eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
26 ویدیو
159 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️کدام علوم انسانی؟! علوم انسانی تجددی◾️ ▫️علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آن‌گاه در به‌اصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را به‌صورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. ▫️پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که به‌جای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی می‌کند. ▫️پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاه‌ها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویران‌گر است. مهدی جمشیدی قسمت نخست 🔹[یکم]. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی به‌صورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمان‌های ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گره‌گشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، می‌تواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، به‌نهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آن‌گاه در به‌اصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را به‌صورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنان‌که نظریه‌های همچون «غرب‌زدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورت‌بندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاین‌رو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که به‌جای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی می‌کند. 🔹دوم]. پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاه‌ها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویران‌گر است. ایشان می‌دانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالت‌های انقلابی نشانده است. سرّ واگرایی‌هایی دهۀ هفتاد نیز غلبۀ روایت‌های لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاست‌های رسمی را به طرف لیبرال‌دموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، به‌درستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمان‌هایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیف‌ها و توصیه‌های آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانی‌اش را برنمی‌تابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمی‌انگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمی‌تواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد. ادامه دارد ... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
1403-09-23-sh4.mp3
9.86M
▫️فایل صوتی سخنرانی علمی - تخصصی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: " مغالطه در تعریف‌ها (چهار محور تماس دین، علم و فلسفه) " 🔹وحدت حوزه و دانشگاه ؛ روز پژوهش ؛ ۱۳۹۵ 🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه چهار ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۹/۲۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
💫 يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللّٰهِ 🌺 عن النبی صلی الله علیه و آله: انِّی سَمَّیْتُ اِبْنَتِی فاطِمَةَ، لِاَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَطَمَها وَ فَطَمَ مَنْ اَحَبَّها مِنَ النّارِ. 🌿 من از این رو دخترم را فاطمه نامیدم که خداوند فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور سازد.( عیون اخبارالرّضا، ج ۲، ص۴۶ ). ▫️رهبر انقلاب: مادری یک افتخار است؛ اینکه شما یک موجودِ انسانی را با زحمت زیاد، چه در درون خودتان، چه در بیرون، در اوایل زندگی‌اش پرورش بدهید، زحماتش را تحمّل کنید، او را به عنوان یک انسان پرورش بدهید، افتخار کوچکی است؟ این خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است. برای همین هم هست که در اسلام، روی «مادر» تکیه شده. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ 🌸🍃 میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
صوت جلسه استاد دیرباز.mp3
35.29M
💫فایل صوتی نشست علمی - تخصصی با موضوع " ظرفیت‌های اصالت وجود و حرکت جوهری در چالش‌های علوم انسانی اسلامی" با ارائه حجت الاسلام عسکر دیرباز ( یزگردهای تخصصی ؛ مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی خان ؛ 30 آبان‌ماه 1403 ) ▫️اهم مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام عسکر دیرباز : ▫️ در جوامع مختلف، علوم انسانی به عنوان یک وحی منزل تلقی شده و این سوال مطرح می‌شود که چطور ما خدا را در زندگی اجتماعی نادیده گرفتیم، در حالی که به لحاظ فردی او را می‌پرستیم. ▫️ اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت در فلسفه اسلامی تقریرهای متفاوتی دارد و دفاع کرد که هر آنچه در عالم طبیعی مشاهده می‌کنیم، ناشی از وجودی است که آن واقعیت دارد. ▫️ اگر با نگاه فلسفی به پدیده‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌های سیالی که از قوه به فعلیت سیر می‌کنند نگاه کنیم، می‌توانیم پیامدهای مثبتی برای علوم انسانی داشته باشیم. فلسفه به نحو پیشینی به حیات اجتماعی نگاه می‌کند و به جای قضاوت بر اساس گذشته، با توجه به فرایند تکاملی جاری افراد و فرآیندها، به پیش‌بینی آینده می‌پردازد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
23.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 فرمانده شهید حزب الله از عنایت مادر می‌گوید ... 🔹 ۵ سال بعد از روایت حاج قاسم، هویت فرمانده حزب الله که در مکاشفه حضرت زهرا(س) را دید مشخص شد. شهید حاج علی کرکی از فرماندهان مطرح حزب الله بود که در جریان حمله جنگنده‌های صهیونیست در کنار شهید سید حسن نصرالله به شهادت رسید. 🔹فیلمی از شهید کرکی در جمع اعضای حزب الله منتشر شده که به بیان خاطره ای از جنگ ۳۳ روزه و ملاقات با حضرت زهرا (س) در حالت مکاشفه می پردازد. این همان خاطره معروفی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در گفتگویی در سال ۱۳۹۸ درباره جنگ ۳۳ روزه به آن اشاره می‌کند. البته آن موقع مشخص نبود که کسی که حاج قاسم دارد تجربه مکاشفه او را عنوان می‌کند حاج علی کرکی، فرمانده شجاع حزب الله است. 🌺 یا فاطمه الزهرا 🌺 💐 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب :درآمدی به شناخت جامعه ؛ نویسنده: علامه مصباح یزدی (رضوان الله) 🔹شناخت اجتماعی، در «موضوع» با همۀ مکاتب جامعه شناختی شریک است، اما در مبانی، روش و هدف، به رغم تشابهات، با آن مکاتب تفاوت‌های جدی دارد. این رویکرد، بدون اینکه علم را در «تجربه» منحصر بداند، از روش‌های تجربی، نقلی، عقلی و شهودی بهره می‌برد و می‌کوشد سطوح مختلف واقعیت اجتماعی را تحلیل کند. 📘لینک خرید آنلاین کتاب 📘 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
◾️انواع نقد، افراط در نقد اجتماعی◾️ 🔹برخی از نقدها مربوط به علم دیگر است و این‌ها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم هم‌عرض باشد و یا علم دانی باشد. 🔹نقدهای اجتماعی به انگیزه‌ها و زمینه‌ها برمی‌گردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگ‌تر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه ▫️ علوم دانی نسبت به علوم عالی و علوم عالی نسبت به علوم دانی با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. اما نوع تعامل علوم عالی نسبت به علوم دانی فرق می‌کند. احکام علوم عالی مثل روح در علم دانی جاری می شود. و علم عالی یک اتمسفر و فضایی را برای علم دانی ایجاد میکند که ممکن است در این فضا علم دانی نسبت به احکام علم عالی هیچ حرفی هم نتواند داشته باشد. متافیزیک والهیات از این جهت اعلی العلوم بوده و یک همچین نقشی را نسبت به علوم دانی دارند. اما گاهی همین علوم دانی در بنیادها و اصول خودشان یک مسائلی را اثبات می‌کنند و یا خطاهایی می‌کنند و بعدا که به تناسب در یک مراحلی علم عالی از این‌ها استفاده می‌کند، در آن قسمتی که از این علم استفاده کرده است گرفتار آن خطا‌ها می‌شود. برای همین در نقد یک گزاره متافیزیکی یا فیزیکی یا ریاضی و مانند این‌ها، نقد اقسامی خواهد داشت. 🔹 برخی از نقدها نقدهایی ‌ست که مربوط به علم دیگر است و این‌ها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم هم‌عرض باشد و یا علم دانی باشد. در مباحث حوزوی ما نقد مبنا‌یی و بنایی رایج است. اشکالات گاهی مبنایی است و گاهی بنایی است. گاهی مبنا در خود یک علم در یک فصل دیگری بیان شده و در این فصل استفاده می‌کنیم که بازهم نقد مبنایی خواهد بود. و گاهی مبنا در یک علم دیگری بیان و ذکر می‌شود. نوع دوم نقد نیز نقد بنایی است که در چهارچوب خود مسئله ای است که روی آن کار می‌کنیم. 🔹 از طرفی نقد می‌تواند نقد روشی نیز باشد یعنی به مبنا و بنا کار نداریم بلکه به ربط مبنا و بنا کار داریم. به نحو مثال اشکال می‌کنیم کسی که مبنا خاصی را قبول دارد چرا حرفی را میزند که با آن مبنا همخوانی ندارد. بحث راجع به این نیست که آن مبنا غلط یا درست است سلمنا که مبنا درست باشد و راهی را که در مساله طی می‌کنیم نیز درست باشد، اما اقتضای آن مبنا این است که اینجا نتوان این حرف خاص را زد. این نوع خاص از نقد را به عنوان نقد روشی می‌توانیم مطرح کنیم. و این نوع نقد را نمی‌توان به نقدهای مبنایی ملحق کرد چرا که در نقد مبنایی دقیقا راجع به خود مبنا بحث می‌شود ولی در اینجا به صورت گزاره شرطیه بیان می‌شود. در گزارش شرطیه بحث راجع به مقدم و تالی نیست بلکه ربط مقدم و تالی محل بحث است. لذا این نقدها نوع سوم خواهند بود. 🔹 تمام این نقدها نقدهای منطقی و معرفتی است. نوع دیگری از نقد را هم میتوان مطرح کرد که نقدهای اجتماعی است که به انگیزه‌ها و زمینه‌ها برمی‌گردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگ‌تر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. وقتی که اصل معرفت را یک ابزار بدانیم و ارزش جهان شناختی معرفت و کشف از دست برود و همه این معرفت‌ها برساخته [جامعه و افراد] برای اغراض اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند این‌ها دانسته شود. در این شرایط فقط نقد های اصطلاحاً اجتماعی مطرح خواهد شد. مثلاً ممکن است در این مناسبات اجتماعی قدرت را مثل فوکو مطرح کنیم. یا ممکن است [مثل مارکس] اقتصاد را اصل قرار بدهیم در این صورت وقتی طبقه ای را نقد می‌کنیم گفته می‌شود که اگر دنبال خود حرف‌ها بروید فریب خوردید و باید دنبال انگیزه‌هایشان بروید که چرا این حرف ها را گفته اند و اینها ایدئولوژی مختص طبقه سرمایه‌دار و بورژوا است. و در این فضا دیگر درست و غلط بودن نیز مسئله‌ نیست. 🔹 حتی ممکن است کسی در نسبت به فقه نیز اینگونه کارهایی را انجام بدهد و بعضاً هم چنین کار هایی انجام شده که کل فقه را یک نظام اندیشه‌ای در حاشیه نوعی از اقتدار دانسته اند. مثلاً گفته شده که تشیع چون همواره در موضعی بوده که تحت سیطره قدرت‌های خلافت و مانند آنها بوده است اینگونه فکر می‌کرده است و حالا که موضعش عوض شده است به شکل دیگری می‌اندیشد و دیگر نمی‌گوییم که آیا خود این فکر درست است یا غلط ؟ این نیز گونه ای دیگر از نقد هست. البته این نوع نقد هم در جای خود مطلوب است ولی تقلیل دادن سایر حوزه‌های نقد به یک حوزه از آن که سهم دیگری ها لحاظ نشود کار درستی نیست. هر نقدی باید از در جای خود مورد توجه قرار گیرد یعنی حوزه انگیزه نقدهای خود را می‌طلبد و حوزه انگیخته نیز جدا از اینکه با چه غرض و انگیزه‌ای مطرح شده نقد های خود را می‌طلبد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
💫 اولین همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» فراخوان مقاله داد. ▫️ریز محورهای همایش (فارسی)؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/6 ____________________________________ ▫️پوستر همایش (عربی)؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/9 ________________________________ ▫️ریز محورهای همایش (عربی)؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/10 ________________________________ ▫️پوستر همایش (انگلیسی)؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/7 ________________________________ ▫️ریز محورهای همایش (انگلیسی)؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/8 ________________________________ ▫️سایت همایش؛ http://ucq.isca.ac.ir ________________________________ ▫️کانال اطلاع رسانی همایش؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran ________________________________ 📣 از همه اندیشمندان، اساتید، طلاب و دانشجویان دعوت می شود با ارسال چکیده تا پایان دیماه ۱۴۰۳ در این همایش شرکت کنند. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
21.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 همایش «امت-تمدن در قرآن» از کجا آغاز شده و چه اهدافی را جستجو می‌کند‍؟ ▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، دبیر علمی همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» به این پرسش پاسخ می‌دهد... . ▫️سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @TamadonEN
92.9.26.mp3
19.38M
▫️ فایل صوتی نشست " نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی " با ارائه حجت الاسلام دکتر جعفري 🔹 مبانی نظریه 🔹 تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن 🔹 نقدها و چالش‌ها 💫این نشست در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و ... در تاریخ 1392/9/26 برگزار شد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالش‌ها و افق‌های آینده؛ 🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی 💫 با حضور جامعه‌شناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور 🔹 دوشنبه ۱۰ دی‌ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵ 🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔹 این گردهمایی توسط انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می‌ شود. 🆔 @muslim_social_thought 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
شَعَّتْ فَلَا الشَّمسُ تَحكيها وَلَا القَمَرُ زَهـــراءُ مِن نُـــورِها الأكـــوانُ تَزدَهِـــرُ 🌺آنچنان درخشید که نه خورشید و نه ماه نمی‌توانند درخشش او را حکایت کنند، زهرا که هستی از نور او درخشان است‌‌‌‌... ▫️تصویر بالا ابیات نخستین این قصیده به دستخط مرحوم شاعر است.ـ 🔹قصیده‌ی زیبای مرحوم آیت الله سید محمد جمال هاشمی گلپایگانی رضوان‌الله‌علیه (١٣٩٧ هـ) در مدح صدیقه طاهره سلام الله علیها. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
1_15157387511.mp3
47.44M
▫️فایل صوتی نشست علمی - تخصصی با موضوع " روش شناسی اجتهاد امام خمینی (ره) در عرصه فقه اجتماعی؛ با تاکید بر رساله تقیه" با ارائه آیت الله احمد مبلغی 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی.pdf
738K
💫 معرفی مقاله علمی پژوهشی در زمینه جایگاه فلسفه و تأثیر آن در علوم انسانی و اجتماعی و مسئله تحول در علوم انسانی ▫️مهدی عبدالهی، «فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی»، فصلنامه حکمت اسلامی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1399. چکیده 🔹عنوان «فلسفه» در خلال تاریخ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، معانی و کاربردهای گوناگونی داشته است. این اصطلاح ـ که در اصل لغتی یونانی به ‌معنای دوست‌داری دانش بوده ـ در ابتدا به‌ معنای همه علوم بشری به‌کار می‌رفته است و در نوپدیدترین معنای آن، «روش عقلی در تحقیق» از آن قصد می‌شود. معنای اخیر، زمینه پیدایش اصطلاح «فلسفه مضاف» در اندیشه اسلامی شده است و برخی اندیشمندان معاصر با نظر به پاره‌ای مسائل مطرح در مغرب زمین، این اصطلاح را ابداع کرده و سپس، نظر به اینکه موضوعات متعددی را می‌توان به روش عقلی بررسی کرد، آن را به «فلسفه‌های مضاف به علوم» و «فلسفه‌های مضاف به امور» تقسیم کرده‌اند. 🔹به اعتقاد نگارنده، اصطلاح فلسفه مضاف نه‌تنها در اندیشه غربی معادلی ندارد، بلکه کاربست گسترده آن غیر منطقی و زیان‌بار است. هیچ الزام منطقی یا فایده علم‌شناختی بر این مسأله مترتب نیست که ما با ابداع این اصطلاح بر هر آنچه موضوع پژوهش عقلی است، مهر فلسفه مضاف بنهیم. افزون بر اینکه در این فرض، دیگر فلسفه مطلقی نخواهیم داشت. آنچه برای سنت فکری ما سودمند است، فلسفه‌های مضاف به علوم است که مهم‌ترین بخش آنها بررسی بنیادهای فلسفی علوم انسانی است. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 موشن گرافیک | مصباح ایران ▫️ روایتی کوتاه از زندگی پر برکت آیت الله مصباح یزدی(ره) و تصویر وارونه‌ی رسانه‌های معاند از ایشان 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
وجوه دینی بودن پژوهش.mp3
27.14M
▫️فایل صوتی کرسی علمی- ترویجی با موضوع " وجوه دینی بودن پژوهش و الزامات معرفتی آن " با حضور: رمضان علی تبار ،قاسم ترخان ،سیدمحمدتقی موحد ابطحی ✍️ دبیرعلمی: قاسم بابایی 🔹 چهارشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۳ 🔹 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مدح حضرت زهراء (سلام الله علیها ) در محضر مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی (اعلی الله مقامه الشریف) 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالش‌ها و افق‌های آینده؛ 🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی 💫 با حضور جامعه‌شناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور 🔹 دوشنبه ۱۰ دی‌ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵ 🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔹 این گردهمایی توسط انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می‌ شود. 🆔 @muslim_social_thought 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
▫️دغدغه علوم اجتماعی و رسالت امروز دانشگاهیان 🖇پیش‌نشست گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم‌اجتماعیِ اسلامی 💫 آقایان دکتر غلامرضا جمشیدیها، حمید پارسانیا و حسین کچوئیان (اعضاء هیات علمی دانشگاه تهران) 🔹اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم‌اجتماعیِ اسلامی با هدف شناسایی و تبیین چالش‌های موجود در مسیر تحقق و کاربردی‌سازی علوم اجتماعیِ اسلامی و نیز بررسی یا ارائه افق‌ها و مسیرهای پیش‌رو، به همت انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین و رسانه فکرت در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. در ادامه تلخیصی از سخنان برخی از اعضای این انجمن در پیش‌نشست این گردهمایی خواهد آمد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
🔹در ابتدا دکتر سیدهادی ساجدی دبیر انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین با بیان اینکه این انجمن به‌عنوان یک نهاد فرادانشگاهی در راستای هم افزایی و همگرایی بیشتر نهادهای فعال در حوزه‌ی علوم اجتماعیِ اسلامی، اقدام به راه‌اندازی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم‌اجتماعی اسلامی کرده است، اظهار داشت که اولین گردهمایی این مراکز در تاریخ دوشنبه دهم دی ماه با حضور اساتید شاخص علوم‌اجتماعی کشور در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 🔹ایشان افزود هدف از برگزاری این گردهمایی، تلاش در جهت شناسایی و تبیین چالش‌های موجود در مسیر تحقق و کاربردی‌سازی علوم اجتماعیِ اسلامی و نیز بررسی یا ارائه افق‌ها و مسیرهای پیش‌رو است. در این نشست اساتیدی از مراکزی همچون دانشگاه تهران، امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، آزاد واحد علوم تحقیقات، رضوی، شاهد، ادیان و مذاهب، علامه طباطبایی، باقرالعلوم و دفاع ملی، حضور خواهند داشت. 🔹دکتر غلامرضا جمشیدیها با بیان اینکه علوم‌اجتماعی برخلاف علوم طبیعی، امکان مهندسی معکوس ندارند، بر اهمیت این علوم و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر برای شناخت اندیشمندان مسلمان در این حوزه تاکید کرد. به نظر ایشان مهم‌ترین بحث در این علوم، بحث از لایه‌های انسان‌شناختی است و اگر هم ما بخواهیم علوم اجتماعی اسلامی داشته‌باشیم، این مساله بدون داشتن نظریه انسان‌شناسی امکان‌پذیر نیست. 🔹دکتر حمید پارسانیا نیز عدم توجه به رشته دانش اجتماعی مسلمین به عنوان یک رشته علمی در ساحت‌های آکادمیک را یکی از آسیب‌های موجود در حوزه علوم انسانی موجود تلقی کرده و بر این مساله تاکید کرد که علاقه‌مندان این رشته نباید خود را در کارهای انتزاعی و نظری محدود دیده و به سراغ بحث‌های کاربردی و عملیاتی نروند. در عین حال از نظر ایشان باید مراقب بود که این پروژه به نام یک گروه سیاسی و یک ذائقه سیاسی خاص گره نخورده و به حاشیه کشانده نشود. 🔹دکتر حسین کچوئیان هم با بیان اینکه امروز ما گرفتار دنیایی شده‌ایم که دنیای ما نیست، اظهار داشت که با علوم انسانی موجود ما نمی‌توانیم با جامعه خود مواجهه کنیم و پاسخ‌های این جامعه را بدهیم. آن‌ها سؤال‌هایشان مربوط به جهان خودشان است و به‌تبع آن، جواب‌هایشان نیز مربوط به جهان خودشان است. ایشان افزودند ما خواهان و نیازمند یک دستگاه فکری و گفتمانی هستیم که در قلمروی امر اجتماعی به ما امکان تفکر و اندیشیدن بدهد و متناسب با جامعه خودمان و شرایط و نیازهایش باشد. ➕برای مطالعه ادامه گزارش اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 آیت‌الله مصباح یزدی در کلام امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی : عقبه تئوریک نظام 🔹«بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به‌عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری(ره) استفاده کند؛ اما به‌لطف خدا، این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند... 🔹«مجموعه‌اى از متفکران، علما و سابقه‌دارها در امر دین ... عقبه تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل مى‌دهند... الآن ما در حوزه قم علمایى داریم‌، بزرگانى داریم، صاحب‌نظرانى داریم، اندیشه‌پردازان یا تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌هایى داریم،... ما شخصیت علمىِ فکرىِ روشن‌فکرىِ برجسته‌اى مثل آقاى مصباح یزدى را در قم داریم...» 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
64.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه : بستر نظریه پردازی چگونه شکل می گیرد ؟ برخورد و رویکرد رهبری با انتقادات و آزاد اندیشی در نگاه ایشان 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
FTK_Volume 6_Issue 20_Pages 27-46.pdf
462.9K
💫معرفی مقاله : نقش امامان معصوم (ع) در کارکردهای عقل در معرفت خداوند ؛ دکترمحمدجوادفلاح ، اعظم ملتزمی ▫️سرلوحۀ همۀ معارف دینی، معرفت خداوند است. برای چنین معرفتی راه‌هایی پیشنهاد شده است. از جملۀ آن‌ها که به‌ویژه در کلام معصومان(ع) مورد توجه قرار گرفته، چراغ عقل از درون و وجود پیامبران و اولیای معصوم از بیرون است که می‌توانند رهنمون انسان به معرفت الله شوند؛ اما از آن‌جایی که عقل به تنهایی نمی‌تواند اسباب صعود انسان به معرفت گردد، در این مقاله با تأکید بر دیدگاه‌های روایی، ضمن تحلیل جایگاه حقیقی معصوم و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آنان در معرفت‌بخشی انسان‌ها، تأثیر معصوم را در کارکرد عقل و در نایل شدنش به کمال معرفت الله مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم. معصومان(ع) بر اساس ظرفیت وجودی و تکوینی و مسئولیت تشریعی که بر عهده دارند، زمینۀ شکوفایی عقل و ایجاد معرفت، و ایمن شدن آن از انحرافات معرفتی را فراهم خواهند ساخت. عقلِ معصوم به عنوان الگویی تمام‌عیار می‌تواند رهنمونِ عقول انسان‌ها در باریابی صحیح به معرفت الله گردد و از آسیب‌ها و انحرافات عقل جلوگیری کند؛ و در جایی هم حضور تکوینی و تشریعی معصوم ضامن تشدید معرفت عقلی در افراد است که هر کدام به ترتیب با عنوان «کارکرد ایجادی»، «کارکرد ایمن‌سازی» و «کارکرد کیفی» معصوم بر عقل، مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
🔹علوم انسانی اسلامی ؛ نرم افزار اداره جامعه 🔹 🔹علوم اسلامی نرم‌افزار اداره جامعه بوده و به یقین در صورت ویروسی‌شدن این نرم‌افزار، جامعه مختل خواهد شد حوزه‌های علمیه در این زمینه بایستی احساس مسئولیت جدی کنند و وظیفه خود را به خوبی بشناسند. 🔹غربی‌ها زمانی که با حذف دین پیدایش خلع بزرگ را احساس کردند برای پر کردن این خلع به سمت و سوی ایجاد علوم انسانی رفتند و هدفشان این بود که علوم فردی و زندگی اجتماعی انسان را منهای دین پیش ببرند. حجت‌الاسلام‌ علی مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه ▫️به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، حجت‌الاسلام‌ علی مصباح یزدی، در همایش گرامیداشت نهم دی‌ماه و بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی که در سالن ولایت سپاه استان اردبیل برگزار شد، گفت: جریان حق و باطل از ابتدا در زندگی انسان بوده و در شکل‌های مختلف بروز و ظهور پیدا می‌کند و مهم آن است که انسان مسیر را به درستی تشخیص دهد و آن را انتخاب کند. 🔸شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان برای اینکه قسم خود را نشکند طرح فتنه‌های مختلف را به کار گرفته و روز به روز فریبنده‌تر عمل می‌کند باید تامل کنیم در این اوضاع حق و باطل چقدر در پیروزی حق نقش داریم. 🔸به‌طور قطع پیروزی با مسیر حق است جبهه باطل برای پیشبرد اهداف خود طرح‌های بسیار پیچیده‌ای دارد که یکی از آنها اسلام غربی است.بعد از معرفی دوره رنسانس در غرب، شورشی بر علیه دین در همه زمینه‌ها رخ داد و دوران اسلام غرب یا دوران مدرن شروع شد و در تمام اشکالات زندگی و پیشرفت‌ها خدا را مقصر دانستند یکی از مهم‌ترین نتایج از این تحول فکری ابداع یک سری علوم برای پر کردن جای خالی دین بود. 🔸 غربی‌ها زمانی که با حذف دین پیدایش خلع بزرگ را احساس کردند برای پر کردن این خلع به سمت و سوی ایجاد علوم انسانی رفتند و هدفشان این بود که علوم فردی و زندگی اجتماعی انسان را منهای دین پیش ببرند.اعتقادی که بر اساس حیوان‌انگاری انسان باشد و با ذات انسان مغایر باشد به‌طور قطع موفق نخواهد بود. 🔸ایشان به تشریح جبهه سوسیالیستی غرب پرداخت و گفت: سوسیالیست و رنسانس در واقع هر دوی این نحله فکری ریشه در یک جا دارد به‌طوری که علاوه بر حیوان‌انگاری انسان، ماشین‌انگاری انسان را نیز مطرح می‌کنند که هر اندازه داده به انسان بدهید مقدار خروجی آن مشخص است.هدف طراحان و صاحبان فکر این تفکر غربی این است که عده‌ای مردم را ابزار خود قرار داده و بیشترین مال و ثروت را برای خود کسب کنند این مهم‌ترین وجوه جبهه باطل در جوامع انسانی است و مخالفانشان را هم غیر علمی تلقی می‌کنند. 🔸 ایشانبا بیان اینکه غربی‌ها طرح و سبکشان را به شکل ماهرانه‌ای در ذهن مردم و محصلین نفوذ می‌دهند که غیر از علم ما علم دیگری وجود ندارد، گفت: همه علوم غربی غلط نیست اما مبنا و روششان مطابق با آموزه‌های دینی و حق نیست چرا که تجربه را ملاک عمل قرار می‌دهند. 🔸وی با بیان اینکه تجربه به تنهایی در علم کافی نیست چرا که همه دستورات دینی و الهی به چالش کشیده می‌شود، تصریح کرد: اهداف غربی‌ها به اندازه انسان مادی‌گرا قابل فهم بوده و توانایی درک بُعد معنوی انسان را ندارند چراکه سقف معنویت آنها به دید چشم ظاهری است. 🔸وی با اشاره به اینکه غربی‌ها در یک دوره چند صد ساله این علوم را به سراسر جهان تسری دادند، گفت: آنها این علوم را راه سعادت انسان معرفی کردند اما با پیروزی انقلاب اسلامی دانشمندان غربی اعتراف کردند که بعد از تلاش سالیان سال برای مدرن شدن، انقلاب اسلامی تمام بافته‌های آنها را پنبه کرد.انقلاب شکوهمند اسلامی نشان داد که در اوج نظام سرمایه‌داری حرفی برای بشر دارد و می‌تواند جامعه را به شیوه مدرنیته اسلامی هدایت و رهبری کند. 🔸 ایشان با بیان اینکه ما بایستی برای تحقق سیاست‌های انقلاب اسلامی در مقابله با نظریه‌های غربی که همه جا را فرا گرفته بیش از پیش تلاش کنیم، گفت: تمدن و تفکر غربی طبق گفته کارشناسان غربی یک تمدن ورشکسته و پوچ است اما ما نیز نباید در مقابل ادعای خود که اسلام برای بشریت کافی است، کم کاری کنیم. 🔸وی با بیان اینکه معارف اسلامی بایستی از حوزه‌های علمیه اخذ شود، گفت: علوم اسلامی نرم‌افزار اداره جامعه بوده و به یقین در صورت ویروسی‌شدن این نرم‌افزار، جامعه مختل خواهد شد حوزه‌های علمیه در این زمینه بایستی احساس مسئولیت جدی کنند و وظیفه خود را به خوبی بشناسند.این جبهه جدید در ضمانت حوزه‌های علمیه است که بایستی به آن پرداخت شود چرا که در صورت غفلت، صدمه و آسیب جدی به نظام و اسلام وارد خواهد شد. https://hawzahnews.com/xdkQd 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
▫️دکتر شمس الله مریجی : کنشگری جامع‌محور حوزویان نیازمند تقویت «دید اجتماعی» است. 🔹 امروزه در جریان انبوه خبررسانی زندگی می‌کنیم؛ آنچه در این میان جای کار دارد و بسیار مهم و کلیدی محسوب می‌شود «تحلیل» است. یک خبرو رویداد در یک جایی متوقف می‌شود؛ اما تحلیلگری و تحلیل داشتن مثل مسائل معنوی است که نقطه انتهایی برای آن متصور نیست. 🔹 سلاح و ابزار تحلیلگر «دید اجتماعی» اوست؛ چون پدیده‌های اجتماعی ذوابعاد هستند و هرچه دسترسی به ابعاد بیشتر باشد، تحلیل واقعی‌تر می‌شود. امام راحل از آن افرادی بود که دید اجتماعی بسیار وسیعی داشت. 🔹 هر چند ذوق سیاسی، امنیتی، اجتماعی، حقوقی در تحلیل داده‌ها دخیل هستند؛ اما داشتن دید اجتماعی سبب می‌شود آن ذوق صیقل داده شود. https://rahamedia.net/?p=8002 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami