May 11
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایلهای صوتی جلسات هفتم تا دهم از سلسله جلسات حجت الاسلام والمسلمین سلمان رئوفی با موضوع : «علوم انسانی اسلامی»
🔹این جلسات با محوریت کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» حجت الاسلام احمدحسین شریفی برای طلاب حوزه قم برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️الگوی اسلامیسازی علومانسانی♦️
🔹در بعد تحولات ساختاری، علامه مصباح جزء نخستین کسانی بود که در حوزه علمیه قم، بلکه در تاریخ حوزههای علمیه شیعه در چند سده اخیر، دورههای بلندمدت آموزشِ و پژوهش در علومانسانی را طراحی کردند.
🔹ایشان همچنین بر ایجاد گفتمانی نخبگانی در حوزه اسلامیسازی علومانسانی تأکید داشتند و معتقد بودند اگر بهترین متنها را هم تولید کنیم، ولی گفتمانسازی مناسبی صورت نگیرد و جامعه علمی آن را باور نکند، درعمل، کمفایده و کمثمر بودهایم
احمدحسین شریفی بخش دوم (بخش آخر)
🔸خلاصه آنکه در سطح معرفتی، ایشان سه کار عمده انجام میدادند:
1. تبیین امکانِ اسلامیسازی علومانسانی
2. ضرورت اسلامیسازی این علوم
3. چگونگی اسلامیسازی علومانسانی
🔸در بُعد تحول در کنشگران نیز ایشان دو کار مهم را لازم میدانستند:
1. تحولات معرفتی در کنشگران (استادان، دانشجویان و مدیران حوزه علم)؛ ایشان بر تقویت و شناخت مبانیِ فکری تأکید میکردند و برای رسیدن به این مقصود، هم مبانی پنجگانه را درس میگفتند، هم درباره آنها و براساس آنها کتابهای متعددی را تدوین کردند و هم دوره «طرح ولایت» را بنیان گذاشتند. علامه مصباح یزدی، تحول معرفتی را برای همه کنشگران حوزه علم نهتنها لازم که آن را پایه و ریشه هرگونه تحول پایدار و مستحکمی میدانستند.
2. تأکید بر اخلاقِ پژوهش و اخلاق علم؛ برای ایجاد تحول در علومانسانی افزون بر بردباری و همتهای بلند، باید نگاه واقعبینانه و همچنین قدرت و شهامت علمی داشت؛ چراکه همه این امور برای رودررو شدن با جریان قدرتمند و پر زور علومانسانی غربی از ضرورتها است.
🔸ایشان کار متقن علمی و فرهنگی را زمانبر میدانستند و از عجله کردن برای رسیدن به هدف پرهیز میدادند. درباره اخلاق فردی نیز بر اخلاص، توکل و بهطور ویژه نیت پاک تأکید داشتند و میفرمودند: شما مخلصانه برای خدا باشید، خداوند کمک میکند.
🔸در بعد تحولات ساختاری، ایشان جزء نخستین کسانی بود که در حوزه علمیه قم، بلکه در تاریخ حوزههای علمیه شیعه در چند سده اخیر، دورههای بلندمدت آموزشِ و پژوهش در علومانسانی را طراحی کردند. پیش از آیتالله مصباح کسی چنین ساختاری تعریف نکرده بود.
🔸ایشان پیش از انقلاب و در سال ۵۴ با ایجاد بخش آموزشِ «موسسه در راه حق» و در سال ۶۶ با تأسیس «بنیاد باقرالعلوم(ع)» دوره پیشرفته و تخصصی برای فارغالتحصیلان موسسه در راه حق را برگزار کردند. سپس با تجمیع این دو، موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی را بنیان نهادند. ایشان در اول انقلاب یکی از بنیانگذاران «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» بودند که اکنون به «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» تبدیل شده است.
🔸اقدامات ساختاری علامه مصباح یزدی مبتنیبر دو پیشفرض بود:
1⃣ نخست اینکه دانشگاه و دانشگاهیان فعلی توانایی اسلامیسازی علومانسانی را ندارند و این توقع از آنان، توقع ناصوابی است.
2⃣ دوم اینکه از حوزه سنتی هم نمیتوان توقع انجام چنین کار سترگی را داشت، زیرا تمرکز حوزه سنتی بر فقه و اصول و نهایتا فلسفه و تفسیر است.
🔸ایشان معتقد بودند نمیتوان به ساختارهای آموزشی موجود در حوزه و دانشگاه برای اسلامیسازی علومانسانی امید بست.
🔸با این دو پیشفرض بود که ایشان مصمم به تأسیس موسسهای آموزشی و پژوهشی شد تا دانشپژوهان آن، در هر دو حوزه، تخصص داشته باشند.
🔸ایشان همچنین بر ایجاد گفتمانی نخبگانی در حوزه اسلامیسازی علومانسانی تأکید داشتند و معتقد بودند اگر بهترین متنها را هم تولید کنیم، ولی گفتمانسازی مناسبی صورت نگیرد و جامعه علمی آن را باور نکند، درعمل، کمفایده و کمثمر بودهایم؛ زیرا علم، در عین فرهنگسازی، متأثر از فرهنگ عمومی است.
🔸ایشان میفرمودند: علوم غربی در راستای فرهنگ غربی است؛ یعنی این علوم هم فرهنگ غربی را شکل دادهاند و هم خودشان متأثر از فرهنگ غرب بودهاند، بنابراین برای اسلامیسازی علومانسانی نیز نباید از اسلامیسازی جامعه و فرهنگ غافل باشیم، بلکه باید جامعهای توحیدی و مبتنیبر آرمانهای اسلامی بسازیم. ایشان بهصورت همزمان به «اسلامیسازی علومانسانی» و «اسلامیسازی جامعه و فرهنگ عمومی» توجه داشتند.
http://fdn.ir/66951
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست «کاربرد منطق سیستمها در اجتهاد» با ارائه: حجت الاسلام عبدالحمید واسطی
🔹ناقدان حجج الاسلام رضا اسلامی ، عبدالهادی مسعودی ، مجتبی الهی
🔸این نشست توسط مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزارشد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️کارکرد عقل در علوم انسانی از منظر قرآن♦️
🔹عرفا میگویند عقل نمیتواند مسائل بنیادین را حل کند و در ذیل آیات نیز بحثهایی را دارند مثلا ذیل آیه «إِنَّ فی ذلِکَ لَذِکرى لِمَن کانَ لَهُ قَلبٌ …»، در فصوص و فتوحات آمده که قائلاند ذکر یا تذکر که یکی از کارهای بنیادی است، از عهده عقل برنمیآید و این عقل باید مفهومشناسی شود.
🔹در دستهبندی، ایدهآلسازی میکنیم و کمال مطلوب را در نظر میگیریم و میگوییم عقل مفتاح است، اما در مقام تحقق ممکن است یک گوشه از عقل مصباح و یکی ضلالت باشد و حیثیتهای متفاوتی داشته باشد.
حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا بخش پنجم
▫️کرسی علمی- ترویجی با موضوع “کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی اسلامی (با تأکید بر آیات قرآن)“ یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی با مشارکت گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار شد.
▫️در این کرسی علمی، دکتر رمضان علیتبار به عنوان ارائهدهنده، حجتالاسلام علیرضا قائمینیا و حجتالاسلام محمدعلی اسدینسب به عنوان ناقد حضور داشتند.
▫️در ادامه متن سخنان حجتالاسلام علیرضا قائمینیا، عضو هیأت علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه تقدیم مخاطبین قرار میگیرد.
🔸این بحث از جمله مباحث مهمی است که ببینیم کارکرد عقل در قرآن و علوم انسانی چیست که در علوم انسانی نیز بحث عقل گم شده است و به قدری بحثهای متنوع و مختلف وجود دارد که کارکرد عقل در این زمینهها روشن نیست. نکته دیگر اینکه ما کارکردهای بیشماری برای عقل میتوانیم داشته باشیم و شاید خلاصه کردن در چند محور یک مقدار سادهسازی بیش از حد واقعیت باشد. البته که بنده مخالف این سادهسازی هم نیستم و باید صورت گیرد، اما واقعیت این است که عقل کارکردهای بیشماری دارد و در قرآن نیز با یک نگاه متفاوتی باید به قضیه نظر کرد.
🔸نکته دیگر این است که تا حدی طرح بحث در این حد ابهام دارد و نمیدانیم در علوم انسانی اسلامی عقل چه وضعیتی پیدا میکند. دو پرسش بنیادی وجود دارد و باید به اینها پاسخ بدهیم؛ یک پرسش را عرفا مطرح کردهاند و پرسش دوم آن است که در فلسفههای جدید مطرح شده که هر دو نسبت به عقل جدی هستند. پرسشی که عرفا دارند این است که آیا عقل توان حل مسائل بنیادی بشر را دارد یا خیر؟
🔸میگویند انسان باید از قوای دیگری کمک بگیرد و عقل میتواند مسائل ظاهری را حل کند و مسائل باطنی را باید قوای دیگری حل کنند. این محدودیتهایی برای عقل به وجود میآورد. عرفا میگویند عقل نمیتواند مسائل بنیادین را حل کند و در ذیل آیات نیز بحثهایی را دارند مثلا ذیل آیه «إِنَّ فی ذلِکَ لَذِکرى لِمَن کانَ لَهُ قَلبٌ …»، در فصوص و فتوحات آمده که قائلاند ذکر یا تذکر که یکی از کارهای بنیادی است، از عهده عقل برنمیآید و این عقل باید مفهومشناسی شود. عقل دارای کارکرد ظاهری است و تذکر در مقام قلب است و اینجا مشخص است که برای عقل محدودیتی دارند و میگویند عقل از عقال است و عقال، افساری است که بر حیوانات میزنند و آنها را محدود میکنند و عقل فلسفی نیز انسان را محدود میکند.
🔸اما در خود قرآن واژگان متفاوتی به کار رفته است. خود کلمه عقل در قرآن نیست و تعقل و … را داریم و فواد و قلب نیز وجود دارد که نیاز به معناشناسی جدی دارد که قرآن چه تفاوتی برای اینها قائل شده است که بحثهای معناشناسی میتواند راهگشایی کند و قطعا هر کدام از اینها در حوزه طبیعی علوم، کارکردهای متفاوتی دارند و این باید مطرح شود. شناسایی محدودیتهای عقل در کنار کارکردهایی که دارد نیز مهم است. اینکه آیا عقل میتواند همه علوم را مدیریت کند یا خیر را باید مود تامل قرار داد.
🔸نکته دیگر بحثی است که در فلسفههای جدید مطرح است. در حقیقت، عقل یکبار در مقام تعریف لحاظ میشود و یکبار در مقام تحقق. عقل در مقام تعریف، کمال مطلوب است و انسان را به حقیقت میرساند و ممکن است منبع و یا به تعبیر آیتالله جوادی، مفتاح باشد و اینها همه در مقام تعریف است و وقتی عقل را در نظر میگیریم، چنین کارکردهایی را دارد اما عقل در مقام تحقق، واقعا چنین بوده است و یا خیر و مسیر متفاوتی را طی میکند؟ و شاید این دستهبندیها به صورت کامل نتواند حق قضیه را ادا کند.
🔸 در دستهبندی، ایدهآلسازی میکنیم و کمال مطلوب را در نظر میگیریم و میگوییم عقل مفتاح است، اما در مقام تحقق ممکن است یک گوشه از عقل مصباح و یکی ضلالت باشد و حیثیتهای متفاوتی داشته باشد و ممکن است انسان را به سمت تاریکی ببرد و از عهده حل مسئله برنیاید. وقتی شما نقصانی در نظر میگیرید، اینها به مقام تحقق برمیگردد و عقل در این مقام، این نیست که ما میبینیم و در مقام تحقق است که به شکل کمال مطلوب تعریف شده است.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1399/12/aghll/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی جلسات اول تا سوم درس گفتار «آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی» با ارائه حجت الاسلام سید مهدی موسوی
🔹این درس گفتار به صورت هفتگی پنج شنبه ها از ساعت ۱۰-۱۲ توسط حوزه علمیه و مرکز آموزشی _ تربیتی الهادی (علیه السلام) قم برای طلاب برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami