▫️پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند.
ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل مقاله روششناسی فقهی آیت الله شهید محمد باقر صدر (رضوان الله علیه) اثر : حجت الاسلام استاد علی رحمانی
🔹حجت الاسلام علی رحمانی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مرکز آخوند خراسانی می باشند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی پروفسور مهدی گلشنی در نشست هم اندیشی استادان و نخبگان با موضوع «جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب»
🔹دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰ ؛ ساعت ۱۶-۱۸
✨ایشان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو آکادمی علوم جهان اسلام ، چهره ماندگار فیزیک ، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و دارای دکترای فیزیک از دانشگاه کالفرنیا هستند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️گستره عقل در تفهم و تحقق دین♦️
🔹عقل در مقام تحقیق «در دین» و «در باره دین»، و نیز در امر دینداری و مقام تحقق دین، کارکردها و دستاوردهای بسیاری دارد. کارکرد و کاربرد عقل در دین پژوهی، یکی از مباحث اساسی منطق کشف گزارهها و آموزههای دینی به شمار می رود.
🔹انبیای الهی(ع) نیز احراز اصلالاصول دین را به عقل یا فطرت آدمیان ارجاع میدهند؛ منکران وجود خدا را مورد خطاب قرار میدهند که: «اَ فِی اللهِ شَکٌ فاطرِ السَّمواتِ و الأرضِ»
آیت الله علی اکبر رشاد بخش اول
▫️عقل در مقام تحقیق در «دین» و «در باره دین» و نیز در دینداری و مقام تحقق دین، کارکردها و کاربردهای بسیاری دارد که این کارکردها به اقسام مختلف و متنوعی قابل تقسیم است. در مقالة حاضر، ضمن ارائه هشت تقسیم براساس یکی از فراگیرترین تقسیمات کارکرد عقل، یعنی کارکردهای عام و کارکردهای خاص، به شرح مختصر موارد پرداخته میشود.
▫️نویسنده ضمن اذعان به این نکته که بحث مستوفا از این موضوع در یک مقاله به انجام نمیرسد، در ادامة مقاله، طرحنامهای را با عنوان «ساختار تفصیلی کارکرد و کاربرد عقل در دینپژوهی» که میتواند دستمایهای برای پژوهشی جامع و کامل باشد، پیشنهاد داده است.
🔸مراد از کارکردهای عقل در باب دین، انواع سهمگذاری و نقشآفرینی عقل در قلمرو دینپژوهی و دینداری است. عقل در مقام تحقیق «در دین» و «در باره دین»، و نیز در امر دینداری و مقام تحقق دین، کارکردها و دستاوردهای بسیاری دارد. کارکرد و کاربرد عقل در دین پژوهی، یکی از مباحث اساسی منطق کشف گزارهها و آموزههای دینی به شمار می رود.
🔸مجموع کارکردهای عقل از جمله به صورتهای سهگانه زیر قابل دستهبندی است:
1⃣ معرفتزایی؛
2⃣ معناگری؛
3⃣سنجشگری.
🔸معرفتزایی عقل در فهم دین ـ که نخستین و مهمترین نقش آن است ـ به این معناست که پاره ای از معارف دینی را عقل، تولید میکند و در اختیار ما قرار میدهد. «خدا موجود است»، یک گزاره معرفتی است که از حقیقتی نفس الامری حکایت میکند، این گزاره به ما میگوید: در خارج از ذهن آدمی، حقیقتی به نام خدا وجود دارد. به رغم آنکه «خدا موجود است»، یک گزاره پایه دینی است، دستاورد نقل ـ آیات قرآن و روایات معصومان(ع) ـ نیست.
🔸پیش از اثبات مبدأ دین و نبوت عامه و خاصه، و قبل از احراز حجیت کتاب مُنزَل و کلام و کردار معصوم، تمسک به نقل، مستلزم دور است. نخست باید وجود خدایی که نبی از ناحیه او مبعوث گشته و کتاب از جناب او آورده است ثابت گردد، سپس برای تبیین اثبات گزارههای دینی به نقل تمسک شود.
🔸چنانکه ملاحظه می کنید گزاره «خدا موجود است»، اصلالاصول دین است، و همه گزارههای حِکمی دین مبتنی بر آن است و اگر مبدأ و ماورایی نباشد، باید و نباید قدسی، و شاید و نشاید ارزشی، بی¬معنا خواهد بود. همه آموزههای حُکمی و خُلقی دین، جملگی معنیداری و ارزشمندی خود را وامدار آناند و به مدد عقل ادراک و اثبات میشوند.
🔸اینکه شمار اصول دین، سه یا پنج و گاه افزونتر انگاشته می شود، تنها یک تقسیم تعلیمی مسامحی است، والا اصل اصیل دین، یکی است و آن گزاره «اللهُ موجودٌ» است.
🔸اما میگوییم: از آنجا که خداوند، حکیم، عادل، رحیم و لطیف است، مخلوق خود را به مسیر کمال هدایت میکند؛ بدینسان نبوت و نزول وحی ثابت می شود. بدکاران و نیککاران را کیفر میکند و پاداش میدهد؛ پس معاد لازم است.
🔸انبیای الهی(ع) نیز احراز اصلالاصول دین را به عقل یا فطرت آدمیان ارجاع میدهند؛ منکران وجود خدا را مورد خطاب قرار میدهند که: «اَ فِی اللهِ شَکٌ فاطرِ السَّمواتِ و الأرضِ» (ابراهیم: ۱۰)؛ آیا در وجود خدایی که آسمانها و زمین را پدید آورده شکی هست؟ یعنی شما به عقلتان و فطرتتان رجوع کنید و ببینید آیا امکان دارد که خدا نباشد. بنابراین عقل و فطرت نقش معرفتزایی دارند و خود رأساً بخشهایی از معرفت دینی را تولید میکنند.
🔸پاره ای از آیات مانند «کَذلِک یُحیی اللهُ الْمَوتی وَ یُریکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَعْقِلُون» (بقره: ۷۳)، «اُفٍّ لَکُم وَ لِما تَعْبُدونَ مِن دوُن اللهِ اَ فَلا تَعْقِلُون» (انبیاء: ۱۰)، همچنین آیات ۱۶۴ و ۱۷۰ و ۱۷۱ سوره بقره و نیز آیه ۲۲ سوره انفال، بر معرفت زایی عقل تأکید می ورزند؛ کما اینکه برخی از آیات، علم را به عنوان منبع یا مدرک حقیقتشناسی و معرفتیابی، عِدل کتاب وحیانی میانگارند، مانند «ائتونی بِکِتابٍ مِنْ قَبلِ هذا اَو اثارهًٍٍْْْْْْْْ مِنْ عِلمٍ» (احقاف: ۴). برخی دیگر نیز سمع (نقل) و عقل را در عرض همدیگر حجت میدانند و بر منکران، احتجاج مینمایند، مانند «وَ قالُوا: لَو کُنّا نَسْمَع اَو نَعْقِل ما کُنّا فی اَصْحابِ السَّعیر» (ملک: ۱۰).
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1400/06/gosstare/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل تصویری نهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه با عنوان «مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی» در تلوبیون
🔹این قسمت با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی و با حضور اساتید دانشگاه آقایان حجت الاسلام دکتر احمد رهدار و دکتر سید جواد میری ۱۷ شهریورماه ساعت ۲۲ از شبکه ۴ سیما پخش شد.
🔸برنامه زاویه در این هفته به این پرسش میپردازد که آیا حوزهی تفکر و اندیشهورزی خط قرمز میشناسد؟ کدام فعالیت از سوی اندیشمند علوم انسانی، کنش نظری و علمی و کدام را باید کنش سیاسیِ عملی خواند؟ محدودههای رواداری حاکمیت چگونه تعیین میشود؟ و در شرایط نابردباری مسئولانِ تصمیم گیرنده، چطور میتوان بر رفتار آنها نظارت موثر داشت و سیاستگذاریها را به مسیر درست هدایت کرد؟
🔸گفتنی است این برنامه با این عنوان بیشتر تحت الشعاع اخراج دکتر بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه دانشگاه آزاداسلامی و پژوهشگر مباحث علوم انسانی ) از دانشگاه برگزار شد.
🔸سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و احمد رهدار عضو هیئت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم است.
https://www.telewebion.com/episode/2649961
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️گستره عقل در تفهم و تحقق دین♦️
🔹نقش دوم عقل در دین پژوهی، معناگری و گویانندگی دیگر مدارک است؛ بدون کاربرد عقل، درک نقل ممکن نمیگردد. علت آنکه انسان بر جایگاه مخاطب دین تکیه زده است، همان مراتب خردمندی اوست.
🔹نقش معرفتزایانه، معناگرانه و معناسنجانه عقل در قلمرو دین، هم در مقام کشف دین، و هم در مقام کاربرد سایر دوالّ و مدارک ـ مثلاً در کمک به کاربرد قرآن و سنت قولی و فعلی، برای کشف مرادات الهی ـ و هم در مقام تحقق و کاربست دین بروز می کند.
آیت الله علی اکبر رشاد بخش دوم (بخش آخر)
▫️عقل در مقام تحقیق در «دین» و «در باره دین» و نیز در دینداری و مقام تحقق دین، کارکردها و کاربردهای بسیاری دارد که این کارکردها به اقسام مختلف و متنوعی قابل تقسیم است. در مقالة حاضر، ضمن ارائه هشت تقسیم براساس یکی از فراگیرترین تقسیمات کارکرد عقل، یعنی کارکردهای عام و کارکردهای خاص، به شرح مختصر موارد پرداخته میشود.
▫️نویسنده ضمن اذعان به این نکته که بحث مستوفا از این موضوع در یک مقاله به انجام نمیرسد، در ادامة مقاله، طرحنامهای را با عنوان «ساختار تفصیلی کارکرد و کاربرد عقل در دینپژوهی» که میتواند دستمایهای برای پژوهشی جامع و کامل باشد، پیشنهاد داده است.
🔸نقش دوم عقل در دین پژوهی، معناگری و گویانندگی دیگر مدارک است؛ بدون کاربرد عقل، درک نقل ممکن نمی¬گردد. اگر مخاطب دین، دارای عقل نبود، مخاطب دین نیز نمی-بود؛ علت آنکه انسان بر جایگاه مخاطب دین تکیه زده است، همان مراتب خردمندی اوست؛ و نیز آدمی با کاربست همین موهبت، به فهم خطابات قدسی نایل می شود.
🔸برخی آیات شریف، به نقش معناگری عقل اشاره دارد، مانند: «یَسْمَعُونَ کَلامَ اللهِ ثٌمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعدِ ما عَقِلُوهُ» (بقره: ۷۵). این آیه، سمع کلام خدا را مایه و مقدمه ادراک آن می داند، و آیاتی نظیر «اِنّا اَنْزَلناهُ قُرآناً عَرَبیّاً لَعَلَّکمْ تَعْقِلون» (یوسف: ۲) و «اِنّا جَعَلْناهُ قُرآناً عَرَبیّاً لَعَلَّکُمْ تَعْقلونَ» (زخرف: ۴۳) سرّ فصاحت لسان قرآن را ممکن ساختن تعقل و تفهم آن میانگارد.
🔸سومین نقش عقل، درستیآزمایی و معناسنجی است؛ یعنی هنگامی که معرفت و معنای خاصی از طریق مدارک و دوالّ دیگر به دست میآید، عقل آن معنا را مورد سنجش قرار میدهد، تا صواب و ناصواب را از همدیگر باز شناسد، و اگر از ظاهر آیه یا کلام معصوم، آموزه و گزارهای ناسازگار با شاخصها و معیارهای عقلانی به دست آید، عقل، ما را به بازنگری در آن وامیدارد تا معنای دقیق و درست آیه و روایت را بازیابیم، و اگر دستیابی به معنای معقول و مقبول میسر نگشت، ضمن اذعان به ناتوانی، همانجا متوقف میگردیم.
🔸در صحت استناد آیات به مبدأ وحیانی، تردیدی نیست، اما اگر ظاهر سنت، مدعایی غیرعقلانی القا کرد، در درستی استناد آن به مبدأ معصوم می توان تردید روا داشت. نقش معرفتزایانه، معناگرانه و معناسنجانه عقل در قلمرو دین، هم در مقام کشف دین، و هم در مقام کاربرد سایر دوالّ و مدارک ـ مثلاً در کمک به کاربرد قرآن و سنت قولی و فعلی، برای کشف مرادات الهی ـ و هم در مقام تحقق و کاربست دین بروز می کند.
🔸کارکردهای عقل، در قلمرو دین، تقسیمات و اقسام بسیاری دارد.از جمله فراگیرترین تقسیمات کارکرد عقل، تقسیم به دو قسم ۱٫ کارکردهای عام ۲٫ کارکردهای خاص است. گستره و انواع کارکردهای عقل، فعلاً بر اساس همین تقسیم، با ذکر حدود سی وپنج کارکرد طی چند فصل فشرده توضیح داده میشود.
🔸مطالب این نوشتار با کارکردهای عام (بند اول) آغاز و سپس از کارکردهای خاص (بند دوم) بحث میشود و در نهایت نوشتار با طرحنامهای به عنوان «ساختار تفصیلی کارکرد و کاربرد عقل در دینپژوهی» (بند سوم) به پایان میرسد.
http://iict.ac.ir/1400/06/gosstare/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▪️انتشار سی و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا
🔹در این شماره از فصلنامه به بررسی اندیشههای جامعهشناختی، روانشناختی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، تفسیری و تمدنی حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره) پرداخته شده است.
🔹این فصلنامه با مدیر مسئولی حجت الاسلام دکتر رضا غلامی و سردبیر دکتر امیر سیاهپوش منتشر شده است.
▫️فهرست مطالب این شماره:
✨ پرونده آشنایی با آثار علامه مصباح یزدی(ره)
✨ پرونده عرفان از منظر علامه مصباح یزدی(ره)
✨ پرونده علامه مصباح؛ فلسفه و علوم انسانی اسلامی
✨ پرونده اندیشه قرآنی علامه مصباح یزدی(ره)
✨ پرونده اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی(ره)
✨ پرونده اندیشه های جامعه شناختی و روان شناختی علامه مصباح یزدی(ره)
✨ پرونده فلسفه نظری تاریخ و تمدن از منظر علامه مصباح یزدی(ره)
اطلاعات بیشتر
http://scih.ir/CCSVx
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست تبیین مبانی اندیشه اسلامی با موضوع: «معرفت دینی نظام مند آری یاخیر؟ ملاک ها و معیارها»
🔹 با ارائه حجت الاسلام و المسلمين دكتر الهی راد ( عضو هیات علمی گره کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی)
🔹زمان : ٢٢ مرداد ماه ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره دین شناسی شناختی با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا (در ۱۰ جلسه)
🔹 مهلت ثبت نام : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰
🔹 آغاز دوره : یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰
✨مباحث ارائه شده در این دوره
1⃣ جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط علوم شناختی و دینشناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰
2⃣ جلسه دوم،جایگاه عصبشناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰
3⃣ جلسه سوم، مسایل محوری : رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰
4⃣ جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰
5⃣ جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰
6⃣ جلسه ششم، مناسک دینی و نورونهای آیینهای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰
7⃣ جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰
8⃣ جلسه هشتم، نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبانماه ۱۴۰۰
9⃣ جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰
🔟 جلسه دهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبانماه ۱۴۰۰
✨برای اطلاعات بیشتر:
www.hikmat-ins.ir/?p=4104
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami