eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
32 ویدیو
165 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹در نگاه قرآنی عالم سه درجه دارد، عالم ملک، عالم ملکوت و عالم جبروت و در نگاه حکمت و فلسفه نیز عالم عقل، عالم طبیعت و عالم مثال داریم. 🔹در تعریف «التواصل» می گویند «من ضیع العلمانیة الی سعة الائتمانیة» یعنی ما می توانیم ارتباطات را فهم کنیم اما در تنگنای سکولاریزیم هم گرفتار نشویم. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش دوم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸وی در ادامه مباحث جلسات گذشته به تفاوت نگاه دینی و نگاه سکولار نسبت به عالم پرداخت و گفت: در نگاه سکولار عالم یک یا نهایتا دو درجه دارد؛ عالم در فیزیک و عالم قابل مشاهده منحصر است و اگر قائل به متافیزک هم باشند نهایتا دو درجه وجود دارد. در نگاه قرآنی عالم سه درجه دارد، عالم ملک، عالم ملکوت و عالم جبروت و در نگاه حکمت و فلسفه نیز عالم عقل، عالم طبیعت و عالم مثال داریم. 🔸استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در نظام ارتباطی اسلامی ما باید فهم دینی داشته باشیم. به تعریف این علم از نگاه برخی اندیشمندان اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در تعریف «التواصل» می گویند «من ضیع العلمانیة الی سعة الائتمانیة» یعنی ما می توانیم ارتباطات را فهم کنیم اما در تنگنای سکولاریزیم هم گرفتار نشویم. ▫️منطقةالفراغ مطلق نداریم. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در تعریف سکولاریزیم در زبان عربی، گفت: سکولاریزیم یعنی جدا کردن چیزی که ذاتا متصل بوده است. سکولاریزیم عبارت است از جدا کردن دین از ساحت‌های گوناگون زندگی. انسان مدرن آمد و دین را از سراسر زندگی خود جدا کرد. برخی مترجمین سکولاریزیم را به غلط عرفی سازی یا عرفی گرایی ترجمه کرده اند اما ترجمه صحیح آن دنیاگرایی است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها خاطرنشان کرد: سکولاریزیم نقطه مقابل ربوبیت الهی است چراکه ربوبیت الهی یعنی در همه ساحت‌های زندگی تسلیم اراده الهی باشیم. حتی تعبیر منطقة الفراغی که شهید صدر می فرماید معنایش این نیست که ساحت‌هایی وجود دارد که تحت ربوبیت الهی نیست بلکه صرفا در آنجا واجب و حرام نداریم؛ بنابراین منطقةالفراغ مطلق وجود ندارد. 🔸وی افزود: انسان مدرن چون می خواهد از ساخت ربوبیت الهی خارج شود، در همه ساحت‌های زندگی از دین برید. مجال جداسازی علم، سیاست، اخلاق، هنر از دین اتفاق افتاد. در عربی به ساحت جداسازی سیاست از دین «العمانیه» می گویند. ▫️چرخش از علم سکولار ارتباطات به علم دینی ارتباطات 🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علم ارتباطات به شدت با مسأله سیاست درگیر است، گفت: فهمی که می‌خواهیم از علم ارتباطات داشته باشیم، چرخش از فراخنای سکولاریزم علمی و سیاسی است. به همین دلیل در تعریف «التواصل» می گوییم «العلم الاختیانی الی العلم الائتمانیه. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در ارائه تعریف فارسی از فقه ارتباطات اظهار داشت: چرخش از علم سکولار ارتباطات به علم دینی ارتباطات، فراسوی ریاضیات ارتباطات؛ چرخشی به سوی الاهیات ارتباطات(از فیزیک ارتباطات به ترنس فیزیک ارتباطات)؛ چرخش از علم اختیانی ارتباطات به علم ائتمانی ارتباطات، اینها تعریف فقه ارتباطات است. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌ کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت سوم 🔸پیش‌فرض سوم که به شدت متأثر از پیش‌فرض مادر است این که نهاد بزرگ و بسیار تأثیرگذار قضایی هم اسلامی است زیرا اولاً رئیس فقیه آن از جانب ولی فقیه نصب شده است و ثانیاً بسیاری از مناصب کلیدی آن در دست حوزویان است و بنابراین نیازمند هیچگونه اسلامی‌سازی و اصلاحات نهادی و یا رویه‌ای نیست. ملاحظه می‌شود که این پیش‌فرض‌ها چگونه و از جهات مهمّی بر دوش پیش‌فرض مادر ابتناء یافته است. 🔸پیش‌فرض چهارم این که معیشت و سازوکارهای معیشتی و نهادهای گونه‌گون اقتصادی ما، اعم از نهادهای حکومتی و غیر حکومتی، یعنی همان بازار به معنای موسعِ اندیشه‌ای آن، همگی کمابیش اسلامی هستند و اگر در مواردی اسلامیت نهادی دچار مشکل یا نقصانی است باکی نیست با اصلاح دانشگاه آن نهادها هم اصلاح و اسلامی خواهند شد. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹شهید صدر بعد از بازخوانی همه نظریه‌های اجتماعی غرب می‌گوید آنچه در این نظریات وجود دارد زمین، انسان ها و روابط بین انسان‌ها است. 🔹در سطح نظر سه نظر اجتهادی، اصولی و تفکری وجود دارد. نظر اجتهادی، استنباط احکام شرعی عمل تواصلی است. نظر اصولی، قواعدی است که در فرآیند استنباط حکم کاربرد دارد. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش سوم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. ▫️تبیین مدل‌های گوناگون در علم ارتباطات 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در ادامه به توضیح مدل‌های گوناگون ارتباطات که در منابع اصلی علم ارتباطات ارئه شده است، پرداخت و گفت: اولین مدل Communication as Action است؛ این مدل نخستین بار در نیمه قرن بیستم از سوی Shannon و weaver ارائه شد؛ آنها در شرکت بل کار می کردند به همین دلیل مدلی که ارائه دادند مدل ماشینی و مکانیکی بود. 🔸وی تصریح کرد: در این مدل سه عنصر بنیادین وجود دارد؛ sender و Message و target؛ این مدل ریاضی ارتباطات است. فرستنده پیام خود را دسته بندی و بسته بندی کرده است و ممکن است در معرض انواع اختلالات قرار بگیرند؛ چون دغدغه اصلی این مدل انتقال پیام است برای آنها مهم نیست که فرستنده انسان یا غیر انسان باشد. مشکل از آنجایی شروع شد که این دو نفر مدل خود را به ارتباطات انسانی تسری دادند. 🔸استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بعدها این مدل اصلاح شد و مدل دومی ترسیم و عناصر دیگری به آن اضافه شد؛ این مدل برخلاف قبلی خطی نبود بلکه دورانی است؛ در این مدل می گویند چون فرستنده و گیرنده انسان هستند به همین عنصر تجربه میدانی Fied of experienceنیز به آن اضافه شد. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: در این مدل وقتی ارتباطات خوب شکل می گیرد که فیدبک و بازخورد خوبی از آن گرفته شود. اشکال این مدل نیز این است که همچنان نگاه فیزیکی و مکانیکی به ارتباطات دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح مدل سوم یا Semantic، گفت: این مدل کمی پیچیده تر است؛ در اینجا دیگر گیرنده و فرستنده نداریم بلکه هر دو طرف Communicator هستند؛ قرار است هر دو طرف باهم ارتباط برقرار کنند. در اینجا مفهوم پیام یعنی نظام نشانه‌ای بین دو طرف رد و بدل می شود تا به اشتراک تجربه برسند. ▫️استفاده از دیدگاه شهید صدر در تغییر مدل‌ ارتباطات 🔸وی ضمن تأکید بر اینکه باید تغییر بنیادینی در این مدل ایجاد کرد، اظهار داشت: برای این تغییر ما از نظرات شهید صدر استفاده می کنیم؛ ایشان بعد از بازخوانی همه نظریه‌های اجتماعی غرب می‌گوید آنچه در این نظریات وجود دارد زمین، انسان ها و روابط بین انسان‌ها است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر این اساس نگاه دینی به علوم اجتماعی، نگاه توحیدی است یعنی با اضافه شدن خدا به عالم اجتماعی این نگاه شکل می‌گیرد؛ اما این اضافه شدن خداوند عددی نیست به همین دلیل قرآن می‌فرماید اگر بگویید خداوند سومین از سه تا است شرک است اما اگر بگویید چهارمی از سه تا است شرک نیست. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با بیان اینکه اضافه شدن خداوند روابط، فهم و مناسبات را تغییر می‌دهد، گفت: البته منظور این نیست که خداوند در عرض دیگران قرار بگیرد اما حضور الهی و توجه به این حضور روابط را تغییر می دهد. وقتی ارتباطات اسلامی است که خداوند را به جریان ارتباطات اضافه کنیم؛ این یادآوری عالم الست است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح معنای علوم اسلامی، گفت: وقتی می گوییم فیزیک اسلامی اینطور نیست که مثلا در این علم زمین جاذبه ندارند یعنی قوانین دیگری در علوم اسلامی جریان ندارد بلکه جریان ارتباطی که ما در نگاه دینی دنبال آن هستیم فراسوی ریاضیات و الاهیات است. ▫️وحی؛ مدل بنیادین ارتباط انسان با خدا 🔸وی اظهار داشت: از آنجا که در دست ما میراث وحی تفضلا وجود دارد ما می توانیم این الگوی بنیادین ارتباطات انسان با خداوند را به سایر ارتباطات نیز تسری بدهیم. 🔸استاد حوزه و دانشگاه در تبین ارکان فقه التواصل، گفت: موضوع آن التواصل الائتمانی است؛ ما در مقابل خطاب شرعی و قرآن و حدیث سه سطح تعامل می توانیم داشته باشیم. 1ـ نظر، 2ـ عمل، 3ـ استعمال. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ابراز داشت: در سطح نظر سه نظر اجتهادی، اصولی و تفکری وجود دارد. نظر اجتهادی، استنباط احکام شرعی عمل تواصلی است. نظر اصولی، قواعدی است که در فرآیند استنباط حکم کاربرد دارد. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹بسته آموزش مجازی تاریخ علوم، مشتمل بر ۱۶ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار «تاریخ فقه سیاسی شیعه» و «تاریخ فلسفه اسلامی» ارائه شده است. ▫️تاریخ‌فلسفه‌اسلامی 🔸این درسگفتار توسط دکتر سیدمحمدتقی‌چاوشی ارائه شده است. مسائلى از قبیل معناى تاریخ فلسفه، تمایز فلسفه و متافیزیک، نقاط بزنگاه فکری اندیشه‌ فیلسوفان مسلمان و ارتباطشان با مدرنیته، در این دوره بدان‌ها پرداخته شده است. ▫️تاریخ‌فقه‌سیاسی؛ از صدر اسلام تا غیبت 🔸این درسگفتار توسط حجت الاسلام دکتر احمدرهدار ارائه شده است. در اين دوره علمی که به همت موسسه روزگارنو برگزار گردیده است، وضعيت فقه و فقاهت در سه دوره‌ي: زمان حيات پيامبر اسلام (ص)، دوره‌ی تابعين و دوره‌ی تابعينِ تابعين بررسي شده و تأثير وقايع سياسی اجتماعی هر دوره بر فقه مورد تأمل قرار گرفته است. ثبت‌نام yon.ir/kAsBr 🔸به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️به زودی تمام ارکان کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به ارکان یک تشکیلات تکامل‌یافته‌تر به نام «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» تبدیل خواهد شد. 🔹به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در جلسه‌ی مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای سیاست‌گذاری کنگره تصمیم گرفته شد تا با توجه به گستره‌ی وسیع کارهایی که دبیرخانه دائمی کنگره در حال انجام آن است، تمام ارکان کنگره به ارکان یک تشکیلات تکامل‌یافته‌تر به عنوان «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» تبدیل شود. به همین منظور سازوکارهای ایجاد این تشکیلات به بحث و بررسی اساتید گذاشته شد و در نهایت اکثریت اعضای شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی کنگره بر روی تشکیل «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» توافق کردند. 🔹از این پس شورای سیاست‌گذاری کنگره به شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری مجمع، دبیر شورای سیاست گذاری کنگره به عنوان دبیر شورای سیاست گذاری مجمع و دبیر علمی کنگره به عنوان دبیر مجمع به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و شورای علمی کنگره و کمیته علمی کمیسیون ها همچنان وظایف خود را در چارچوب وظایف تعریف شده در نظام‌نامه‌ی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی انجام خواهند داد. http://bit.ly/2W8j2oM ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️در بیست‌وششمین بزم اندیشه؛ دکتر مهدی گلشنی، تأثیر بنیان‌های نظری و پیش‌فرض‌ها در طراحی برنامه‌های درسی علوم پایه را بررسی می‌کند. 🔹این نشست، 20خرداد1398، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار خواهد شد. Rabnews.ir/9182 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹معنای قرآنی تفکر که دو نوع فقه را در اختیار ما قرار می دهد. فقه الائتماری و فقه الاتمانی ؛ فقه ائتماری یعنی فقهی که بر اساس پذیرش امر و نهی است و نگاه تکلیف مدار دارد. فقه ائتمانی ترکیب فقه اصغر یا فقه اکبر است. 🔹فقه الا تمانی نگاهی است که فقط نمی خواهد انسان به ظواهر احکام عمل کند بلکه می خواهد نظام اخلاقی که در درون احکام وجود دارد نیز محقق شود؛ یعنی به دنبال تحقق باطن و ملکوت احکام در زندگی اجتماعی انسان است. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش چهارم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، سومین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. ▫️فقه ائتمانی؛ ترکیب فقه اصغر و فقه اکبر 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها در توضیح نظر تفکری گفت: در اینجا معنای قرآنی تفکر مد نظر ما است که دو نوع فقه را در اختیار ما قرار می دهد. فقه الائتماری و فقه الاتمانی. فقه ائتماری یعنی فقهی که بر اساس پذیرش امر و نهی است و نگاه تکلیف مدار دارد. فقه ائتمانی ترکیب فقه اصغر یا فقه اکبر است. 🔸وی در توضیح فقه ائتمانی، بیان داشت: این فقه نگاهی است که فقط نمی خواهد انسان به ظواهر احکام عمل کند بلکه می خواهد نظام اخلاقی که در درون احکام وجود دارد نیز محقق شود؛ یعنی به دنبال تحقق باطن و ملکوت احکام در زندگی اجتماعی انسان است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از تفاوت‌های فقه ائتماری و ائتمانی، گفت: در سطح استعمال فقیه ائتمانی دغدغه استعمال نیز دارد یعنی نه تنها دغدغه عمل خود را دارد بلکه دغدغه به کار گیری آن در اجتماع را نیز دارد. بنابراین فقیه ائتمانی به دنبال تربیت جامعه است و علاوه براینکه فقیه است، مربی نیز هست. فقه ائتمانی می‌خواهد امر الهی در میان کسانی که حکم الهی را پذیرفته اند در ساحت عمل درآید. ▫️ارتباطات از نگاه قرآن 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام آیه 13 سوره حجرات را بنیادین ترین آیه قرآن در ارتباطات دانست و در توضیح آن اظهار داشت: آیات پیش از این همواره با خطاب«یا ایها المؤمنون» آمده است اما در اینجا خطاب به «یا ایها الناس» تغییر پیدا می کند؛ گویا خطاب عام بشری است. 🔸حجت الاسلام اسلامی تنها گفت: تفاوت نگاه توحیدی و مشرکی در این است که خداوند در این آیه می فرماید«إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» یعنی ما شما را اینگونه خلق کردیم؛ در حالی که در همه نظریه‌های سکولار می‌گویند تفاوت‌های نژادی و زبانی مبتنی بر قواعد طبیعی است. 🔸وی افزود: دغدغه بنیادین ارتباطات این است که این تفاوت‌ها را به هم وصل کند و پیوند بدهد؛ آیه شریفه می‌فرماید ما شما را اینگونه آفریدیم«لتعارفوا» یعنی برای اینکه تناکر و تنازع نکنید؛ تنازع مفهوم کلیدی نظریه داروینی است که بنیان نظریه‌های ارتباطات آمریکا را شکل می‌دهد. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تفاخر، تکفیر، تحقیر و استکبار را صورت‌های دیگر تناکر برشمرد و گفت: اینها چیزهایی است که در دنیای امروز مشاهده می‌شود اما خداوند می‌فرماید ما شما را متفاوت آفریدیم که تعاون و تعامل مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی داشته باشید چراکه «إن أكرمكم عند الله أتقاكم». 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تصریح کرد: در نگاه دینی قرار است که فرایند ارتباطات را از رتبه معلومات به رتبه معروفات ارتقاء بدهیم؛ طبق این نگاه ارتباطات سالم و تحریف نشده شکل می‌گیرد. بنابراین بر اساس این آیه شریفه تعریف ارتباطات اسلامی می شود «أن التواصل السلیم لایکون ألا بکلام طیب بین المتکلمین بعضهم اکرم من بعض». ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13260/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️ چهار عامل مؤثر بر علوم انسانی در نگاه مرحوم دکتر سید محمد امین قانعی راد : 🔹آکادمی و روشنفکران که مطالبه علم از علوم انسانی دارند. 🔹جامعه مدنی که مطالبه رهایی و آزادی از علوم انسانی دارد. 🔹دولت که دانش کنترل را از علوم انسانی مطالبه می‌کند. 🔹بازار که مطالبه تولید ثروت و ارزش‌افزوده از علوم انسانی دارد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️اسلامی‌کردن دانشگاه و حوزه از نگاه دکتر سعید زیبا کلام : دکتر سعید زیبا کلام قسمت چهارم 🔸پیش‌فرض ضمنی پنجم این که همه نهادهای تعلیم و تربیتی ابتدایی و متوسط سراسر کشور کمابیش اسلامی هستند و اگر هم نقصان و انحرافاتی این جا و آنجا وجود دارد با اصلاح دانشگاه که سرچشمه و منبع اصلی مفاسد و انحرافات است مرتفع خواهد شد. 🔸پیش‌فرض ششم این است که همه نهادهای فرهنگی و هنری ما یا کمابیش اسلامی هستند و یا اگر هم به قدر رضایت‌بخشی اسلامی نیستند به احتمال قوی تابع نهاد بزرگ و تأثیرگذاری به نام دانشگاه هستند که هم هدایت و مدیریت آن نهادها را عهده‌دار هستند و هم بدنه کارشناسی و اجرایی آن نهادها را تشکیل می‌دهند. با تغییر هدایت و مدیریت آن نهادها به سمت حوزویان و بعضاً دانشگاهیانِ منقاد از طرفی، و اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها از طرفی دیگر، نهادهای فرهنگی‌ـ‌هنریِ کمتر اسلامی هم اسلامی خواهند شد. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️درس گفتار فقه ارتباطات ♦️ 🔹دین ساحت عمل است؛ قبل و بعد دنیا ساحت عمل نیست. هدف دین صورت بخشی به بودن و جهت دهی به شدن انسان در زیست دنیوی اش است. 🔹دین آمده است که انسان را از «من بودن» به «ما بودن» تبدیل کند؛ بنابراین دین اساسا امر ارتباطی است و یا به عبارت دیگر جوهره دین ارتباطی است. حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها بخش پنجم ▫️به گزارش خبرنگار وسائل، چهارمین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با حضور حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. 🔸 همه ادیان می گویند که دین آمده است که زیست و سلوک انسانی را در دنیا سامان بدهد؛ مهم‌ترین بحث در زمینه سلوک انسانی همین ارتباطات است. 🔸وی با اشاره به اینکه دین متعلق به انسان و مخصوص دنیا است، گفت: این دو نکته بدیهی و روشن، معمولا مورد غفلت قرار می گیرد هرچند که دین برای عالم ما قبل و بعد دنیا هم حرف داشته باشد. دین ساحت عمل است؛ قبل و بعد دنیا ساحت عمل نیست. هدف دین صورت بخشی به بودن و جهت دهی به شدن انسان در زیست دنیوی اش است. ▫️دین ارتباطی است. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دین محرک و ممهد فراروی انسان از منیت، مادیت و موقعیت است. دین آمده است که انسان را از «من بودن» به «ما بودن» تبدیل کند؛ بنابراین دین اساسا امر ارتباطی است و یا به عبارت دیگر جوهره دین ارتباطی است. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تفسیر سوره حمد از نگاه علامه طباطبایی، گفت: حمد یک سوره توحیدی تمام عیار است و تنها یک آیه در آن از غیر خدا سخن به میان آورده است و آن نیز مربوط به عبادت بشر است که می گوید من تنها تو را عبادت می کنم. علامه طباطبایی می گوید سرّ جمع بودن عبارت‌های این فراز آن است که می خواهد «من بودن» را از انسان بگیرد. 🔸حجت الاسلام اسلامی‌تنها حقیقت وجودی انسان را به سیر و حرکت دانست و بیان داشت: انسان دو نوع حرکت دارد؛ یکی حرکت در افقی و دیگری حرکت عمودی. حرکت افقی در تعابیر قرآنی به «اسراء» موسوم است و «عروج» نیز تعبیر قرآنی حرکت عمومی است. انسان نه تنها می تواند در سطح حرکت کند بلکه می تواند از نردبان عالم نیز بالا برود. 🔸وی انسان را موجودی توصیف کرد که بین دو «آن» قرار دارد و گفت: انسان موجودی است که نه اینجا است و نه آنجا و با نگاهی دیگر هم اینجا و هم در عالم غیب و شهادت است؛ فلسفه اگزیستانسیالیسم هایدگر نیز به این امر اشاره دارد که انسان همزمان در هر دو عالم حضور دارد. ▫️سیر و حرکت؛ مهم‌ترین آموزه اسلام 🔸استاد حوزه و دانشگاه مهم ترین آموزه اسلام را سیر و حرکت دانست و بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ» اسلام دین تسلیم بودن در مقابل مشیت خداوند واحد است و قبول وحدانیت او استوار است. سوره مائده آیه 3 و سوره آل عمران آیه 85 نیز بر این مطلب پرداخته اند. 🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیه 19 سوره محمد، آیه 25 سوره انبیاء، آیه 22 سوره حشر، آیه 87 سوره انبیاء، گفت: این آیات و برخی آیات دیگر به حقیقت مرکزی اسلام که تسلیم است، اشاره کرده اند. تعبیر«لا اله الا الله» حقیقت مرکزی است. این عبارت از دو بخش تشکیل شده است؛ یک تعبیر نفی و کفر و یک بخش اثبات دارد. 🔸حجت الاسلام اسلامی‌تنها ادامه داد: اول باید بدانیم که چه چیزی را نمی خواهیم تا بعد بفهمیم که چه می خواهیم. اگر نظریه ارتباطات غربی را مورد بررسی قرار می دهیم باید ابتدا آن را عمیق فهم کنیم و بعد بگوییم که آن را نمی خواهیم؛ بدون فهم رد کردن هم فایده ای ندارند. کفر به طاغوت یعنی باید دانش غرب را کاملا بفهمیم و سپس آن را کنار بگذاریم. ادامه دارد ... http://vasael.ir/fa/news/13318/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری هفتمین گردهمایی و ضیافت افطار اصحاب علوم انسانی جبهه انقلاب اسلامی به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️گردهمایی اصحاب علوم انسانی♦️ 🔹هفتمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی و اجتماعی انقلاب اسلامی چهارشنبه اول خرداد ماه به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه هنری برگزار شد. ▫️در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران و فعالان حوزه علوم انسانی علاقمند به انقلاب اسلامی و دغدغه مند حل مسائل و مشکلات کشور به نمایندگی از مراکز علمی و پژوهشی خود به ارائه آخرین تلاش ها و دستاوردهای علمی حاصله پرداختند. 🔸️دکتر سید آرش وکیلیان از مرکز ملی فضای مجازی درباره "حکمرانی در فضای مجازی"، 🔸️دکتر زهرا ابوالحسنی از پژوهشکده مطالعات فناوری درباره "صورت بندی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی مبتنی بر تجارب موفق تکنولوژیکی کشور"، 🔸️دکتر محمدرضا اصنافی پیرامون " اقتضائات سیاستی جامعه شبکه ای"، 🔸️سید حسین شهرستانی از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با موضوع "ضرورت های حفظ زبان فارسی به عنوان محور حفظ هویت ایرانی اسلامی"، 🔸️دکتر احسان شاه قاسمی هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران درباره " ضرورت و اهمیت حوزه پژوهشی فرهنگ شهرت"، 🔸️دکتر احمد نادری هیات علمی دانشگاه تهران و رییس مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران پیرامون " اهداف و برنامه های آتی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران"، 🔸️دکتر حجت میان آبادی هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره "ضرورت توجه به حوزه میان رشته ای هیدرولوژی اجتماعی"، 🔸️دکتر محمد رحمتی درباره "ویژگی های سوژه نئولیبرال در جامعه ایران" 🔸️دکتر علی مصطفوی عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق پیرامون "طراحی شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی" به ارائه یافته های پژوهشی و ایده های خود پرداختند. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami