➖🔹 این تقسیمبندی مبنايش علم است و با هدف دنبال حقیقت بودن انجام شده است؛
✅ فردی که «متعلم علی سبیل نجاه» است دست وپا میزند که در مسیر درست باشد
⬅️ ولی شرايط «همج رعاع» خیلی مشکل دارد به طوری که در بحثهای کلان اجتماعی اين گروه برای شما مشکلات زيادی ايجاد میکنند چرا که با حرکت باد مسیرشان جابجا
میشود.♨️
〽️بحث عوام وخواص در بیان مقام معظم رهبری دقیقا بر اين مبنا استوار است. اگر عوام در زمان خواص اهل حق باشند، بهشتیاند
🌿🌺🌿
➖ ولی اگر در زمان خواص اهل باطل باشند، جهنمیاند.
🔥🔥👿
🖇 اين دستهبندی متناسب با هر تشکیلاتی تعريف میشود که نقشهای
افراد در تشکیلات میبايد متناسب با اين دستهبندی انجام شود.✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🖊نکته چهارم در مورد منافقین است که تعداد زيادتری آيه در مورد اينها صحبت می کند. 🌿 به اين دلیل که
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲
➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر تشکیلات اسلامی از جانب خدا نصب میشود، به همین
خاطر بنیاسرائیل وقتی میخواهند به جنگ بروند، از نبی خود میخواهند که برای ايشان پادشاه و ملکی از جانب خدا انتخاب کند.
✅ اين نشان میدهد که در تشکیلات اسلامی، در انتخاب رهبر تشکیلات
مردم هیچ کارهاند. البته اين نکته نفی تأثیر مردم در شکلگیری نظام
نیست چرا که مردم اگر نیايند، نظام شکست میخورد؛ ولی با همین
شکست هم باز اين مردم هستند که چوب پای کار نیامدنشان را
میخورند به صورتی که اشرار بر آنها مسلط میشوند.
✨ آيه میگويد
از کجا معلوم شما بجنگید؟ بنی اسرائیل گفتند: مگر ممکن است در راه خدا نجنگیم؟
👌حال سؤال مطرح میشود که شاخص انتخاب يک رهبر يا مدير
اسلامی چیست؟
🔖 بنی اسرائیل شروع میکنند برخی ويژگیهايی را که در اين مورد به ذهنشان میرسد و انتظار دارند رهبر تشکیلات
بايد آنها را داشته باشد، بیان میکنند؛ طالوت پول ندارد، جايگاه
اجتماعی ندارد.
🔵 در صورتی که چون اين خداست که بايد او را انتخاب کند، پس اين انتخاب مَّلَّک هیچ ربطی به مردم بنی اسرائیل
ندارد
👈 ولی باز هم در اينجا خدای متعال شاخص میگذارد؛ رهبر و
مدير اسلامی بايد هم دانش داشته باشد و هم توانمندی. منظور از اين
دانش، دانش فهم دين است نه دانشهای ديگر که الان رايج است.
✅✅
🌺 البته خدای متعال باز به اين شاخصها هم بسنده نکرد و شاخص
تابوت را هم گذاشت، تابوتی که آن را فرشتگان میآورند.
🕊⚰🕊
🔆 در آيه ۲۴۹ می فرمايد در يک کار تشکیلاتی، اکثريت پای کار نمیايستند و اساسا ابتدا تا انتهای کار تشکیلاتی میدان ابتلاء و امتحان است که در اينجا با ننوشیدن آب نهر سپاه بنی اسرائیل امتحان شدند.
🌀ابتلاء چیزی است که همیشه هست، چه افراد بخواهند و چه نخواهند.
🍃 رأس هرم تشکیلات هم بايد خودش زمینهی چنین ابتلائی را فراهم آورد.✔️
🔸 اين شد که در اين داستان اکثريت از آب نهر خوردند مگر اندکی؛ يعنی اکثريت پای کار نايستادند.
💥شما وقت در راه خدا حرکت
کرديد، يک عدهای به طور طبیعی کم میآورند و پیاده میشوند که به آنها ریزشها میگویند و عدهای هم رویش دارند.
✴️ ⚛
⏪ در ادامه هنگامی که به سپاه جالوت رسیدند گفتند: ما نمی توانیم با اين تعداد
زياد سپاه جالوت بجنگیم؛ ما کم هستیم و آنها بسیارند.
🔚 ولی عدهای
هم گفتند که چه بسا گروه کوچکی که به اذن الهی بر گروه بزرگی
پیروز شوند.
💞💪✔️
🌐 در کار تشکیلاتی اکثريت مهم نیست، شما اگر اقلیت
پايه کار داشته باشید مطمئن باشید میتوانید کار را جلو ببريد.✅
🌷در آيه «رَّبنا أَّفْرِغْ عَّلَّیْنا صَّبْراًّ وَّ ثَّبِتْ أَّقْدامَّنا»🌷
🔹 بهترين دعا برای پیروزی
در نبرد مقابل کفار کسب صبر آن هم از نوع تشکیلاتی است چرا که در آيات بعد مطرح خواهد شد که اگر به صورت تشکیلاتی صبور باشند به نسبت يک به ده پیروزند، در اينجا هم از خدا میخواهند که به آنها صبر عنايت فرمايد.✔️
☝️ پس دعا بايد متناسب با شرايط باشد که در اينجا بطور کامل رعايت شده است، پس مستجاب میشود.
✨ آيه ۲۵۱ میفرمايد که خدا اينها را شکست داد. حال در اين تشکیلات
داود امتحان را پس میدهد و خدا هم او را پیامبر میکند.
💠✅
♋️ اين نشان میدهد که از تشکیلات خوب آدمهای خوب تربیت میشوند.
✳️ اساسا سنت الهی برای اين قرار گرفته است که اوامر و نواهی الهی در تشکیلات اسلامی تحقق يابد و اگر اين مجاهده نبود، زمین را فساد
فرا می گرفت.
✨ آيه ۲۵۲ به پیامبر مکرم اسلام سنتی را يادآوری میکند که از اين
آيات استخراج میشود و میگويد اين اتفاقاتی که افتاد آياتی است که نشانههايی در آن برای تو ای پیامبر است که اگر در اين راه قرار
بگیری سنت الهی جاری میگردد.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره بقره، آیات ۲۴۶ تا ۲۵۲ ➖🔹اين آيات پیرامون داستان طالوت و جالوت است. نکته اول اين است که رهبر ت
🌸 «سوره آل عمران، آیه ۲۰۰»
«یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون»🌸
ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خدا ترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید.
👌✨اين آيه میفرمايد جامعه اسلامی اول بايد صبر کند، بعد بايد اين صبر گفتمان قالب جامعه بشود به اين معنا که هر يک صبر خود را به صبر
ديگرى تکیه دهد چون باعث مىشود که تک تک افراد نیروى يکديگر را به هم وصل کنند و همه نیروها يکى شود.
✅🔵
⬅️ اين دو مفهوم
يکی در مقام فردی و يکی در مقام اجتماعی است .
👈 «وَّ رابِطُوا» مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها،
➖🔷 اما نه تنها نیروى مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگى دينى، چه
در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى .
➰ به تعبیر ديگر جامعه اسلامی ابتدا بايد تک تک افرادش صبر کنند، سپس اين صبر را گفتمانی فراگیر در جامعه کنند و بعد با هم رابطه برقرار کنند.
👤🔁👤✅
📍در اين رابطه طرفینی، نوعی از ارتباطات و همبستگیها نهفته است.
🔰 اينجا آيه صراحتا میگويد که ای جامعه اسلامی بايد با هم رابطه داشته
باشید!
🌟حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرمايند: «اخْتِلَّافُ أُمتِی رَّحْمَّة»🌟 که آيت الله مهدوی کنی در جلسه اخلاق میفرمودند
واژه «اختلاف» در اين روايت منظور دعوا نیست، بلکه منظور از آن رفت و آمد است شبیه اختلاف ملائکه که منظور رفت و آمد آنهاست.
👈 معنا اين میشود که رحمت در اين رابطه و رفت و آمدهاست که
اين پايینترين سطح فهم تشکیلات است.💕
⚡️نکته جالب آيه اينجاست که اين کلمه «رابطوا» در کنار دو کلمه «اصبروا» و «صابروا» قرار گرفته است؛
➖🔹 در جای ديگر داريم «إِلَّا الذِينَّ
آمَّنُوا وَّعَّمِلُوا الصَّالِحَّاتِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالْحَّق ِ وَّتَّوَّاصَّوْا بِالصبْرِ» اين
«صابروا» در اين آيه همان «تواصوا» است؛ يکديگر را به صبر فراخواندن يا صبر طرفینی داشتن يا صبری که در برخورد با ديگران
موضوعیت پیدا میکند.
🔰💠🔰
🔵✔️اين نشان میدهد که در کار تشکیلاتی تحمل شرط است؛ پس درکار تشکیلاتی هم صبر لازم است و هم صبر در آن ایجاد شود.
👌🌿 يعنی کسانی
که کار تشکیلاتی میکنند و يا با يک تشکیلات کار میکنند آدمهای
پختهتر و با تحملتری هستند نسبت به آدمهايی که يک گوشهای
عزلت گزيدهاند و کاری نمیکنند. چرا؟
⁉️⁉️🤔
♦️ چون اين فرد مجبور است که در کار روزانهاش با دهها نفر تعامل داشته باشد اين تعامل رفت و برگشتی مجبورش میکند که خوب گوش دهد، مجبورش میکند که اختلافات کلامی که پیش میآيد را تحمل کند، زود نتیجه نگیرد،
زود قضاوت نکند و...
🔚 پس دو نوع صبر در اينجا مطرح شد:
☘ يکی
صبر درونی تکتک افراد و
يکی صبر جمعی که از اين ارتباط حاصل
میشود.🍀
☝️ بنابراين اگر کمحوصله هستید و نمیتوانید صبر کنید
بدانید که تشکیلاتی نیستید.⭕️
🚨ترتیب و تقدم رعايت شده در آيه هم خیلی اهمیت دارد؛ اول «اصبروا» بعد «صابروا» بعد «رابطوا»، اما حواستان جمع باشد اين
عرصه، عرصه پرخطری است به همین خاطر در ادامه میفرمايد:👇
✨«واتقوا الله لعلکم تفلحون».✨
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌸 «سوره آل عمران، آیه ۲۰۰» «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون»🌸
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش اول)
🌷 سوره نساء، آیه ۵۹ تا ۶۴
✨ اين آيات، در باره يکى از مهمترين مسائل اسلامى، يعنى مسئله رهبرى
بحث مىکند و مراجع واقعى مسلمین را در مسائل مختلف دينى و
اجتماعى مشخص مىسازد و تأکید آن بر منظم ساختن نظام داخلی
در جامعه اسلامی است .✔️
☝️نخست به مردم با ايمان دستور مىدهد که از خداوند اطاعت کنند،
بديهى است براى يک فرد با ايمان همه اطاعتها بايد به اطاعت پروردگار منتهى شود، و هر گونه رهبرى بايد از ذات پاک او
سرچشمه گیرد، و طبق فرمان او باشد، زيرا حاکم و مالک تکوينى جهان هستى او است، و هر گونه حاکمیت و مالکیت بايد به فرمان
او باشد (يا أَّیهَّا الذِينَّ آمَّنُوا أَّطِیعُوا اللَّهَّ).
✅👌🌸
✌️ در مرحله بعد، فرمان به
پیروى از پیامبر (ص) مىدهد، پیامبرى که معصوم است و هرگز از روی هوی و هوس، سخن نمیگوید.🍃
💫 پیامبرى که نماينده خدا در میان
مردم است و سخن او سخن خدا است، و اين منصب و موقعیت را خداوند به او داده است،🌿
🔵 بنابراين اطاعت از خداوند، مقتضاى خالقیت و حاکمیت ذات او است، ولى اطاعت از پیامبر (ص) مولود فرمان پروردگار است و به تعبیر ديگر خداوند واجب الاطاعة بالذات
است، و پیامبر (ص) واجب الاطاعه بالغیر و شايد تکرار اطیعوا در آيه اشاره به همین موضوع يعنى تفاوت دو اطاعت دارد (و اطیعوا الرسول)
➖👌 و مرحله سوم فرمان به اطاعت از اولواالامر مىدهد که از متن جامعه اسلامى برخاسته و حافظ دين و دنیاى مردم است .
💎✅🌏
📿 علامه طباطبايی در مورد سیاق آيات میفرمايد:
«در اين آيات مردم را تشويق و تحريک مىکند، به اين که خدا را اطاعت کنند، و رسول و اولىالامر را نیز اطاعت کنند، و بدين وسیله ريشههاى اختلاف و
مشاجره و نزاع را قطع نموده،🔹
〰 هر جا که با يکديگر درگیر شدند مساله را به خدا و رسولش ارجاع دهند، و از نفاق بپرهیزند، چنین نباشند که به ظاهر اظهار ايمان کنند ولى وقتى خدا و رسول بعد از ارجاع مساله مورد اختلاف به ضرر يکى حکم کرد، ناراحت شوند، و کفر باطنیشان از اين که تسلیم حکم خدا شوند بازشان بدارد،💢
⬅️ و نیز تشويق مىکند به اين که تسلیم اوامر خدا و رسول باشند، و هم چنان اين مطالب را دنبال مىکند، تا برسد به آياتى که دعوت به جهاد مىکند، و حکم جهاد را روشن میسازد
🔚 و به کوچ کردن از وطن در راه خدا میپردازد، پس همه این آیات مؤمنین را برای جهاد در راه خدا تجهیز میکند و نظام داخلیشان را منظم میسازد».
🔷 💠 🔷