⁉️ اين مرض يعنى چه؟
يعنى ضعفهاى اخلاقى، شخصيتى، هوسرانى و ميل به خودخواهیهاى گوناگون؛ كه اگر جلويش را نگيرى و خودت با آنها مبارزه نكنى، ايمان را از
تو خواهد گرفت و تو را از درون پوك خواهد كرد.
💔⛔️🖤
⚡️ وقتى ايمان را از تو گرفت، دل تو بىايمان و ظاهر تو باايمان است؛ آن وقت اسم چنين كسى منافق است.🅾
✴️ اگر خداى نكرده دل من و شما از ايمان تهى شد، درحالیكه ظاهرمان، ظاهر ايمانى است؛ پابندیها و دلبستگیهاى اعتقادى و ايمانى را از دست داديم، اما زبان ما همچنان همان حرفهاى ايمانى را مىزند كه قبلاً مىزد؛ اين مىشود نفاق؛ اين هم خطرناك است.
🌟 قرآن
میفرماید:
َ «ثُمَ کانَ عاقبة الّذين أساوا السوأی أن کَذًبوا بآیات الله وَ کانوا بها یستهزءون»۳؛
آن كسانى كه كار بد كردند، بدترين نصيبشان خواهد شد.
🔻آن بدترين چيست؟ تكذيب آيات الهى.🔻
🌟 در جاى ديگر مىفرمايد: آن كسانى كه به اين وظيفه بزرگ ـ انفاق در راه خدا ـ عمل نکردند؛
💥«فَاَقَبهم نفاقاّ في قُلوبهم إلی یَوم یَلقونَهُ بِما اخلفوا الله ما وَعدهو وَ بِما کانوا یَکذبون»۴💥
ــــــــــــــــــــــــــ
۳(سوره مبارکه روم/ آیه ۱۰)
۴(سوره مبارکه توبه/ آیه ۷۷)
☣ ُ چون با خدا خلف وعده كردند، در دلشان نفاق بهوجود آمد.
🚨 خطر بزرگ براى جامعه اسلامی اين است؛ هرجا هم كه شما در تاريخ مىبينيد جامعه اسلامى منحرف شده، از اينجا منحرف شده است.
👈 ممكن است دشمن خارجى بيايد، سركوب كند، شكست دهد و تار و مار كند، اما نمىتواند نابود كند.
➖🔹 بالاخره ايمان مىماند و در جايى سر بلند مىكند و سبز مىشود.
👌 اما آنجايى كه اين لشكر دشمن درونى به انسان حمله كرد و درون انسان را تهى و خالى نمود،
راه، منحرف خواهد شد. هرجا انحراف وجود دارد، منشأش اين است.
👈پيغمبر با اين دشمن هم مبارزه كرد.👉
🌷پیغمبر در رفتار خود مدبرانه عمل كرد و سرعت عمل داشت. نگذاشت در هيچ قضيهاى وقت بگذرد. قناعت و طهارت شخصى داشت و هيچ نقطه ضعفى در وجود مباركش نبود.
☀️ او معصوم و پاكيزه بود؛ اين خودش مهمترين عامل در اثرگذارى است. اثرگذارى با عمل، به مراتب فراگيرتر و عميقتر است از اثرگذارى با زبان. او قاطعيت و صراحت داشت.
🔹 پيغمبر هيچوقت دو پهلو حرف نزد. البته وقتى با دشمن مواجه مىشد، كار سياسِى دقيق مىكرد و دشمن را به اشتباه مىانداخت.
🕹 در موارد فراوانى، پيغمبر دشمن را غافلگير كرده است؛ چه از لحاظ نظامى، چه از لحاظ سياسى؛ اما با مؤمنين و مردم خود، هميشه صريح، شفاف و روشن حرف مىزد و سياسىكارى نمىكرد و در موارد لازم نرمش نشان مىداد؛ مثل قضيه عبداللهبنابى
كه ماجراهاى مفصلى دارد.
‡‡ او هرگز عهد و پيمان خودش را با مردم و با گروههايى كه با آنها عهد و پيمان بسته بود ـ حتى با دشمنانش، حتى با كفار مكه ـ نشكست.
√ پيغمبر عهد و پيمان خود را با آنها نقض نكرد؛
× آنها نقض كردند،
√ پيغمبر پاسخ قاطع داد.
✅ هرگز پيمان خودش را با كسى نقض نكرد؛ لذا همه مىدانستند كه وقتى با اين شخص قرارداد بستند، به قرارداد او
مىشود اعتماد كرد.
〽️ از سوی دیگر، پیغمبر تضرع خودش را از دست نداد و ارتباط خود را با خدا روزبهروز محكمتر كرد.
⚔🛡 در وسط ميدان جنگ، همان وقتى كه نيروهاى خودش را مرتب مىكرد، تشويق و تحریض مىكرد، خودش دست به سلاح مىبرد و فرماندهى قاطع مىكرد، يا آنها را تعليم میداد که چهکار کنند؛
➖🔹 روى زانو مىافتاد و دستش را پيش خداى متعال بلند مىكرد و جلو
مردم بنا مىكرد به اشك ريختن و با خدا حرف زدن؛ پروردگارا! تو به ما كمك كن؛ پروردگارا! تو از ما پشتيبانى كن؛ پروردگارا! تو خودت دشمنانت را دفع كن.
✔️ نه دعاى او موجب مىشد كه نيرويش را به كار نگیرد، نه به كار گرفتن نيرو، موجب مىشد كه از توسل و تضرع خدا غافل بماند؛ به هر دو توجه داشت. او هرگز در مقابل دشمن عنود دچار ترديد و ترس نشد.
-------------------------
۱(حرض: برانگیختن، ترغیب کردن)
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
4_6010552022011479594.pdf
3.52M
💥 نسخه رایگان کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه
✅ اثر منحصر به فرد استاد پناهیان در مورد نحوه حکومت امام زمان ارواحنا فداه و راه های آمادگی برای ظهور....
دانلود کنید👆
🌷 @IslamlifeStyles
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ میخوای جزو ۳۱۳ سرباز اصلی امام زمان بشی؟
خیلی راحت میتونی... باورت میشه؟!🙂
#انتشار_عمومی
🌺 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔴 خطرناكتر از همه دشمنها هم همين است. اين دشمن در درون ما هم وجود دارد؛ تمايلات نفسانى، خودخواهیه
🌺 اميرالمؤمنين ـ كه مظهر شجاعت است ـ مىگويد هروقت در جنگها شرايط سخت مىشد و ـ به تعبير امروز ما ـكم مىآورديم، به پيغمبر پناه مىبرديم. هر وقت كسى در جاهاى سخت، احساس ضعف مىكرد، به پيغمبر پناه مىبرد.
🌺 او ده سال حكومت كرد؛ اما اگر بخواهيم عملى را كه در اين ده سال انجام گرفته، به يك مجموعه پرکار بدهیم تا آن را انجام دهند در طی صد سال هم نمىتوانند آن همه كار و تلاش و خدمت را انجام دهند.
➿ اگر ما كارهاى امروزمان را
با آنچه كه پيغمبر انجام داد، مقايسه كنيم، آنگاه مىفهميم كه پيغمبر چه كرده است. ✔️
🎋 اداره آن حكومت و ايجاد آن جامعه و ايجاد آن الگو، يكى از معجزات پيغمبر است.
👥 مردم ده سال با او شب و روز زندگى كردند، به خانهاش رفتند و او به خانهشان آمد، در مسجد باهم بودند، در راه باهم رفتند، باهم مسافرت كردند، باهم خوابيدند، باهم گرسنگى
كشيدند، با هم شادى كردند.
🌴 محيط زندگى پيغمبر، محيط شادى هم بود. با افراد شوخى
مىكرد، مسابقه مىگذاشت و خودش هم در آن شركت مىكرد. آن مردمى كه ده سال با او زندگى كردند، روزبهروز محبت پيغمبر و اعتقاد به او در دلهایشان عميقتر شد.
🕋✌️ وقتی در فتحِ مكه، ابوسفيان مخفيانه و با حمايت عباس ـ عموى پيغمبر ـ به اردوگاه آن حضرت آمد تا امان بگيرد، صبح ديد كه پيغمبر وضو مىگيرد و مردم اطراف آن حضرت جمع شدهاند تا قطرات آبى را كه از صورت و دست ايشان مىچكد، از يكديگر بربایند!
📌 گفت: من کسری و قيصر ـ اين پادشاهان بزرگ و مقتدر دنيا ـ را ديدهام؛ اما چنين عزتى را در آنها نديدهام. ×
🍀 آرى؛ عزت معنوى، عزت واقعى است؛ «و للِه العزةُ وَ لرسولهِ وَ للمؤمنین»🍀۱
اگر آن راه را بروند، عزت دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
۱(سورة مبارکه منافقون/ آیه ۸ «و عزت از آن ِ خدا و از آن ِ رسول او و از آن مؤمنان است.»)
تثبيت نظام اسلامی
👌✅ حادثه غديرخم يك حادثه بسيار مهم و تعيينكننده تاريخ اسلام است، به اين حادثه از دو بعد مىشود نگاه كرد.
🔹 يك بعد مخصوص شيعه است،
🔹يك بعد متعلق به همه فرق اسلامی است.
← با توجه به بعد دوم اين حادثه، بايد اين روحيه و اين احساس در همه مسلمانهاى عالم بهوجود بيايد كه عيد غدير كه يادآور اين حادثه بزرگ است فقط متعلق به شيعه نيست.
👈 بعد اول حادثه همانطور كه گفته شد مخصوص شيعيان است، زيرا در اين حادثه اميرالمؤمنين بهوسيله پيغمبر به خلافت منصوب شده است و در همان روز و در همان ماجرا كسانى از رسول
خدا پرسيدند، كه اى رسول خدا آيا اين اعلام از طرف توست يا از طرف خدا؟
🍃 فرمود: «من الله و رسوله»۱
يعنى هم امر الهى است و هم از سوى من است.✔️
🔵 اين حادثه را از اين ديد، شيعيان بزرگ مىدارند كه اعتقاد شيعه ـ يعنى خلافت بلافصل اميرالمؤمنين ـ بيشتر از همه دلایل، مستند به اين حادثه است.
〽️ البته بحث در باب استنباط و استدلال به اين حادثه در كتابهاى
فراوان و متعدد در طول تاريخ اسلام از روز اول تا امروز ادامه داشته و من قصد ندارم كه درباره اين مطلبى كه هزاران زبان و قلم درباره آن گفتند و نوشتهاند چيزى بر آنها بيافزايم.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
۱(الاحتجاج علی اهل اللجاج/طبرسی/ج۱/ص۸۲)
➖🔷 اما بُعد دوم حادثه که از لحاظ اهمیت، کمتر از این بعد نيست، يك امر مشترك بين شیعه و سنى است؛ كه آن را قدرى بيشتر تشريح خواهم كرد.
🚨 حادثه عبارت است از اينكه رسول خدا در سال دهم از هجرت به حج مشرف
شدند با جمعی از مسلمانان از مدينه و از ساير نقاط جزيرةالعرب كه مسلمان شده بودند.
🕊☀️ در اين سفر پيغمبر اكرم از حج خانه خدا براى بيان مفاهيم اسلامى، چه سياسى، چه نظامى، چه اخلاقی و چه
اعتقادى استفاده كامل و شايان توجهى كردند.
✍ دو سخنرانى از رسول خدا در منى نقل شده است كه يكى، ظاهراً در روز دهم يا همان حول و حوش روز دهم هست و يكى در پايان ايام «تشریق»۲ كه تصريح شده و به نظر مىرسد كه اين، دو سخنرانى است و نه يك سخنرانى.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
۲(شرق: روشن ساختن/ بهسوی مشرق توجه کردن/ عنوانی است که به روزهای یازدهم تا سیزدهم ماه ذیالحجه اطلاق میگردد و در قرآن با عبارت « ایام معدوات» از آن نام برده شده است. سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۳)
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌺 اميرالمؤمنين ـ كه مظهر شجاعت است ـ مىگويد هروقت در جنگها شرايط سخت مىشد و ـ به تعبير امروز
📍در اين سخنرانىها رسول خدا همه مطالب عمدهاى را كه مسلمانان بايد به آن توجه عميق بكنند، تقریبا بيان كردند، و عمدتا مسائل سياسى است.
👤 انسان به خوبى درك مىكند اين كسانىكه امروز در دنياى اسلام حج را جداى از مسائل سياسى قلمداد مىكنند و تصور مىكنند كه در حج فقط بايد عبادت به معناى رایج و عادى آن داشت و هر كار سياسى را خارج از قواره حج به حساب مىآورند، چقدر از تاريخ اسلام و از سيره نبى اكرم دور و بيگانهاند.
📜 مطالبى كه رسول خدا در اين سخنرانىها بيان كردند، كه در نوع كتب شيعه و سنى هم نقل شده، اجمالى از اين مطالب، اينهاست.
🕹 اوایل درباره جهاد حرف مىزنند و جهاد با مشركين و كفار را مطرح مىكنند و اعلام مىكنند كه اين جهاد ادامه خواهد داشت تا وقتى كه كلمه «لا اله الاّ الله» همهگير بشود.
🤝👥 درباره وحدت اسلامى رسول خدا در اين سخنرانىها مطالبى را بيان فرمودند و تصريح كردند كه مسلمانها مبادا دچار جنگ داخلى بشوند و بر وحدت مسلمين و انسجام مسلمين اصرار ورزيدند.
🔸 در مورد ارزشهاى جاهليت، با بيان صريحى، تصريح كردهاند كه اين ارزشها از نظر اسلام ناچيز و صفر محسوب مىشود و ارزش نيست، «ألا وَ کلً مأثرةٍ فی الجاهلیةِ تحت قَدَمًی هَاتَین»
َهر ارزشى و هر شرافتى كه در جاهليت ارزش محسوب مىشد را من در اين لحظه زير پاى خودم قرار دادم؛ ارزشهاى جاهلى را بهكلى نفى كردند.🚫
💰 اختلافات مالىاى كه بين مسلمانها از دوران جاهليت باقى مانده بود، مثلا كسى به كسى
قرض داده بود، از او بهره پول خودش را و رباى مال خودش را طلبكار بود نفى كردند، نسخ کردند.
💥«إن كَّل ِ ربأ
من الجاهلیة فهو تحت قدمی هاتین»۱ و اولین بهره پولی، اولین ربوی كه من برمىدارم طلبهاى ربوى عمويم عباس است ـ كه در جاهليت ايشان قرض مىداده و طلبكار بوده از خيلیها ـ فرمودند اينها را من برداشتم، نسخ كردم.
🔵 ارزش تقوا
را به عنوان برترين ارزش اسلامى باز تكرار كردند و تصريح كردند كه هيچكس بر هيچ کس
ديگر جز به بركت تقوا و پرهيزگارى ترجيحى ندارد.
❇️ لزوم نصيحت ائمةالمسلمين يعنى دخالت در مسائل سياسى و اعلام نظر به زمامداران و پيشوايان را مطرح كردند و آن را به عنوان يك فريضه اعلام كردند، كه همه مسلمين موظفند به زمامداران اسلامی نظرات خيرخواهانه
خودشان را بیام کنند و اعلان کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــ
۱(سيرةالنبوية/ ج۲ /ص۴۱۲)
📑 مسائل عمده سياسى و اجتماعى جهان اسلام را پيغمبر اكرم در اين سخنرانىها بيان كردند و در همين سخنرانیها حديث «ثَقلين» را هم ذكر كردند، كه حديث ثقلين اين است كه فرمودند:
💎 من وقتى از ميان شما رفتم، دو چيز گرانبها در ميان شما مىگذارم «كتاب الله وَ عترتی» قرآن را و عترتم را.💎
〰 بعد دو انگشت سبابهشان را پهلوى هم قرار دادند و فرمودند: آن دو مثل اين دو هستند، كه دو انگشت سبابه هيچ تفاوتى با همديگر ندارند.
🍃 بعد فرمودند: مثل اين دو نيستند، انگشت سبابه و وُسطای یک دستشان را بلند کردند، گفتند من عترت و کتاب را مثل اين دو نمىدانم كه انگشت سبابه و وسطی، یکی از یکی بلندتر است؛ بلکه مثل انگشت سبابهاند كه هيچكدام بر آن ديگرى ترجيحى ندارد.۱
و مسئله عترت را مطرح كردند.
ــــــــــــــــــــ
۱(الکافی/ ج۲ /ص ۴۱۵)
🕋 بعد از اينكه اعمال حج انجام گرفت بلافاصله راه افتادند طرف مدينه.
〽️ در بين راه در سر يك سهراهى كه بايد قوافل مدينه از قوافل يمن از هم جدا مىشدند.
🌴🍃 محلى به نام غديرخم، حضرت ايستادند و درحالیكه نقل مىكنند شاهدان و حاضران حادثه كه هوا به قدرى داغ بود كه اگر گوشت را روى زمين مىانداختند كباب مىشد، در يكچنين وضعيتى حضرت مىروند روى بلندى مىايستند تا مردم تدريجا جمع مىشوند، وقتى مىبينند همه جمع شدند؛ بعد مسئله ولایت 🌸«مَن كُنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه»۲🌸 را اعلان میکنند.
☝️و دست اميرالمؤمنين را مىگيرند بلند مىكنند اينجور كه همه ببينند. و در روايات متعدد هست كه زير بغل پيغمبر و زير بغل علىبنابیطالب ديده شد وقتى كه دست را بلند كردند،
براى اينكه به همه نشان بدهند.
👈اين اجمالى از حادثه است. 👉
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲(الکافی/ ج۱/ص۴۲۰ « و هرکس من مولا و رهبر او هستم، این علی نیز مولا و رهبر اوست.»)
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
#اطلاعیه
🔹 با توجه به سخت شدن شرایط معیشتی مردم به خصوص قشر مستضعف جامعه و تاکید امام جامعه بر کمک به محرومین، تصمیم به یه حرکت بزرگ برای جبران بخشی از این خسارات ویروس کرونا گرفتیم.
✔️ شما بزرگواران جهت حمایت تهیه غذا و اقلام بهداشتی برای فقرا و محرومین
میتونید کمک های خودتون رو به این شماره کارت واریز بفرمایید:
6037-7011-7058-8633
دلافروز
✅ هر بزرگواری هر چقدر که میخواد به این صندوق کمک کنه تا ان شالله قدمی برای ریشه کن شدن این بیماری از جامعه ما برداشته بشه.
ضمنا قصد داریم تعدادی گوسفند هم قربانی کنیم و بین محرومین تقسیم کنیم
ان شالله از همه قبول باشه🌹
🌷 @IslamlifeStyles
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📍در اين سخنرانىها رسول خدا همه مطالب عمدهاى را كه مسلمانان بايد به آن توجه عميق بكنند، تقریبا بيان
⚜بُعد بينالمللى اسلامی و بينالفرق اسلامى كه مخصوص شیعه نیست ـ اين است كه اگر فرض كنيم كه پيغمبر در اين اعلان، كه حتما اين اعلان انجام گرفته و اين جمله از زبان پيغمبر صادر شده، اگر فرض كنيم رسول خدا نمیخواست حكومت بلافصل اميرالمؤمنين را بيان كند، حداقل اين بود كه مىخواست موالات و پيوند و رابطه عميق مسلمين با اميرالمؤمنين و با عترت خود را در اين بيان استقرار ببخشد و تثبيت كند.
◀️ علت اينكه پيغمبر عترت را در كنار قرآن مىگذارد، هم در سخنرانى منى و در حديث ثقلين ـ كه حديث ثقلين ظاهراً بارها هم از پيغمبر صادر شده ـ و هم در حديث غدير و در واقعه غدير ـ تكيه روى اميرالمؤمنين و شخص او ـ علت اينكه اين رابطه را برقرار مىكند، از جمله اين است كه مردم در طول زمان اوایل يك نمونههاى كامل از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذيرش اسلام را ارائه بدهد به مردم و به همه نسلهاى آينده.
🔹🔹🌺🔹🔹
👌✅ نمونه كامل انسان را به صورت مجسم و عينى با حالات واضح و غيرقابل ترديد در اختيار همه انسانها
بگذارد، بگويد تربيت اسلامى بايد به اين سمت حركت كند و شخصيت انسان مسلمان، آن شخصيتى است كه غايت و نمونه كاملش اينهايند.
🔹🌺 انسانهايى كه
←طهارتشان،
←علمشان،
←تقوایشان،
←درستكاریشان،
←عبوديتشان در مقابل خدا، √احاطهشان به مسائل اسلامى، √فداكارى
شجاعانهشان براى تحقق آرمانهاى اسلامى ازخودگذشتگىشان براى همه آشكار و واضح است.
☀️ اميرالمؤمنين را به عنوان يك نمونه معرفى مىكند كه مردم ـ چه مردم آن زمان، چه مردم نسلهاى ديگر ـ با او پيوند برقرار كنند، رابطه داشته باشند.
❇️ حالا گيرم به عنوان خليفه بلافصل بعد از پيغمبر هم، عملا نشد و بعد از گذشت بيستوپنج سال جانشين شد، بالاخره كه خليفه پيغمبر شد، بالاخره كه مقام امامت او تثبيت شد، بالاخره كه همه مسلمانها او را به عنوان آن فردى كه پيشواى جامعه است قبول كردند.✅✅
🔙 اين خصوصيت، اين پيوند، اين
رابطه، همه مسلمانها را نسبت به شخصيتى كه همه قبول دارند كه خليفه پيغمبر است ـ منتها بعضى مىگويند خليفه بلافصل پيغمبر، بعضى معتقدند نه، خليفه بعد از بيستوپنج سال ـ اين شخصيتى كه همه مسلمانها او را به عنوان جانشينى پيغمبر قبول دارند بايد براى همهی مسلمانها به عنوان یک الگو، یک «مسطورهٔ»۱ كامل از انسان اسلامى، جاودانه بماند.
✨✔️👌
〰 و همه مسلمانها به عنوان يك الگو، يك مسطوره
پيوند ميان او و ميان مسلمانها بايد تا ابد به عنوان يك رابطه فكرى، رابطه اعتقادى، رابطه
عاطفى، رابطه عملى باقى بماند.
💞💖👥💞
ــــــــــــــــــــــــ
۱(سطر:نمونه)
👌✅ اميرالمؤمنين با اين ديدگاه ديگر فقط متعلق به شيعيان نيست متعلق به همه مسلمانهاست. و مخصوص اميرالمؤمنين هم نيست، بلكه عترت و خاندان پيغمبر و ائمه شيعه كه اولاد اميرالمؤمنين هستند آنها هم، چونكه مشمول عترت هستند، آنها هم همواره به عنوان نمونه كامل انسان اسلامی در ديدگاه مسلمانها بايد باقى بمانند، اين يك نكته. 👉
⬅️ ثانيا با تعيين عترت در كنار قرآن و با اعلام لزوم پيوند ميان مسلمين و ميان عترت، در حقيقت رسول اكرم تكليف تحريفها در قرآن و انحراف از مفاهيم اصلى قرآن را هم روشن كرده.
💖🔰✔️👥