eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
589 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✔️🌺 اگر با امیرالمؤمنین بيعت می‌کرد او خليفه می‌شد، اگر با عثمان بيعت می‌کرد او خليفه می‌شد. ← اول
🌷دوران خلافت ➖🔹 تمام اقطار اسلامی با اميرالمؤمنين بيعت کردند. تا آن‌روز هيچ بيعتی به عموميت بيعت با اميرالمؤمنين وجود نداشت، جز شام که با اميرالمؤمنين بيعت نکردند.🔻 🔙 تمام اقطار اسلامی و بزرگان و صحابه بيعت کردند. يک تعداد معدودی کمتر از ده نفر فقط ماندند که اميرالمؤمنين آنها را در يک مسجد حاضر ساخت و يکی‌يکی از اينها پرسيد که شما چرا بيعت نکرديد. از جمله عبدالله‌بن‌عمر وسعدبن‌ابی‌وقاص.⚠️ 💢 چند نفری بودند که بیعت نکردند، امیرالمؤمنین از اینها پرسید. هر کدام يک عذری آوردند، یک حرفی زدند. 🔶 بعضی باز بيعت کردند، بعضی هم بيعت نکردند - تعدای محدود، انگشت‌شماری - حضرت هم آنها را رها کرد. 🔹➖🔸🔻
➖🔸 ولی بقيه چهره‌های معروف همچون طلحه و زبير و ديگران و ديگران همه با اميرالمؤمنين بيعت کردند، حضرت فرمود: «ُوَاَعلَمُو»؛ بدانيد، «أنّي إن أجبتُکُم» حالا که شما اصرار می‌کنيد من حکومت را به‌دست بگيرم، «رکبتُ بکُم۱» اگر من به شما پاسخ مثبت دادم، ← مبادا خيال کنيد که من ملاحظه چهره‌ها و شخصيت‌ها و استخوان‌های قديمی و آدم‌های نام‌ونشان‌دار خواهم کرد.⛔️ ← مبادا خيال کنيد من از اين و آن تبعيت و تقليد خواهم کرد و روش ديگران را روش خودم قرار خواهم داد؛ ابداً.⛔️ 🍃 « وَ ما أعلموا انی إن اَجبتَکُم رکبتُ بکُم ما أَعلَم»🍃 آن‌جوری که خودم علم دارم و می‌دانم و تشخيص دادم و از اسلام دانستم، شما را حرکت خواهم داد و اداره خواهم کرد.✔️✔️ 👌👥 اميرالمؤمنين با مردم این اتمام حجت‌ها را هم کرد و خلافت را قبول کرد. ☝️🔹✔️☝️ ـــــــــــــــــــ ۱(نهج‌البلاغه/ خطه ۹۲)
💠 اميرالمؤمنين می‌توانست در آنجا هم به خاطر حفظ مصالح و ملاحظه جوانب قضيه و اين چيزها کوتاه بيايد و دل‌ها را به‌دست بياورد، اما اينجا هم با کمال قاطعيت بر اصول و ارزش‌های اسلامی پافشاری کرد، به‌طوری که آن‌همه دشمن در مقابل علی صف کشيد ➰🌟 و اميرالمؤمنين در يک اردوگاه با تجلی کامل زر و زور و تزویر🔻 🔚 و در یک اردوگاه چهره‌های موجه، معتبر و معروف 🔻 و در يک اردوگاه دیگر با عناصر مقدس‌مآب و علی‌الظاهر متعبد اما ناآگاه از حقيقت و روح اسلام و تعاليم اسلام و از شأن و مقام اميرالمؤمنين و اهل تشبَت۲ به خشونت و قساوت و بداخلاقی، مواجه شد. 〰🌷 اميرالمؤمنين در سه اردوگاه با سه خط جداگانه ⚡️ ناکثين، ⚡️ قاسطين ⚡️و مارقين جنگيد. ــــــــــــــــــــــــــ ۲(شبث: چنگ زده به چیزی)
☄ هرکدام از اين وقايع نشان‌دهنده همان روح توکل به خدا و ايثار و دور شدن از منيت و خودخواهی در اميرالمؤمنين است 🌹 🏴 و بالاخره در همين راه هم به شهادت رسيد که درباره آن حضرت گفته‌اند: 🥀 علی را عدلش به خاک و خون غلتاند.➡️ ✴️ اگر اميرالمؤمنين می‌خواست عدالت را رعايت نکند، ملاحظه‌کاری بکند، شأن و مقام و شخصيت خودش را بر مصالح دنيای اسلام ترجيح بدهد، موفق‌ترين و قدرتمندترين خلفا می‌شد و هيچ معارضی هم پيدا نمی‌کرد. ✳️ اما اميرالمؤمنين شاخص حق و باطل است. 〽️ به خاطر همين است که هرکس دنبال حضرت علی است و ايشان را قبول دارد و می‌خواهد که مثل او عمل کند، حق است و هر کس که حضرت علی را قبول ندارد، باطل است. 👉💚💞✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ در محضر شهید: امیدوارم حضورم در سوریه مرا به (عج) نزدیک کند. خیلی اهل نصیحت و توصیه نیستم چون خودم بیشتر از همه به آن نیاز دارم، فقط جهت یاد‌آوری: 🔹 که انسان را از فحشا و منکر دور میکند 🔺 که سپر آتش است 🔹 یادآوری 🔺 جهاد با نفس 🔹ولایت مداری و گوش به فرمان رهبر بودن 🔺 برای سلامتی و فرج آقا 🔹 طلب ... 🌷 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷دوران خلافت ➖🔹 تمام اقطار اسلامی با اميرالمؤمنين بيعت کردند. تا آن‌روز هيچ بيعتی به عموميت بيعت ب
➖💠 به اين خاطر است که اميرالمؤمنين لب وظیفه، بدون ذره‌ای دخالت دادن منیت و احساسات شخصی و منافع شخصی و خود، در آن راهی که انتخاب کرده، حرکت کرده است. 👈 يک‌چنين شخصيتی است اميرالمؤمنين. لذا علیه‌السلام واقعا ميزان‌الحق است.👉 🌿🌺 اين زندگی اميرالمؤمنين است، « وَمٕنَ الناسٕ مَن یشری نفسَهُ ابتغاءَ مرضاتٕ الله» فقط در شهادت این بزرگوار نبود، در لحظه مرگ نبود که امیرالمؤمنین جانش را در راه خدا داد، [بلکه] در طول عمر، اميرالمؤمنين همواره جان خود را در راه خدا داد. ☀️ اميرالمؤمنين در اين مدت نشان داد كه اصول اسلامى و ارزش‌هاى اسلامى كه در دوران انزواى اسلام و در دوران كوچكى جامعه اسلامی به‌وجود آمده بود، در دوران رفاه و گسترش و اقتدار و پيشرفت و توسعه مادى جامعه اسلامی هم قابل پياده شدن است. ☝️💪🔹✔️
➖🔹 اگر به اين نكته توجه كنيم، خيلى مهم است. ⬇️⬇️ 🔸 اصول اسلامی، 🔸عدالت اسلامی، 🔺تكريم انسان، 🔺 روحيه جهاد، 🔹سازندگى اسلامى، 🔹مبانى اخلاقی 🔺 و ارزشى اسلام در دوران پيغمبر با وحى الهى نازل شد و تا آن‌ حدى كه ممكن بود، به‌وسيله پيغمبر در جامعه اسلامى اعمال شد؛ ⁉️ اما جامعه اسلامی زمان پيغمبر مگر چه بود؟ تا ده سال فقط يك مدينه بود؛ يك شهر كوچك چند هزار نفرى. ♻️ بعد هم كه مكه و طائف را فتح كردند؛ يك منطقه محدود با يك ثروت بسيار محدود، با فقر همه‌گير و امكانات بسيار كم در اختيارشان بود. 🔵 ارزش‌هاى اسلامی در چنين محيطى پايه‌گذارى شد.
🏴 از آن‌روزى كه پيغمبر از دنيا رفت، بیست‌وپنج سال گذشته است. در اين بیست‌وپنج سال، وسعت كشور اسلامی صدها برابر شده؛ نه دو برابر و سه برابر و ده برابر. 🌎🌀✔️ ‡ يعنى آن‌روزى كه اميرالمؤمنين به حكومت رسيد، از آسياى ميانه تا شمال آفريقا ‌ـ‌ يعنى مصر‌ ـ‌ در حيطه قدرت حكومت اسلام بود.√ ♦از دو دولت بزرگ همسايه دولت اسلامی اول كار ‌ـ ‌يعنى ايران و روم ‌ـ‌يكى به‌كلى منهدم شده بود، كه حكومت ايران بود، و تمام سرزمين ايران آن‌روز در اختيار اسلام قرار گرفته بود. ☣ بخش عمده‌اى از سرزمين روم هم ‌ـ كه شامات و فلسطين و موصل و بقيه جاها بود ـ‌ در اختيار اسلام قرار گرفته بود. چنين رُقعهٔ۱ وسیعی در اختیار اسلام بود؛ ــــــــــــــــــــــ ۱(رقع: تکه، قطعه)
👌✔️ بنابراین ثروت زیادی به وجود آمده بود؛ديگر فقر و كمبود و كم‌غذايى وجود نداشت؛ طلا رايج شده بود، پول زياد شده بود، ثروت‌هاى فراوان به‌وجود آمده بود. 💎💰👌🌴 👈 لذا كشور اسلامی ثروتمند شده بود. خيلى‌ها از رفاه بيش از اندازه لازم برخوردار شده بودند. ⚡️اگر على را از اين وسط حذف مى‌كرديم، ممكن بود تاريخ اين‌طور قضاوت كند كه اصول اسلامى و ارزش‌هاى نبوى خوب بود؛ اما در همان دوره مدينةالنبى، همان دوره كوچكى و فقر جامعه اسلامی. ☄ اما بعد از آنكه جامعه اسلامی بزرگ شد و با تمدن‌هاى گوناگون آميخته شد؛ از ايران و روم فرهنگ‌ها و تمدن‌هاى مختلف وارد زندگى مردم شدند و ملت‌هاى گوناگون، همه زير چتر جامعه اسلامى قرار گرفتند، ديگر آن اصول كافى نيست و نمى‌تواند كشور را اداره كند. 💥 اميرالمؤمنين در اين پنج سال با عمل و سيره و شيوه حكومت خود نشان داد كه نه، همان اصول درخشان صدر نبوت ‌ـ‌ همان توحيد، همان عدل، همان انصاف و مساوات، همان برابرى بين انسانها ‌ـ‌ با خليفه مقتدرى مثل اميرالمؤمنين قابل اجراست. 🔹✅💕☀️ 👈📜 اين، چيزى است كه در تاريخ مانده است.👉
✴️ هرچند بعد از اميرالمؤمنين اين روش ادامه داده نشد، اما ايشان نشان داد كه اگر حاكم اسلامی و مديران جامعه و مديران مسلمان تصميم داشته باشند، بنا داشته باشند و اعتقاد راسخ داشته باشند، مى‌توانند همان اصول را در دوران گسترش منطقه حكومت اسلامی و پديد آمدن شرايط گوناگون و جديد زندگى، باز هم اجرا كنند و مردم را از آن بهره‌مند نمايند.✔️✔️ 💢 ..معلوم است‌ عدالت اجتماعى در يك جامعه ده، پانزده هزار نفرى مدينه كجا، ✳️ عدالت اجتماعى در يك جامعه چندين ده ميليونى و چندين صد ميليونى حكومت دوران اميرالمؤمنين كجا؟ و اميرالمؤمنين اين كارها را كرد. 📍من چند مورد از اقدامات اميرالمؤمنين را ‌ـ‌ كه در بيانات آن بزرگوار منعكس است‌ ـ‌ در اينجا عرض مى‌كنم؛ هزاران مورد از اين قبيل، در زندگى اميرالمؤمنين وجود دارد. 👥👋 مردم آمدند اصرار و بيعت كردند؛ اما حضرت قبول نمى‌كرد. اصرار مردم زياد شد. همه، بزرگان، كوچكان، رؤسا و‌ صحابه قديمى گفتند نه، فقط على‌بن‌ابى‌طالب بايد باشد و غير از او كسى نمى‌تواند. 👈 آمدند و به اصرار حضرت را بردند. حضرت فرمود پس به مسجد برويم.🕌 💠 حضرت روى منبر رفت و خطبه خواند و در اين سخنرانى حرف خودش را بيان كرد. 🔆 اميرالمؤمنين فرمود: «اموالى كه تا امروز افراد برگزيده و محترم‌ها بی‌جا و به‌ناحق تصرف كرده‌اند، هرجا من به اين اموال دست پیدا کنم، این‌ها را به بیت‌المال بر‌می‌گردانم». 🔰🔵✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌧 راهکارهای زیبای قرآنی 💦از آیات کریمه جزء دوم 🌸 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖💠 به اين خاطر است که اميرالمؤمنين لب وظیفه، بدون ذره‌ای دخالت دادن منیتو احساسات شخصی و منافع شخصی
♻️ در طول اين چند سال، كسانى توانسته بودند پول‌هايى را از بيت‌المال به نفع خودشان بردارند. 💫 فرمود من همه اين‌ها را برمى‌گردانم؛ «لَو وَجَدتَهُ قَد تُزُوج به النٌساء» حتى اگر ببينم مهر زن‌هايتان قرار داده‌ايد، يا «وَ مُلکَ بِهِ‌الاماء» براى حرمسراهاى خودتان كنيزخريده‌ايد، «لَرَدَدتَهُ۱» به بیت‌المال بر‌می‌گردانم. 👈 مردم و بزرگان بدانند كه روش من اين است.👉 ⭕️ بعد از چند روز مخالفت‌ها شروع شد. البته مردم مستضعف و طبقه مظلوم جامعه از خدا مى‌خواهند چنين روشى به‌كار گرفته شود؛ ليكن متنفذان و كسانى كه خودشان مخاطب واقعى اين مطلب بودند، بديهى است كه ناراضى بودند. 🌀 نشستند جلسه تشكيل دادند و گفتند اين چه كارى است كه على مى‌خواهد انجام دهد. 👤 وليدبنُ‌عقبةه ‌همان كسى كه زمان عثمان استاندار كوفه بود ‌ـ‌ از طرف آنها بلند شد پيش اميرالمؤمنين آمد و گفت يا على! بيعت ما با تو شرط دارد؛ «نَحن نُبايعک الیوم عَلی اَن تَضع عَنا ما اصبناهُ مِن المال فی ایام عثمان۲» شرط ما این است كه به پول‌هايى كه ما به‌دست آورده‌ايم، دست نزنى و به دستاوردهاى ما در دوران قبل از خودت كارى نداشته باشى.🚦 ــــــــــــــــــــــــ ۱(نهج‌البلاغه/ خطبه ۲۹) ۲(بحارالانوار/ ج۳۲ /ص۱۹)
🎗🔻 بعد از وليدبن‌عقبه، طلحه و زبير آمدند. البته حساب وليدبن‌عقبه از طلحه و زبير جداست. 🔻 وليدبن‌عقبه در واقع جزو تازه مسلمان‌هاست؛ خانواده‌اش ضداسلام و ضدانقلاب بودند و با اسلام جنگيده بودند؛ بعد هم كه اسلام غالب شد، اواخر زمان پيغمبر، او هم مثل ديگران از بنى‌اميه، اسلام آورد؛ اما طلحه و زبير جزو سابقين اسلام و جزو ياران نزديك پيغمبر بودند. 〰 طلحه و زبير هم ‌ـ‌ که بزرگان آن‌روز اسلام و جزو بقاياى اصحاب پيغمبر بودند ‌ـ‌ خدمت اميرالمؤمنين آمدند و حرف‌هاى گله‌آميزى زدند؛ از جمله گفتند: ♦️«إنّك جَعَلت حقنا فی القَسم كَحَق غَيرنا» تو ما را با ديگران در تقسيم بيت‌المال يكسان كردى؛ « وَ سَویت بَیننا و بَین ما یُماثلمنا۳» ما را با كسانى که شبيه ما نيستند، در دادن اموال بيت‌لمال يكى قرار دادى. ⁉️اين چه وضعى است؟ چرا امتياز قائل نيستى؟« مَن لا یُماثِلُنا فیما افاء الله باسیافنا و ِٕرماحِنا۳» با شمشير ما اينها به‌دست آمد؛ ما بوديم كه اسلام را پيش برديم؛ ــــــــــــــــــــــــ ۳(بحارالانوار/ ج۳۲ /ص۲۱)
♨️ ما بوديم كه زحمت كشيديم و تلاش كرديم؛ حالا تو ما را با كسانى که تازه آمده‌اند و عجمى و جزو كشورهاى مفتوح هستند، يكسان قرار داده‌اى؟ ⁉️😠💰 🔸 جواب اميرالمؤمنين به وليدبن‌عقبه را من نديده‌ام ‌ـ ‌تاريخ ثبت نكرده است ‌ـ‌ اما جواب ديگران را داد. ⬅️ حضرت بالای منبر رفت و جواب تندى داد. راجع به مسئله تقسيم مساوى بيت‌المال فرمود: «إن ذالک أمر لَم أَحکم فیهِ بادیِء بدء» من كه بنيانگذار چنين روشى نيستم « قد وَجدت اَنا وَ اَنتما رسول‌الله یُحکم بذالک۱» هم من و هم شما بوديم و ديديم پيغمبر اينطور عمل مى‌كرد.☑️ 📿 من كار تازه‌اى نكرده‌ام؛ همان كار پيغمبر را دارم دنبال مى‌كنم؛ مى‌خواهم همان ارزش‌ها و همان پايه‌هاى اعتقادى و عملى جامعه را در اين دوران مستقر كنم. و على مستقر كرد و مى‌كرد؛ هزينه‌اش را هم اميرالمؤمنين پرداخت.🔹 🕹هزينه اين كار، وقوع سه جنگ بود. اميرالمؤمنين ايستاد. ــــــــــــــــــــــــــ ۱(بحارالانوار/ ج۳۲/ص۲۲)
💎 بديهى است كه اميرالمؤمنين حق خلافت را متعلق به خودش مى‌دانست؛ اما بعد از رحلت پيغمبر اينطور نشد؛ در مقابل چيزى كه حق خود مى‌دانست، بیست‌وپنج سال هيچ حركتى نكرد؛ اگر كسانى هم خواستند حرفى بزنند، آنها را آرام نگه‌داشت. 🌷«إنّك لَقل الوضینِ تُرسلُ فی غیر سددٍ؛ ودع عنک نهبا صیح فی‌حَجراته۲»🌷 از اين مطالب اميرالمؤمنين دارد. 👌✔️ اميرالمؤمنين در مقابل آن مسئله، بیست‌وپنج سال عكس‌العمل نشان نداد؛ اما در مقابل قضيه‌اى كه به ظاهر كمتر از آن قضيه به نظر مى‌رسد ـ مسئله عدالت اجتماعى، مسئله احياى اصول نبوى، دوباره بنا كردن بناى اسلامی مستحكمى كه پيغمبر گذاشته بود ‌ـ‌ اميرالمؤمنين سه جنگ را تحمل كرد؛ 💥 جنگ جمل، 💥 جنگ صفين، 💥 جنگ نهروان. 👀 ببينيد اين كار به نظر اميرالمؤمنين چقدر مهم بود. كار بزرگ اميرالمؤمنين اين است. اميرالمؤمنين در همين زمينه يك جمله ديگر دارد. ــــــــــــــــــــــــــ ۲(نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۶۲ «تو مردى پريشان و مضطربى كه نابه‌جا پرسش مى‏‌كنى‏؛ واگذار داستان تاراج آن غارتگران را»)
🔵 ببينيد اين كار به نظر اميرالمؤمنين چقدر مهم بود. كار بزرگ اميرالمؤمنين اين است. اميرالمؤمنين در همين زمينه يك جمله ديگر دارد. ➰ بد نيست ما با معارف علوى يك‌ُخرده آشنا شویم؛ می‌فرماید: ❣«لا تمنعکم رعایة الحق لأِ َحد عن إقاَمة َحقَ عَلیه۳»❣ یعنی اگر كسى انسان مؤمن است، انسان مجاهد فى‌سبيل‌الله است، زحمات زيادى داشته، جبهه بوده و كارهاى بزرگى كرده، رعايت حق او بر شما واجب است.✅🔹 💢اگر در جايى اين شخص تخطى و حقی را ضایع کرد؛ شما که مدیر و مسئول هستید، نباید آن حق واجب، مانع بشود، از اینکه در موردی تخطی کرده، حق اجرا نشود. ــــــــــــــــــــــــــ ۳(تصنيف غررالحكم و دررالكلم/ ص۶۹)