات ويران‌گر دشمن مي‌تواند باشد) مسلمانان به راحتي از آن دست كشيده‌اند. دشمنان كينه‌توز كار را به جاي رسانده‌اند كه اگر يك مسلمان براي دفاع از خود اسلحه به دست گيرد فوراً به تروريست متهم مي‌گردند. زكات كه تأمين‌كننده نيازهاي دولت اسلامي است كسي به پرداخت آن خود را متعهد نمي‌دانند، ساير قوانين اسلامي نيز سر نوشت‌هاي مشابه دارد و از حاكميت باز ايستاده‌اند. بنابراين روزي كه حكومت عدل‌گستر جهاني در مسند قدرت تكيه زند، مقررات دين اسلام را مو به مو اجرا مي‌كند و چون مردم يا با آن آشنايي نداشتند يا آن را فراموش كردند اجراي اين قوانين برايشان تازگي خواهد داشت. مخصوصاً مسلمانان متعجب مي‌شوند و مي‌گويند نظير آن را نديده‌اند. امام صادق(ع) مي‌گويد: هنگام