eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
590 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2⃣➖ «سرخوردگی»: ✴️ گاهی اوقات آدم‌ها برای پیگیری هدفی به تشکیلات جذب می‌شوند، 💢 ولی بعد از مدتی
4⃣➖ «توقف»: ✴️ آدم‌ها در طی مسیر فعالیت‌های خود در تشکیلات، ممکن است دچار توقف شوند؛ ♻️ به این معنا که فرد با حالتی منفعلانه متوقف می‌شود و فعالیت مفیدی برای تشکیلات انجام نمی‌دهد. ⏪ بنابراین آدم‌های تشکیلاتی توقف‌ها را جدی میغگیرند و ساده از کنار آنها رد نمی‌شوند. ➗ در یک تقسیم‌بندی کلی، هرگونه توقفی که در کار تشکیلاتی به وجود می‌آید را می‌توان به یکی از این چهار حوزه نسبت داد:
⛔️ توقف، به علت وقوع شبهه در ذهن انسان نسبت به اهداف تشکیلات؛ ⛔️ توقف، به علت وقوع شبهه در نسبت با رهبر تشکیلات؛ ⛔️ توقف، به علت وقوع شبهه در کیفیت نظم حاکم در تشکیلات؛ ⛔️ توقف، به علت وقوع شبهه در ارتباطات آدم‌های تشکیلات. ⚠️ به محض این که در یک تشکیلات توقف دیده شد، باید آفت‌شناسی کرد و با نگاهی ریز، ارتباط بین این چهار حوزه را بررسی کرد. 📌 به عنوان یک شاخص می‌توان مطرح کرد؛ که چه مقدار آدم‌های این تشکیلات نسبت به ارکان چهارگانه تشکیلات شبهه دارند؟ 👈 این شبهه‌ها و عدم شفافیت آنها را متوقف خواهد کرد؛ توقفی که اگر وسیع شود، منجر به مرگ تشکیلات خواهد شد. 👌 بنابراین شبهه در تشکیلات خیلی مهم است و اگر شبهه به وجود آمد باید با آن به بهترین شکل مواجهه کرد. 🔚 معمولاً منبع و محل رویش چنین شبهاتی ناظر بر وجود اصطکاک بین روابط دوگانه ارکان تشکیلاتی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
4⃣➖ «توقف»: ✴️ آدم‌ها در طی مسیر فعالیت‌های خود در تشکیلات، ممکن است دچار توقف شوند؛ ♻️ به این م
5⃣➖ «انحراف»: 🚷 افرادی که در تشکیلات متوقف می‌شوند، در برخی موارد با اهداف و برنامه‌های تشکیلات زاویه پیدا کرده و به جای حرکت و جبران عقب ماندگی‌ها، حرکت دیگران را تخطئه می‌کنند و در صدد اشکال‌گیری از نمونه‌های موفق برمی‌آیند. 🔚 افرادی که به این سرانجام مبتلا می‌شوند، از مصادیق ریزش تشکیلاتی تلقی می‌شوند. 6⃣➖ دشمنی: انحراف در بالاترین سطح خود به دشمنی تبدیل می‌شود. 😡 در دشمنی، فرد خود را در برابر حرکت موجود در تشکیلات تلقی کرده و با مانع تراشی در مسیر تشکیلات، به مرور خود نیز به مانع تبدیل می‌شود. 👈 اگر در تشکیلات افراد با این پدیده مواجه شوند باید آن فرد را تحریم کنند؛ ✅ چرا که ارتباط هرچه بیشتر با او قوام تشکیلات را ضعیف‌تر می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
5⃣➖ «انحراف»: 🚷 افرادی که در تشکیلات متوقف می‌شوند، در برخی موارد با اهداف و برنامه‌های تشکیلات زا
❌ «آفت‌های روابط ارکان تشکیلات با یکدیگر»: 👈 در ادامه روابط شش‌گانه‌ای که پیشتر مطرح شد، مرور کرده و آفت‌هایی که در شکل‌گیری این ارتباط با هم رخ می‌دهد؛ تبیین می‌کنیم. ۱_ رابطه بین رهبر و آدم‌ها: 🌐 در یک کار تشکیلاتی، حالت‌هایی رخ می‌دهد که رهبر تشکیلات با نیروهای خودش دچار چالش می‌شود. 👁‍🗨 آفتی که در اینجا شکل می‌گیرد و از آن شبهه به وجود می‌آید چیست؟ 💢 آفت اصلی حاصل چنین چالشی است: ➖اولین آفت؛ عدم اعتماد آدم‌ها به رهبر است. 👥 آدم‌ها بین خودشان به این تلقی می‌رسند که؛ «چه کسی گفته است فلانی بهترین راهبر تشکیلات است و اصلاً می۵تواند تشکیلات را رهبری کند؟» 🙊 با دروغ شما را دارد سرگرم می‌کند و مباحثی شبیه به این که نتیجه‌اش سلب اعتماد آدم‌ها نسبت به رهبر است.
👹👿 این که در تاریخ می‌بینیم، بارها دشمنان اسلام علیه حکومت حضرت علی (ع) شبهه انداختند که او اهل سیاست نیست، بذله‌گو است و... 🔁 حکایت از کارآمدی نسبی این آفت در به چالش کشیدن این رابطه دارد؛ 📌 از این رو خیلی مهم است که اعتماد اعضا نسبت به رهبر سلب نشود. ➖ دومین آفت؛ فاصله گرفتن رهبر از آدم‌ها است. 🔸 اگر رهبر به این تلقی برسد که سازوکارهای تشکیلات دارد عمل می‌کند و تشکیلات روی ریل افتاده و حرکت می‌کند پس ما کاری نکنیم، 🔚 نشان از آفت فاصله گرفتن رهبر از آدم‌ها دارد. 🌷امیرالمؤمنین (ع) هرچند سازوکار رسیدگی به محرومان را در حکومتش به راه انداخته است ولی شخصاً خودش را موظف می‌داند که انبان روی دوش بیاندازد و مستقیم به حال محرومان رسیدگی کند. 🌹 یا در شرایط جنگی به وجود میمنه و میسره اکتفا نمی‌کند، که بگویند چپ و راست سپاه کارشان را انجام می دهند؛ 👈 پس نیاز نیست ما بجنگیم بلکه خودشان هم به دل دشمن می‌زنند و می‌جنگند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
❌ «آفت‌های روابط ارکان تشکیلات با یکدیگر»: 👈 در ادامه روابط شش‌گانه‌ای که پیشتر مطرح شد، مرور کرده
🌟 این که مقام معظم رهبری(دام ظله) دیدار عمومی دارند یا خودشان به خانواده‌های شهدا سر می‌زنند و از ایشان بازدید می‌کنند. 🔹 ناظر بر همین موضوع است که مبادا رهبر جامعه از آدم‌هایش فاصله بگیرد. ⬅️ همین رفت و آمدها است که باعث ایجاد حب بین رهبر و مردم می‌شود. 🌐 در تشکیلات نیز اگر رهبر از آدم‌هایش فاصله بگیرد این رابطه محبت که بین آدم‌ها و رهبر باید وجود داشته باشد، مخدوش می‌شود و اگر حبی بین رهبر و آدم‌ها نباشد، 👈 یعنی شبهه باعث شده است که رابطه دوگانه دو رکن اصلی تشکیلات از هم بپاشد و این یعنی وصول به زنجیری که یکی از حلقه‌هایش باز شده باشد و انسجامش از بین رفته باشد.
۲➖ رابطه بین رهبری و هدف: 👈 در این رابطه هم دو آفت اصلی می‌تواند به وجود بیاید؛ ➖ اولین آفت؛ سوء استفاده رهبر از آدم‌ها است. ⏪ به این معنا که رهبر آدم‌ها را در راستای رسیدن به اهداف شخصی خودش به کار گیرد. 🔻البته این نکته دیر یا زود توسط آدم‌ها مشخص خواهد شد و نشانه آن نیز با پیشرفت فعالیت‌های تشکیلات، ایجاد سستی در آدمغهای تشکیلات است. 🔺به این حالت، اصطلاحاً «استحمار» یا «کولی گرفتن» گفته می‌شود. ➖ دومین آفت؛ عدم التزام رهبر به هدف است. نمونه بارز این عدم التزام به هدف در شخصیت عبدالله بن زبیر قابل مشاهده است؛ ⏪ وقتی که می‌گوید شما بروید و شهید شوید ولی خودش دائم می‌خورد می‌خوابد و به دنبال عیش و نوش است. 🔝این به تعبیری می‌شود نفاق در «رهبری»؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌟 این که مقام معظم رهبری(دام ظله) دیدار عمومی دارند یا خودشان به خانواده‌های شهدا سر می‌زنند و از ای
👈 به این معنا که رهبر فراخوان‌هایی می‌دهد، ولی خودش را ملزم به آن اهداف و تلاش در جهت رسیدن به آنها نمی‌کند. 🌐 مثلاً تشکیلاتی را در نظر بگیرید که رهبر دائم از ثمرات کوهنوردی صحبت می‌کند و خودش هم برنامه کوه برگزار می‌کند، 💢 ولی در این برنامه‌ها حضور نمی‌یابد. در ادبیات اسلامی حرکت و نشاط در یک تشکیلات ناشی از ایمان و پایبندی رهبر تشکیلات به اهداف است؛ 🔅 چون رهبر ایمان به این هدف‌ها دارد، دیگران را به سمت تشکیلات می‌کشاند و این نشان از صدق وعده‌های او در تطابق عملی رفتار با قول او است.
۳➖ارتباط بین هدف و نظم: 🚫 در اینجا هم دو آفت مهم وجود دارد؛ ✖️ اولین آفت: عدم تطابق نظم با اهداف است؛ ⬅️ به این معنا که ما در تشکیلات مشغول سازماندهی و قانون‌گذاری تشکیلات هستیم، غافل از این که این نوع سازماندهی هیچ ارتباطی با اهداف تشکیلات ندارد؛ 🔝مثلاً مسئول واحد گذاشته‌ایم و با ایجاد نظام‌های مختلف دائم او را محدود کرده‌ایم 🔚 در حالی که هدف غایی تشکیلات، رشد همین آدم‌ها بوده است و نظام‌ها و سازو کارهای تشکیلاتی، هدف صوری به حساب می‌آمده است. 🔻افراط در ایجاد نظم و محدود کردن افراد نه تنها آنها را در مسیر رشدشان حرکت نمی‌دهد، 🔺بلکه آنها را از آن مسیر منحرف می‌کند. این یعنی عدم تطابق بین هدف و نظم. ✖️دومین آفت: جابه جایی هدف است؛ چیزی که در علم مدیریت به عنوان مشکلات بوروکراسی مطرح می‌شود، ♨️ جابه‌جایی هدف یعنی خود نظم اولویت پیدا کند و هدف فراموش شود. ⏪ این یک آفت جدی است که رهبر به جای توجه به آدم‌ها سعی می‌کند صرفاً به سازوکارها توجه کند و سازماندهی را قوی‌تر کند. 🔚 او برای این منظور، دائماً آئین‌نامه می‌نویسد و کاغذبازی را بیشتر می‌کند این نشان می‌دهد که نظام‌ها هدف شده‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👈 به این معنا که رهبرفراخوان‌هایی می‌دهد، ولی خودش را ملزم به آن اهداف و تلاش در جهت رسیدن به آنها
۴➖ رابطه بین نظم و آدم‌ها: ⏪ دو آفت رایج در این رابطه ممکن است به وجود بیاید. 🚫 اولین آفت؛ نظم‌ناپذیری و عدم التزام است. ⬅️ در هر تشکیلات معمولاً افرادی وجود دارند که دائم می‌گویند: «برو بابا! رئیس و مرئوس! نداریم من کار خودم را می‌کنم» 〽️ در قسمت قبل گفته شد که برای من به عنوان رهبر، نباید نظم موضوعیت پیدا کند، 🔛 ولی در اینجا از طرف کارکنان و برخورد آنها با نظام‌ها باید التزام آنها به نظام‌ها حکم فرما باشد. 👈 به عبارت دیگر «اوصیكُم بِتَقْوَى اللَّه وَ نَظمِ اَمْرِكُم»؛ 🔻شما را به پرهیزکاری و نظم در کارها سفارش می‌کنم. 🔺فرمایش حضرت علی (ع) سر جای خودش حاکم است و فرهنگ تشکیلات باید به سمت نظم پذیری حرکت کند، 🔰 ولی در مقام قانون‌گذاری و شکل‌دهی نظامات نباید افراط شود. چیزی که در رابطه هدف و نظامات مطرح شد. 🚫 آفت دوم؛ آفت خالی بودن نظام‌ها از روح انسانی است؛ 👈 به معنای این که طوری نظم بخشی تشکیلاتی انجام شده که از اساس سر و کار داشتن شما با آدم‌ها نادیده گرفته شود. 🔛 و در یک کلام شما با یک دید ماشینی با آدم‌ها برخورد کنید. 🔚 در حالی که شما باید روح انسانی حاکم بر مجموعه تشکیلات را لحاظ کنید و مبتنی بر شناخت آدم‌ها سازوکارها را بچینید.
۵➖رابطه بین آدم‌ها و هدف: 🤯 ابهام در هدف، اولین آفت موجود در رابطه بین آدم‌ها و هدف است؛ 🤷‍♂ این که شما ندانید انتهای این جلساتی که در حال برگزاری در تشکیلات است قرار است به کجا برسد؟ 📌در حالی که هدف و شناخت آن و ایمان داشتن به آن است که به مجموعه حرکت می‌دهد و بالعکس، شبهه در این رابطه و ابهام در اهداف باعث سکون و مرگ تشکیلات می‌شود. 👈 البته این مطلب به معنای این نیست که قبل از شکل‌گیری یک تشکیلات، شما برای همه آدم‌ها کل فلسفهٔ شکل‌گیری تشکیلات با تمام جزئیاتش را تبیین کنید، ✔️ بلکه به این معنا است که درصدی از هدف‌گذاری‌ها باید برای آدم‌ها متناسب با نوع فعالیت‌شان تبیین شده باشد، 🔛 که مبادا در حین کار ابهام ناظر بر هدف برایشان وجود داشته باشد. 🚫 دومین آفت؛ قانع شدن در رسیدن به بخشی از هدف است؛ ✌️مثلاً مردم ایران وقتی انقلاب کردند بگویند: «الحمدالله دیگر کار ما تمام شد!» 🔄 در صورتی که انقلاب، بخشی از هدف بلند تمدن‌سازی اسلامی و هموار ساختن مسیر حکومت مهدوی بوده است. 🌹✨ امام خمینی(ره) قریب به این مضمون می‌فرمایند: «که اگر کسی با ما می‌آید باید تا آخر بیاید، نه این که تا وسط بیاید و بماند.»