eitaa logo
کانال رسمی استاد خسروی(نام معنوی کانال
9.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.2هزار ویدیو
174 فایل
تغذیه سالم، طب اسلامی ایرانی، سبک زندگی صحیح. نجوم ادیان. آخرالزمان.. اقتصادی ورزشی.هنر و‌معماری.دریچه‌‌ حکمت‌ (خسروی مدیریت اندیشکده علم و تمدن پارس شماره ثبت ۴۶۲۰)سلام بر حجت ابن الحسن العسکری عج کمک مالی هر مبلغی جهت گسترش کانال 6104338905692188
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق نظر محققان استرالیایی و گزارش foxnews هر 1ساعتی که تلویزیون تماشا میکنید 22 دقیقه امید به زندگی را کم میکند، اگر روزانه 10 ساعت تلویزیون تماشا میکنید 5 سال از بقیه کمتر عمر میکنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠جواب شش موضوع مبهم: مرحوم قطب الدّین رواندی در کتاب خرایج خود آورده است: روزی یک نفر از بلاد روم خدمت امام علیّ علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: من یک نفر از رعیّت تو و از اهالی این شهر هستم. حضرت فرمود: خیر، تو از رعیّت من و از اهالی این شهر نیستی؛ بلکه تو از سوی پادشاه روم آمده ای و او چند سؤال برای معاویه فرستاده است و چون معاویه جواب آن ها را نمی دانست به من ارجاع شده است. آن شخص اظهار داشت: بلی، صحیح فرمودی، معاویه مرا به طور محرمانه نزد شما فرستاد تا جواب مسائلم را از شما دریافت دارم؛ و این موضوع را کسی غیر از ما نمی دانست. پس از آن امیرالمؤمنین علیّ علیه السلام فرمود: آنچه می خواهی از این دو فرزندم سؤال کن که جواب کافی دریافت خواهی داشت. آن شخص گفت: از آن کسی که موهای سرش تا روی گوشهایش آمده - یعنی؛ حسن مجتبی علیه السلام - سؤال می کنم. و چون آن شخص رومی نزد امام حسن مجتبی علیه السلام آمد، پیش از آن که سخنی مطرح شود، حضرت به او فرمود: آمده ای تا سؤال کنی: فاصله بین حقّ و باطل چیست؟ و بین زمین و آسمان چه مقدار فاصله است؟ و بین مشرق تا مغرب چه مقدار مسافت است؟ و قوس و قزح - یعنی؛ رنگین کمان - چیست؟ و خنثی به چه کسی گفته می شود؟ و آن ده چیزی که یکی از دیگری محکم تر و سخت تر می باشند کدامند؟ مرد رومی با حالت تعجّب گفت: بلی، سؤال های من همین ها می باشد. امام حسن مجتبی علیه السلام در این موقع به پاسخ سؤال ها پرداخت و فرمود: بین حقّ و باطل چهار انگشت است، آنچه با چشم خود دیدی حقّ و آنچه شنیدی باطل است. فاصله بین زمین و آسمان به اندازه دعای مظلوم بر علیه ظالم است و نیز تا جائی که چشم ببیند. همچنین فاصله بین مشرق تا مغرب به مقدار سرعت گردش و حرکت خورشید در یک روز خواهد بود. و امّا قوس و قزح: قوس علامتی است از طرف خداوند رحمان برای در أمان ماندن موجودات زمین از غرق شدن و دیگر حوادث مشابه آن؛ و قزح نام شیطان است . و امّا خنثی به شخصی گفته می شود که معلوم نباشد مرد است یا زن، که اگر هیچ نشانه ای نداشته باشد، یا هر دو نشانه را موجود باشد به او گفته می شود: ادرار کن، پس اگر ادرارش به سمت جلو یا بالا بود مرد است و در غیر این صورت در حکم زن خواهد بود. و امّا جواب آن ده چیز - به این شرح است - : خداوند متعال سنگ را آفرید و به دنبالش آهن را به وجود آورد که همانا آهن سنگ را قطعه قطعه می کند. و سپس آتش را آفرید که آهن را گداخته و آب می نماید. و سخت تر از آتش آب است که آتش را خاموش می کند. و از آب شدیدتر، ابر می باشد که آن را حمل و منتقل می کند. و از ابر نیرومندتر باد خواهد بود که ابر را به این سو، آن سو می برد. و از باد قدرتمندتر آن نیروئی است که باد را کنترل می کند. و از آن شدیدتر ملک الموت - عزرائیل - است که جان همه چیز را می گیرد؛ و می میراند. و از آن مهمّ تر خود مرگ است که جان عزرائیل را نیز می رباید. و از مرگ محکم تر، و نیرومندتر مشیّت و اراده الهی است که مرگ را برطرف می نماید - و در روز واپسین، مردگان را زنده می گرداند - . 📕 بحارالأنوار ج 43، ص 326، ح 5، 📕الخرایج و الجرایح: ج 2، ص 572، ح 2. http://sapp.ir/ghoorani
ابوعلی مسکویه تاریخ‌نگار، شاعر، و فیلسوف ایرانی ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مَسکَوَیه رازی(۳۲۰یا۳۲۶–۴۲۱ هجری) دانشمند ایرانی[۱] از اهالی ری و زاده در شهر پرندک شهرستان زرندیه بود. (بخشِ آخرِ این نام، مانند آخرِ نام‌های سیبویه و ابن بابویه تلفظ می‌شود، اما در عربی مسکَوَیه Maskawaih گفته می‌شود. وی در دربارِ آل بویه در بغداد، ری، شیراز و اصفهان خدمت کرد و در اصفهان درگذشت] نگارش کتابهای «الفوز الاکبر»، «تجارب الامم»، «انس الفرید»، «ترتیب السعادات»، «جاودان خرد» و «الجامع» را به او نسبت داده‌اند. وی علاوه بر فلسفه، طب و کیمیا به شاعری نیز گرایش داشت، و تعدادی از شعرهایِ وی را ثعالبی نقل کرده‌است. فیلسوفان صاحب نامی چون ابوسلیمان سجستانی و ابوحیان توحیدی ـ که از معاصران مسکویه بوده ـ دانش فراوان، هوش سرشار و سیرت نیکوی او را ستوده‌اند. سجستانی در کتاب صوان الحکمة، پس از تجلیل از مقامات علمی و عملی مسکویه، به خوانندگان خود وده می‌دهد که رساله ای جداگانه در شرح ااحوال وی بنگارد.] ابوحیان نیز متواضعانه پرسش‌های مکتوب خود را با مسکویه در میان می‌گذارد و پاسخ‌هایی مفصل دریافت می‌دارد.[ زندگی ابن مسکویه در حدود ۳۲۰] یا ۳۲۶ هجری در شهر باستانیمشکویه متولد شد. در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت، و به سرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد. از تحقیقات چنین برمی‌آید که ابن مسکویه تاریخ طبری را نزد ابو احمد علی بن کامل قاضی آموخته. وی در آغاز زردشتی و بعد اسلام آورد و مدتی در استخدام محمد بن المهلبی وزیر معزالدوله بود و سپس نزد ابن العمید، وزیرِ رکن‌الدوله دیلمی، به سمت کلیددارِ کتاب‌خانهٔ وی بود. اما پس از کشته‌شدنِ وی، به خدمتِ عضدالدوله رسید. او در دربارِ دیلمیان صاحبِ مقام و منزلت والایی بود، چنان‌که خود را از صاحب بن عبادکم‌تر نمی‌دانست.[] ابن مسکویه در ۴۲۱ هجری درگذشت و وی را در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند. دیدگاه‌ها ابن مسکویه در این موضوع پیرویِ ارسطو کرد. چنان‌که می‌گفت جنبش و حرکت که همان تغییر می‌باشد، در تمامیِ چیزها وجود دارد. اما این حرکت، ذاتیِ چیزها نیست، چون این که اندامِ انسان نیز به خودیِ خود حرکتی ندارد. پس باید حرکت از ذاتی والاتر به اجسام داده شود. ذاتی که یکی باشد و خود متحرک نباشد. چراکه اگر متحرک باشد، لازم می‌آید که خود نیز حرکتش را از جایی دیگر بگیرد، و اگر دو تا باشد، لازم است که این دو ذات از جهاتی مشابه باشند، و هم به این دلیل که می‌توانیم آن‌ها را از هم بازشناسیم، وجه اختلافاتی نیز می‌بایست داشته باشند؛ و این چیزی ست که باعث می‌شود این ذات، ذاتی مرکب باشد، و ذاتِ مرکب نیز دارای تغییر و حرکت است، و این با فرضِ ما از جنبانندهٔ نخستین هم‌خوان نیست.[] وی همچنین انسانهای والا را در سه دسته جای می‌دهد: «نبی مبعوث، امام معصوم، ولی مستخلص».[] اخلاق ابن مسکویه در اخلاق، هم دنباله‌روِ افلاطون است، و هم ارسطو. وی با برقراریِ تعادل میانِ قوایِ روح و فضائلِ اخلاقی، اعتقاداتش را در تهذیب الاخلاق چنین بیان می‌کند که: روان، دارای سه قوه است: قوهٔ عاقله، قوهٔ سبعیه، قوهٔ بهیمه که به ترتیب فضایلِ: حکمت، شجاعت وعفت را دارا می‌باشند. فضیلتِ چهارم که عدالت نام دارد از ایجاد تعادل میانِ سه فضیلتِ پیشین بوجود می‌آید.[ همچنین او مانندِ ارسطو معتقد است که خیر چیزی است که همهٔ چیزها به سویِ آن در حالِ حرکت‌اند. https://eitaa.com/Ostadkhosravi
ابوالوَلید محمد بن احمد بن رشد معروف به ابن رشد از بزرگ‏ترین فلاسفه و حکمای اسلامی قرن ششم هجری است که در فلسفه و حکمت، یگانه‏ روزگار خود بود و در فقه، حدیث، ادبیات، منطق و دیگر علوم متداول نیز تبحّر داشت. به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد بن احمد بن رشد اندلسی (زادهٔ ۱۱۲۶ در کوردوبا ، اسپانیا - درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸ در مراکش، مراکش) فیلسوف نامدار عربی اندلسی بود. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» می‌شناسند که به نوعی همان تلفظ «ابن رشد» است. ابن رشد که بود؟ او در خانواده‌ای که سال‌ها مهد علم و فقاهت بود، پرورش یافت. پدر و جد پدری ‏وی، هر دو منصب قاضی القضاة اندلس را به عهده داشتند.‏ ابن رشد در جوانی به اکثر علوم زمان خود دست یافت و در ریاضیات، طبیعیات، ‏نجوم، منطق، فلسفه و طب مهارت یافت.‏ گرچه او از مسلمانان سنی و از مذهب مالکی بود، در زمان زندگی مورد زجر و طعن و نفرین علمای اسلامی بود و از طرف کلیسا نیز آثار او را محکوم دانستند. وی در اندلس می‏‌زیست، نزد ملوک آن سامان مقرب گردید و قاضی یکی از مناطق آن شد. آثار علمی ابن رشد بیشتر از 100 کتاب به او نسبت داده شده است که التحصیل، بِدایَةُ المجتهد، فلسفه ابن رشد و الکلیات و... از آن جمله‌اند. تحصیلاتش در رشته‌های حقوق و پزشکی بود و مدت‌ها نیز در شهرهای «سویل» و «قرطبه» به کار قضاوت اشتغال داشت. او به بقای ماده و وجود یک حقیقت ابدی با خدا معتقد بود و متذکر شد که گاهی فلسفه با دین ناسازی تام دارد و از این جهت دیدگاه‌های دوگانه‌ای اظهار داشته‌ است. فلسفه ابن رشد دارای شهرت فلسفهٔ او را در غرب «اوروئسیسم» می‌نامند که می‌تواند به «ابن رشدگرایی» ترجمه شود. آنچنان که مشهود است، ابن رشد بنا به توصیه "ابن طفیل" در زمان ابو یعقوب که مردی با فرهنگ و مطلع از فلسفه بود، به شرح آثار ارسطو ‏پرداخت. معروف‌ترین کتاب وی، تفسیر او بر کتاب ما بعدالطبیعه ارسطو است.‏ او تلاش داشت فلسفهٔ ارسطویی را با اسلام تطبیق دهد. او بر خلاف اسلام و همانند بودایی‌گری به ابدی ‌بودن روح معتقد نبود. «فصل‌المقال» کتاب مشهور اوست که با نگاهی متفاوت به قرآن نگاه می‌کند و از سوی بعضی به عنوان کتابی کفرآمیز اعلام شده‌ است. سرانجام این دانشمند مسلمان در 9 صفر سال 595 هجری قمری1198 میلادی، در سن 72 سالگی در مراکش وفات یافت و بعد از سه ماه جسد او را به قرطبه بردند و در آنجا به خاک ‏سپردند.‏ https://eitaa.com/Ostadkhosravi
در نهفته‌ترين باغ‌ها، دستم ميوه چيد و اينک، شاخه نزديک ! از سر انگشتم پروا مكن بی‌تابی انگشتانم شور ربايش نيست عطش آشنايی است! درخشش ميوه ! درخشان تر... وسوسه چيدن در فراموشی دستم پوسيد دورترين آب ريزش خود را به راهم فشاند پنهان ترين سنگ سايه‌اش را به پايم ريخت و من‌، شاخه نزديک ! از آب گذشتم، از سايه بدر رفتم رفتم، غرورم را بر ستيغ عقاب- آشيان شكستم و اينک، در خميدگی فروتنی، به پای تو مانده‌ام خم شو، شاخه نزديک!...
⭕ فرانسيس فوکویاما: حرفهاي ماركس درست از آب درآمد| سوسیالیسم به معناي برنامه بازتوزيع ثروت در جامعه، باید برگردد 🔸نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» در گفتگوی تازه‌ای که با مجله نیواستیت‌من در لندن انجام داده، حرف‌های تازه‌ای زده است. 🔹نویسنده مجله نیواستیت‌من از او پرسیده نظرت درباره بازگشت چپ سوسیالیستی در امریکا و انگلیس چیست؟ 🔸فوکویاما پاسخ داده «بستگی دارد منظورت از سوسیالیسم چه باشد؟ اگر منظور [اجتماعی‌شدن] مالکیت ابزار تولید باشد، فکر نمی‌کنم سوسیالیسم موفق باشد. 🔹اما اگر منظورت برنامه‌های بازتوزیعی است که تلاش می‌کنند عدم تعادل وسیع میان درآمدها و ثروت‌ها را جبران کنند، بله! فکر می‌کنم نه تنها می‌توانند [به سیاست] برگردند بلکه باید هم برگردند. 🔸فوکویاما اعتراف کرده «این دوره طولانی که با ریگان و تاچر شروع شد و طی آن مجموعه‌ای از ایده‌ها درباره مزایای بازار بدون قاعده‌مندی [بدون دولت] اجرا شد، از جهات گوناگون اثرات مخربی داشته است». 🔹فوکویاما که خبرنگار را متعجب دیده، تعارف را کنار گذاشته و گفته به نظر می‌رسد در این موقعیت حرف‌های مارکس درست از آب درآمده. 🔸فوکویاما اما این را هم گفته که رقیب لیبرال دموکراسی، سوسیالیسم نیست، بلکه سزمایه‌داری دولتی در مدل چینی آن است. 🔹فوکویاما در سال ۱۹۹۲ بعد از فروپاشی شوروی کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» را نوشت و در آن ادعا کرد «ما شاهد پایان تکامل ایدئولوژیک نوع بشر و جهانی‌شدن غربی به عنوان فرم حکومت بشری هستیم» https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🔅سپس علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و آن وقت کنند و را بینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید 📚 به زبان آرامی: وهيدين نتحزا نيشه دبره دانشا بشميا وهيدين نرقدن كلهين شربتا دارعا ونحزون لبره دانشا داتاعل عنني شميا عم حيلا وشوبحا سجيا 🌐 twitter.com/A_Raefipour/status/1052962013222236161?s=19 https://eitaa.com/Ostadkhosravi
پرداخت روزی یک میلیارد تومان از سوی یک موسسه کنکور به صداوسیما برای تبلیغات 🔹امسال بیشتر از 200 میلیون جلد کتاب درسی به چاپ رسیده و بیشتر از 22 میلیون جلد کتاب کمک درسی چاپ شده است. 🔹یعنی آموزش و پرورش کشور ما یکی از منابع مهم از بین بردن طبیعت است. به خاطر این که هرسال کتاب های درسی عوض شود تا کسانی که کتاب کمک درسی می خواهند دیگر نتوانند از کتاب های سال گذشته استفاده کنند و کتاب ها هرسال تجدید چاپ شود. 🔹تنها یک ناشر کتاب کمک درسی در کشور بیشتر از 330 عنوان کتاب چاپ کرده و مبلغ 350 میلیارد در یک سال برای تبلیغات به صدا وسیما پرداخت کرده است !» 🔹این بخشی از صحبت‌های یک کارشناس است که دیروز ترند شد. کاربری نوشته: «این چیزا نشون می‌ده که توی کنکور مافیایی وجود داره که نمی‌ذاره هیچ‌وقت از بین بره وزیر هم چند روز قبل همین را گفت!»/ خراسان
سقط جنین برخی تصور می کنند سقط جنین زمانی حرام است که حداقل سه ماه از عمر جنین گذشته باشد. در حالی که از نظر همه مراجع تقلید، سقط جنین از ابتدای حاملگی حرام است. هزارو یک، مسئله آیت الله العظمی نوری ج2 ص274 س876 🌱
📝 این توییت، ارمیای_نبی+سند : 🔸 نبی (قرن5 ق.م)درباره فردی که منتسب به خداست و در کنار رود فرات ذبح میشود پیشگویی کرده که تا کنون جز با شخص دیگری مطابقت ندارد 📕 46-10: پس شمشیر هلاک کرده،سیر می‌شود و از خون ایشان مست می‌گردد. زیرا یهوه صبایوت در زمین شمال نزد نهر فرات ذبحی دارد 🌐 bit.ly/2yZnzQZ
🔰 نخستین حشره رباتیک به پرواز درآمد: 🔷محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند یک حشره رباتیک را بدون استفاده از سیم از زمین بلند کنند. 🔹ربات‌های پرنده‌ای که در قد و قامت حشرات کوچکساخته می‌شوند، می‌توانند به انجام وظایف وقت گیر مانند نظارت بر رشد محصولات در زمین‌های بزرگ کشاوری و یا تشخیص نشت گاز کمک کنند. 🔹کوچکی سایز این ربات‌ها یک مزیت محسوب می‌شود و ساخت آن‌ها نیز کم هزینه است. همچنین این ربات‌ها می‌توانند به راحتی وارد مکان‌های تنگی شوند که برای پهپاد‌های بزرگ غیرقابل دسترسی هستند. 🔹اما حشرات رباتیک فعلی هنوز (برای پرواز) به زمین متصل هستند. ابزار‌های الکترونیکی که این ربات‌های مینیاتوری برای حرکت دادن و کنترل بال‌های خود نیاز دارند، آنقدر سنگین است که با آن‌ها قابل حمل نیست. 🔹اکنون مهندسان دانشگاه واشنگتن در آمریکا برای اولین بار سیم‌های اتصال ربات حشره خود به نام RoboFly# را کنار گذاشتند و در عوض یک مغز به آن اضافه کردند که به ربات اجازه می‌دهد به طور مستقل بال بزند./ا
♨️ سردار اشتری در مهران: ۱.۵ میلیون زائر اربعین از مرزهای سه‌گانه کشور عبور کردند 🗣 فرمانده ناجا: ◀️ با رایزنی انجام شده تا پایان امروز مشکل اتوبوس‌های پلاک بین الملل نیز در مرز مهران برطرف می‌شود. ◀️ امنیت مطلوب و حضور مستمر و هوشیارانه عوامل امنیتی باعث شده است هیچ مورد امنیتی در مرزهای سه گانه نداشته باشیم.
♦️تقریبا 25 روز طول می کشد تا "یک بدن کاملا سالم" عوارض 100 گرم سوسیس و کالباس را خنثی کند. هرگونه بیماری و استرس این مدت زمان را حتی تا 10 برابر افزایش میدهد!
🔴 💠علامه طباطبایی: ای کاش بنده حضرت سیدالشهدا(ع) بودم ، همه درس و بحثهای طول عمرم ، با یک مرثیه خوانی امام علیه‌السلام برابری نمی‌کند
بعد از بازگشت فضانوردان آپولو 11 از ماه، ناسا تصمیم گرفت تا بعنوان هدیه به سران کشورها سنگ ماه بدهد. سنگی که در بالا می بینید توسط نیل آرمسترانگ به رئیس‌جمهور هلند در سال 1976 هدیه داده شد. اما این سنگ که در موزه ای در لاهه گذاشته شده بود و بشدت هم مورد استقبال بازديد کنندگان قرار گرفته بود، مشخص شد جعلی است. دانشمندان دانشگاه لاهه برای یکسری آزمایشات آنرا بردند که متعاقبا مشخص شد آن یک چوپ سنگ شده است و بهيچوجه مشخصات سنگ ماه را ندارد. حال این سوال مطرح می شود که آیا ناسا عمدا سنگ ماه جعلی داده است یا این ماجرا نشان می دهد سفر به ماه کلا انجام نشده است... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
به کنار تپه شب رسید با طنین روشن پایش آینه فضا را شکست دستم درتاریکی اندوهی بالا بردم و کهکشان تهی تنهایی رانشان دادم شهاب نگاهش مرده بود غبار کاروان‌ها را نشان دادم و تابش بیراهه‌ها و بیکران ریگستان سکوت را و او پیکره‌اش خاموشی بود لالایی اندوهی بر ما وزید تراوش سیاه نگاهش با زمزمه سبز علف‌ها آمیخت و ناگاه از آتش لبهایش جرقه لبخندی پرید در ته چشمانش تپه شب فرو ریخت و من در شکوه تماشا، فراموشی صدا بودم...
کلمه ی اربعین چهار بار در قران امده سوره های بقره ...اعراف...مائده..احقاف.. خواجه انصاری با گذشت بیش از نود سال عمر به همراه عطیه ی کوفی در بیستم صفر سال ۶۱هجری به دیدار محبوب رفت در فرات غسل کرد و اولین زائر اربعین حسینی شد ...از ان طرف کاروان اسرای حضرت زینب و امام سجاد علیه سلام هم به سرزمین کربلا رسیدند چهل در تمام ادیان ..سنن..اهمیت دارد .. در حدیث امده هر کس چهل روز گناهی نکند چشمه های حکمت در او جاری میشود امام حسن عسکری ع پنج نشانه برای مومن ذکر میکند که یکی از ان زیارت اربعین است... سلام بر حسین... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگه قیمت آپارتمان مترمربعی 10میلیون تومن باشه، 10سانت در10سانتش میشه 1میلیون تومن، 1سانت در1سانت میشه100هزار تومن، 1میلی متردر1میلی متر میشه 10هزار تومن، 1میکرومتردر1میکرومتر میشه هزارتومن. خلاصه اگرخونتون مورچه داره، بایدازهرکدوم هزار تومن بگیرید، مگه اینکه بخواید ازش اجاره بگیرین
ما هسته پنهان تماشاییم ز تجلی ابری کن بفرست که ببارد بر سر ما باشد که به شوری بشکافیم باشد که ببالیم و به خورشید تو پیوندیم!...
عباس بن فرناس بن ورداس التاکرینی، (منسوب به «تاکرین» ـ آبادی بزرگی در اندلس) به فراگیری طب (پزشکی) و داروسازی پرداخت و در علوم هیئت و ستاره‌شناسی، فیزیک و شیمی مهارت یافت. در موسیقی و ساخت ابزار آن متبحر، و رسم و هندسه معماری را به خوبی آموخته بود. او در قرطبه (کوردوبا) ـ مرکز درخشش تمدن اسلامی در اندلس ـ بزرگ شد و نفوذ زیادی در دربارهای امرای بنی امیه داشت که از جملهٔ ایشان می‌توان به حکم بن هشام که بین سال‌های ۱۸۰–۲۰۶ هجری حکمرانی می‌نمود و عبدالرحمن بن الحکم ۲۰۶–۲۳۸ هجری و محمد بن عبدالرحمن ۲۳۸–۲۷۳ هجری اشاره داشت. خدمات و اختراعات ویرایش وی یکی از دانشمندان بزرگ نجومی در جهان اسلام و اولین کسی است که مبادرت به ساخت قبهٔ آسمانی نمود و آن را در خانهٔ خود قرار داد که اشکال ستارگان و خورشید و ماه و آسمان و ابرها و توابع آن از قبیل رعد و برق را نشان می‌داد.[۲] این دانش قطعاً در محاسبات پروازی وی، از جایگاه مهمی برخوردار بوده‌است.  مجسمه عباس بن فرناس در بغداد ابن فرناس اولین فردی است که توانست اندیشه پرواز انسان را عملی نماید و کار وی سال‌ها بعد سرلوحه افراد دیگری که در اندیشه پرواز بودند قرار گیرد . کوشش وی برای تحقق پرواز انسان، تا حدود بیست سال ادامه داشت. آنگاه که موفق به پرواز گردید، حیرت و شگفتی اهالی قرطبه را برانگیخت. اهالی قرطبه با دیدن او در حال پرواز ـ و در حالی که جسمش را با ابزاری آکنده از بال و پر پوشانیده بود، ـ به وحشت افتادند. هر چند که در جریان یکی از پروازهای خود، در حالی که مسافتی در آسمان را پیموده بود، سقوط کرده و پشتش آسیب دید. پرواز موفق وی در سال 850 میلادی با ابزاری دست‌ساز و کاملاً بر پایهٔ محاسبات هندسی بود. ضمن آنکه وی در تحلیلی علمی، سقوط خود را به عدم تعبیهٔ دقیق «دُم» برای ابزار پروازش بازمی‌گرداند که نشان دهندهٔ توجه وی به محاسبات پرواز است. وی علاوه بر پرواز، به نوآوری‌های دیگری نیز مبادرت نمود که نشان از ذهن پویا و پرسشگر وی داشته‌است. وی وسیلهٔ استوانه‌ای ساخت که با مرکب روان برای نوشتن پر می‌شد و آن اولین خودنویس ساخته شده در جهان بود که قرنها بر «سیتلوی» فرانسوی مقدم است.[۳][۴] همچنین، ادوات و ابزاری نجومی ابداع نمود که از جملهٔ آن‌ها «ذات الحلق» است[۵] که برای رصد کردن سیارات و نجوم و برای تبیین موقعیت‌های ماه از خورشید یا دائرةالبروج به کار می‌رود. و اولین کسی است که وسیله‌ای برای اندازه‌گیری زمان ساخت و آن را «میقاته» نامید و به امیر محمد بن عبدالرحمن اموی تقدیم داشت که این ابیات بر آن نقش بسته بود: { هر آینه من برای دین شما بهترین وسیله‌ام. در آن حال که زمان نماز را ندانید در آن زمانی که خورشید در روز و ستارگان در تاریکی شب دیده نشوند، به برکت امیر مسلمانان محمد زمان هر نمازی را آشکار می‌سازم. } این وسیله به قیاس و حساب درجهٔ سایه (ظل) و زوایای آن استوار است که ساعت و دقیقه و ثانیه را نشان می‌دهد و «زیگرید هونکه» می‌نویسد که: «آن الهام بخش آیندگان در ساخت ساعت‌های آبی و جیوه‌ای یا ساعت‌های آفتابی دقیق بود.» او در موسیقی هم فردی مطلع بود؛ و در مرحلهٔ بعد از زریاب قرار دارد و برتری بزرگی در داخل کردن موسیقی شرقی به اسپانیا و تعمیم آن به او نسبت داده می‌شود. موسیقی نظری و تطبیقی که زریاب و ابن فرناس داخل کردند، تنها فارسی و عربی بود و با گذشت سالیان اصول موسیقی یونانی و فیثاغورسی زمانی که کتاب‌های یونانی مربوط به این موضوع به عربی ترجمه شد، جای آن را گرفت. او اولین کسی است که در اندلس ساختن شیشه از سنگ را استخراج کرد.[۲] در هر حال فرناس با پشتکار خود درس بسیار ارزشمندی را به نسل‌های پس از خود آموخت: ما شاگرد پرسش‌های بزرگیم، نه مقهور شکست در رسیدن به پاسخ‌ها، که اگر «حق» را فراموش نکنیم، پاسخ درست را نیز خواهیم یافت. https://eitaa.com/Ostadkhosravi
روش های تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی | چگونه روغن کنجد اصل و مرغوب را تشخیص دهیم؟ روغن کنجد از جمله روغن های گیاهی پرمصرف در جهان است. در ایران نیز در سالهای اخیر با روی آوردن مردم به مصرف روغن های طبیعی و گیاهی که بطور سنتی تهیه می شوند، روغن کنجد نیز در سبد غذایی و روغن های مورد استفاده مردم قرار گرفته است. اما همانند بسیاری از کالاهای محبوب و پرطرفدار که البته قیمت آنها بالاست و تهیه نوع مرغوب آن زحمت دارد و همیشه عده ای سودجو به دنبال سود و پول بیشتر هستند، در زمینه تولید روغن کنجد نیز تقلب و سودجویی وجود دارد و بعضا روغن کنجدهایی که یا مرغوب نیستند و یا تقلب در آنها وجود دارند، در بازار عرضه می شود که در زیر چند روش به منظور تشخیص روغن کنجد اصل از نوع تقلبی یا نامرغوب آن آموزش داده می شود. نکته اول این است که در خرید هر نوع کالا بویژه مواد غذایی سعی کنید که از فروشگاه های معتبر و مورد اطمینان خرید را انجام دهید. درخصوص روغن کنجد یک نکته مهم این است که در فرایند تهیه روغن کنجد که روش تهیه آن روغن باید از یعنی پودر و خمیر شده دانه های کنجد تهیه شود و تهیه روغن کنجد مستقیم از دانه های کنجد طبق نظر متخصصان طب سنتی قابلیت خوراکی و خواص مفید روغن کنجد را ندارد. یک راه تشخیص اصل بودن روغن کنجد توجه به قیمت آن است که البته باید اذعان کرد که در همه شرایط و موارد صدق ندارد، توجه به قیمت آن است. در واقع بعضی از روغن کنجدها ارزانتر از قیمت یک کیلو کنجد عرضه می شوند که از لحاظ منطقی این نمی تواند درست باشد. زیراکه اگر واقعا از کنجد واقعی و مرغوب در تهیه روغن کنجد استفاده کرده باشند باید قیمت یک کیلو روغن کنجد حداقل کمی بالاتر از قیمت یک کیلو دانه کنجد باشد. این حالت برای دیگر انواع روغن ها مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام نیز صدق می کند. شاید ساده ترین راه تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی توجه به رنگ و بوی روغن کنجد باشد. روغن کنجد طبیعی و اصل بوی ملایم کنجد داشته و رنگ آن زرد متمایل به طلایی است. روش دومی که می توان برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی گفت توجه به خواص و حالات روغن کنجد است. روغن کنجد اصل و مرغوب حرارت زیادی را تحمل می کند و مانند روغن های نباتی یا روغن مایع ها بعد از حرارت دیدن نمی سوزد و بوی بدی ساتع نمی کند. روش سوم این است که روغن کنجد را در هوای سرد امتحان کنید تا ببینید اصل و طبیعی است یا تقلبی. توجه کنید که روغن کنجد در اثر سرد شدن و در دمایی حدود 6 درجه حالت سفت شده می گیرد و به اصطلاح می بندد که این نشانه مرغوب، طبیعی و اصل بودن روغن کنجد است. در نهایت برای تست و تشخیص اصل بودن روغن کنجد می توانید آن را روی پوست خود بمالید تا پوستتان چرب شود. اگر روغن کنجد طبیعی و اصل باشد پس از چند دقیقه با آب گرم آن را بشویید که اگر طبیعی باشد تنها نرمی روغن بر روی پوست باقی می ماند. https://eitaa.com/Ostadkhosravi