eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
592 ویدیو
28 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی✨ 7 نقش در تداوم انقلاب اسلامی مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم 📔 دکتر حسین عرب اسدی
مقدمه ✅ از آنجا که دين اسلام، يک دين اجتماعی است و به مسائل اجتماع توجه ويژه‌ای دارد می‌بايد منابع اصیل آن را با اين نگاه مورد بررسی قرار داد. ✨ کلام الله مجید و احاديث متعددی در اين زمینه وجود دارد که به جنبه اجتماعی زندگی خاصه با رويکرد تشکیلاتی اشاره کرده است که با اندکی تامل در آنها می‌توان نکات تشکیلاتی موجود در آنها را بدست آورد. 👌البته لازم به ذکر است که ادعای استخراج چیزی تحت عنوان «تشکیلات اسلامی» به طور کامل و جامع از منابع اسلامی، ادعايی بسیار بزرگ است که به جرئت می توان گفت علمای بزرگ اسلامی هم چنین ادعايی را بیان نمی‌کنند؛ ولی در اين جا محقق تلاش خود ⬇️⬇️
⬅️ را کرده است تا جای امکان براساس منابع اصیل اسلامی يعنی دو ثقل گران‌بهای کلام الله مجید و روايات شمه‌ای از آموزه‌های تشکیلاتی موجود در آن را بیان کند. ✔️✔️ 📋 در اين جزوه به سراغ قرآن رفته و سعی شده است مطالب تشکیلاتی به کار رفته در آن بیان شود. ➖🔹 گفتنی است که آيات بسیاری از کلام الله مجید مستقیم و غیر مستقیم بر مسائل اجتماعی تکیه دارند و مطالبی پیرامون چرايی و چیستی و چگونگی ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را بیان می کند. ⚛ تشکیلات اسلامی به عنوان سمبل زندگی اجتماعی از اين ابعاد استثنا نیست و حتی می‌توان به بیانی ديگر، آن را حاصل عملیاتی شدن آموزه‌های اجتماعی کلام الله مجید در حاق واقع دانست. 〰 لازم به ذکر است که تفسیرهای بیان شده ذيل هر آيه الزاما تفاسیر بدون نقص و اشکالی نیست ولی به منظور دوری از تفسیر به رأی تلاش شده است مطالب استخراجی حدالامکان برگرفته از تفاسیر مشهور باشد. 📝✔️ 🔰 جزوه حاضر، هفتمین جزوه از سلسله جزوات «دين تشکیلاتی» است که از صحبت‌های استاد گرامی دکتر حسین عرب اسدی، استخراج شده است. 💠✅
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول) ✨ سوره بقره، آیات ۲ تا ۲۲ ⬅️ اين آيات، جامعه را سه‌دسته می‌کند به اين صورت که چهار آيه اول مربوط به متقین، دو آيه در مورد کافران و سیزده آيه در مورد منافقین است. ♻️ اين دسته‌بندی نشان می‌دهد که اولا هرگاه می‌خواهید کار تشکیلاتی کنید بايد توان تقسیم‌بندی مخاطبین رو داشته باشید و آنها را بايد با توجه به آرمان مورد نظرتان دسته‌بندی کنید؛ 🔷 ثانیا ويژگی هر کدام از اين مخاطبین را هم بايد بدانید و ثالثا اين ويژگی‌ها را به اعضای تیم خود بگويید. ➕➖✍ ♒️ پس ابتدا بايد مخاطبین را دسته بندی کنیم؛ يا اين فرد با ماست يا با ما نیست و اگر با ما نیست دو دسته می‌شود يا با ما کاری ندارد يا مخالف ماست که اين در مجموع سه‌دسته مخاطب برای ما می‌شود. 🔷 ♦️ 🔶 ✍ در تاريخ اين دسته‌بندی را می‌بینید که جايی طرف ابوموسی اشعری 👇
➖است و کاری به امیرالمومنین ندارد و جايی ديگر اشعث است که مدام سنگ‌اندازی می‌کند و با منافقین همکاری دارد.⭕️ ✨ آيه می‌گويد که اين طور نباشد که فقط در دلتان اين‌ها را بدانید بلکه رسم اين‌ها را بايد بیان کنید و شاخص هم اهداف سازمان و اهداف تشکیلاتی شماست که در اين راستا دسته‌بندی معنا دارد. ✅👌 👈 اگر يک نفر منتقد رهبر تشکیلات است رهبر تشکیلات حق ندارد او را محروم کند ولی اگر با اهداف تشکیلات ناسازگار است می‌تواند او را محروم کند. ❌👈🚨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مقدمه ✅ از آنجا که دين اسلام، يک دين اجتماعی است و به مسائل اجتماع توجه ويژه‌ای دارد می‌بايد منا
🖊نکته چهارم در مورد منافقین است که تعداد زيادتری آيه در مورد اين‌ها صحبت می کند. 🌿 به اين دلیل که متقین تقريبا معلوم است چه کسانی هستند: «الَّذينَّ آمَّنُوا وَّ عَّمِلُوا الصَّالِحاتِ سَّیَّجْعَّلُ لَّهُمُ الرَّحْمنُ وُدا» يعنی يک رابطه دوستی بینشان برقرار است،🌺 ⚡️ کافران هم چنین حالی دارند، ⚡️ ولی در مورد منافقین اين گونه نیست. منافقین ويژگی‌شان اين است که «وَّ مِنَّ النَّاسِ مَّن يَّقُولُ ءَّامَّنا َّبِاللهِ وَّ بِالْیَّوْمِ الاَّخِرِ »، در اهداف سازمان با تو اعلام آمادگی می‌کنند درحالی که بعد از اتمام جلسه متوجه می‌شويد که نیتشان با تشکیلات نیست 👌 ⬅️ «يَّقُولُ ءَّامَّنَّا بِاللهِ وَّ بِالْیَّوْمِ الاْخِرِ وَّ مَّا هُم بِمُؤْمِنِینَّ». «يخَّدِعُونَّ اللهَّ وَّ الَّذِينَّ ءَّامَّنُواْ وَّ مَّا يخَّدَّعُونَّ إِلَّا أَّنفُسَّهُمْ وَّ مَّا يَّشْعُرُونَّ» ⭕️ ➰اين قسمت نیت منافقین را فاش می‌کند و می‌فرمايد منافقین نیت‌شان خدعه‌زدن است. اينگونه آدم‌ها دو نوع هستند عده‌ای قصد خدعه دارند😎
💢 اینگونه آدم ها دو نوع هستند عده ای قصد خدعه دارند ولی توان آن را ندارند مثلا در رودربايستی گیر کرده‌اند که چون به شما قول داده‌اند کار کنند می‌ترسند اگر زير قولشان بزنند وابسته به نوع تشکیلات ضرر ببینند برای مثلا می‌ترسند کارشان را از دست بدهند يا مدرک نگیرند يا برچسب منافق بخرند و... ✴️ در صورتی که در واقع اين افراد تحمل و صبر اينکه شما را همراهی کنند، ندارند؛ بنابراين اين عده دسته‌ای می‌شوند بین شما و منافقان که دائما اعتراض و غرولند می‌کنند که میل شخصی‌شان به طرف خلاف شماست. 🔴 نوع دوم هم عده‌ای هستند که نفوذی و اهل خدعه‌اند که خدای متعال می‌فرمايد اين عده هم در حقیقت نمی‌توانند کاری کنند به دلیل اينکه اين افراد به خودشان خدعه می‌زنند نه به خدا. ➖🔻نکته بعدی اين است که اين افراد در ظاهر کاملا شبیه مؤمنین هستند به اين معنا که مثل شما ريش می‌گذارند، نماز می‌خوانند و... چرا که اگر قرار بود مشخص باشند که اهدافشان با ما نیست ديگر منافق نبودند. 😎💢👿 👈 اين دسته بندی جامعه را به تعابیر ديگر در روايات هم می‌توان مشاهده کرد برای مثال روايت است که روزی امیرالمومنین دست کمیل را گرفتند و با هم به قبرستان کوفه رفتند، آنگاه فرمودند: 🌸 «النَّاسُ ثَّلَّاثَّةٌ عَّالِمٌ رَّبَّانِیٌ وَّ مُتَّعَّلمٌ عَّلَّى سَّبِیلِ نَّجَّاةٍ وَّ هَّمَّجٌ رَّعَّاع»🌸
➖🔹 این تقسیم‌بندی مبنايش علم است و با هدف دنبال حقیقت بودن انجام شده است؛ ✅ فردی که «متعلم علی سبیل نجاه» است دست وپا می‌زند که در مسیر درست باشد ⬅️ ولی شرايط «همج رعاع» خیلی مشکل دارد به طوری که در بحثهای کلان اجتماعی اين گروه برای شما مشکلات زيادی ايجاد می‌کنند چرا که با حرکت باد مسیرشان جابجا می‌شود.♨️ 〽️بحث عوام وخواص در بیان مقام معظم رهبری دقیقا بر اين مبنا استوار است. اگر عوام در زمان خواص اهل حق باشند، بهشتی‌اند 🌿🌺🌿 ➖ ولی اگر در زمان خواص اهل باطل باشند، جهنمی‌اند. 🔥🔥👿 🖇 اين دسته‌بندی متناسب با هر تشکیلاتی تعريف می‌شود که نقش‌های افراد در تشکیلات می‌بايد متناسب با اين دسته‌بندی انجام شود.✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🖊نکته چهارم در مورد منافقین است که تعداد زيادتری آيه در مورد اين‌ها صحبت می کند. 🌿 به اين دلیل که
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر تشکیلات اسلامی از جانب خدا نصب می‌شود، به همین خاطر بنی‌اسرائیل وقتی می‌خواهند به جنگ بروند، از نبی خود می‌خواهند که برای ايشان پادشاه و ملکی از جانب خدا انتخاب کند. ✅ اين نشان می‌دهد که در تشکیلات اسلامی، در انتخاب رهبر تشکیلات مردم هیچ کاره‌اند. البته اين نکته نفی تأثیر مردم در شکل‌گیری نظام نیست چرا که مردم اگر نیايند، نظام شکست می‌خورد؛ ولی با همین شکست هم باز اين مردم هستند که چوب پای کار نیامدن‌شان را می‌خورند به صورتی که اشرار بر آنها مسلط می‌شوند. ✨ آيه می‌گويد از کجا معلوم شما بجنگید؟ بنی اسرائیل گفتند: مگر ممکن است در راه خدا نجنگیم؟
👌حال سؤال مطرح می‌شود که شاخص انتخاب يک رهبر يا مدير اسلامی چیست؟ 🔖 بنی اسرائیل شروع می‌کنند برخی ويژگی‌هايی را که در اين مورد به ذهنشان می‌رسد و انتظار دارند رهبر تشکیلات بايد آنها را داشته باشد، بیان می‌کنند؛ طالوت پول ندارد، جايگاه اجتماعی ندارد. 🔵 در صورتی که چون اين خداست که بايد او را انتخاب کند، پس اين انتخاب مَّلَّک هیچ ربطی به مردم بنی اسرائیل ندارد 👈 ولی باز هم در اينجا خدای متعال شاخص می‌گذارد؛ رهبر و مدير اسلامی بايد هم دانش داشته باشد و هم توانمندی. منظور از اين دانش، دانش فهم دين است نه دانش‌های ديگر که الان رايج است. ✅✅ 🌺 البته خدای متعال باز به اين شاخص‌ها هم بسنده نکرد و شاخص تابوت را هم گذاشت، تابوتی که آن را فرشتگان می‌آورند. 🕊⚰🕊 🔆 در آيه ۲۴۹ می فرمايد در يک کار تشکیلاتی، اکثريت پای کار نمی‌ايستند و اساسا ابتدا تا انتهای کار تشکیلاتی میدان ابتلاء و امتحان است که در اينجا با ننوشیدن آب نهر سپاه بنی اسرائیل امتحان شدند. 🌀ابتلاء چیزی است که همیشه هست، چه افراد بخواهند و چه نخواهند. 🍃 رأس هرم تشکیلات هم بايد خودش زمینه‌ی چنین ابتلائی را فراهم آورد.✔️ 🔸 اين شد که در اين داستان اکثريت از آب نهر خوردند مگر اندکی؛ يعنی اکثريت پای کار نايستادند. 💥شما وقت در راه خدا حرکت کرديد، يک عده‌ای به طور طبیعی کم می‌آورند و پیاده می‌شوند که به آنها ریزش‌ها می‌گویند و عده‌ای هم رویش دارند. ✴️ ⚛