eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
590 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جنبش مردمی #مکتب_سلیمانی
🔴 #فوری! کمپین دعوت برای حمایت از کمپین برخورد قاطعانه و انقلابی با سفیر خبیث انگلیس💥 https://my.farsnews.com/c/16614 همه وارد بشید و رای بدید تا به صورت رسمی از مراجع ذی صلاح پیگیری بشه. 💢 منتشر کنید! #اخراج_سفیر_انگلیس ✅به جنبش مردمی #راه_سردار بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/3931701281C79129cb29d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج‌البلاغه 🌿 قسمتی از خطبه «۲۷» «... وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا یُطَاع
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🌴 خطبه 29 أَیهَا الناسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ كَلَامُكُمْ یُوهِي الصم َ الصلَابَ وَ فِعْلُكُمْ یُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ مَا عَزَتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لَا اسْتَرَاحَ قَلبْ َُمَنْ قَاسَاكُمْ أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التطْوِیلَ دِفَاعَ ذِي‌الدینِ الْمَطُولِ لَا یمْنَعُ الضيْمَ الذلِيلُ وَ لَا بُدْرَكُ الْحَق ُإِلا بِالْجِد ِ أَي َدَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَي ِ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ الْمَغْرُورُ وَ اللهِ مَنْ غَرَرْتُمُوهُ وَ مَنْ فَازَ بِكُمْ فَقَدْ فَازَ وَ اللَهِ بِالسهْمِ الْأَخْيبَ َِ وَ مَنْ رَمَى بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ أَصْبَحْتُ وَ اللَهِ لَا أُصَدِقُ قَوْلَكُمْ وَ لَا أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ وَ لَا أُوعِدُ الْعَدُو َ بِكُمْ مَا بَالُكُمْ مَا دَوَاؤُكُمْ مَا طِبُكُمْ الْقَوْمُ رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ أَ قَوْلًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ غَفْلةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ وَ طَمَعاً فِي غَيْر حَق»🌴 ➖🔶 اى مردم كوفه! بدنهاى شما در كنار هم، اما افكار و خواسته‌هاى شما پراكنده است، سخنان ادعایى شما، سنگهاى سخت را مى‌شكند، ولى رفتار سست شما دشمنان را اميدوار مى‌سازد، در خانه‌هایتان كه نشسته‌اید، ادعاها و شعارهاى تند سر مى‌دهيد، اما در روز نبرد، مى‌گوبيد اى جنگ، از ما دور شو، و فرار مى‌كنيد.⭕️ ✴️ آن كس كه از شما یارى خواهد، ذليل و خوار است، و قلب رها كننده شما آسایش ندارد. بهانه‌هاى نابخردانه مى‌آوربد، چون بدهكاران خواهان مهلت، از من مهلت مى‌طلبيد و براى مبارزه سستى مى‌كنيد. 🔻🔺بدانيد كه افراد ضعيف و ناتوان هرگز نمى‌توانند ظلم و ستم را دور كنند، و حق جز با تلاش و كوشش به دست نمى‌آید، شما كه از خانه خود دفاع نمى‌كنيد چگونه از خانه دیگران دفاع می‌نمابيد؟⚠️ ⁉️و با كدام امام پس از من به مبارزه خواهید رفت؟...
👌✨به خدا سوگند! فریب َخورده، آن كس كه به گفتار شما مغرور شود، كسى كه به اميد شما به سوى پيروزى رود، با كندتربن پيكان به ميدان آمده است، و كسى كه بخواهد دشمن را به وسيله شما هدف قرار دهد، با تيرى شكسته، تيراندازى كرده است!. 💢💢💢 ⚡️به خدا سوگند! صبح كردم در حالى كه گفتار شما را باور ندارم، و به یارى شما اميدوار نيستم، و دشمنان را به وسيله شما تهدبد نمى‌كنم. 👈 راستى شما را چه مى‌شود؟ 👈داروی‌تان چيست؟ ⬅️ و روش درمان‌تان كدام است؟ ⬅️ مردم شام نيز همانند شمایند؟ ⁉️👌آیا سزاوار است شعار دهيد و عمل نكنيد؟ و فراموش كارى بدون پرهيزكارى داشته، به غير خدا اميدوار باشيد؟ ⚠️🅾 🔚 در این خطبه امیرالمؤمنین دلائل شکست کوفیان را بیان می‌کنند. می‌فرمایند شما مردمی هستید که «المجتمعه ابدانهم» این همان سازمان تهی است که قبلا بیان شد؛ یعنی مهم نیست که در سازمان شما همه می‌آیند کارت می‌زنند و سرکار حاضرند. 💎 بعد می‌فرمایند «المختلفه اهوائهم» نیت‌هاشان با هم فرق دارد و مختلف است. اصلا منفی و مثبتش مطرح نیست چون شامی‌ها نیت‌شان منفی بود اما چون با هم مختلف نبود، اثر کرد.🔸 🔵 مهم این است که باید با هم اتحاد فکری داشته باشند. اگر این اتحاد نیت باشد و هرکدام یک سر جهان باشند اثرگذار می‌شوند. ☀️ حضرت می‌فرماید: حرف‌های شما سنگ سخت را می‌شکند وقتی حرف می‌زنید جوری حرف می زنید که انگار می‌خواهید دنیا را تکان دهید، اما در عمل «و فعلکم یطمع فیکم الاعداء» عمل شما بگونه‌ای است که دشمن را در مورد شما به طمع می‌اندازد یعنی تعارض زیادی بین قول و عمل شما وجود دارد. 💢🗣✅✍
👌🔹 دو نکته اینجا دارد یکی اینکه تلاش کن بین قول و عمل اینها توازن برقرار کنی؛ دوم اینکه جلوی تندروی‌ها و کند روی‌های آنها را بگیری.✔️ 〽️ این نباشد که به بهانه بهبود عمل آنها قول رسا و بلیغ آنها خدشه‌دار شود. 🔰 حالا اگر می‌خواهی به اهداف سازمانی برسی نباید آدم ضعیف باشد. «لایمنع الضیم الذلیل» این ظلم را آدم ذلیل نمی‌تواند مانع بشود. ظلم یک معنای عام دارد. 💪🌐 پس توانمند‌سازی اعضاء تشکیلات با رهبر آن است و می‌بایست رأس تشکیلات برای توانمند سازی آنها برنامه داشته باشد. ☢ اگر آنها را رها کند بعد از یک مدت می‌گوید اصلا کی گفته ما درست می‌ریم؟ 🚨 در اینجا شما نیرو را درست انتخاب کردید اما در یار پروری دچار اشتباه شدید. «ولا یدرک الحق الا بالجد» در راه حق شوخی نداریم. نه اینکه نخندیم بلکه به این معنی که تلاش و جدیت نیاز دارد. ✳️ به طور خلاصه می‌توان گفت که از این خطبه می‌توان دریافت که کار تشکیلاتی بسیار سخت است و آزمون‌های بزرگ در بستر تشکیلات گرفته می‌شود. ⚜ مثلا در جای دیگر حضرت می‌فرماید: «لَّوْ لَّا حُضُورُ الْحَّاضِرِ وَّ قِیَّامُ الْحُجةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَّ مَّا أَّخَّذَّ اللَّهُ عَّلَّى الْعُلَّمَّاءِ أَّلَّا یُقَّارُوا عَّلَّى کِظَّةِ ظَّالِمٍ وَّ لَّا سَّغَّبِ مَّظْلُومٍ لَّأَّلْقَّیْتُ حَّبْلَّهَّا عَّلَّى غَّارِبِهَّا وَّ لَّسَّقَّیْتُ آخِرَّهَّا بِکَّأْسِ أَّو َّلِهَّا وَّ لَّأَّلْفَّیْتُمْ دُنْیَّاکُمْ هَّذِهِ أَّزْهَّدَّ عِنْدِی مِنْ عَّفْطَّةِ عَّنْز»؛ 💥یعنی «اگر حضور حاضر، و تمام بودن حجت بر من به خاطر وجود یاور نبود، و اگر نبود عهدى که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکم‌بارگى هیچ ستمگر و گرسنگى هیچ مظلومى سکوت ننمایند، دهنه شتر حکومت را بر کوهانش مى‌انداختم، و پایان خلافت را با پیمانه خالى اولش سیراب مى‌کردم، آن وقت مى‌دیدید که ارزش دنیاى شما نزد من از اخلاط دماغ بز کمتر است!».💥 ⭐️ به عبارت دیگر حضرت می‌فرماید اگر یاوران اولیه برای کار تشکیلاتی داشته باشید، باید کار را انجام دهید و دلیل آن هم عبارت کلی که فرموده «مَّا أَّخَّذَّ اللهُ عَّلَّى الْعُلَّمَّاءِ». ☝️اگر رأس هرم تشکیلات شدید، سختیهای زیادی در راه باید تحمل کنید. این نکته‌ی مهمی است که مدیر باید بداند، بفهمد، بخواهد و بتواند ؛هر چهار تا با هم باید باشد.💯 🔶 اینکه فقط بتواند کافی نیست خودش هم باید بخواهد.✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🌴 خطبه 29 أَیهَا الناسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَ
🔰 قسمتی از خطبه ۵۰ «إِن َمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ یخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَهِ وَ یتَوَل َى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِبنِ اللَه...» همانا آغاز پدبد آمدن فتنه‌ها، هوا پرستى است، و بدعت‌گذارى در احكام آسمانى است، نوآورى‌هایى كه قرآن با آن مخالف است، و گروهى با دو انحراف باد شده بر گروه دبگر سلطه و ولایت یابند، كه بر خلاف دین خداست.💢 👌🌐 در یک فعالیت تشکیلاتی نیاز‌سنجی آدم‌ها بسیار ضروری است؛ مسیر درست نیاز سنجی برای آدم ها هم از طریق هوا شناسی است به این معنا که باید هواهای نفسانی مردم را به خوبی بشناسید.✅ 🔴 معاویه هواشناس خوبی بود و هر کس را متناسب با آن به پیروی خود وادار می‌کرد یکی را با پول دیگری را مقام و همین طور افراد دیگری که با خود همراه می‌کرد. 🔻 💎 هر تشکیلاتی نیازمند یک سیستم تهویه صحیح است. به این معنا که مثلا می‌گویند در مقابل آدم حسود تواضع کن که حسادتش از بین برود؛ این یعنی برای اینکه آتش فرد حسود به تو نگیرد تواضع کن و اگر این کار را نکنی در تشکیلات فتنه ایجاد می‌شود. 🔷 سیستم تهویه به معنای سیستمی که هواها را می‌برد در اینجا به صورت استعاره کاهش هواهای نفسانی افراد تشکیلات استفاده شده است. 🔚 به این ترتیب فتنه یعنی چالش توهمی چون هوا اساسا چیز باطلی است که فتنه بر آن سوار شده است و چیزی که بر چیز باطل باشد خودش هم باطل می‌شود، پس اگر شما به عنوان رأس تشکیلات می‌خواهید فتنه را جمع کنید لازم است که سرمنشأ فتنه را از بین ببرید که مثل آتش به دیگر جاها سرایت نکند. ✔️✔️ ☘ در ادامه حضرت می‌فرماید: «أَّهْوَّاءٌ تُتَّبَّعُ وَّ أَّحْکَّامٌ تُبْتَّدَّعُ یُخَّالَّفُ فِیهَّا کِتَّابُ اللَّهِ» که بعد از اینکه این اتفاقات فتنه‌گون رخ می‌دهد نتیجه فتنه را بیان می‌فرماید «َّتَّوَّلَّى عَّلَّیْهَّا رِجَّالٌ رِجَّالًا عَّلَّى غَّیْرِ دِینِ الله» یکسری افرادی سرپرستی یک عده‌ای را در دست می‌گیرند و جلودار می‌شوند؛ 👈 بنابراین راه مقابله با شرایط فتنه‌گون این است که سرمنشأ را از بین ببرید که با هواشناسی در تشکیلات این اتفاق می‌افتد. 🌐🔰✅
🌸 «حکمت ۷۳» وَ قَالَ علی علیهماالسلام: «مَنْ نَصَب نَفْسَهُ لِلناسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدبُهَا أَحَق ُ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلمِ النَاسِ وَ مُؤَدبِهِم» ➖🔹 و آن حضرت فرمود: آن كه خود را در مرتبه پيشوایى قرار مى‌دهد بابد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پيش از آنكه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نماید به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط دیگران را بياموزد و تأدیب كند. ✳️ «مَّن نَّصَّبَّ نَّفسَّهُ لِلنَّاسِ إِمَّامًا فَّلیَّبدَّأ بِتَّعلِیمِ نَّفسِهِ قَّبلَّ تَّعلِیمِ غَّیرِهِ»؛ هر کس که می‌خواهد رأس هرم تشکیلاتی قرار بگیرد، مشکّک هم ذکر شده، یعنی در هر سطح مسئولیتی که قرار دارید. 🍀 «وَّ لیَّکُن تَّأدیِبُهُ بِسِیرَّتِهِ قَّبلَّ تَّأدِیبِهِ بِلِسَّانِه»؛ِ قبل از اینکه بیان و کلماتت را درست کنی، سیرتت را درست کن. 🌼 «وَّ مُعَّلمُ نَّفسِهِ وَّ مُؤَّدبُهَّا أَّحَّق ُ بِالإِجلَّالِ مِن مُعَّلمِ الناسِ وَّ مُؤَّدِبِهِم»؛ اینکه شما معلم نفست باشی، بهتر از آن است که معلم دیگران باشی. در هر مسئولیتی که هستی، قبل از این که به دیگران امر ونهی کنی، نفس خودت را امر و نهی کرده و آنرا رام نموده باشی. می‌بایست قبل از آنی که عهده‌دار مسئولیتی باشی، بر نفست غالب آمده باشی. 💖❌✅ ✴️ اگر در همین سطوح پایین مسئولیتی، در تعامل مراجعان، خودت را گم کنی، در سطوح بالاتر، به صادره به مطلوب می‌انجامد. به حق عمل نمی‌کنی، البته نه از آن جهت که حق را نمی‌بینی، بلکه به این خاطر که حق را در خودت می بینی،🅾
➖🔸 و این همه به سبب آن است که نتوانسته درون خود را به اختیار و کنترل خود درآورد. ☝️ به همین خاطر حضرت امام خمینی(ره) در جهاد اکبر خطاب به طلاب می‌فرمایند که : 💫 « بکوشید پیش از آنکه وارد جامعه گردید خود را اصلاح کنید، مهذب سازید. اگر اکنون که فارغ البال مى‌باشید در مقام اصلاح و تهذیب نفس برنیایید، آن روز که اجتماع به شما روى آورد دیگر نمى‌توانید خود را اصلاح نمایید!)۳ 🔴🔴🔴 👌✔️ واژه «نَصَبَ» دقیق می‌فرماید که تو پذیرفته‌ای که امام دیگران باشی. «وَ جَعَلنَا لِلمُتَقینَ إِماما» امام بودن برای مردم عادی خیلی راحت‌تر است از آنکه برای متقین امام بود، چرا که این می‌طلبد امام خیلی جلوتر از متقین باشد.✔️ 💠 فرهنگ امامت در تعابیر شیعی، فرهنگ زیبایی است. امام کیست؟ آن کسی که جلو است. ⁉️فرمانده بسیج کیست؟ کسی که بیشتر وقت می‌گذارد. کسی که بیشتر دلسوزی دارد. ⚛ پس فرمانده کسی نیست که عقب قرار دارد؛ بلکه فرمانده کسی است که جلو است! بمب هم زده شود، امام اول است! در جنگ هم امام، اول است. 🍃 برای همین هم بعضی از مواقع، یاران خوف جان پیامبر صلی‌الله علیه و آله را می‌کردند. 〰🔹 یا حضرت علی علیهماالسلام یک تنه می‌تاختند و به دل سپاه دشمن زده و اینگونه می‌جنگیدند. ⚔ 🚩 در واقعه کربلا هم بر خلاف بعضی از نظرات، ما معتقدیم که امام حسین علیهالسلام درگیر جنگ هم بوده‌اند. 🚩از مقتل این بر نمی‌آید که امام علیهالسلام نشسته بوده و با شهید شدن هر کدام از یاران، ایشان پا به میدان نهاده تا پیکر شهید را برگردانند.💢 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳(جهاد اکبر، امام خمینی، صفحه ۲۱)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔰 قسمتی از خطبه ۵۰ «إِن َمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ یخَا
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه ➖⚡️ سمبل این ادعا هم وجود دارد. 💥✨ آنجایی که حضرت عباس(علیه السلام) پا به میدان می‌نهد. در آنجا هم هردو این بزرگواران(علیهمالسلام) به میدان می‌روند. ⚔ 🔚 اما سپاه دشمن بین این دو بزرگوار فاصله می‌اندازد چرا که با بودنشان در کنار هم، پشت به پشت هم کرده و همه آنان را از پای در می‌آوردند؛ که در نهایت هم فاصله انداخته و جنگ بدین گونه ادامه پیدا می‌کند. 🔴⚫️🔴 💠 البته به نظر می‌رسد در شرایطی که دشمن، سپاه امام را به شهادت رسانیده و برای حضرت(علیهالسلام) تنها همان هجده نفر باقی مانده، چاره‌ای هم جز این نبود!‼️ 💢 در منتهی الآمال قمی هم آمده است که اینگونه نبوده که در هر بار که یاری از یاران امام که شهید می‌شدند را می‌آورده و خدمت حضرت تحویل می دادند؛ نه خیر! ‼️ 👹👺سپاه دشمن خیلی نامردتر از اینها بوده است در هر باری که امام می رفتند که برسند به پیکر مبارک یارانش، حضرت درگیر شده و چند نفر را می‌زدند. 👿 🌺 در ماجرای حضرت قاسم ابن الحسن(علیه‌السلام) هست که کسی به قصد بریدن سر مبارک ایشان می‌خواست پیاده شود، 💔 🌟💥حضرت اباعبدالله که آمدند، در آن گیر ودار خبر دار شدن سپاه از آمدن ایشان، آن ملعون در زیر دست و پای اسبابان له شد. ▪️ ⬅️نمی‌شد پذیرفت که حضرت امام حسین (علیه السلام) در جریان کربلا تا انتهای جنگ، فقط نشسته بوده و صرفاً نظاره گر اتفاقات بودند.❌ ♻️🔅 لااقل سیره پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در جنگ احد به همین ادعا دارد. ✅ 🔛البته جنگ صفین به گونه‌ای دیگر بوده است. جنگ صفین، هشت، نه ماه به طول می‌انجامد. صبح تا ظهر می‌جنگیدند. ⚔🛡🗡
👈با رسیدن ظهر، تعطیل می‌کرده و دوباره تا غروب به جنگ پرداخته و سپس به خانه‌شان می‌رفته و تا صبح استراحت می‌کردند. ☀️ 🔴⚜در فرمایشات امیرالمومنین علی(علیه السلام)هم هست که در زمان جنگ، مسلمانان بر جان پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) می‌ترسیدند، چرا که بی مهابا به سپاه دشمن می‌زدند. این گونه نبوده که عقب باشند. پیش قراول بوده‌اند! ‼️ ➖🔷 هشت سال دفاع مقدس ما هم همین را نشان می‌دهد. اساساً فرماندهان جنگ ما به همین خاطر به شهادت می‌رسیدند. 🌷🌷🌷 🍂🌺 از قول شهید خرازی نقل می‌کنند که ایشان فرمودند: من لشکرم را جایی نمی‌فرستم که قبلاً خودم آنجا نرفته و ندیده باشم.🌹 💎🔶اطلاعات عملیات ایشان می‌گفتند: رفتیم؛ شهید خرازی فرمودند: دستت رو بگذار کف جاده. ایشان گفتند من دست نزدم، همین که جاده رو دیدم برگشتم. بعد شهید فرمودند: نه! برو، دستت بخوره به جاده؛ آسفالت جاده رو که لمس کردی برگرد. ایشان گفتند: طبق دستور عمل کردم. برگشتنی شهید به من گفتن: سمت چپ، به فرض تپه ی سفید رنگی است؛ سمت راست، فلان چیز است. و من همه را تأیید می کردم. این نشان می‌دهد که فرمانده، جلو تر از همه، مناطق رو رفته و از نزدیک دیده‌اند. 🌹 ⬅️ از خود شهید زین الد‌ین هم چنین چیزی را نقل کرده‌اند که من نیروهایم را جایی نمی‌فرستم که خودم آنجا نرفته باشم. این است که هم موفق بوده.اند و عملیات‌های پیروز و فتوحاتی همچون فتح خرمشهر را داشته‌ایم و هم البته محبوبیت داشته‌اند که با شهید شدنشان، انگار نیروها، پدرشان را از دست داده بودند. 🌷🌹🌷
💢 پس اصل این است که امام، جلو است. امامِ پشت سر، اهل سنت‌اند. در مسجدالحرام، بیرون دیره‌ها که مطاف هست، امام جماعت می‌ایستد و در این حالت باقی افراد به او اقتدا می‌کنند. در شیعه، امام جلو می‌رود. اصل این است و کسانی که با همه این شواهد، مخالف‌اند، کسانی هستند که دوست دارند مأموم باشند و بهانه می‌آوردند. شهید نمی‌شوند! 🌷 ⚛ از افتخارات ما این است که امام مجتبی(علیه‌السلام) شهید نمی‌شوند، امامی است که زنش را در خانه نمی‌تواند کنترل کند؟! از افتخارات ما این است که امام علی(علیه‌السلام) بلد نیست حفاظت امنیتی برای خودش بگذارد! که در مسجد کوفه با اصابت شمشیر زهرآلود، به شهادت نائل می‌شوند! 💘 ✨💥از افتخارات ما اینهاست؟! اتفاقاً افتخار ما این است که امامِ ما، امام است! وقتی امام، امام شد، مأمومین جرأت امام شدن پیدا می‌کنند. وقتی می‌گوییم «امام»، یعنی در همه چیز جلو است! امام علی(علیه السلام) در توانمندی و نیروی بدنی از همه بالاتر است، که یلِ خیبر شکن‌اند!💪 👈در تقوا، سیاست، تدبیر جنگ از همه جلوتر است. در جنگ صفین، مگر ماجرای عمروعاص کجا رخ داد؟ در آنجایی که در حال رجزخوانی، حاضر شدن امیرالمومنین (علیه‌السلام) هم به ذهنش خطور نمی‌کرد مثل برق بر او ظاهر شد؛ به گونه ای که دیگر در آن حالت، عمروعاص اقدام به کشف عورت کرد. 🙈❌📛
➖🔷واقعه کربلا که جنگ نیست! کل ماجرای روز عاشورا، سه ساعت است؟ چهل نفر از یاران آن حضرت همان ابتدای جنگ با تیراندازی سپاه دشمن، بدواً شهید شدند. سی هزار نفر سپاه دشمن، حداقل نیروی دشمن بوده است! این هیبت اجازه نمی‌داد حمله کنند وگرنه که می‌ریختند.🗡 〽️📍با این اوصاف، پس چرا حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) پشت خیام را کندند و بعد آتش زدند؟ نه! می‌خواهد نامردی سپاه دشمن را به ما بفهماند. ⚛ حادثه کربلا، جنگ تن به تن نبوده است! جنگ تن به تن مربوط به ابتدای جنگهای زمان عرب جاهلی بوده است. ابتدای جنگ اینگونه آغاز می‌شده است و در ادامه با غالب شدن یکی بر دیگری، و فراهم شدن زمینه و روحیه جنگی، حمله دو طرف جنگ به همدیگر شروع می‌شده است. ♨️ ⏪ اگر قرار بر این می‌بود که کل جنگ به صورت تن به تن ادامه می‌یافت که جنگها سالها به طول می‌انجامید. حاضر نشدن در جنگ یک مسئله است و در زمان جنگ به کار خاصی پرداختن، مسئله‌ی دیگر است؛ 🌐🔶که این خود لازمه‌ی کار تشکیلاتی است. در این باره، شاید در مورد حضرت امام خمینی(ره)شبهه وارد کنند؛ اما مگر تبعید به ترکیه و عراق در مورد امام(ره) نبوده است؟ 🔴🔵🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه ➖⚡️ سمبل این ادعا هم وجود دارد. 💥✨ آنجایی که حضرت عباس(علیه السلام)
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🍃حکمت ۸۹ «وَ قَالَ علی (علیه‌السلام) مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللهِ أَصْلَحَ اللهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الناسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللهِ حَافِظ» ➖ و آن حضرت فرمود: هر كس آنچه را ميان او و خداست اصلاح نمابد، خداوند آنچه را بين او و مردم است اصلاح كند. و هر كس كار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند كار دنيایش را اصلاح كند. و آن را كه از خود بر خود واعظ است از خدا بر او نگهبان است. ♻️🌐 در ارتباط تشکیلاتی که قائل به آن هستیم، حدیث مورد بحث ما، ذیل همان «مَّا ألفتَّ بَّینَّ قُلُوبِهِم لَّو أَّنفَّقتَّ مَّا فِی الأرضِ جمیعاً»۴ قرار می گیرد که قبلاً به آن پرداختیم؛ اگر می‌خواهید در کار تشکیلاتی موفق باشید و در جریان ارتباط با دیگران، نسبت‌تان با دیگران اصلاح یابد، بایست ابتدا نسبت‌تان را با خداوند متعال اصلاح کنید؛ که در این صورت، خداوند تضمین داده است که نسبت تو را با دیگران اصلاح خواهد کرد؛ که فرمود: 🔆➖ «مَّن أَّصلَّحَّ مَّا بَّینَّهُ و مَّا بَّینَّ الله، أَّصلَّحَّ الله مَّا بَّینَّهُ و بَّینَّ النَّاسِ». 🔵 ارتباط معنوی که بایست ما بین یک انسان تشکیلاتی با خدای خودش باشد، بسیار کلیدی تر و مهم تر است. ✔️✔️ ✳️ شما زمانی روابط عمومی‌تان بهبود می‌یابد که نسبت‌تان با خدای متعال خوب شود. 〰 وگرنه به مانند ماجرای منافقین و مجاهدین خلق، باید دختران بَّزَّک کرده را فرستاد تا بواسطه‌ی آنها بتوان نیرو جذب کرد.🅾 ⚡️ در ماجرای کردستان بسیاری از نیروهای سپاه ما از طریق همین اغواگری‌ها به شهادت رسیدند.🌷 ⚠️ چرا این روش و طریق؟ چون «مَّا بَّینَّ الله» رو نداشتند. اگر این درست شود، تکیه به وسایط مادی هم کمتر پیدا می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــ ۴(سوره انفال، آیه ۶۳)
🍃 حکمت ۱۶۵ «وَ قَالَ علی(علیه‌السلام) لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِق» ➖🔆 و آن حضرت فرمود: در معصيت خالق، طاعتى براى مخلوق نيست. 🌐 در تشکیلات، تا کی باید هر چه که به ما امر می‌شود را گوش داده و اطاعت کنیم؟⁉️ 💠 حد دارد! حد آن هم مستقیم است. در تشکیلات اسلامی، این طور نیست که همه ذیل سلسله مراتب‌شان تعریف شوند؛ نه! همه‌ی افراد تشکیلات، یک ربط و تشخیص مستقیم هم از حق و باطل دارند. 🔵 🔛🔴 ⬅️ صرف این که امر، امر فلان کس است و روش، روش گروهی از بزرگان و علمایی به مانند علمای بنی‌اسرائیل –که قرآن از آنها یاد می‌کند-، اطاعت از آن امر و طریقت بر آن روش، بر صراط حق نیست.⭕️ ⭐️ فرمود: « لَّا طَّاعَّةَّ لِمَّخلُقٍ فِی مَّعصِیَّةِ الخَّالِقِ». یعنی شما یک ربط سیستماتیک با ولایت دارید و در ضمن یک ربط و تشخیص مستقیم هم با خداوند متعال دارید. 📍این طور نیست که هرچه از سوی رئیس و رهبر تشکیلات دستور شده، ما ملزم به عمل بدان باشیم؛ چرا که اگر به معصیت الهی منجر شود، لازم الطاعه نیست. ☝️کما اینکه رابطه پدری و فرزندی هم در چنین مواردی باطل می‌شود.🔺
🌱 حکمت ۱۷۶ «وَ قَالَ علی (علیه‌السلام) آلَةُ الربَاسَةِ سَعَةُ الصدْر ➖🔹 و آن حضرت فرمود: ابزار رباست دارا بودن قدرت تحمل مشكلات است.» 👈ابزار ریاست، سعه‌ی صدر است.👉 ✴️ اگر تحمل شرایط سخت‌تان است؛ اگر زود از کوره در می‌روید و اگر زود عصبانی می‌شوید؛ مسئولیت قبول نکنید!🚫 ⁉️حال سؤال مطرح می‌شود که چه موقع مسئولیتی را قبول کنیم؟ 🚨 اگر به شما پیشنهاد مسئولیتی را دادند، اینطور نباشد که شب خواب‌تان نبرد. 👌 اگر اینجوری بود، این یعنی اینکه شما ظرفیت لازم را ندارید. سرشار از هیجانات و تخیلات می‌شوید.💥 🎗 یا از سوی دیگر اگر قرار بر عزل شما از مسئولیت شد، اینطور نباشد که ترس و دلهره بر او غالب شود؛ که اگر این گونه بود، اتفاقا می‌بایست از اول از مسئولیت عزل می‌شد.💢 ♦️ گاه در چنین شرایطی، بعضی از مسئولان، لابیِ سنگینی را در سازمان‌شان شروع می‌کنند. گاه سراغ نمایندگان مجلس هم می‌روند. ☢ برای به سرانجام نرسیدن چنین تصمیماتی، گاه کار به تهمت و افتراء هم می‌انجامد. ❌ کسانی هم بوده‌اند که در پی عزل‌شان از مسئولیت، سکته هم کرده‌اند. 🔱 پس ظرفیت‌های وجودی افراد برای پذیرش مسئولیت در دو برهه قابل فهم است: زمان پیشنهاد مسئولیت و دیگری زمان عزل از مسئولیت. 💕 مدیرانی نظیر فرماندهان دفاع مقد‌س، کم داشته‌ایم. کسانی که با شنیدن تصمیم بر عزل‌شان از فرماندهی شکر می‌کردند که فرصت برای عبادت و شهادت‌شان بیشتر شده است.💖
👈این حدیث را معمولا جایی به کار می‌برند که هدف زود از کوره در نرفتن باشد؛ در حالیکه صرفا این نیست. چه وقت سعه‌ی صدر حاصل می‌شود؟⁉️ یکی از تکنیک‌های آن، تجربه است. تجربه را در کار تشکیلاتی بایست جدی بگریم. ✅ حضرت امیرالمومنین علیه اسلام در نهج‌البلاغه دارند که: «الیَّومُ المِضمَّارُ وَّ غَّدًا السبَّاقُ»۵ ؛ امروز، روز تمرین است و مسابقه فرداست.🍁 ☘🍂 ➖🔷کل زندگی این دنیا، مضمار و تمرین و آزمایش است. مسابقه‌ی اصلی نیست! گول نباید خورد و نباید تمام انرژی را خرج کرد. ✔️ 🔚اینکه در مدیریت، بر طی شدن سلسله مراتب دارند، تاکید بر همین اصل تجربه است. اگر از مسئولیت‌های کوچک، تجربه‌ای کسب نکرده باشیم، در مراتب بالای مسئولیتی، موفقیت حاصل نمی‌شود. ☑️ 👈یکی از راه‌های کسب سعه‌ی صدر همین است. 💕پیغمبراکرم(ص) اگر تجربه‌ی مدیریت اقتصادی نداشت، نمی‌توانست از پس رهبری جامعه اسلامی برآید. در معجزه هم همین است که نفس نبی به حد‌ی از ظرفیت و توانایی رسیده که می‌تواند معجزه‌گر باشد. 🌺🍀🌺 🌟💥حضرت موسی(ع) هم اگر چوپانی نمی‌کرد، نمی‌توانست رهبری جامعه‌ی دینی را عهده‌دار شود. تعبیر به گله داری شده است. استعاره هم است که: «کُلُکُم رَّاعٍ وَّ کُلکُم مَّسئُولٌ عَّن رَّعِیَّتِهِ».۶ 💥🌟💥 ❣امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به این مضمون می‌فرمایند که مردم نقص دارند و اگر امام نبود، شیرازه‌ی مردم از هم می‌پاشید 🔴✔️🔴 ----------------------- ۵(نهج‌البلاغه، خطبه ۲۸) ۶(بحار الأنوار، ط - بیروت، ج۷۲ ،ص: ۳۸)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🍃حکمت ۸۹ «وَ قَالَ علی (علیه‌السلام) مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 💟 حکمت ۲۰۶ «وَ قَالَ علی(علیه‌السلام) أَوَلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَ النَاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِل و آن حضرت فرمود: اول پاداشى كه بردبار از بردباربش مى‌برد آن است كه مردم در مقابل جاهل بارش مى‌شوند.» ✅اهمیت حلم در کار تشکیلاتی به خاطر ایجاد همراهی در سایر افراد تشکیلاتی است. ♻️🌐 در کار تشکیلاتی برخی صفات باید در انسان‌‌ها باشد که به ارتباط محکم‌تر بین اعضای تشکیلاتی بوجود آید؛ از جمله مهمترین صفات در اینجا بحث شده است، حلم است.💚 ❓سؤالی که مطرح می‌شود، پیرامون رابطه‌ی بین حلم و صبر است. ◀️ صبر جنسش توقفی است به این معنا که اگر مصیبتی سنگین وارد شود می‌گویند، تحمل کن و در این مسیر به عوامل بیرونی تمسک کن؛ به عبارتی صبر برون‌زاست. 🔚در صورتی که حلم درون‌زاست؛ یعنی صبری که همراه با ظرفیت‌سازی درونی باشد، حلم است که نتیجه‌اش آرامشی است که در آدم حلیم بوجود می‌آید؛ لذا آدم حلیم همیشه آرام است چه مصیبت به او برسد چه شادی. 🔰✅💠
🔰 حکمت ۲۰۷ «وَ قَالَ علی (علیه‌السلام) إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَمْ فَإِنَهُ قَل َ مَنْ تَشَبهَ بِقَوْمٍ إِلَا أَوْشَكَ أَنْ بَكُونَ مِنْهُم و آن حضرت فرمود: اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار، چرا كه كم است كسى خود را شبيه قومى كند و از زمره آنان نشود.»✔️ 🔚 با در نظر گرفتن مفهوم حلم که در حکمت قبل بیان شد، در این حکمت امیرالمؤمنین، راس هرم تشکیلات را از تصمیم‌گیری عجله‌ای و بدون تأمل منع می‌کند و تکنیک حلم و چگونگی رسیدن به آن را بیان می‌دارند. 🔵 وجود حلم است که به مدیر تشکیلات آرامش درونی می‌دهد که در هر شرایطی به دور از هرگونه استرس و فشار کاری تصمیم‌گیری کند. 💎 آدم حلیم همواره به یاد دارد که او اولین کسی نیست که در این میدان وارد شده است و آخرین نفر هم نخواهد بود، پس عده‌ای قبل از او آمده‌اند که دارای تجارب و دانش فراوانی هستند که او می‌تواند از آنها یاد بگیرد و باید به آنها احترام بگذارد و عده‌ای هم هستند که بعد از او خواهند آمد پس باید او درست کار کند. و دائم به خود تذکر می‌دهد که من همه چیز را نمی‌دانم و نمی‌فهمم و همه ابعاد موضوع دست من نیست. 👈تکنیک حلم که حضرت در اینجا آموزش می‌دهند یکی از تکنیکهای تشکیلاتی است که امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه مطرح کرده‌اند.👉
🌴 حکمت ۲۱۱ «وَ قَالَ علی(علیه‌السلام) ... وَ الِاسْتِشَارَةُ عَيْنُ الْهِدَایةِ ... وَ مِنَ التوْفِيقِ حِفْظُ التَجْرِبَةِ ... و آن حضرت فرمود: ... مشورت عين هدایت است... وحفظ تجربه از توفيق است.» 🔱 اگر تشکیلاتی را ایجاد کردید سعی نکنید یک تنه به میدان بروید و ترک‌تازی کنید، بلکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید مشورت کن و عقل دیگران را به مشارکت بگیر؛ 👈 پس نکته اول حکمت در مورد ایجاد تشکیلات و تصمیم‌گیری‌هایی است که در آن انجام می‌شود. 👈 نکته دوم زمانی است که تشکیلات شما در وسط راه آمده است، عده‌ای دارای تجارب بسیاری شده‌اند که نباید این افراد را راحت از دست داد چرا که در اینجا می‌فرماید رمز موفقیت شما در کار تشکیلاتی حفظ و نگهداری تجارب است که این حفظ و نگهداری هم می‌تواند در قالب حفظ آدم‌های صاحب تجربه و کار کشته باشد و هم ثبت و ضبط تجارب چنین آدم‌هایی و هم ثبت تمامی فعالیتهای تشکیلاتی انجام شده در یک تشکیلات.✅✅ ⬅️ یعنی بحث جدی‌ که در یک تشکیلات مطرح می‌شود، مستند‌سازی است. مثلا اگر در یک مسئولیتی هستید و ایده‌های زیادی به ذهن شما می‌خورد همه را بنویسید؛ ممکن است در زمان مسئولیت شما همه آنها عملی نشود ولی احتمال زیاد دارد که بعدی‌ها بیایند و ایده‌های شما را اجرایی کنند، این یک نمونه از ثمرات مستند‌سازی در یک تشکیلات است. 🔷 به تعبیری می‌توان گفت مستند‌سازی تجارب را رسوب می‌دهد و اجازه نمی‌دهد به راحتی از بین برود، برای همین است که امام علی علیهالسلام آن را رمز موفقیت می‌داند. 🔶🔸🔶 🌿 حکمت ۲۱۵ «وَ قَالَ علی(علیه‌السلام) الْخِلَافُ بَهْدِمُ الرَأْي و آن حضرت فرمود: مخالفت موج َ ویرانى تدبير است.» 🎗گاهی اوقات در یک فعالیت تشکیلاتی برخی از افراد برای اینکه خودشان را نشان بدهند، سریع مخالفت می‌کنند، این حکمت می‌فرماید که بعضی از اوقات چنین مخالفت‌هایی شاکله‌ی اصلی تصمیمات مدیر تشیکلات را از بین می‌برد.✔️